
M
edijska politika v Sloveniji v devetdesetih

M
ed

ia
 P

ol
ic

y 
in

 S
lo

ve
ni

a 
in

 th
e 

19
90

s

MEDIA POLICY

IN SLOVENIA

IN THE 1990s

Regulation, privatization, concentration
and commercialization of the media

sandra b. hrvatin

marko milosavljeviæ

MEDIJSKA POLITIKA

V SLOVENIJI

V DEVETDESETIH

Regulacija, privatizacija, koncentracija
in komercializacija medijev

sandra b. hrvatin

marko milosavljeviæ

Naslovka.p65 17.6.01, 20:211



doslej izšlo v zbirki mediawatch

marjeta doupona horvat,

jef verschueren, igor þ.  þagar

Retorika begunske politike v Sloveniji

breda luthar

Politika teletabloidov

darren purcell

Slovenska drþava na internetu

tonèi a.  kuzmaniæ

Bitja s pol strešice

karmen erjavec, sandra b.  hrvatin,

barbara kelbl

Mi o Romih

matevþ krivic,  simona zatler

Svoboda tiska in pravice posameznika

breda luthar, tonèi a.  kuzmaniæ,

sreèo dragoš, mitja velikonja,

sandra b.  hrvatin, lenart j .  kuèiæ

Mit o zmagi levice

other titles in

the mediawatch series

marjeta doupona horvat,

jef verschueren, igor þ. þagar

The rhetoric of refugee policies in Slovenia

breda luthar

The Politics of Tele-tabloids

darren purcell

The Slovenian State on the Internet

tonèi a. kuzmaniæ

Hate-Speech in Slovenia

karmen erjavec, sandra b. hrvatin,

barbara kelbl

We About the Roma

matevþ krivic, simona zatler

Freedom of the Press and Personal Rights

breda luthar, tonèi a. kuzmaniæ,

sreèo dragoš, mitja velikonja,

sandra b. hrvatin, lenart j. kuèiæ

The Victory of the Imaginary Left

Naslovka.p65 17.6.01, 20:212





mirovni inštitut

metelkova 6

si-1000 ljubljana

e: info@mirovni-institut.si

www.mirovni-institut.si

i zdajatel j : mirovni inštitut

zbirka: mediawatch (http://mediawatch.ljudmila.org)

urednica: brankica petkoviæ

medijska politika v sloveniji  v devetdesetih

Regulacija, privatizacija, koncentracija in komercializacija medijev
avtorj i : sandra b. hrvatin, marko milosavljeviæ

lektor : jaka þuraj

design: id studio

t ipograW ja : goudy &  goudy sans, itc

organizacija tiska: boþnar &  partner

© 2001 mirovni inštitut

cip - Kataloþni zapis o publikaciji

Narodna in univerzitetna knjiþnica, Ljubljana

659.3:32(497.4)

BAŠIÆ Hrvatin, Sandra

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih : regulacija, privatizacija,

koncentracija in komercialitacija medijev / Sandra B. Hrvatin, Marko

Milosavljeviæ. - Ljubljana : Mirovni inštitut, 2001. - (Edicija Mediawatch)

Vsebuje tudi angl. prevod, tiskan v obratni smeri: Media Policy in Slovenia in the

1990s : regulation, privatization, concentration and commercialization of the

media / [translation Olga Vukoviæ]

isbn 961-6403-45-1

1. Milosavljeviæ, Marko 2. Bašiæ Hrvatin, Sandra : Media Policy in Slovenia in

the 1990s. - i. Hrvatin, Sandra B. glej Bašiæ Hrvatin, Sandra. - ii. Hrvatin, Sandra

Bašiæ glej Bašiæ Hrvatin, Sandra

113172992



sandra b. hrvatin, Fakulteta za druþbene vede,
Oddelek za komunikologijo, Ljubljana (www.fdv.uni-lj.si)

marko milosavljeviæ, Fakulteta za druþbene vede,
Oddelek za komunikologijo, Ljubljana (www.fdv.uni-lj.si)

MEDIJSKA POLITIKA
V SLOVENIJI V DEVETDESETIH
Regulacija, privatizacija, koncentracija in komercializacija medijev





VSEBINA

povzetek  7

v znamenju odsotnosti medijske politike  9

liberalizacija medijskega trga

v sloveniji   12

novi dnevniki niso spremenili razmer

na èasopisnem trgu  16

lastninsko preoblikovanje najveèjega

slovenskega dnevnika – Delo  18

lastninsko preoblikovanje Veèera  24

Slovenec - prvi novinec »s kratko sapo«  27

Republika po Slovenèevi poti  30

medijska pluralnost v sloveniji   32

pomanjkljive zakonske lastniške omejitve  36

politièni prevzemi pod krinko donosnosti

medijev  45

razvoj komercialnih radiodifuznih

medijev  48

javna televizija v boju

zoper komercializacijo  56

sklep  59

literatura  60





7

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

POVZETEK

Medijska devetdeseta leta so v Sloveniji minila v zna-
menju sprememb politiènega sistema, sprejemanja nove
medijske zakonodaje (argumenti in razprave pri sprejema-
nju medijske zakonodaje so ponovno aktualni tudi deset
let pozneje), privatizacije medijev, liberalizacije èasopisnega
in površne regulacije radiodifuznega trga, medijske kon-
centracije in komercializacije. Te teme so tudi predmet pri-
èujoèe analize.

Slovenski medijski prostor je majhen. Posledica te
majhnosti je, da je mogoèe z sorazmerno majhnimi finanè-
nimi sredstvi (posebno èe primerjamo prevzeme in nakupe
v drugih evropskih drþavah) nadzorovati omejen medijski
trg. Drþava je pred procesom medijskega lastninjenja pri-
èakovala vdor velikih evropskih in ameriških medijskih
korporacij, kakršen je bil znaèilen za nekatere druge drþa-
ve v tranziciji. Desetletje pozneje lahko ugotovimo, da je
malo število domaèih lastnikov s pomoèjo številnih med
seboj povezanih podjetij prevzelo nadzor nad veèino me-
dijskega trga. Procesa koncentracije in veriþnega lastninje-
nja potekata še naprej in oèitno je, da drþava ali nadzorne
institucije nimajo mehanizmov (predvsem pa interesa) za
vzpostavitev reda na tem podroèju.

Zakonodajalec je spregledal še eno pomembno dejstvo,
namreè da privatizacija nima zveze z etiko delovanja medi-
jev, še manj pa z odgovornostjo do javnosti. Pokazalo se je,
da je treba demokratièni in pluralni medijski prostor, ki
naj bi ga zagotavljal prejšnji zakon o javnih glasilih, drago
plaèati. Prepreèevanje monopolizacije medijev je v demo-
kratiènih druþbah dolþnost drþave. V komunikacijskem si-
stemu, v katerem je vse odvisno od voluntarizma drþave,
trga in novih lastnikov in v katerem ni zakonskih in fi-
nanènih osnov za vzpostavljanje medijskega pluralizma, pa
ne moremo govoriti o svobodi medijev.

Zgodba o sprejemanju najprej zakona o javnih glasilih
(1994) in potem zakona o medijih (2001) na najboljši na-
èin kaþe odnos drþave do (de)regulacije medijske sfere. Na
zaèetku devetdesetih sta bili temeljni vprašanji, ali sploh
potrebujemo zakon, ki bo posebej urejal delovanje medi-
jev, in kakšen zakon potrebujemo. V praksi se je pokazalo,
da je zakon pomanjkljiv. Posledica pomanjkljivega nadzo-
ra nad uveljavljanjem pomanjkljive zakonodaje so bile ne-
transparentnost koncentracije lastništva v medijih in šte-
vilne kršitve, ki jih ni bilo mogoèe sankcionirati. Zakon o



8

Povzetek

javnih glasilih so zaèeli spreminjati leta 1997. Po štirih le-
tih razprav je leta 2001 nastal zakon o medijih, ki preveè
natanèno regulira nekatera podroèja (interese drþave) in
preveè ohlapno druga (interese drþavljanov). V desetih le-
tih pa se ni spremenilo temeljno vprašanje: Kakšno medij-
sko politiko zagovarja drþava? V desetih letih na to vpraša-
nje nismo dobili odgovora.



9

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

V ZNAMENJU ODSOTNOSTI
MEDIJSKE POLITIKE

Zadnje desetletje je bilo v Sloveniji zaznamovano z ne-
nehnimi razpravami in poskusi regulacije medijske sfere.
Prve oblike deregulacije oz. drþavnega umika z medijskega
podroèja lahko opazimo pri koncu 80. let, ko je veèina èa-
sopisov ostala brez drþavnih subvencij. Brez drþavne po-
moèi (ki je poleg neposredne pomoèi medijem vkljuèevala
tudi subvencije pri ceni papirja in umetno vzdrþevanje enot-
ne cene dnevnih èasopisov) so nekateri èasopisi ugasnili,
drugi pa so se prilagodili zahtevam trga. Iz inštitucij »po-
sebnega drþavnega pomena« so se mediji spremenili v eko-
nomske subjekte, ki morajo finanèna sredstva za svoje de-
lovanje zagotoviti s prodajo na trgu. Tranzicijske drþave
Vzhodne in Srednje Evrope niso imele nikakršne strategi-
je in še manj politiène volje, da bi definirale, kakšna naj bi
bila medijska politika v prihodnosti. Demokratizacija me-
dijev se je omejila na vprašanje, kako spremeniti (demo-
kratizirati) medijsko lastništvo. Pri tiskanih medijih se je
svoboda javnega izraþanja kratko malo izenaèila s svobodo
lastnine. Tako je prevladalo mnenje, da bo privatizacija
medijev (doloèanje lastnikov v dosedaj lastninsko izpraz-
njenem medijskem prostoru) zagotovilo za nevmešavanje
drþave v delovanje medijev v prihodnje. Zagovorniki po-
polne deregulacije so se sklicevali predvsem na slabe iz-
kušnje v prejšnjem reþimu, zaradi katerih bi bilo potrebno
drþavi prepreèiti posege v delovanje medijev. Èe izvzame-
mo politièno motivirane sklade za pluralizacijo (prav take-
ga je Slovenija naèrtovala ustanoviti v predlogu zakona o
medijih julija 2000), veèina vzhodno-srednjeevropskih dr-
þav vse do danes ni poskrbela za pomoè medijem.

V Sloveniji je tudi prevladovalo preprièanje, da morajo
ostati tiskani dnevniki v domaèi lasti (zaradi »nacionalnih
interesov«) oz. da je vsekakor treba prepreèiti razprodajo slo-
venskih medijev tujim lastnikom (kot je to, recimo, naredi-
la Madþarska). »Strah«, da bi lahko tuji lastniki »uveljav-
ljali« svojo (predvsem politièno) voljo, je pripeljal do regu-
lacije lastniških deleþev pri posameznih lastnikih. Dejansko
pa se je zaradi domnevne nevarnosti tujih prevzemov doga-
jala medijska koncentracija v rokah maloštevilnih domaèih
lastnikov, celo s prepoznavnimi politiènimi konotacijami.

Pri privatizaciji medijev je bil temeljni dvom, ali naj
poteka po zakonu o lastninskem preoblikovanju podjetij
(1992) ali pa naj to vprašanje obravnava poseben zakon.



10

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

Skupina poslancev, ki je sodelovala pri pripravi zakona o
lastninskem preoblikovanju, je podprla mnenje, da se me-
diji (z izjemo javnega zavoda rtv Slovenija) pri privatiza-
ciji izenaèijo z drugimi podjetji. Pri tem je bilo potrebno
odgovoriti tudi na vprašanje, ali pri privatizaciji upošteva-
ti dejanske kapitalske vloþke drþave (tako kot pri vseh dru-
gih nekdanjih drþavnih podjetjih). Èe bi jih, bi lahko me-
diji postali drþavni in bi privatizacija drþavnih (druþbenih)
medijev prinesla njihovo podrþavljenje. Padla je (politiè-
na) odloèitev za specifièni naèin privatizacije z notranjim
odkupom. To je pomenilo, da mediji ostanejo v rokah za-
poslenih, in to naj bi posledièno omogoèilo tudi njihovo
politièno neodvisnost. V luèi tega je bil sprejet tudi 39.
èlen zakona o javnih glasilih (zjog), ki je kot nekakšen
»varnostni ventil« za prepreèevanje podrþavljenja doloèal
razpršeno lastništvo (oz. onemogoèal prevzem samo enega
lastnika). Privatizacija z notranjim odkupom je vplivala
tudi na naèin urejanja odnosov med upravo in zaposlenimi
oz. med upravo in odgovornim urednikom. Tako je v zako-
nu bilo zapisano, da javno glasilo ima odgovornega uredni-
ka, ki ga imenuje in razrešuje izdajatelj po poprejšnjem mne-
nju uredništva oz. zastopstva uredništva (30. èlen zjog), in
da je za bistveno spremembo programske zasnove potrebno
pridobiti mnenje uredništva oz. zastopstva uredništva (34.
èlen zjog). Ta dva èlena naj bi onemogoèala prihodnjim
lastnikom vpliv na programsko politiko medija.

Za razliko od popolne deregulacije v tiskanih medijih je
drþava (v veèini nekdanjih socialistiènih drþavah) še naprej
poskušala nadzorovati radiodifuzne medije. Transformacija
drþavne televizije v javno je bila povezana s tem, kako zago-
toviti vpliv javnosti in prepreèiti, da bi politiène stranke
imele nadzor nad prihodnjim javnim sistemom rtv. Na drugi
strani je potekala intenzivna razprodaja nacionalnega frek-
venènega spektra. V razpravah o sprejemanju novega zako-
na, ki bi urejal tudi podroèje radiodifuzije, je prevladovalo
stališèe, da Slovenija zaradi majhnega medijskega trga ni pri-
merna za nacionalne komercialne mreþe. Novi zakon naj bi
predvsem podpiral ustanavljanje lokalnih radijskih in tele-
vizijskih postaj oz. prosilec za radijsko dovoljenje naj pravi-
loma ne bi dobil veè kot eno oddajno toèko. »Naèelo ene
frekvence« je bilo zapisano tudi v prvih osnutkih zakona o
javnih glasilih. Takratna drþavna uprava za telekomunika-
cije in medresorska delovna skupina, ki je sprejemala pred-
loge za razdelitev frekvenc, sta tako tudi ravnali.

Zaradi demokratizacije in pritiskov javnosti so leta 1993



11

V znamenju odsotnosti medijske politike

(leto pred sprejemanjem zakona o javnih glasilih) zaèeli
deliti frekvence predvsem komercialnim radijskim in tele-
vizijskim postajam. Za nenadzorovano podeljevanje frek-
venc so bili krivi tudi pritiski politiènih strank. Takratna
Slovenska kršèanska demokracija (skd) je prek nadzora nad
telesi, ki so podeljevali frekvence omogoèila ustanavljanje
prvih nacionalnih mreþ: Radia Ognjišèe in TV3. Obe mreþi
naj bi pravzaprav dobili nekomercialni status in tako v pri-
hodnosti postali dodaten javni servis v drþavi. S sprejet-
jem zakona o javnih glasilih leta 1994 je ›dobil‹status na-
cionalnega nekomercialnega programa samo javni zavod
RTV Slovenija (status nekomercialnega programa je lahko
dobil samo lokalni program), in to je pomenilo, da sta Ra-
dio Ognjišèe in TV3 postala komercialna programa, ki se
financirata izkljuèno z oglaševanjem.

Zgodba o sprejemanju najprej zakona o javnih glasilih
(1994) in potem zakona o medijih (2001) na najboljši na-
èin kaþe odnos drþave do (de)regulacije medijske sfere. Na
zaèetku devetdesetih sta bili temeljni vprašanji, ali sploh po-
trebujemo zakon, ki bo posebej urejal delovanje medijev, in
kakšen zakon potrebujemo. V praksi se je pokazalo, da je
zakon pomanjkljiv. Niso spoštovane tiste doloèbe, ki se na-
našajo na omejitve lastniških deleþev v posameznih medi-
jih, in zakon ni prepreèil ›prodaje‹ (in preprodaje) radiodi-
fuznih kanalov. Najveèja pomanjkljivost zakona pa je bila
ta, da niso bile doloèene nikakršne sankcije za ugotovljene
kršitve. Posledica pomanjkljivega nadzora nad uveljavlja-
njem pomanjkljive zakonodaje je bila netransparentnost
koncentracije lastništva v medijih in številne kršitve, ki jih
ni bilo mogoèe sankcionirati. Zakon o javnih glasilih so za-
èeli spreminjati leta 1997. Po štirih letih razprav je leta 2001

nastal zakon o medijih, ki preveè natanèno regulira nekate-
ra podroèja (interese drþave) in preveè ohlapno druga (inte-
rese drþavljanov). Dobili smo zakon, ki poskuša z enim za-
mahom (in na podoben naèin) regulirati tiskane in radiodi-
fuzne medije. V desetih letih pa se ni spremenilo temeljno
vprašanje: Kakšno medijsko politiko zagovarja drþava? V de-
setih letih na to vprašanje nismo dobili odgovora.

Medijska devetdeseta leta so torej minila v znamenju
sprememb politiènega sistema, sprejemanja nove medijske
zakonodaje (argumenti in razprave pri sprejemanju medij-
ske zakonodaje so ponovno aktualni tudi deset let pozneje),
privatizacije medijev, liberalizacije èasopisnega in površne
regulacije radiodifuznega trga, medijske koncentracije in ko-
mercializacije. Te teme so tudi predmet naše analize.



