
166 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

1.01 DOI: https://doi.org/10.51663/pnz.62.1.8

*  PhD, Research Associate, Institute of Contemporary History, Privoz 11, SI-1000 Ljubljana; 
 jurij.hadalin@inz.si
** PhD, Research Associate, Institute of Contemporary History, Privoz 11, SI-1000 Ljubljana; 
 marko.zajc@inz.si
*** The article was written in the framework of the basic research project J5-1793: Vloga komunikacijskih neenakosti 

v dezintegraciji večnacionalne družbe (The Role of Communication Inequalities in the Disintegration of the Mul-
tinational Society) and the research programme P6-0281: Politična zgodovina (Political History), co-financed by 
the Slovenian Research Agency (ARRS) from the state budget.

Jurij Hadalin,* Marko Zajc**

“The Case of Comrade  
Dragiša Pavlović”

The Yugoslav Media Space and Its 
Perception Through the Example of the 
Main Political Weeklies’ Coverage of the 

Eighth Session of the Central Committee 
of the League of Communists of Serbia***

IZVLEČEK

»PRIMER TOVARIŠA DRAGIŠE PAVLOVIĆA« 
JUGOSLOVANSKI MEDIJSKI PROSTOR IN NJEGOVO DOJEMANJE NA 

PRIMERU POROČANJA OSREDNJIH POLITIČNIH TEDNIKOV O OSMEM 
PLENUMU CENTRALNEGA KOMITEJA ZVEZE KOMUNISTOV SRBIJE

Prispevek obravnava vprašanje homogenosti jugoslovanske medijske krajine, ki je 
že v sodobni literaturi in časopisju bila obravnavana kot izrazito republiško usmerjena. 
Za vsebinski okvir analize sta avtorja iz množice tem v politično razgretih osemdesetih 
letih prejšnjega stoletja odbrala poročanje o dogajanju na osmem plenumu Centralnega 
komiteja Zveze komunistov Srbije. O tej temi so najobširneje in najbolj poglobljeno poročali 
redki jugoslovanski politični tedniki, ki so v prispevku predstavljeni, analiziran pa je tudi 



167Hadalin, Zajc: »The Case of Comrade Dragiša Pavlović« 

njihov diskurz. Iz analize se nakazuje zaključek, da so politični tedniki sicer bili usmerjeni 
v republiško okolje, vendar pa so zaradi široke mreže povezav med obravnavanimi mediji 
in novinarji bili bistveno bolj jugoslovansko usmerjeni, kot so to menili v času njihovega 
izhajanja.

Ključne besede: Slovenija, Jugoslavija, mediji, politični diskurz, politična zgodovina

ABSTRACT

The article deals with the question of the homogeneity of the Yugoslav media landscape, 
which is already considered to be distinctly republican in modern literature and newspapers. 
From a variety of topics in the politically heated 1980s, the authors chose reports on events at 
the Eighth Plenum of the Central Committee of the League of Communists of Serbia as the 
basis for analysis. The rare Yugoslav political weeklies reported on this issue most extensively 
and in detail, and article deals with presenting and analyzing their discourse. The analysis 
suggests that the political weeklies focused on the republican environment but, because of 
the extensive network of connections between the media outlets and journalists in question, 
were significantly more Yugoslav-oriented than they were thought at the time of publication.

Keywords: Slovenia, Yugoslavia, media, political discourse, political history

The Unity of the Yugoslav Media Space?

In the Slovenian historical memory of the media landscape of socialist Yugoslavia 
during the 1980s, the period between 1987 and 1991 has made the most prominent 
impression. At that time, the tensions between the Slovenian and Serbian political 
leadership led to the outbreak of the so-called “media war”, which put a heavy strain 
on the mutual relations and did not come to an end until the very disintegration of the 
common state. On the other hand, this war was distinctly unequal, as, on the Serbian 
side, we can observe the silent takeover of the most important media players, which 
then allowed for the consolidation of the new Serbian Party leadership; while on the 
Slovenian side, the Party leadership attempted to control the social unrest mainly by 
implementing technical measures (occasional seizures of the individual issues of the 
disobedient press). In response to the critical articles coming from Serbia, Jože Smole, 
the president of the Republic Conference of the Socialist Alliance of Working People 
at the time, asked in the daily newspaper Borba: “Why are certain objectionable texts 
published in the Slovenian press, being responded to with prominent commentaries 
that reach millions of readers and are thus provided with unacceptable publicity?”1

1 Krste Bijelić, “Slovenija i Jugoslavija: zašto (1): Sindrom ‘paralelnog toka’,” Duga 359, 28 November – 11 December 1987, 67.



168 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

However, this process – popularly called the “Slovenian syndrome” in the “newly 
composed journalism”2 of the second half of the 1980s – was not a novelty: it had 
dominated the Yugoslav media landscape for a decade or more before the escalation 
of the problems3 and processes of differentiation,4 which became a constant in the 
Yugoslav politics and society after the Eighth Session of the Central Committee of 
the League of Communists of Serbia. Even before, this issue had been a part of ideo-
logical campaigns, and the individual republics’ policies towards the opposition were 
very different. “In the second half of the 1980s, the attempts at all-Yugoslav ideologi-
cal campaigns became uncommon, mostly due to the interest in exposing particular 
environments to criticism – especially Kosovo and Slovenia, and by the end of the 
1980s Croatia as well.”5 In this context, it can be argued that no single media space 
existed in Yugoslavia, although the processes taking place in the environments of the 
various republics and media companies were essentially quite similar. In his pioneer-
ing work on the position of Slovenians in Yugoslavia,6 Božo Repe thus stated: “In the 
1980s, cultural and economic differences, poor mutual familiarity and stereotypical 
ideas about each other – despite living together for decades – started to increase in the 
1980s. News systems functioned mainly within the individual republics.”7

Such observations were nothing new: Mitja Gorjup, a prominent expert on the 
Yugoslav journalism and editor-in-chief of the newspaper Delo, had already addressed 
these issues in the 1970s: “To sum all of this up, I will focus on the basic problems of 
the Yugoslav press in general, which can be reduced to a single predominant theme: 
the entire Yugoslav press is essentially not Yugoslav enough. It does not nurture the 
Yugoslav dimension enough in terms of information and the political presentation 
of events and trends.8 This question was on the minds of the journalists themselves: 

2 The term stems from a somewhat pejorative expression for the so-called newly composed folk music, a type of 
popular music that was becoming increasingly loaded with nationalist symbols. – Rory Archer, “Assessing Turbofolk 
Controversies: Popular Music between the Nation and the Balkans,” Southeastern Europe 36, No. 2 (2012): 179.

3 In 1974, the editor of the Delo daily newspaper addressed this issue in an editorial: “During the festive days leading 
up to the New Year, the Yugoslav press focused on ‘Slovenian topics’ a lot. One of the most interesting of these was 
the recruitment of workers from the other republics in Slovenia.” Thus, the Slovenian syndrome started becoming 
apparent already very early on: “And precisely because the problem exists and because it is serious – and because we 
should write about it and discuss it rather than ignoring it – we should also underline that just as quickly as writing 
or speaking carelessly and insensitively can leave a bad taste, it can also create dilemmas in people, introduce a kind 
of an intimate agitation which, if abused, can become political, to which we must pay particular attention to in 
Yugoslavia…/… In its famous series of articles about Slovenia, NIN from Belgrade has already…/… What worries 
me most is the undertone that can be felt in some of the Yugoslav press. Perhaps the NIN magazine expresses it most 
evidently.” – Mitja Gorjup, “Da bi se bolje razumeli,” Delo, 4 September 1974, 7.

4 “Not everything in Yugoslavia can be made uniform. We would be happy if we had many more alternative solutions 
to all of the important issues than we have now. We cannot accuse everyone who disagrees of being anti-commu-
nist.” – Ibidem.

5 Božo Repe, Slovenci v osemdesetih letih (Ljubljana: Zveza zgodovinskih društev Slovenije, 2001), 22.
6 Božo Repe, “Zakaj so Slovenci vstopili v Jugoslavijo in zakaj so iz nje odšli?,” in: Jugoslavija v času: devetdeset let od 

nastanka prve jugoslovanske države, ed. Bojan Balkovec (Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete, 2009), 36.
7 Precisely this theme was underlined in the report about the 10th Congress of the League of Communists of Slovenia 

in the political weekly NIN. “The differences in the development of Slovenia and the rest of Yugoslavia is completely 
obvious, but, on the other hand, the gap between Slovenia and its western neighbours has been increasing in recent 
years.” – Šćepan Rabrenović, “Slovenija na jugu,” NIN 1843, 27 April 1986, 9. 

8 Mitja Gorjup, “Preveč vase zaprta kultura (Iz razprave na sestanku osnovne organizacije ZKS ‘Delo’ – časopisi), 16. 
januarja 1974,” in: Mitja Gorjup, Samoupravno novinarstvo (Ljubljana: Delavska enotnost, 1978), 96.



169Hadalin, Zajc: »The Case of Comrade Dragiša Pavlović« 

in 1985, a consultation of Yugoslav journalists was held in Novi Sad, titled “Yugoslav 
Contents in the Public Press”, which saw the unity of politics as the precondition for the 
unity of the Yugoslav news system. In this regard, Jug Grizelj, an exceedingly Yugoslav-
oriented journalist of the Serbian magazine NIN, pointed out that this did not refer to 
the statistical calculations of Yugoslav contents in the individual media (these averaged 
between twenty and thirty percent – a piece of information that the speakers at the 
conference kept pointing out as proof of disunity). However, the fact remained that 
various environments perceived the same process differently, even though Grizelj jus-
tified it with the globally present processes of decentralisation, democratisation, and 
personalisation of information.9

In 1977, Gorjup also raised the question of the Yugoslavianisation of the newspa-
pers of the individual republics. “I think we are too narrowly focused on the republics. 
Of course, we are primarily republican newsletters, but we need to provide our read-
ers with as much information about Yugoslavia as possible. We are not succeeding, 
though. In addition, a kind of mentality is spreading that the affairs of the individual 
republics should only be discussed in the newspapers of those republics…” Thus, he 
underlined the problem related both to the “Slovenian syndrome” and later to the 
media war, as “the notion that one should only mind one’s own business and leave 
one’s neighbours alone”10 was also a problem.

“I believe that this issue is taking on very problematic proportions. Such behav-
iour inevitably leads to closing ourselves within the republican borders, which is cer-
tainly not beneficial. Another issue I think is problematic is the over-sensitivity of the 
Yugoslav environments to what is written about them elsewhere. What is happening 
now is that we often write about events in the other republics unproblematically and 
uncritically. Thus a kind of an idyllic image of Yugoslavia is being created in the mass 
media, suggesting that there are no problems, difficulties, or misunderstandings. This 
is, of course, at odds with reality…/… The public media simply avoid any ‘non-idyllic’ 
information, leading to a paradox: because of this, people often refuse to believe us. We 
need to shape the public opinion in such a way that people know that the state, through 
its constitutional mechanisms, is capable of resolving all the objective socio-economic 
and political contradictions without any political drama and scandals.”11

Therefore, the critical Serbian journalist Ivan Torov describes the period before 
the process under consideration as one of relative media freedom: “The first five or 
six years after Tito’s death – after an initial lull due to the uncertainty inevitably pro-
voked by the departure of a great leader – will certainly be remembered as a period 
of a more notable liberation of news outlets from the political shackles they had been 

9 Jug Grizelj, “Jedinstvo nije u rukama novinara,” NIN 1832, 2 February 1986, 19.
10 Thus, the President of the Slovenian Assembly Miran Potrč gave a lengthy interview for the weekly magazine Nin, 

which came across as a justification in front of the Serbian public, as it was essentially devoted to his previous 
statement for the British BBC regarding the issue of the distribution of foreign-exchange assets in the Yugoslav 
federation. – Šćepan Rabrenović, “Čije su devize: predsednik Skupštine SR Slovenije Miran Potrč govori za NIN,” 
NIN 1864, 21 September 1986, 13–16.

11 Mladen Pleše, “Pravi pogum je povezan z znanjem,” in: Mitja Gorjup, Samoupravno novinarstvo, 145, 146.



170 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

subjected to. Critical analyses of the economic and political realities were approached 
more and more courageously, many scandals and abuses were exposed, and free pro-
fessional journalism was increasingly successful in filling the empty space resulting 
from the lack of cohesion in Serbia and Yugoslavia. Already in the first half of 1985, it 
was believed that Serbian journalism, along with many other newspapers in the other 
republics, was experiencing a democratic development that would be difficult to stop. 
Publications such as Borba, Duga, NIN, Mladost, and NON dictated the rhythm in this 
new wave and doubtlessly had a significant impact on the increasingly visible changes 
in the leading media companies…”12 A similar trend could also be attributed to the 
developments in the Slovenian media, most prominently among weeklies. After 1984, 
the previously benign if not almost boring newsletter of the Socialist Youth League of 
Slovenia Mladina became clearly radicalised.13 Along with the magazine Teleks from 
the Delo newspaper company, it developed into the most important Slovenian politi-
cal weekly. 

