
ANDREJ ŠKERLEP* 

Značilnosti razvoja britanskega tiska 

Začetki tiska v Veliki Britaniji 

Začetke britanskega tiska zaznamujejo razni periodično objavljeni almanahi, 
pamfleti in novičarska pisma (nevvsletter), katerim je distribucijo omogočila vzpo-
stavitev javne pošte leta 1637. Prvi časopisje bil uradni vladni Oxford Gazette, ki 
je začel izhajati leta 1665. Na začetku je vlada poskušala obdržati nadzor nad 
tiskom; leta 1662 je bil sprejet »Licensing act«, ki je določal, da lahko v Britaniji 
tiska le 20 pooblaščenih tiskarjev, ki jih nadzoruje »Surveyor of the Press«. Ven-
dar že leta 1695 parlament ni hotel več obnoviti tega zakona. V naslednjih tridese-
tih letih je prišlo do prvega razcveta britanskega tiska. Prvi dnevnik, Daily 
Courant, se je pojavil leta 1702. 

Tisk je bil institucija meščanstva, vzpenjajočega razreda, ki si je najprej prido-
bil bogastvo in družbeno veljavo z novim načinom poslovanja na liberaliziranem 
nacionalnem trgu in v prekomorski trgovini, prek tiska pa je začel posegati v politi-
ko. Dnevniki so bili najprej usmerjeni na posredovanje osnovnih informacij, ki so 
bile pomembne za tržno poslovanje - od zunanje političnih novic do nihanja cen in 
delnic. Žanr komentarjev se je najprej pojavil v periodičnem tisku. Prvi politično 
usmerjeni tednik je bil Weekly Review (1704), ki ga je ustanovil Daniel Defoe, 
znan kot avtor romana Robinson Crusoe, nekaj kasneje pa se je pojavil Examiner 
(1711), ki ga je vodil Johnatan Swift, avtor Gulliverjevih potovanj. To kaže na 
tesno povezavo med literaturo in političnim angažmajem, na zvezo med literarno 
in politično javnostjo. Družbeni in družabni komentar ter poročanje o gledališčih 
in umetnosti je začel znani Tatler. Sledila mu je cela vrsta periodičnih publikacij, 
ki so služile različnim interesom in okusom, npr. Genetlmas Magazine, Female 
Tatler, Town and Country Magazine itd. Že leta 1730 pa se je pojavil Advertiser, 
k i j e bil najprej v celoti posvečen objavljanju oglasov, kasneje pa se je razširil tudi 
na splošno poročanje. Obseg oglaševanja se je začel širiti že v sredini 18. st., zato 
uspešen časopis takrat ni bil več za lastnika predvsem prestižno podjetje, temveč 
mu je prinašal tudi znaten dobiček. Pojavil se je nov tip lastništva. Na začetku so 
bili lastniki listov često tiskarji, ki so vodili časopis zato, da bi izkoristili kapacitete 
svoje tiskarne. Z naraščanjem komercialne funkcije tiska pa so lastništvo prevzeli 
tisti, katerih prva poslovna dejavnost je bila vodenje časopisa. Uveljavil se je tip 
»lastnika-urednika«, človeka, ki je list hkrati posedoval in urejal. A. J. Lee navaja, 
da je v prvem obdobju obstajala določena ambivalenca med poslovnimi, politični-
mi in prestižnimi motivi za posedovanje in vodenje časopisa. (Lee, 1980) Kot 
bomo pokazali, so kasneje prevladali poslovni interesi. 

Da bi omejila to eksplozijo tiska, je vlada v prvi polovici 18. st. uvedla davke na 
tisk1 in na oglaševanje. Kljub temu je letna naklada časopisov naraščala: 2,25 
milijonov izvodov leta 1711, 7 milijonov leta 1753 in 24,5 milijonov leta 1811. 
(Williams, 1962) Hkrati je skušala vlada s finančnimi podporami nekaterim listom 

* mag. Andrej Škerlep. asistent na katedri za novinarstvo FSPN. 
1 Davek na tisk je bil opredeljen kot »Stamp Duty«; vsak izvod časopisa je moral imeti nalepljeno davčno znamkico. 



in s podkupovanjem novinarjev vplivati na politično poročanje. V drugi polovici 
18. st. se je položaj tiska okrepil z ustanovitvijo pomembnih časopisov: Mornig 
Cronicle (1769), Mornig Post (1772) in Times (1785). Leta 1779 se je pojavil 
Sunday Monitor, prvi nedeljski tednik, leta 1791 mu je sledil Observer. Izboljšava 
poštnega sistema je omogočila, da se je leta 1788 pojavil prvi večernik. Star. Na 
prelomu stoletja se je tisk finančno in politično toliko okrepil, d a j e lahko nastopal 
povsem samostojno, brez občasnih vladnih podkupovanj. 

Že v drugi polovici 18. st. se je začela ostra borba za politično neodvisnost 
časopisov. Wilkes je leta 1762 v prvi številki North Briton-a zapisal: »Svoboda 
tiska je rojstna pravica vsakega Britanca in upravičeno jo ocenjujejo kot najbolj 
trdno oporo svoboščin te dežele.« (citirano po Williams, 1962) V 18. st. je potekal 
boj za to, da bi tisk lahko svobodno poročal o parlamentarnih debatah in jih 
komentiral - po prvih previdnih začetkih na začetku 18. st. in po ostrih zakonskih 
protiukrepih parlamenta, ki so to izrecno prepovedali kot »breach of privilege«, si 
je tisk to pravico postopno izboril šele v drugi polovici 18. st.. Habermas, ki 
obravnava zgodnji razvoj tiska v Britaniji kot primer nastajanja moderne javnosti, 
ga interpretira takole: »Stalno komentiranje in stalna kritika ukrepov krone in 
sklepov parlamenta sta tako prerasla v institucijo in spremenila javno oblast, ki je 
bila odslej klicana na odgovornost pred forum javnosti.« (Habermas, 1989) 

