IDEJE IZ RAZREDA Tekoča tehnika branja je pot do bralnega razumevanja  Reading Fluency Boosts Reading Comprehension Mag. Sandra Vuleta, OŠ Dragomirja Benčiča – Brkina Hrpelje IZVLEČEK: Prispevek predstavlja razvijanje bralne pismenosti pri branju neumetnostnega besedila v 3. razredu osnovne šole. Učenci so spoznavali pomen zdravilnih rastlin tako, da so v skupinah med seboj sodelovali, brali, si izmenjevali izkušnje, se učili drug od drugega in medsebojno komunicirali. S tem se je povečala učenčeva dejavna vloga, odgovornost, višale so se zahteve in razvijala se je refleksija o lastnem učenju. Delo na tak način učiteljem ponuja nove priložnosti, kako spodbuditi učence, da več in bolje berejo. Ključne besede: branje, tekočnost branja, bralno razumevanje, sodelovalno učenje Abstract  This paper discusses the development of reading literacy in non-fiction reading resources in Grade 3 of primary school. Working in groups, pupils learned about the importance of medicinal plants by reading, sharing, learning from, and connecting with one another. The activities strengthened their active involvement, accountability, demands, and self-reflection. Working in this manner provides teachers with fresh ways to motivate students to read more and better.  Keywords: reading, reading fluency, reading comprehension, cooperative learning Uvod Branje je poleg govora, poslušanja in pisanja ena izmed najpomembnejših komunikacijskih dejavnosti, ki jih učenci usvajajo v začetnem procesu opismenjevanja (Marjanovič Umek, Fekonja, Peklaj in Pečjak, 2012). Učenec se med šolanjem srečuje z različnimi umetnostnimi in neumetnostnimi besedili, ki z leti postajajo daljša in zahtevnejša. V fazi začetnega opismenjevanja branje temelji na hitrem prepoznavanju besed, kasneje pa temelji na razumevanju celotnega besedila. V projektu Bralna pismenost in razvoj slovenščine – OBJEM je nastalo devet gradnikov bralne pismenosti, ki predstavljajo ključna področja razvijanja bralne pismenosti na vseh stopnjah izobraževanja (Novak idr., 2022, str. 17–19). Ob koncu 1. vzgojno-izobraževalnega obdobja (VIO) se pri učencu za gradnik Tekoče branje in Razumevanje besedil pričakuje, da izkaže pričakovane dosežke kot kaže preglednica 1. 58 | RAZREDNI POUK | 2023 | 2 | IDEJE IZ RAZREDA Preglednica 1: Gradnik bralne pismenosti z opredeljenimi elementi in dokazi (Novak, 2022) Gradnik Element gradnika Kako učenec ob koncu 1. VIO izkaže pričakovani dosežek TEKOČE BRANJE  Tehnika branja  Polglasno ali glasno tekoče bere s tiskanimi in  Natančnost pisanimi črkami zapisana besedila, z redkimi premori,  Hitrost omahovanji, ponovitvami ter v enakomernem ritmu  Izraznost (glede na bralno gradivo).  Ritem  Natančno bere s pravilno artikulacijo glasov.  Besede povezuje v besedne zveze/povedi, vključi stavčno intonacijo. RAZUMEVANJE  Sistematično razvijanje branja z  Odgovori na vprašanja o prebranem besedilu na vseh BESEDIL razumevanjem ravneh razumevanja.  Iskanje, primerjanje, urejanje,  Prepozna okoliščine nastanka besedila in organiziranje podatkov iz besedil sporočevalčev namen.  Sklepanje, razbiranje bistva  Prepozna bistvene podatke, poišče bistvo in besedilo  Povzemanje in vrednotenje besedil ustno obnovi.  Uporaba bralnih učnih strategij  Prepozna temo.  Uzaveščanje procesa branja  Postavlja vprašanja, vezana na prebrano besedilo.  