POUK IZVEN ŠOLE Raziskovanje gradu Kamen s šestošolci Metka Koder, učiteljica zgodovine in podaljšanega bivanja, OŠ Trnovo Ustvarjalnost. Raziskovanje. Dejavna vloga mladega človeka. To so trije temelji oz. trije poudar- ki v skupini učiteljic Osnovne šole Trnovo, ki letos tretje, zadnje leto sodelujemo v razvojni nalogi Ustvarjanje učnih okolij za 21. stoletje kot članice šolskega razvojnega tima pod okriljem ZRSŠ OE Ljubljana. Cilj naloge je načrtno uvesti oblike formativnega spremljanja v učno okolje na način, ki si ga učitelj lahko prilagodi po svoji meri, kar je ključnega pomena za uspešno poda- janje in izvedbo posameznih učnih vsebin z zastavljenimi cilji in nameni učenja. v takšni, posebej za tovrstno delovanje namenje- ni formativni obliki. Ob vseh zastavljenih in dobro premišljenih ciljih ter namenih učenja, ob zbiranju dokazov in predstavitvi učenja smo si delile mne- nje, da učencem največ pomeni troje. Najprej čisto osnovni, spoštljiv človeški pristop, potem prepozna- vanje in zaupanje ter dajanje priložnosti za uresni- čitev posameznikovih sposobnosti, in to, kar potem žene naprej, to pa je konkretna, spodbudna povra- tna informacija, ki osmisli vložena trud in delo. Preteklo šolsko leto (2021/2022) smo si učiteljice z vseh omenjenih področij zadale cilj, da se pove- žemo in za učence šestih razredov izpeljemo razi- skovalno usmerjeni dan v čudovitem naravnem okolju gradu Kamen v dolini Drage na Gorenjskem. Učenci so bili glede na njihova področja zanimanja razvrščeni v raziskovalne skupine s poudarkom bo- disi na biologiji, matematiki, angleščini, nemščini ali zgodovini. Dogovor je bil, da vsaka skupina pod mentorstvom že omenjenih učiteljic sledi osnov- nim ciljem, torej spoznava, čemu je namenjeno to- vrstno raziskovanje prostora in kakšna znanja si lah- ko pridobijo. Učenci posameznih skupin so dobili tudi nalogo, da nova spoznanja iz prvinskega okolja po opravljenem dnevu dejavnosti prenesejo na ti- ste sošolke in sošolce v razredu, ki niso bili v njihovi Uvod skupini. Na takšen način so lahko novih spoznanj Članice šolskega razvojnega tima, ki sodelujemo v o prostoru s prepletanjem različnih zornih kotov razvojni nalogi Ustvarjanje učnih okolij za 21. sto- učnih predmetov deležni vsi učenci. Tako majhne letje, poučujemo različne predmete na predmetni skupine na lokaciji, kasneje pa tudi celoten razred stopnji na Osnovi šoli Trnovo. S področja naravo- pri posameznih predmetih v šoli. slovja sodelujejo učiteljice za matematiko, fiziko in biologijo. Področje jezikoslovja zastopata učiteljici Zastavljena naloga je bila izvedena na rahlo deže- angleščine in nemščine, področje družboslovja z ven dan šestega maja 2022. Raziskovanje smo pri- zgodovino pa zapolnjujem avtorica članka. čeli izpred gostilne Avsenik v Begunjah na Gorenj- skem, kjer smo stopili z avtobusa in se podali novim Prvo leto, v šolskem letu 2020/2021, smo oblike for- znanjem naproti. mativnega spremljanja izvajale vsaka pri svojem učnem predmetu in si periodično izmenjavale izku- Tako so, če pri posameznih skupinah izpostavim le šnje pri vpeljavi omenjenih oblik. Naša skupna ugo- nekatere cilje in namene učenja, učenci skupine za tovitev po enem letu je bila, da smo (osebno sem biologijo ugotavljali biološko raznovrstnost prostora