When asked about it, Jure Apih, the first editor of Teleks, agreed that at the time, 
this magazine represented a medium through which the society communicated with 
itself since the only official newsletter of the League of Communists, Komunist, sim-
ply adhered to the Party directives, while in the daily newspaper Delo, reporting was 
restricted to what had been agreed upon with its official founder, the Socialist Alliance 
of Working People.14 Thus, he actually responded to a claim made by the former editor 
of Delo Mitja Gorjup when the Teleks weekly was being conceived: “With the advance-
ment of technical possibilities and the increasing flow of information, journalistic work 
is starting to influence the public opinion more and more, while the public opinion 
also keeps gaining more and more influence on the political decisions. On the one 
hand, this offers the information media greater opportunities and power, but, on the 
other hand, it also confronts them with greater responsibility, as by highlighting and 
interpreting information, the press can make a significant contribution to the creation 
of a certain public climate.”

As Ljubomir Tadić wrote, the task of the press was therefore clear because “under 
socialism, the public opinion appears as a form of social consciousness for the purpose 
of coordinating the interests in tackling social issues or as the qualified, competent, 
clear, and understandable reasoning of the working people regarding the general activ-
ities of the community.“ In this sense, it is a permanent and important mental presup-
position of socialist democracy.15 The activities of the Socialist Alliance of Working 
People (SZDL), officially the broadest socio-political organisation in Yugoslavia that 
represented a much wider forum than the League of Communists, was thus one of 

12 Ivan Torov, “Sunovrat srpskog novinarstva (delovi iz knjige),” in: “Antibirokratska revolucija”: (1987–1989), eds. 
Bojana Lekić, Zoran Pavić, Slaviša Lekić and Imre Sabo (Beograd: Statusteam in Službeni glasnik, 2009), 270.

13 Sonja Merljak Zdovc, “Slovenska revija Tovariš in njeni revialni ‘tovariši’ v drugi polovici dvajsetega stoletja,” 
Prispevki k zgodovini slovenskih medijev, ed. Maruša Pušnik (Ljubljana: Fakulteta za družbene vede, 2008), 535.

14 Ervin Hladnik Milharčič, “#intervju Jure Apih, časnikar: prej so se časopisi delali za partijo, mi smo ga delali za 
bralce,” Dnevnik.si, 24 October 2020, https://www.dnevnik.si/1042941784, accessed on 1 March 2022.

15 Ljubomir Tadić, Javno mnenje u savremenom društvu, javno mnenje o Prednacrtu novog Ustava (Institut društvenih 
nauka: Beograd, 1964), 31.

https://www.dnevnik.si/1042941784


171Hadalin, Zajc: »The Case of Comrade Dragiša Pavlović« 

the forms of public opinion – a place where the public gathered and was shaped, and 
where the common consensus of the self-managers was being developed. On the other 
hand, the SZDL was simultaneously the factor of the broadest social control. “The 
organisational structure of the SZDL and the way in which it operates allow it to initi-
ate, discuss, propose, and agree on solutions to various social issues. Meanwhile, the 
mass media as a form of shaping and expressing the public opinion is of particular 
significance. Moreover, the SZDL also formally possesses ‘its own’ daily press (Borba 
as the newsletter of the Socialist Alliance of Working People of Yugoslavia, Vjesnik as 
the newsletter of the Socialist Alliance of Working People of Croatia, etc.). The institu-
tion of editorial and programme councils in other major media (weeklies, magazines, 
radio, TV) allows the SZDL to notably influence their policies.”16

The shape of the media landscape in Yugoslavia was therefore also dictated by the 
political structure. In 1986, Joža Vlahović, the first editor of the Zagreb weekly Danas, 
thus stated the following: “For a long time, we have not had a situation where the main 
newspapers would simultaneously be Party newsletters. That is how it used to be. 
Everything published today, except newspapers like Komunist, of course, is a kind of 
a voice, if not a body, of the Socialist Alliance – from Borba and Politika, Vjesnik (Delo, 
author’s note) and so on…” The manner of writing was still controlled, though – as it 
is evident from the example of the Teleks magazine, where the editors Apih and Anton 
Rupnik were dismissed due to the negative reviews of the articles on the socialist moral-
ity, while the cause for the replacement was the publication of an interview with the con-
troversial Italian publicist Oriana Fallaci.17 A similar conclusion can be drawn regarding 
the popular fortnightly Duga: in terms of contents, this publication was quite similar to 
the early Teleks, and according to the editor of the Danas weekly, it had been a victim of 
political pragmatism before a thorough editorial change in 1985. “Unfortunately, prag-
matism is most important for newspapers. Certain weeklies end up in serious conflicts 
with the ‘daily’ pragmatic policy and can easily get a shady reputation, although some of 
them rightfully so and for a good reason. In terms of their spirit and mission, weeklies 
should fight for more room for their activities (for the strategic goals of the society) and 
are not obliged to submit to the dreary and often narrow-minded daily politics…/… I 
think it was precisely Duga that has experienced a lot of this firsthand. If I can put it this 
way, it was the very magazine that would often get caught in the pitfalls of pragmatism, 
but with the overtones of politics I could not agree with. Well, now I read about the 
better assessments by both the Party organisation and the board of your magazine…”18

In this context, Joža Vlahović was probably referring to the report from the Duga 
publishing board,19 which radically altered its orientation in October 1985: “We are 

16 Katarina Spehnjak, “Narodni front Jugoslavije (SSRNJ – razvoj, programsko-teorijske osnove i procesi u društvenoj 
praksi 1945–1983),” Povijesni prilozi 3, No. 3 (1984), 67.

17 Merljak Zdovc, “Slovenska revija Tovariš in njeni revialni ‘tovariši’?,” 537.
18 Tatjana Tagirov, “Ne pucaj na novinara: Joža Vlahović, Borac sa prave strane barikade,” Duga 332, 15 – 28 November 

1986, 10–14.
19 The official founder of the magazine was the Socialist Alliance of Working People of Serbia, but it was published 

under the auspices of the prominent publishing house BIGZ.



172 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

firmly decided to create a newspaper with an unequivocally Yugoslav, socialist, and self-
management orientation as the best bulwark against nationalism, anti-communism, 
and dogmatism. During this time, we have gathered thirty journalists from twenty 
Yugoslav editorships and many scientific, cultural, and socio-political workers from 
practically all parts of the country. We believe that in this way, we can free ourselves 
from the stereotypes that have accompanied Duga for a decade – that it is a kind of 
a dissident if not even a Greater Serbian newspaper…”20 However, even after that, 
the publication did not manage to avoid controversy: in 1986, it published a lengthy 
interview with Dimitrij Rupel, whose views managed to inflame the Slovenian-Serbian 
relations. The editorship therefore faced a long conversation/justification with the 
Slovenian political leadership.21 The magazine itself will not be the subject of the analy-
sis of the events surrounding the Eighth Session of the League of Communists of 
Serbia. However, it is intriguing as an example of a publication that became one of the 
first to take the side of the Session winners because of the previous actions that had 
been taken against it due to its orientation and its handling of “hot topics”.

The role of political weeklies among the media was important, as their way of 
reporting differed considerably from that of daily newspapers. The period under con-
sideration was their golden age, despite the drops in circulation during the times when 
the editorships were being disciplined, resulting in less public attention. The more 
they were perceived as “Party newspapers”, the lesser their influence. This trend can 
be observed in the examples of Teleks, Danas, as well as NIN and Duga. This made the 
weekly political newspapers more independent from the day-to-day politics.22 The edi-
tor of Danas agreed: “Political weeklies – as well as other similar publications – are, by 
their very design, a synthesis of all the dailies at the end of the week. Therefore, they 
do not share the excuse of the daily newspapers, which are often forced to react hast-
ily and superficially. At the same time, as soon as weeklies attempt to conduct deeper 
analyses, they end up in a delicate situation, as they more often face unpleasantness, 
clash with certain individuals from politics but also from the economy and culture, 
and frequently stumble upon the interests of the daily politics and strategic orienta-
tions.” During the period we are researching, the main Slovenian daily newspaper Delo 
was much more neutral than the writing of the political weeklies Teleks and Mladina. 
After 1986, the Zagreb-based Danas paved the way for the positioning of the Croatian 
politics that was not evident from the writing of the daily owned by the parent media 
company Vjesnik. Finally, the Serbian NIN, published by the newspaper company of 
the daily Politika – which became the first proponent of the new political trends in 
Serbia – still resisted this trend in the first months of 1988. Already in 1983, Danas 
and NIN were recognised as the most important political weeklies in Yugoslavia.23 In 

20 Grujica Spasović, “Produžite vašom ulicom: Sednica izdavačkog saveta Duge,” Duga 331, 1 – 14 November 1986, 38.
21 Marko Zajc, “Poletni aferi kritičnih misli: Tomaž Mastnak in Dimitrij Rupel, slovenska kritična intelektualca med 

jugoslovansko in slovensko javnostjo v letu 1986,” Studia Historica Slovenica 20, No. 3 (2020), 921–55.
22 Merljak Zdovc, “Slovenska revija Tovariš in njeni revialni ‘tovariši’,” 530.
23 “Nekatere ocene vsebinske naravnanosti in ekonomskega položaja revije Teleks v letu 1983,” apih.si, http://www.

apih.si/nekatere-ocene-vsebinske-neravnanosti-ekonomskega-polozaja-revije-teleks-v-letu-1983/, accessed on 1 
March 2022.

http://www.apih.si/nekatere-ocene-vsebinske-neravnanosti-ekonomskega-polozaja-revije-teleks-v-letu-1983/
http://www.apih.si/nekatere-ocene-vsebinske-neravnanosti-ekonomskega-polozaja-revije-teleks-v-letu-1983/


173Hadalin, Zajc: »The Case of Comrade Dragiša Pavlović« 

this regard, we should also note that all the weekly newspapers under consideration 
expressed their Yugoslav orientation, including the Cyrillic NIN.24 With ample refer-
ences to the writing of the other weeklies, by reprinting articles from the Yugoslav 
press or by commenting on them, the Yugoslav dimension was usually maintained by 
all the weekly publications.25 However, as it was established in the assessment of the 
content and orientation of Teleks in 1983, “a review of these articles revealed that the 
Teleks readers could get the impression that everything was wrong in the other prov-
inces and republics, that there was nothing but scandals, affairs, and economic failures, 
that they were only fighting among themselves, arguing, scheming against each other, 
and that they were rife with nationalist outbursts. The Teleks readers only learned the 
most ‘juicy bits’ of long interviews published in other newspapers.26 To return to the 
claim that no common media space existed in Yugoslavia – or rather that the media 
spaces of the individual republics were prevalent27 – the actual reach of these publica-
tions in Slovenia is also evidenced by the results of the Slovenian Public Opinion sur-
vey for the year 1988, carried out in June 1988. Teleks and Mladina reached between 30 
and 50 percent of the population, while the political weeklies from the other republics 
had a much smaller reach, e.g. 11 % for Danas, less than 8 % for Duga, and only 5 % for 
NIN – and even in these cases, the readers indicated that they very rarely consulted 
the press from the other republics. Compared to the daily newspapers, the difference 
was even greater, with Delo reaching 65 % of the Slovenian population and Zagreb’s 
Vjesnik 11 %, while less than 5 % of respondents had ever got their hands on Politika, 
the most notorious newspaper at the time.28

The “Eighth Session” and the Beginning of the Collapse 
of the “Eighth Republic”

The thesis of the disunity of the Yugoslav media space is almost ubiquitous in the 
contemporaneous literature and even more so in the media themselves. On the issue 
of reporting about the Eighth Session of the Central Committee of the League of 
Communists of Serbia, Svetislav Spasojević wrote the following in the NIN magazine: 
“It is not necessary to develop the thesis about the connection between the leaderships 
of the republics and provinces and their press, but in this connection lies a part of the 

24 “Ohrabrenja u vremenu iskušenja,” NIN 1853, 6 July 1986, 16.
25 For example, in the summer of 1987, the Nin magazine reprinted extracts from the most controversial texts from the 

Slovenian media on several pages. – “Slovenačko ogledalo štampe,” NIN 1963, 23 August 1987, 20–24.
26 “Nekatere ocene vsebinske naravnanosti in ekonomskega položaja revije Teleks v letu 1983,” apih.si, http://www.

apih.si/nekatere-ocene-vsebinske-neravnanosti-ekonomskega-polozaja-revije-teleks-v-letu-1983/, accessed on 1 
March 2022.

