
12 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

1.01 DOI: https://doi.org/10.51663/pnz.62.1.1

*  Professor, Faculty of Social Sciences, University of Ljubljana, Kardeljeva ploščad 5, SI-1000, Ljubljana; 
slavko.splichal@fdv.uni-lj.si

** This work was financially supported by the Slovenian Research Agency, contract number J5-1793.

Slavko Splichal*

Socialist Yugoslavia’s Efforts to 
Democratise International and 
Intercultural Communication:  

a Reappraisal**

IZVLEČEK

PREMISLEK O PRISPEVKIH SOCIALISTIČNE JUGOSLAVIJE K 
MEDNARODNEMU IN MEDKULTURNEMU KOMUNICIRANJU

V tem članku predstavljam (ponovno) branje nekaterih svojih raziskav in razprav o 
množičnem komuniciranju in razvoju socialistične demokracije v Jugoslaviji, objavljenih v 
zadnjih dveh desetletjih obstoja večnacionalne federacije pred njenim nenadnim in nasilnim 
propadom. Članek je zasnovan kot ponovna presoja ključnih idej in rezultatov nekaterih 
empiričnih raziskav, ki sem jih zasnoval in izvajal v sedemdesetih in osemdesetih letih prej-
šnjega stoletja do osamosvojitve Slovenije leta 1991. Vključujejo več različnih tematik, kot 
so komuniciranje med republikami v Jugoslaviji, tuja radijska propaganda in delovanje 
tiskovne agencije Tanjug, zbiranje novic in redakcijsko odbiranje ter razvoj komunikologije 
kot znanstvene discipline v Jugoslaviji.

Ključne besede: Jugoslavija, medkulturno komuniciranje, množični mediji, socializem



13Splichal: Socialist Yugoslavia’s Efforts to Democratise International and Intercultural Communication

ABSTRACT

In this article, I present an annotated (re)reading of selected research and writings on mass 
communication and the development of socialist democracy in Yugoslavia that I published in 
the final 20 years of this multinational federation’s existence prior to its sudden and violent 
collapse. The article is conceived as a reappraisal of key ideas and results of certain research I 
designed and conducted in the 1970s and 1980s up until Slovenia attained its independence 
in 1991. They include a range of diverse topics like communication among the republics in 
Yugoslavia, foreign radio propaganda, news gathering and editorial gate-keeping, the perfor-
mance of the Tanjug news agency, as well as the development of communication science as a 
scientific discipline in the federation.

Keywords: Yugoslavia, intercultural communication, mass media, socialism

Introduction

In this article, I present an annotated reading of selected research and writings on 
mass communication and the development of socialist democracy in Yugoslavia that 
I published during the final 20 years of this multinational federation’s existence before 
its sudden and violent collapse. The article is conceived as a reappraisal of key ideas and 
results of certain empirical research I designed and conducted in the 1970s and 1980s 
up until Slovenia’s independence in 1991. They include diverse topics like communi-
cation among the republics in Yugoslavia, foreign radio propaganda, news gathering 
and editorial gate-keeping, the performance of the Tanjug news agency, along with the 
development of communication science as a scientific discipline in Yugoslavia. This 
reappraisal is not meant to replace a systematic review and comprehensive analysis 
of the topics and approaches, unity and differences in mass communication research 
during socialist Yugoslavia and does not pretend to represent the entirety of media 
research in the federation. However, a review of my personal research efforts and pub-
lications over the last two decades of the former state can reveal at least two things. It 
first indicates which topics were considered relevant in scientific terms. In addition, 
given that most empirical research was publicly funded, it also (at least partly) indi-
cates which research topics were then considered socially (and politically) legitimate. 

The Yugoslav communication system(s), like the political system of socialist self-
management, was born following the liberation and social revolution completed after 
the Second World War and after the ideological and political conflict with the Soviet 
Union and expulsion from the socialist bloc in 1948. The early development of the 
press and radio in the new Yugoslavia unfolded in the framework of state-party cen-
tralism and the revolutionary system of agitation and propaganda, and was burdened 



14 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

by traditional revolutionary notions of the transmission role of the press as part of the 
political avant-garde of the working class. The steady transition from autocratic com-
munication to forms of socialisation and democratic communication intensified after 
the 1974 Yugoslav Constitution. Greater autonomy of the constituent federal units 
(republics) and the self-management of state-owned enterprises and institutions was 
introduced by the Constitution, yet they remained difficult and controversial. The 
relationships among the republics were always marked by their great economic and 
cultural differences. The differences resulting from the different political interests of 
the republics, which were becoming stronger, led to growing conflicts between them 
and made it hard to establish common interests and benefits that everyone would 
recognise, with the ‘national question’, and even the interethnic political conflicts that 
remained unresolved until the federation’s demise.

At the same time, ideologised notions of the unreserved and uncontroversial self-
governing development of communication, the uniqueness of the Yugoslav socialist 
paradigm of the future and its incomparability with the development of other social 
and communication systems in the world were gaining ground in Yugoslavia’s devel-
opment. The maintenance of a normative ‘understanding’ of development and its 
planning, which did allow for new perspectives and alternatives to development, was 
facilitated by the absence of critical self-reflection, a forward-looking consideration 
of both the future and the ‘outside’ world that we were in permanent – albeit often 
denied – interdependence. The development of mass communication in Yugoslavia 
was also challenged from the outside by the developed communication systems of 
societies that had already moved into the new historical formation of the ‘information 
society’ with modern information technology and information processes, participa-
tory communication, and a culture of political dialogue. While the socialist authorities 
had invested in developing media from the very beginning, the lack of economic devel-
opment, technical infrastructure and skilled journalists in the early stages hampered 
this development. Inter-republics differences in development were also visible in the 
increase in communication inequality, while the population’s national and linguistic 
diversity on the other hand also spurred the development of media pluralism in federal 
units. Apart from a short period of time in the 1940s, Yugoslavia did not have federal 
media able to spread the same content across the country: the media, like culture, 
education and research, was the sole responsibility of the republics and their authori-
ties. The only real exception was television news since the republics gradually intro-
duced new broadcasting technology and built production facilities, and in the period 
before national television programmes were fully established, the TV broadcasters of 
the republics retransmitted the news produced by Serbian Television (TV Belgrade) 
in Serbo-Croatian, as the common language of Croats, Montenegrins and Serbs was 
then called.

When I entered the field of media studies as a young researcher, my international 
experience was modest, yet very inspiring. As an undergraduate, I had an opportu-
nity to listen to lectures by foreign visiting professors, including Dallas Smythe, and I 



15Splichal: Socialist Yugoslavia’s Efforts to Democratise International and Intercultural Communication

assisted Professor Alex Edelstein in conducting surveys on interpersonal communica-
tion and decision-making in Ljubljana. Soon after I started to work for the University 
of Ljubljana in July 1971, I participated in an international summer school on inter-
national journalism on the Croatian island of Dugi otok in the Adriatic Sea, where 
most of the around 20 participants came from the USA, and one lecturer was Jim 
Halloran, president of the IAMCR, who had made an important contribution to audi-
ence research and the establishment of media studies as a research field. Generally, 
I can say that I was brought up with a very liberal attitude to ‘bourgeois science’. I 
developed my critical-Marxist orientation only after completing my master’s degree 
in 1974, when I started writing my doctoral dissertation on mass communication, 
human freedom and alienation, defended in 1979 and published in Slovenian in 1981.1

Following my early liberal experiences in the early 1970s, my first live encoun-
ter with an international conference – the 1974 IAMCR conference at Karl Marx 
University in Leipzig, then German Democratic Republic – in which I participated as 
an aspiring research assistant with a paper on international radio propaganda, made 
me quite frustrated. On one hand, I acquired first-hand experience of real ‘ideological 
imbalances’ as I listened to the ideologically orchestrated presentations and discus-
sions of the Eastern European and Russian participants. Still, it was releasing to listen 
to prominent critical scholars like Dallas Smythe and Herb Schiller in an open-stage 
dialogue criticising representatives of conservative/administrative empirical research 
represented by Elisabeth Noelle Neumann.2 This was undoubtedly a turning point in 
my research career, later most clearly expressed in my doctoral dissertation.

