K. k. Studjenbibliothek Laibach 03005 OfftA Turški navali na Kranjsko. Leta 1408. so Turki prvič pridrli na Kranjsko. Napadli so Metliko in Čr¬ nomelj in grozno razsajali po obližju teh mest in po Slovenski krajini. Po¬ morili so mnogo kristjanov, druge pa odpeljali v sužnost. Tedaj so se za¬ čeli hudi časi in nadloge za Kranjsko deželo. Turki so v dobi 83 let štiriin- dvajsetkrat prihrumeli v večjem številu, v manjših trumah pa še večkrat. Za neprestanih turških navalov v naše dežele se je pogosto zgodilo, da je Turčin planil čez mejo, predno je bila pripravljena cesarska vojska. Ljudstvo si je moralo v takih slu¬ čajih samo pomagati. Napravljalo sije trdnjave med obzidjem okoli cerkve, delalo je tabore, skladalo po gorah in hribih grmade, da je moglo približe¬ vanje ljutega Turčina naglo ko blisk oznaniti na vse strani. 8 Tabori so bili dobro zavarovani kraji. Postavili so jih najraje na kakem griču ali sploh v krajih, kamor se je sovražnik le težko približal. Ako je stala cerkev na takem kraju, kjer je bilo mogoče se Turka dolgo braniti, so izpremenili naši predniki hišo božjo s pokopališčem vred v tabor in tam ča¬ kali sovražnika. Tu sem so znašali ljudje svoje blago in premoženje. Grmada na meji se posveti, zna¬ menje je vsem znano in daje se dalje in dalje. Od hriba do hriba plameni ža¬ lostna novica, da se bliža Turčin. Po vseh dolinah se zdaj oborožujejo; kr¬ vava sprejetev čaka sovražnika. Možje zgrabijo orožje; ti se oborože s seki¬ rami, kiji, kosami, oni z meči, sulicami, tolkači in porati, tretji zopet s puškami, vsak kakor more. V tabor zbeže one¬ mogli starčki, žene in deca ter goreče molijo za zmago in srečo borilcev. Hrabri možje in pogumni mladeniči stoje na obzidju, na braniku in se branijo tem srditeje, ker bi ne bila le njim, ampak tudi ženam in otrokom smrt ali sužnost gotova, ako bi Turki tabor premagali. Pod njimi njih hiše, ki so jih Turki zažgali; za njih hrbtom je cerkev, ki hrani svete skrivnosti krščanske vere, ki jim hrani zdaj tudi žene in deco, katero hočejo z vsem, kar jim je v njej svetega in dragega, Turki zažgati. Ko¬ liko reči tedaj, ki človeku razdražijo ves žolč, ki mu iz vseh nitk srca obude pogum za najstanovitnejšo in najsrditejšo bran in so mu tedaj go¬ tove zmage poroki. Pogosto se je tabornikom posrečilo odgnati Turka in pobiti bežečega sov¬ ražnika. Kakšno veselje je takrat vla¬ dalo v taboru! Z obzidja so pozdrav¬ ljale žene, starčki so hvalili vračajoče se zmagovite junake. Kako prisrčna je bila zahvalna molitev za odvrneno nevarnost: Pridrla je vojska iz turških krajin, Tovarša nje smrt in razdjanje, Naš Triglav je videl iz jasnih višin Veliko nadlog, pobijanje. Sovražnikov štel ni junaški Sloven’c On hotel je smrt al’ zmage le ven’c Kri so prelivali, Turke pobijali, Zadnjič zadobili zmage so ven’c. Le tiste boje, v katerih jih je na tisoče padlo, nahajamo v knjigah za¬ beležene; toda kdo nam pove kai o 8 » manjših praskah, v katerih se srčnost posameznika še veliko bolj kaže? Kdo nam pove kaj o bojih in o junaških činih Slovencev, ki so se posamič do¬ vršili? Le preprosto ljudstvo je ohra¬ nilo te boje v spominu in jih opeva v pesmih ali pa pripoveduje v pripo¬ vedkah. Ker je naša domovina nad dvesto let ječala pod navali silovitih Turkov, ima skoraj vsak kraj, vsaka vas svoje pripovedke iz tistih časov. Veliko teh pripovedk ima po ljudski domišljiji do¬ stavljen čudovit obraz; veliko pa jih je, ki imajo dosti zgodovinskega jedra v sebi, četudi vsebujejo nadnaravna dejanja. Od splošnozgodovinskih se ločijo osebne pripovedke; take so pri nas o kralju Matjažu in o Pegamu in Lambergarju, O kralju Matjažu, t. j. Matiju Korvinu, ogrskem kralju, ki je vladal od 1. 