27 In this context, Bosnia and Herzegovina was a slight exception: there, Danas and NIN had a large readership, the 
main local newspaper company Oslobođenje published the weekly newspaper Nedjelja, while the youth newspaper 
Naši Dani was probably more influential in the period under review.

28 Niko Toš, “Slovensko javno mnenje 1988 [Podatkovna datoteka],” Arhiv družboslovnih podatkov (Ljubljana: 
Univerza v Ljubljani, 2000), https://doi.org/10.17898/ADP_SJM88_V1, accessed on 1 March 2022.

http://www.apih.si/nekatere-ocene-vsebinske-neravnanosti-ekonomskega-polozaja-revije-teleks-v-letu-1983/
http://www.apih.si/nekatere-ocene-vsebinske-neravnanosti-ekonomskega-polozaja-revije-teleks-v-letu-1983/
https://doi.org/10.17898/ADP_SJM88_V1


174 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

reason why some of the assessments of the press in Ljubljana and Zagreb about the 
political situation in Serbia were met with unusually harsh reactions in Belgrade…”. 
Then Spasojević returned to the metaphor of the eight mirrors held up to the public 
by the media of the Yugoslav republics and provinces.29 Was the Yugoslav media space 
truly as fragmented as the contemporaneous analyses and some historical interpreta-
tions suggest? We will attempt to answer this question by analysing the media visibility 
of the rise and consolidation of Milošević’s domination in Serbia, with the emphasis 
on the famous Eighth Session of the Central Committee of the League of Communists 
of Serbia (23 – 24 September 1987).

The authors of the present article are particularly interested in how the Yugoslav 
magazines (especially the Serbian NIN and Croatian Danas) and Slovenian maga-
zines (Teleks, Mladina) reacted to Milošević’s consolidation of power in Serbia. The 
NIN and Danas weeklies were both aimed at the Yugoslav public, even though they 
were also influenced by the political and media circumstances in Serbia or Yugoslavia. 
Meanwhile, the Slovenian socio-political magazines counted on the Slovenian audi-
ence: they were Slovenian in terms of language as well as content, although they 
were also a part of the broader Yugoslav media space. In the middle of the 1980s, the 
Yugoslav media space was undergoing a process of democratisation, and the editor-
ships were breaking free from the confines of the political forums, especially in the 
larger centres (Belgrade, Zagreb, Ljubljana). 

The Rise of Milošević in Serbia and the Media

From the very outset, the rise and the establishment of the authoritarian 
Milošević’s regime were linked to the media landscape in what was then the Socialist 
Republic of Serbia. According to Miodrag Marović, a researcher of the history of the 
Politika newspaper, in the 1980s, Politika was not only a victim of political manip-
ulations like in the previous decades but also became a public means of retaliating 
against the editorial offices that refused to accept the new “single-mindedness” in 
its nationalist manifestation. After Tito’s death, several personalities appeared at the 
top of the Serbian political forums until Slobodan Milošević assumed control with 
a Party putsch in October 1987. The rise of the ambitious economist and banker 
was the result of factional struggles between the two most powerful leaders of the 
Serbian League of Communists: Dragoljub (Draža) Mihajlović, one of the leaders 
of the 1972/73 showdown with the Serbian Party liberalism, and Petar Stambolić. 
In 1984, the Serbian leaders sought a replacement for Dušan Čkrebić, as he moved 
from the position of the leader of the Serbian League of Communists to the post of 
the President of the Presidency of the Socialist Republic of Serbia. Petar Stambolić 
ensured that his cousin Ivan Stambolić, who had previously headed the Belgrade City 
Committee of the League of Communists, was appointed to the vacant position. Ivan 

29 Svetislav Spasojević, “Kako preživeti štampu,” NIN 1927, 6 December 1987, 12.



175Hadalin, Zajc: »The Case of Comrade Dragiša Pavlović« 

Stambolić’s previous position was filled by Slobodan Milošević. As the leader of the 
Belgrade Communists, Milošević – in cooperation with his wife Mira Marković, who 
headed the University Committee of the League of Communists – created a scandal 
over Marxism as a compulsory subject at the University, which was opposed by promi-
nent Party intellectuals. Already as the head of the Belgrade League of Communists, 
Milošević started to take issue with the youth press (Student, Mladost, NON), which 
opposed his and Mira Marković’s plan to make Marxism a compulsory subject at the 
faculty. Although this episode revealed that Milošević had broader ambitions, in 1986, 
Ivan Stambolić, who then took over as the President of the Presidency of the Socialist 
Republic of Serbia, nevertheless nominated him his successor as the leader of the 
Serbian Communists. Before the Congress of the League of Communists of Serbia 
in 1986, Draža Marković – the uncle of Milošević’s wife Mira Marković – publicly 
opposed Milošević’s selection for the highest Party position in Serbia but was not 
successful. In May 1986, at the Congress of the League of Communists of Serbia, 
Milošević was elected as the President of the Central Committee of the League of 
Communists of Serbia. After his election, Milošević immediately tried to take control 
of the central Serbian newspaper company Politika, and he appointed his confidant 
Živorad Minović (the former Politika correspondent from Požarevac) as the presi-
dent of the Commission for Information of the Central Committee of the League of 
Communists of Serbia and as the deputy director of Politika. When Stambolić’s candi-
date was chosen as the director of Politika, Živorad Minović took over this newspaper’s 
editorship.30 

In January 1987, Politika and the Serbian media landscape were shaken by a scandal 
made possible precisely by this newspaper’s new editor. Politika published a defama-
tory article titled “Vojko i Savle” (Vojko and Savle), in which an unknown writer slan-
dered, beyond any decency, two prominent Serbian academicians: the medical doctor 
Gojko Nikoliš and the physicist Pavle Savić. The publication of this satire, which was 
below any level of journalistic standards, caused a cultural and political scandal of 
Yugoslav proportions. A group of Politika journalists organised a petition condemning 
the publication of the article and demanded that the editor be held accountable. The 
petition was signed by 67 journalists from Politika and 47 of their colleagues from the 
other publications of the Politika newspaper company, which represented a minority 
of this company’s journalists. The petition demanded that the true author be revealed, 
but the editor refused. According to Sonja Biserko, the goal of the defamatory article 
was to intimidate the increasingly vocal and prominent critics of the system, and alleg-
edly, it was also related to the media disclosure of the planned Memorandum of the 
Serbian Academy of Science and Arts, published by the newspaper Večernje novosti 
in September 1986. Meanwhile, Milošević kept actively suppressing the journalists’ 
attempts at emancipation, meddling in the personnel policy of the Serbian media, and 
installing his supporters in various positions. By visiting Kosovo polje at the end of 

30 Miodrag Marović, Politika i Politika (Beograd: Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji, 2002), 215–33. Nebojša 
Vladisavljević, Antibirokratska revolucija (Beograd: Arhipelag, 2020), 86–106.



176 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

April 1987, Milošević supported the Kosovo Serbs spectacularly.31 According to the 
historian Vladimir Petrović, the visit marked the beginning of a new media strategy. 
The presentation of the visit on RTV Belgrade enthroned Milošević as the national 
leader. His statement “Niko ne sme da vas bije” (no one is allowed to beat you) became 
a television attraction in Serbia: it was broadcast endlessly on the Belgrade television, 
allegedly by the RTV Belgrade Deputy Director Dušan Mitrević, Milošević’s personal 
friend.32 

Meanwhile, Milošević’s former mentor Ivan Stambolić was unhappy with the 
development in the direction of Serbian nationalism: he believed that the radicalisation 
of the Kosovo question was undermining the Serbian efforts to change the relations 
between the republic and the autonomous provinces and opening the door for nation-
alist hysteria. While Stambolić avoided a confrontation with Milošević, the Serbian 
media kept underlining the conflict between “Ivica and Slobo”. Milošević was sup-
ported by Politika with Žika Minović at the helm and by the Serbian television. In this 
tense atmosphere, on 4 September 1987, an incident took place at the military barracks 
in Paračin, where an Albanian soldier killed four soldiers and wounded several others. 
The Belgrade press, led by Politika, commented on the tragedy in an anti-Albanian 
manner. In his memoirs, Ivan Stambolić wrote that after the incident, Politika started 
to incite Serbia “as if on command”. The head of the Belgrade City Committee Dragiša 
Pavlović, a social scientist and university professor, attempted to calm the nationalist 
hysteria in agreement with Stambolić. At a meeting with newspaper editors on 11 
September 1987, Pavlović underlined the dangers of Serbian nationalism regarding 
Kosovo. Pavlović’s associate Radmilo Kljajić illustrated the described phenomena of 
Serbian nationalism with examples from the newspapers Politika, Politika Ekspres, and 
Intervju. In the following days, Politika ekspres and Politika launched a media onslaught 
against Dragiša Pavlović. As the president of the League of Communists of Serbia, 
Milošević took advantage of the comments in Politika Express as a reason to convene 
a meeting of the Central Committee of the League of Communists of Serbia, where 
Pavlović’s statements would be discussed. The famous Eighth Session of the Central 
Committee of the League of Communists of Serbia (23 – 24 September 1987), broad-
cast live on Belgrade television, represented a complete defeat for Dragiša Pavlović and 
Ivan Stambolić. In his action against them, Milošević used mainly the loyal and previ-
ously unestablished cadres from the province. Dragiša Pavlović was dismissed from 
the leadership of the League of Communists, and at the beginning of 1988, he was 
even expelled from it. Meanwhile, Stambolić, who held the post of the President of the 
Presidency of the Socialist Republic of Serbia, was increasingly attacked by the main-
stream Serbian media under the influence of Milošević until he resigned under public 
pressure at the end of 1987. Simultaneously, the purge in the managements and editor-
ships of media companies continued. Party commissions demanded “accountability” 
at all levels. Apart from the function of the editor of Politika, Živorad Minović also 

31 Kosta Nikolić, Niko ne sme da vas bije, Slobodan Milošević u Kosovu Polju 24 – 25 April 1987 (Beograd: ISI, 2006). 
32 Vladimir Petrović, “Uloga medija u učvršćenju vlasti Slobodana Miloševića,” Istorija 20. veka, 2 (2013), 183–204.



177Hadalin, Zajc: »The Case of Comrade Dragiša Pavlović« 

assumed the post of its director. The NIN weekly was the publication that managed 
to resist Milošević’s purges the longest. At the beginning of 1988, Milošević replaced 
its editor-in-chief, but the journalists rebelled and refused to write in accordance 
with the new guidelines. The ultimate destruction of the journalistic independence 
of NIN took place in June 1988, when the local municipal committee of the League of 
Communists organised a commission of inquiry, which interrogated the NIN editors 
and journalists and imposed harsh Party punishments on them. 

Vladimir Petrović noted, however, that it had not been the media that had brought 
Slobodan Milošević to power: he had gradually ascended up the Party ladder, assisted 
by Ivan Stambolić. Nevertheless, on this ambitious path, Milošević recognised the 
importance of controlling the mass media, which was decisive for his domination 
over his former mentor. Once at the helm of the Serbian Communists, he attempted 
to maintain and justify his monopoly with a new political mission: the solution to 
the Serbian national question. The media sphere became a key tool in consolidating 
Milošević’s power and developing it into a regime. 

Danas

The Danas weekly was founded in 1982 as a project of the newspaper company 
Vjesnik. It was planned as Zagreb’s rival to the Belgrade weekly NIN.33 The magazine 
Vjesnik u srijedu (VUS), launched in 1952, is deemed as its predecessor. In the early 
1970s, VUS was going through a crisis, as several journalists were removed for sup-
porting the “Croatian Spring”. After the purges during this period, the magazine never 
recovered, despite the attempts at modernisation, and it ceased to exist in 1977.34 
Already during the first year of its publication, Danas gained significant influence 
thanks to its analytical and critical writing, reaching a circulation of 120,000 copies. 
However, due to the political pressure, its first editor-in-chief Joža Vlahović was forced 
to resign in May 1983, which led to the weekly changing its concept and losing its 
readership (the circulation dropped to 30,000 copies). After 1986, when Mirko Galić 
(1986–88) and Dražen Vukov-Colić (1988–90) were the editors-in-chief, it grew 
into a very influential weekly with a circulation of between 100 and 180 thousand 
copies. In the second half of the 1980s, the weekly critically addressed the most cru-
cial social issues, encouraged liberal and democratic solutions to the Yugoslav crisis, 
and cautioned against the rise of Slobodan Milošević.35 Marinko Čulić, a journalist of 
the Danas weekly during this period, told the Lupiga website in 2017 that Danas had 
been a Yugoslav magazine sold all over the former country. More than a fifth of the 
magazine’s copies were sold outside of the Socialist Republic of Croatia. The focus of 

33 Alemka Lisinski, “Novinarstvo i mediji: izazovi osvojenih sloboda,” in: Jugoslavija: Poglavlje 1980–1991, ed. Sonja 
Biserko (Beograd: Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji, 2022), 528. 

