Je nekaj znamenj, da se bo iz pat pozicije v svetovnem položaju vendarle nekaj pozitivnega izci- milo. Gotovo to ni samo nasledek korespondence med prvima mo­ žema Vzhoda in Zapada, ta\ke ukrepe terja položaj, kajti ni mo­ goče biti istočasno napet in spro­ ščen. Res je, da imajo ZDA za ne­ kaj večje število atomskih posku­ sov, res pa je tudi, da s tem še niso dosegle take premoči, da bi jih sen o hegemoniji na svetu po­ nesel v goreče žrelo atomskega obračuna. Hruščov je s privolit­ vijo v inšpekcijo na kraju sa­ mem naredil v kratkem času po kubanski krizi tako potezo, da z njo diktira svojemu nasprotniku enako, sporazumno. Atomskih po­ skusov v vsemirju, v zraku, pod vodo ni možno več prikrivati, menda se skrijejo lahko samo še tisti pod zemljo, verjetno pa bo m^oderna tehnika tudi te lahko odkrila na poljudno daljavo. A ne glede na to se zdaj ZDA in SZ že razgovarjajo o inšpekcijah na kraju samem, o mednarodnem nadzorstvu in s tem je sovražni Rubikon za obe strani prekora­ čen — ne zaradi vojne, ampak vsaj za premirje. Mednarodno nadziranje bodo opravljale »-črne skrinjice^-', ki jih bodo položili na tista področja, ki jih vzajemno imajo za »Zegria« atomskih poša­ sti. A ne samo skrinjice, tudi ljud­ je bodo vzajemno lahko prišli po­ gledat dvakrat, trikrat na leto. Ne, je rekel Kennedy, to je pre­ malo, vsaj osem do devetkrat, na­ kar je Nikita Hruščov brez odla­ šanja na to privolil. Ne samo za seizmološka področja, tudi za dru­ ga. Veliki Cowboy je dobil vse, kar je zahteval za pogovor brez revolverja na mizi. In še beremo, da bodo raketne rampe v Turčiji in Italiji odprav­ ljene ne sicer zaradi pomirjeva- nja, ampak zaradi >^modemizaci- je obrambe^\ kakor se je glasilo zatrjevanje v ZDA. Saj raketne rampe danes ne pomenijo nič več kot reperno točko za nasprotniko­ vo daljnometno orožje! Angleži, ki o sebi vedno pogo­ steje trdijo, da ne spadajo več med prvorazredne sile, pravijo, < da je SZ pokazala izredno prož- ] nost in je zares pokazala priprav­ ljenost na vzajemno popuščanje.' Macmilan je morda že v luči teh znamenj o atomskem ipremlrju izjavil, da bo samo združena Ev­ ropa, ki gleda čez svoj prag, od­ igrala skupaj z Ameriko uspešno vlogo tekmeca s komunističnim- svetom — brez vojne. Kaj to po-^ pomeni? Da je tekmovanje v voj­ ni v tej poziciji nesmisel. In to je važno, posebej za yankeejevske senatorje, ki vidijo v potezi Niki- te Hruščeva zvijačo ukrajvnskega mužika, vredno najsijajnejših mest v Gogolju. Bodo že morali premisliti: Če bosta delali posku­ se Amerika in SZ, jih bosta delali tudi Anglija in Francija, jih bo kmalu delala Kit^ajska in še se prav kmalu lahko rodi kaka dru­ ga ^^nacionalna^^ bomba. Ce pa do tega pride, potem je splošni atom­ ski spopad samo vprašanje časa. Za položaj je vsekakor zelo zna­ čilen razdor med zapadnimi za­ vezniki v EGS. De Gaullova poli­ tika se upira politični in gospo­ darski povezavi Zapada, ki bi z Ameriko kontroliral polovico mednarodnega blagovnega pro­ meta. De Gaulle se pa ne more odpovedati zgodovinski nacional­ ni vlogi Francije, zato terja sa­ mostojno nacionalno atomsko oborožitev, ki bo Franciji edina mogla tako vlogo vrniti. Spričo orjaških sprememb v svetu, spri­ čo velikanske svetovne