12

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

LIBERALIZACIJA MEDIJSKEGA TRGA V
SLOVENIJI

V t. i. tranziciji so bile spremembe medijskega sistema
izjemno politièna in politizirana vprašanja. Vprašanje, kako
demokratizirati medijsko sfero, je bilo hkrati vprašanje,
kako demokratizirati druþbo nasploh (Splichal, Bašiè Hr-
vatin, 1998). V klasiènem liberalnem modelu mnoþiènih
medijev je njihova poglavitna vloga, da nadzorujejo delo-
vanje oblasti. Realizacija te vloge naj bi doloèala lastnin-
ske in organizacijske oblike medijev. Ker je bilo po mne-
nju takratnih pristojnih institucij potrebno zagotoviti po-
polno neodvisnost medijev predvsem od drþave in ker naj
bi popolno neodvisnost zagotavljala le privatna lastnina,
naj bi bil nujni pogoj demokratiènega medijskega sistema
njegova podvrþenost trþnim zakonitostim. Temeljna ome-
jitev tega prijema je, da vidi v drþavi edinega potencialne-
ga akterja ogroþanja neodvisnosti medijev oziroma v trgu
edini mehanizem, ki zagotavlja neodvisnost. Procesi last-
ninjenja medijev so pokazali, da je prišlo pri spreminjanju
medijskega sistema do specifiènega zdruþevanja politiène
(strankarske) in ekonomske moèi. Drþava je dejansko »se-
stopila z oblasti« v medijski sferi oziroma se izogiba nepo-
srednemu nadzoru nad mediji, hkrati pa se porajajo ›meh-
kejše‹ oblike nadzora nad mediji.

Paradoks deregulacije komunikacijske sfere v postkomu-
nistiènih drþavah je nespoštovanje obstoja dveh ravni regu-
lacije – politiène in ekonomske. V Sloveniji je tako rekoè
popolna ekonomska deregulacija medijev povzroèila števil-
ne nepravilnosti pri lastninjenju, nespoštovanje þe tako ali
tako nedodelane zakonodaje in prve pojave koncentracije.
Pokazalo se je, da imajo ti procesi politiène posledice.

Medijske spremembe sodijo med številne ironije 80-ih
let, pravi Ben Bagdikian.1 Postkomunistiène drþave so za-
èele podpirati centrifugalno regulacijo medijskih sistemov
– medije èim bolj umakniti od centrov moèi in centralizi-
ranega nadzora. V istem èasu so mediji v zahodnih drþavah
èedalje bolj pod vplivom centripetalnih silnic, ki jih vse
bolj usmerjajo k centrom politiènega odloèanja. Namesto
drþave kot centra medijskega nadzora nastopajo korpora-
cije (»drþave v malem«). V Vzhodni in Srednji Evropi so
bila demokratizacijska prièakovanja veèinoma povezana z
zasebno lastnino in s trþnimi mehanizmi (ki naj bi jih, pa-

1 Ben H. Bagdikian. 1992. The Media Monopoly. Boston: Beacon Press (èetrta izdaja).



13

Liberalizacija medijskega trga v Sloveniji

radoksalno, zagotovila drþava), medtem ko Zahod v tem
vidi (med ostalim) ovire demokratizaciji (Raboy, 1989:7-
8).2 Drugaèe povedano: kar velja za temeljno protislovje
in oviro demokratizaciji na Zahodu, pomeni na Vzhodu
njen temeljni pogoj. Postkomunistiène drþave so zaradi svo-
jega »zgodovinskega strahu« pred drþavo in njenimi insti-
tucijami spregledale, da mora varovalne mehanizme za
neodvisno medijsko delovanje uvesti drþava in tako po svo-
je sama omejiti moþnosti za lastne neupravièene posege3.

Slovenski medijski prostor je majhen. Posledica te
majhnosti je, da je mogoèe z sorazmerno majhnimi finanè-
nimi sredstvi (posebno èe primerjamo prevzeme in nakupe
v drugih evropskih drþavah) nadzorovati omejen medijski
trg. Drþava je pred procesom medijskega lastninjenja pri-
èakovala vdor velikih evropskih in ameriških medijskih
korporacij, kakršen je bil znaèilen za nekatere druge drþa-
ve - zlasti Madþarsko in Poljsko. Desetletje pozneje lahko
ugotovimo, da je malo število domaèih lastnikov s pomoè-
jo številnih med seboj povezanih podjetij prevzelo nadzor
nad veèino medijskega trga. Procesa koncentracije in ve-
riþnega lastninjenja potekata še naprej in oèitno je, da dr-
þava ali nadzorne institucije nimajo mehanizmov (pred-
vsem pa interesov) za vzpostavitev reda na tem podroèju.

Zakonodajalec je spregledal še eno pomembno dejstvo,
namreè da privatizacija nima zveze z etiko delovanja medi-
jev, še manj pa z odgovornostjo do javnosti. Pokazalo se je,
da je treba demokratièni in pluralni medijski prostor, ki
naj bi ga zagotavljal prejšnji zakon o javnih glasilih, drago
plaèati. Prepreèevanje monopolizacije medijev je v demo-
kratiènih druþbah dolþnost drþave. V komunikacijskem si-
stemu, v katerem je vse odvisno od voluntarizma drþave,
trga in novih lastnikov in v katerem ni zakonskih in fi-
nanènih osnov za vzpostavljanje medijskega pluralizma, pa
ne moremo govoriti o svobodi medijev.

Tiskani mediji so se privatizirali drugaèe kakor radiodi-
fuzni. Znano ameriško prispodobo, da je lastništvo televi-
zijske postaje »licenca za tiskanje denarja«, je treba v na-
šem primeru vzeti zares. Slovenske zasebne televizijske po-
staje naj bi po javnosti dostopnih podatkih veèinoma po-

2 Raboy, Mark. 1989. »East West Dialogue on Media and Democratization« v The
Democratic Communique 8(3)

3 V mednarodni primerjalni analizi poloþaja novinarjev, ki sta jo izvedla Slavko
Splichal in Colin Sparks (1996), je veèina novinarjev oznaèila za najveèjo oviro
svobode medijev prevladujoèo obliko lastnine in nadzora v svoji drþavi – zasebno
lastnino v zahodnih, »komercialnih« sistemih in drþavno lastnino medijev v nek-
danjih socialistiènih drþavah.



14

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

slovale z izgubo. Njihovi lastniki, ki se odloèajo za prodajo
svojih lastniških deleþev (vèasih hkrati veè kupcem), pa
zanje dobivajo ogromne vsote denarja. Kaj je torej tisto,
po èemer se avdiovizualni mediji razlikujejo od drugih me-
dijskih podjetij? Odgovor je preprost: omejeno število frek-
venc, ki jih drþava z doloèenimi pogoji in za doloèeno šte-
vilo let oddaja posameznikom.

Medijska zakonodaja, sprejeta leta 1994, je izhajala iz
predpostavke, da v procesu lastninjenja medijev na trgu
ne bo velikega domaèega »povpraševanja« po privatizira-
nih medijih. Zelo hitro se je pokazalo (vsaj na radiodifuz-
nem podroèju), da je povpraševanje po frekvencah veliko.
Od leta 1990 pa do sprejema zakona o javnih glasilih (1994)
in še mesece po njem je pristojni organ (republiški organ
za telekomunikacije) dodeljeval radiodifuzne kanale, pa èe-
prav za to ni bilo dejanske zakonske podlage. Pod masko
demokratizacije in pritiska javnosti so se marca 1993 zaèe-
le podeljevati frekvence predvsem komercialnim medijem.
Do 22. aprila 1994 so bile vse pomembne frekvence, torej
tiste, ki segajo na najširše obmoèje, razdeljene. Pri tem ni
nakljuèje, da je bil zakon o javnih glasilih, ki natanèno
doloèa naèin in pogoje podelitve frekvenc, sprejet samo
dan pozneje, ko so bile podeljene še zadnje pomembne frek-
vence vsaj ene nove postaje (TV3). Novo ustanovljeni nad-
zorni organ za podroèje radiodifuzije svet za radiodifuzijo, ki
naj bi po doloèilih takratnega zakona skrbel za podeljevanje
frekvenc, je tako »podedoval« izèrpan frekvenèni fond, neu-
rejene lastninske razmere v novo ustanovljenih medijih in
neveljavne (in neobstojeèe) programske naèrte, na podlagi
katerih so posamezne postaje pridobile dovoljenja.

Zakon o javnih glasilih opredeljuje v 58. èlenu vlogo
sveta z naslednjimi nalogami: … varuje svobodo komuni-
ciranja, programsko neodvisnost ter odprtost in pluralnost
rtv programov; nadzoruje dejavnosti rtv organizacij in
kabelskih operaterjev v rs, doloèa podrobnejša vsebinska
merila za opredelitev nekomercialnih rtv programov, pred-
laga pristojnemu organu (v tem primeru Uradu rs za tele-
komunikacije) dodelitev radiodifuznega kanala ter njegov
odvzem in obravnava naèela razdelitve frekvenènih pasov
za radiodifuzijo in radiodifuznih kanalov. To, kar bi svet
moral definirati pred podeljevanjem frekvenc, je zdaj mo-
ral nadzorovati, ko so vse kljuène frekvence þe bile pode-
ljene. Od leta 1995, ko je svet bil ustanovljen, do danes ni
bilo javno obravnavano niti eno letno poroèilo, ki ga je
poslal drþavnem zboru.



15

Liberalizacija medijskega trga v Sloveniji

Dodali bi še, da so vsa radijska dovoljenja uporabni-
kom podeljena brezplaèno, kar je v Evropi edinstven pri-
mer. Tako je bila Madþarska zadnja drþava Vzhodne Evro-
pe, ki je dopustila zasebne radijske in televizijske progra-
me. Po sprejetju novega zakona o medijih so se Madþari
odloèili, da bodo privatizirali drugi program javne televizi-
je tv2 in hkrati sprostili frekvenèni razpon, ki ga je pred
tem uporabljala vojska Sovjetske zveze, stacionirana na Ma-
dþarskem. Tako naj bi nastali dve novi zasebni televizijski
postaji. Madþarska je s tem zakonom nenadoma naredila
korak naprej. Prva se je odloèila frekvence javno prodati
najboljšim ponudnikom, hkrati pa je ponudila dva progra-
ma in tako prepreèila nastanek monopolov. Za frekvence
so se lahko potegovali poslovni konzorciji, v katerih nobe-
no podjetje ni smelo imeti veè kot 49-odstotnega deleþa,
medtem ko so madþarski partnerji morali imeti vsaj 26-
odstotni deleþ. Tako so nastali trije konzorciji. Prvega je
vodila nemško-beneluška medijska korporacija clt-Ufa,
drugega sbs in tretjega cme. Zmagovalca bosta morala za
desetletno koncesijo poloþiti 50 milijonov dolarjev. Denar
za prva tri leta sta morala plaèati celo vnaprej. Toda vsi so
preprièani, da cena ni previsoka. Madþarski oglaševalski
kolaè je bil pred prodajo frekvenc leta 1997 vreden 188

milijonov dolarjev, in sicer pri 18-odstotni letni rasti. Za
primerjavo dodajmo, da je slovenski televizijski kolaè ti-
stega leta znašal 35 milijonov dolarjev.



16

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

NOVI DNEVNIKI NISO SPREMENILI
RAZMER NA ÈASOPISNEM TRGU

Za razumevanje sedanjih razprav o slovenskem medij-
skem prostoru je treba analizirati še nekaj temeljnih vpra-
šanj, ki so se izoblikovala v zadnjem desetletju – izvajanje
medijske zakonodaje in nadzor, procesi lastninskega preob-
likovanja medijev v »druþbeni« lasti, poskusi politiènega
ustanavljanja novih èasopisov, koncentracija medijske last-
nine in poskusi ›politiènih‹ prevzemov najveèjih sloven-
skih dnevnikov.

Vsi danes obstojeèi dnevniki (z izjemo Slovenskih no-
vic) so nastali v prejšnjem sistemu in so se v procesu priva-
tizacije olastninili z notranjim odkupom in interno razde-
litvijo delnic. Vsi trije dnevniki Slovenec, Republika in Ju-
tranjik, ustanovljeni po letu 1990 so propadli. Danes tako
štiri najveèja medijska podjetja (torej Delo, Dnevnik, Ve-
èer, Slovenske novice) nadzorujejo veè kakor 90 odstot-
kov dnevniškega trga.

Zakon o lastninskem preoblikovanju podjetij (Uradni
list, 55, 1992: 3117–3124) regulira preoblikovanje podjet-
ja z druþbenim kapitalom v podjetje z znanimi lastniki. Po
konèanem lastninskem preoblikovanju je treba podjetje
vpisati v sodni register (8. èlen). Druþbeni kapital se last-
nini s prenosom navadnih delnic na sklade po deleþih: po
10 odstotkov gre Kapitalskemu skladu invalidskega in po-
kojninskega zavarovanja in Odškodninskemu skladu in 20

odstotkov na Sklad rs za razvoj d. d. z namenom nadaljnje
razdelitve pooblašèenim investicijskim druþbam. V 24. in
25. èlenu zakona je opredeljen potek notranjega odkupa –
torej tistega dela vrednosti podjetja, ki je dejansko pred-
met lastninjenja. Podjetje druþbeni kapital, ki ga predvidi
v programu notranjega odkupa, prenese na sklad za navad-
ne delnice, pri èemer se pri odkupu upošteva 25-odstotni
popust in pri njem mora sodelovati veè kakor tretjina za-
poslenih v podjetju. V naslednjih štirih letih mora podjet-
je od sklada odkupiti vsako leto najmanj èetrtino delnic
po njihovi nominalni vrednosti. Podjetje za nakup navad-
nih delnic zaposlenim ne sme dajati posojil ali kakršnih
koli jamstev. Notranji odkup se lahko udejanji na podlagi
vplaèil neposredno iz plaèe, dobièka in individualnih vpla-
èil bodisi v denarju bodisi v vrednostnih papirjih. Tisto,
kar se ne olastnini, postane last drþavnega sklada za razvoj,
ki lahko deleþ proda.

Opozoriti je treba še na 48. èlen, ki se nanaša na revizi-



17

Novi dnevniki niso spremenili razmer na èasopisnem trgu

jo v tistih podjetjih, ki so se od 1. 1. 1990 do uveljavitve
tega zakona (torej leta 1992) kakor koli statusno preobli-
kovala, reorganizirala in zanje obstaja sum, da je prišlo do
oškodovanja druþbene lastnine. Postopek revizije se opra-
vi, èe obstaja utemeljen sum, da je prišlo do:

· oškodovanja druþbene lastnine zaradi nakupa podjetja ali
dela podjetja ali preoblikovanja z veèanjem lastniškega ka-
pitala zaposlenih ali dela zaposlenih v tem podjetju, njiho-
vih druþinskih èlanov ali tretjih oseb na podlagi kreditov
brez revalorizacije ali z zaèetnim moratorijem na plaèevanje
glavnice ali z garancijo, ali na osnovi depozita podjetja;

· prenosa poslovnih funkcij in uèinkov na eno ali veè pod-
jetij, ki so pod lastniško kontrolo ali v delni ali popolni
lasti zaposlenih, njihovih druþinskih èlanov ali drugih prav-
nih ali fiziènih oseb (t. i. by-pass podjetja);

· ustanovitve podjetja v zasebni ali mešani lastnini, ko so
bili ustanovitelji ali soustanovitelji delavec ali delavci pod-
jetja ali njihovi druþinski èlani.



18

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

LASTNINSKO PREOBLIKOVANJE
NAJVEÈJEGA SLOVENSKEGA
DNEVNIKA – DELO

Neusmiljena komercializacija je bila povezana z neob-
stojem medijske zakonodaje in poskusi, da bi se v èasu
»pravnega vakuuma« sprejela takšna zakonodaja, ki bi moè-
no ogrozila obstoj neodvisnih èasnikov. Na podlagi tez za
osnutek zakona o javnih glasilih, ki so nastajale na uradu
za informiranje, je novembra 1991 v parlamentarno pro-
ceduro prišel osnutek zakona. V takratnih razpravah so ne-
kateri predloge zakonodajalca oznaèevali za poskus vno-
viènega uvajanja moènega drþavnega nadzora. Zastavljalo
se je vprašanje, ali je smiselno loèiti zakon o javnih glasi-
lih od zakona o rtv in ali zakon o javnih glasilih v kakršni
koli obliki sploh potrebujemo. »Èe zakon potrebuje drþa-
va, je tak, kakršen je, dovolj priroèen izdelek. Drþava ga
potrebuje zato, da nadzoruje medije in prek njih drþavlja-
ne. Komunikacijske organizacije (zavodi ali podjetja) po-
sebnega zakona ne potrebujejo; èe je zakon komu resnièno
potreben, je drþavljanom in civilni druþbi, in sicer zato, da
jih obvaruje pred nasilno moèjo drþave in trga oz. kapitala.
Potreben je za to, da jasno opredeli pravice in svobošèine
drþavljanov; jih zakonsko sankcionira; zagotavlja ›minimal-
ne standarde‹ demokratièena komuniciranja« (Splichal,
1992c: 24).4

Hkrati so potekale razprave tudi o tem, kdo je lahko
›novi‹ lastnik medijev, ali se mediji sploh lahko lastninijo
in kdo lahko postavlja ali zamenjuje glavne in odgovorne
urednike oziroma vodstva. Po tedanjih razpravah je bil na-
men zakonodajalca prepreèiti politièno lastninjenje medi-
jev oziroma onemogoèanje politiènih prevzemov za novo
oblast »neprimernih« ali, natanèneje, manj všeènih medi-
jev. Takratne razprave so iz zornega kota argumentov, ki so
se pojavljali, in glede na morebitne posledice identiène raz-
pravam na isto temo desetletje pozneje.