34 “Vjesnik u srijedu,” Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje (Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021), 
http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=64990, accessed on 6 March 2022.

35 “Danas,” Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje (Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021), http://www.
enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=69427, accessed on 7 March 2022.

http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=64990
http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=69427
http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=69427


178 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

the magazine was to cover the relevant events throughout Yugoslavia. Danas reacted 
harshly to Milošević’s rise, with the journalist Jelena Lovrić being particularly critical 
of him. According to Čulić, Milošević allegedly threw an issue of Danas to the floor in 
a moment of anger and literally stomped on it. The former Danas reporter Jasna Babić 
especially highlighted the atmosphere of political freedom and the Danas editorship’s 
tolerance of original and provocative topics.36

Mladina

According to the American historian Patrick Hyder Patterson, it is somewhat 
surprising that in the 1980s, the official newsletter of the youth organisation in the 
Socialist Republic of Slovenia transformed into an alternative political newspaper. In 
the complex system of the late socialist self-management, the Socialist Youth League of 
Slovenia (ZSMS) was one of the socio-political organisations that operated relatively 
independently. Although media liberalisation was a phenomenon characteristic of the 
entire Yugoslavia at the time, the trend was most obvious in Slovenia. The communist 
authorities in Slovenia tolerated the critical youth press, and only in specific cases 
would it resort to various means of interfering with the editorial policy.37 The actual 
freedom to write and publish was not limitless: certain topics were still considered 
taboo. For decades, Mladina served as the internal magazine of the ZSMS, informing 
its members about the past and future activities and providing them with ideological 
guidance. It was disseminated through the extensive network of the ZSMS organisa-
tion. Despite its broad reach and institutional funding, Mladina had few readers. It was 
allegedly so boring that even some of the municipal committees of the ZSMS refused 
to pay the compulsory subscription. The poor handling of the economic crisis after 
Tito’s death on the part of the authorities resulted in political instability. New trends 
in popular culture emerged (punk), and new social movements were born, includ-
ing the pacifist, antimilitarist, environmentalist, feminist, and gay/lesbian move-
ments. At its 12th Congress in 1982, the ZSMS substantially changed its fundamental 
principles. It dedicated itself to a broad range of topics that concerned the youth, but 
above all, it adopted a stance that legitimised the criticism of the system. Moreover, 
it – even if shyly at the beginning – defined itself as the protector of the new social 
movements that were institutionalised into the system of socialist self-management 
through the ZSMS. All of this was reflected in the editorial changes of the Mladina 
magazine. In addition to a critical attitude towards the social reality, the magazine also 
started exploring light-hearted or entertaining topics – including graphic depictions 
of sexuality. As early as in the first half of the 1980s, Mladina exposed the influence of 
the League of Communists and other political forums on the media editorships. The 

36 Jerko Bakotin, “FELJTON-HRVATSKA ŠTAMPA 80-IH I DANAS: Zlatno doba novinarstva i njegova propast,” 
Lupiga.Com, https://lupiga.com/vijesti/feljton-hrvatska-stampa-80-ih-i-danas-zlatno-doba-novinarstva-i-njego-
va-propast, accessed on 6 March 2022.

37 Patrick Hyder Patterson, “The East is Read: the End of Communism, Slovenian Exceptionalism and the Independent 
Journalism of Mladina,” East European Politics and Societies 14 (2000), 411.

https://lupiga.com/vijesti/feljton-hrvatska-stampa-80-ih-i-danas-zlatno-doba-novinarstva-i-njegova-propast
https://lupiga.com/vijesti/feljton-hrvatska-stampa-80-ih-i-danas-zlatno-doba-novinarstva-i-njegova-propast


179Hadalin, Zajc: »The Case of Comrade Dragiša Pavlović« 

editorship of Mladina redefined the boundaries of media freedom, using innovative 
strategies to attract readers. By transforming itself into an alternative medium, the 
weekly helped educate a critical readership that was becoming increasingly sensitive 
for critical issues and taboos. The provocative style of writing became a trademark of 
Mladina, which increasingly functioned as a free platform where all social critics could 
present their views and ideas.38

Teleks

The Teleks magazine was founded as a modern political weekly based on the tradi-
tion of two editions of the ČGP Delo newspaper company, Tovariš as a family weekly 
and Tedenska tribuna, which were merged into the joint ITD edition between 1974 
and 1977. The altered media consumption that followed the rise of television called 
for a new concept for the magazine, which was envisioned by Ante Mahkota. Due to 
the death of the director of the ČGP Delo newspaper company Mitja Gorjup and the 
change in management positions, Jure Apih, primarily a marketing expert, became 
the magazine’s first editor. The editorship’s report shows a design that was much more 
commercially oriented: “In Teleks – the Delo company’s informative weekly – the 
consistency with the contents of the Delo daily newspaper is reflected especially in 
the influences of the everyday Slovenian, Yugoslav, economic, domestic, cultural, and 
foreign politics on the published materials. The journalistic approach is adapted to the 
fact that as a weekly, the publication cannot normally be the first to publish the rel-
evant information. However, it can produce more complete, synthesised, commented, 
precise, and selective information. Teleks should thus mainly cover the events whose 
importance, exceptionality, and appeal would otherwise not be sufficiently prominent 
in the flood of other daily information or which would lose the attention of the readers 
too quickly. An equally important area of interest for Teleks is the discovery of those 
facts and images that are present among us, but at the same time hidden, concealed, 
and invisible, and which only journalistic research can reveal and draw attention to. 
The magazine’s aim is therefore not only the transmission but also the creation of 
information. Last but not least, Teleks should provide its readers with a package of 
relaxed, interesting, and entertaining reading. Thus, we have outlined the structure of 
the newspaper in our basic content document. It was clear to us (and the Co-Council 
also assessed this issue) that Teleks is a publication that cannot be aimed at the broad-
est readership, which is already covered quite successfully by other newspapers (ND, 
Jana, Stop, 7D, etc.), but rather at those who are also interested in more demanding 
information.”39 The magazine boasted an impressive circulation for the time,40 but it 

38 Blaž Vurnik, Med Marxom in punkom (Ljubljana: Modrijan, 2005), 345–49. Bernard Nežmah, Časopisna zgodovina 
novinarstva na slovenskem med letoma 1797 in 1989 (Ljubljana: Koda, 2012), 313–36.

39 “Poročilo uredništva Teleks, december 1979,” apih.si, http://www.apih.si/1329–2/, accessed on 1 March 2022.
40 70,000 copies in its first year of publication, which is about half the circulation of the similar Croatian weekly Danas 

when it started coming out in 1982. ‒ “Naklada revije Teleks,” apih.si, http://www.apih.si/naklada-revije-teleks/, 
accessed on 1 March 2022, and Tagirov, “Ne pucaj na novinara: Joža Vlahović,” 12.

http://www.apih.si/1329-2/
http://www.apih.si/naklada-revije-teleks/


180 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

started to decline sharply in the 1980s – partly due to a change in the editorial policy as 
a result of the critical assessment on the part of the Slovenian regime.41 In 1980, in the 
time leading up to the democratisation process, the different outlooks on the political 
reality – which were, however, not the result of political dissent but rather of the desire 
to increase visibility and sales – were the reason for the dismissal of the editorship.42 
Despite the high profile of the weekly, the decline in its circulation continued through-
out the 1980s. Teleks’s role as a release valve was assumed by the Mladina magazine 
as a “political project”, and in 1990, Teleks stopped coming out for business reasons. 

NIN

In Yugoslavia, the Serbian political weekly NIN (Nedeljne informativne novine) had 
both a long tradition43 and a high circulation, half of which – according to Najdan Pašić, 
a former journalist and later a prominent politician and social theorist – ended up in 
the other republics. It started coming out in 1951 and became a part of the central pub-
lishing house Politika in 1958. At the paper’s peak in 1981, its circulation amounted 
to 180,000 copies.44 After a staff purge in the 1970s, resulting from a showdown with 
the liberal Serbian political leadership, it was taken over by a new generation of jour-
nalists in the late 1970s, who elevated it to a high and professional standard. In the 
spirit of democratisation, they were often a thorn in the side of the power structures.45 
During the changes in the leadership of NIN’s parent company Politika, which became 
a tool for the promotion of the new Serbian leadership and for discrediting the Party’s 
opposition, the weekly remained independent and professional long after the Eighth 
Session of the Central Committee of the League of Communists of Serbia.46 However, 
it faced severe pressures following the Serbian leadership’s interference with the media 
landscape and was accused of both nationalism and excessive criticism of nationalism 
at a time of unfathomable changes in the course of the Serbian politics, as Mirko Đekić, 
NIN’s editor at the time, complained in an editorial.47 He was dismissed a week after 
the editorial, and a loyal replacement from the parent company, Predrag Vuković, was 
appointed as acting editor.48 By installing a new, proven editorial board, the political 
leadership helped him pave the way for a change in NIN’s editorial policy.49 However, 
the disciplining of the staff did not go according to the plan: despite the change at the 

41 The magazine was discussed by the Commission for Agitation and Propaganda of the Presidency of the Central 
Committee of the League of Communists of Slovenia.

42 Nežmah, Časopisna zgodovina novinarstva, 300.
43 A weekly with the same name, published by the circle of the then illegal Communist Party of Yugoslavia, existed for 

a short time in 1935. – Nikola Šegota, “Zagrebačke čestitke,” NIN 1775, 6 January 1985, 52. 
44 “НИН — Википедија,” https://sr.wikipedia.org/sr/%D0%9D%D0%98%D0%9D, accessed on 2 March 2022.
45 Milan Milošević, “Ministar i NIN,” NIN 1914, 6 September 1987, 5.
46 At the time of controversies and staff struggles for the leadership of the Politika newspaper company, it kept reporting 

objectively and did not adopt the discourse that had become dominant in the Serbian media landscape, from daily 
newspapers to television. – Slobodanka Ast, “Smenjivanje direktora Politike,” NIN 1920, 18 October 1987, 16–19.

47 Mirko Đekić, “Značajne reči,” NIN 1921, 1 November 1987, 9, 10.
48 “Mirko Đekić razrešen dužnosti glavnog i odgovornog urednika Nin-a in Predrag Vuković imenovan za v. d. glavnog 

i odgovornog urednika Nin-a,” NIN 1923, 8 November 1987, 8.
49 “Izdavački svet Nin-a,” NIN 1925, 22 November 1987, 13.

https://sr.wikipedia.org/sr/%D0%9D%D0%98%D0%9D


181Hadalin, Zajc: »The Case of Comrade Dragiša Pavlović« 

top, the policy of the weekly was very slow to change and also required staff purges.50 
Thus, the consolidation of the new course and the identification with the new political 
orientation continued well into 1988 and is symbolically marked by the first interview 
with the Serbian leader Slobodan Milošević, conducted almost sycophantically by the 
new editorship under the leadership of Đoko Stojičić and published on 3 July 1988.51

The Analysis of the Response of the Magazines Danas, 
NIN, Mladina, and Teleks to the Eighth Session of the 
Central Committee of the League of Communists of 

Serbia (23 – 24 September 1987)

A common feature of the Danas, Teleks, and Mladina magazines – regardless of 
their different profiles – is the almost complete absence of references to the politician 
Slobodan Milošević before the famous Eighth Session of the Central Committee of 
the League of Communists of Serbia, although he had been the leader of the Serbian 
League of Communists since 28 April 1986 and had faced Serbian demonstrators in 
Kosovo on 24 April 1987. Naturally, the Serbian NIN did follow the political rise of 
the Serbian leader and the events in Kosovo. This lack of references is partly due to 
the journalistic discourse, especially in Danas and Teleks, which, although critical, were 
closer to the mainstream at the time. During that period (1986–87), Mladina already 
cultivated an image of an alternative and provocative medium. In the analyses of the 
socio-political organisations’ politics and particularly of the League of Communists 
politics at the Yugoslav level, the actors or protagonists of certain factions are rarely 
mentioned. The journalists usually describe the clashes between different factions 
or ideological struggles in an impersonal way. The nuances in the use of the estab-
lished terms from the self-management communist vocabulary are also important, e.g. 
bureaucracy, differentiation, democratic centralism, antagonism, etc. This means that 
commentators could criticise Slobodan Milošević’s politics without mentioning the 
protagonist. Mladina would more often mention political actors in a negative context. 
For example, it mentioned Milošević in an article of 20 March 1987 about the failed 
organisation of a symposium on new forms of genocide in Belgrade. The symposium 
was organised by Vladimir Dedijer and hosted by the Serbian Academy of Sciences 
and Arts. Mladina claimed that when the President of the Central Committee of the 
League of Communists of Serbia Milošević had read the programme of the sympo-
sium, he had immediately prevented it.52 When Mladina reported on the Serbian dem-
onstrations in Kosovo on 24 April in its weekly review of events titled Zlopamtilo, it 
did not name Milošević. Furthermore, for the subsequent media and political history, 

50 “Violinista na krovu,” NIN 1930, 27 December 1987, 27. 
51 Đoko Stojičić, Teodor Anđelić, Dragan Jovanović and Tomislav Peternek, “47 pitanja Slobodanu Miloševiću: 

Jugoslavija i socijalizam – istorijske tekovine,” NIN 1957, 3 July 1988, 8–15.
52 D. T., “Politika je presodila, znanosti ne potrebujemo,” Mladina, 20 March 1987, 6.