prepričana, da tudi večina učiteljev v slovenskem in zaznavali naravo z vsemi čutili. Učenci iz skupine prostoru) takšne oblike učenja čisto intuitivno že za matematiko so se učili zbirati podatke o prostoru, uporabljali v času svojega učiteljevanja, vendar ne jih oblikovati in načrtovati, kako kasneje v razredu 46 Didakta predstaviti njihov pomen. Učenci jezikoslovne sku- gradu Kamen. Želja, da bi te lepote doživeli in jih pine (angleščina, nemščina) so ob medsebojnem znali ceniti tudi mladi, ki jih poučujem, je bila pod- sporazumevanju v tujem jeziku spoznavali značil- prta, za kar se zahvaljujem skupini svojih kolegic. nosti okolja in hkrati načrtovali izdelavo prospekta kraja. V zgodovinskih skupinah, te so bile tri, so tri Tako sem lahko učencem predstavila vsebino ra- učenke, ki so se predhodno odločile za to, prevzele zvoja gradbeništva skozi čas, ki se bo, obravnavana aktivno vlogo kustodinj na lokaciji ter ob vseh zani- pri pouku, dodatno oplemenitila z raziskovanjem in mivostih izpostavile tudi vedno aktualno vrednoto, situ. Učencem je bilo ponujeno, da se sami preizku- ki smo jo dolžni znova in znova ozaveščati: vrednoto sijo kot kustosi na prostoru samem s predhodnim miru in svobode za kvalitetno delovanje človeka kot preučevanjem gradiva, lahko tudi s pomočjo samo- posameznika. V vseh skupinah je bil poudarek na stojnega raziskovanja gradu pred samo izvedbo in razvijanju spretnosti medsebojnega sodelovalnega fotografiranjem (po želji, kot predlog za boljšo pred- učenja, sama pa bom v nadaljevanju opisala razi- stavnost in pripravo na vodenje). Do 22. aprila je bil skovanje zgodovinske skupine. postavljen tudi rok za izdelavo in oddajo raziskoval- ne naloge ter učnih listov za učence, ki jih bodo po Grad Kamen, raziskovanje prostora posameznih skupinah samostojno vodili po terasah V začetku šolskega leta so bili učenci šestega razre- gradu. Glede na obseg dela so učenci, ki se odloči- da seznanjeni z naborom učnih vsebin, ki jih bodo jo zanj, izvzeti iz rednega ocenjevanja znanja, da se spoznavali. Da bi imeli boljšo predstavo o tem, zakaj lažje posvetijo in osredotočijo zgolj na raziskovalni ravno te vsebine, katera znanja in na kakšen način proces. Čas za razmislek, da sporočijo svojo odlo- jih bodo pridobivali ter kako bodo sami postali de- čitev, je bil do petka pred jesenskimi počitnicami. javni tvorci učnega procesa, so jim bili predstavljeni Namenoma sta bila ob uvodni predstavitvi izrečena jasni cilji in nameni učenja. Da se povedano bolje strokovna termina in situ ter kustos. Kot izziv so vsi učvrsti, so si jih zapisali v zvezek. učenci že dobili prvo manjšo nalogo, ugotoviti njun pomen. Tako so pri naslednji uri predstavili izsledek, Ena izmed učnih vsebin je bila povezana z razvo- kaj izraza pomenita. jem gradbeništva skozi čas. Gradovi vedno vzbu- dijo zanimanje, domišljijo, predstave, vprašanja in In situ (slov. 'na kraju samem') je temeljno varstveno željo po raziskovanju in so zato zelo priročna izbira načelo, ki poudarja nedeljivo povezanost in varova- za raziskovalno temo projektnega, medpredmetno nje stavbe ali njenega dela v okolju, kjer je nastala. usmerjenega raziskovalnega dne. Sama že od nek- Razlago so učenci poiskali na spletni strani Zavoda daj rada zahajam v gorenjski konec, tudi v dolino za varstvo kulturne dediščine Slovenije, v njihovem Drage, kjer me vedno znova pritegnejo ruševina Terminološkem slovarju. 