While my early research was largely empirically based, interest in theoretical 
conceptualisations later prevailed, although I always remained in close contact with 
methodology and empirical research. In fact, in socialism there was a natural alliance 
between empirical and critical research, as opposed to capitalism where empirical 
research is more often associated with administrative research. In what follows, I look 
back at 20 years of communication research in Yugoslavia, in which I was directly 
involved, to present selected findings that shed light on the controversies surround-
ing media development in socialist Yugoslavia. After briefly discussing the beginnings 
of media and communication research in Yugoslavia and Slovenia, I review research 
projects on foreign propaganda against Yugoslavia, news gathering and selection in 
both RTV Ljubljana and Tanjug, and intercultural information and communication 
flows in Yugoslavia, which I carried out in the 1970s and 1980s.

1 Slavko Splichal, Množično in javno komuniciranje: od množičnega komuniciranja kot negacije javnega v razvitem 
kapitalizmu do možnosti za vzpostavitev njune enotnosti v samoupravni socialistični demokraciji: doktorska disertacija 
(Ljubljana: Fakulteta za sociologijo, politične vede in novinarstvo; S. Splichal, 1979).

 Slavko Splichal, Množično komuniciranje med svobodo in odtujitvijo (Maribor: Obzorja, 1981).
2 Anteil der Massenmedien bei der Herausbildung des Bewußtseins in der sich wandelnden Welt, Internationale wissen-

schaftliche Konferenz, IX. Generalversammlung der AIERI, Leipzig (DDR), 17. 9. – 21. 9. 1974, 2 Bde. (Leipzig: 
Sektion Journalistik, VDJ der DDR, AIERI, 1975).



16 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

The Pitfalls of Media Research in Socialist Yugoslavia

While the development of society in most areas from the economy to education 
was dominated by socialist ideas and regulated by the Communist Party (renamed 
the League of Communists in 1952), media research that began in the 1960s has only 
exceptionally been under such a strong influence. The development of the new disci-
pline or field of media and communication research in Yugoslavia was largely marked 
by “productive inclusivism” or eclecticism, a kind of ‘cohabitation’ of different com-
munication schools and theoretical paradigms that had contributed to its definition, 
development and institutionalisation at universities. This was primarily due to the 
absence of original ‘Marxist thought’ in (mass) communication theories on which the 
discipline’s development could have been based or subordinated to, thereby making 
the new discipline significantly different from many other disciplines like sociology, in 
which such a ‘gold standard’ existed. In its early beginnings in Yugoslavia, for example, 
sociology was often labelled a bourgeois science by the League of Communists’ ideo-
logical authorities. To counter this view (with potentially dangerous consequences) 
and to prove sociology’s progressive or Marxist character, sociological authors regu-
larly cited Marx’s works. As reported by Milić, out of 20 classical sociological theorists, 
including Durkheim, Habermas, Lorenz, Mills, Parsons, Sorokin and Weber, 30% of all 
citations in Yugoslav sociological articles between 1966 and 1985 referred to Marx.3 In 
contrast, in a similar analysis of articles on media and communications published in 
Yugoslav scientific journals between 1965 and 1986, just 4.6% of citations referred to 
Marx, even though he still stood out as the most cited author.4 Contrary to sociology, 
it would be difficult to argue that Marx(ist) theory – despite the significance of Marx’s 
early debates on freedom of the press and his later writings on ideology and political 
economy – could prevail over all other contributions to the field of communication, 
and thus become the main or even only theoretical foundation for the new discipline’s 
definition, development and academic institutionalisation.

Like other socialist countries of the twentieth century, political bureaucracies in 
Slovenia and Yugoslavia were particularly suspicious of empirical research. From the 
very beginning and for a long time, sociology was seen as a ‘bourgeois science’ and 
restrictively integrated into academic life, as opposed to the ideologically preferred 
political sciences. Later, this anti-Marxist ‘class character’ was especially attributed 
to its empirical – considered administrative – research, notably surveys. Yet, in fact, 
empirical research in the former socialist societies often acted as a critical impulse 
against ideologised abstract social sciences, against formalism and simplified gener-
alisations, and was aimed at investigating differences in interests and social contradic-
tions in the processes of socialism’s development. 

3 Vojin Milić, “Primena nekih bibliometrijskih i prosopografskih postupaka u proučavanju istorije sociologije,” 
Sociološki pregled 12, No. 1–2 (1988): 73–98.

4 Slavko Splichal, “Indigenisation vs. Ideologisation: Communication Science on the Periphery,” European Journal of 
Communication 4, No. 3 (1994): 329–59.



17Splichal: Socialist Yugoslavia’s Efforts to Democratise International and Intercultural Communication

It should thus come as no surprise that not only books but also the vast majority 
of communication-related journal articles published in this period were not the result 
of empirical research. Between 1964 and 1986, just 18.7% of 311 articles related to 
(mass) communication, as published by 181 authors in 32 Yugoslav social science 
journals, had an empirical character, a further 7.7% were both theoretical and empiri-
cal, yet only 7.1% of them included statistical data analysis.5 The first media-related 
empirical studies in Yugoslavia were published as late as in 1969, and dominated the 
scene during the short period of democratisation until 1974 (particularly reporting 
social survey and audience research results), but after 1975 they almost disappeared 
for some time. 

During socialism in Yugoslavia, theoretical, often intuitive-speculative approaches 
combined with normative idealism generally dominated in the scholarly books and 
journal articles on communications. The prevalence of an intuitive/speculative 
approach over robust theoretical approaches was reflected in the fact that of all 311 
articles included in a 23-year analysis between 1964 and 1986, a mere 2.9% com-
prised a critical assessment of the theory applied or elaborated on. In total, almost 
57% of the citations referred to original publications (44.5%) or translations (12%) in 
Yugoslav languages. The most often cited media and communication scholars in this 
period were members of diverse schools of thought, such as Critical Theory (Adorno, 
Habermas, Enzensberger, Bourdieu), Functionalism (Katz, Lasswell, Lazarsfeld, 
Merton, Schramm, Riley) and “productive inclusivism” (McLuhan, McQuail, Kayser, 
Cazeneuve, Weiss). Despite bureaucratic pressures, a kind of ‘cohabitation’ of commu-
nication paradigms existed, although they were not equally widespread.

Nevertheless, the authors most frequently referred to were ‘classical Marxists’ 
(Marx, Engels, Lenin) and top Yugoslav politicians (Tito, Kardelj, Šetinc, Vlahović). 
Particularly in the late 1970s, citations reflecting the ‘arguments’ of authorities dom-
inated: in addition to Marx, Edvard Kardelj, the leading Yugoslav party ideologue, 
was the most often cited author during this period, partly ‘explaining’ the absence of 
‘the critical’ in theoretical essays. Papers referring to Marx and Critical Theory could 
hardly be seen as a systematic “critique of bourgeois mass communication research”, 
as conceptualised, for example, by Lothar Bisky in the German Democratic Republic.6 
Citations of Marxist authors gave no evidence of intellectual commitment to their 
works. They were often quoted more to ‘legitimise’ their political correctness than 
substantiating the theoretical relevance of a particular contribution. 

A similar pattern emerged in the organisation of scientific conferences, with refer-
ence to the League of Communists’ documents and doctrines serving as proof of the 
social legitimacy (and political correctness) of research. For instance, at the Yugoslav 
Conference on Inter-Republican Communication held in April 1975, in his open-
ing presentation Firdus Džinić discussed the “ideological basis of inter-republican 

5 Ibidem.
6 Lothar Bisky, Zur Kritik der bürgerlichen Massenkommunikationsforschung (Berlin, DDR: VEB Deutscher Verlag der 

Wissenschaften, 1974).



18 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

communication in the documents of the 10th congress of the League of Communists 
of Yugoslavia”.7 Džinić emphasised that the Yugoslav information system should be 
built according to the attitudes approved by the 10th Congress of the Yugoslav League 
of Communists and on a unified ideological basis as an integral part of the social-
ist, self-governing socio-political system. It was supposed to enable the ‘free flow’ of 
information between individual parts of Yugoslavia, which would practically mean 
that no “closed communication areas” would exist.8 Following this obligatory refer-
ence to party ideology, the conference was conducted according to routine scientific 
standards. Despite the widespread belief in the West at the time that research findings 
were questionable because of Marxist influence and “an ideological imbalance toward 
the left because of the political orientation” of Yugoslavia,9 this could not be proven 
in empirical research. On the contrary, and not always without reason, bureaucratic 
party critics pointed to the “positivist and functionalist methods” used in empirical 
research, along with “revisionist theories”, “technocratic liberalism”, and “abstract 
humanism”. Western concerns with “ideological imbalances toward the left”, whatever 
that may have meant, were especially absurd in light of the administrative measures 
taken against the social sciences in several Yugoslav republics. The official ideological 
critique also endangered the university programme for journalism in Ljubljana, as it 
was said to be impregnated with “positivism and bourgeois theories”. The Director of 
the Yugoslav Institute of Journalism in Belgrade wrote a letter to Slovenian authori-
ties “denouncing Vreg’s communication theory as non-Marxist and proposing that 
Slovenian journalists should be trained in Belgrade”.10 As I recall, he also denounced 
the UNESCO-funded study of foreign radio propaganda in Yugoslavia11 conducted 
by the Faculty of Sociology, Political Science and Journalism at that time as being a 
threat to national security.