182 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

it is certainly not irrelevant that Milošević’s famous motto “niko ne sme da vas bije” 
(“no one is allowed to beat you”), promoted by TV Belgrade at the time, was not 
mentioned either. The Ljubljana weekly Teleks did not even register Milošević’s visit 
and the events in Kosovo, while Teleks mentioned him only briefly on 14 May 1987 in 
a commentary on the “ideological plenum” of the Central Committee of the League 
of Communists of Yugoslavia, which took place in Belgrade after the Kosovo events. 
In its commentary, Teleks also referred to the articles published in NIN and Danas, 
but it paid more attention to the standpoints of Slovenian Party leader Milan Kučan. 
At the Party summit, Kučan warned of the danger of “constant purges” and “differen-
tiation” in the League of Communists, which were preventing the social crisis from 
being resolved.53 Compared to the two Slovenian magazines, Danas devoted much 
more attention to the events in Kosovo on 24 April and to the ideological plenum of 
the Central Committee of the League of Communists of Yugoslavia. Regarding the 
Kosovo events, Danas wondered what had actually happened. It cited different sources 
and listed various interpretations of events. Danas did not quote Milošević’s famous 
sentence either, but it did provide a more detailed description of the events. The crowd 
of people that gathered apparently shouted that they were being beaten by the police 
and demanded the resignation of Azem Vlasi, the leader of the Kosovo Communists, 
with whom Milošević had a meeting. Milošević supposedly reacted by demanding that 
order be maintained without the police. The Danas journalists clearly demonstrated 
the difference between the official statement of the Priština police, which strived to 
justify the moderate use of force, and Milošević’s statement that the police had no 
reason to intervene. The Danas commentators did not accuse Milošević of siding with 
the Serbian nationalist protesters, but they did write the piece in such a manner that 
this interpretation was also possible. The article concluded by quoting the assessments 
of various Party officials, who stressed the need to distinguish between the legitimate 
demands of the Serbs that their problems in Kosovo be solved and their nationalist 
aspirations.54 

Danas paid the most attention to the marathon Eighth Session of the Central 
Committee of the League of Communists of Serbia (23 – 24 September 1987). The 
magazine’s cover featured a picture of the deposed Pavlović, the commentator Jelena 
Lovrić analysed the session on five pages, and Pavlović’s biography was published as 
well. In a dedicated section, the Zagreb weekly also published a transcript of Pavlović’s 
controversial speech, which, according to the journalist, the members of the Central 
Committee of the League of Communists of Serbia who were deciding his fate had 
not received before the meeting.55 The journalist openly asked what Pavlović had done 
to deserve such a harsh punishment. Would sacrificing Pavlović and his comrades be 

53 Igo Tratnik, “Opomin časa za poglabljanje idejnih razlik,” Teleks, 14 May 1987, 23.
54 Gojko Marinković, Miloš Antić, “Što se zapravo dogodilo,” Danas, 3 May 1987, 20. 
55 Parts of the speech were also published by the then still undisciplined NIN, but not until three days after the end of 

the Session. At the time when the issue was being prepared for print, the Session had still been ongoing, and there-
fore only an official explanation concluding the report from the previous session of the Belgrade City Committee 
was published in a separate section. – “Šta je Pavlović rekao,” NIN 1917, 27 September 1987, 18–20. 



183Hadalin, Zajc: »The Case of Comrade Dragiša Pavlović« 

enough, or was this the beginning of a process that some called differentiation and oth-
ers ruthless reckoning? The question remained unanswered, although the journalist 
quoted one of the participants in the debate, who remarked that they had been hunting 
a rabbit but caught a wolf. The metaphor suggested the links between Pavlović and the 
President of the Presidency of the Socialist Republic of Serbia Ivan Stambolić, who 
had written a letter of support for Pavlović after a meeting with newspaper editors on 
11 September. According to the commentator, the most plausible theory was that it 
was all a clash between two leading figures in the Serbian leadership: Ivan Stambolić 
and Slobodan Milošević. The insiders argued that no major differences existed 
between these two politicians in terms of what they wanted, but rather merely in how 
to achieve it. Nevertheless, they were associated with two different orientations in 
the Serbian League of Communists as well as with two different concepts. These two 
lines exhibited different attitudes towards Kosovo and the Serbian nationalism as well 
as towards democracy and the methods of the Party work. One line was convinced 
that the counter-revolution was to be found in all Yugoslav nationalisms, including 
Serbian, and that using the Politika newspaper to encourage emotional reactions in 
the Serbian public could be dangerous.56 Moreover, this faction was also convinced 
that in the case of Pavlović, the principles of intra-Party democracy had been violated. 
The other line did not declare its opinions so clearly. Although it adopted the position 
that all nationalisms were bad in principle, it primarily emphasised the fight against 
the Albanian nationalism. This faction was openly prone to emotional reactions and 
spoke out publicly against “cool heads” in politics.57

Danas published a harsh critique of the factional struggles in Serbia as a biography 
of Dragiša Pavlović. The article titled Čovek drugog vremena (A Man from Another Era) 
was signed by Ratko Rodić. This was an editorial pseudonym, as no journalists with 
this name existed, and allegedly, the article was (according to subsequent testimony) 
written by Aleksandar Tijanić, then a journalist at the Belgrade weekly NIN.58 The 
commentator claimed that Pavlović’s biggest problem was that he repelled people with 
his perfection. Just like Milošević, Pavlović belonged to the group called “mladoturci” 
(Young Turks), which Ivan Stambolić promoted in order to carry out a generational 
change in the Serbian leadership. Only once he had attained the position of the leader 
of the Belgrade Communists, Pavlović supposedly realised that lately, the Party posi-
tions had been divided according to the principle of “one Stambolić supporter – one 
Milošević supporter”. Allegedly, each of these two “mini-Parties” controlled its own 
medium. Stambolić was said to control the NIN weekly, while Milošević controlled 
Politika and Politika Express. Pavlović was allegedly the victim of poor timing: he spoke 
out openly at the moment when the distribution of the political power between several 

56 The same argumentation can be found in NIN, where Milan Milošević already emphasised this in the heading of the 
report from the Belgrade City Committee meeting. – Milan Milošević, “Trenutak istine,” NIN 1917, 27 September 
1987, 18–23.

57 Jelena Lovrić, “Anatomija slučaja Pavlović,” Danas, 29 September 1987, 9.
58 “Aleksandar Tijanić – Istinomer,” Istinomer.rs, https://www.istinomer.rs/akter/aleksandar-tijanic/, accessed on 1 

March 2022.

https://www.istinomer.rs/akter/aleksandar-tijanic/


184 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

centres in Serbia collapsed and a single power centre emerged. Nations are like people – 
they prefer to put up with their own diseases rather than a doctor. The principle of “one 
Serbia – one nation” was being joined by the principle of “one opinion – one leader”, 
and there was a danger, the journalist argued, that dissenting views might be labelled 
as anti-Serbian. In such a climate, any attempts at a dialogue turned into an ideological 
dispute, making any discussion impossible.59 Tanja Torbarina, known for her ironic 
and critical style of writing, also mentioned the session under consideration in her 
column about television: “Apparently, things are becoming democratic: the ten-hour 
debate of the Belgrade Central Committee is being broadcast on TV. Dragiša Pavlović 
is the subject of a dispute. He was also condemned because he showed no remorse or 
self-criticism regarding his opinion, which he had arrived at through reflection and 
observation.”60

In the Slovenian press, Mladina was the magazine that devoted the most attention 
to the Eighth Session. On 2 October 1987, it published an editorial on the devel-
opments in the Serbian politics, written by the editor of the internal politics section 
David Tasić. The journalist in question was the most “Yugoslav” member of Mladina’s 
editorship at the time. In 1981, he had moved to Ljubljana from Serbia to study, and 
apart from Mladina, he also wrote for various Yugoslav newspapers and was well 
acquainted with both the Yugoslav and Serbian media landscape. In his editorial, Tasić 
clearly defined the developments in the Serbian leadership. He mentioned Dragiša 
Pavlović’s warnings about the rise of the Serbian nationalism in Politika, which marked 
the beginning of a ruthless political struggle. Also this time, Slobodan Milošević, who 
had already proved to be a fan of repression in his confrontations with political oppo-
nents, resorted to any means at his disposal. He bypassed all of the Party’s statutory 
rules and got Pavlović dismissed on the pretext of undermining the unity. In Tasić’s 
view, the unity platform was clearly a platform for open Serbian nationalism. He was 
clear in his opinion that if this prevailed, it would mean that Serbia would return to 
the romantic nationalism of the 19th century while Yugoslavia would enter the most 
serious political crisis of the post-war period.61 In the same issue, Mladina published an 
article by the Belgrade-based independent journalist Milovan Brkić on the clashes in 
the Serbian Party regarding the media and Pavlović, which had apparently been written 
before the Eighth Session. Brkić informed Mladina’s readership about the importance 
of the media landscape for the factional disputes in the Serbian Party. He described 
Pavlović as a reasonable politician and Milošević as a hardliner who gathered people 
without authority around him and put relatives and friends in prominent positions. He 
was particularly critical of Milošević’s wife Mira Marković, whom he renamed Elena 
(alluding to Elena Ceaușescu, the wife of the Romanian dictator). Brkić claimed that 
Slobodan Milošević, until recently an anonymous economist, wanted to assert himself 
at all costs, while Ivan Stambolić kept avoiding controversy with Milošević.62

59 Ratko Rodić, “Čovek drugog vremena,” Danas, 29 September 1987, 12, 13.
60 Tanja Torbarina, “Katastrofičari,” Danas, 29 September 1987, 34. 
61 David Tasić, “Nacionalistična platforma,” Mladina, 2 October 1987, 1.
62 Milovan Brkić, “Komunisti proti komunistom,” Mladina, 2 October 1987, 32, 33.



185Hadalin, Zajc: »The Case of Comrade Dragiša Pavlović« 

In the following issue of Mladina, a comprehensive report on the purges in the 
Serbian Party was published. The article was signed by a certain Nešo Dragošević – 
most probably a pseudonym, as the author of this article has not been able to find a 
journalist by that name anywhere else. “Pavlović was ousted in a typical rigged political 
process aimed at discrediting him by any means necessary”, the journalist was clear. 
“Now that the authoritarian spirit backed by a firm hand has prevailed, the question 
rightly arises as to who in Serbia will now even dare, without fearing for their own 
head, to speak out about Serbian nationalism or to criticise the undemocratic meth-
ods of the senior leadership.”63 Miha Kovač commented on the Belgrade purges in the 
Čejeni in Šošoni section. In his commentary, Kovač repeatedly referred to the Zagreb-
based Danas, where he had acquired the most crucial information. Kovač described the 
reprisal against Pavlović as disgusting: almost all the speakers only accused Pavlović of 
thinking independently, while they (if the claims made by Danas were true) had not 
even read the speech he was accused of making. The fight against one’s own nationalism 
in the home environment was no longer a fundamental moral virtue of the Yugoslav 
communists, the commentator established. The old ideology was collapsing and a 
new one was emerging, with Serbian revanchism aimed at the abolition of Kosovo 
as an autonomous province. The amendments to the Constitution of the Socialist 
Federal Republic of Yugoslavia, discussed in all of the Yugoslav political forums, went 
in the direction of restricting the republics and provinces. The Yugoslav unitarism met 
the fundamental demand of the Serbian nationalism: the abolition of Kosovo as an 
autonomous province. It appeared that the Serbian nationalism would be articulated 
as the Yugoslav unitarism. Kovač did not stop at the Serbian nationalism: instead, he 
also commented on the “democratic” nationalism of the Slovenian intellectual opposi-
tion from the circle of the Nova revija magazine. During the same period, the Slovenian 
literary historian and philosopher Taras Kermavner was publishing his texts titled 
Pisma srbskemu prijatelju (Letters to a Serbian Friend) in the Slovenian and Serbian 
press, which attracted considerable media attention.64 In Kermavner’s opinion, the 
cornerstone of democratisation was that society recognised itself as divided. Allegedly, 
the Slovenian society succeeded in doing this, especially by publicly discussing the 
killings committed by the communists after World War II. According to Kermavner, 
this discussion undermined the ruling ideology, which allowed for democratisation. 
According to Kovač, Kermavner formulated an ideology in which universal and ana-
tional democratic elements appeared as a part of the national ideology. For several 
years, democratic freedoms had been promoted by Mladina as the newsletter of the 
ZSMS, which had adopted democracy as its political programme – and all this without 
any national, Slovenian connotations. Kovač was clear: what the Yugoslav unitarism 
and Slovenian “democratic nationalism” had in common was that they both func-
tioned as national ideologies. This meant that within Yugoslavia, political definitions 

63 Nešo Dragošević, “Montiran proces, Kako je odstopil Dragiša Pavlović,” Mladina, 9 October 1987, 8, 9.
64 Balázs Trencsenyi, Michal Kopeček, Luka Lisjak Gabrijelčič, Maria Falina and Mónika Baár, A History of Modern 

Political Thought in East Central Europe: Volume II (Oxford: Oxford University Press, 2018), 114.