Vzpon pavperskega tiska in represivne strategije vlade 

Leta 1801 je uvodničar v torijevskem Anti-Jacobin Review zapisal: »Že dolgo 
smo imeli etabliranje časopisov v tej deželi za nesrečo, ki jo je treba obžalovati. 
Toda od kar je z večanjem naklad njihov vpliv postal prevladujoč, vidimo v tem 
pravo katastrofo.« (citirano po Williams, 1962) V nemirnem času po francoski 
revoluciji se je vlada bala, da se bodo radikalne revolucionarne ideje prek tiska 
prenesle tudi v Britanijo. Zaradi preproste tehnologije je bilo tedaj mogoče izdaja-
ti časopis z relativno nizkimi stroški, zato se je na prelomu stoletja lahko pojavil 
tudi radikalni tisk, ki je zastopal ideje nastajajočega delavskega gibanja. Williams 
piše, d a j e tedaj prišlo do delitve na »respektabilni« in »pavperski tisk«. Ker je bil 
»pavperski tisk« napisan v jeziku, ki je bil nižjim slojem razumljiv in ker je izražal 
njihove interese, se je v prvi polovici 19. st. silno razmahnil. Leta 1816 je bila npr. 
naklada Cobbetovega radikalnega Twopenny Trash nekajkrat višja od etabliranih 
in spoštovanih meščanskih časopisov. Leta 1836 je imel npr. levo radikalni Weekly 
Police Gazette dvakrat večjo naklado kot konzervativni Sunday Times. (Curran, 
Seaton, 1988) 

Vlada je poskušala zajeziti vpliv politično radikalnega tiska s poostritvijo zako-
nov o »bogokletnem in puntarskem klevetanju« (blasphemous and seditious 
libels), kar ji je omogočilo inkriminacijo radikalne kritike. Kljub temu pa represiv-
ni posegi vlade niso bili posebno uspešni, saj je že Foxov zakon o klevetništvu 
(1792) prepustil odločitev o krivdi ali nedolžnosti neodvisni poroti, v katero se 
vlada ni mogla vmešavati. Moč porote je 1843 nadalje okrepil Zakon o klevetni-
štvu lorda Campbella, ki je opredelil, da je javno izražanje resnice v javnem 
interesu, s čemer je kriterij resničnosti postal legitimna obramba pred obtožbami 
o puntarskem klevetništvu. Vlada je končno prišla do zaključka, da je pravna 
inkriminacija radikalnih urednikov in novinarjev kontraproduktivna. Ko so npr. 
leta 1819 sodili uredniku časopisa The Republican, je njegova naklada narasla za 
50%. Leta 1849 je vrhovni javni tožilec izjavil: »Klevetniksi ne želi ničesar bolj kot 



pomembne publicitete javnega sojenja na sodišču.« (citirano po Curran, Seaton, 
1988) 

Druga represivna strategija vlade je bilo močno zvišanje davkov na tisk 
- v obdobju 1789-1815 so se realno povišali za 266%. Te tako imenovane »taxes 
on knovvledge« so močno zvišale stroške izdajanja časopisov, kar naj bi omejilo 
lastništvo časopisov samo na premožne predstavnike višjih razredov, ter z dvigom 
cen preprečilo dostop do časopisov nižjim slojem. V dvajsetih letih 18. st. je to res 
zmanjšalo število radikalno usmerjenih časopisov, v tridesetih pa se je pojavil 
»neodvisni ilegalni radikalni tisk«. V obdobju 1830-1836 so npr. samo v Londonu 
sodno preganjali 1130 odkritih primerov časopisov brez davčne znamkice. Vlada je 
morala priznati poraz, njen predstavnik pa je v parlamentu izjavil, da »je vlada 
uporabila vsa zakonska sredstva preganja r a, vendar pa je obstoječi zakon neučin-
kovit za preprečevanje neobdavčenega tis, a«, (citirano po Curran, Seaton, 1988) 
Zares učinkovito je bilo strateško popuščanje vlade s 75% znižanjem davkov na 
tisk, kar je povzročilo, da so leta 1837 povsem izginili ilegalni časopisi brez davčnih 
znamkic, vendar pa se je istočasno povečevalo število legalnih radikalnih časopi-
sov. Zaton radikalnega pauperskega tiska v drugi polovici 19. st. sta povzročila 
dva dejavnika: propad čartističnega gibanja leta 1848 in, paradoksalno, ukinitev 
davkov na tisk. 

Liberalna teorija tiska 

Novo kampanjo za reformo tiska so leta 1848 sprožili liberalni industrialci in 
njihov vvhigovski parlamentarni lobi. Zahtevali so liberalizacijo zakonske regulaci-
je tiska s ciljem, da bi ukinili vse davke na tisk. Njihova argumentacija je bila, da 
svobodno izražanje mnenja v demokraciji ne sme biti cenzurirano, niti obdavčeno. 
Ukinitev »davkov na vednost« bo pritegnila nove investicije v časopisno in revial-
no založništvo, kar bo povečalo konkurenco, ta pa bo zvišala kvaliteto tiska in 
spodbudila tehnološki razvoj. Liberalci so politični radikalizem obravnavali kot 
problem neizobraženosti nižjih slojev, ki jih je treba razsvetliti. Sklepali so, da bo 
tisk z reformo prišel v roke odgovornim ljudem meščanskega razreda, ki bodo 
lahko s svojo izobrazbo in političnim prepričanjem razsvetlili nižje sloje. V tistem 
času se je razvila tako imenovana »liberalna teorija tiska«.2 Ker še danes nastopa 
kot nadvse vplivna »teorija« svobode tiska, navajamo na tem mestu nekaj njenih 
temeljnih postavk. Svoboda tiska je zakoreninjena v svobodi, da lahko vsakdo 
izdaja časopis, ne da bi bil podrejen državni cenzuri pred objavo. V bistvu »liberal-
ne teorije« je predpostavka, da je svoboda tiska svoboda lastnikov. Lastnik ima 
pravico upravljati s svojim medijem tako, kot se mu zdi primerno. »Skrita roka« 
svobodnega trga bo poskrbela, da lastniško zasledovanje lastnih egoističnih intere-
sov služi javnemu dobru. Svoboda objavljanja in tekmovanja na trgu, ki ni omejen 
z zakonsko regulativo, spodbuja raznovrstnost, odgovornost in javnomnenjsko 
reprezentativnost tiska. Svobodna konkurenca sama od sebe izrine slabe publika-
cije in povzdigne dobre. Resnica se lahko pojavi le prek igre svobodnega trga idej. 
Ker se po načelu svobodnega trga ponudba prilagaja povpraševanju, je 