1457. do 1490., pripoveduje narodna pesem, da so mu Turki ugrabili »kraljičico Alenčico«. Tri dni po poroki je moral kralj Matjaž na vojsko: »Na kraj oblasti dunajske, Dol na ookrai’ne oarske.« Pred odhodom zabiča kraljici Alen¬ čici, naj ne hodi na vrt, da jo Turki ne ugrabijo. Šteje naj rajši rumene zlate in varuje zidane gradove. Nato zajaše brzega konjiča in zdirja na vojsko. Turki so se ga silno bali, ker je bil tako junaški, da je vselej padlo devet turških glav, kadar je mahnil. Zažvrgoli mu pa ptičica nad šo¬ torom, da so mu Turki doma uplenili Alenčico. Kmalu se prepriča o žalostni istini; družina ga z jokom sprejme. Matjaž pa pravi, govori: »Ne bojte se družina vi! Dan’s tretji dan gotovo bom Kraljico dal vam spet na dom.« Obleče se po turški in ogrne haljo dopetačo. Zajaše brzega belca in dirja doli v globoko Turčijo, kjer zelene tri lipe, pod katerimi rajajo devojke. Ma¬ tjaž kmalu zapazi Alenčico in zaraja ž njo. Zasučeta se proti belcu, kjer jo zavihti na konjiča. Držeč jo pred seboj na konju, jezdita jadrno proti Savi. V desnici pa drži golo sabljo, ki jo ve tako dobro sukati. Po bliskovo mu gre sablja. In kakor pada pod srpom snopje, kakor leti pod koso trava v red, tako se za njim vrste mrtvi Turki. Da bi do¬ dobra zmešal zasledovalcem sled, mu med potjo prekuje kovač umazanec konja in mu narobe postavi podkve. Turčin narobe podkoval: Pa kralj z levico zlat dajal, Z desnico glavo proč mu djai. Ko belec pridirja do Save, veselo zarezgeče, kakor bi vedel, da je rešil slavnega kralja Matjaža in kraljico Alenčico. Druga narodna pesem nam opisuje Lambergarjevo srčnost v boju z gro¬ zovitim Turkom Peganom. Na Dunaj je prišel silen Turek, strašen velikan, Pegam po imenu. Ta je vabil vse ju¬ nake našega cesarstva v boj. Pegam pravi, govori: »Kje se mi enak dobi? Kaj, ti pravim cesarost! Ti ga nimaš pod seboj. Da bi skusil se z menoj!« Cesar hitro piše Lambergarju v Ljubljano. Mladi Lambergar se spo¬ četka boji silnega Pegana, ki je v čelo tri pedi širok. Ali mati ga pouči, kako se mora bojevati. Pegam ravno kosi doma, ko pridrči Lambergar na Dunaj. Ustavi se pred hišo in zavpije ves srčen: »Pegam, Pegam, pridi ven, pridi, skusi z rrfeno!« Pegam zaničljivo govori o Lam- bergarju: »Mlada vdova bo kruha stra¬ dala, kadar ti bom odsekal glavo«. Sla sta vunkaj na polje in pričel se je boj. Narodna pesem pripoveduje, da je imel Pegam tri glave. Pegam ima tri glave, Lambergar ga ob srednjo de. Ko jo je odsekal preč, jo nabodel je na meč. Sam cesar se mu zahvali in pravi: »Hvaljen bodi, večni Bog, Preč je vojska, vir nadlog!« Izza turških bojev, iz te junaške dobe našega naroda, ohranilo je naše ljudstvo mnogo pripovedk, ki nam sli¬ kajo požrtvovalno hrabrost in neu- strašenost naših pradedov. Posebno na Dolenjskem vedo skoro o vsakem griču pripovedovati, da so se nekdaj tu bo¬ jevali s Turkom. Za zgled postavimo nekaj manjših, pa zanimivih bojev. Najprej hočemo izpregovoriti nekaj besed o domovini Turkov in o njihovih najhrabrejših vojakih, janičarjih. Prvotna domovina Turkov je Azija. Proti koncu 8. stoletja so jih premagali Arabci in od teh so sprejeli Moha¬ medovo vero. Toda bojna sreča se je kmalu obrnila na stran Turkov, in njih poveljnik Osman postane samostojen vladar v Mali Aziji. Njegov sin Orhan pridobi z orožjem vso Malo Azijo in organizira jako vojsko, ki je najbolj pripomogla, da je turško ime bilo strah in trepet skoraj vsej Evropi, posebno pa še pri nas južnih Slo¬ vanih. Cvet turške vojske so bili ujeti krščanski otroci, ki so jih Turki od- gojili in vzredili v najhrabrejše in naj¬ strašnejše turške vojake — namreč v janičarje. Izprva je bilo komaj tisoč janičarjev. Toda že za sultana Murada