URN_NBN_SI_doc-IQC4J37V

460 UDK 159.943.75:373.3 1.01 Izvirni znanstveni članek Prejeto: 9. 1. 2013 Marjetka Balkovec Debevec* »Leva roka je grda roka!« O sprejemanju levičnosti v šoli skozi čas “The left hand is a bad hand!” Acceptance of left-handedness in school over the years Izvleček Otrok – levičar je svojo drugačnost v prevla- dujočem svetu desničarjev najbolj prelomno in boleče občutil ob vstopu v šolo in ob učenju pisanja. Prispevek predstavlja, kako je v šoli na Slovenskem zelo počasi in s težkimi koraki potekalo sprejemanje levičnosti v šoli, saj je še vse do sedemdesetih let 20. stoletja veljalo, da je le desna roka – »prava roka« in z njo so se morali naučiti pisati tudi levičarji. Pojasnjeni so osnovni dejavniki levičnosti, predsodki o levičarjih skozi čas, zapisi o levičarjih v pe- dagoški literaturi in dela pedagoginj Milice Stupan, Helene Puhar ter novejše raziskave o levičarjih v družbi in v šolstvu. Uvod »Ali naj levičnika prisilimo k pisanju z desno roko ali ne?« Tako se je v svoji razpravi o levičarjih v šoli spraševala Helena Puhar v članku, objavljenem leta 1955 v Sodobni pedagogiki. Helena Puhar (1920–1968), učiteljica, pedagoška svetovalka, pisateljica in urednica, 1 je napisala več člankov in knjig z obravnavo različnih vzgojnih vprašanj. V prispevku o levičarjih, ki ga lahko uvrščamo med prve in temeljne sloven- * Marjetka Balkovec Debevec, mag. znanosti s področja etnologije in prof. zgod., muzejska svétni- ca, Slovenski šolski muzej, Ljubljana, e-pošta: marjetka.balkovec@guest.arnes.si 1 Več: Enciklopedija Slovenije , Ljubljana: Mladinska knjiga, 1996, št. 10, str. 15. Abstract Left-handed children felt their differentness in the predominantly right-handed world most strongly and painfully upon starting school and when learning how to write. The article presents how in Slovenian schools the accept- ance of left-handedness happened very slowly and with great difficulty, since until as late as the 1970s it was considered that only the right hand was the “right” hand and left-handed children had to learn to use this hand for writ- ing. There is also a description of the basic factors of left-handedness, prejudices about left-handers, notes on left-handers in the ped- agogical press and the works of the teachers Milica Stupan and Helena Puhar, and the latest research on left-handers in society and school.

RkJQdWJsaXNoZXIy