2 Ne gre za teorijo v ožjem pomenu besede, saj ni bila nikdar sistematično obdelana, temveč za argumentacijo, ki so jo 
v parlamentu in časopisnih polemikah razvili liberalci. Povzemam jo po rekonstrukciji J. A. Leeja in J. Currana. Glej Lee, 
1980; Curran. 1979; Curran. J . . Seaton, 1988. O tem, zakaj so si danes v Veliki Britaniji »liberalno teorijo« tiska prisvojili 
konzervativci, glej Kean, 1990. 



tisk reprezentativen glas ljudstva, ki zrcali široko pahljačo družbenih mnenj in 
interesov. Po »liberalni teoriji tiska« vzpostavi tržna konkurenca tisk, ki reflektira 
javno mnenje, kritično nadzoruje vlado in opravlja občo funkcijo družbene kon-
trole. 

Industrializacija tiska 

Ko so v obdobju 1853-1869 odpravili vse glavne davke na tisk, se je del napo-
vedi liberalnih reformistov uresničil. Prišlo je do velikega preloma v razvoju bri-
tanskega tiska, ki ga zaznamuje hitra industrializacija založništva in širjenje vseh 
vrst publikacij. Odprava davkov je sprožila nove investicije, te pa so spodbudile 
tehnološke inovacije - v naslednjih tridesetih letih so uvedli rotacijski tisk, linoty-
pe, nove grafične tehnike, za zbiranje novic so začeli uporabljati telegraf, za 
distribucijo pa železnico. Uvajanje nove tehnologije je imelo za posledico ogromen 
porast fiksnega kapitala, ki je bil potreben za časopisno založništvo. To je zavrlo 
dostop na trg vsem tistim, ki so imeli omejena finančna sredstva. Leta 1837 je npr. 
radikalni Northern Star začel prinašati dobiček pri stroških manj kot 1000 funtov 
in pri nakladi 6200 izvodov. Leta 1918 so v Sunday Express vložili 2 milijona 
funtov, k i je pri nakladi 250.000 izvodov pokril zagonske stroške in začel prinašati 
dobiček. (Curran, Seaton, 1988) 

Število časopisov, letno kupljenih na prebivalca, je naraslo od 6 izvodov 1850 
na 182 izvodov 1920, letna prodaja časopisov pa je narasla od 85 milijonov leta 
1851 na 5604 milijonov leta 1920. K temu je prispevala rast pismenosti-narasla je 
od 69% leta 1850 na 97% leta 1900. Porast fiksnih stroškov izdajanja je deloval kot 
prednost za tiste, ki so tiskali velike naklade oz. več časopisov v isti tiskarni, ker je 
bila njihova proizvodna cena na izvod časopisa manjša. Šele pri velikih nakladah je 
zaradi nove tehnologije in bolj kompleksne organizacije proizvodna cena posa-
meznega izvoda padla. To je sprožilo vertikalno integracijo tiska, kar pomeni, da 
je imela velika založniška organizacija svojo papirnico, tiskarno in več časopisov in 
revij. Začenja se moderno obdobje tako imenovanega »verižnega lastništva« časo-
pisov in revij. Ker so imele velike založniške organizacije manjše proizvodne 
stroške na izvod časopisa, so lahko bodisi zmanjšale prodajno ceno, bodisi poveča-
le dobiček ter ga vložile v nadaljnje širjenje in dviganje kvalitete, kar je še bolj 
povečalo njihovo prednost pred manjšimi založniškimi hišami. Pavperski tisk, ki 
so ga vodili ljudje s političnimi motivi in skromnimi sredstvi, v procesu industriali-
zacije ni mogel vzdržati konkurence velikih založniških hiš, ki so se z založništvom 
ukvarjale v prvi vrsti iz poslovnih razlogov. 

Industrializacija tiska je povzročila spremembo tipa lastništva. V zgodnjem 
obdobju je prevladovalo individualno oz. družinsko lastništvo časopisov ali poslov-
no partnerstvo. Po zakonski reformi v petdesetih letih pa se je začel uveljavljati 
model delniške družbe (joint stock company), ki je omogočil pridobitev potrebne-
ga kapitala za tehnično posodabljanje in širitev poslovanja. Čeprav je model dru-
žinskega podjetja nudil popoln nadzor nad časopisom, se je mnogo starejših dru-
žinskih podjetij zaradi konkurenčnega boja za naklade, ki je potekal z nižanjem 
cen, spremenilo v drugi polovici 19. st. v delniške družbe. V 20. st. je postal model 
delniške družbe dominanten, vendar se je individualno oz. družinsko lastništvo 
obdržalo v formi delniških družb, v katerih ima posameznik (oz. člani rodbine) 
kontrolni delež delnic. V obdobju industrializacije so postali »mainstream« komer-
cialni časopisi dobičkonosnejši, zato so začeli vanje investirati industrijalci in ban-



kirji, za katere je bilo založništvo sekundarna poslovna dejavnost. Tako nastali 
tisk je minimaliziral socialne razlike in konflikte ter slikal družbo kot idealizirano 
skupnost industrialcev in delavcev. Curan to imenuje »konsenzualno novinar-
stvo«, ki gradi družbeni konsenz vseh razredov in ustvarja pozitivno identifikacijo 
bralcev z družbenim redom. Hkrati se je v drugi polovici 19. st. večina časopisov 
strankarsko opredelila. V obdobju od reforme v petdesetih letih do leta 1890 je po 
številu časopisov najprej vodil liberalni tisk pred konzervativnim, še posebno 
v provincah, nato se je tisk nagnil na stran konzervativcev, nazadnje pa je izgubil 
neposredno vez s strankarsko politiko. Kot dokazuje Lee, je strankarski tisk igral 
pomembno vlogo v transformaciji aristokratskih frakcij v parlamentu v stranke kot 
moderne množične organizacije. Opredelitev med liberalno in konzervativno 
stranko pa ni bila v nasprotju z »konsenzualnim novinarstvom«, saj je šlo za dve 
politični usmeritvi v okviru istega temeljnega konsenza. Indikativno je, da so se 
laburistični dnevniki pojavili šele leta 1912 (Daily Citizen, Daily Herald), vendar 
niso nikoli uspeli utrditi svojega položaja. 