News Gatekeeping Studies and the Role  
of the Tanjug News Agency

Notwithstanding ideological and political obstacles, empirical research into the 
media in Yugoslavia had advanced considerably since the late 1960s. I first encountered 
empirical media research while completing my journalism studies in the early 1970s as 
an associate in the Programme Studies Department (PSD) at the Slovenian national 
public broadcaster Radio-Television Ljubljana. Lado Pohar, a former journalist and 

7 Tomo Martelanc, “Jugoslovansko posvetovanje o medrepubliškem komuniciranju,” Teorija in praksa 12, No. 4–5 
(1975): 527–30.

8 Ibid., 528.
9 Stanley Smith, “Mass Media and International Understanding by France Vreg,” International and Intercultural 

Communication Annual, Vol. 6, ed. Nemi C. Jain (Annandale, Va.: Speech Communication Association, 1982), 116–19.
10 France Vreg, “Trideset let komunikacijske znanosti na Slovenskem,” Teorija in praksa 28, No. 8-9 (1991): 1018–24, 1021.
11 Tomo Martelanc, Slavko Splichal, Breda Pavlič, Anuška Ferligoj, Vlado Batagelj and Mojca Drčar Murko, External 

Radio Broadcasting and International Understanding: Broadcasting to Yugoslavia. Reports and papers in mass communi-
cation, No. 81 (Paris: UNESCO, 1977).



19Splichal: Socialist Yugoslavia’s Efforts to Democratise International and Intercultural Communication

correspondent from the USA, the first head of Television Ljubljana, who was the ini-
tiator and first leader of the PSD and conducted some audience research with external 
collaborators even before the department was formally established, held a very ambi-
tious vison of the newly established research department: “Our goal is to help the 
institute achieve even greater openness in communicating with the audience, and to 
enable the audience to have an even more important impact on the programme. At the 
same time, we want to complement if not replace the intuition in the daily program-
ming and directing the development of the policy of both media in our country with 
the findings of communication research and other sciences”12

Similar research units performing audience and readers surveys and content analy-
sis of newspapers, radio, and television programmes were also set up by public broad-
cast corporations and major newspapers in other Yugoslav republics.13 Yet, following 
the initial orientation of these departments to enhance the quality of programmes, 
their operations were more strongly focused on supporting advertising or were dis-
continued altogether, as occurred with the PSD in Ljubljana.

Although the research department at Radio and Television Ljubljana mostly 
administered surveys on listening to and watching radio and television programmes, 
it also completed more sophisticated empirical research.14 In 1973, I designed a gate-
keeping study that analysed 9,102 news items received by Ljubljana radio and televi-
sion news programmes from news agencies, Yugoslav RTV centres, journalists, and 
correspondents in the 2 weeks between 24 September and 7 October. Following edito-
rial decisions, 3,597 news items (39.5%) were broadcast on radio and television news 
programmes. No significant differences between radio and television news were found 
in the editorial decision-making criteria, albeit almost twice as much news was used 
in the radio newsroom (50.3% acceptance rate) than for the television programme 
(28.5%). In a historical perspective, analysis of a selection of news in retrospect reveals 
interesting peculiarities in the news values held by the Slovenian (broadcast) media 
in the 1970s. 

In particular, the analysis shows quantitatively balanced reporting on the three 
world political blocs of the time – the Western and Eastern blocs and the “Third World” 
or non-aligned countries. While news input was strongly dominated by reporting on 
the Western bloc, editorial selection sought to reduce this dominance. Second, and 
not surprisingly, military conflicts were privileged, followed by international relations, 
while reporting was the most selective when covering science and culture. I would ven-
ture to argue that the priorities today are hardly different. Third, the selection of news 
in RTV Ljubljana was typically related to sources. At that time, Tanjug also sent its 

12 Vida Šrot, “Zgodovina raziskovanja RTV programov in občinstva: Služba za študĳ programa in njeni nasledniki,” 
Javnost – The Public 15, supplement (2008): 133–50, 134. Lado Pohar, Problematika Službe za študij programa 
(mimeo) (Ljubljana: Služba za študij programa, RTV Ljubljana, 1975). 

13 Lado Pohar and Tilka Jamnik, Bibliografija raziskav radia in televizije, opravljenih v raziskovalnih centrih jugoslovanskih 
RTV ustanov v letih 1952–1977, Bilten SŠP, No. 7 (Ljubljana: Služba za študij programa, RTV Ljubljana, 1978).

14 Slavko Splichal, Socializacijske vsebine na televiziji, Bilten SŠP, No. 8 (Ljubljana: Služba za študij programa, RTV 
Ljubljana, 1974). Slavko Splichal, Pretok sporočil na radiu in televiziji, Bilten SŠP, No. 17 (Ljubljana: Služba za študij 
programa, RTV Ljubljana, 1976). 



20 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

customers a selection of news bulletins of major world press agencies (AFP, AP, UPI, 
TASS, Reuters) as part of its regularly daily service (representing 30% of the total news 
supply), which was the only official source for the media, even though they also unoffi-
cially observed some foreign agencies. The news selection clearly revealed preferences 
for AFP, which was a major news source for news from third world countries (60.8% of 
news items used), followed by Reuters (42.6%), TASS (39.8%), AP (36.9%) and UPI 
(27.6%). The frequency of selecting news reported by Tanjug’s own correspondents 
was slightly below average (36%). Tanjug was, of course, the most common source of 
news from Yugoslavia, which relates to another feature of news selection at the time. 
The news release rate was the lowest in reporting on events from Yugoslavia (com-
pared to Western, Eastern and Third-World “blocs”) and the highest with respect to 
Slovenia: there was a 1.6-times higher probability that news from Slovenia would be 
selected than news from elsewhere in Yugoslavia. The growing tendency of a relatively 
weak flow of news and media content within Yugoslavia and people’s only slight inter-
est in events in other Yugoslav republics during the 1970s and 1980s was also shown 
by other analyses and surveys, as discussed later.

Table 1: Structure of incoming and outgoing news and news publication rates in radio 
and television news broadcasts of RTV Ljubljana (1973; in percent)

Input structure Output structure Acceptance rate

International relations 43.3 50.6 46.1

Armed conflicts  5.3  8.5 64.0

Internal politics & economics 25.4 25.0 38.9

Culture & science  8.2  5.4 26.3

Crime, accidents  2.5  1.7 28.2

Other 15.0 10.0 23.1

Total news items = 100% 9,102 3,597 39.5

West 39.3 39.8 40.0

East 20.9 23.9 45.2

Third World 25.9 29.7 45.4

Yugoslavia 44.2 39.8 35.5

Slovenia 13.0 18.6 56.5

TOTAL 143.4* 151.8* 39.5

* The total percentage exceeds 100 because each news item could include more than one feature.

Source: Slavko Splichal, Pretok sporočil na radiu in televiziji. Bilten SŠP, No. 17 (Ljubljana: RTV Ljubljana, 
Služba za študij programa, 1976).

Immediately after completing the gatekeeping study at RTV Ljubljana, I had 
an opportunity to design a new study focused on foreign news selection criteria at 
Tanjug’s headquarters. A research project on the Yugoslav news agency Tanjug and 



21Splichal: Socialist Yugoslavia’s Efforts to Democratise International and Intercultural Communication

the Non-Aligned News Agencies Pool (NANAP, established in 1975) was funded by 
UNESCO as part of its international communication research programme. Already at 
the outset, the project drew ideological attacks from Belgrade in particular, claiming 
the research team was providing (ideological) adversaries with confidential informa-
tion about the work of both Tanjug and other non-aligned news agencies. Although 
the criticism was disguised as ideological, it was in fact more an expression of envy 
regarding the new research group in Ljubljana, which was a threat to the monopoly 
held by the Belgrade-based Yugoslav Institute of Journalism ( JIN) in the area of inter-
national cooperation, especially as concerns Tanjug and the non-aligned news pool.