186 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

were transforming into the characteristic features of the Yugoslav nations (Slovenians 
were democratic and Serbs unitarist). In Kovač’s opinion, the solution lay in radical 
democratic reforms throughout Yugoslavia, ensuring that the national identification 
became merely one in a series of possible democratic identifications.65

The same issue of Mladina reported on the arrest of the Serbian journalist Milovan 
Brkić, who had published an article on Milošević and Pavlović in this magazine’s previ-
ous issue. Apparently, Milošević’s war against the media reached Slovenia as early as 
in 1987. When the Belgrade magazine Student was being disciplined and accused of 
anti-Titoism66 by the Serbian Party leadership, the editorship of the Maribor student 
magazine Katedra handed over the central part of its publication to its Belgrade col-
leagues for editing. “The Katedra magazine, which would be sent by train from Maribor 
to the south of the country and also sold on the streets of Belgrade, was probably 
the only voice of the public protest against the purges initiated by the pivotal Eighth 
Session of the Serbian League of Communists at the time,” Igor Mekina, a member of 
Katedra’s editorship, later recalled.67 On 30 June 1987, Katedra published an article in 
which Brkić criticised the purges in the Serbian political leadership. Brkić was accused 
of “disturbing the public”, even though the issue of Katedra in question had not even 
been released. The magazine was also confiscated for other critical articles. The pros-
ecutor’s office in Maribor justified the accusations against Brkić with the explanation 
that around a hundred copies of the banned magazine had disappeared from the print-
ing house and been illegally distributed around Maribor. According to Mladina, with-
out any announcement, the Serbian police violently arrested Milovan Brkić on 29 
September 1987. On the same day, he was tried and sentenced to fifty days in prison. 
Mladina was positive that his arrest was not a coincidence. The relentless critic of 
the political activities of the Milošević – Marković couple was brutally arrested for 
publishing an article in Katedra on 30 June 1987 as late as at the end of September, 
a few days after the “Eighth Session”, where Milošević had consolidated his power.68 
The Slovenian critical public was primarily concerned with the role of the Maribor 
law enforcement and judiciary in suppressing the freedom of the press. The petition 
signed by the majority of the Slovenian alternative movements expressed fear that the 
same logic could be used to imprison Slovenian intellectuals on the proposal of some 
Serbian police station.69

The first issue of the Teleks weekly after the Eighth Session was published on 1 
October, giving the journalists ample time for their first reflections on the recent devel-
opments. In the Teleksova tribuna section, the journalist Srečo Zajc commented on 
the purges in the Serbian Party and underlined the Party’s insistence on maintaining 
its monolithic nature. Zajc was much more cautious in his criticism than Mladina 
and mainly considered the role of the League of Communists. The main reason why 

65 Miha Kovač, “Požig Reichstaga II, Čejeni in Šošoni,” Mladina, 9 October 1987, 11, 12.
66 Marović, Politika i Politika, 228.
67 Igor Mekina, “Natiskane izvode bodo uničili,” Katedra, June/July 2011, 25, 26. 
68 Adriano Kiršić, “Stalinizem na pohodu,” Mladina, 9 October 1987, 13. 
69 Mariborsko pismo ob ovadbi Milovana Brkića, Mladina, 9 October 1987, 14.



187Hadalin, Zajc: »The Case of Comrade Dragiša Pavlović« 

Stojanović and Pavlović came into conflict with the decisions of the Central Committee 
of the League of Communists of Serbia was the fact that they had drawn attention 
to the Serbian nationalism: was it nationalism or a struggle between two factions, 
the peaceful and the monolithic? The author wondered whether the same fate would 
befall Ivan Stambolić. The method chosen by the leadership of the Serbian League 
of Communists consolidated monolithicity. The League of Communists would lose 
its character of a voluntary alliance of supporters as well as its historical opportunity 
to reunite a divided Yugoslavia. In his view, this was only possible with a modern, 
humane, and pluralist programme, through the separation from the state appara-
tus and rehabilitation of self-management. Srečo Zajc claimed that the Kingdom of 
Yugoslavia had been buried by the Serbian nationalism, while the new Yugoslavia was 
born out of patriotism and the programme of the Yugoslav communists. Meanwhile, 
a third Yugoslavia was not possible “because we will scatter like a flock of geese”. The 
League of Communists should put a stop to the “divide and conquer” policy pursued 
by the national and local leaders in order to cover up their past sins related to the 
economic policy.70

The Teleks journalist Jasna Venturini strove to understand the “Eighth Session” 
purges from the viewpoint of historical comparisons. She compared the events to the 
showdown with the Serbian “liberalism and technocratism” in 1972. In October 1972, 
the Central Committee of the League of Communists of Serbia had held a multi-day 
session where – at Tito’s initiative – the leaders of the Serbian communists at the time 
(Marko Nikezić, Latinka Perović) had been dismissed.71 The similarities between the 
two sessions supposedly included the problems being solved in a series of long meet-
ings and through newspaper companies, as well as “heads rolling at the end”. In both 
cases, the management of the newspaper Politika had been involved in the disputes. 
Although the journalist was clear that a major purge had taken place in the Serbian 
communist leadership and that such activities would likely continue, she was cautious 
in her conclusions. She pointed out that the “Eighth Session” had been characterised by 
honest observations during the discussions, and honesty could help make the League 
of Communists healthier.72 In addition to the article, Teleks published individual state-
ments by the participants of the discussion and the chronology of Dragiša Pavlović’s 
expulsion. In the same issue, readers could read a report from a roundtable in Celje, 
organised by Teleks in cooperation with the ZSMS. The topic of the roundtable was 
the freedom of information, and the invited participants included “direct actors of 
the freedom of public information”: journalists, sociologists, politicians, prosecutors, 
judges, and lawyers. Teleks summed up the journalists and editors who had defended 
the freedom of expression in particular. 

On 22 October 1987, Teleks published a more critical commentary on the situation 
in Serbia. Janko Lorenci described the death of the dialogue and the new monolithicity 

70 Srečo Zajc, “Monoliti,” Teleks, 1 October 1987, 5.
71 Dušan Bilandžić, Zgodovina Socialistične federativne republike Jugoslavije (Ljubljana: Partizanska knjiga, 1980), 429. 
72 Jasna Venturini, “Ena izključitev in množica neznank,” Teleks, 1 October 1987, 9–11.



188 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

in the largest of the Yugoslav republics. What was the reason for the rapid rise of 
Milošević’s faction? Lorenci claimed that the essence lay in a combination of several 
factors: a mix of socio-political demagogy and populism, the indulgence of national-
ism and anti-Albanian sentiments, the control of most press, and Yugoslavia’s indiffer-
ence towards Kosovo and the crisis in Serbia. The journalist argued that a “quick and 
decisive” solution to the Kosovo issue was not possible, and if Milošević’s hardliners 
were not aware of this, then they were out of touch with reality. Lorenci agreed with 
the Danas commentator Jelena Lovrić, who was worried about the silence of the fed-
eral authorities. If Serbia was drifting towards the authoritarian option, then this was 
very bad for Serbia as well as for Yugoslavia. Yugoslavia could only be strong with a 
strong Serbia, but only a democratic Serbia could be strong, the author concluded.73

Teleks would often write about Serbia, but usually about things that concerned 
the Slovenian reality as well – for example about the relations between the Serbian 
and Slovenian leadership or the relations between the Slovenian and Serbian cultural 
workers – while it paid less attention to Serbia as a topic in itself (Kosovo was the only 
exception). It seems that after the “Eighth Session”, the editorship of what was then the 
central Slovenian weekly focused on detailed research of the political and media situation 
in Serbia. In November 1987, Teleks published an extensive three-part analysis of “the 
methods, goals, and consequences of the showdowns in Serbian journalism” by the jour-
nalist Jasna Venturini. At the beginning of this series of articles, the author established 
that many journalists in Serbia had been dismissed in the autumn. According to her, it 
was clear that the main sin of the media that were under attack was the lack of support 
for the decisions reached at the Eighth Session of the Central Committee of the League 
of Communists of Serbia. When she looked for someone to discuss this topic with in 
the Belgrade newspaper companies, the journalist detected a great deal of mistrust. No 
one at Politika wanted to talk. The situation was different at the NIN magazine, where 
they pointed to the political pressures from the Serbian communist leadership.74 A week 
later, Jasna Venturini noted that the events of the “great purge” in the Serbian journalism 
outpaced Teleks’s writing. Before the second part of her article was even published, Mirko 
Djekić, the editor-in-chief of the NIN weekly, had been dismissed. Sava Kržavac, the 
president of the Information Section of the Serbian SZDL, tried to convince the journal-
ist that the recent developments in Serbian journalism were nothing unusual. He assured 
her that there was no cause for concern among journalists, nor was it true that a list of 
unwanted journalists existed. The journalist received a completely different testimony 
from the Politika journalist Radmilo Kljajić, who had been dismissed as the secretary of 
the City Committee of the League of Communists of Belgrade at the “Eighth Session” 
as well as expelled from the League of Communists. Kljajić was appalled at the accusa-
tions at the “Eighth Session” and by the draconian punishment imposed by the Party 
leadership. He found no rational reason for this but suspected it was the revenge of the 
Milošević – Marković family. As it was, Kljajić had recently published a contribution on 

73 Janko Lorenci, “Umiranje dialoga v Srbiji,” Teleks, 22 October 1987, 12, 13. 
74 Jasna Venturini, “Na konici oblasti I,” Teleks, 5 November 1987, 13. 



189Hadalin, Zajc: »The Case of Comrade Dragiša Pavlović« 

the revolutionary movement in Belgrade, in which he had mentioned Mira Marković’s 
mother in a negative context.75 In the last part of her article on the Serbian media affairs, 
Jasna Venturini described the purges at the TV Belgrade news programme. In the run-up 
to the “Eighth Session”, the editor of TV Dnevnik, the daily news programme, allowed 
a comment by the Danas journalist Jelena Lovrić, who characterised the leadership of 
the Serbian League of Communists as dogmatic and Stalinist. The editor was punished 
with a pay cut, while the news programme editor was dismissed, even though the jour-
nalists’ collective was against this. Meanwhile, the editor of the Svet magazine Jelisaveta 
Jevremović was also under attack for reprinting Radmilo Kljajić’s defence from the 
federal youth magazine Mladost. Just like Borba, the main newspaper of the Yugoslav 
communists, the Mladost magazine was beyond the reach of the Serbian authorities. 
Therefore, it could still afford to be critical of Milošević’s “line”. Jasna Venturini con-
cluded that the “cleaners” of the Serbian journalistic scene had no problems when the 
founder of the media was the Serbian SZDL, but things got complicated in the case of 
other founders. “However, with a bit of goodwill, even such minor difficulties can be 
overcome,” the author concluded cynically.76 

Epilogue

How does the brief analysis of the writing of Danas, NIN, Teleks, and Mladina 
about this pivotal event reveal the character of the Yugoslav media space during the 
crisis of the Yugoslav political system? The “Eighth Session” has a special place in the 
historiography of the dissolution of Yugoslavia. Researchers rightly refer to it as one of 
the milestones on the path towards the establishment of the authoritarian Milošević’s 
regime in Serbia and as one of the turning points in the process of the dissolution 
of Yugoslavia. For example, the German historian Holm Sundhaussen defined the 
“Eighth Session” as Milošević’s “putsch”.77 From the viewpoint of the political history 
focusing on the public, however, it is legitimate to ask whether the media commenta-
tors of the time perceived the decisive character of the “Eighth Session”. All commenta-
tors of the analysed media defined the “Eighth Session” as special and groundbreaking, 
and in the above-mentioned magazines, all of them evaluated the session as a possibil-
ity that the Serbian politics might develop in a dangerous direction, even though no 
one predicted the disintegration of Yugoslavia at that time. 