Moč oglaševanja 

Ker je reforma tiska v petdesetih letih ukinila tudi davke na oglaševanje, je 
sledila nagla rast oglaševanja. Zaradi povečanih potreb za kapitalom in konku-
renčnega nižanja prodajnih cen so časopisi postali odvisni od oglaševanja kot 
finančnega vira. Curran dokazuje, da se je oglaševanje pojavilo kot bistven faktor 
v transformaciji britanskega tiska. (Curran, 1981) Kapital od oglaševanja namreč 
ni bil porazdeljen vsem časopisom enako. Oglaševalci so bili industrijalci, ki so 
ostro nasprotovali radikalnim političnim prepričanjem, zato so oglaševali le v časo-
pisih, ki so zastopali konzervativna ali liberalna politična stališča. V drugi polovici 
19. st. je prevladoval predsodek, da nižji sloji nimajo denarja, da bi reklamirane 
izdelke kupovali, zato so oglaševali v časopisih s premožno publiko. Če je hotel 
radikalni tisk pritegniti oglaševalce, je moral omiliti svoja radikalna politična sta-
lišča in pritegniti premožnejšo publiko. Primer takšnega »komercialnega oportu-
nizma« je tednik Reynolds News, ki je bil v prvi polovici 19. st. ekstremno radika-
len, kasneje pa je izgubil svojo kritično ost in se je začel naslanjati na kombinacijo 
publike tako delavskega kot srednjega razreda, svoja stališča pa je prilagodil libe-
ralni in individualistični meščanski kritiki. Druga možnost preživetja radikalnih 
časopisov je bila, da so se omejili na zelo majhno publiko, na delavski geto, ter 
tako obdržali izgube na tako nizki ravni, da so jih lahko pokrivali z donacijami 
premožnejših istomišljenikov. Tretja možnost pa je bila podreditev institucionali-
ziranemu političnemu patronatu. Delavski Daily Herald je imel velikanske izgube, 
kljub temu, da je imel naklado 250.000 in je lahko preživel le tako, da ga je leta 
1922 prevzela laburistična stranka kot svoj uradni strankarski časopis. Če časopis 
ni imel zadosti virov od oglaševanja, je večanje naklade hkrati pomenilo večanje 
izgube. (Curran, Seaton, 1988) 

Med starim in novim novinarstvom 

Reforma pravne regulacije tiska v petdesetih letih 19. st. je izboljšala pogoje 
respektabilnega tiska, ki je doživel nov vzpon. The Times, ki mu je naklada 
poskočila od 7000 izvodov v letu 1820 na 60.000 leta 1860, je z uvajanjem tehnolo-



ških inovacij in z dviganjem kvalitete novinarstva utrdil svoj položaj in postal 
osrednje glasilo konzervativno naravnanega srednjega razreda. Uredniški format 
Timesa, ki je kot najuglednejši londonski dnevnik dajal ton tudi drugim, je bil 
v sredini 19. st. za današnja pojmovanja zelo okoren. Temeljil je na dolgih uvodni-
kih, »intelektualistično-tutorskih« komentarjih, obširnem povzemanju političnih 
govorov ter na borznih in drugih poslovnih informacijah. Njegovo občinstvo je 
ostalo omejeno na višji srednji razred nenazadnje tudi zato, ker je bila njegova 
cena 5 penijev. 

Industrializacija tiska v petdesetih letih je omogočila nov fenomen - poceni 
časopise. Leta 1855 je začel izhajati Daily Telegraph, katerega cena je bila samo 
1 peni. Spremenil je tradicionalni uredniški format: omejil je uvodnike in komen-
tarje, uvedel krajše, udarne novice in vznemirljive naslove, kot prvi dnevnik je 
začet objavljati ilustracije, mnogo več prostora pa je namenil poročanju o krimina-
lu in škandalih ter tako imenovanim »human interest stories«. S takšnim »bolj 
berljivim« pristopom je ustvaril novo publiko, ki prej ni brala časopisov. Hitro je 
dosegel rekordno naklado, ki se je povzpela od 140.000 leta 1860 na 300.000 leta 
1890. Drugi časopisi, posebno tedniki, tako imenovani »halfpenny papers«, pa 
niso bili samo poceni, temveč tudi ceneni. Še bolj so poudarili senzacionalistično 
komponento »novega novinarstva« in mu dodali novo, bolj privlačno tipografijo in 
grafično obdelavo. Tako je nekdanjo delitev na respektabilni meščanski in radikal-
ni pavperski tisk nadomestila nova delitev, ki se je v 20. st. še poglobila - delitev na 
»quality press«, ki goji visokokvalitetno novinarstvo namenjeno eliti, ter »popular 
press«, ki najširšim množicam posreduje vsakovrstne senzacionalistične trivialno-
sti. Kot se je 1887 ironično izrazil eden tedaj najbolj uglednih kulturnih kritikov, 
Matthew Arnold: »Novi žurnalizem ima mnogo takega kar ga priporoča; je poln 
sposobnosti, novosti, raznolikosti, senzacij, simpatij, velikodušnih instinktov; nje-
gova velika napaka pa je, da ima pernate možgane (it is feather-brained). Stresa 
drzne trditve, ker želi, da bi bile resnične; če se izkaže, da so lažne, ne popravlja 
niti njih niti sebe; in zdi se, da ne čuti nobene potrebe, da bi se prebil do dejanske-
ga stanja stvari.« (citirano po Lee, 1980) 