As the leading agency in the pool, Tanjug became a world-renowned news agency 
at the time. Its national news services aimed at the Yugoslav media and other (generally 
political) subscribers relied on three main types of sources in foreign news coverage. 
In September 1977, the average input in Tanjug totalled 3,102 foreign news items per 
day, of which Tanjug selected 327 or 10.5% for its Yugoslav subscribers. Accounting 
for 52% of all foreign news delivered, the most important suppliers were the five big 
international news agencies, AFP, Reuters, TASS, AP and UPI. Tanjug’s own staff of 
foreign correspondents, numbering 46 by the autumn of 1977, provided 8.3% of the 
news inflow, while the remaining 34.5% came from 70 national news agencies with 
which Tanjug was cooperating under a contract. 

In 1963, AP, Reuters, AFP and TASS (UPI did not then exist) supplied Tanjug 
with over 70% of all news, 5.5% was sent by Tanjug’s own correspondents, 2% was 
taken from foreign newspapers and radio stations, and the remaining 20% came from 
all other national agencies. After then, the relative share held by the four major news 
agencies in Tanjug’s structure of incoming foreign news was steadily declining (by 
almost one-third in 15 years), yet rising in absolute terms. At the same time, the share 
of national, especially non-aligned, agencies in Tanjug’s news services almost doubled, 
notably after 1975, when the pool of non-aligned news agencies began operating. 

The 1979 gatekeeping study in Tanjug found that universal selection criteria like 
ethnocentrism, the economic power of actors reported on, personification or crises 
and conflicts were not implemented by all agencies. The most significant departure 
from such universal criteria was seen in the reports of Tanjug and the news agencies of 
the non-aligned countries. Tanjug’s policy and the non-aligned news agencies’ inclu-
sion in the international news exchange held important consequences for the Yugoslav 
media. An international comparative study of news exchange conducted in 29 coun-
tries around the world15 found that among all 29 countries Yugoslavia and Poland had 
reported less news from within its own geopolitical sphere than from any other region. 
While in most countries the focus was on regional events and news breaking in other 
parts of the world received only secondary attention, Tanjug supplied Yugoslav media 
with news on events in the global peripheries.

15 Foreign News in the Media: International Reporting in 29 Countries, Reports and Papers on Mass Communication, No. 
93 (Paris: UNESCO, 1985).



22 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

Table 2: Tanjug’s news sources and news selection by regions (in percent)

Region 

Sources of Tanjug’s news services

TOTAL Discarded 
news

Reuters AP UPI AFP TASS POOL Tanjug Others 
East

Others 
West

Western 
Europe

33.1 29.2 34.4 35.9 19.9 7.4 23.9 14.9 38.0 25.2 89.0

Eastern 
Europe

11.1 13.6 9.1 8.9 43.4 1.9 26.8 39.1 2.5 15.3 88.6

Arab 
countries

14.3 14.5 16.8 17.3 9.5 41.9 15.9 6.4 19.4 19.1 89.6

Asia and 
Australia

11.9 10.0 7.6 7.0 7.3 19.3 8.0 14.7 4.5 11.1 90.3

Africa 7.6 4.3 6.5 6.0 3.4 5.8 2.4 7.2 3.4 5.6 91.1

North 
America

10.8 17.4 19.3 13.9 12.8 6.0 9.9 5.0 10.7 11.5 90.0

Latin America 3.5 5.0 2.4 4.7 1.5 8.3 8.5 3.8 14.9 5.6 86.0

International 
organisations

7.6 5.9 3.8 6.3 2.1 9.4 4.6 8.9 6.5 6.6 85.7

N = 100% 12.8 12.3 14.2 12.7 5.3 17.1 8.3 5.9 11.5 100.0 89.0

Discarded 
news

91.7 91.9 92.5 94.4 96.3 90.3 46.3 98.6 98.7

Source: Slavko Splichal, Mlini na eter: propaganda, reklama in selekcija sporočil v množičnem komuniciranju 
(Ljubljana: Partizanska knjiga, 1984), 34.

Yugoslavia as a Target of Foreign Radio Propaganda

Despite newer tools of international propaganda emerging in the 1960s and 1970s, 
international broadcasting more than doubled from 1950 to 1960 and again from 1960 
to 1970, reaching a total of over 12,000 hours of external radio programming per week. 
Throughout its existence, Yugoslavia was high on the agenda of international propa-
ganda due to the armed uprising against the German and Italian occupiers and their 
allies, the socialist revolution and then the conflict with the Soviet Union, and later 
because of its leading role in the Non-Aligned Movement. After the Second World 
War and during the Cold War, radio was the most important medium for international 
propaganda. All major actors in international politics funded the operation of radio 
propaganda stations, many of which also broadcast in Yugoslav languages.



23Splichal: Socialist Yugoslavia’s Efforts to Democratise International and Intercultural Communication

Comparative data on audiences and motives for listening to foreign radio stations 
in Yugoslavia were not systematically collected while the results of surveys conducted 
by major propaganda stations in Europe (especially the US Radio Liberty broadcasting 
from the Federal Republic of Germany, and Deutsche Welle) were of dubious value since 
they were often used for propaganda purposes. Nevertheless, occasional estimates of the 
number of listeners reveal the importance of international radio propaganda at the time. 

According to a survey conducted by the Belgrade Institute of Social Sciences on 
a Yugoslav sample, listening to foreign stations halved between 1965 and 1968, from 
27% to 15% of the adult population (yet, it is unclear whether the 1968 figures were 
collected before or after the invasion of Czechoslovakia).16 During that time, Voice 
of America, Radio Moscow, Bucharest and Tirana – each from a different ideological 
grouping – had the largest audiences in Yugoslavia. More than half the listeners of for-
eign radio stations stated that they listened to more than one foreign station in order 
to compare news and commentaries from various sources and thereby create a more 
objective picture, as the vast majority (90%) of listeners believed that foreign stations 
only sometimes or never reported objectively.

Table 3: Amount of external radio broadcasting to Yugoslavia in 1973 (SC = Serbo-
Croatian, Slov = Slovenian, Mac = Macedonian; duration in minutes)

A postal survey conducted by Deutsche Welle among its listeners in Slovenia in 1973 
showed a relatively large potential impact of radio propaganda programmes because the 
number of listeners increased greatly during times of crisis. The survey indicated average 

16 Firdus Džinič and Ljiljana Bačević, Inostrana propaganda u Jugoslaviji (Beograd: Institut društvenih nauka, 1968).

Source:  Tomo Martelanc, Slavko Splichal, Breda Pavlič, Anuška Ferligoj, Vlado Batagelj and Mojca Drčar 
Murko, External Radio Broadcasting and International Understanding: Broadcasting to Yugoslavia.
Reports and papers in mass communication, No. 81 (Paris: UNESCO, 1977), 10.



24 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

annual growth of 2%–5% of their listeners in Slovenia (excluding the simultaneous drop-
out of listeners), but during periods of crisis the level rose to 11%–16% (e.g. during the 
fall of Ranković in 1965, the Soviet invasion of Czechoslovakia in 1968, or the Middle 
East war in 1970).17 In this light, the decline in listening to foreign radio stations from 
41.6% of at least occasional listeners among adult citizens in Slovenia in 1969 to just 
19% in 1976 detected by the “Slovenian Public Opinion” survey18 should be taken cum 
grano salis as it was the first measurement of listening carried out immediately after the 
Czechoslovak crisis, and the second measurement in a relatively calm political period.

A critical attitude to the perceived reliability and objectivity of the news not only 
applied to foreign radio stations, but also the Yugoslav media. In the Slovenian Public 
Opinion surveys of 1968 and 1972, almost half the respondents agreed that “in our coun-
try one must at least sometimes read foreign newspapers, listen to foreign stations or 
watch foreign television programmes if one wants to be well informed”. The fact that the 
four most listened to foreign radio stations in Yugoslavia (Voice of America, Moscow, 
Bucharest, Tirana) came from different ideological clusters suggests that listening to for-
eign propaganda stations was motivated by the need to compare news and commentary 
from different sources and not just by general distrust of the domestic media. 