Poglejmo, kako je potekala privatizacija najveèjega slo-
venskega èasopisa Delo. V zaèetku devedesetih let je ta-
kratni predsednik vlade Lojze Peterle v pogovoru za itali-
janski èasopis Corriere della Sera o imenovanju urednikov
slovenskih èasopisov povedal: »Meni se zdi nenormalno,
da vlada poleg tednika Demokracija ne bi imela še èasopi-

4 Splichal, Slavko. 1992. »Medijski zakonski jarem za drþavljane« v Delo (Sobotna
priloga), 15.2.



19

Lastninsko preoblikovanje najveèjega slovenskega dnevnika – Delo

sov. Kakorkoli þe, glede Dela, najpomembnejšega dnevni-
ka, smo sprejeli sklep, ki predvideva, da lahko z notranjim
razpisom izberejo kandidata, vendar se mora s to izbiro stri-
njati vlada« (Delo, 1. 8. 1990). Teden prej pa je v Demo-
kraciji (24. 7. 1990) o omenjenem vprašanju svoje mnenje
podal Janez Jerovšek, pozneje generalni direktor rtv Slo-
venija: »Nobena novinarska hiša in uredništvo v zahod-
nih parlamentarnih demokracijah ne moreta biti neodvi-
sna, bodisi od lastnika bodisi od oblasti. Pri nas pa þelijo
doseèi takšen izjemen status ... Odgovorne poloþaje uredni-
kov lahko v drþavnih medijih zasedajo samo tisti posamez-
niki, ki lahko dokaþejo vrhunske novinarske, kulturne ali
znanstvene reference. Kontrolo in kompetence nad tem naj
ima parlament.«

V takem ozraèju, ki ga je pospremilo tudi upadanje števi-
la naroènikov in naklade (Delu se je v obdobju 1991–1992

naklada zmanjšala za 10.000 izvodov), se je zaèela privati-
zacija. V anketi, ki jo je vodstvo èasopisa tedaj izvedlo med
zaposlenimi, se je 93% zaposlenih opredelilo za lastninsko
preoblikovanje z veèinskim deleþem zaposlenih. Namen pri-
vatizacije, kakor so ga predstavili prihodnjim delnièarjem,
je bil ohraniti samostojnost in neodvisnost podjetja, pove-
èevati poslovno uspešnost ter zaposlenim zagotoviti mak-
simalno kakovost dela in þivljenjski standard, ki bo teme-
ljil tudi na dohodkih iz vloþenega kapitala. Podjetje se je
potem odloèilo za naslednjo obliko privatizacije: 40 od-
stotkov druþbenega kapitala je bilo razdeljenih med Kapi-
talski sklad pokojninskega in invalidskega zavarovanja
(10%), Slovenski odškodninski sklad (10%) in Sklad rs za
razvoj d. d. (20%), 60 odstotkov lastnine pa naj bi odkupi-
li zaposleni. Lastnina podjetja v t. i. notranjem odkupu pa
naj bi bila razdeljena na naslednji naèin: lastninski certifi-
kati zaposlenih in njihovih oþjih druþinskih èlanov, nek-
danji zaposlenih in upokojencev (20%), notranji odkup
(22%) in 18 odstotkov vrednosti, ki bi jo prodali svojim
bralcem.

Sistemske spremembe, ki jih je povzroèilo lastninje-
nje, so bile povezane tudi s èedalje veèjo odvisnostjo od
oglaševalskega denarja in s tem poveèanja deleþa oglasov v
èasopisu. Januarja 1992 so v èasopisu odpravili mnenjsko
stran. Pojasnilo uredništva: namesto nje bo poslej (v èaso-
pisu) vsak dan posebna gospodarsko-finanèna rubrika, saj
menimo, da postaja to podroèje za mlado slovensko drþavo
èedalje pomembnejše. Novost je bila tudi izjava, da si bo
uredništvo bolj kot doslej pridrþevalo pravico, da razna urad-



20

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

na stališèa priredi ali novinarsko obdela (Delo, 21. 1. 1992).
Leta 1993 je podjetje Hit na vodstvo èasopisa javno

naslovilo vprašanje o domnevnih nepravilnostih pri pri-
vatizacij (»afera Delo«). Delo naj bi ustanovilo by-pass pod-
jetje za lastninski nadzor nad Slovenskimi novicami, v kate-
rem so nekateri vodilni ljudje Dela s svojimi dokapitaliza-
cijskimi vloþki bistveno odstopali od dokapitalizacijskih
vloþkov drugih zaposlenih. V sodnem registru podjetja tako
najdemo 148 poimensko navedenih novinarjev Dela in Slo-
venskih novic. V intervjuju za Fokus (9/10, julij/avgust 1993)
je tedanji namestnik glavnega in odgovornega urednika Dela
Danilo Slivnik na novinarjevo trditev, da so Novice klasièna
by-pass firma odgovoril: »To ni res. Pri Slovenskih novicah
gre za jasno kapitalsko razmerje 51% zasebnega in 49%
druþbenega kapitala, ki je s poznejšo dokapitalizacijo prešlo
v razmerje 60 : 40 v korist prvega. Druþbeni del pa bo zdaj
predmet lastninjenja, podobno kot Delo. Delo je Slovenskim
novicam dalo tudi kredit z osemodstotno obrestno mero. Pri
lastninjenju smo zelo previdni, saj vemo, da bi nam mnogi
skušali zelo hitro naprtiti kakšne nepravilnosti.«5

Na vprašanje, ali je v Novicah tudi kapital obrambnega
ministrstva oziroma nekaterih njegovih ljudi, je Slivnik
odgovoril: »Tudi to ni res. Ta denar je tako pregleden, pa
tudi èe bi kdo, hipotetièno reèeno, komu plaèal kak deleþ,
je najveèji 30.000 dem. Kakšen denar je to in kakšen vpliv
si lahko z njim kupiš?! Delo ima v Novicah 39% kapitala,
drugo smo zasebniki.«

Naèrt, ki ga je javnosti sporoèil odbor za reorganizacijo
ègp Delo, je na osnovi podjetniškega zakona predlagal, da
naj bi ègp Delo postalo matièno podjetje s petimi kapital-
sko povezanimi sestrami. Matièni druþbi naj bi pripojili ta-
kratne tozde Delo in Naši razgledi, Revije in prodajo pa še
delovno skupnost Stik in del delovne skupnosti skupnih
sluþb. Sestre pa naj bi bile Grafika, Novi tednik (sedanji
nt&rc), Globus, Gospodarski vestnik in Studio marketing
(Interno Delo, november, 1989, Referendumu na pot, de-
cember, 1989). S sklepom zbora delavcev tozd Delo je ju-
nija 1990 ustanovitelj dnevnika Delo postal tozd Delo. Ta
sklep je potrdil tudi delavski svet tozd Delo skupaj z zuna-
njimi èlani. Kot je bilo zapisano: S tem postaja dnevnik
Delo tudi po formalni plati samostojen zunajstrankarski èa-
sopis, ki izraþa interese najširše slovenske javnosti (Delo,

5 V intervuju za 7D na vprašanje, ali je podjetje Novice by-pass firma odgovarja:
»Zame je by-pass firma tista v zasebni lasti, v katero pretakaš druþbeni kapital. No-
vice so podjetje v mešani lasti, ampak vanj nismo pretakali druþbenega kapitala.«



21

Lastninsko preoblikovanje najveèjega slovenskega dnevnika – Delo

18. 6. 1990). V anketi èasopisa Delo (23. 6. 1990) je 51,5
odstotka anketirancev menilo, da Delo ravna prav, ker mora
biti èasnik v veèstrankarskem sistemu neodvisen; 15,9 od-
stotka vprašanih pa je menilo, da je sicer prav, da je Delo
neodvisno, vendar pa bi morali sedaj nad njim bedeti pred-
stavniki neodvisne javnosti; 24,5 odstotka sodelujoèih v
anketi pa je menilo, da politika in èasnikarstvo nimata no-
bene zveze, èasopis mora biti odvisen predvsem od bralcev
in od prodaje na trgu.

Aprila 1991 je bilo na temeljnem sodišèu v Ljubljani,
enota Ljubljana, registrirano podjetje Delo d. o. o. in s tem
je bilo konèano preoblikovanje nekdanjega tozda Delo v
samostojno podjetje Delo v druþbeni lasti. Ta postopek pa
je v javnosti sproþil številne polemike. Tednik Demokracija
(24. 7. 1990) je, denimo, objavil dopis predstavnikov nek-
danje szdl (sicer ustanoviteljice ègp Delo), v katerem so-
glašajo s prenosom ustanoviteljskih pravic. V dopisu je bilo
posebej omenjeno, da ta prenos ne zadeva lastninskih vpra-
šanj v zvezi s ègp Delo, kar pomeni, »da podpisani predstav-
niki ne odstopajo od svoji lastninskih upravièenj do èasopi-
sa Delo in ègp Delo«. Takratni minister za informiranje Sta-
ne Staniè je istega dne na straneh Dela objavil svoj odgovor,
v katerem poudarja, da je »Delo v minulih letih dobivalo
veè kot tri èetrtine vseh sredstev republiškega proraèuna,
namenjenih za dnevnike« (Delo, 24. 7. 1990).

Z drugim soglasjem agencije za privatizacijo (novem-
bra 1995) je podjetje postalo delniška druþba. Osnovni ka-
pital je znašal okrog 670 milijonov tolarjev in za to vred-
nost je podjetje izdalo 667.000 zaèasnic, ki jih je bilo po
vpisu lastninjenja treba nadomestiti z delnicami. Izbran je
bil naslednji naèin lastninjenja: interna razdelitev 20 od-
stotkov, notranji odkup 40 odstotkov, pokojninski in od-
škodninski sklad po 10 odstotkov in sklad za razvoj 20 od-
stotkov. Januarja 1999 je Delo kot prva medijska hiša v
Sloveniji zaèelo kotirati v borzni kotizaciji. Do vstopa na
borzo so se delnice prodajale na sivem trgu znotraj hiše.
Na tem trgu je proti koncu leta 1998 delnica þe dosegla
vrednost nad 7.000 tolarjev6. Ko se je Delo pojavilo na borzi,
je delnica skokovito zrasla in v tednu dni dosegla celo vred-
nost 20.000 tolarjev (Slovenski delnièar, 6. 3. 1999). Last-
niška sestava Dela se je v letih po lastninjenju bistveno
spremenila. Deleþ notranjih lastnikov je s 60 odstotkov upa-

6 Knjigovodska vrednost delnic Dela je bila leta 1997 2.000 sit, konec leta 1997

2.500 sit in konec leta 1998 3.600 sit.



22

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

del za polovico, poveèal pa se je deleþ zunanjih lastnikov –
predvsem zaradi koncentracije kapitala pri enem lastniku
– Krekovi druþbi.

tabela 1 :  lastniška sestava dela

krekova druþba (pid zvon 1 in zvon 2) 25,04 %

slovenska odškodninska druþba 11,70 %

kapitalska druþba 6,18 %

maksima 1 3,73 %

nfd 1 investicijski sklad 3,40 %

nova ljubljanska banka 3,05 %

kbm infond (pid infond zlat) 2,31 %

cogito bis b.h. 2,17 %

gorenje 2,02 %

poteza naloþbe 1,84 %

zavarovalnica triglav 1,71 %

ostali 36,85 %

(vir: kdd, 5. 12. 2000)

Za razliko od stanja v drugih vzhodno- in srednjeevrop-
skih drþavah v slovenskih medijih ni opaznega deleþa tuje-
ga kapitala med dnevnoinformativnim tiskom. Razen èa-
snika Finance7, v katerem s skoraj 75-odstotnim deleþem8

nastopa Dagens Industri (korporacija Bonnier), je veèina
drugih èasopisov v lasti domaèih druþb. Spomnimo, da je v
preteklosti bilo kar nekaj pogovorov o morebitnih lastniš-
kih posegih tujcev v Delo. Na zaèetku devetdesetih let se
je za nakup Dela zanimal pokojni britanski medijski mogo-
tec Maxwell, in ponujal tehnološko prenovo in tisk Euro-
peana v slovenšèini. Interes za veèinsko lastništvo je kazal
tudi bavarski medijski koncern ovb, ki je kakor Maxwell
ponujal tehnološko prenovo, pa še pomoè pri regionalni
ekspanziji èasopisa. Vendar je po konèanem postopku pri-
vatizacije bavarska korporacija ponudbo umaknila. V zad-
njem èasu kaþe interese za nakup nemški èasopisni zaloþ-

7 Dne 15. 2. 2001 so Finance postale šesti slovenski dnevnik (do takrat so izhajale
trikrat tedensko).

8 Zakon o javnih glasilih v 39. èlenu omejuje lastniške deleþe fiziènih in pravnih
oseb (domaèih in tujih) na 33 odstotkov. Ustanovitelj Financ Gospodarski vestnik
ima „samo» še 25-odstotni deleþ. Dva najveèja lastnika Gospodarskega vestnika sta
Infond Zlat d. d. s 50-odstotnim deleþem in Slovenska odškodninska druþba z de-
setodstotnim. Infond Zlat pa ima uradno v lasti 33-odstotni deleþ Veèera. Èe temu
dodamo 13 odstotkov deleþa Taluma in 6,5 odstotka, ki jih ima prek lastniških po-
vezav z dzs, je Infond Zlat skoraj polovièni lastnik Veèera. Gospodarski vestnik pa
je tudi solastnik televizijske druþbe eptv (Gajba). Lahko reèemo, da zakona, ki
nima sankcij, sploh ne moreš kršiti.



23

Lastninsko preoblikovanje najveèjega slovenskega dnevnika – Delo

nik waz, ki obvladuje veèino èasopisov v Avstriji, regio-
nalne èasnike na Madþarskem, v Bolgariji in hrvaško me-
dijsko uspešnico Jutarnji list.9 waz naj bi postal veèinski
lastnik Dela z 51-odstotnim deleþem tako, da bi sami kupi-
li tretjino (torej zakonsko dovoljen lastniški deleþ), drugo
pa bi kupil poseben koncern. Vodstvo je ponudbo zavrni-
lo, vendar meni, da se v prihodnje lahko pogovarjajo o
morebitnem poslovnem sodelovanju na enakopravnih te-
meljih. waz je podobno ponudbo poslal tudi mariborske-
mu Veèeru, za nakup katerega se zanima tudi avstrijska
Styria, ki se je v tem èasu potegovala tudi za nakup lastniš-
kega deleþa Veèernjega lista v sosednji Hrvaški. Prihodnji
razvoj slovenskih èasopisov je odvisen od omejitev sloven-
skega èasopisnega trga. Delo naj bi se usmerilo v sodelova-
nje na tujih trgih, Veèer pa na povezovanje lokalnih medi-
jev v slovenskem prostoru. V intervjuju za Gospodarski vest-
nik (6. 4. 2000) je direktor Dela povedal, da bi zanje bilo
smiselno iskati kapitalske povezave zunaj Slovenije. Pri tem
je omenjal hrvaško Slobodno Dalmacijo, makedonsko Novo
Makedonijo in sarajevsko Osloboðenje. Po njegovih bese-
dah so zaradi zakonskih omejitev odloþili razvoj lastne te-
levizijske in radijske postaje, èeprav se jima niso odpove-
dali (GV, 6. 4. 2000). Poleti 2000 je nato celotna štirièlan-
ska uprava Dela obiskala Split in se pogovarjala s poslov-
nim vodstvom in uredniškim kolegijem Slobodne Dalmaci-
je. Vodstvo Slobodne Dalmacije je namreè Delo povabilo,
naj se pridruþi tujim interesentom za nakup veèinskega de-
leþa v tem splitskem èasniku (med morebitnimi kupci so
omenjali tudi waz, francoski Hachette in italijanskega me-
dijskega mogula Berlusconija). Projekt naj bi bil dolgoroè-
no obetaven. Delo pa pri tem zanima zgolj èasopisni del, ki
vkljuèuje tudi dobro stojeèo radijsko postajo.

9 waz je polovièni lastnik najveèjega hrvaškega medijskega podjetja Europa Press
Holding.



24

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

LASTNINSKO PREOBLIKOVANJE VEÈERA

Za razliko od Dela se je mariborski Veèer usmeril na
poslovno povezovanje (natanèneje nakup) lokalnih medi-
jev. Tako je lokalnim medijem v Murski Soboti (Podjetje
za informiranje, v okviru katerega poslujejo lokalni tednik
Vestnik, nekomercialna radijska postaja Murski val in ogla-
ševalska agencija), Celju (delniška druþba nt&rc zdruþuje
èasopis Novi tednik, Radio Celje in skupno oglasno agenci-
jo) in na Ptuju (Radio Ptuj in Tednik) ponudil zdruþitev v
enotno podjetje z Veèerom. Po besedah takratnega direk-
torja èzp Veèer ne gre za nikakršen prevzem, temveè za sno-
vanje podjetja, ki lahko na trgu utrdi poloþaj vseh. Poglej-
mo najprej lastniško strukturo omenjenih podjetij. Soboško
Podjetje za informiranje je v 90-odstotni lasti zaposlenih,
preostalo desetino pa ima Kapitalska druþba. V nt&rc so
najveèji lastniki Atena Ena d. d. (20%), Cerovšek Joþe
(13,8%), kapitalska in odškodninska druþba po 10% in Delo
– tèr d. d. z nekaj veè kot šestimi odstotki. V ptujskem Ted-
niku (tretjinski deleþ) in mariborskem Veèeru ima 33 odstot-
kov kbm Infond. Oèitno je, da je dal pobudo za povezovanje
skupni lastnik, ki ni zainteresiran za desetodstotne lastniške
deleþe v teh medijih, temveè za popolni prevzem.

Èe pustimo ob strani ekonomsko (ne)upravièenost tega
povezovanja, ostaja vprašanje spoštovanja doloèil takrat
veljavne zakonodaje. Po zjog (40. èlen) je bilo navzkriþno
lastninjenje omejeno tako, da je izdajatelj dnevnega tiska
lahko imel v drugem izdajatelju dnevnega tiska ali organi-
zaciji rtv samo desetodstotni deleþ. Drugaèe povedano; v
tej »zgodbi« bi zagotovo najveè izgubile lokalne radijske
postaje. Upoštevaje doloèila takratne zakonodaje bi zaradi
napovedanega povezovanja namreè ostale brez radijskega
dovoljenja, torej frekvence. Na vprašanje, kako se bodo
»izvili« (izogibanje oz. kršitev 40. èlena zjog) iz zakonskih
ovir zaradi radijskih postaj, je takratni direktor èzp Veèer
odgovoril, da prièakuje spremembe v novem zakonu, saj je
nelogièno, da bi slovenskim lastnikom prepovedovali, kar
je omogoèeno tujcem, to pa podkrepljuje s primerom POP
TV (Delo, 10. 9. 1999).