Uporabi osnovne bralne strategije za razumevanje besedila. Primer iz prakse: tekoča tehnika spodbujamo k divergentnemu razmišljanju, npr. učenju branja podpira bralno razumevanje skozi asociacije. Učenci so v uvodnem delu s pomočjo odkrivanja a) Namen branja z razumevanjem paralelnih asociacij aktivirali svoje predznanje tako, da so skušali poiskati geslo za obravnavano temo (Slika 1). Sonja Pečjak (1995) pravi, da je končni namen učenja Geslo je bilo Zdravilne rastline. bralno razumevanje gradiv. Boljše ko je branje z razumevanjem, lažje učenec vstopa v proces učenja. Eden izmed namenov branja neumetnostnih besedil v 3. razredu je tudi ta, da učencem pomagamo vstopiti v svet branja za učenje, ki je bolj intenzivno in sistematično od 4. razreda dalje. Da bi jih spodbudili k bralnemu razumevanju in uživanju v branju neumetnostnih besedil, je smiselno povečati dejavno vlogo učencev pri pouku in uporabljati enostavne bralne strategije. S takšnim načinom poučevanja učencem ponudimo orodja za šolski uspeh. Tako postanejo odgovorni za svoje razumevanje prebranega in prevzemajo odgovornost za lastni napredek. Pomembno je, da se Slika 1: Paralelne asociacije učitelji zavedamo, da se bralno razumevanje gradi pred, med in po branju. V nadaljevanju so bile pripravljene dejavnosti, ki so pri b) Dejavnosti pred branjem in učencih sprožile še več radovednosti. Zastavljene so spoznavanje zdravilnih rastlin bile zanimive uganke in kratki opisi rastlin ter slike o lipi, kamilici in črnem bezgu. Učenci so uganke in opise Da bi bili učenci že na začetku šolskega dela najprej poslušali, nato so v ovojnici poiskali ustrezne zainteresirani za branje, je pomembno, da učitelji rešitve, torej slike zdravilnih rastlin. Ker so bili ves čas organiziramo dejavnosti, s katerimi pritegnemo vse razdeljeni v heterogene skupine po tri, je vsak učenec učence k učenju in branju. Kot pravi dr. Ranko Rajović, moral rešiti eno uganko in poiskati ustrezno rešitev. avtor sistema učenja NTC, je pomembno, da učence Na tak način so si učenci razdelili vloge za kasnejše  | 2 | 2023 | RAZREDNI POUK | 59 IDEJE IZ RAZREDA branje besedil po odstavkih, ki je sledilo v nadaljevanju Učenec, ki je predhodno ugotovil rešitev uganke o dejavnosti. zdravilnih rastlinah, je v nadaljevanju prebral še kratek opis te rastline. To besedilo je moral dvakrat tiho prebrati zato, da je rastlino bolje spoznal in da je lahko svoje besedilo tekoče prebral sošolcem v skupini. Na tak način so vsi učenci v skupini bolj natančno spoznali zdravilne rastline. Radovednost se je še stopnjevala, zato so učenci dobili še nekaj zanimivih vprašanj o zdravilnih rastlinah. Vprašanje je vsebovalo dva podatka. Iz danih podatkov so učenci prišli do rešitve na podlagi sklepanja in s pomočjo podatkov iz opisa rastlin. Primer vprašanja: • Kaj imata skupnega število 500 in ? Iz teh dveh podatkov so učenci sklepali, da lipa doseže starost do 500 let in da so listi nepravilno srčaste oblike. • Kaj imata skupnega 7 m in črne jagode? Iz teh dveh podatkov so učenci sklepali, da je črni bezeg visok do 7 m in da je svoje ime dobil po črnih jagodah. Slika 2: Reševanje ugank Šele potem so se lahko učenci ob slikah in opisih zdravilnih rastlin pogovorili o namenu branja takšne Primeri ugank: vrste besedil ter zakaj bi bilo znanje o zdravilnih rastlin • Kot drevo slovenstva se to drevo predstavlja, iz za njih pomembno v življenju. Razmišljali so, kje in kdaj cvetov okusen napitek se pripravlja. (lipa) bi to znanje uporabili, kakšne so posledice ali koristi tega znanja za njihovo življenje ipd. Ugotovili so, da to • Kaj je to, kar ščiti zelenjavo pred napadi uši in hkrati znanje potrebujejo, ko zbolijo, da si znajo sami pomagati ponuja nam zdravilne cvetove? (kamilica) ipd. Učenci so bili pozvani, da poiščejo rek ali pregovor • Prav v teh dneh se po poljih in travnikih bohotijo o zdravju. Skupaj smo se pogovorili o pomenu reka grmički odeti v belo cvetočo obleko. Kaj je to? (črni »Zdravje je naše največje bogastvo«. bezeg) V nadaljevanju je sledilo delo z besedili na delovnih listih, s pomočjo katerih so iskali podatke o zdravilnih rastlinah in jih vpisali v primerjalno matriko. Še prej so se pogovorili, kaj morajo upoštevati in znati, da bodo dobro razumeli besedilo o zdravilnih rastlinah. Skupaj smo oblikovali