Obdobje baronov tiska 

Od začetka 20. st. do druge svetovne vojne se je okrepilo nekaj tradicionalnih 
lastnosti britanskega tiska: 1. verižno lastništvo; 2. trg, ki se neprestano širi; 3. 
tendenca, da nekateri časopisi postanejo na trgu dominantni. Med vojnama so 
stroški izdajanja tako narasli, da se ni pojavil niti en novi osrednji nacionalni 
dnevnik ali tednik. Zgoraj zarisana ekonomska logika, po kateri dodatni dobiček 
velikim založnikom omogoča nadaljnjo krepitev njihove pozicije na trgu, je pov-
zročila, da so se v obdobju od začetka 20. st. do druge svetovne vojne pojavili 
takoimenovani baroni tiska, ki so ustvarili moderen množični tisk z milijonskimi 
nakladami. Najbolj znani so bili bratje Harmsworth, ki so leta 1921 skupno obvla-
dovali dnevno naklado 6 milijonov izvodov: Lord Northcliffe je posedoval The 
Times, Daily Mail, Weekly Dispatch in London Evening News; njegov brat Lord 
Rothermere je nadziral Daily Mirror, Sunday Pictorial, Daily Record, Glasgovv 
Evening News in Sunday Mail; njun brat Sir Lester Harmsworth pa je posedoval 
verigo lokalnih časopisov v južni Angliji; skupaj so posedovali še založniško druž-
bo Amalgamated Press, ki je izdajal celo vrsto revij. Njihov največji tekmec, Lord 
Beaverbrook, je imel samo 4 časopise, vendar so imeli ti leta 1937 skupno dnevno 



naklado 4,1 milijona izvodov. (Curran, Seaton 1988) Baroni so upravljali s svojimi 
časopisi povsem avtokratsko in so v njih videli podaljšek svojih političnih stališč. 
Sicer nobeden ni bil »lastnik-urednik«, vendar so svojim najljubšim časopisom 
narekovali uredniško politiko do najmanjših detajlov, tja do grafične ureditve 
vremenskega poročila. Do svojih uslužbencev so bili kruti in so jih odpuščali brez 
posebnega vzroka. Uredniki in novinarji so izgubili vso svobodo in so se morali 
slepo podrejati njihovemu diktatu. 

V začetku stoletja so imele razne politične asociacije odločilne lastniške deleže 
časopisov, kar jim je omogočalo, da so vplivale na uredniško politiko. Ker so bili 
baroni zaradi svoje uspešnosti finančno neodvisni, so v svojih časopisih strankar-
sko propagando nadomestili z lastnimi konzervativnimi političnimi prepričanji. 
Prek svojih časopisov so se vtikali v politiko neposredno, brez povezave s stranka-
mi. Laburiste, ki so bili vladna stranka že leta 1924, so slikali kot podaljšano roko 
Moskve, sindikate pa kot uničevalce angleške družbe. Na drugi strani pa je Rot-
hermere leta 1934 sprožil kampanjo v podporo britanskim fašistom. Pred drugo 
vojno so časopisi Northcliffa in Rothermera širili ekstremni antisemitizem in opra-
vičevali Hitlerjev genocid nad Židi. 

Zaradi ostre konkurence so bili baroni pod ekonomskim pritiskom višanja 
naklad. Zato so začeli privabljati bralce z loterijami, kar je zvečalo konkurenco in 
povišalo stroške izdajanja. V tridesetih letih se je začelo tržno raziskovanje - razi-
skovanje strukture in preferenc občinstva. Pokazalo se je, da največ ljudi bere 
zgodbe o nesrečah, zločinih, ločitvah in »human interest stories«. Na drugi strani 
pa so ugotovili, da imajo novice o javnih zadevah (public affairs news) podpov-
prečno malo bralcev. Pritisk za večanje naklad je tako pripeljal do radikalnega 
zmanjševanja resnih političnih in gospodarskih novic ter komentarjev. Leta 1936 je 
šest od sedmih časopisov posvečalo več pozornosti športu in »human interest 
stories« kot pa javnim zadevam. Daily Mail je npr. v letih 1927-1937 povečal 
pokrivanje športa s 27% na 36% celotne vsebine in znižal domače politične in 
ekonomske novice od 10% na 6% celotne vsebine! (Curran, Seaton, 1988) Poseb-
no pomembno je, da so zaradi velikih investicij in finančnega tveganja tržne in 
reklamne agencije, ki raziskujejo interese in okuse ciljnega občinstva, v tem 
obdobju začele igrati ključno vlogo pri določanju uredniškega formata osrednjih 
časopisov. 

Tisk v obdobju industrijskih konglomeratov 

V povojnem obdobju je na britanski tisk močno vplival razcvet novih elektron-
skih medijev, predvsem televizije. V tem času so podobo britanskega tiska preobli-
kovali pospešeni cikli rasti in krize, v katerih so se veliki dobički menjavali z veliki-
mi izgubami, kar je povzročilo menjanje lastnikov in izginotje mnogih časopisov. 
Kot navaja VVilliams, so se britanski mediji po vojni pod vplivom trga razvili tako, 
da ponujajo vsebine za vse družbene sloje, ravni izobrazbe, interese in okuse. Na 
področju tiska se je raznovrstnost razmahnila predvsem v revijalnem tisku. Dru-
gačna slika se pokaže, če pogledamo tradicionalno osrednji del tiska: dnevnike in 
tednike. Tu je prišlo do katastrofalnega poglabljanja razlik med kvalitetnim in 
popularnim tiskom, »sredinski tisk« pa je praktično izginil. Popularni dnevniki in 
tedniki so se spremenili v ekstremno trivialne tabloide, v katerih dominirajo krimi-
nal, škandali, družabno obrekovanje javnih osebnosti (npr. dvora in pop zvezdni-
kov), vsak dan obvezne »gole prsi« in senzacionalistično obravnavana politika, 