Nezainteresiranost odgovornih za ugotavljanje dejan-
ske lastniške sestave in posameznih deleþev pri slovenskih
medijih je mogoèe najbolj oèitna na primeru najveèje za-
sebne organizacije rtv, ki deluje pod skupno blagovno
znamko POP TV. Zaradi ohlapnih in dvoumnih doloèil zjog

ni mogel ustaviti in prepreèiti delovanja »lovcev na frek-



25

Lastninsko preoblikovanje Veèera

vence« in raznih oblik »prekupèevanja s frekvencami«. Pri
tem ne mislimo na prodajo ali nedovoljeni prenos dode-
ljene frekvence na drugo osebo, kar sta prepovedovala za-
kon o telekomunikacijah in zjog, temveè na to, da frek-
vence uporablja tretja oseba, ki nima tega dovoljenja, èe-
sar zakon nikjer ne omenja. »Tisto, kar naj bi bilo omogo-
èeno tujcem,« je posledica nedoreèene zakonodaje.

tabela 2:  lastniška sestava veèera

pid infond zlat (kbm infond)
10

32,23 %

talum 12,62 %

slovenska odškodninska druþba 10,00 %

leykam 9,74 %

dnevnik 6,52 %

triglav steber 1 pid 2,45 %

publikum 2,23 %

mali delnièarji 24,20%
11

(vir: kdd 5. 12. 2000)

Tiskarna Leykam, ki je v stoodstotni lasti avstrijskega
Leykam Media ag

12, je leta 1994 (po nakupu propadlega
Mariborskega tiska) sklenila z Veèerom 10-letno pogodbo
o tiskanju. Leykam, ki naj bi ga zanimal 25- do 40-odstot-
ni lastniški deleþ Veèera, je svoj sedanji desetodstotni deleþ
pridobil veèinoma z nakupom delnic malih delnièarjev. V
izjavi za Dnevnik (6. 7. 2000) je takratni direktor DZU kbm

Infond menil, da avstrijski interesi v Veèeru niso samo ka-
pitalskega znaèaja, ampak se za tem skrivajo tudi drugi in-
teresi, Kakšni, pa ni povedal.

Prav dzu kbm Infond je opravila zadnji veèji nakup
delnic Veèera, tako da ima trenutno þe skoraj 33%. Konec
leta 2000 je postalo oèitno, da se nameravata kapitalsko
povezati Dnevnik in Veèer. Oktobra 2000 sta obe èasopisne
hiše navzkriþno kupile dnevnice v višini 6,52 odstotka. Po-
vezana Dnevnik in Veèer bi tako pridobila 46-odstotni trþni
deleþ dnevnih politiènih èasnikov in postali moèna kon-
kurenca Delu (42 odstotni deleþ). Po zagotovilih vodilnih
v obeh èasopisnih hišah gre pri povezovanju za »zavarova-

10 Lastniška sestava pid Infond Zlat: dzs 15,07%, Nova kbm 8,32%, kbm Infond dzu

9,10%, Luka Koper 2,10%, ac-Kapital 1,54%, Zavarovalnica Maribor 1,35%, dlc

1,47%, Delo Prodaja 1,24%, Intereuropa 1,16% in drugi 58,65%.
11 V pol leta je lastniški deleþ malih delnièarjev v Veèeru padel skoraj za polovico.
12 Leykam v Gradcu tiska Kronen Zeitung za Štajersko in Koroško in nekatere druge

èasnike in revije. Od slovenskih medijev pa pri Leykamu tiskajo še tednik Druþino
in revijo Ognjišèe.



26

Lastninsko preoblikovanje Veèera

nje interesov lastnikov« (Veèer, 13. 10. 2000) in »ne za
zdruþevanje obeh medijev oz. oblikovanje enotne uredniš-
ke politike« (Finance, 11. 10. 2000) Zamisel o zdruþevanju
je nastala v upravah obeh èasopisnih hiš (veèjo vlogo pa
naj bi pri tem imela dzs

13 kot najveèja lastnica Dnevnika).
kbm Infond – ki ima »svoj« 33-odstotni deleþ v Veèeru in
lahko »raèuna« še z deleþem Taluma (13%) in Dnevnika
(6,5%) – in dzs poskušata s tem povezovanjem ustvariti
konkurenco Delu. Dnevnik in Veèer tako bistveno ne zao-
stajata za naklado Dela, zdruþevanje pa naj bi predvsem
omogoèilo boljšo pozicijo pri »boju« za oglaševalski denar.
Vprašanje pa je, kaj se bo zgodilo, èe poslovno sodelovanje
med obema hišama ne bo prineslo þelenega dobièka, ka-
kršnega prièakujejo lastniki?

Èasopis Delo s Slovenskimi novicami, kjer ima veèino
kapitala14, pokriva danes 60 odstotkov slovenskega dnev-
niškega trga. Štirje najveèji dnevniki pa nadzorujejo sko-
raj 90 odstotkov trga dnevnoinformativnih èasopisov. Pre-
den odgovorimo na vprašanje, ali je na èasopisnem trgu
prišlo do koncentracije, poglejmo, kako so se konèali po-
skusi – po našem mnenju – politiènega ustanavljanja no-
vih dnevnoinformativnih èasopisov.

13 Lastniška sestava dzs d.d.: Infond Zlat d.d. 17.99%, Slovenska odškodninska
druþba 7,36%, Nika pid d.d. 7,10%, Triglav Steber 1 pid d.d. 6,30%, Kapitalska
druþba d.d. 5,73%, Pomursko investicijska druþba 1 d.d. 4,84 % in drugi 50,69%
(vir: poslovno poroèilo dzs 24. 4. 2001). dzs ima svoje deleþe v Zaloþbi Obzorja,
Maribor, Tehnièni zaloþbi in Cankarjevi zaloþbi, potem v Veèeru, skupini GV,
Dnevniku, Primorskih novicah in Delu Prodaji ter v treh radijskih postajah (Radio
Morje, Radio Breþice in Radio Sevnica). V zaèetku aprila 2001 se je zaèela »nakupo-
valna vojna« med dzs in kbm Infondom. Po poslovnem poroèilu dzs naj bi vrhu-
nec naloþbenih aktivnosti v letu 2001 pomenil zagotovitev dodatnih dolgoroènih
sredstev s projektom in emisijo obveznic dzs d. d. za financiranje paketa 15% del-
nic pid Infond Zlat d. d. (oz. pridobitev 15% deleþa celotne emisije delnic pid In-
fond Zlat d. d. v letu 2001). Na zaèetku maja je postalo oèitno, da je nakupovalec
postal Infond Zlat, ki naj bi poveèal svoj deleþ na skoraj 23%. Konec maja 2001 je
bil »sklenjen kompromis med dzs in kbm Infondom«. Na skupšèini pida Infond
Zlat je povedano, da je »namera kbm Infonda o prevzemu dzs bila samo manever,
s katerim so þeleli onemogoèiti dzs, da bi na skupšèini razpolagala z veèino gla-
sov« (Delo, 25. 5. 2001)

14 V Slovenskih novicah ima Delo d. d. 99,76% lastniški deleþ. Ostalo (0,24%) ima
ena fizièna oseba (vir: Slovenske novice, 17. 11. 2000)



27

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

SLOVENEC  -  PRVI NOVINEC
»S KRATKO SAPO«

Marca 1991 je predsedniku vlade Lojzetu Peterletu us-
pelo v drþavni proraèun vnesti novo postavko – 28 milijo-
nov dinarjev (2,8 mil dem) za demokratizacijo medijev ozi-
roma za zagon novih medijev. Veèina tega denarja je bila
namenjena ustanavljanju èasopisa Slovenec, manjši dela pa
je dobil èasopis Demokracija. Po podatkih iz sodnega regi-
stra je razbrati, da je bilo 20 ustanoviteljev Slovenca (nji-
hov skupni vloþek je bil 200.000 takratnih dinarjev) in da
so najveèji ustanovni deleþ prispevali nekdanji direktor Slo-
venca Pavel Bratina, Joþe Bernik in Johann Tomaþiè. Kon-
zorcij lastnikov podjetja Slovenec d. o. o. je kot najveèje
delnièarje imel skd, tednik Druþino in kapitalske vloþke
nekaterih zdomcev. Katoliška cerkev je zaradi omejitev po
zjog dobila lastniške deleþe prek dr. Janeza Grila. Za prve-
ga urednika je upravni odbor postavil Andreja Rota, ki je
za to priloþnost z druþino prišel iz Argentine. Njegov pri-
hod je v okviru – pozneje opušèenega – programa za vraèa-
nje slovenskih emigrantov financiral Sklad za repatriacijo
Slovencev, ki ga je ustanovil izvršni odbor skd. Prve šte-
vilke so bile, kakor jih je oznaèil prvi glavni urednik An-
drej Rot, »katastrofalne« (Jana, 21. 8. 1991). »Pri usta-
navljanju èasopisa smo imeli kup teþav – od denarnih do
èloveških ... Obstojeèe hiše so moène, ljudje niso navajeni
menjavati sluþb, ne þelijo tvegati. Polega tega so se mnogi
bali, da bo to zelo desnièarski, klerikalni in celo provladni
èasopis. Zato sem vseskozi poudarjal njegova uredniška na-
èela: kršèanski etos, demokracija, pluralizem, uvajanje men-
talitete trþnega gospodarstva,« je Andrej Rot povedal v in-
tervjuju za 7D (13. 11. 1991) Zaèetna ambicioznost je kma-
lu izpuhtela. Èasopis so na zaèetku, to je junija 1991, ogla-
ševali s sloganom »Vsak dan 80 tisoè Slovencev veè«. Za-
èeli so z veè kakor optimistièno naklado 80.000 izvodov,
ki je v nekaj mesecih zdrsnila na 10.000 izvodov in konèa-
li pri prodani nakladi okrog pet tisoè izvodov. Zadnja šte-
vilka je izšla sredi novembra 1996, od januarja 1997 pa je
bilo podjetje v steèajnem postopku. V uvodniku Slovenca
(13. 7. 1996) je bilo zapisano: »Pred petimi leti je Slove-
nec zaèel svojo pot na medijskem prizorišèu z geslom 80.000

Slovencev veè. Še nekaj dni in kmalu bomo rekli En Slo-
venec manj. Kako je mogoè takšen nezaslišen škandal?«

Kronologija propada Slovenca je veè kot zgovorna. No-
vembra 1991, pet mesecev po zaèetku izhajanja, so Rota



28

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

zamenjali. Konkurenèni èasniki so prinašali naslove kot
»Rot þrtev chicaške desnice« in »Za dolarje iz Chicaga je
Slovenec þrtvoval urednika«. Oglasil se je tudi Clarin iz
Buenos Airesa, dnevnik z najveèjo naklado v španskem
jeziku, ki je zapisal, da je bila »odstranitev zmernega Rota
del cene za kapital, ki ga je èasopis dobil od slovenske dias-
pore iz Chicaga«. V vsakem primeru dogodek ni koristil
podobi èasnika v slovenski javnosti. Z Rotovo zamenjavo
se je zaèel niz nenehnih kadrovskih sprememb na vrhu Slo-
venca, ki se je konèal z imenovanjem Mihe Štamcarja, se-
danjega urednika pri Mladini, za zadnjega glavnega uredni-
ka, preden je Slovenec šel v steèaj. Kadrovske zamenjave,
ki so povzroèile govorice o bolj radikalni desnièarski us-
meritvi, so poleg nestabilne podobe v javnosti negativno
vplivale tudi na naklado, saj so od èasopisa odvrnile sre-
dinsko usmerjeno bralstvo (Delo, 4. 5. 1996). Èeprav so
desne in desnosredinske stranke na volitvah dobile okoli 40

odstotkov glasov, se slovenska desnica ni nikoli zdruþila okrog
»svojega« èasopisa. Maja 1994 so 6782 èlanov Socialdemo-
kratske stranke Slovenije (sdss) in predstavniki èasopisa Slo-
venec prejeli dopis, v katerem je pisalo: »Na podlagi dogo-
vora med vodstvom sdss in predstavniki èasopisa Slovenec
pozivam vse èlane stranke, da v èasopisu Slovenec sodelujejo
s svojimi prispevki. (...) V zvezi s tem prièakujemo. da bodo
èlani naše stranke naroèali Slovenca, s èimer bo omogoèeno
nadaljnje izhajanje tega èasopisa. sdss bo podpirala uredniš-
ko politiko Slovenca, kolikor bo še naprej zastopal stališèa
strank demokratskega bloka. Zato vam v prilogi dostavlja-
mo naroèilnico, s katero lahko naroèite èasopis Slovenec.«
Pod besedilom je bil podpisan Janez Janša.

Interni politièni spori, ki so prerasli v odkrit spopad,
javno razglašanje nekaterih novinarjev Slovenca, da mora
biti èasopis bolj politièno in strankarsko angaþiran, pre-
vlada politike nad stroko pri imenovanju vodilnih ljudi in
predvsem nezainteresiranost in ekonomska brezbriþnost
lastnikov so negativno vplivali na podobo èasopisa in nje-
govo naklado. Še veè, ti spori so pripeljali do tega, da so po
veè mesecih neizplaèevanja plaè novinarji zaèeli stavkati
in da je èasopis prišel v steèaj.

Druþba Slovenec d. o. o., ki je izdajala èasopis, si je v
sedmih letih nakopala skoraj milijardo tolarjev dolgov. Teh
ne bi mogli poravnati niti s prodajo imena in naroèniške
mreþe, na kar so opozarjali zaposleni. Od podjetja je ostalo
pribliþno milijon tolarjev na þiro raèunu in nekaj pisarniš-
ke opreme v vrednosti tisoè mark. Ne smemo prezreti, da



29

Slovenec - prvi novinec »s kratko sapo«

so raèunalnike in veèino tehniène opreme prepisali na ob-
vodno podjetje. Skupni dolg podjetja Slovenec d. o. o. do
zaposlenih je bil okrog 19 milijonov tolarjev, od tega je 1,7
milijona tolarjev dolg do nekdanjega direktorja in glav-
nega urednika. Najveèji upniki so bili gradbeno podjetje
sct in Info grafika15 s po 340 milijoni tolarjev terjatev in
Krekova banka s 25 milijoni tolarjev terjatev. Med manj-
šimi upniki so bili tudi skb banka, podjetji Lek in Mobitel
in Reuters London. Na javno draþbo ni bilo nikogar kljub
govoricam, da je zainteresirani kupec najveèji slovenski
dnevnik Delo.

Takratni predsednik sindikata novinarjev Venèeslav Ja-
pelj je zapisal, da je vodstvo stopilo v projekt novega èa-
snika »ekonomsko diletantsko in avanturistièno«. Po nje-
govi oceni so Slovenca istovetili s stranko skd, »zato pušèa-
jo zadnji dogodki grd madeþ na tej stranki« (Veèer, 7. 12.
1996, Delo, pisma bralcev, 7. 12. 1996). Sindikat je sodil,
da Slovenija potrebuje èasnik s podobno usmeritvijo, ven-
dar bi bilo po njihovem mnenju ustanavljanje novega mno-
go draþje in daljše, kakor èe bi obdrþali starega. Propadli
»projekt Slovenec« je pokazal popolno pomanjkanje zani-
manja lastnika za lasten èasopis. Tudi novinarji so ugoto-
vili, da je »èasopisni trg morda edini pravi trg na Sloven-
skem, na katerem se je treba vsak dan dokazovati s kako-
vostjo« (Delo, 5. 12. 1996), oziroma da je »najveèji slo-
venski novinarski izziv, kako narediti ugleden in bran de-
sni nacionalni dnevnik« (Slovenske novice, 29. 11. 1996).

15 V podjetju Info grafika so najveèji posamezni lastniki Joseph Kastelic (10,5%),
Bojan Faleþ (9,5%) in Joþe Bernik (8,3%). »Cerkevni« deleþ kapitala v podjetju
ima rimskokatoliška škofija Koper (36,2%), Tiskovno društvo Ognjišèe (20,6%)
in rimskokatoliška škofija Maribor (14,9%). Podjetje je tudi 0,23% lastnik televi-
zijske postaje TV3.



30

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

REPUBLIKA  PO SLOVENÈEVI  POTI

Januarja 1992 je Delo objavilo poroèilo, da se namera-
va iz Primorskega dnevnika razviti šesti vseslovenski poli-
tièni dnevnik Republika. Podobno kakor pri Slovencu je bil
tudi njegov nastanek od samega zaèetka zelo politièno obar-
van. Republika naj bi nastala z moèno podporo nekaterih
levih krogov, ki so se ustanavljanja èasopisa lotili kot pro-
tiuteþ desnim medijskim ambicijam. Gianni de Michelis,
takratni italijanski zunanji minister, naj bi priskrbel 6 mi-
lijard lir, vendar iz tega ni bilo niè. Novembra 1992 je izšla
prva številka Republike na šestnajstih straneh in v barvah
kot prvi barvni èasopis po Slovenskih novicah. Èasopis je
presenetil z uvrstitvijo kulture na udarno tretjo stran (kul-
turna priloga je bila sicer ena od moènejših toèk Slovenca).
Za zaèetno reklamno akcijo so porabili ogromno denarja.
Strošek oglaševanja je moèno naèel skupni proraèun in
kmalu so se zaèutile negativne posledice. Èasopis, ki so ga
tiskali v Trstu, se je spopadal s teþavami pri prevozu in di-
stribuciji naroènikom. Te teþave so ogrozile naklado: ker
ga ponekod niso dobili po ves teden, so sledile številne
odpovedi. Niè manj pereèe pa niso bile niti »interne« na-
pake. Veèina znanih novinarjev, ki so prišli z radia in tele-
vizije, ni bila vajena tiskanega medija. Dodajmo, da je ve-
èina med njimi na Republiko prišla izkljuèno zaradi visokih
plaè in honorarjev. Kaj pa potencialni bralci? Po besedah
èetrtega glavnega urednika (tudi v tem vidimo podobnost
s Slovencem, kjer so uredniki v povpreèju vztrajali le eno
leto) je Republika zgrešila pri oceni, »da bo za prevzem dela
bralcev zadostovalo þe to, da bo èasopis v barvah in da bo
to predstavljalo nekakšno novost. Kasneje se je izkazalo,
da so slovenski bralci precej navezani na èasopise, na kate-
re so naroèeni« (Delo, 4. 5. 1996). Septembra 1995 so Fi-
nance prviè javno zastavile znano vprašanje: »Bo Republika
kmalu nehala izhajati?« Marca 1996 so o propadu èasopisa
pisale tudi Slovenske novice. Takrat so novi lastniki zaprosi-
li za sprejem pri predsedniku vlade Drnovšku s prošnjo za
finanèno podporo vlade pri izdajanju Republike. Zatona (in
dokonènega prenehanja izhajanja) èasopisa takrat ni bilo
mogoèe veè ustaviti. Èasopis so zaèeli zapušèati dobri no-
vinarji, honorarje so sodelavcem izplaèevali z veèmeseèno
zamudo ali sploh ne, oglaševalskega priliva skorajda ni bilo
veè. Vprašanju, ali slovenski èasopisni trg lahko preþivi šest
nacionalnih èasopisov, so sledili podobni odgovori vodil-
nih na Slovencu in Republiki. Janez Obreza, takratni direktor



31

Republika po Slovenèevi poti

Slovenca, je leta 1995 v intervjuju izjavil, da bi v Sloveniji
zadošèali štirje dnevniki. Mnenje odgovornih v Republiki
je bilo podobno. »Glede na velikost drþave je šest dnevni-
kov kar precej. Èe bomo v Sloveniji stvari prepustili samo
trgu, bosta ostali dve, najveè tri hiše« (Delo, 4. 5. 1996).