I. se je pomnožilo število janičarjev na dva¬ najst tisoč. L. 1453. so si osvojili Turki Carigrad in s tem podjarmili skoro ves Balkan. Ker so potrebovali čimdalje več krščanskih dečkov, so jih pridno ropali po naših deželah. Narasla je vojska teh strahovitih vojščakov na 40.000 mož, ki so samo iz krščanskih rodovin, nevede neusmiljeno divjali zoper svoje roditelje in brate in zoper svojo vero. Oglejmo si pobližje takega ugrab¬ ljenega dečka. Rahlo seme krščanske vere, ki so mu jo starši ali drugi dobri ljudje vcepili v srce, so kmalu izrovali neverni Mohamedani. Ugrab¬ ljali so neverniki najrajši otroke v sta¬ rosti do šestih let, ker so takim naj¬ lažje izrovali lahke korenine krščanske vere. Namesto vere in ljubezni do bliž¬ njega se je naučil mladenič pri Turkih divjega sovraštva do kristjanov in do krščanske vere. Leta potekajo. Iz ma¬ lega dečka vzraste krepak mladenič. Čas mu izbriše tudi spomine na otroška leta. Ne spominja se več, da je bil pri ljubih starših, bratih in sorodnikih, ki so ga tako srčno ljubili in ga tudi ljubiti učili. Grmade po gorah oznanjajo tužno vest, da je Turčin zopet prihrul v de¬ želo. Bilo je jeseni. Ljudje so že spra¬ vili poljske pridelke pod streho ter se veselili dobre letine. To je pa vedel tudi Turčin; zato je najrajši jeseni na¬ padal naše kraje. Turki so pridrli v neko vas na Do¬ lenjskem. Ljudje, obveščeni po grmadah o prihodu Turkov, so rešili sebe in živino v gozdove in skrivališča, kamor jim niso mogli slediti Turki. Vse je bilo prazno. Le v hišici na malem gričku nad vasjo je ostal gospodar, velik ko- renjaški mož, s hčerko doma. Hotel je rajši umreti, nego zapustiti svojo rodno kočo. Takrat so imeli ljudje veliko več orožja nego dandanes. Ob hrvaški meji so ga imeli celo pri delu. Kmet je oral s puško na rami. Tudi naš korenjak je imel dve puški. Ko se približujejo Turki koči, ustreli, in z vsakim strelom pre¬ vrne nevernika na tla. Srditi planejo Turki proti koči in mečejo plamen v njo. Pa zaman! Koča je bila krita s svežimi smrekovimi kožami in ogenj se ni hotel prijeti. Medtem je mož puško iznova nabasal in zopet Turčina podrl; drugo puško mu pa hčerka na¬ baše, da zamore četrtega nevernika zvrniti. Zdaj mu hčerka zopet prvo puško nabaše, in tako je šlo to dalje; mož je streljal, hčerka mu je hitro ba¬ sala puške, Turki so pa padali. Turki se prično umikati, ker mislijo, da je v koči skrita truma Slovencev. Polasti se jih silen strah; pobero - šila in kopita ter pobegnejo iz kraja. Ko pride mož iz koče, je bil ves grič pokrit z mrt¬ vimi Turki. Leta 1469. je prilomastil bosniški paša Vejberg na Slovensko ter skušal z eno četo zasesti Ljubljano, z drugo je pa ropal po okolici. Turki so prišli tudi v Mengeš. Ljudje so zagnali ži¬ vino na planine, sami so pa hiteli v tabore. Le eden ni_ hotel ostaviti vasi. Bil je to kovač Ščit. Skril se je v spodnjo klet ter ostal ondi. Zvečer Turki poležejo po hišah ter zaspe. Ščit žleze iz svojega zakotja, zaklene zapored hišo za hišo in potem naglo hiti po Mengšane, ki so se utaborili na bližnjem griču. Ti korakajo v vas, obstopijo hišo za hišo, in povsod ukazujejo Turkom, naj se podajo. Turki so mislili, da je cela vas s kristjani zasedena, zato so se povsod podali. Tako so postali Turki, katerih je bilo več tisoč, jetniki neko¬ liko slabo oboroženih kmetov. Leta 1473. so Turki divjali mimo Ljubljane na Gorenjsko. Oblegali so me¬ sto Kranj. Z enim oddelkom so zopet napadli Mengeš. Grajski gospod je odrinil s hlapci na pomoč Kranju. Pustii je samo dva hlapca v gradu, ki sta bila, seveda, kmalu premagana. Turki so napravili vesele gosti v gradu. Njih vodja je hotel videti lepo grajsko hčer, ki se je zaklenila v najskrivnejšo