The common feature of the magazines under consideration was the profound 
scepticism towards the nationalistic phenomena in Yugoslavia. We can argue that all 
three magazines were critical of the “Eighth Session” in the sense of rejecting Slobodan 
Milošević’s policies, his authoritarianism, and the newfound Serbian nationalism, 
while NIN was outwardly less critical of the new policy and sometimes described 

75 Jasna Venturini, “Na konici oblasti II,” Teleks, 12 November 1987, 6–8. 
76 Jasna Venturini, “Na konici oblasti III,” Teleks, 26 November 1987, 12, 13.
77 Holm Sundhaussen, Jugoslawien und seine Nachfolgestaaten (Dunaj: Böhlau Verlag, 2012), 251.



190 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

it with different emphases, but in terms of the balance of forces and this magazine’s 
position in the Serbian media space, it can nevertheless be seen – until the purges of 
its editorship – as a voice of the opposition. In terms of terminology, all the magazines 
were critical of the term “differentiation”, which they interpreted as a euphemism for 
Party purges, authoritarianism, and suppression of intra-Party democracy. However, 
the critical attitude was expressed in different ways. All the magazines celebrated the 
freedom of speech and democracy in the broadest sense. Danas was the most careful 
in its texts: criticism was concealed in selected quotations and rhetorical questions but 
still clearly evident to the educated reader. This Zagreb-based weekly evaluated the 
events by paying much attention to the “Eighth Session”, especially with the image of 
Dragiša Pavlović on its front page. Teleks initially reacted in a principled and cautious 
manner but later became much more critical. The writing of Mladina was the most 
honest and without any convoluted comparisons and rhetorical questions: it tried to 
be straightforward and used the most critical discourse. 

We cannot fully accept the thesis that the Slovenian media space was relatively closed 
due to the specificity of the Slovenian language. The Yugoslav public was not merely an 
extension of the Slovenian media space but rather also an important part of the narrower 
Slovenian public. This supports the thesis of the complex, even liminal nature of the 
Yugoslav public, which was thus both the sum of the publics of the individual repub-
lics and provinces as well as the single, all-Yugoslav public. The coverage of the “Eighth 
Session” beautifully illustrates this interplay of levels and the unusual richness of the 
journalistic (and general communication) networks. The Zagreb-based Danas collabo-
rated with the Serbian journalists who would publish critical texts regarding the Serbian 
leadership under pseudonyms (Aleksandar Tijanić). The member of Mladina’s editor-
ship David Tasić came from Serbia, was a respected youth journalist at the Yugoslav level, 
and understood the political situation in Serbia very well. Mladina also collaborated with 
the critical freelance journalist Milovan Brkić. He, together with other Belgrade journal-
ists, regularly published his articles in the Maribor-based Katedra, which at one time 
became an alternative newsletter of the Belgrade students. The collaboration between 
Katedra and the journalists of the Student magazine indicates that critical journalists were 
able to use the differences between the media regimes in the different republics to their 
advantage. The editorship of Teleks made up for its poor initial knowledge of the Serbian 
media scene with investigative journalism in Belgrade. 

The Croatian music critic and journalist Ante Perković titled his book on the 
Yugoslav pop-rock music scene Sedma republika (The Seventh Republic). In it, he 
mainly analysed the part of the Yugoslav rock that defined itself nationally and politi-
cally and supported exclusive nationalist projects with its activities. However, he also 
described the fate of the part of popular music that “remained faithful to the suprana-
tional and pacifist idea of rock and roll in spite of everything”.78 He called this long-term 

78 Samo Rugelj, ”Sedma republika: Pop kultura in razpad Jugoslavije – recenzija,” Bukla.si, https://www.bukla.si/knji-
garna/umetnost/glasba/sedma-republika.html, accessed on 8 March 2021.

https://www.bukla.si/knjigarna/umetnost/glasba/sedma-republika.html
https://www.bukla.si/knjigarna/umetnost/glasba/sedma-republika.html


191Hadalin, Zajc: »The Case of Comrade Dragiša Pavlović« 

phenomenon the Seventh Yugoslav Republic.79 A similar framework could be applied 
to the Yugoslav public as well. A Yugoslav-wide network of critical but non-nationalist 
journalists existed who supported the democratisation of the society (mostly in the 
context of the existing system), pointed out economic failures (e.g. the Agrokomerc 
affair) and the dangers of both unitarism and particular nationalisms. Could this net-
work be defined as the “Eighth Republic”? The media network branched in all direc-
tions, not only between the same categories of the Yugoslav media. The media saw 
Yugoslavia as their own country, recognising its complexity and calling for tolerance 
and dialogue. Women journalists played an important role in the all-Yugoslav journal-
istic network, especially at the Danas weekly, to a lesser extent at Teleks, and even less 
at Mladina. There were significant differences between them, also conditioned by the 
environments of the particular republics, but we can nevertheless identify a common 
field of values that held this pan-Yugoslav media grouping together. 

The Party purges after the “Eighth Session” were closely linked to the purges in the 
ranks of the press. With the emergence of media populism associated with authoritar-
ian nationalism, these purges had a devastating effect not only on the Yugoslav Party 
and the political structure but also on the Yugoslav media network. The transnational 
Yugoslav Republic of Journalists started to crumble. Media cooperation was overshad-
owed by the media wars. If, in his work on Yugo-rock, Ante Perković suggested that 
the “Seventh Republic” survived Yugoslavia, then we can conclude that the “Eighth 
Republic” of Yugoslav journalism was not so fortunate.

Sources and Literature

Articles and literature

• Archer, Rory. “Assessing Turbofolk Controversies: Popular Music between the Nation and the Bal-
kans.” Southeastern Europe 36, No. 2 (2012): 178–207. 

• Ast, Slobodanka. “Smenjivanje direktora Politike.” NIN 1920, 18 October 1987, 16–19.
• Bijelić, Krste. “Slovenija i Jugoslavija: zašto (1): Sindrom ‘paralelnog toka’.” Duga 359, 28 Novem-

ber –11 December 1987, 67–72.
• Bilandžić, Dušan. Zgodovina Socialistične federativne republike Jugoslavije. Ljubljana: Partizanska 

knjiga, 1980. 
• Brkić, Milovan. “Komunisti proti komunistom.” Mladina, 2 October 1987, 32, 33.
• Dragošević, Nešo. “Montiran proces, Kako je odstopil Dragiša Pavlović.” Mladina, 9 October 1987, 

8, 9.
• Đekić, Mirko. “Značajne reči.” NIN 1921, 1 November 1987, 9, 10.
• Gorjup, Mitja. “Da bi se bolje razumeli.” Delo, 204, 4 September 1974, 7.
• Gorjup, Mitja. “Preveč vase zaprta kultura (Iz razprave na sestanku osnovne organizacije ZKS 

‘Delo’ – časopisi, 16. januarja 1974).” In: Mitja Gorjup, Samoupravno novinarstvo, 95–96. Lju-
bljana: Delavska enotnost, 1978.

• Grizelj, Jug. “Jedinstvo nije u rukama novinara.” NIN 1832, 2 February 1986, 19–21.
• Kiršić, Adriano. “Stalinizem na pohodu.” Mladina, 9 October 1987, 13. 

79 Ante Perković, Sedma Republika (Ljubljana: Zenit, 2018).



192 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

• Kovač, Miha. “Požig Reichstaga II, Čejeni in Šošoni.” Mladina, 9 October 1987, 11, 12.
• Lisinski, Alemka. “Novinarstvo i mediji: izazovi osvojenih sloboda.” In: Jugoslavija: Poglavlje 1980–

1991. Ed. Sonja Biserko, 525–52. Beograd: Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji, 2022.
• Lorenci, Janko. “Umiranje dialoga v Srbiji.” Teleks, 22 October 1987, 12, 13. 
• Lovrić, Jelena. “Anatomija slučaja Pavlović.” Danas, 29 September 1987, 9.
• Marinković, Gojko in Miloš Antić. “Što se zapravo dogodilo.” Danas, 3 May 1987, 20. 
• Marović, Miodrag. Politika i Politika. Beograd: Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji, 2002.
• Mekina, Igor. “Natiskane izvode bodo uničili.” Katedra, June/July 2011, 25, 26. 
• Merljak Zdovc, Sonja. “Slovenska revija Tovariš in njeni revialni ‘tovariši’ v drugi polovici dvajse-

tega stoletja.” In: Prispevki k zgodovini slovenskih medijev. Ed. Maruša Pušnik, 525–40. Ljubljana: 
Fakulteta za družbene vede, 2008.

• Milošević, Milan. “Ministar i NIN.” NIN 1914, 6 September 1987, 5.
• Milošević, Milan. “Trenutak istine.” NIN 1917, 27 September 1987, 18–23.
• Nežmah, Bernard. Časopisna zgodovina novinarstva na slovenskem med letoma 1797 in 1989. Lju-

bljana: Koda, 2012.
• Nikolić, Kosta. Niko ne sme da vas bije, Slobodan Milošević u Kosovu Polju 24–25. april 1987. Beo-

grad: ISI, 2006.
• Patterson, Patrick Hyder. “The East is Read: the End of Communism, Slovenian Exceptionalism and 

the Independent Journalism of Mladina.” East European Politics and Societies 14, No. 2 (2000): 411–59.
• Perković, Ante. Sedma Republika. Ljubljana: Zenit, 2018. 
• Petrović, Vladimir. “Uloga medija u učvršćenju vlasti Slobodana Miloševića.” Istorija 20. veka, No. 

2 (2013): 183–204.
• Pleše, Mladen. “Pravi pogum je povezan z znanjem.” In: Mitja Gorjup, Samoupravno novinarstvo, 

139–46. Ljubljana: Delavska enotnost, 1978.
• Rabrenović, Šćepan. “Čije su devize: predsednik Skupštine SR Slovenije Miran Potrč govori za 

NIN.” NIN 1864, 21 September 1986, 13–16.
• Rabrenović, Šćepan. “Slovenija na jugu.” NIN 1843, 27 April 1986, 9, 10. 
• Repe, Božo. “Slovenci v osemdesetih letih.” Ljubljana: Zveza zgodovinskih društev Slovenije, 2001.
• Repe, Božo. “Zakaj so Slovenci vstopili v Jugoslavijo in zakaj so iz nje odšli?.” In: Jugoslavija v času: 

devetdeset let od nastanka prve jugoslovanske države. Ed. Bojan Balkovec, 21–46. Ljubljana: Znan-
stvena založba Filozofske fakultete, 2009.

• Rodić, Ratko. “Čovek drugog vremena.” Danas, 29 September 1987, 12, 13.
• Spasojević, Svetislav. “Kako preživeti štampu.” NIN 1927, 6 December 1987, 12–14.
• Spasović, Grujica. “Produžite vašom ulicom: sednica izdavačkog saveta Duge.” Duga 331, 1 – 14 

November 1986, 38–40.
• Spehnjak, Katarina. “Narodni front Jugoslavije (SSRNJ – razvoj, programsko-teorijske osnove i 

procesi u društvenoj praksi 1945–1983).” Povijesni prilozi 3, No. 3 (1984): 9–82.
• Stojičić, Đoko, Teodor Anđelić, Dragan Jovanović and Tomislav Peternek. “47 pitanja Slobodanu 

Miloševiću: Jugoslavija i socijalizam – istorijske tekovine.” NIN 1957, 3 July 1988, 8–15.
• Sundhaussen, Holm. Jugoslawien und seine Nachfolgestaaten. Vienna: Böhlau Verlag, 2012.
• Šegota, Nikola. “Zagrebačke čestitke.” NIN 1775, 6 January 1985, 52. 
• T., D. “Politika je presodila, znanosti ne potrebujemo.” Mladina, 20 March 1987, 6.
• Tadić, Ljubomir. “Javno mnenje u savremenom društvu, javno mnenje o Prednacrtu novog Ustava.” 

Beograd: Institut društvenih nauka, 1964.
• Tagirov, Tatjana. “Ne pucaj na novinara: Joža Vlahović, borac sa prave strane barikade.” Duga, 332, 

15 – 28 November 1986, 10–14.
• Tasić, David. “Nacionalistična platforma.” Mladina, 2 October 1987, 1.
• Torbarina, Tanja. “Katastrofičari.” Danas, 29 September 1987, 34. 
• Torov, Ivan. “Sunovrat srpskog novinarstva (delovi iz knjige).” In: “Antibirokratska revolucija”: 

(1987–1989). Ed. Bojana Lekić, Zoran Pavić, Slaviša Lekić and Imre Sabo, 269–72. Beograd: Sta-
tusteam in Službeni glasnik, 2009.