Majhen trg je slovenska posebnost, toda malo število
èasnikov, ki obvladuje ves trg, ni novost, pravzaprav je to
v svetovnih merilih þe pravilo. Število èasnikov upada,
zmanjšujeta pa se tudi število in naklada politiènega, pred-
vsem strankarskega tiska. Avstrija je še pred dvajsetimi leti
imela 33 èasnikov, danes pa jih ima le šestnajst. Tabloid
Neue Kronenzeitung zaseda 42,2 odstotka trga. Podoben pro-
ces poteka v Nemèiji, kjer se zmanjšuje število èasopisov
in poveèuje število mest, ki imajo le en èasnik. V še bolj
radikalni obliki se to uveljavlja tudi v zda: tam ima kar 98

odstotkov mest (med drugim tudi veèmilijonska mesta, ka-
kršni sta Los Angeles in Philadelphia) na voljo le en èa-
snik ali pa dva èasnika iz iste èasopisne hiše. T. i. »indeks
pluralizma« sicer predstavljata dva èasnika na milijon pre-
bivalcev. V Sloveniji bi po tem povpreèju zadostovali štir-
je nacionalni dnevniki.

Naèrtovalci projektov Slovenca in Republike in v še bolj
tragièni obliki Jutranjika (èasnika, ki je zaèel izhajati in uga-
snil v zgolj enem mesecu, junija 1998) so izhajali pred-
vsem iz politiènih interesov. Reèemo lahko celo, da so vsi
bili politièni, ne pa trþni projekti. Popolnoma so spregle-
dali znaèilnosti (in posebnosti) slovenskega èasopisnega
trga in trende, ki prevladujejo v tujini. Brez potrebnih fi-
nanènih sredstev za zagon èasopisa in profesionalnih meril
je sledil prièakovani rezultat – njihov propad.



32

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

MEDIJSKA PLURALNOST V SLOVENIJI

Kako torej zagotoviti pluralnost medijskega prostora? Na-
ša temeljna predpostavka je, da je pluralizacija medijev lah-
ko le predmet ustrezne zakonodaje, ne pa (ne)naklonjenosti
posamezne vlade, strank ali lastnikov. Prejšnji zakon o jav-
nih glasilih je v poglavju z naslovom Zašèita pluralnosti go-
voril izkljuèno o eksterni (lastniški) pluralnosti, niti z bese-
dico pa ni omenjal interne (vsebinske) pluralnosti.

Poslanec nekdanje skd je novembra 1998 v parlamen-
tarno proceduro vloþil predlog za dopolnitev zakona o jav-
nih glasilih, naj drþava s proraèunskim denarjem zagotovi
pluralnost in raznovrstnost javnih glasil tako, da finanèno
podpre tista glasila, ki izhajajo v Sloveniji in v slovenskem
jeziku, pišejo preteþno o politiènem dogajanju in dosegajo
naklado od 10.000 do 25.000 izvodov. O razdelitvi sredstev
(predvidena vsota potrebnega proraèunskega denarja naj bi
bila pet milijard tolarjev) naj odloèa komisija pri ministr-
stvu za kulturo. Imenuje naj jo minister, in sicer na predlog
poslanskih skupin drþavnega zbora. Iz istih proraèunskih sred-
stev pa naj bi po predlogu poslancev nekdanje skd na zahte-
vo izdajatelja pokrili tudi celotni letni primanjkljaj posa-
meznega glasila, ki je upravièeno do drþavne pomoèi.

Drþavna pomoè javnim glasilom (èe ostanemo zgolj pri
tiskanih medijih) bi lahko vkljuèevala naslednje oblike:
neposredno pomoè v obliki subvencij oziroma dotacij za
tekoèe poslovanje, davèno ugodnejšo obravnavo (niþje
stopnje davka na dodano vrednost ali niþje stopnje davka
na dobièek druþb), subvencije in niþje obrestne mere pri
investiranju ter posebne popuste pri uporabi komunikacij-
ske in transportne infrastrukture. Neposredno podporo gla-
silom, kakršno je predlagala nekdanja skd, imajo po nji-
hovih podatkih v Avstriji, na Nizozemskem, Portugalskem,
Švedskem, Finskem, v Franciji, Italiji, Belgiji, Luksembur-
gu in v Nemèiji. Po podatkih pristojnih evropskih ustanov
in izjemno natanènega poroèila, ki ga je februarja 1999 za
potrebe parlamenta pripravila njihova raziskovalna skupi-
na, lahko vidimo, da neposredne drþavne pomoèi ne poz-
najo v Nemèiji, paè pa jo izkljuèno za flamsko skupnost
poznajo v Belgiji, medtem ko jo v Italiji in na Nizozem-
skem dodeljujejo v manjši meri – le strankarskim glasilom.
V Nemèiji drþava javnim glasilom »pomaga« z niþjo stop-
njo ddv (namesto standardnih 16 odstotkov je pri javnih
glasilih sedemodstotna) in s popusti pri uporabi komuni-
kacijske (predvsem poštne stroške) in transportne infra-



33

Medijska pluralnost v Sloveniji

strukture. Podobno ureditev imajo tudi v Švici in Veliki
Britaniji. Na Nizozemskem ni neposrednih subvencij, ven-
dar tamkajšnji èasopisi in revije lahko zaprosijo tiskovni
sklad za subvencije za nove projekte. Sklad odobrava po-
sojila za politiène dnevnike in tednike po trenutni presoji.

Poglejmo samo »tehniène teþave«, ki bi jih predlagana
komisija imela pri podeljevanju proraèunskih sredstev. V
Sloveniji je med tiskanimi obèili okrog 370 javnih glasil,
od katerih jih med èasopise uvršèajo veè kakor 160. Veèi-
na med njimi ima naklado od deset tisoè do sto tisoè izvo-
dov. Komisija bi morala najprej ugotoviti, katera so tista
glasila, »ki preteþno pišejo o politiènem dogajanju« in ne
presegajo 25.000 izvodov naklade. V prvih razlièicah seda-
njega zakona o medijih je zakonodajalec postavil zahtevo
o obveznem objavljanju podatkov o nakladi in to je med
predstavniki tiskanih glasil izzvalo ostro nasprotovanje (ka-
tera naklada, dnevna, vèerajšnja, tedenska, povpreèna me-
seèna, bruto tj. tiskana ali neto tj. vsi prodani izvodi). Pred-
log je bil umaknjen.

Ali pri tej zadevi ne gre izkljuèno za predpostavko ne-
katerih politiènih skupin (strank), da obstojeèih medijev
ni mogoèe strankarsko prikrojiti, ter potrebujejo svoje last-
ne (strankarske?) medije za navidezno pluralnost? Zakaj
potem ne bi ustanovili strankarskih èasopisov (morebiti z
drþavno subvencijo) z jasno ideološko usmerjenostjo? Ali
po dosedanjih izkušnjah ni povsem oèitno, da noben dnev-
nik ne bo uspešen, èe je zasnovan kot politièni projekt?

»Zgodba« o zagotavljanju pluralnosti medijev še zda-
leè ni konèana. Predlog zakona o medijih, ki ga je junija
2000 vloþila takratna vlada, je vseboval tudi dopolnilo o
ustanavljanju sklada za medije. Kljuèna je bila predvsem
prva alinea drugega odstavka predlaganega novega 4. a èle-
na zakona. Ta pravi, da drþava prek sklada zagotavlja sreds-
tva tudi za »zagotavljanje pluralnosti splošno-informativ-
nih tiskanih dnevnikov«. Predlagatelj, torej vlada rs, je v
uradni obrazloþitvi zapisal, da je »po petletnem obdobju
liberalizacije medijev nastopil trenutek, ko mora drþava ob-
likovati medijsko politiko in jo premišljeno podkrepiti z
drþavno pomoèjo za pluralizacijo tiskanih medijev, za spod-
buditev razvoja neodvisne avdiovizualne produkcije in di-
stribucije« in za druge vidike, povezane izkljuèno z elek-
tronskimi mediji. Èe bi iz amandmaja èrtali to alineo in z
njo povezana doloèila, na druge predloge verjetno nihèe
ne bi imel pripomb. Druge alinee namreè pravijo, da rs

preko sklada za medije zagotavlja sredstva za spodbujanje



34

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

razvoja avdiovizualne produkcije avtorskih del v sloven-
skem jeziku, sofinanciranje razvoja rtv-programov poseb-
nega pomena za Slovenijo, sofinanciranje programov rtv

Slovenija in razvoj tehnološke infrastrukture. S takšnimi
doloèili bi se verjetno strinjale vse strani, torej komercial-
ne, nekomercialne regionalne in javne radijske in televizij-
ske hiše. Prilagajanje evropski zakonodaji zahteva tudi po-
veèanje domaèe in evropske rtv-produkcije, ki je zaradi pred-
nosti ekonomije obsega cenejša od jezikovno in trþno bolj
omejenih lokalnih in regionalnih vsebin. Razumljiv pa je
interes drþave in javnosti, da domaèe ustvarjanje omogoèa-
ta tudi s subvencioniranjem preko tovrstnega sklada.

Takratna vlada je v predlog amandmaja zapisala, da
bodo za razdelitev denarja skrbele skupine neodvisnih stro-
kovnjakov. Pri tem, je še zapisala vlada, bo sklad upošteval
naslednja merila:

· redno in objektivno predstavljanje delovanja in stališè po-
litiène pozicije in opozicije;

· povpreèno število prodanih izvodov dnevnika ali tednika
(tu je predlagatelj v nasprotju s samim seboj, saj pred tem
zapiše, da bo subvencioniral samo dnevnike; op. a.);

· povpreèno število objavljenih izvirnih èlankov v posamezni
številki;

· obseg splošnoinformativnih, kulturnih, znanstveno-stro-
kovnih in izobraþevalnih programskih vsebin.

Teþava pri omenjenih merilih je, da bi pri resnièno
neodvisnih skupinah na razpisu za sredstva »zmagali« ali
Dnevnik ali Veèer ali Delo in ne denimo Slovenec, Republika
ali Jutranjik. Prvi trije namreè bolj izpolnjujejo zahtevana
merila, kakor pa bi jih kateri koli novoustanovljeni dnev-
ni èasopis. Navsezadnje bi se za sredstva sklada lahko pote-
govali tudi obstojeèi èasniki, saj imajo niz nekomercialnih
vsebin, npr. o znanosti in razvoju, knjiþevnosti in kulturi, s
katerimi skrbijo za èim višjo raven obvešèenosti bralcev in
za èim višjo raven javne razprave.

In prav to je teþava takrat predlaganega naèina sub-
vencioniranja. Merila govorijo o rednem in objektivnem
predstavljanju stališè politike pa o nakladi, številu izvirnih
èlankov in o obsegu nekomercialne ali manj komercialne
vsebine. Èe torej èasopisni zaloþnik redno objavlja, kaj pra-
vijo politiki, in èe so številke na njegovi strani, izpolnjuje
merila. Nihèe pa, niti predlagatelj v obrazloþitvi tega
amandmaja, ne govori o þelji po dvigovanju javne razpra-
ve in komuniciranja in o þelji po kakovostnem in celost-
nem obvešèanju.



35

Medijska pluralnost v Sloveniji

Predlog nikjer ni govoril o nediskriminatornih oblikah
pomoèi tisku in medijem na splošno, torej o manjših stop-
njah davka, niþjih tarifah telekomunikacij, cenejšem pa-
pirju in podobno. Prav s temi oblikami pa svojim mnoþiè-
nim obèilom pomaga veèina evropskih drþav.

V številnih evropskih priporoèilih in dokumentih je
velikokrat omenjeno, da je pomembni dejavnik, ki poleg
drþavne pomoèi zavira koncentracijo medijev, tudi omeje-
vanje lastniških deleþev v posameznih medijih oziroma pre-
poved navzkriþnega lastništva. Evropske »zahteve« na tem
podroèju so zelo enostavne: transparentnost lastništva in
uèinkovite moþnosti nadzora. Kakor bomo v nadaljevanju
dokazali, so najpogostejše kršena prav doloèila zakona o
javnih glasilih, ki regulirajo transparentnost lastništva.



36

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

POMANJKLJIVE ZAKONSKE
LASTNIŠKE OMEJITVE

Prejšnji zakon o javnih glasilih je v tretjem oddelku pod
naslovom Zašèita pluralnosti in raznovrstnosti javnih glasil
doloèal lastniške omejitve (39. èlen) in omejitev navzkriþ-
nega lastništva (40. èlen). Zakonodajalec je postavil dodat-
no zahtevo lastnikom javnih glasil, ki se nanaša na javnost
njihovega poslovanja, vire financiranja in spremembe kapi-
talskih deleþev. Ti podatki naj bi bili objavljeni na zaèetku
vsakega koledarskega leta v Uradnem listu RS (42. èlen). Me-
dijske lastnike naj bi dodatno obvezovale tudi doloèbe za-
kona o varstvu konkurence, ki naj bi prepreèile koncentra-
cijo medijev (zjog, 43. èlen). Najveèja pomanjkljivost teh
doloèil je, da ni sankcij, èe se ugotovijo kršitve. Poglejmo,
kdo so najveèji slovenski medijski lastniki, kje se koncentrira
medijski kapital in ali lahko ugotovimo trende koncentraci-
je, ki prevladujejo v medijskem prostoru. Naša kljuèna ugoto-
vitev je, da je drþava oziroma njene pooblašèene agencije pu-
stila proces lastninjenja medijev povsem brez nadzora.

Kakor smo þe povedali, se je po zakonu o privatizaciji de-
leþ druþbenega kapitala (delnice) prenesel na tri sklade: kapi-
talski, odškodninski in sklad za razvoj. Ko so se prodajale del-
nice medijskih hiš (tiste delnice, ki jih je posredno prodajala
drþava), nadzorne ustanove niso preverjale (tudi èe je šlo za
javno draþbo in tudi èe so nekatere ustanove opozarjale, da
gre nedovoljeno navzkriþno lastninjenje), kdo so dejanski last-
niki podjetij, ki so kupovali delnice. Ko je Slovenska razvoj-
na druþba (srd) 21. januarja 2000 objavila javni razpis za zbi-
ranje ponudb za nakup delnic oziroma poslovnih deleþev (pred-
vsem deleþe lokalnih nekomercialnih radijskih postaj Štajer-
ski val in Radio Triglav), s katerim naj bi zapolnili privatizacij-
ski primanjkljaj v pooblašèenih investicijskih druþbah, je svet
za radiodifuzijo opozoril, naj srd pri izbiri najustreznejšega kup-
ca upošteva omejitve iz 39. in 40. èlena zjog. Pri nakupova-
nju deleþev so namreè najbolj dejavni »kupci« pidi Kmeèke
druþbe, kbm Infonda in Krekove druþbe, ki so pridobili oziro-
ma še pridobivajo lastniške deleþe v nasprotju z omenjenimi
doloèili. zjog sicer v 40. èlenu iz omejitev 39. in 40. èlena
izvzema sklade iz 22. èlena zakona o lastninskem preobliko-
vanju podjetij, kjer pa so izvzeti skladi taksativno našteti. Za
vse morebitne nadaljnje lastnike pa zjog velja. Tako Kmeèka
druþba svoje naloþbe v lastništvo medijev þe dolgo kopièi pred-
vsem v lokalnih nekomercialnih radiih: v Radiu Breþice, Ra-
diu Kranj, Koroškem radiu in Radiu Sora (v njih ima od 26- do



37

Pomanjkljive zakonske lastniške omejitve

40-odstotni deleþ), poleg tega pa ima še 25-odstotni deleþ v
Dnevniku. V zvezi z oèitkom o kršenju predpisov pri nakupu
petine radia Štajerski val je direktor Kmeèke druþbe poudaril,
da bi na morebitna zakonska neskladja moral opozarjati pro-
dajalec, torej razvojna druþba (Gospodarski vestnik, 9. 3. 2000).

tabela 3:  lastnišk i  deleþ i  kmeèke druþbe

kmeèki glas 62,60 %

radio kranj 47,00 %

radio breþice 34,27 %

koroški radio 30,00 %

radio sora 27,00 %

dnevnik 25,57 %

radio štajerski val 20,00%

uradni list 10,00%

Podobno sta zakon kršila tudi kbm Infond, ki je lastnik 32

odstotkov kapitala Veèera (medijsko lastništvo vkljuèuje še
2,5 odstotka Dela, 24 odstotkov Primorskih novic in 50 odstot-
kov Gospodarskega vestnika) in enakega deleþa podjetja Ra-
dio-Tednik Ptuj, izdajatelja lokalnega nekomercialnega radij-
skega programa Radio Ptuj, in Krekova druþba, ki ima v lasti
25 odstotkov Dela in 32 odstotkov TV3. Omenjeni lastniški
deleþi so bili v nasprotju s 40. èlenom zakona o javnih glasilih
(veljal je do 26. 5. 2001), po katerem so lastniki rtv-organiza-
cije ali izdajatelja dnevnega tiska lahko imeli v drugi rtv-or-
ganizaciji ali izdajatelju dnevnega tiska najveè 10-odstotni last-
niški deleþ. V svojem dopisu je svet za radiodifuzijo pozval
pristojne, naj s svojimi odloèitvami ne sodelujejo pri vzpo-
stavljanju nezakonitega stanja in medijske koncentracije ter
monopolizacije, ki je v nasprotju s temeljnimi naèeli pluralne
in demokratiène druþbe (srdf, 24. 2. 2000).