večinoma konzervativne usmeritve. Williams razliko med popularnim in kvalitet-
nim tiskom opredeljuje takole: »Izgleda, da se formule vsebine in prezentacije 
utrjujejo: množice - kriminal, seks, šport, osebnosti, zabava, slike; elita - tradici-
onalna politika, tradicionalna umetnost, poročila o družbenih trendih.« (Williams, 
1976) Tunstall pa opisuje spremembe takole: »Televizija je postala veliki zabavljač 
in oskrbovalec (skupaj z radiom) živih povzetkov novic. Resni časopisi so se 
razvili; popularni časopisi so postali tabloidni dodatki televiziji, saj njihovo jedro 
vse bolj tvorijo objave TV programov in z njimi povezanih člankov.« (Tunstall, 
1983) Tisto, kar zares preseneča, je kontrast med višino naklad trivialnega popu-
larnega tiska in nizkostjo naklad kvalitetnih časopisov.3 Na ključno vprašanje, 
zakaj toliko ljudi bere tabloide, je najbolj prepričljivo odgovoril C. Sparks 
z naslednjo hipotezo: na eni strani danes radio in TV posredujeta najširšemu 
občinstvu temeljne informacije in komentirata aktualne teme: na drugi strani se je 
v stabilni britanski demokraciji najširša javnost depolitizirala; sfere politike, eko-
nomije in elitne kulture so preveč oddaljene od vsakdanjega življenja večine prebi-
valstva, da bi sledili podrobnim informacijam v kvalitetnem tisku: za »plave ovrat-
nike« so informacije, ki jih ponuja kvalitetni tisk, v vsakdanjem življenju praktično 
neuporabne, zato v tisku iščejo predvsem zabavne vsebine o stvareh, ki jim napol-
njujejo domišljijo. (Sparks, 1988)4 

Kvaliteten tisk, ki ima nizke naklade, a elitno publiko, se financira predvsem iz 
oglasov, katerih cena je nekajkrat višja kot v popularnem tisku. Prihodki od 
prodane naklade pa so glavni finančni vir popularnega tiska. Radikalni delavski 
časopisi so propadli zato, ker niso imeli niti dovolj velikih naklad niti premožne 
publike, ki bi pritegnila dovolj oglaševalcev. To najlepše ilustrira usoda Daily 
Heralda. Leta 1912 je nastal kot laburistično usmerjeni časopis, ki se zaradi 
pomanjkanja oglaševanja kljub veliki nakladi ni mogel obdržati, zato g a j e 1922 
kot svoje strankarsko glasilo prevzela laburistična stranka. Ker tudi ta ni mogla 
pokrivati velikih izgub, je leta 1929 korporacija Odhams odkupila 51% njegovih 
delnic, vložila 3 milijone funtov v njegovo preoblikovanje in novo promocijo, ter 
v treh letih dvignila naklado s 300.000 na 2 milijona izvodov. Vendar je po vojni 
kljub nakladi 1,2 milijona izvodov, ki je bila petkrat višja od takratne naklade 
Timesa, spet zašel v finančno krizo, ker zaradi svoje laburistične usmeritve ni imel 
dovolj oglasov. Leta 1964 je kontrolni delež delnic kupila International Publishing 
Co., spremenila ime v The Sun, ter poskušala razširiti občinstvo še na radikalno 
usmerjeni srednji razred. Ker to ni uspelo, g a j e leta 1969 prodala avstralskemu 
medijskemu magnatu Rupertu Murdochu, ki ga je v nekaj letih spremenil v izjem-
no dobičkonosen tabloid z najvišjo naklado v Veliki Britaniji. Tržna logika je 
nekdanji laburistični Daily Herald spremenila v popularni The Sun. ki med golimi 
prsmi in škandali prodaja konzervativno politiko Margaret Thatcher. 

3 Naklade v letu 1985 Iv oklepaju je naveden lastniki: Popularni dnevniki: Sun (Murdoch) 4.1 milijona. Daily Mirror 
(Maxwell) 3 m. . Daily Express (Stevens) 1.9 m.. Daily Mail (Associated Ncwspapers) 1.8 m., Daily Star (Stevens) 1.4 m. 
Kvalitetni dnevniki: Daily Telegraph (Black) 1.2 m.. Guardian (Guardian Newspapers) 487.000, Times (Murdoch) 478.000. 
Financial Times (Pearson) 234.000. 

Popularni tedniki: News of the World (Murdoch) 5.1 m.. Sundav Mirror (Maxwell) 3 m. , Sundav people (Maxwell) 2.9 
m.. Sunday Hxpress (Stevens) 2.4 m.. Mail on Sunday (Associated Newspapers) l.ft m. 

Kvalitetni tedniki: Sundav Times (Murdoch) 1.2 m.. Sunday Telegraph (Black) 736.000, Observer (Rowland). 
Povzeto po Time. Stop Press! Revolution on the Fleet Street (cover story), March 17, 1986. 
4 Treba je dodati, da se je v zadnjih tridesetih letih prepad med nakladami popularnega in kvalitetnega tiska nekoliko 

zmanjšal: popularni časopisi so svoj vrh dosegli v petdesetih letih, ko je naklada Dailv Mirror-ja presegala 5 milijonov; upad 
naklade popularnega tiska pripisujejo razvoju TV. Na drugi strani se je kvalitetnemu tisku naklada nekoliko zvišala, kar 
pojasnjujejo s procentualnim širjenjem »belih ovratnikov«. Glej Tunastall. 1983; Sparks 1987. 



Tunstall pravi, da je edino revolucijo v povojnem britanskem tisku napravil 
Rupert Murdoch. Poseduje tabloid Sun, popularni dnevnik z najvišjo naklado, 
tabloid News of the World, popularni tednik z najvišjo naklado, Sunday Times, 
kvalitetni tednik z najvišjo naklado in prestižni Times. Poleg tega vodi satelitski 
Sky Channel (4 kanali), ki se je v oktobru 1990 sicer združil s konkurenčnim 
konzorcijem British Satellite Broadcasting, vendar je Murdoch obdržal kontrolni 
delež. V Avstraliji kontrolira 60% tiska, v ZDA pa nadzira holywoodski Twen-
tieth Century Fox, ki se ob filmski produkciji poskuša uveljaviti še kot četrta TV 
mreža; v Z D A poseduje tudi Triangle Publications, ki med drugim izdaja TV 
Guide, najpopularnejši TV tednik z naklado 17 milijonov, ter založniško hišo 
Harper/Collins. T u j e naštetih le nekaj najbolj znanih delov Murdochovega medij-
skega imperija, ki je po najnovejših podatkih vreden 20,5 milijarde dolarjev, pri 
čemer ima 8.2 milijarde dolarjev bančnega dolga! Njegov dolg je zaradi recesije 
v zadnjih mesecih sicer postal kritičen, vendar borzni analitiki napovedujejo, da se 
bo z reorganizacijo izvlekel. (Newsweek, 1990) 