izbo. Ko ona vidi, da se ne more rešiti, sklene sebe in sovražnike končati. Ko jo Turki nekoliko izpuste, gre v spodnjo klet, kjer je bil smodnik spravljen, vzame potem gorečo trsko in jo vtakne brez strahu v strelni prah. V trenotku je bila zdrobljena; grad je puhnil kvišku in od Turkov ni ostalo ne duha ne sluha. Leta 1475. udarijo Turki na južne pokrajine Štajerske in odtod na Kranjsko. Zatiški opat Ulrik je napovedal proce¬ sijo k cerkvi Matere božje na Muljavi, ker je dobil poročilo, da so bili Slo¬ venci zmagoviti. Med pripravljanjem za procesijo se je pa zgodila slovenski vojski velika nesreča. Ko je zvedel Ahmet-paša, da so kristjani pobili njegovo prvo krdelo, zapove petkrat večji vojski, da vjame krščanske junake. Krščanska vojska je bila pobita; ostali so se umaknili v gozde. O tem strašnem pobitju ni nihče vedel po deželi. Par za parom je šla procesija iz zatiškega samostana proti Muljavi. Pravljica pripoveduje, da so se okoli podružnice na Muljavi zbrali ljudje iz sedmih fara. Vse je bilo brez¬ skrbno veselo in vtopljeno v pobožnosti. Grozen krik: »Alah, Alah!« pre¬ trese ubogo ljudstvo; začuje se strašna beseda: »Turki!« Kot bi trenil so se prikazali turški konjiki in dirjali na¬ ravnost proti množici. Kakor razkropi kragulj piščeta, tako so se razkropili ljudje pred Turki. Vse beži. Največ ljudi je ubežalo v cerkev in na ob¬ zidano pokopališče. Mnoge so Turki posekali. Stari ljudje pripovedujejo, da je tačas kri tekla kakor v žlebu potok, ter so jo turški konji do členkov gazili. V cerkvi in na pokopališču je bilo na¬ tlačeno begunov. Menihi, ženske, otroci in starci so šli v cerkev, možje so pa za zidom stoje branili se kot levi. Vsak je pograbil, kar mu je bilo pri roki. Kamenje se je usipalo na Turke kakor toča. Eni so z drogi merili Turkom črepinje, eni so z odtrganimi deskami suvali vrage raz zid; tam je sukal ko- renjaški mož težak svečnik z oltarja, da je marsikateremu Turku minilo po- željenje hoditi ropat v naše kraje. Me¬ nihi so dajali pogum oblegancem in bodrili oslabele. »Kmalu bode noč, potem se oddahnemo!« Tik cerkvenega obzidja je stala lipa s podobo Matere božje. Za po¬ dobo so se zaredili sršeni. Predrznemu janičarju je prišlo na um, da bi se dalo z drevesa postreljati mnogo kristjanov. Res jih je splezalo mnogo na lipo in marsikaterega borilca je zadela strela z drevesa. Ljudje se jamejo odmikati in Turki so že plezali na zid, kar pošlje Bog oblegancem malega, toda hudega pomočnika. Turek je brcnil podobo Matere božje raz drevo in razdražil žival v drevesu. Naenkrat je bilo vse rumeno sršenov, ki so jeli neusmiljeno pikati Turke. Turki so bili brez orožja pred sitno, jezno živalijo, otepali so zabuhle obraze in se morali umakniti. Mrak nastopi. »Kaj bode jutri«, to vprašanje kroži med potrtimi taborniki. Vsak ve, da se dolgo ne bodo mogli braniti. Drugi dan prično neusmiljeno divjati Turčini. Ne samo lakomnost po blagu, in želja pridobiti si ujetnikov, tudi turška vera sama je priganjala Turke v boj zoper kristjane. Turku je dol¬ žnost bojevati se z vsakim, kdor ni mohamedanec. Kmetje jamejo omahovati. Turki jamejo plezati čez zid. Vsak izmed tabornikov je napel zadnje žile, da bi odbil vraga. Toda mož' za možem je padal. Kakor davijo volkovi ovce, tako so klali Turki v cerkvi. Divjali so bolj kot neusmiljene zveri. Kdo popiše grozo in trepet matere, ki je skušala braniti in skriti svojega otroka. Turki niso prizanašali nikomur. Mlajše so pove¬ zali, starejše pobili. Kruti Osmani so še dolgo vrsto let nadlegovali našo domovino. Iz nave¬ denih dogodbic vidimo, kako so se naši pradedi hrabro borili za krst častni in svobodo zlato. NARODNA IN UNIVERZITETNA KNJIŽNICA 00000512791