Ali so v teh primerih kršeni èleni zakona o javnih gla-
silih? Zakone si razlaga vsak po svoje. Drþavni podsekretar
na ministrstvu za kulturo je pravil, da lastništvo medijev
ureja zakon o javnih glasilih. Po njegovih zagotovilih pred-
pisi s podroèja konkurence in tisti iz zakona o lastninskem
preoblikovanju podjetij za medije ne veljajo (GV, 9. 3.
2000). Odgovorni v Krekovi druþbi pravijo, da gre pri last-
ništvu Dela in TV3 za dva razlièna lastnika – pidi Krekove
druþbe so solastniki Dela, sama druþba za upravljanje pa
ima tretjinski lastniški deleþ v TV3 (GV, 9. 3. 2000).

Poglejmo še, v katerih medijskih hišah imata lastniške deleþe
dva drþavna sklada: Kapitalska in Odškodninska druþba.



38

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

tabela 4:  lastnišk i  deleþ i  kap italske  druþbe  d.  d.

mk tiskarna 12,02 %

nt&rc celje 10,01 %

prosvetni delavec 10,00 %

tiskarna novo mesto 10,00 %

tiskarna radovljica 10,00%

tiskarna tone tomšiè 10,00 %

grafika soèa 10,00%

etiketa þiri 10,00%

delo tiskarna 9,96 %

tiskarna ljubljana 9,53 %

radio triglav jesenice 9,48 %

gorenjski tisk 8,87 %

tiskarna formatisk ljubljana 8,79 %

radio štajerski val 8,14 %

dnevnik 8,01 %

cetis 7,07 %

delo 6,18 %

dzs 5,73 %

radio gorenc 4,94 %

emona tiskarna 4,91 %

gorièane medvode 4,30 %

(vir: kad, julij 2000)

tabela 5:  lastnišk i  deleþ i  s lovenske odškodninske druþbe d.  d.

delo 11,72 %

radio tednik 10,02 %

radio štajerski val 10,01 %

nt&rc celje 10,01 %

studio d 10,00%

radio kranj 10,00%

prosvetni delavec 10,00 %

podjetje za informiranje 10,00 %

koroški radio 10,00%

gospodarski vestnik 10,00 %

gorenjski glas 10,00 %

delo revije 10,00%

veèer 10,00%

radio trbovlje 9,99 %

radio breþice 9,99 %

radio triglav jesenice 9,48 %

kmeèki glas 8,35 %

primorske novice 8,06 %



39

Pomanjkljive zakonske lastniške omejitve

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

..

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
..

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

...
...

..

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

. ...........................

........................... ...
...

.

...
...

.

...
...

.

...
...

.

...
...

...
..

...........................

...........................

...
...

...
...

...
...

...

...
...

.

dnevnik 8,01 %

dzs 7,36 %

radio sora 6,14 %

radio gorenc 4,94 %

(vir: sod, julij 2000)

Kakor vidimo, ima Kapitalska druþba svoje deleþe v dveh
dnevnikih (Delo, Dnevnik), v trinajstih tiskarskih podjetij
in treh lokalnih nekomercialnih radijskih postajah. Odškod-
ninska druþba pa je svoje lastniške deleþe skoncentrirala na
lokalne radijske postaje (13) in v vseh treh dnevnikih.

tabela 6:  lastniške  povezave

odškodninska druþba

kmeèka druþba . 62,6o ... 8,35 kmeèki glas

kapitalska druþba ..47,00 .. 10,00 radio kranj

kbm infond ..34,27 ... 9,99 radio breþice

publikum ..30,00 .. 10,00 koroški radio

..27,00 .... 6,14 radio sora

... 4,94 ........... ... 4,94 radio gorenc

... 9,48 ........... ... 9,48 radio triglav

.. 10,00 ........... .. 10,00 prosvetni delavec

.... 8,14 ..20,00 ... 10,01 štajerski val

....5,73 ........... ....7,36 dzs

... 17,95 ... 10,01 ........... ... 10,01 nt&rc celje ...........

.... 2,31 .... 6,18 ........... ... 11,72 delo

...2,47 ........... .... 8,01 ..25,57 .... 8,01 dnevnik ..... 6,52 ....25,57

...2,23 ..32,23 ............ ........... .. 10,00 veèer ..... 6,52

(vrednosti izraþene v procentih)



40

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

Opozorimo na paradoks. Na eni strani poskuša drþava z
zakonskimi omejitvami lastniških deleþev zagotoviti plu-
ralnost medijev, na drugi pa »svoje« deleþe v teh medijih
sama prodaja enim in istim lastnikom. Koncentracija me-
dijskega kapitala nastaja praviloma tam, kjer paradrþavni
skladi prodajajo svoje deleþe. V celi zgodbi se zastavljajo
kljuèna vprašanja: kaj je z lastniškimi deleþi t. i. povezanih
oseb, ali je sploh potrebno zakonsko omejevati lastniške
deleþe posamiènih lastnikov (denimo, ne da bi pred tem
zagotovili preglednost lastnine) in ali gre pri sedanjih na-
kupih predvsem za politiène interese prihodnjih lastnikov,
ki v medijih ne vidijo samo dobièkonosnih kapitalskih na-
loþb temveè predvsem moþnosti za politièni vpliv v druþbi?

V pobudi za spremembe in dopolnitve zjog, ki jih je
junija 1997 pripravil svet za radiodifuzijo, je bilo zlasti pou-
darjeno opredeljevanje t. i. povezanih oseb, ki so lastniki
posameznih medijev (to je navedeno kot ena od pomanj-
kljivosti sedanje zakonodaje). Za povezane osebe naj bi za-
kon opredelil osebe, ki so med seboj upravljavsko, kapital-
sko ali kako drugaèe povezane tako, da zaradi navedenih
povezav skupno oblikujejo poslovno politiko oziroma de-
lujejo usklajeno z namenom doseganja skupnih ciljev ozi-
roma tako, da ima ena oseba moþnost usmerjati drugo ali
bistveno vplivati nanjo pri odloèanju o financiranju in po-
slovanju. Po krvnem sorodstvu so lahko povezane osebe
oþji druþinski èlani (starši, otroci, bratje in sestre, posvoji-
telji in posvojenci), osebe v zakonski zvezi ali izvenzakon-
ski skupnosti in osebe, povezane po svaštvu kot oþji dru-
þinski èlani zakonca oziroma izvenzakonskega partnerja.
Drugo skupino povezanih oseb sestavljajo osebe, ki so imet-
niki poslovnega deleþa, delnic oziroma drugih pravic, na
podlagi katerih so udeleþene pri upravljanju druge osebe
(ali vsake od njiju) z najmanj 20 odstotki glasovalnih pra-
vic. Pri številnih slovenskih »manjših« medijskih lastni-
kih – še zlasti na radijskem podroèju – opaþamo, da gre za
»druþinska« podjetja, v katerih so delnice razdeljene med
druþinske èlane, sorodnike ali izvenzakonske partnerje. Za-
radi pomanjkanja zakonske opredelitve tako celo moþ in
þena, starši in otroci ne veljajo za povezane osebe; iz istega
razloga to velja tudi za kapitalsko povezana podjetja ali pod-
jetja istega lastnika.V praksi se pogosto dogaja, da so del-
nice veèinskega lastnika napisane na razna (»slamnata«)
podjetja, ki so v lasti drugih navidezno nepovezanih oseb.
Glede na zelo »razpršeno« in nepregledno lastniško struk-
turo je dejanske lastniške odnose med posameznimi mediji



41

Pomanjkljive zakonske lastniške omejitve

zelo teþko dokazovati. Zakon o medijih v 57. èlenu defini-
ra med drugimi kot povezane osebe osebe, povezane po krv-
nem sorodstvu kot oþji druþinski èlani, z zakonsko zvezo ali
izvenzakonsko skupnostjo in po svaštvu kot oþji druþinski
èlani zakonca oz. izvenzakonskega partnerja. Lahko reèe-
mo, da zakon po svoje »povzema« in prepoveduje vse do-
sedaj prevladujoèe tipe povezanega lastništva predvsem na
podroèju radiodifuzije.

Poglejmo »zgodovino« tistih doloèb novega zakona o
medijih, ki se nanašajo na lastniške deleþe in omejevanje
koncentracije. Predlog zakona o medijih (ZMed), ki ga je
pripravilo ministrstvo za kulturo (15. 5. 2000), je tako v
oddelku o zašèiti pluralnosti in raznovrstnosti medijev (56.
in 57. èlen) doloèil omejitve navzkriþnega lastništva (po-
dobne veljajo v Franciji), povezane osebe, preglednost
upravljanja medijev in dodal doloèila o varstvu konkuren-
ce. V tem predlogu je zakonodajalec èrtal prej predlagani
54. èlen (omejitev lastniških deleþev) z namenom, da bi se
bistveno sprostil pretok kapitala na podroèju medijev. Po
tem predlogu bi lahko fizièna ali pravna oseba imela v pre-
moþenju izdajatelja posameznega medija neomejen deleþ,
lahko pa bi bila tudi veèinska ali celo izkljuèna lastnica
enega medija. Komisija za druþbene dejavnosti drþavnega
sveta rs je na svoji seji maja 2000 podprla besedilo 54.
èlena, ki doloèa, da so najveèji lastniški deleþi v premoþe-
nju izdajatelja tretjinski ali celo manjši (npr. 20-odstotni)
ne pa veèji, kakor je bilo zapisano v predlogu zakona o
medijih. Parlamentarni odbor za kulturo, šolstvo in šport
je na svoji seji (5. 4. 2000) podprl mnenje predlagatelja
zakona, vendar pa sklenil, naj predlagatelj zaradi prepreèe-
vanja koncentracije medijske moèi v predlog zakona vkljuèi
tudi navzkriþne prepovedi. Ko je þe postalo oèitno, da se
lastniška sestava najveèjih slovenskih medijev poèasi spre-
minja v korist zunanjih lastnikov, so oþivele zamisli o zmanj-
ševanju najveèjega deleþa na 15 ali celo 10 odstotkov. Tako
lahko v uvodniku prenovljene Sobotne priloge (19. 2. 2000)
preberemo, da bi bolj razpršeno lastništvo dajalo èasopisu
veèjo moþnost, da ostane neodvisen.

Nova vlada je julija 2000 v drugo obravnavo poslala
novi predlog zakona o medijih (ki pa ni bil pripravljen v
skladu z poslovnikom parlamenta), v katerem so v 56. èle-
nu lastniški deleþi posamezne fiziène ali pravne osebe ali
skupine povezanih oseb ponovno omejeni na najveè 33

odstotkov premoþenja izdajatelja ali najveè 33-odstotni de-
leþ upravljalskih oziroma glasovalnih pravic. To nihanje



42

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

med omejevanjem in skrajno liberalizacijo lastniških dele-
þev kaþe, da drþava nima odgovora na vprašanje, kakšna bo
(ali naj bi bila) medijska politika v prihodnosti.

Zakon o medijih, ki je zaèel veljati 26. maja 2001
16 v

devetem oddelku pod naslovom Zašèita pluralnosti in raz-
novrstnosti medijev posebej doloèa omejitve lastništva (56.
èlen), povezane osebe (57. èlen) in omejevanje koncen-
tracije (58. èlen), ki veljajo tako za domaèe kakor tuje prav-
ne in fiziène osebe. Izdajatelj splošnoinformativnega tiska-
nega dnevnika in fizièna ali pravna oseba ali skupina po-
vezanih oseb, ki ima v kapitalu oz. premoþenju tega izdaja-
telja veè kot dvajsetodstotni (20%) lastniški deleþ ali veè
kot dvajsetodstotni deleþ (20%) v upravljalskih oz. glaso-
valnih pravic, ne more biti tudi izdajatelj ali soustanovi-
telj izdajatelja radijskega oz. televizijskega programa niti
ne more izvajati radijske in televizijske dejavnosti. Enaka
lastniška omejitev velja tudi za izdajatelja radijskega oz.
televizijskega programa, ki ne more biti tudi izdajatelj sploš-
noinformativnega tiskanega dnevnika. Izdajatelj, pravna
ali fizièna oseba ali skupina povezanih oseb (splošnoinfor-
mativnega tiskanega dnevnika, radijskega oz. televizijske-
ga programa) ima lahko najveè dvajsetodstotni (20%) last-
niški deleþ ali dvajsetodstotni deleþ (20%) upravljalskih
oz. glasovalnih pravic v premoþenju drugega izdajatelja (56.
èlen zakona o medijih). Za pridobitev veè kot dvajset od-
stotkov lastniškega (ali upravljalskega) deleþa je potrebno
pridobiti soglasje ministrstva za kulturo. Pristojno mini-
strstvo lahko soglasje zavrne v primerih, ki jih definira 58.
èlen zakona o medijih. Zakonski èlen, ki na prvi pogled
zelo natanèno definira naèin omejevanja koncentracije, bo
pristojnemu ministrstvu naloþil izjemno teþko delo (po na-
šem mnenju tako rekoè neizvedljivo) ugotavljanja prevla-
dujoèega poloþaja na medijskem (oz. oglaševalskem) trgu.
Poglejmo samo nekaj vprašanj, ki jih odpira sedanja prak-
sa. Ali poslovni dnevnik (Finance) sodi v kategorijo splo-
šnoinformativnih tiskanih dnevnikov? Na podlagi katerih
podatkov se bo ugotavljal prevladujoèi poloþaj na oglaše-
valskem trgu? Kaj bo podlaga za izraèun števila prodanih
izvodov tiskanih dnevnikov (podatki, ki jih objavljajo
dnevniki sami, podatki iz raziskav, vplaèani ddv)? Kako
med navidezno nepovezanimi osebami ugotavljati njihove
politiène povezave, ki so vèasih moènejše od kapitalskih?

Sama doloèila zakona v praksi ne bodo spremenila ni-

16 Uradni list, 15. 5. 2001, št. 35, str. 4017–4042



43

Pomanjkljive zakonske lastniške omejitve

èesar, dokler ne bo zagotovljena dejanska preglednost po-
datkov o medijskih lastnikih in drugih, ki lahko kakor koli
vplivajo na poslovanje ali programsko politiko medijev.17

Hkrati je veèina teh predpisov v osnovi »zapoznelih« zara-
di internacionalizacije in globalizacije ekonomije oziroma
povezovanja nadnacionalnih korporacij, ki se izogibajo do-
loèilom nacionalnih zakonodaj tako, da svojo matièno de-
javnost opravljajo z ozemlja regulacijsko »bolj prijazne«
drþave. Kako pa je omejevanje lastniških deleþev urejeno
v nekaterih drugih drþavah? Doloèila ameriškega zakona o
komunikacijah pravijo, da nobeno podjetje ne more dobi-
ti televizijske ali radijske frekvence, èe je njen direktor ali
upravljavec tujec ali èe je veè kakor 20 odstotkov njenih
delnic v rokah ali pod nadzorom tujcev ali èe je to podjetje
(ne)posredno pod nadzorom druge druþbe, ki ima tuje vods-
tvo ali je v lasti ali pod nadzorom tujcev. Vzhodnoevrop-
ske drþave so prav tako omejile tujo lastnino v elektron-
skih medijih. Èeška je dopustila ameriški druþbi, da kupi
veèinski deleþ televizijske postaje Nova TV, toda zato ji je
licenco odobrila šele z 31 pogoji. Med drugim so od
Amerièanov zahtevali, da mora biti v prvih petih letih od-
dajanja najmanj èetrtina celotnega programa domaèega,
po petem letu pa mora ta deleþ preseèi 40 odstotkov. Na
Poljskem zakon o javnih glasilih tujcem dovoljuje, da po-
stanejo delnièarji nacionalne radijske ali televizijske po-
staje, vendar z najveè 33-odstotnim lastniškim deleþem.
Poljski drþavljani s prebivališèem na Poljskem morajo imeti
veèino v svetu direktorjev in nadzornem odboru, tujci pa
ne smejo imeti veè kakor tretjine glasov v svetu delnièar-
jev. Tudi madþarski zakon ima, kakor smo þe omenili, prav
tako jasne lastniške omejitve.

Kdo torej podpira poveèevanje dovoljenih lastniških
deleþev v medijih? Odgovor je preprost: sedanji najveèji
lastniki. Krekova druþba pravi, da bi tudi v Sloveniji mo-
rali posnemati ureditev v drugih razvitih drþavah, kjer se
lastništvo v medijih ne omejuje. Lastnik se mora odloèiti,
ali od medijske druþbe prièakuje dobièek ali pa vpliv v pro-
storu. Vpliva pa ne bo dosegel, èe vsebina èasnika ali pro-
grama ne bo zanimiva bralcu oziroma gledalcu ali poslušal-

17 Vpliv se lahko udejanja z neposredno kontrolo veèinskega lastnika (ki, recimo,
lahko vpliva na imenovanje vodilnih ljudi, urednikov, politiko zaposlovanja, na-
predovanja itd.), izkorišèanjem glasovalnih pravic, izhajajoèih iz lastniškega dele-
þa (formalni ali tihi dogovori med delnièarji), finanèno odvisnostjo od oglaševal-
cev in bank (v obliki bolj ali manj ugodnih naroèil ali kreditov) ali pa z druþinski-
mi, prijateljskimi in drugimi neformalnimi povezavami z zaposlenimi.



44

Pomanjkljive zakonske lastniške omejitve

cu (Finance, 3. 5. 2000). V Slovenski odškodninski druþbi
menijo podobno. Omejitve so odsev strahu pred tem, da bi
kdo izkorišèal svoje lastništvo za to, da bi obvladoval me-
dij, kar je potencialno mogoèe (Finance, 3. 5. 2000). Èe-
prav najveèji lastniki in vodstva medijev v javnosti ustvar-
jajo vtis, da (nove) lastnike pri nakupovanju lastniških de-
leþev v medijih vodijo izkljuèno ekonomski interesi oziro-
ma da se novi lastniki ne bodo ukvarjali s programsko za-
snovo medija, dokler prinaša dobièek, je dejanska situacija
povsem drugaèna. Da gre za »nekaj veè«, kot je samo »do-
bra naloþba«, pravi tudi Janez Gril, direktor zaloþbe Druþi-
na, solastnice Krekove druþbe – ker gre za medij, to ni samo
kapitalska naloþba, ampak je tudi vse drugo (GV, 16. 12.
1999). V èlanku Èrni dan za èrno vdovo razlaga novinar
Maga (22. 3. 2000) vprašanje »politiènega prevzema« me-
dijev nekoliko drugaèe. Delo z najveè 3 milijonov mark
letnega dobièka ne sodi ravno med privlaène naloþbene
vabe. Pravzaprav je po donosnosti nezanimivo – pa ven-
dar, denimo, Slovenska odškodninska druþba ne razmišlja
o prodaji svojih 11,7% delnic, èeravno so nekajkrat prece-
njene. Iz tega lahko sklepamo, da privlaènost vlaganja v
posamezen medij ni (oziroma ni predvsem) trþnega, am-
pak (tudi) politiènega izvora.



