U sistem je predložen Dva meseca - od 10. julija do 10. septembra letos -bodo v prostorih občinskih skupščin in na Magistratu javno razgmjeni načrti obvoznic in avtocest po »si-stemu U« za Ljubljano. V razgovoru ob razgrnitvi so sodelovali tovariši BO-GDAN OPRESNIK, predstav nik občine Center, METOD DI BATISTA in ANDREJ BERČIČ z Republiške skup-nosti za ceste. Po številnih variantah in si-stemih iz preteklih let, ki so imeli vsak svoje prednosti in pomanjkljivosti, se je izobli-koval tako imenovani »U si-stem«. V njem so poskušali. prometni strokovnjaki strniti in povzeti vse prednosti dose-daj predlaganih sistemov. Pri tem sta jih vodili predvsem dve temeljni načeli: ekonom-ska upravičenost gradenj - to-rej graditi tam, kjer je ugotov-ljen največji promet - in pa takšna postopnost, etapnost gradnje, ki omogoča takojš-njo vključitev in uporabnost zgrajenih odsekov. Sistem je dobil ime zaradi svoje oblike. Spominja na črko U, pri kateri je spodnji lok južna ljubljanska obvozni-ca, kraka pa vodita na Gorenj-sko oziroma Štajersko. Na se-veru kraka povezuje bodoča ljubljanska mestna obvozni-ca, ki ima sicer standard avto-ceste s štirimi voznimi pasovi in vmesnim ločilnim pasom. Vendar pa bo ta mestna ob-voznica tako na gosto preki-njena z izvennivojskimi prik-ljučki glavnih mestnih cest -Titove, Celovške, Vodnikove itd. - da bo na njej tudi nepre-kinjen pospeševalni oziroma zaviralni pas. Predvidene etape gradnje so: I. Celovška-Brezovica-Vič II. Vič-Dolenjska III. Celovška-Šmartinska s priključno cesto na Črnuče IV. Gorenjski krak V. Dolenjski krak VI. Štajerski krak VII. Zadobrova-Dolenjska Odseki I., II., IV. in V. etape gradnje so v trasi bodoče transjugoslovanske ceste, kar povečuje možnost gradnje z mednarodnimi krediti in tako so tudi sredstva mednarodne banke za odsek I. etape že za-gotovljena. Smisel »U sistema« je v tem, da Ljubljani nujno po- trebno mestno obvoznico po-veže s priključki na krake bo-dočih avtocest. Tako se hkrati razbremeni tudi mestno je-dro, saj se »U sistem« povsem dopolnjuje z desetletnim pla-nom rekonstrukcije mestnih magistralnih cest, ki se bodo priključevale na obvoznico. Stirje glavni razcepi »U siste-ma« bodo v Kosezah, Kozar-jah, Malencah in v Zadobrovi. Na vsem tem obroču obvoz-nic okrog Ljubljane ne bo tre-ba plačevati cestnine, čeprav bo obvoznica imela promet-no-tehnični standard avtoce-ste. Poudariti velja tudi to, da je »U sistem« kar se le da upo-števal zaščito zelenih površin, podtalne vode in obdelovalne zemlje ob vsej svoji načrtova-ni trasi. Olga Mežan