integra­ cije, ki se kaže na najrazličnejših področjih, je de GauUovo početje v resnici nekam antlkvarično. Kakor se je svet nekoč moral od­ povedati fevdalni partikularizacl- ji, tako se bo moral tv)di večjim enotam, ki jih je spravilo na svet zmagujoče, cvetoče meščanstvo. Treba je imeti odprte oči za, to dogajanje. Značilna je tudi orientacija Ita­ lije. Doživela js po vojni brez ko­ lonij doslej največji gospodarski razcvet. Ce danes Togliattl izreka Fanfaniju nezaupnico zaradi ita­ lijanske atomske politike, je to za to, ker ima Italija tak položaj, da je njeno blagostanje bolj za­ gotovljeno zunaj multilateralne ameriške atomske strategije. V znamenju pomirjenja je tudi uspeh šestih neangažiranih držav na konferenci v Colombu. Tako Nehru kakor Cu En Laj sta v na­ čelu sprejela predloge o ukrepih, ki naj bi omogočili, da dve naj­ večji azijski naciji sedeta za mizo in se pogovorita o meji, ki še ni­ koli ni bila jasno zakoličena. SOCIALISTIČNA ZVEZA kot ustavna kategorija Prvikrat pri nas in bržkone tu­ di prvič v zg^odovini Mstaviiost" so postale politične organizacije posebna ustavna kategorija. Predosnutek zvezne ustave pravi, da je Socialistična zveza najšir­ ša politična opora in oblika sa­ moupravljanja delovnih ljudi. Socialistična zveza. Zveza ko­ munistov in druge družbeno poli­ tične organizacije so dobile v predosnutku zveizne ustave uvod­ no mesto: njihova vloga ter pra­ vice in dolžnosti državljanov v njih niso formulirani v členih. S t(Mn je nu'd drugim poudarjena vloga in pomen teh organizacij j)ri natialinjem razvoju sociali­ stičnih odnosov pa tudi njihovo incsio \ ni('iian'izmn demokraci- Ko v debati o ustavnem gradi­ vu pade beseda tudi na Sociali­ stično zvezo, se navadno pojav­ ljata dve vprašanji: kaj in kako bo delala ta najbolj množična po­ litična organizacija ter mar niso politične organizacije in med nji­ mi tudi Socialistična zveza s tem. ko so postale us^tavne kategorije- in ko so tudi v ustavi nakazane njihove naloge, praviice in dolž­ nosti, izgubile nekaj na svoji sa­ mostojnosti? Iz ustavnega besedila, ki govo­ ri o Socialistični zvezi opozarja­ mo zlasti na naslednje, da 9» ,.. občani v Socialistični zvezi načenjajo in obravnavajo gospodarska, družbeno-politična, zunanjepolitična in druga sploš­ na vprašanja... 9 uresničujejo pravico proste­ ga izpovedovanja svojih stališč in mnenj ter pravico kritike de­ la vodilnih in upravnih orga­ nov O uresničujejo družbeno kon­ trolo nad delom organov, organi­ zacij in posameznikov, ki oprav­ ljajo družbene funkcije, posebno glede zagotovitve javnosti in od­ govornosti v njihovem delu ... # dajejo politično iniciativo na vseh področjih družbenega živ­ ljenja .,. 0 se borijo za bolj humane odnose med ljudmi, za ustvarje­ nje in razvijanje pravil sociali­ stične morale ter za odpravo za­ ostalosti, birokratizma, zlorab, samovolje, drobnolastniške sebič­ nosti in anarhičnosti ter drug^ih škodljivih pojavov v družbenem življenju...