45

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

POLITIÈNI PREVZEMI
POD KRINKO DONOSNOSTI MEDIJEV

Ko je Delo objavilo vest, da je Kmeèka druþba pridobi-
la 25,4-odstotni lastniški deleþ v tej medijski hiši in je tako
postala najveèja posamezna lastnica, so vsi odgovorni v hiši
zatrjevali, da ne prièakujejo bistvenih sprememb oziroma
da se po mnenju vodstva Dela novi lastniki ne bodo vme-
šavali v uredniško politiko. V svojih javnih nastopih so to
zagotavljali tudi vodilni Kmeèke druþbe. Kmalu se je po-
kazalo, da so govorice o morebitnem sovraþnem prevzemu
hiše pravzaprav nekakšna »medijska politika v ozadju«. V
Financah so namreè ugibali, ali se je vladna koalicija zme-
nila, da levica dobi rtv, desnica pa tiskane medije (Finan-
ce, 8. 12. 1999). Vse to kaþe, da za navidezno nezainteresi-
ranimi lastniki stojijo politièni interesi. Nova vlada je zelo
hitro pokazala, kakšen odnos ima do medijev. Po njenih
trditvah obstojeèi mediji veèinoma podpirajo levo politiè-
no opcijo oziroma so pomladne stranke medijsko zapostav-
ljene. Kakor je povedal podpredsednik Socialdemokratske
stranke Slovenije, ima vlada naèeloma pravico institucio-
nalizirati svoj vpliv povsod, kjer je to mogoèe, in mediji
niso nikakršna izjema (Dnevnik, 27. 6. 2000). V javnost so
prišle informacije, da je nova vlada – to je pozneje odloèno
zanikala – postavila zahtevo po zamenjavi predsednika upra-
ve dzs

18 in posredno tudi glavnega in odgovornega uredni-
ka Dnevnika (Finance, 26. 6. 2000). Tako je postalo jasno,
da vlada ne more kar namešèati (zamenjevati) èlanov nad-
zornih svetov Dela in Dnevnika (to je priznal tudi podpred-
sednik sds), lahko pa poskuša vplivati na to preko drþav-
nih skladov. Zato je bilo razumljivo, da so se med prvimi
zamenjavami znašli tudi odgovorni ljudje v drþavnih skla-
dih. Ker imata oba sklada (Kapitalska in Odškodninska druþ-
ba) lastniške deleþe v vseh treh slovenskih dnevnikih in glede
na sklenjeni dogovor, da teh deleþev ne prodajata, je obsta-
jala moþnost, da se vpliv (politièni prevzem) izvede z odpro-
dajo njunih deleþev »politièno primernim« druþbam.

18 Lastniška sestava dzs: kbm Infond Zlat d. d. 17,95%, Slovenska odškodninska
druþba 7,36%, Nika pid d. d. 7,09%, Triglav steber pid d. d. 6,28%, Kapitalska
druþba d. d. 5.73%, Pomurska investicijska druþba 1 d. d. 4,83%, Maksima 2 d. d.
4,81%, Maksima 1 d. d. 3,21%, Probanka d. d. 3,16%, Zlata moneta d. d. 2,43%,
Hipotekarna banka d. d. 2,09%, Mobitel d. d., 1,92%, Luka Koper d. d. 1,83% in
ostali (vir: kdd, 5. 12. 2000)



46

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

tabela 7:  lastniška sestava dnevnika

dzs 26,47 %

kmeèka druþba 25,57 %

kapitalska druþba 10,11 %

slovenska odškodninska druþba 8,00 %

veèer 6,52 %

luka koper 2,70 %

mobitel 2,70 %

btc 2,70 %

publikum 2,47 %

skb banka 0,90 %

lb maksima 0,90 %

ostali 10,96 %

(vir: kdd, 5. 12. 2000)

Dva tedna pred svojo razrešitvijo julija 2000 je takrat-
ni direktor kad prodal 5,5-odstotni deleþ Kapitalske druþ-
be v Delu. Za okrog 700 milijonov tolarjev so delnice Dela
kupili borzna hiša Cobito, Gorenje19 in Emona Maximar-
ket. Gre za odstotek, ki ga lahko direktor proda brez so-
glasja skupšèine kad (glede na politiène spremembe tega
soglasja verjetno ne bi bil dobil). Pritiski na Delo z more-
bitnimi novimi prodajami in nakupi so se nadaljevali no-
vembra 2000. Kapitalska druþba in Slovenska odškodnin-
ska druþba sta se po trditvah (Finance, 15. 11. 2000) odloèili
prodati svoja deleþa v Delu. Kupci da so Mohorjeva druþba20

ali pa »desni« del lastnikov Dela (Zvon 1 in 2 b z nakupom
delnic Slovenske odškodninske druþbe in Kapitalske druþ-
be pridobile skoraj 43-odstotni lastniški deleþ v Delu). Za
medije sta oba direktorja potem izjavila, da delnice Dela
niso naprodaj, vsaj do takrat ne, dokler upravna odbora
obeh druþb ne preklièeta prepovedi prodaje.

Kaj se bo dogajalo v prihodnosti? Ne glede na (ne)do-
nostnost lastniških deleþev v slovenskih tiskanih medijih
je oèitno, da se bo politièni vpliv z nakupi lastniških dele-
þev (lastniški nadzor) nadaljeval. Zato je nadzor nad trans-
parentnostjo medijskih lastnikov (predvsem njihova po-
vezanost s posameznimi politiènimi opcijami v druþbi) te-
meljno vprašanje spoštovanja doloèil zakona o medijih. Za-

19 Po poþaru v Gorenju je vlada Andreja Bajuka zahtevala od Gorenja, da proda svoj
deleþ v Delu, èe hoèe dobiti pomoè od drþave.

20 Vprašanje pa je, kako bi Mohorjeva druþba,, katere sredstva so leta 1999 znašala
70 milijonov tolarjev in kapital 8 milijonov tolarjev kupila 6,2-odstotni deleþ del-
nic Dela v vrednosti 600 milijonov tolarjev.



47

Politièni prevzemi pod krinko donosnosti medijev

kon o medijih odpravlja dosedanje lastniške omejitve in
liberalizira veriþno lastninjenje. Koncentracija na tem po-
droèju se bo nadaljevala. Prva posledica sprejemanja no-
vega zakona na tem podroèju bo »legaliziranje« þe obstoje-
èega stanja. Prièakujemo lahko, da se bodo lokalne radij-
ske in televizijske postaje povezovale v mreþe, da bodo ti-
skani mediji kupovali radiodifuzne medije in da se bodo
zaèela zdruþevati telekomunikacijska podjetja (interes Mo-
bitela za nakup deleþa TV3).

Opisani dogodki kaþejo, da omejevanje lastnine in navz-
kriþnega lastništva ni zgolj ekonomsko vprašanje, temveè
vprašanje vsebine. In vsebina je v tem primeru neodvisna
uredniška politika vsakega posameznega medija. Problem
politiènih prevzemov je vplival tudi na razprave okrog spre-
jemanja nove medijske zakonodaje. Novinarji so predvsem
opozarjali na morebitno odpušèanje novinarjev (oz. pre-
mešèanje novinarjev na »neškodljiva« delovna mesta) v
tistih medijih, kjer bi lahko prišlo do politiènih prevze-
mov. Oèitno je, da so bili vsi dosedanji projekti ustanav-
ljanja novih dnevnikov predvsem ali izkljuèno politièni.
Prav tako ne gre prezreti, da èasopisi kot politièni projekti
nimajo bralcev, pri zagotavljanju pluralnosti pa nima po-
membne vloge le drþava, temveè tudi mediji sami.



48

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

RAZVOJ KOMERCIALNIH
RADIODIFUZNIH MEDIJEV

Na podroèju radiodifuznih medijev v Sloveniji je priš-
lo v devetdesetih do zanimivega razvoja. Radijske postaje,
ki so obstajale nekako vzporedno poleg glavne mreþe dr-
þavnega oziroma javnega radia, denimo Radio Študent in
Radio Glas Ljubljane, so imele v osemdesetih pomembno
vlogo pri demokratizaciji javnosti in pri sproþanju števil-
nih sprememb, imele pa so tudi precejšnjo poslušanost. Toda
na druþbene spremembe v novem desetletju se niso odzva-
le najbolj spretno (vsaj ne tako kakor èasniki) in so izgubi-
le tako poslušanost kakor vpliv oziroma pomembnost (ne-
kaj podobnega se je na èasopisnem trgu zgodilo z Mladino).

Na drugi strani se je Radio Ljubljana, pozneje preime-
novan v Radio Slovenija, s svojima dvema programoma us-
pešno ohranil na vrhu najbolje poslušanih radijskih po-
staj, daleè pred vsemi konkurenti, in to kljub temu da je v
samo nekaj letih ustanovljenih nekaj deset novih postaj
po vsej Sloveniji (danes jih je okrog sedemdeset) in da je
med njimi najveè komercialnih. Z redkimi in kratkotraj-
nimi prebliski v letih 1992–1994, ko je komercialna po-
staja Radio Gama MM registrirala nekaj desetodstotno po-
slušanost (zaradi radikalne komercializacije programa – vr-
teli so izkljuèno glasbene þelje poslušalcev, vse dokler se ni
ta format iztrošil, poslušanost pa padla), imajo najbolj po-
slušane komercialne radijske postaje danes le nekaj veè ka-
kor petodstotno poslušanost. Omeniti pa je potrebno, da
tudi pri njih ni prišlo do (pomembnejših) tujih investicij.

Precej drugaèen poloþaj je v prejšnjem desetletju nastal
na podroèju komercialne televizije. Njen zaèetek sega v leto
1989, ko je bil ustanovljen Kanal A, takrat tudi prva neod-
visna televizija v nekdanji Jugoslaviji. Toda pravi razvoj je
komercialna televizija doþivela šele sredi devetdesetih.

V primerjavi z Zahodno Evropo je komercialna televizi-
ja v Slovenijo stopila z desetletno zamudo. Vstopila je pre-
cej glasno, z mnoþico ugibanj, ki so jih povzroèile novice o
ustanovitvi prve zasebne postaje, imenovane Kanal A. Stvari
so se nato precej utišale, saj so zaradi relativno poèasnega
razvoja Kanala A mnogi menili, da je Slovenija premajhna
za komercialno televizijo, kaj šele da bi imela veè takšnih
postaj. Toda poloþaj se je nenadoma ponovno zapletel ko-
nec leta 1995, ko sta se pojavila POP TV in TV3.

Prva teþava slovenskih komercialnih televizij je bila pri-
dobivanje zadostnega zaèetnega kapitala. Prazprav so ime-



49

Razvoj komercialnih radiodifuznih medijev

li podobno teþavo kot novi èasniki v devetdesetih: zaèeli
so s premajhnim kapitalom, da bi zdrþali prva leta, ko vsak
nov medij, tudi èe je izredno uspešen, prinaša izgubo.

V primeru Kanala A je bilo na samem zaèetku zbranega
– za televizijo – relativno malo kapitala: 108 milijonov di-
narjev ali pribliþno 2,5 milijona mark. Program je pokrival
le Ljubljano in okolico, in lastniki niso prièakovali, da bo
Kanal A nekoè moral biti veliko moènejša hiša. Denar, ki
so ga zasluþili, so vlagali v širitev oddajniške mreþe, tako da
Kanal A s svojim signalom zdaj pokriva pribliþno 90 od-
stotkov Slovenije.

Širitev je bila potrebna za to, da bi prišli do veè denarja,
in je temeljila na stalnih pripombah oglaševalcev in agen-
cij. »Ko smo pokrivali Ljubljano,« je pred leti dejal Vladi-
mir Poliè, takrat glavni lastnik Kanala A, »so nam govorili,
da bi oglaševali pri nas, èe bi pokrivali malo veèje obmoèje.
Ko smo pokrili še Dolenjsko, so spet rekli isto. Nato smo
dobili Štajersko, a še vedno niso bili zadovoljni. Na koncu
smo pokrili skoraj vso Slovenijo, in spet ni v redu.«

Glavna teþava ni bila geografska pokritost s signalom,
temveè – vedno – program. Zaradi premajhnega zagonske-
ga kapitala je bil kupljeni program (domaèega je bilo izred-
no malo, razen svetle izjeme: nekaj èasa trajajoèega infor-
mativnega programa) izredno slabe kakovosti in neprivla-
èen. V njem tako rekoè ni bilo veèjih (ali tudi srednje ve-
likih) filmskih uspešnic, pa tudi ne uspešnih televizijskih
nanizank ali oddaj. Sredi devetdesetih je bil tako program
Kanala A þe radikalno okrnjen. Od jutra do poznega po-
poldneva so spored zapolnjevali s televizijsko prodajo, sle-
dila je »limonada« in kakšna stara nanizanka, na koncu
tedna pa so vsak veèer predvajali po en film, ki so ga pono-
vili þe naslednji veèer. Informativni program, s katerim so
nekaj èasa poskušali, je po odhodu urednika Mileta Vrega
razpadel, lastne produkcije pa tako rekoè ni bilo veè. Polo-
þaj se je izboljšal šele po letu 1996, ko je postajo prišel sa-
nirat predstavnik tujega upnika Baring Communications
Equity iz Londona, ki je Kanalu A dve leti prej posodil dva
milijona dolarjev. Douglas Fulton je postal novi izvršni di-
rektor in predsednik uprave, kot krizni menedþer pa je do-
bil vsa pooblastila, od finanènega nadzora do reorganizaci-
je zaposlovanja. Šele s sanacijo in novimi finanènimi in-
jekcijami je Kanal A nato v nekaj letih moèno zmanjšal
izgube, poveèal svoj deleþ oglaševalskega kolaèa in nasploh
poveèal oglaševalske prihodke. Hkrati je tudi izboljšal pro-
gramsko ponudbo, predvsem kakovost kupljenega igrane-



50

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

ga programa. A tudi to ni prepreèilo, da ga na koncu ne bi
bila prevzela konkurenèna hiša Pro Plus (veè o tej v nada-
ljevanju).

Splichal je leta 1992 zapisal, da v Vzhodni Evropi ver-
jetno še nekaj èasa ne gre prièakovati razvoja komercialne
radiodifuzije, in dodal: »Bolj realistièno je prièakovati, da
bodo v bliþnji prihodnosti vzhodnoevropske drþave izpo-
stavljene predvsem neposrednemu dotoku tujih medijskih
proizvodov (programov prek satelitov, predvsem v angleš-
èini, vkljuèno z »naroèniško televizijo«), mnogo manj pa
neposrednemu dotoku tujega kapitala« (1992: 77). V za-
èetku devetdesetih je vse kazalo, da se tak razvoj obeta tudi
Sloveniji. Leta 1994 se je tako pojavila druþba Multichoice,
podruþnica multinacionalke NetHold, in zaèela po satelitu
oddajati program FilmNet, prvi kodirani plaèljivi program v
slovenšèini. V paketu programov, na katere so se lahko gle-
dalci naroèili, so bili še nekateri glasbeni (MTV, MCM) in
dokumentarni programi (Discovery). Ker pa je bila ponudba
programa FilmNet šibka (manjkale so veèje filmske uspešni-
èe) in je zahtevala naroènino, torej še dodaten finanèni stro-
šek, ni program oz. programski paket nikoli uspel. Multic-
hoice se je po treh letih neuspešnega pridobivanja zadostne-
ga števila naroènikov umaknil iz Slovenije.

Struktura teþav (slab zaèetni kapital in zato hitro po-
manjkanje denarja za nakup uspešnega programa), s kate-
rimi se je spopadal Kanal A, je bila skupna vsem sloven-
skim komercialnim televizijam v prvi polovici devetdese-
tih, tudi MMTV in TV3.

TV3 domuje v kletnih prostorih Škofovih zavodov v
ljubljanskem Šentvidu. Prisotnost katoliške cerkve ni na-
kljuèna: lastniki pribliþno 10 milijon mark vredne TV3 so
Radio Ognjišèe, škofija Maribor, škofija Koper, celjska Mo-
horjeva druþba in Gospodarski forum kršèanskih demokra-
tov. Leta 1996 se jim je z nekajodstotnim deleþem pridruþi-
la še Mladinska knjiga. Tretja komercialna televizija je za-
èela oddajati na boþièni veèer, precejšni del programa – še
posebno ob sobotah in nedeljah – pa so vsaj na zaèetku
sestavljale oddaje, kakršne so Iz þivljenja cerkve, Vera in
èas, Prenos iz Vatikana in Verski program.