47 Didakta POUK IZVEN ŠOLE Kustos, kustosinja/kustodinja, muzejski uslužbenec, - geografskimi značilnostmi kraja (pokrajina, go- muzejska uslužbenka z visoko izobrazbo, ki zbira, rovje, dolina in reka), vzdržuje in proučuje muzejske predmete. Razlago - dvema bratoma Janša, ki sta se rodila v prvi po- so učenci poiskali na spletni strani Slovarja sloven- lovici 18. stoletja v bližnji vasi Breznica na Gorenj- skega knjižnega jezika. No, in to je bil prvi delček na skem (Anton – slikar in začetnik modernega če- poti do gradu Kamen v maju. belarstva, Lovro – slikar), - vasjo v bližini (ime vasi – Begunje na Gorenjskem, Za naslednji del poti, najdaljši, najzahtevnejši, traja- trije muzeji – Muzej talcev, Alpski smučarski mu- joč od 22. oktobra 2021 do 22. aprila 2022, so se odlo- zej Elan, Avsenikov muzej, gostilna – Avsenik) in čile štiri učenke. Izročena so jim bila jasna navodila, s še eno vasjo v bližini, v kateri se je rodil znani kaj na raziščejo in kakšna naj bo oblikovna podoba slovenski pesnik (Vrba), raziskovalne naloge (naslovnica z uokvirjeno lastno - zanimivim mestom v bližini, ki ponuja Linharta, skico likovnega motiva – gradu v poljubni tehniki, glasbo, čebelice, čokolado (Radovljica in Linhart pisana na roke – ohranjanju estetike lepopisja ro- – dramatik, zgodovinar in šolnik; najstarejši slo- kopisov v prid, po možnosti opremljena z lastnimi venski festival stare glasbe; Čebelarski muzej; fotografijami gradu in okolice). Festival čokolade Radovljica). V raziskovalnem delu so se po vrstnem redu ukvarjale z: - metaforično uglasbitvijo podobe kraja v pesmi Tam, kjer murke cveto – prepoznati zgodovinske in geografske značilnosti kraja z njegovo biolo- ško raznovrstnostjo ter ugotoviti avtorja besedi- la – Ferry Souvan (no, naj povem, da tega sama nisem vedela, so bila dekleta prav ponosna, da so me lahko z vso resnostjo podučila, in to je lep primer, da se učencem prikaže, da sem kot uči- teljica vedno tudi učenka) – in avtorja glasbe – Slavko Avsenik, - zgodovinskim ozadjem gradu od 12. stoletja pa vse do danes (od prvotnih posestnikov Orten- buržanov do Habsburžanov, vključno z zname- nitim lastnikom vitezom Gašperjem Lamber- garjem iz druge polovice 15. in z začetka 16. stole- tja), ko po njegovih prostorih vodi lepo speljana, slikovita sprehajalna pot, 48 Didakta Za boljše poznavanje poklica kustodinje v muzejski ustanovi ali v našem primeru, na prostem, sem se dogovorila, da tretjega maja 2022 med nas v goste pride Nika Damjanovič, višja kustosinja iz pedago- ške službe Mestnega muzeja Ljubljana in predstavi najpomembnejše, kar mora kustos pri delu s skupi- no upoštevati. Moram reči, da so se dekleta z vso odgovornostjo lotile dela, me vmes sem in tja povprašale za ko- mentar in dodatna pojasnila, dve sta se s starši res odpravili do gradu Kamen, samostojno proučevali prostor ter posneli svoje fotografije lokacije. Držale so se roka oddaje, izdelale učne liste in komaj čakale, da se preizkusijo v živo. Ob vsej izkazani vnemi sem jim spregledala, da prav nobena ni oddala rokopisno iz- delane naloge (»učiteljica, po pravici, ni se sešlo«). Ob tolikšni prizadevnosti, ki so jo pokazale