« iz vsega tega lahko razberemo, da je dal osnutek ustave Sociali­ stični zvezi izredne možnosti, da razvije svojo dejavnost na vseh mogočih področjih družbene ak­ tivnosti. Tako postavi jene pravice omo­ gočajo Socialistični zvezi, da zah­ teva od vseh organov upravlja­ nja tako v gosoodarstvu kot v ostalih panogah dejavnosti, da po­ lagajo obračun svojega dela jav­ no in da dajo na morebiitno zah­ tevo od!,M)vor na sleherno vpra­ šanje. Prav tako imajo državlja­ ni organizirani y politični orga­ nizaciji pravico, da zahtevajo po- jaisnila o delu voljenih in uprav­ nih orrranov. Toliko o pravicah, toda Socia­ listična zve/.a kot organizacija in njeni člani imajo tudi dolžnosti. Te so velike in poinembne pred­ vsem pri uveljavljanju humanih odnosov med ljudmi in v iprepre- čevanju slabosti, zaostalosti, sa­ movolji, birokratizma itd. Ven­ dar v"se to ne pomeni, da ima Socialistična zveza pravico, da se vmešava v dplo drugih organiza­ cij in organov upravljanja. Doilž- nosit in naloga Socialistične zveze je le v tem. da se proučijo po­ samezna vprašanja, pomembna za celotno družbo, komuno ali imiselje. da daje pobudo, da se ločeni pro-blemi razjasnijo in da zahteva tudi ustrezne ukrepe za odstranitev tnorebitnih napak. S tem. da je ustava nakazala pravice in dolžnosti Socialistične zveze, njeno vlogo in mesto v družbeni skupnosti, ni v ničemer omejila njeno samostojnost ali /.manjšala področje njene poiH- tične aktivnosti. Nasprotno. So- cialiistična zveza je tudi v ustav­ nem besedilu dobila ipopolmo sa­ mostojnost: zato le od njenih vodstvenih organov zavisi, ko­ likšna bo njena iniciativa in ka­ ko bo obravnavala iposamezna vprašanja. Delo Socialistične zve­ ze pa je odvisno tudi od držav­ ljanov, od njenih članov od nji­ hove prizadevnosti in dela v njej. Prva razprava O STATUTU KONJIŠKE OBČINE Na pobudo občinskega ljudske­ ga odbora ter občinsikega odbora SZDL v Slovenskih Konjicah je bila v sredo dopoldne skupna se­ ja članov obeh forumov, na ka­ teri so razpravljali o osnutku ob­ činskega statuta. S tem je bilo zaključeno večmesečno delo ko­ misije za pripravo osnutka ob­ činskega statuta. Pri sestavi 0'snutlka statuta je komisija upoštevala nastale go­ spodarske in družbene spremem­ be, ki so rezultat naporov de­ lovnih ljudi, zlasti pa delavske­ ga in družbenega samoirpravlJa­ nja. Statut ima namen, da odpre občanom in organom družbenega upravljanja, da še v večji meri spoznajo svoje pravice in dolžno­ sti in da se vkljtičijo v samo­ upravljanje. Na skupni seji so sprejeli tudi sklop, da dajo osnutek statuta v javno razioravo. hkrati pa (pozvali občane, da o njem razpravljajo in dajo nanj pripombe in pred­ loge, -an' Razgovor o občinskih statutih^ ZA ENOTNO SOCIALNO POLITIKO \a predlog društva socialnih delavcev na centru za socialno delo v Celju je bil pred kratkim posvet o osnutkih občinskih sta­ tutov. .Njegov namen je' bil vskladiiti v občinskih sitaitutih enotno socialno .politiko v okra­ ju, upoštevajoč krajevne, eko­ nomske, socialne in druge prilike v posameznih občiinah. V razpravi je bilo izrečenih več misli in predlogov. Naslov »socialno varstvo« v staiutu celj- sike občine ne Uistreza. Že sedaj, zlasti pa v bodoče bo morala družiba skrbeti za nadaljinje raz­ vijanje socialnih služb na vseh področjih družbenega in gospo­ darskega življenja. Socialne službe inorajo delati predvsem v smislu aktivne preventive: ne morejo biti zgolj službe za da­ janje socialne .pomoči in podpoj\^ Socialne službe morajo zanimati i^zgoja družine, otrok, delavcev in sploh oblikovanje akitivnega socialističnega delavca. Obči.nski statuti naj bolj točno določilo obveznosti družbe, stro­ kovnih služb in staršev do varst­ va in vzgoje otrok. Jasno je troba ,]:)recizirati od­ nos lindskega odbora do krajev­ nih skupnoisti. Te naj bi v imenu družbe organizirale in vršile ne­ katere varstvene in vzgojne de­ javnosti: za.'to bi morale imeti zagotovljene materialne vire. Bolj jasno naj se določi, kdo in ob kakšnih ])ogojih je dolžan usta.navljati otroške in druge varstvene ustaiuove za vzgojo in varstvo otrok in drugih sikupin občanov. Prav bi bilo. da že sta­ tut določi, kdo plača varstveni ustanovi razliko za varstvo in vzgojo otrok, če starši vsega ne zmorejo. V Celju sv že dlje časa čuti potreba po zavetišču za dijake, ki prihajajo v razine šole iz od­ daljenih krajev. Prav tako se čuti potreba po mlečni kuhinji oziroma restavraciji z brezalko­ holnimi pijačami. Členu 74. naj se morda doda. da je otrokom in tnladini v mestu in večjih naseljab zagotoviti in omogočiti čitanje knjig, obisko­ vanje poučnih in vzgojnih fil­ mov, zlasti ob nedeljah in v po­ poldanskem času. V občinah, kjer se ipredvideva povečana kmetijska družbena proizvodnja in odkup zemljišč, naj že vnaprej določijo, kako iz­ vajati ta program, da bi se ob njem ne porajali- novi socialni problemi. Nekateri so bili mnenja, da bi moral zavod za zaposlova,nje de­ lavcev zaposlovati delovno silo po naprej izdelanih kriterijih. Socialno ogroženi mladostniki naj bi imeli prednost pri za­ poslovanju. Za defekt ne otroke, ki se habi- litirajo v posebinih šolah, statut ne predvideva nadaljnjega uspo­ sabljanja teh otrok za samostoj­ no življenje. Člen. ki govori o občinskih centrih kot strokovni socialni službi .naj se glasi takole: zaradi uspešnega dela na področju so­ cialne nrevemtive in za povezo­ vanje dela socialnih zavodov in organov socialnega dela s pod­ jetji in krajevno skupnostjo se tiistanovi občinski center za so­ cialno delo. Beseda delo ima namreč širši pojem kot varstvo. V statutu naj se nadalje določi, kdo je odgovoren za zdrav.stveno preventivo, kdo jo izvaja in kdo financira. Tudi dolo občimskega zdravstvenega centra naj bo za­ jeto v statutu. B. f sprejemni pisaroi — Tovarišica, kje dobim to potrdilo? Tovarišica, kam naj se cfcirnem, da bcim zvedel, katoo je z davkom? Tovariši- ca ... toivariišca ... Kdo ve, koMkokrat na dan je izigovorjeno to ime v spre­ jemni pisarni eboinskega ljudsikega odibio;ria v Slovenskiilh Ko­ njicah, ki jo vedi 'tovariiSioa Matliilda Vlidm^ajerjeva, in ikdo v^e, ikolikokrat na dan m^o^ra prav ta tovarišica odgovarjati na vsa mogoSa vprašanja občanov, ki pridejo na ljudski odlbor, da bi urediiM določene zadeve. — Ali morda veste, koliko strank pride na dan v to pisarno? — V povprečju po sedemdeset na dan in če to pomnožite z delovnimi dnevi, potem pridete do zaviidljiive števiilke, ki se suče pri dvajset tisoč. Odvssh'teh strank .jih približno po­ lovica opravi kar v sprejemni pisarni, drugo polovico pa na­ potim do prlsto-jinili referentov. Tak je bil začetek najinega razgovora, ne pa konec. Do tega sem moral čakati precej časa, saj so ga prekinjale redine