kriterije uspešnosti in jih zapisali na tablo. Uspešen bom, ko bom:  3x tiho in natančno prebral besedilo o zdravilni rastlini,  1x glasno in natančno prebral besedilo sošolcem v svoji skupini,  podčrtal ključne podatke v besedilu,  podatke znal vpisati v primerjalno matriko,  znal oblikovati 2 ali 3 vprašanja iz prebranega besedila. Slika 3: Branje besedila o zdravilnih rastlinah 60 | RAZREDNI POUK | 2023 | 2 | IDEJE IZ RAZREDA c) Dejavnosti med branjem besedila. Ta vprašanja so bila uporabljena za preverjanje razumevanja prebranega v sklepnem delu šolskega dela. Pred branjem je bilo treba preveriti razumevanje nekaterih besed, kot so: cvetni košek, platnena vrečka, ustna votlina, žrelo, grgrati, bronhiji, obkladek, nervoza, bronhitis, krči, čajna mešanica … in po potrebi pojasnili Po branju njihov pomen. Po branju so se učenci lotili skupnega izpolnjevanja Ker so učenci na tabli že imeli zapisane kriterije že vnaprej pripravljene primerjalne matrike na listu uspešnosti, je bil potek dejavnosti med branjem jasen A3. Na delovnem listu so bila zapisana vprašanja in razumljiv. Vsak učenec je prebral svoje besedilo in vrste zdravilnih rastlin. Matriko so izpolnjevali s najprej dvakrat tiho, da se je z opisom dobro seznanil. pomembnimi podatki. Najprej je eden izmed učencev v Nato je med tretjim tihim branjem podčrtal pomembne skupini prebral prvo vprašanje, nato je vsak zase poiskal podatke oz. ključne besede in te besede tudi večkrat ustrezen podatek v svojem besedilu in ga povedal na tiho prebral, da je izboljšal tehniko branja. Tako so se glas. Učenec, ki je prebral vprašanje, je odgovore oz. učenci pripravili na glasno branje ostalim učencem v podatke tudi vpisoval. Na tak način so se vsi učenci svoji skupini. Med tem ko je sošolec glasno bral, so ga v skupini izmenjali kot bralci, zapisovalci in iskalci ostali poslušali. S pozornim poslušanjem so ugotavljali, podatkov (Slika 4). kateri so skupni oz. podobni podatki vsem zdravilnim Za preverjanje razumevanja prebranega smo se igrali rastlinam in v čem se razlikujejo. zanimivo igrico »Tu imam odgovor«. Učencem je bil V sklepnem delu te dejavnosti so učenci na prazne bele podan odgovor, oni pa so morali med svojimi zapisanimi lističe zapisali še 2 ali 3 vprašanja iz svojega prebranega vprašanji poiskati smiselno vprašanje. Smiselnost  Slika 4: Skupinsko delo z besedili | 2 | 2023 | RAZREDNI POUK | 61 IDEJE IZ RAZREDA vprašanj smo sproti preverjali. Ta naloga je bila potimo; je učencem povzročal težave pri oblikovanju učencem zanimiva. Najmanj težav z iskanjem svojih ustreznih vprašanj. Težje so smiselno povezovali vprašanj so imeli pri jasnih in direktnih odgovorih iz nekatere podatke in tako ustvarili miselno shemo oz. besedila kot npr. znanje ter ga uporabili v novih primerih. Odgovor: Nabiramo le cvetne koške. – Smiselno Čisto na koncu učnega sklopa so učenci opravili vprašanje: Katere dele rastline (kamilice) nabiramo? samoevalvacijo. Dobili so izstopni listek, na katerega so Primeri odgovorov, ko je zahtevana višja raven bralnega zapisali dve stvari, ki so se jih naučili in eno vprašanje, ki razumevanja npr. odgovor: Dokaz za to je, da se zelo se jim je porajalo (Slika 5). Slika 5: Izstopni listek 62 | RAZREDNI POUK | 2023 | 2 | IDEJE IZ RAZREDA Sklep 7–28). Univerzitetna založba Univerze v Mariboru; Pedagoška fakulteta: Zavod RS za šolstvo. https://press.um.si/index.php/ump/catalog/ view/515/631/1148-2 Načrtovani cilji za razvijanje gradnika Tekoče branje in Razumevanje prebranega, ki so nastali v projektu Košak Babuder, M. (2012). Bralno razumevanje in razvoj branja za učenje pri otrocih iz manj spodbudnega okolja zaradi revščine [Doktorska OBJEM, so bili uresničeni. Učenci so ob upoštevanju dizertacija]. Pedagoška fakulteta. elementov obeh gradnikov zmogli izbrano besedilo