tudi kasneje na samem prostoru gradu, ko so vodile vsaka svojo skupino ter po izpeljanem dnevu še v šoli z ostalimi učenci s pomočjo učnih listov ozavestile nova spo- znanja, res ne bi bilo na mestu. Tretjega maja je torej med nas prišla Nika Damjano- vič, s katero uspešno sodelujem že vrsto let. Nika je mojstrica svojega poklica, ki vedno pritegne z zani- mivim, kreativnim pristopom. Ko jo poslušaš, je sama najboljši primer, kako pritegniti obiskovalca bodisi v muzejski ustanovi bodisi na prostem. Ko sem se po- tem pogovarjala z učenci, posebej z učenkami, zelo kmalu bodočimi kustosinjami, jim je najbolj v spomi- V skupinah kustosinj Erike, Julije in Katarine, ki so nu ostalo troje. In sicer, da je ni bolj zanimive stvari na samoiniciativno, takoj po izstopu iz avtobusa, zbrale svetu, kot tista, ki jo ti v tistem trenutku predstavljaš vsaka svojo skupino (to smo se dogovorile že v šoli, (dramatičnost, prosim!), da se osredotočiš na pet do in še, da jih kot mentorica zgodovinske raziskovalne največ sedem iztočnic (manj je več) in da ne stojiš skupine sicer seveda spremljam, vendar ne pose- kot vkopan in se v tistem trenutku ne ukvarjaš s tem, gam v njihovo samostojno vodenje), so med potjo kako izgledaš (za to poskrbi prej). pozornost namenili opazovanju arhitekturne po- dobe kraja (nizke kmečke hiše, majhna okna, tipič- Naposled je napočil šesti maj, petek. Posedli smo se ni leseno izrezljani detajli, kamnite ograje). Ustavili po avtobusih in se odpravili proti Gorenjski. Malo je smo se pred vhodom v prostore gradu Kacenštajn, deževalo, morda bo še bolj. Nič hudega. In tu se je že v katerem so danes večinoma prostori psihiatrične prikazala prva prilagoditev prvotnemu načrtu. Učni bolnišnice. Dekleta so člane skupin (sami fantje, listi in zapisovanje na terenu odpadejo, so hitro ugo- lepo so sledili mladenkam) podučile o vlogi gradu tovile mlade kustosinje. Ja, potrebno bo skladiščenje med drugo svetovno vojno, v njem je bil gestapo- v glavah. Prav tako smo ostali brez ene kustosinje, ki vski zapor. Kar se arhitekture tiče, niso pozabile je zbolela, zato smo namesto prvotnih štirih načrto- omeniti, da je del prostora zasnoval tudi veliki moj- vanih zgodovinskih skupin sestavili tri. ster, arhitekt Jože Plečnik. V parku ob stavbi je bil leta 1940 po njegovi idejni zasnovi postavljen pavi- Rosilo je tudi v Begunjah na Gorenjskem. Večina ljon. Prav park ob gradu s svojim vrtom predstavlja učencev je v ta kraj prišla prvič. Dolga, razpotegnjena v slovenskem prostoru eno izmed najzanimivejših gruča malo več kot sedemdesetih mladih in nas uči- krajinskih arhitektur baročnega sloga. teljic se je vila preko precej samotne petkove vasi. Če bi nas kdo opazoval iz zraka, bi izgledali kot ena ve- Voditeljica ene izmed zgodovinskih skupin, Erika, lika gmota premikajočih se dežnikov. Prva zaznava in učiteljica zgodovine sva pot do gradu že poznali, prostora je bila v občutenju veliko bolj svežega zraka zato sva lahko nekatere, ki so upehali dokaj zgodaj, kot v Ljubljani. Barva je zelena. Prostor ima druga- mirno bodrili, da smo že zelo blizu. Tik pred ovin- čen zvok. Tako so se pogovarjali učenci med seboj kom, kjer se pot razcepi desno v klanec proti Tržiču med hojo z avtobusne postaje proti gradu Kamen. in levo v dolino