stranke, M so si tisti dan kljuko kar podajale. Jaz pa sem čakal, gledal in poslušal... Šele tedaj sem videl, zaradi kakšnih reči ljudje prihajajo la občino. Na tihem sem ob čudoval živi leksikon na oni strani pulta, ki je dal vsakemu in na vsako vprašanje zadovoljiv odgovor. —• Vam mar kdaj popus ti jo živci? sem znova načel po­ govor. — Gotovo je, da je to delo utrudljivo, seveda pa v mno- gočem odvisno od strank, kii pridejo v pisarno. Ce so vljmdne, potem me to ne moti, niti utruja, pa čeprav je ne vem kak­ šen naval. Dcbra beseda vedno najide pravo mesto, in tako je tudi tu. Sicer pa se res ne morem pritožiti zaradi strarik; zdi se mi, da se tudi one ne morejo zaradi mene. Skuš.am jih razumeti in pomagati, kolikor morem in vem. — Kako pa je z obrazci? Ali ne izgubite preveč časa, da stranki razložite, kako naj jih izpolnijo? — Prav imate. Sprva sem delala tako, da sem vsalri stranki govorila, kako naj izpolni en ali drugi obrazec, zdaj pa delam vse to sama. Tako gre hitreje; razen tega pa se izognem napakam, ki so se prej čestokrat pojavljale pri pisanju. — Imate tu v pisarni veliko obrazcev? — Na razpolago jih je okoli petdeset različnih. Z nji­ hovim izpolnjevanjem smo precej olaj^šali delo in ga zlasti poenostavili. Potem je znova nekdo potrkal na vrata in zahteval ži­ vinski potni list. Za njim so prišli še drugi. Obiskov ni 'manjkalo, pa tudi vprašanj in želja ne. Eni so odhajali drugi prihajali... Takšna je vsak dan slika v sprejemni pisarni občinskega ljudskega odbora v Slovenskih Konjicah, v pisarni, kamor najprej stopi sleherni občan, ki pride na ljudski odbor. Tu se ustvari njegov prvi vtis o občini, o ljudeh, ki tam delajo. Moj je bil dober, in upam, da so enakega dobili tudi vsi tisti, ki že skoraj tri leta prihajajo v to pisarno in skušajo najprej v njej urediti svoje zadeve. M. B. ZAPIS S seje ljudskega odbora celjske občine Torkova seja občinskega ljud­ skega odbora v Celju je bila značilna predvsem zato. ker so se vsaj na skupnem zasedanju obeh zborov zvrstila poročila, ki so se med seboj dopolnjevala. !51o je za poročila predsednika okraj­ nega sodišča. Zdenka Pavlina, predsednika sveta za notranjo politiko. Zmaga l,aha ter občin­ skega sodnika za prekrške. Vin­ ka Andoljška. Vsa tri iporočila so več ali manj odpirala tiste strani človekovega življenja, ki dobivajo svoj epi­ log na sodišču, v izreku enih ali drugih kazni, hkrati pa so opo­ zarjala na napore, zlasti preven­ tivnega značaja, da bi bilo takih prestopkov in prekrškov čedalje manj. in pri katerih bi se morale v še večji meri zavzeti vse druž­ bene silnice. Saj končno ne gre toliko za številke, temveč v(diiko bolj za vzroke in začetke tistih dejanj, zaradi katerih morajo po­ seči vmes eni ali drugi organi. Nič kaj razveseljiva iii ugotovi­ tev, da je bil pri naštevanju vzro­ kov za prekrške, pravde, pa tudi kazniva dejanja propog^ostokrat omenjen alkohol. Pa tudi neure­ jene družinske razmere, neure­ jeni odnosi v so'seski in podobno so bili povodi, ki so siprožili mar­ sikateri nepotreben korak. Poročila so hkrati govorila o velikem delu, ki so ga opravili tako na okrajnem sodišču, kot tudi pri svetu za notranjo poli­ tiko in sodniik za prekrške. Ce povemo, da je