In this context, an analysis of external radio broadcasting to Yugoslavia was con-
ducted. In 1971, UNESCO adopted an international programme for communication 
research. Within that programme, research into international communication struc-
tures was one of the most important themes. The first 3-year project of this programme 
(1973–1976) was conducted in Slovenia, and I was in charge of designing research to 
analyse 15 news programmes of foreign radio stations from 14 countries broadcast in 
the Yugoslav languages to different national audiences in socialist Yugoslavia, aiming 
at identifying the common features and differences in radio propaganda.19 The 1-week 
analysis was repeated in 1997 on a smaller sample of eight foreign broadcasts in Slovene. 

The analysis was focused on symbols as the most significant indicators of ideo-
logical systems (re)presented by propaganda, on the evaluation of subjects of interna-
tional relations (states and international organisations), and distribution of attention 
to such subjects’ actions. The main feature of the analysed programmes in two different 
periods was no doubt the consistent and mutually exclusive evaluative (ideological) 
orientations of various broadcasts. In both periods of the analysis, external radio pro-
grammes for Yugoslavia were clustered using different multivariate methods into two 
exclusive groups: those of the western versus those of the eastern hemisphere. The 
temporal changes only concerned differences in the distribution of attention, i.e. the 
fact that the activity of several subjects in international relations, except of the super-
powers, varied between different periods.

17 Slavko Splichal, Mlini na eter: propaganda, reklama in selekcija sporočil v množičnem komuniciranju (Ljubljana: 
Partizanska knjiga, 1984).

18 The longitudinal “Slovenian Public Opinion” survey was established in 1968 at the School of Political Sciences in 
Ljubljana, later transformed into the Faculty of Social Sciences at the University of Ljubljana.

19 The study was completed in 1977 upon publication of the monograph External Radio Broadcasting and International 
Understanding: Broadcasting to Yugoslavia in the “UNESCO Reports and papers in mass communication.”



25Splichal: Socialist Yugoslavia’s Efforts to Democratise International and Intercultural Communication

Figure 1: Point plot of foreign radio stations broadcasting Serbo-Croatian programmes to 
Yugoslavia in 1973 in the space of the first two orthogonal factors defined by ideological 
orientation (factor I) and attention to political, economic and cultural events (factor II)

Figure 2: Point plot of radio stations broadcasting Serbo-Croatian programmes to 
Yugoslavia in 1973 and Slovenian programmes in 1997 in the space of the first two 
orthogonal factors defined by ideological orientation (factor I) and changes in attention 
to political, economic and cultural events between the two periods (factor II)

Source: Martelanc et al., External Radio Broadcasting, 20.

Source: Slavko Splichal and Anuška Ferligoj, “Ideology in International Propaganda,” in: Sociometric 
Research: Data Collection and Scaling, eds. Willem E. Saris and Irmtraud N. Gallhofer (Houndmills: Macmillan 
Press, 1988), 69–89.



26 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

The findings of the analysis confirm the significance of propaganda’s ideological 
dimension, i.e. its subordination to the ruling political and economic interests. This 
dimension stood out in the sample of radio propaganda stations in each single period 
as well as cross-time analysis as the factor with the largest explanatory power in factor 
analysis and the most important discriminatory dimension between clusters obtained 
by hierarchical agglomerative and local optimisation procedures. The results not only 
indicated a competitive but an exclusive relationship between the orientations of the 
capitalist and socialist-oriented groups of propaganda stations. The ideological dimen-
sion, while dominant in the programmes of all stations analysed, was more typically 
discriminatory within the cluster of eastern stations than within the cluster of western 
ones. 

While none of the analysed stations paid much (or any) attention to the events 
in Yugoslavia,20 they all clearly supplemented the Yugoslav media in terms of their 
potential (dis)socialising impact on Yugoslav audiences. Foreign programmes aimed 
at Yugoslav listeners reported on generally the same events as the Yugoslav media 
did (represented in the sample by the External Service of Radio Belgrade and Radio 
Ljubljana), without providing any deeper knowledge, yet evaluating them differently 
and associating them with different values. The distribution of attention to interna-
tional events and associated actors changed considerably over 4 years (1973–1977), 
but did not differ significantly between eastern and western stations. Nevertheless, 
western stations (BBC, Voice of America, Deutsche Welle) were more sensitive to 
changes over time; their programmes were more focused on current events than on 
major symbolic or ideological themes that were at the forefront of eastern radio sta-
tions (Beijing, Moscow). In contrast, the evaluative/ideological orientations were 
relatively constant over time in all programmes and varied significantly between the 
western and eastern stations, thus promoting relatively stable agenda-setting profiles 
over time. As radio stations sought to convince listeners of what were the most impor-
tant issues from their particular ideological point of view, the dominant actors and 
values did not change much over time. This led to relatively stable structural relation-
ships between the radio programmes: while they changed slightly between the two 
analysed periods, their variability did not have a significant effect on the differences 
between the programmes.

The characteristics of the content of individual foreign radio programmes and 
specific ideological clusters of radio stations differed significantly from the character-
istics of the Yugoslav stations (Belgrade and Ljubljana) in each period, thus showing a 
certain incongruence with the prevalent Yugoslav ideology and potential dissocialising 
effects upon Yugoslav listeners. The dissonance between the content of the foreign 
radio broadcasts and the Yugoslav media clearly had potentially negative effects on 
the target communication system. Potentially negative effects increase along with the 
increase in development level of the transmitting and receiving communication system. 

20 The only exception was Radio Madrid in 1973, which had a markedly negative assessment of Yugoslav domestic 
politics and explicitly supported Yugoslav political emigration.



27Splichal: Socialist Yugoslavia’s Efforts to Democratise International and Intercultural Communication

The relatively high level of development and openness of the Yugoslav communication 
system meant that this problem did not reach critical proportions in Yugoslavia. Still, 
the consequences could be significantly more serious for less developed countries, 
which was the main reason for the initiative for non-aligned countries to collaborate 
in the communication field and on the creation of a new global information and com-
munication order in the 1970s. 

Intercultural Communication in Yugoslavia

While Yugoslavia had taken decisive action to improve the imbalanced flow of 
news from around the world, it failed to effectively address the same problem at home. 
Yugoslavia was not only very different in many respects, including different religions, 
languages and alphabets, but was also very differently developed economically. Among 
other things, Yugoslavia was characterised by an “unbalanced flow of news” between 
the six republics and two autonomous provinces, a problem resembling the challenge 
that the Yugoslav state, together with the Non-Aligned Movement, sought to address 
by establishing a pool of non-aligned news agencies. Like the fields of culture, art, edu-
cation, science and, in part, sports, the media was the domain of republican policies 
and regulations. Following amendments to the Federal Constitution of 1971, regu-
lation of the media was transferred to the individual republics’ legislation such that 
the federation only remained responsible for regulating international communication 
and criminal law for communication offences. After many years of discussions, the 
Federal Law on the Foundations of the Public Information System was adopted in 
1985, intended to bring about greater unity in the normative regulation of relations in 
the communications sphere. The new law established the basic principles of “public 
information” in Yugoslavia, the fundamental rights, obligations and responsibilities 
of the media, its founders and sources of information, and ways of pursuing “special 
social interests” in the media, while the creation and operation of media organisa-
tions remained the republics’ exclusive responsibility. Internal political and economic 
decentralisation ran parallel to the country’s opening up to the outside world in the 
1970s.21

Considerable differences existed between the communication systems of republics 
and provinces in terms of media production and consumption, occasionally leading 
to competition and even conflicts, e.g. over the development of television. Interethnic 
communication and dissemination of information were supposed to play an important 
role in eliminating ethnic stratification in Yugoslavia by transforming vertical differ-
ences between nations and nationalities into horizontal differences between them and 
developing cultural pluralism. However, these efforts remained largely normative.

21 For more details, see e.g. Slavko Splichal and France Vreg, Množično komuniciranje in razvoj demokracije (Ljubljana: 
Komunist, 1986). Slavko Splichal, “Self-management and the Media,” in: Censorship and Libel: The Chilling Effect 
(Studies in Communications, Vol. 4), ed. Thelma McCormack (London: JAI Press, 1990), 1–20.