Drage, smo torej izbrali levo. Še par Še kako res! korakov, pa se je pred nami izrisala čudovita narav- 49 Didakta POUK IZVEN ŠOLE Zaključek Res je, imeli smo srečo. Dvakratno. Najprej, da je bila to reševalna akcija vaja in da se nikomur ni zgodilo nič hudega. Nenačrtovana izkušnja avtentičnega učenja v naravnem okolju z opazovanjem reševa- nja iz stene ob pomoči helikopterja se je učencem za vedno vtisnila v spomin na kraj, na dolino reke Drage, na grad Kamen, na Begunje na Gorenjskem. Mali kraj, pa tako veliko smo pridobili. Vsega, kar po- nuja, pa v enem dnevu ne bi mogli zaobseči. Načrtujem, da bi se še vrnili, če ne prej, pa v osmem razredu, ko bodo učenci zgodovinsko opremljeni z novimi znanji o Celjskih gofih, pa Habsburžanih, o turških vpadih, o romantiki, razsvetljenstvu. Ali pa še prej, v sedmem razredu. Kakšno soboto, z raz- redom, ki sem mu razredničarka. V smislu pove- zovanja skupine in gradnje zdrave samopodobe v naravnem okolju. Na tem mestu naj bo izražena tudi zahvala. Hvala spoštovanim kolegicam za sodelovanje, hvala Niki iz Mestnega muzeja za predstavitev zanimivega poklica, hvala vsem mojim mladim kustosinjam, ki so se imenitno izkazale, in članom zgodovinskih skupin, ki so tako vestno sledili vodenju, dokler se na kulisa. Čista mistika v meglicah, ruševine gradu ni prikazal helikopter. Vsi omenjeni so vsak po svo- in mi. Nato je skupina za biologijo nadaljevala pot je prispevali drobec, ki je vnesen v ta članek. Četudi naprej v dolino, po svojih poteh raziskovanja, ostale niso bili uresničeni vsi zapisani cilji (odpadlo je tudi skupine (angleščina, nemščina, matematika, zgo- likovno ustvarjanje, čeprav kraj ponuja res obilico dovina) pa smo se razporedile po terasah gradu. Z zornih kotov in perspektiv za vsakogar), je bila izku- dogovorjene razdalje, toliko, da sem lahko še slišala, šnja raziskovanja v naravnem okolju navdušujoča. sem opazovala in se prav prijetno zabavala in na- In če si za konec dovolim parafrazo znanega prego- smejala ob mladostni svežini dinamike skupin ter vora: kamen na kamen – grad. res ustvarjalnem, duhovitem, edinstvenem pristo- pu kustosinj. Dež res ni ovira. Se znajdejo. Potem pa iznenada oglušujoč hrup. Presekal je pro- stor na tisoče koščkov in se ujel med skalovje doline ter srednjeveške stene. Nad našimi glavami je za- viharil helikopter! V hipu so bili otroci na razgledni ploščadi gradu. V bližnji steni, na dosegu roke, se je pred našimi očmi šele začela čisto prava vaja reše- vanja iz skalovja. Fantastična naravna scenografija z vsemi elementi atrakcije (skalovje, grad, meglice, reševanje v nevarnem, možje v skali, človek na vrvi, moža v helikopterju) je seveda dosegla takojšnji uči- nek v svoji prepričljivosti. Požela je takojšnjo preu- smeritev pozornosti. Nova prilagoditev na situacijo, sprememba strategije. Glejmo in občudujmo ter se hkrati zavedajmo, da prav v tako nevarnih in resnič- nih okoliščinah pogumno rešujejo reševalci gorske reševalne službe ponesrečence v gorah. S tem tve- gajo tudi svoja življenja. Projektnega dne je bilo v smislu predvidenega, skrbno pripravljenega načrta konec. V bistvu pa se je dan šele začel. To se zgodi, kadar hipno in nenačrtovano, a zanimivo in življenj- sko poučno prevlada. Takrat se začne pravo avten- tično učenje. 50 Didakta