193Hadalin, Zajc: »The Case of Comrade Dragiša Pavlović« 

• Tratnik, Igo. “Opomin časa za poglabljanje idejnih razlik.” Teleks, 14 May 1987, 23.
• Trencsenyi, Balázs, Michal Kopeček, Luka Lisjak Gabrijelčič, Maria Falina and Mónika Baár. “A History 

of Modern Political Thought in East Central Europe: Volume II”. Oxford: Oxford University Press, 2018.
• Venturini, Jasna. “Ena izključitev in množica neznank.” Teleks, 1 October 1987, 9–11.
• Venturini, Jasna. “Na konici oblasti I.” Teleks, 5 November 1987, 13. 
• Venturini, Jasna. “Na konici oblasti II.” Teleks, 12 November 1987, 6–8. 
• Venturini, Jasna. “Na konici oblasti III.” Teleks, 26 November 1987, 12, 13.
• Vladisavljević, Nebojša. “Antibirokratska revolucija.” Beograd: Arhipelag, 2020. 
• Vurnik, Blaž. “Med Marxom in punkom.” Ljubljana: Modrijan, 2005. 
• Zajc, Marko. “Poletni aferi kritičnih misli: Tomaž Mastnak in Dimitrij Rupel, slovenska kritična 

intelektualca med jugoslovansko in slovensko javnostjo v letu 1986.” Studia Historica Slovenica 20, 
No. 3 (2020): 921–55.

• Zajc, Srečo. “Monoliti.” Teleks, 1 October 1987, 5.

Newspapers

• Danas, 1987.
• Delo, 1974.
• Duga, 1986, 1987.
• Mladina, 1987.
• Nin, 1985–1988.
• Teleks, 1987.
• Katedra, 2011.

Online sources

• “Aleksandar Tijanić – Istinomer.” Istinomer.rs. Available at: https://www.istinomer.rs/akter/ale-
ksandar-tijanic/. Accessed on 1 March 2022.

• “Danas.” Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Avai-
lable at: http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=69427. Accessed on 7 March 2022.

• “Naklada revije Teleks.” apih.si. Available at: http://www.apih.si/naklada-revije-teleks/. Accessed 
on 1 March 2022.

• “Nekatere ocene vsebinske naravnanosti in ekonomskega položaja revije Teleks v letu 1983.” apih.
si. Available at: http://www.apih.si/nekatere-ocene-vsebinske-neravnanosti-ekonomskega-polo-
zaja-revije-teleks-v-letu-1983/. Accessed on 1 March 2022.

• “Poročilo uredništva Teleks, december 1979.” apih.si. Available at: http://www.apih.si/1329-2/. 
Accessed on 1 March 2022.

• “Vjesnik u srijedu.” Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. 
Available at: http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=64990. Accessed on 6 March 2022.

• “НИН — Википедија.” Available at: https://sr.wikipedia.org/sr/%D0%9D%D0%98%D0%9D. 
Accessed on 2 March 2022.

• Bakotin, Jerko. “FELJTON-HRVATSKA ŠTAMPA 80-IH I DANAS: Zlatno doba novinar-
stva i njegova propast.” Lupiga.Com. Available at: https://lupiga.com/vijesti/feljton-hrvatska-
-stampa-80-ih-i-danas-zlatno-doba-novinarstva-i-njegova-propast. Accessed on 6 March 2022.

• Hladnik Milharčič, Ervin. “#intervju Jure Apih, časnikar: prej so se časopisi delali za partijo, 
mi smo ga delali za bralce.” Dnevnik.si, 24 October 2020. Available at: https://www.dnevnik.
si/1042941784. Accessed on 1 March 2022.

• Toš, Niko. “Slovensko javno mnenje 1988 [Podatkovna datoteka].” Arhiv družboslovnih podatkov. 
Ljubljana: Univerza v Ljubljani, 2000. Available at: https://doi.org/10.17898/ADP_SJM88_V1. 
Accessed on 1 March 2022.

https://www.istinomer.rs/akter/aleksandar-tijanic/
https://www.istinomer.rs/akter/aleksandar-tijanic/
http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=69427
http://www.apih.si/naklada-revije-teleks/
http://www.apih.si/nekatere-ocene-vsebinske-neravnanosti-ekonomskega-polozaja-revije-teleks-v-letu-1983/
http://www.apih.si/nekatere-ocene-vsebinske-neravnanosti-ekonomskega-polozaja-revije-teleks-v-letu-1983/
http://www.apih.si/1329-2/
http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=64990
https://sr.wikipedia.org/sr/%D0%9D%D0%98%D0%9D
https://lupiga.com/vijesti/feljton-hrvatska-stampa-80-ih-i-danas-zlatno-doba-novinarstva-i-njegova-propast
https://lupiga.com/vijesti/feljton-hrvatska-stampa-80-ih-i-danas-zlatno-doba-novinarstva-i-njegova-propast
https://www.dnevnik.si/1042941784
https://www.dnevnik.si/1042941784
https://doi.org/10.17898/ADP_SJM88_V1


194 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

• Rugelj, Samo. “Sedma republika: Pop kultura in razpad Jugoslavije – recenzija.” Bukla.si. Availa-
ble at: https://www.bukla.si/knjigarna/umetnost/glasba/sedma-republika.html. Accessed on 8 
March 2021.

Jurij Hadalin, Marko Zajc

»PRIMER TOVARIŠA DRAGIŠE PAVLOVIĆA« 
JUGOSLOVANSKI MEDIJSKI PROSTOR IN NJEGOVO 
DOJEMANJE NA PRIMERU POROČANJA OSREDNJIH 

POLITIČNIH TEDNIKOV O OSMEM PLENUMU 
CENTRALNEGA KOMITEJA ZVEZE KOMUNISTOV SRBIJE

POVZETEK

Jugoslovanska medijska krajina je že v času svojega obstoja bila ocenjena kot 
fragmentirana, informacijski sistemi naj bi delovali predvsem v okviru republik in 
naj bi odsevali interese republiške oziroma pokrajinske oblasti. Dolgoživa teza, ki je z 
leti dobivala skorajda dogmatski značaj, je zato v prispevku analizirana in potrjena z 
množico navedb sodobnikov. Pod drobnogled je nato vzet tudi jugoslovanski medi-
jski sistem in načini njegovega nadzora, predvsem pa je bila v procesu analize medijev 
prisotna jasna segmentacija tiska, ki jasno opredeli, kateri mediji so bili za razumevanje 
političnih procesov v Jugoslaviji najpomembnejši in so imeli tudi relativno močno 
prisotno zavest o potrebi po podrobnejši analizi in kritičnem poročanju o dogajanjih 
v svojem matičnem okolju in izven njega. To so bili politični tedniki. Vloga političnih 
tednikov v medijski krajini je bila pomembna, saj so se po svoji obliki poročanja bist-
veno razlikovali od dnevnega časopisja. Njihova zlata doba je bila ravno v obravnava-
nem obdobju, kljub padcem naklad v časih discipliniranja uredništev, ki so vodila k 
manjši javni pozornosti. Bolj ko so jih dojemali kot »partijski časopis«, manjši vpliv 
so imeli. A analiza tekstov, objavljenih v jugoslovanskih tednikih, je to tezo, ki je bila ob 
načrtovanju raziskave postavljena kot ena od osrednjih raziskovalnih vprašanj, post-
avila pod vprašaj.

Drugi namen prispevka je analiza medijske vidnosti vzpona in konsolidacije 
Miloševićeve prevlade v Srbiji s poudarkom na znameniti osmi seji CK ZK Srbije (24.–
26. september 1987). Avtorja predvsem zanima, kako se je na Miloševićevo utrjevanje 
oblasti v Srbiji odzval jugoslovanski revialni tisk (predvsem srbski NIN in hrvaški Danas) 
in kako slovenske revije (Teleks, Mladina). Tednika NIN in Danas sta bila usmerjena v 
jugoslovansko javnost, čeprav sta bila tudi pod vplivom političnih in medijskih razmer 
v Srbiji oziroma Jugoslaviji. Slovenski družbenopolitični magazini so računali na slov-
ensko občinstvo – bili so slovenski tudi po vsebini, ne samo po jeziku – čeprav so bili 
po drugi strani del širšega jugoslovanskega medijskega prostora. Sredi osemdesetih let 

https://www.bukla.si/knjigarna/umetnost/glasba/sedma-republika.html


195Hadalin, Zajc: »The Case of Comrade Dragiša Pavlović« 

je v jugoslovanskem medijskem prostoru, še zlasti v večjih centrih (Beograd, Zagreb, 
Ljubljana), potekal proces demokratizacije medijskega prostora, uredništva so se izvijala 
iz oklepa političnih forumov.

Teze o slovenskem medijskem prostoru, ki naj bi bil zaradi specifičnega sloven-
skega jezika relativno zaprt, ne moremo povsem sprejeti. Jugoslovanska javnost ni 
bila samo podaljšek slovenskega medijskega prostora, bila je tudi pomemben del ožje, 
slovenske javnosti. To govori v prid tezi o kompleksni, celo liminalni naravi jugoslo-
vanske javnosti, ki je bila seštevek posameznih javnosti republik in pokrajin pa tudi 
ena, vsejugoslovanska javnost. Poročanje o »osmi seji« lepo kaže na ta preplet ravni 
in nenavadno bogastvo novinarskih (in splošno komunikacijskih) mrež. Zagrebški 
Danas je sodeloval s srbskimi novinarji, ki so pod psevdonimom objavljali kritična 
besedila o srbskem vodstvu (Aleksandar Tijanić). Član uredništva Mladine David 
Tasić je prihajal iz Srbije, bil je spoštovan mladinski novinar na jugoslovanski ravni in 
je dobro razumel politične razmere v Srbiji. Mladina je sodelovala s kritičnim samos-
tojnim novinarjem Milovanom Brkičem. Brkić je skupaj z ostalimi beograjskimi novi-
narji redno objavljal v mariborski Katedri, ki je v nekem obdobju postala alternativno 
glasilo beograjskih študentov. Sodelovanje Katedre in novinarjev Studenta kaže na 
to, da so kritični novinarji znali uporabljati razlike med medijskimi režimi v različnih 
republikah v svojo korist. Uredništvo Teleksa je začetno slabo poznavanje srbske medi-
jske scene nadoknadilo z raziskovalnim novinarskim delom v Beogradu. 

Hrvaški glasbeni kritik in novinar Ante Perković je svojo knjigo o jugoslovanski 
pop-rock glasbeni sceni naslovil Sedma republika. Čeprav je v tej knjigi analiziral pred-
vsem tisti del jugoslovanskega rocka, ki se je nacionalno in politično opredelil in je 
s svojim delovanjem podpiral ekskluzivne nacionalistične projekte, je prikazal tudi 
usodo tistega dela popularne glasbe, »ki je vsemu navkljub ostal zvest nadnacionalni 
ter pacifistični ideji rokenrola«. Ta fenomen dolgega trajanja je poimenoval sedma 
jugoslovanska republika. Podoben okvir razmišljanja bi lahko uporabili tudi za jugoslo-
vansko javnost. Obstajala je vsejugoslovanska mreža kritičnih, a ne nacionalistično 
usmerjenih novinark in novinarjev, ki so podpirali demokratizacijo družbe (večinoma 
znotraj sistema), opozarjali na gospodarske napake (na primer afera Agrokomerc) ter 
na nevarnost unitarizma in partikularnih nacionalizmov. Medijska mreža se je spletala 
v vse smeri, ne samo med istimi kategorijami jugoslovanskih medijev. Na Jugoslavijo 
so gledali kot na svojo državo, priznavali so njeno kompleksnost in pozivali k strpnosti 
in dialogu. Med njimi so bile velike razlike, pogojene tudi s posameznim republiškim 
okoljem, kljub temu pa lahko identificiramo skupno polje vrednot, ki so to vsejugoslo-
vansko medijsko združbo držale skupaj. 

Partijske čistke po »osmi seji« so bile tesno povezane s čistkami v novinarskih 
vrstah. Te pa so s pojavom medijskega populizma, navezanega na avtoritarni nacion-
alizem, delovale uničujoče ne samo na jugoslovansko partijo in politično strukturo, 
ampak tudi na jugoslovansko medijsko mrežo. Transnacionalna jugoslovanska novi-
narska republika je začela razpadati. Medijsko sodelovanje so zasenčile medijske vojne. 


