URN_NBN_SI_doc-JAF4G5RO

475 UDK 373.3:635.047(497.4Rimske Toplice)”1889/1918” 1.03 Kratki znanstveni prispevek Prejeto: 22. 8. 2015 Jasmina Oblak* Šolski vrt dvorazredne ljudske šole Sv. Marjeta v Rimskih Toplicah v času Avstro-Ogrske monarhije The school garden of the two-class primary school of Sv. Margareta in Rimske Toplice during the time of the Austro-Hungarian monarchy Izvleček Prispevek predstavlja nastanek in razvoj šolskega vrta ob novozgrajeni podeželski dvorazredni šoli v Rimskih Toplicah v času Avstro-Ogrske monarhije. Prepoznamo lahko trud nadučitelja in hkrati njegovo zadovolj- stvo ob uspehih vzgajanja dreves in sadik trt, katerih število je vsako leto skrbno zapisal v šolsko kroniko. Usvojeno znanje njego- vih učencev in odobravanje krajanov so mu dajali voljo do dela. Pri krajevnem šolskem svetu za svoj trud žal ni našel posluha in hva- ležnih besed. Uvod Pred letom 1869 šolski vrt zakonsko ni bil obvezen, prevladovalo ni niti mnenje, da je potreben. S 14. 4. 1869 in z ukazi Ministrstva za uk in bogočastje so bila sprejeta prva določila, ki se navezujejo na šolski vrt in predvsem podeželskim šolam priporoča- jo ureditev šolskega vrta kot učilnice v naravi. Šolski vrtovi so postali del učnega načrta vse do leta 1941, kot poseben predmet so o njem poučevali bodoče učitelje. Organiziranje šolskih vrtov je bila dolžnost šolskih nadzornikov. Vedelo se je, da bo moral večino dela postoriti učitelj sam, ki bo s svojim znanjem in spretnostjo pre- Abstract The article discusses the creation and develop- ment of the school garden alongside the newly built rural two-class school in Rimske Toplice during the time of the Austro-Hungarian mon- archy. The author shows the efforts made by the headteacher and also the satisfaction he experiences at the school’s success in cultivat- ing trees and vine seedlings of which he kept careful records every year in the school chron- icles. The knowledge gained by his students and the approval of the inhabitants of Rimske Toplice gave him the will to continue his work. Regrettably though, the regional school coun- cil was deaf to his successes and did not see fit to spare him a single kind word. * Jasmina Oblak, profesorica sociologije in nemščine, OŠ Antona Aškerca Rimske Toplice, e-pošta: oblakjasmina@gmail.com

RkJQdWJsaXNoZXIy