okrajiuo sodišče rešilo lani kar 17.844 zadev, da je sodnik za prekrške občinskega ljudskega odbora v Celju rešil "5.8'>9 zadev in da je bilo tudi delo sveta za notranjo politiko razdeljeno na mnoga področja, se zdi. da smo povedali veliko. Hvaležna je tudi ugotovitev, da je zlasti svet za notranjo politi­ ko isikal pri reševanju družbenih problemov stik z zainteresirani­ mi ČMiitelji in tako vključeval v delo ne samo svoje organe, mar­ več tudi druge družbene in po­ litične organizacije. -mb' Več sodelovanja Ivomisija za kadrovska vpraša­ nja pri občinskem sindikalnem svetu v Slovenskih Konjicah je na svoji ])rvi seji predlagala, da 1)() treba več sodelo-vanja z ena­ kimi komisijami pri ostalih or­ ganih v občini, pa tudi pri go­ spodarskih in drugih organizaci- iah. Zlasti bo treba vskladiti nji­ hovo delo pri izibiri vodilnih ka­ drov. Še zm(>raj se namreč do­ gaja, da so |>osamezniki preveč obremenjeni z različnimi funkci­ jami in Tialogami. V. T. Kazenske zadeve na prvem mestu utrinki iz poročila predsednika Okrajnega sodišča na seji ljudskega odbora celjske občine Zanimivo je, da so po številu med zadevami, ki jih je obravna­ valo okrajno sodišče za področje celjske občine v lanskem letu prednjačile kazenske; tem sle­ dijo stanovanjske, rodbinske in nazadnje zadeve, ki so jih spro­ žili delovni odnosi. Okrajno sodišče je lani rešilo nekaj nad sedem sto kazenskih zadev. Med njimi so s 35 odstotki na prvem mestu, ki so jih uvrstili v poglavje »zoper čast dn dobro ime« ter tiste, ki so se nanašale na družbeno zasebno premoženje. S 25 odstotki od skupnega števila so bile na tretjem mestu zadeve zoper življenje in telo. Kakor prometno varnostni or­ gani, tako je tudi okrajno sodišče ugotovillo, da je na naših cestah čedalje manj vinjenih voznikov, zato pa več prekrškov zaradi pre­ hitre vožnje. Vtem ko so tatvine dvokoles v upadanju, so narasle tiste v sa­ mopostrežnih trgovinah. Značilno je, da v teh prestopkih prednja- čijo po števiilu ženske. Nič kaj razveseljiva pa ni ugotovitev, da se med tatove v samopostrežnih trgovinah uvrščajo tudi otroci. Po statističnih pcdatkih okraj­ nega sodilšča so pogojne obsodbe dosegle -svoj namen; po številu so lani v primerjavi z 1961. letam porasle za deset odstotkov. Kako velik vpliv so imele pogojne sod-- be se vidi tudi po tem, da ni bila lani niiti ena preklicana. Okrajno sodišče v Celju je lani rešilo- 1258 pravdnih zadev, cd tega števila jih je kar 72 odstot­ kov odpadlo na celjskio obcmo, ostalo pa na šentjursiko in laško. Poravnalni sveti v celjiski ob- oinli so lani po nepopolnih podat­ kih obravnavali okoli 250 zadev, od tega so jih približno 60 odstot­ kov rešili s poravnavo. Ce med točkami delovnega pro­ grama okrajnega sodišča v Celju razveseljuje pripravljenost kolek­ tiva in ustanove, da bo skušala skrajšati trajanje postopka in re­ šiti! vse zastarele zadeve, pa pre­ seneča priporočilo, ki ga je so­ dišče naslovilo na gospodarske organizacije. Glasi se nekako ta­ kole: gospoda rske o r gani za ci j e naj ne postavljajo na odgovorna delovna mesta ljudi, ki so že bili kaznovani. Mar ni bilo o takem priporočilu že večkrat govora? Kdo ga je torej upošteval, če ga sodišče znova uvršča med svoje zaključke? -ar