28 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

In 1984, more than 3,000 newspapers (including 27 dailies) and over 1,500 jour-
nals with a total yearly circulation of 1,434 million copies were published in Yugoslavia. 
More than two-thirds of them, with over 80% of the total Yugoslav circulation, were 
published in Serbo-Croatian, the official language in four of the six Yugoslav repub-
lics. The most important publishing centres were in Belgrade (Serbia) and Zagreb 
(Croatia). Croatian and, particularly, Serbian newspapers were largely dispatched to 
the other republics, yet no Yugoslav newspaper covered the whole federation. The rela-
tive circulation of daily newspapers on average was 95 copies per 1,000 inhabitants, 
but varied considerably among individual republics.

Radio and television broadcasting represented a further pluralistic dimension of 
the Yugoslav communication system(s). In 1984, 202 radio stations produced over 
418,000 hours of programming for about 5 million subscribers. One-third of all radio 
broadcasting was transmitted by 8 central radio stations (1 in each republic and auton-
omous province), 14% by regional and 5.3% by local radio stations. While the central 
stations were founded by republican socialist alliances, regional and, especially, local 
stations were also created by groups in civil society like national minorities, students 
and cultural organisations.

Nine television stations transmitted 15 programmes, totalling over 50,000 hours 
per year, to about 4 million Yugoslav households possessing TV sets in 1984. The num-
ber of households with TV sets varied from nearly 80% in the more developed parts 
of the federation (Slovenia, Croatia, Vojvodina) to less than 50% in Montenegro and 
Kosovo. Four TV stations broadcast their programmes in Serbo-Croatian (Belgrade, 
Zagreb, Sarajevo, Titograd), and one each in Slovenian (Ljubljana) and Macedonian 
(Skopje). TV Koper broadcast programmes in Italian intended for the Italian minori-
ties in Slovenia and Croatia, but also viewed in Italy. Programmes of Television 
Pristina and Television Novi Sad were broadcast in several languages reflecting the 
population’s multinational structure (Albanian, Roma and Turkish in Kosovo, and 
Hungarian, Romanian, Slovak and Ruthenic in Vojvodina).

The local production of television stations did not exceed one-quarter of the total 
programming time, while the Yugoslav production combined accounted for two-
thirds of the total programming time, with the remaining time being filled by foreign 
broadcasts. Audiences only had a limited choice in watching television broadcasts that 
could only be received within the republic of one’s origin and in parts of the neigh-
bouring republics. Still, access to all programmes would not have meant any consider-
able changes as the programmes were largely the same. In 1987, only 20 cable systems 
existed in Yugoslavia with no more than 50,000 home terminals, all exclusively being 
distribution systems without local programming in the local head-ends. In the 1980s, 
own television production gradually increased, while production from other republics 
began to be replaced by imported Western programmes, chiefly the United States and 
the United Kingdom (see Table 4).



29Splichal: Socialist Yugoslavia’s Efforts to Democratise International and Intercultural Communication

Table 4: The amount of programming and its origin in Television Ljubljana, 1985–1989

1985 1986 1987 1988 1989

Total programming (in thousand minutes) 356 388 383 404 417

Own programming, in % 22 28 31 35 38

- % of repeats 27 34 35 34 36

Other Yugoslav TV, in % 46 39 37 28 22

- % of repeats 22 19 14 13 9

Foreign-made, in % 32 33 32 37 40

- % of repeats 21 22 25 24 19

Source: Breda Kostanjšek, Izveštaj o emitovanom televizijskom programu u 1989. godini, interno gradivo 
(Ljubljana: RTV Slovenija, 1990).

Asymmetric relations among the republics became ever more apparent in both 
media reporting and the exchange of television programmes, and were also reflected 
in mutual (dis)information among citizens of different republics. There was a rela-
tively weak interethnic flow of economic, political and cultural information between 
parts of Yugoslavia. A large share of the population was not informed about past and 
current factors and events important for understanding the situation and develop-
ment of the other Yugoslav nations and nationalities. The nations about which most 
information was available in Yugoslavia were the biggest ones, i.e. Serbs and Croats, 
while the smaller nations were, on average, significantly less visible in the media of 
other republics.

According to a 1980 Yugoslav survey, the history of other nations arouses the great-
est interest of citizens in all republics and both provinces (26.3% of respondents on aver-
age, from 20.0% in Macedonia to 36.6% in Kosovo), followed by the economy (18.8%), 
political events (15.5%), culture and the arts (14.8%), sports (11.0%) and entertain-
ment (8.2%). Interest in economic information was significantly stronger among citi-
zens from the most developed republics (Slovenia and Croatia), but also in the least 
developed province of Kosovo.22 In addition to the citizens of Montenegro and Serbia, 
political news was given priority by respondents in Montenegro, Serbia and Kosovo. 
Despite the lack of knowledge about other republics and provinces, in the late 1970s 
almost 50% of respondents in the whole of Yugoslavia believed the amount of informa-
tion in the national media covering other republics and provinces was adequate and 
only one-tenth of them were very disappointed with the amount of intercultural news 
in the media. Only one-fifth of the Yugoslav population knew all eight central national 
dailies: 79.5% knew Politika, published in Serbia, 70.0% Vjesnik (Croatia), 48.1% Rilindja 
(Kosovo; perhaps also because of the paper’s non-Slavic title without really knowing it), 
46.7% Delo (Slovenia), 43.0% Oslobodjenje (Bosnia and Herzegovina), 31.0% Pobjeda 
(Montenegro), 26 .4% Večer (Macedonia) and 24.0% Dnevnik (Vojvodina). Similar or 

22 Peter Klinar, Slavko Splichal and Niko Toš, Informiranost o republikama i pokrajinama, narodima i narodnostima 
(Beograd: Institut društvenih nauka, 1980).



30 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

less mutual knowledge (or ignorance) also existed about other historical, economic, 
political and cultural characteristics of individual republics.

The pattern of information exchange between the republics through print and 
television media that was discerned in the 1980s could hence be expected. Only the 
newspapers published in Belgrade and Zagreb successfully crossed each republic’s 
borders. This was especially true for the sports dailies Sportske novosti (published in 
Zagreb) and Sport (Belgrade), which in 1984 sold 40% and 38% of their circulation, 
respectively, in other republics. Five political dailies sold more than 20% of their cir-
culation outside the republics in which they were published: the Croatian Vjesnik and 
tabloid Večernji list, published in Zagreb, and the Serbian Politika and tabloids Politika 
ekspres and Večernje novosti, published in Belgrade. The daily newspaper Borba had 
special editions in Cyrillic and Latin, thus covering the entire Serbo-Croatian lan-
guage area; most readers were in Serbia (61% of total circulation), followed by Croatia 
(21%) and Bosnia and Herzegovina (10%). Some magazines had most of their readers 
in other republics; again, the largest share of circulation sold outside the republic of 
publication was held by the sports magazine Tempo weekly from Belgrade, with two-
thirds of its total circulation sold in Croatia and Bosnia and Herzegovina in particular.

A similar pattern emerged with the exchange of television programmes among the 
broadcasting centres in the Yugoslav republics. The normatively declared “intercon-
nection and transmission of cultures” through television was often one-way, primarily 
from the Serbo-Croatian language area to the smaller national and linguistic com-
munities (Macedonian, Slovenian, Albanian). Since this was a period of terrestrial 
television, television broadcasts made by other republics were not available to watch 
directly, except in the border regions of the republics. In 11 of 14 programmes, most 
broadcasts were in the Serbo-Croatian spoken language or were subtitled in Serbo-
Croatian. The only exceptions were Channel 1 in Ljubljana (in Slovenian) and Skopje 
Television (in Macedonian) and the Pristina Television programme (in Albanian; see 
Table 5). As shown by the arrows in Figure 3, the only important creators of exter-
nal television programmes were Television Belgrade (Serbia) and Television Zagreb 
(Croatia), from which all four of the other republics imported over 10% of the pro-
grammes they broadcast in 1984, whereas in the opposite direction the programme 
exchange was close to zero.