Kramarič, M., Kern, M., in Pipan, M. (2022). Lili in Bine 3. Učbenik za samostojno in ob podpori vrstniškega učenja večkrat slovenščino v tretjem razredu osnovne šole (str. 77‒78). Rokus Klett. tiho in glasno tekoče prebrati ter ga razumeti. https://www.lilibi.si Marjanovič Umek, L., Fekonja Peklaj, U. in Pečjak, S. (2012). Govor in Tak pristop učencem omogoča enostavno uporabo branje otrok: ocenjevanje in spodbujanje. Znanstvena založba Filozofske bralnih strategij in dejavnejšo vlogo, kar vodi k fakultete. uspešnejšemu doseganju ciljev, kjer tudi abstraktni Novak, N. (2022). Postopno, sistematično in individualizirano pojmi postanejo bolj konkretizirani. Izkušnje, ki jih opismenjevanje in razvijanje bralne pismenosti. Zavod RS za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/Postopno_sistematicno_in_individualizirano_ pridobivajo z dejavnim učenjem, vplivajo na trajnejše opismenjevanje_in_razvijanje_bralne_pismenosti.pdf znanje. Pečjak, S. (1995). Ravni razumevanja in strategije branja. Priročnik za učitelje na razredni in predmetni stopnji osnovne šole. Založba Different. Penner-Wilger, M. (2008). Reading Fluency: A Bridge from Decoding to Comprehension. https://eps.schoolspecialty.com/downloads/other/ acad-read/fluency_research.pdf Viri in literatura Vuleta, S. (2016). Spodbujanje tekočnosti branja pri enojezičnih in Haramija, D. in Ivanuš-Grmek, M. (2020). Gradniki bralne pismenosti. V dvojezičnih tretješolcih: vpliv dobre poučevalne prakse in treninga bralne D. Haramija (ur.). Gradniki bralne pismenosti: teoretična izhodišča (str. tekočnosti. Pedagoška fakulteta. IZ ZALOŽBE ZAVODA RS ZA ŠOLSTVO POUK NA PROSTEM IZ ZALPOrŽirBoEčn ZikA VzaO uDčAite RljSic eZ Ain Š uOčiLteSlTjeV rOazrednega pouka Številne raziskave govorijo o pozitivnih učinkih pouka na prostem na znanje, učenje in počutje učencev, pa tudi na šole kot skupnosti. Pouk na svežem zraku izboljša učne dosPeOžkUeK, p NoAve PčaR OmSoTtiEvMac ijo, izboljša fizično in mentalno zdravje, poveča koordinaPcriijroo, črnaivkn zoat uežčijtee ilnji creo čin eu čsiptereljten roasztrie tdenr eogmao pgooučkaa socialni razvoj učencev. Pri spodbudi za izvajanje in sami izpeljavi pouka na prostem, bo zagotovo v pomoč Številne raziskave govorijo o pozitivnih učinkih pouka na prostem na znanje, učenje priročnik iPn opoučukt jen uač epncreov,s ptae tmudi. na šole kot skupnosti. Pouk na svežem zraku izboljša učne dosežke, poveča motivacijo, izboljša fizično in mentalno zdravje, poveča Priročnik kjeoo rradiznadceijol,j reanvn ovt ešžejes int r ozčvne szprketonovs,t iz tedr ormuožgeočna siohc ivaln mi raazvpoji u. čGenrcaevd. ivo vključuje dejavnosti Pri spodbudi za izvajanje in sami izpeljavi pouka na prostem, bo zagotovo v pomoč na petih pporirdočrnoikč Pjoiuhk :n oa pkroosltjeem,. sporazumevanje, matematika, umetnost in igra na prostem. DejavnosPtrii rsočon ikz jae rsanzdoeljvena vn šes tt zavekzoko, vd, zadr usžpenoihd vb muapjai. jGora dvivros vtknljuičšukjeo d esjaovndosetil ovanje, gibanje in igro. Učenec ranaz pveitjiha p ozdnroačjnih:j oak oiljne, spvoerašzčuminevea nzje , mizakteumšatnikjaa, ummeit nvos tn ine igprao nas prreosdtenme. Dejavnosti so zasnovane tako, da spodbujajo vrstniško sodelovanje, gibanje in igro. m okolju: v dejavnosti je aktivnoU čvenkelcj uračzveijan z,n sanajaj imn vueš čninae zp izrkoušsntjaemmi v npeoponsrueddneim ooko mlju: ivs edeljnaveno iszti zive, ki ga pripeljejo do NOVO je aktivno vključen, saj mu na prostem ponudimo miselne izzive, ki ga pripeljejo do NOVO povezovapnovjeaz ozvnanajan znjaan,j ao, oddkkrriviavnajan nojave gna oinv raezgiskaov iannj ar naozviihs vkporavšaanjn. Djaeja nvnoosvtiimh vprašanj. Dejavnostim so priložeson pir iuložčennii u lčinsi ltisit,i ,k kaartritcei cz eizz ziv ii tzerz oirvodi jat ezar soamroovdrejdano zteanj es. amovrednotenje.