Rupert Murdoch sodi med najmočnejše akterje na britanskem, avstralskem in 
severnoameriškem medijskem trgu. Njegov medijski imperij je tipičen primer pro-
cesa transnacionalizacije oz. globalizacije medijskih korporacij. Drug proces, ki se 
po vojni odvija na britanskem in svetovnem medijskem trgu, je močna koncentra-
cija lastništva medijev. Leta 1987 so v Veliki Britaniji trije največji medijski lastni-
ki - Murdoch, Maxwell in Stevens - nadzorovali 73% naklade dnevnega časopisja 
in 82% naklade tednikov v Veliki Britaniji. Koncentracija lastništva pa ne poteka 
samo na področju tiska - v sredini osemdesetih let je v Britaniji pet največjih 
korporacij nadzorovalo 40% prodaje knjig, 45% komercialnih TV programov ter 
2/3 prodaje plošč in videokaset. (Curran, Seaton, 1988) Koncentracija lastništva je 
rezultat prisvajanja manjših podjetij s strani večjih korporacij (acquisition) oz. 
združevanja korporacij (merger). S transnacionalizacijo in koncentracijo lastništva 
je povezan še tretji proces, ki ga imenujejo proces konglomeracije korporacij, ki 
medije posedujejo. Po vojni je prevladala doktrina, da je najboljša strategija za 
zmanjšanje poslovnega tveganja pri vodenju korporacij ta, da korporacije »diverzi-
ficirajo« svoje investicije v povsem različne industrijske panoge in finančne nalož-
be. V obdobju med 1969 in 1986 je v Veliki Britaniji 9 multinacionalnih kompanij 
kupilo prek 200 časopisov in revij. En del teh korporacij je bil usmerjen predvsem 
na aktivnosti izven medijev, njihovi posegi na področje medijev pa so bili v nekate-
rih primerih prestižnega značaja. Z lastništvom prestižnih medijev, ki so sicer 
ustvarjali izgubo, so si ustvarile javni imidž - Lord Thomson je npr. v času svojega 
lastništva dnevnika Times izgubil 8 milijonov funtov. Javni imidž pa ima danes 
zelo veliko poslovno vrednost, tako da korporacijam pokrivanje izgub medijev 
prinaša poslovno korist. Tiste korporacije, ki so usmerjene predvsem na medijski 
trg, npr. Murdoch in Maxwell, pa so se diverzificirale tudi v druge, ne-medijske 
aktivnosti, npr. v industrijo plina, inženiring, transport in bančništvo. V Britaniji 
sta trenutno samo dva osrednja dnevnika - Guardian in Independent - ki ju ne 
vodijo korporacije, katerih dejavnosti so usmerjene tudi na ne-medijske trge. 

Koncentracija lastništva ter transnacionalizacija in konglomeracija korporacij, 
ki medije posedujejo, so sicer konsekvence občih ekonomskih trendov, vendar pa 
je področje medijev mnogo bolj občutljivo od drugih industrij, saj ima bistvene 
politične in kulturne implikacije. Britanski komunikolog Graham Murdock je 
dokazal zmotnost tistih teorij, ki sklepajo, da velikih korporacij zaradi razpršitve 
lastništva med tisoče delničarjev ne vodijo več lastniki, temveč neodvisni mened-
žerji, katerih prvi cilj je kompetentno vodenje. V večini medijskih korporacij ima 



nekdo kontrolni delež, kar mu omogoča, da prek sveta direktorjev korporacije 
določa strateške usmeritve ter postavlja takšne vodilne menedžerje in glavne ured-
nike, ki te usmeritve izvajajo. Številne zgodbe o avtokratskem načinu vodenja 
medijskih mogotcev Ruperta Murdocha in Roberta Maxwella to nazorno dokazu-
jejo. Verodostojnosti tiska škodujejo predvsem tisti primeri, ko vodstvo korpora-
tivnega konglomerata prepreči svojemu časopisu kritično poročanje o zadevah, ki 
se neposredno ali posredno dotikajo korporativnih interesov (Murdock, 1982, 
1990; Curran, Seaton 1988). Obstajajo pa tudi nasprotni primeri. Harold Evans, 
nekdanji glavni urednik uglednega tednika Sunday Times ter kasneje dnevnika 
Times, v izvrstni knjigi »Good Times, Bad Times« opisuje, kako se Lord Thom-
son, lastnik teh dveh časopisov v šestdesetih in sedemdesetih letih, ni nikdar vtikal 
v uredniško politiko. Lastnik Thomson ni popustil npr. niti pred pritiski vlade, ko 
je urednik Evans v Sunday Timesu s timom raziskovalnih novinarjev odkril in 
v nadaljevanjih objavljal resnico o ruskem agentu Kim Philbyju v vrhu britanske 
obveščevalne službe. Vendar pa Evans opisuje tudi to, da je Rupert Murdoch, ki 
je Times in Sunday Times kupil leta 1982, prelomil pogodbo o neodvisnosti ured-
nikov, ki mu je omogočila, da je ta dva časopisa sploh lahko kupil, ter da je 
nazadnje zamenjal vse pomembne urednike in uredniško politiko povsem podredil 
svojemu diktatu. Evansova knjiga kaže, da je usoda časopisov v okovih korpora-
tivnega lastništva ambivalentna - na eni strani imajo lahko povsem neodvisno 
uredniško politiko, ki prakticira kvalitetno raziskovalno novinarstvo ter se pri tem 
spopada s političnimi in korporativnimi interesi, na drugi strani pa so lahko podre-
jeni diktatu interesov korporacije, katere del so. 