Table 5: Television programmes in Yugoslavia by the broadcasting language in 1984

Television 
station

Total 
hours

Percent 
of own 

production

Percent of programme in

Serbo-
Croatian

Slovenian Macedonian Albanian Other

Belgrade 1 4,003 33 95  0  1  0  4

Belgrade 2 2,617 37 89  1  2  4  4

Ljubljana 1 3,415 34 19 78  0  0  3



31Splichal: Socialist Yugoslavia’s Efforts to Democratise International and Intercultural Communication

Television 
station

Total 
hours

Percent 
of own 

production

Percent of programme in

Serbo-
Croatian

Slovenian Macedonian Albanian Other

Novi Sad 2,1185 47 53  0  0  0 47

Prishtina 3,092 48  6  0  0 71 23

Sarajevo 1 3,724 19 96  0  1  0  3

Sarajevo 2 2,116 15 88  2  2  1  7

Skopje 1 3,971 31 38  0 55  3  4

Skopje 2 2,417 15 62  1 33  1  3

Titograd 1 3,836  9 96  1  1  1  1

Titograd 2 2,529  2 88  2  2  4  4

Zagreb 1 3,564 36 95  0  1  0  4

Zagreb 2 2,152 25 91  1  2  1  5

Source: Slavko Splichal in France Vreg, Množično komuniciranje in razvoj demokracije (Ljubljana: Komunist 
1986), 105

Figure 3: Graphic representation of the ‘importing’ of television programmes from other 
republics. Arrows in the graph show at least 10% of the imports from the television 
station to which an arrow is pointing.

Serbia

Macedonia

Montenegro
Kosovo

Bosnia &
Herzegovina

Slovenia

Croatia

Vojvodina

Source: Splichal in Vreg, Množično komuniciranje, 105.



32 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

Conclusion

In retrospect, the conclusion seems obvious: socialist Yugoslavia’s efforts to 
democratise its international and intercultural communication were ambitious and 
partly successful in the short term, but ultimately failed – as did the Socialist Yugoslavia 
project itself. The results of research looking at the characteristics of external radio 
broadcasting, news selection and newspaper and television traffic in Yugoslavia dur-
ing the 1970s and 1980s show that asymmetry, bias, imbalance, and one-way traffic 
strongly marked both the external (international) and internal (intercultural) com-
munication of Yugoslavia. Of course, the results of this research are more illustrative 
than a systematic explanation of the internal and external communication processes 
in Yugoslavia.

In 1986, I concluded my essay in Mass Communication and the Development of 
Democracy by arguing, “Despite the many contradictions with the establishment of 
social ownership and the development of self-management in the field of mass com-
munication, the potential of Yugoslav society is far from being exploited”.23

Even 35 years later, I find this assessment to be very accurate. Let me illustrate this 
in three points.

In the light of contemporary debates on the autonomy of public service media 
in Slovenia and elsewhere across Europe (and beyond), I recall my dispute over the 
draft law on public information in 1985.24 At that time, I was critical of the lack of 
powers that media councils possessed under the (new) law, yet today I can say that 
media councils were more democratically designed in the 1980s than, for example, 
today’s RTV Slovenia Programme Council (under the 2005 law). These councils, as 
key social governing bodies in the media, were made up of delegates of employees of 
communication organisations and delegates of users in the proportion determined 
by the founding act. It was essential, however, that the delegates be appointed directly 
by the relevant organisations and communities defined in the founding act, without 
the interference of the founder, who was typically the Socialist Alliance of Working 
People. One of my biggest criticisms25 was that the editor-in-chief was not appointed 
by the council but directly by the founder. Still, compared to the current ‘democratic’ 
regime dominated by (ruling) political parties directly and indirectly represented in 
the Programme Council of Radio and Television Slovenia, the councils in the 1980s 
enjoyed greater political autonomy. According to modern standards of public service 
media autonomy, this remains the most appropriate path to follow to ensure their 
autonomy.

In the international comparative analysis of media reporting conducted in 1984 
mentioned earlier, Slovenian newspapers proved to be the most internationally-oriented 

23 Slavko Splichal and France Vreg, Množično komuniciranje in razvoj demokracije (Ljubljana: Komunist, 1984), 179.
24 Slavko Splichal, “Razsežnosti svobode komuniciranja. Ob osnutku zakona o javnem obveščanju,” Naši razgledi, 25 

January and 8 February 1985.
25 Ibid.



33Splichal: Socialist Yugoslavia’s Efforts to Democratise International and Intercultural Communication

among other media in 29 countries. The considerable attention paid to international 
events outside the world’s centres was largely due to Yugoslavia’s foreign policy of 
non-alignment. Tanjug, with its extensive correspondent network and cooperation 
with the press agencies of non-aligned countries, provided the Yugoslav media with 
news about events that had attracted the attention of peripheral areas. In general, at 
that time, daily newspapers and radio and television news programmes devoted more 
space, time and resources, including their own correspondents, to international news 
than they do today, which also had a significant impact on people’s international orien-
tation. Such media policy was principally in line with the ideas of a new world informa-
tion and communication order (NWICO)26 reaffirmed today in discussions on global 
Internet governance, but was abandoned after Slovenia’s independence, transition to 
capitalism, and growing nationalism.

On the other hand, ethnocentric interests prevailed in the intercultural com-
munication in Yugoslavia even before the federation’s final disintegration. Mutual 
interest among the republics was quite low, limited in the media to protocol politi-
cal news, which correlated with people in individual republics’ general disinterest in 
news from other republics and ethnic groups with a different linguistic, religious and 
cultural heritage. The news values proclaimed and applied to the international flow 
of news were not applied in intercultural communication within Yugoslavia. What 
Schöpflin described as “a semi-authoritarian system by consent” that is supposed to 
characterise all post-communist systems, which were “democratic in form and nation-
alist in content”27 and consisted of “an evident element of consent for semi-demo-
cratic practices” and “legitimated either by nationalism or by etatism, or by a subtle 
combination of the two”, already emerged in late socialist or pre-capitalist Yugoslavia. 
Ethnonationalism first erupted in Yugoslavia in the early 1970s and was never really 
curbed later. Ethnocentric news media contributed to the rising political and eco-
nomic nationalisms that eventually shattered the country to pieces. They may have 
missed the opportunity to contribute to a rationally guided separation, as occurred in 
Czechoslovakia, which was founded in the same year as the first Yugoslavia (1918) and 
peacefully dissolved in 1993, 2 years after Slovenia and Croatia declared independence.

In my 1994 book Media Beyond Socialism, I challenged the view that the burial of 
authoritarian practices in socialist countries had been followed by a smooth transi-
tion to democracy. Instead, I argued that the post-communist media had mimicked 
Western economic and political practices and was often exposed to the negative influ-
ences of authoritarianism, commercialism and nationalism. Many countries have 
suffered enormously not only from a lack of civic participation and control, but also 
from the erosion of the indigenous intellectual foundations of social transformation 
that were lost after the sudden takeover of political and economic power. Although 
political changes have significantly broadened the horizons of human freedom, today 

26 Communication and Society Today and Tomorrow: Many Voices One World. Towards a New More Just and More Efficient 
World Information and Communication Order (MacBride Report) (Paris: UNESCO, 1980).

27 George Schöpflin, “Post-Communism: A Profile,” Javnost-The Public 2, No. 1 (1995): 63–73, 63, 66.



34 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

I unfortunately conclude that not only was my assessment of the new threats quite 
accurate at the time, but the situation in several countries, including Slovenia, has even 
worsened following the rise of authoritarian governments.

Sources and Literature

• Bisky, Lothar. Zur Kritik der bürgerlichen Massenkommunikationsforschung. Berlin, DDR: VEB 
Deutscher Verlag der Wissenschaften, 1974.

• Džinič, Firdus and Ljiljana Bačević. Inostrana propaganda u Jugoslaviji. Beograd: Institut društve-
nih nauka, 1958.

• Foreign News in the Media: International Reporting in 29 Countries, Reports and papers on mass com-
munication, No. 93. Paris: UNESCO, 1985.

• Klinar, Peter, Slavko Splichal and Niko Toš. Informiranost o republikama i pokrajinama, narodima i 
narodnostima. Beograd: Institut društvenih nauka, 1980.

• Kostanjšek, Breda. Izveštaj o emitovanom televizijskom programu u 1989. godini. Interno gradivo. 
Ljubljana: RTV Slovenija, 1990.

• MacBride Report. Communication and Society Today and Tomorrow: Many Voices One World. 
Towards a New More Just and More Efficient World Information and Communication Order. Paris: 
Unesco, 1980. 

• Milić, Vojin. “Primena nekih bibliometrijskih i prosopografskih postupaka u proučavanju istorije 
sociologije.” Sociološki pregled 12, No. 1-2 (1988): 73–98.

• Martelanc, Tomo. “Jugoslovansko posvetovanje o medrepubliškem komuniciranju.” Teorija in pra-
ksa 12, No. 4-5 (1975): 527–30.

• Martelanc, Tomo, Slavko Splichal, Breda Pavlič, Anuška Ferligoj, Vlado Batagelj and Mojca Drčar 
Murko. External Radio Broadcasting and International Understanding: Broadcasting to Yugoslavia. 
Reports and papers in mass communication, No. 81. Paris: UNESCO, 1977. 

• Pohar, Lado. Problematika Službe za študij programa (mimeo). Ljubljana: Služba za študij pro-
grama, RTV Ljubljana, 1975. 

• Pohar, Lado and Tilka Jamnik. Bibliografija raziskav radia in televizije, opravljenih v raziskovalnih 
centrih jugoslovanskih RTV ustanov v letih 1952–1977, Bilten SŠP, No. 7. Ljubljana: Služba za študij 
programa, RTV Ljubljana, 1978.

• Schöpflin, George. “Post-Communism: A Profile.” Javnost-The Public 2, No. 1, (1995): 63–73.
• Smith, Stanley. “Mass Media and International Understanding by France Vreg.” In: International 

and Intercultural Communication Annual, Vol. 6. Ed. Nemi C. Jain, 116–19. Annandale, Va.: Speech 
Communication Association, 1982. 

• Splichal, Slavko. Socializacijske vsebine na televiziji, Bilten SŠP, No. 8. Ljubljana: Služba za študij 
programa, RTV Ljubljana, 1974.

• Splichal, Slavko. Pretok sporočil na radiu in televiziji, Bilten SŠP, No. 17. Ljubljana: Služba za študij 
programa, RTV Ljubljana, 1976. 

• Splichal, Slavko. Množično komuniciranje med svobodo in odtujitvijo. Maribor: Obzorja, 1981.
• Splichal, Slavko. “Razsežnosti svobode komuniciranja. Ob osnutku zakona o javnem obveščanju.” 

Naši razgledi, January 25 and February 8, 1985.
• Splichal, Slavko. Mlini na eter: propaganda, reklama in selekcija sporočil v množičnem komuniciranju. 

Ljubljana: Partizanska knjiga, 1984.
• Splichal, Slavko. “Self-management and the Media.” In: Censorship and Libel: The Chilling Effect 

(Studies in Communications, Vol. 4). Ed. Thelma McCormack, 1–20. London: JAI Press, 1990.
• Splichal, Slavko. “Indigenisation vs. Ideologisation: Communication Science on the Periphery.” 



35Splichal: Socialist Yugoslavia’s Efforts to Democratise International and Intercultural Communication

European Journal of Communication 4, No. 3 (1994): 329–59. 
• Splichal, Slavko. Media Beyond Socialism. Boulder: Westview, 1994.
• Splichal, Slavko and Anuška Ferligoj. “Ideology in International Propaganda.” In: Sociometric 

research: Data Collection and Scaling. Eds. Willem E. Saris and Irmtraud N. Gallhofer, 69–89. 
Houndmills: Macmillan Press, 1988. 

• Splichal, Slavko and France Vreg. Množično komuniciranje in razvoj demokracije. Ljubljana: Komu-
nist, 1986.

• Šrot, Vida. “Zgodovina raziskovanja RTV programov in občinstva: Služba za študĳ programa in 
njeni nasledniki.” Javnost – The Public 15, supplement (2008):133–50. 

• Vreg, France. “Trideset let komunikacijske znanosti na Slovenskem.” Teorija in praksa 28 (1991): 
8–9, 1018–24.

Slavko Splichal

PREMISLEK O PRISPEVKIH SOCIALISTIČNE JUGOSLAVIJE 
K MEDNARODNEMU IN MEDKULTURNEMU 

KOMUNICIRANJU

POVZETEK

V tem članku predstavljam (ponovno) branje nekaterih svojih raziskav in razprav 
o množičnem komuniciranju in razvoju socialistične demokracije v Jugoslaviji, objav-
ljenih v zadnjih dveh desetletjih obstoja večnacionalne federacije pred njenim nenad-
nim in nasilnim propadom. Članek je zasnovan kot ponovna presoja ključnih idej in 
rezultatov nekaterih empiričnih raziskav, ki sem jih zasnoval in izvajal v sedemde-
setih in osemdesetih letih prejšnjega stoletja do osamosvojitve Slovenije leta 1991. 
Vključujejo več različnih tematik, kot so komuniciranje med republikami v Jugoslaviji, 
tuja radijska propaganda in delovanje tiskovne agencije Tanjug, zbiranje novic in 
redakcijsko odbiranje ter razvoj komunikologije kot znanstvene discipline v Jugoslaviji.

V mednarodni primerjalni analizi poročanja medijev v 29 državah iz leta 1984 so 
se slovenski časopisi izkazali za najbolj mednarodno usmerjene. Precej je k pozornosti, 
ki je bila posvečena mednarodnim dogajanjem izven svetovnih središč, prispevala 
jugoslovanska zunanja politika neuvrščenosti. Tiskovna agencija Tanjug je s svojo raz-
vejano dopisniško mrežo in sodelovanjem s tiskovnimi agencijami neuvrščenih držav 
jugoslovanskim medijem posredovala novice o dogodkih, ki so pritegovali pozornost 
območij zunaj svetovnih političnih in ekonomskih središč. Na splošno so takrat slov-
enski dnevni časopisi ter radijske in televizijske informativne oddaje mednarodnim 
novicam namenjali več prostora, časa in sredstev, skupaj z lastnimi dopisniki, kot danes, 
kar je pomembno vplivalo tudi na mednarodno usmerjenost ljudi. Takšna medijska 
politika je bila v skladu z idejami o novem svetovnem informacijsko-komunikacijskem 
redu (NWICO), ki se danes ponovno uveljavljajo v razpravah o globalnem upravljanju 



36 Prispevki za novejšo zgodovino LXII – 1/2022

interneta, vendar so se ji slovenski mediji po osamosvojitvi Slovenije, prehodu v kapi-
talizem in z naraščajočim nacionalizmom odrekli.

Po drugi strani pa so v medkulturnem komuniciranju v Jugoslaviji prevladovali 
etnocentrični interesi že pred dokončnim razpadom federacije. Vzajemni interes med 
republikami je bil precej šibek, v medijih je bil omejen na protokolarne politične 
novice, kar je bilo v korelaciji s splošnim nezanimanjem ljudi v posameznih repub-
likah za novice iz drugih republik in etničnih skupin z drugačno jezikovno, versko 
in kulturno dediščino. Novičarske vrednote, ki so bile uveljavljene v mednarodnem 
poročanju, niso prevladovale tudi v medkulturnem komuniciranju znotraj Jugoslavije. 
Etnonacionalizem je v Jugoslaviji prvič izbruhnil v zgodnjih sedemdesetih letih 
prejšnjega stoletja in ga pozneje nikoli niso zares zajezili. Etnocentrični mediji so 
prispevali k naraščajočemu političnemu in gospodarskemu nacionalizmu, ki je sčasoma 
pripeljal do razpada države. Morda so tudi mediji prispevali k zamujeni priložnosti, da 
bi omogočili racionalno razpravo in ločitev republik po mirni poti, kot se je to zgodilo 
na Češkoslovaškem, ki je bila ustanovljena istega leta kot prva Jugoslavija (1918) in 
mirno razpuščena leta 1993, dve leti po razglasitvi neodvisnosti Slovenije in Hrvaške.

V začetku devetdesetih let preteklega stoletja sem oporekal prepričanju, da je 
pokopu avtoritarnih praks v socialističnih državah sledil gladek prehod v demokracijo. 
Spremembe po letu 1990 so nakazovale, da so postkomunistični mediji posnemali 
zahodne gospodarske in politične prakse in bili pogosto izpostavljeni negativnim 
vplivom avtoritarnosti, komercializacije in nacionalizmov. Očitno ni šlo le za 
demokratični primanjkljaj, odsotnost državljanske udeležbe in nadzora, temveč tudi 
za erozijo avtohtonih intelektualnih temeljev družbene preobrazbe, ki so se izgubili po 
nenadnem prevzemu politične in gospodarske oblasti. Čeprav so politične spremembe 
tistega časa bistveno razširile obzorja človekove svobode, danes žal ugotavljam, da je 
bila moja takratna ocena novih groženj precej natančna in da so se razmere v marsika-
teri državi, tudi v Sloveniji, z vzponom avtoritarnih strank celo poslabšale.