Britanski parlament je po vojni oblikoval tri »Kraljeve komisije za tisk«, ki so 
raziskale probleme tiska. Curran je z podrobno analizo pokazal na notranja proti-
slovja v zaključnih poročilih teh treh komisij. Že v poročilu prve komisije iz leta 
1949 piše: na področju tiska je »monopolist s svojo selekcijo novic, z načinom 
poročanja in s svojim komentiranjem javnih zadev v poziciji, da določa, kaj bodo 
ljudje brali o dogodkih in temah dneva, s tem pa izvaja močan vpliv na njihovo 
mnenje.« (citirano po Curran, 1979) Kljub temu, da so se člani teh komisij zaveda-
li problema monopolov, pa parlamentu niso predlagali učinkovitih ukrepov za 
njihovo odpravo. Curran je izpostavil, da so te komisije izhajale iz načel »liberalne 
teorije«, ki trdi, da nevidna roka svobodnega trga zagotavlja raznolikost in jav-
nomnenjsko reprezentativnost tiska. Vendar je, kot navaja Curran, imela v volil-
nem letu 1983 konzervativna stranka podporo 74% tiska, na volitvah pa je dobila 
samo 43% glasov, kar kaže, da danes britanski tisk v političnem pogledu ne 
reprezentira proporcionalno mnenj in stališč britanske javnosti. (Curran, Seaton, 
1988) Ta podatek kaže tudi to, da danes v Britaniji bralci ne kupujejo časopisov 
zaradi njihove politične usmeritve. Vendar se zdijo vzroki, zakaj so Kraljeve komi-
sije, ki so vključevale tudi laburiste, zamižale pred konsekvencami monopolnega 
lastništva, jasni. Britanski tisk je postal tako velika industrija, da jo v sedanjih 
družbenoekonomskih pogojih lahko vodijo le še korporacije, saj nihče drug, niti 
država, nima dovolj kapitala. Zato so Kraljeve komisije raje zašle v protislovja, 
kot da bi s predlogom učinkovitih zakonov, ki bi prepovedovali monopolno lastni-
štvo, porušile sedanjo ekonomsko strukturo britanskega tiska, ki ima dolgo histo-
rično genezo. Zaradi koncentracije lastništva bi v sedanjem trenutku uvedba učin-
kovite protimonopolne zakonodaje povzročila veliko razprodajo britanskega tiska 
in vprašanje je, koliko časopisov bi se obdržalo. Na drugi strani pa so politične in 
kulturne konsekvence sedanje strukture britanskega tiska povsem evidentne, in 
Curran upravičeno trdi, da britanski tisk doživlja vse večjo krizo legitimnosti. 



Pozornost britanske politične in strokovne javnosti je trenutno usmerjena pred-
vsem na zakonsko regulacijo TV. BBC je javna institucija, ki se financira iz naroč-
nine, zato morajo biti njeni programi politično nepristranski in javnomnenjsko 
reprezentativni. Sedanja konzervativna politika M. Thatcher pa poskuša z deregu-
lacijo komercialne TV, katera je bila do oktobra 1990 omejena na 2 kanala, ki ju je 
strogo nadzirala Independent Broadcasting Authority, razširiti komercialno TV in 
zmanjšati vpliv na neodvisnost BBC-ja. Zato se polemike okrog zakonske regula-
cije medijev sučejo predvsem okrog TV.5 A to je že druga zgodba. Pregled razvoja 
britanskega tiska je pomemben zato, ker najbolj jasno kaže logiko razvoja medijev 
na tržnih principih, ter izpostavlja današnjo neadekvatnost »liberalne teorije 
tiska«, ki jo nekateri prostodušno zastopajo tudi v sedanjih polemikah okrog 
reorganizacije slovenskih medijev. 

L I T E R A T U R A ; 

Curran, J. , Capitalism and Control of the Press 1800-1975, v: Mass Communication and Society. ur. Curran, J. , et al., 
London 1975 

Curran, J. , Press Freedom as Property Right: the Crisis of Press Legitimacy. v: Media, Culture and Society, January 
1979 

Curran, J . , The Impact of Advertising on the British Mass Media, v: Media, Culture and Society, January 1981 
Curran, J. , Communications, power and social order, v: Culture, Society and the Media, ur. Gurevitch, M., et al., 

London 1982 
Curran, J. , Culturalist Perspectives of News Organizations: A Reappraisal and a Čase Study, v: Public Communicati-

on: The New Imperatives, ur. Ferguson. M., London 1990 
Curran, J. , Seaton, J . , Power without Resposnibility: The Press and Broadcasting in Britain, London 1988 
Evans, H. , Good Times, Bad Times, London 1984 
Garnham, N. , Capitalism and Communication: Global Culture and Economics of Information, London 1990 
Habermas, J . , Strukturne spremembe javnosti, Ljubljana 1989 
Kean, J. , Svoboda tiska v devetdesetih, v: Teorija in praksa, št. 5, 1990 
Lee, J. A. , The Origins of the Popular Press: 1855-1914, London 1980 
Murdock, G . , Large Corporations and the Control of the Communication Industries, v: Culture, Society and the 

Media, ur. Gurevitch, M. , et al, London 1982 
Murdock, G. , Redrawing the Map of the Communication Industries: Concentration and Ovvnership in the Era of 

Privatization, v: Public Communication: The New Imperatives, ur. Ferguson, M., London 1990 
Newsweek, Robert Maxwell: A Raider on the Prowl (cover story). November 30, 1987 
Newsweek, Murdoch feels the squeeze, October 29. 1990 

0 'Mal ley , P. . The Invisible Censor: Civil Law and the State delegation of Press Control 1890-1952, Media, Culture 
and Society. October 1982 

Robertson, G . , Nicol, A. , Media Law, London 1985 
Sparks, C. , The Working Class Press: Radical and Revolutionary Alternatives, v: Media, Culture and Society, April 

1985 
Sparks, C. , The Readership of the British Quality Press, v: Media, Culture and Societv, October 1987 
Sparks, C. , The Popular Press and Democracy, v: Media. Culture and Society, April 1988 
Samuelson, P. A. , Nordhaus, W., Economics (Twelfth Edition), New York 1985 
Time, Stop Press! Revolution on the Fleet Street (cover story), March 17, 1986 
Tunstall, J . . The Media in Britain, London 1983 
Williams, R. , The Long Revolution, Harmondsvvorth 1962 
Williams, R. , Communications, Harmondsworth 1976 

5 Glej Kean, 1990. 