Je TV3 res kršèanska televizija? Prvi direktor Ivo Bevk se
leta 1996 ni strinjal. »Nas so þe lani, še preden smo sploh
zaèeli, definirali kot cerkveno televizijo. Toda kdorkoli danes
pogleda naš program, lahko danes ugotovi, da smo pri deleþu
verskega programa nekje tam kot nacionalna televizija.«

Je škofija Koper – da bi zbrala denar za svoj vloþek – res



51

Razvoj komercialnih radiodifuznih medijev

vzela hipoteko na svoje škofijske prostore? Bevk se je di-
rektnemu odgovoru diplomatsko izognil: »Na kak naèin
so druþbeniki pridobivali sredstva – ali so jih tako, da so za
to uporabili moþnost pridobitve takšnega kredita – seveda
ni v moji pristojnosti. To je stvar lastnikov.«

»Naš projekt je v osnovi trþno zastavljen,« je dodal
Bevk. »Na trgu takšne velikosti, kot je Slovenija, televizi-
ja, ki bi se omejila na doloèen segment obèinstva – pa èe je
ta naèelno še tako širok – ne more uspeti. Ne raèunamo,
da bomo v prvem letu dosegli takšne rezultate, da bomo
samozadostni. Mislimo, da se bo to zgodilo v nekaj letih.
Èe pa to þelimo, mora biti proizvod sprejemljiv za èim širši
krog gledalcev.« Ali, kakor je dejal takratni programski di-
rektor TV3 Janko Tedeško: »To ne sme biti nov Slovenec!«

Bevk je takrat TV3 oznaèil za »televizijo pozitivne na-
ravnanosti«. »Vemo, da nismo ubrali najlaþje poti. Èe bi šli
po najlaþji poti, bi predvajali velike kolièine filmov, ker je
to po vseh razpoloþljivih podatkih najbolj gledani segment.
Toda to je še vedno le segment, le del obèinstva. Ni ga gle-
dalca, ki bi gledal samo POP TV ali TV3. Nekaj èasa gleda
nas, nekaj èasa TV Slovenija, nato satelitske televizije, vse je
odvisno od razpoloþenja. Osebno v tem vidim komplemen-
tarnost, ne pa kontrapozicijo ali uspeh le ene opcije.«

Ne glede na dobre namere in sorazmerno velik deleþ
lastne produkcije pa TV3 nima sreèe niti pri gledalcih niti
pri oglaševalcih. Uvajali so informativni program pa ga uki-
njali, nato vrnili nekaj televizijskih pogovorov, k sodelo-
vanju povabili zvezdnika zabavnih oddaj Stojana Auerja,
ga zamenjali, imeli niz finanènih teþav in reševanj v zad-
njem trenutku, medtem ko niso nikoli dosegli pomembnejše
gledanosti ali deleþa oglaševanja. Namen TV3 je bil þe do
konca leta 1996 priti do 20-odstotnega deleþa gledanosti, s
tem pa seveda tudi oglaševanja. Vsekakor so bili na TV3
þe od zaèetka zelo ambiciozni. V letih 1995 do 2002 naj bi
se na njihov raèun steklo kar 107 milijonov mark prihod-
ka. Þe leta 1996 naj bi prisluþili 8 milijonov mark (izgube
naj bi bilo 1,4 milijona), leta 1997 9,8 milijona in tako
naprej do 22 milijonov, kolikor naj bi jih zasluþili leta 2002.

Toda naèrtov niso nikoli izpolnili; 20-odstotnega dele-
þa v prvem letu niso dosegli niti pri gledanosti niti pri og-
laševanju, pa tudi pozneje ne. Njihovi rezultati so bili veli-
ko slabši, o kakšnem velikem porastu prihodkov pa prav
tako ni bilo govora.

TV3 je stalno bremenila tudi podoba, kakršno sta ime-
la èasnika Slovenec in Republika: da je politièni projekt. TV3



52

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

se ni mogla znebiti podobe televizije katoliške cerkve in
slovenske desnice, pa èeprav je takratni direktor Bevk þe
na zaèetku opozarjal: »Teþko je najti medij, za katerega ne
bi bilo doloèenih politiènih interesov, ki bi se poskušali
uvrstiti prek tega medija. Tako kot je za gospodarski sub-
jekt, ki þeli prodati neki proizvod, zanimiv medij, ki dosega
njegovo ciljno obèinstvo, je politièni medij, ki dosega cilj-
no skupino neke politiène stranke, zanimiv za to stranko.
Kadarkoli bi ta televizija postala kršèansko-demokratska ali
cerkvena – v ozkem pomenu te besede – bi propadla.«

Razvoj slovenske komercialne televizije je bil popolno-
ma primerljiv z razvojem komercialne televizije v Zahodni
Evropi, in vzporedno tudi v Srednji in Vzhodni Evropi. Glav-
na znaèilnost tega razvoja je bila, da so »komercialne televi-
zije (na Zahodu) posvetile izredno malo virov svoji lastni
produkciji, zanašale so se na zabavne programe in bile moè-
no odvisne od programov, uvoþenih iz Amerike« (Humpreys,
1996:243) oziroma, kakor je še prej zapisal Sepstrup: »Za-
sebne radiodifuzne organizacije niso zainteresirane za lastno
programsko produkcijo, ampak se raje zanašajo na uvoþene
programe« (Sepstrup, 1989, cit. v: Splichal, 1992: 62).

Natanko to se je zgodilo v Sloveniji. Poleg ekonom-
skih postavk (kupljeni program je bil cenejši od lastnega)
je bil za takšen razvoj kriv tudi zakon o javnih glasilih, ki
je za obvezno kvoto lastne produkcije postavil nizek deleþ,
deset odstotkov programskega èasa.

Glavno spremembo na podroèju komercialne televizi-
je v Sloveniji tako prinašaa nastanek programa POP TV
leta 1995. Program je bil v marsièem prvi. To je bila prva
veèja tuja investicija (èeprav formalno posojilo in ne na-
loþba; le tako so namreè domaèi partnerji lahko obdrþali
enake deleþe). Ameriška multinacionalka cme je vloþila
16 milijonov dolarjev in si tako zagotovila 58-odstotni de-
leþ v produkcijski hiši Pro Plus, ki skrbi za management,
produkcijo, tehniko in finance programa POP TV in poz-
neje nastalega programa Gajba TV. Preostale deleþe sta imeli
slovenski druþbi MMTV in Tele 59, le da je prva po letu in
pol prodala svoj deleþ; 20-odstotni deleþ v Pro Plusu je za 5
milijonov dolarjev takrat kupil cme in poveèal svoj last-
ninski deleþ na 78 odstotkov.

POP TV je bil tudi prva televizija, ki ni bila »televizi-
ja«. Vodstveni ljudje Pro Plusa so ga strogo oznaèevali le za
program, za trþno znamko, in ne za televizijsko postajo. Te-
levizijske postaje so bile MMTV, Tele 59 in TV Robin (na
zaèetku so poskusili pridruþiti tudi velenjsko VTV, vendar



53

Razvoj komercialnih radiodifuznih medijev

je njen direktor zavrnil ponudbo; pozneje pa so se povezali
še z novomeškim Vašim kanalom, ki ob 19.15 predvaja 24

ur, osrednja poroèila POP TV). POP TV je nastal kot pro-
gramska mreþa, podobna tistim v Ameriki. Te so najprej
nastale na podroèju radia, nato pa še televizije. Lastniki
posameznih postaj so namreè kmalu ugotovili, da ima ena
sama postaja le redko dovolj sredstev za ustvarjanje dovolj
privlaènega programa, ki bi zadovoljil obèinstvo in oglaše-
valce. »Ideja o mreþah je temeljila na domnevi, da bi do-
volj velik distribucijskih sistem – ki bi ga producirali tako,
da bi med seboj povezali postaje – lahko pritegnil dovolj
oglaševalskega denarja, da bi podprl boljši program. Radij-
ske mreþe in posamezne postaje, ki so tvorile te mreþe, so
poèasi oblikovale dogovore o time-sharingu, kjer je bil del
dneva rezerviran za lokalni program, ki ga je ustvarjala vsaka
postaja posebej, del pa za programe mreþe, ki so jih predva-
jale vse postaje. Ta sistem povezave nacionalnega in lokal-
nega programa je bil in je edinstven za ameriški radio in
televizijo« (Jankowski, 1995: 47).

V èasu objave knjige Jankowskega ta sistem ni bil veè
znaèilen le za ameriški radio in televizijo. Z investicijami v
Srednji in Vzhodni Evropi so ameriški vlagatelji tudi v teh
drþavah vzpostavili podobne modele, kakršni so tisti, ki pre-
vladujejo pri njih doma. (Pri tem je zanimivo, da ameriški
vlagatelji novih nacionalnih programov ali mreþ niso vzpo-
stavili nikjer v Zahodni Evropi; tam so obièajno zgolj manj-
šinski solastniki.) Prva takšna mreþa je POP TV, druga pa
je bil program Gajba TV. Ta je pravzaprav nastal zgolj zato,
ker je imela druþba Pro Plus toliko kupljenega programa,
predvsem tistega iz paketov, da je ostajal neizkorišèen. »V
Pro Plus smo ugotavljali, da imamo toliko odkupljenega
programa, da ga na POP TV v celoti ne moremo porabiti.
(...) Vsebinsko bo program ciljal na mlajšo publiko. (...)
Gajbo vidimo kot nekakšno nišo za mlajše gledalce, tiste
recimo, ki se zdaj drþijo Kanala A,« je septembra 1997 po-
vedal programski direktor Pro Plusa Branko Èakarmiš.

Programa POP TV in Gajba TV sta tako v Slovenijo
ne samo pripeljala prvo veèjo tujo investicijo (natanène-
je, posojilo), prinesla sta tudi prvi pravi prenos nekaterih
tujih praks in modelov, a tudi prvo pravo konkurenco jav-
ni televiziji. »To je eden najboljših televizijskih progra-
mov na svetu,« se je na zaèetku POP TV pohvalil Leonard
M. Fertig, takratni predsednik in izvršni direktor druþbe
cme. »Izzivam vsakogar, ki lahko pokaþe tako dober pro-
gram.« Fertig je imel dobre razloge za takšno samozavest.



54

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

POP TV je svoje oddajanje zaèel s filmskimi uspešnicami
Umri pokonèno, Duh, Osmi potnik, M.A.S.H. in Zvezdne ste-
ze, ki so jim sledile Vrnitev v prihodnost II, Sam doma, Riba z
imenom Wanda in Platoon. »Ne mislimo se pretvarjati,« je
takrat dejal direktor programa Branko Èakarmiš. »Þeleli smo
pokazati vse razkošje, s katerim razpolaga naš program.«

POP TV je bil prvi slovenski komercialni program, ki
je ponudil zares velike filmske in televizijske uspešnice, na-
daljevanke in nanizanke, ki so bile takrat najbolj gledane
tudi v Ameriki, Veliki Britaniji ali drugod po Zahodni Evro-
pi. Niè èudnega torej, da je gledanost POP TV dosegla in
tudi prehitela gledanost prvega programa TV Slovenija. Toda
kar je pri vsem skupaj verjetno še pomembneje, POP TV
je prinesel redni dnevni informativni program, prvo pravo
televizijsko protiuteþ dnevnemu informativnemu progra-
mu TV Slovenija (opozoriti je treba, da gre zgolj za dnev-
noinformativni program; drugega informativnega progra-
ma POP TV nima in se zato po obsegu, raznoliènosti in
kompleksnosti informacij in vsebine ne more primerjati z
informativnim programom TV Slovenija). Poroèila na POP
TV so bila na zaèetku precej tabloidno zastavljena, vendar
so to »rumenost« pozneje ublaþili, Dnevniku TV Slovenija
pa konkurirajo tudi po gledanosti.

Kljub temu pa sta programa POP TV in Gajba TV s
svojo programsko ponudbo bolj ali manj nadaljevala tren-
de, zastavljene z drugimi slovenskimi komercialnimi tele-
vizijami. Kakovost in privlaènost kupljenega in tudi do-
maèega programa sta bili veèji. Toda hkrati se je nadalje-
vala amerikanizacija programa, razvidna iz podatkov o tudi
70-odstotnem deleþu ameriške produkcije v predvajanih
vsebinah (prvi teden oddajanja POP TV je bilo ameriške-
ga kar 79 odstotkov programa), nadaljevala pa se je tudi
programska ozkost.

»Marketizacija televizije, so trdili desnièarski liberali-
sti, bi (...) poskrbela za novi eksterni pluralizem kanalov,
namesto starega ›birokratsko‹ ustvarjenega internega plu-
ralizma,« pravi Humpreys (1996, 161–2). Toda ta prièako-
vanja o avtomatiènih prednostih so bila idealistièna. »Nove
postaje so morale pripraviti velike vsote denarja, da bi vzpo-
stavile novi program. Še dolgo potem, ko je bila vzpostav-
ljena operativna profitabilnost, je bilo potrebno amortizi-
rati zaèetno investicijo. Na dereguliranem trgu je bilo ra-
zumljivo prièakovati – vsaj na zaèetku – da bo programska
potrošnja precej nizko na seznamu prioritet nove postaje.
To bi zelo lahko povzroèilo zdrs ›navzdol po trgu‹, ki bi ga



55

Razvoj komercialnih radiodifuznih medijev

bilo le teþko obrniti« (Humpreys, 230).
Posledica tega je bila, da se hkrati s slovenskimi ko-

mercialnimi televizijami, ko je sicer nastal nov zunanji plu-
ralizem, torej novi kanali, ni vzpostavil tudi nov notranji
pluralizem, torej pluralizem vsebin.

Slovenske komercialne televizije se namreè še vedno
zanašajo na – vsebinsko gledano – izredno ozek program,
pri tem pa se obnašajo pravzaprav enako kakor komercial-
ne televizije v Vzhodni Evropi, pa tudi (predvsem na za-
èetku) v Zahodni. Zanašajo se »na tisto vrsto programa, ki
je imela najveè moþnosti, da maksimizira obèinstvo, in ki
je bila hkrati relativno poceni. Takšen program so obièaj-
no tvorile lahki zabavni programi, igre, poceni dramske
serije in popularne ›limonade‹. Ponovitve in uvoz iz Ame-
rike so bili še posebno popularni. Ustvarjati program je bilo
pravzaprav bolj drago, kakor pa kupovati ga v paketih ali
predvajati ponovitve« (Humpreys, 230).

Vsa ta opaþanja iz tujih televizijskih sistemov in njiho-
vega razvoja so se prenesla tudi v slovenski komercialni
prostor. Najbolje je to potrdila zdruþitev (oz. prevzem) Ka-
nala A, Pro Plusa oziroma POP TV. Samo nekaj dni po
objavljenem prevzemu je Pro Plus odpravil svoj drugi pro-
gram Gajba. Èeprav so vodilni ljudje iz Pro Plusa zagotav-
ljali, da bo prevzem Kanala A le še okrepil in obogatil pro-
gramsko ponudbo, ki bo na voljo gledalcem, se je do konca
leta 2000 pokazalo, da je Kanal A pravzaprav prevzel vlo-
go, ki jo je prej imela Gajba, program za predvajanje vse-
bin, kupljenih v paketih in preslabih za POP TV. Odpravi-
li so skoraj vse oddaje domaèe produkcije, veèino zaposle-
nih odpustili in zaèeli predvajati ponovitve filmov in na-
daljevank, ki so si jih gledalci na POP TV lahko ogledali
þe pred leti. Uporabili so torej vse mogoèe naèine za zmanj-
ševanje stroškov in za ustvarjanje programa, ki bi stal èim
manj. Na podobne oblike varèevanja pa so gledalci lahko
naleteli tudi pri samem POP TV, saj so tam odpravili tako
rekoè vso lastno zabavno produkcijo in radikalno zmanjšali
(þe skoraj odpravili) predvajanje novih filmskih uspešnic.

Z ekonomskega vidika je tako delovanje razumljivo:
zakaj bi kupovali drage filme in ustvarjali drago domaèo
produkcijo, ko pa filmi, predvajani kot »resniène zgodbe«,
juþnoameriške »limonade« in telenovele pritegnejo prav
toliko, èe ne celo veè gledalcev, nakupna cena pa je niþja.
Z vidika gledalcev je takšna programska ponudba velik ko-
rak nazaj, tako glede števila programov kakor glede kako-
vosti in raznoliènosti predvajane vsebine.



56

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

JAVNA TELEVIZIJA V BOJU
ZOPER KOMERCIALIZACIJO

Razvoj komercialne televizije v Sloveniji je vplival tudi
na delovanje javne televizije. TV Slovenija, prej TV Ljublja-
na, je bila v zaèetku devetdesetih zaznamovana z demokra-
tiènimi spremembami, novo oblastjo in napovedmi velikih
sprememb in èistk med novinarji in uredniki. Tudi v Slove-
niji je, kljub þeljam po depolitizaciji javne televizije, priha-
jalo do »reregulacije radiotelevizije«, tako kot drugod v post-
socialistiènih drþavah, le da morda v manjši meri.

Po zakonu o rtv mora generalnega direktorja potrditi
parlament, svet rtv, ki naj bi bil organ civilne druþbe, pa
je kmalu postal strankarsko razdeljen in podaljšek stran-
karskih interesov in vsakokratnih koalicij. Ta politizacija
se je nadaljevala s spremembo zakona o rtv, po kateri za-
posleni niso dajali veè soglasja k imenovanju odgovornih
urednikov, temveè le še mnenje. Mnogi so bili takrat pre-
prièani, da je to trgovina, v kateri je politika RTV Slovenija
v zameno za odpravo soglasja zaposlenih k imenovanju od-
govornih urednikov dala dodatne naroènike, ker so naroè-
niki rtv postali vsi odjemalci elektrike. S tem se je število
novih naroènikov rtv poveèalo za nekaj deset tisoè, kar je
hiši prineslo dodaten prihodek. Preprièanje, da gre za tak-
šno »menjavo« je bilo še moènejše tudi zato, ker v zameno
za dodatne naroènike RTV Slovenija ni bilo treba zmanjša-
ti oglaševanja, èeprav so za to zelo lobirale komercialne
postaje (vladi so pred tem tudi poslale predlog spremembe
zakona o rtv, po katerem bi RTV Sloveniji prepovedali og-
laševanje, v zameno pa ji »dali« odjemalce elektrike).

Poskus pridobitve seznama kabelskih naroènikov, ki ga
je vodstvo RTV Slovenija prav tako hotelo dobiti, ni uspel,
odkar je RTV Slovenija dobila dostop do vseh naroènikov
elektrike, je takšen seznam pravzaprav nepomemben.

Novi prihodki so bili za javni zavod izredno pomembni.
RTV Slovenija je do srede devetdesetih ustvarila 1,5 milijar-
de tolarjev izgube, ta pa se je nato iz leta v leto še poveèeva-
la. Šele januarja 2000 so napovedali, da bodo v letu 2000

ustvarili dobièek, in sicer 300 milijonov tolarjev.
V senci finanènih teþav so v devetdesetih letih ostali

tudi razvojni naèrti. Kratkoroèno so stroške in porabo v
hiši poskusili zaèrtati v dokumentu Strategija ravnanja do
konca leta 1996, v katerem so zapisali, da bodo zmanjšali
število zaposlenih in honorarnih sodelavcev za 10 odstot-
kov, plaèe za 3, najemanje kapacitet in zunanjo produkcijo



57

Javna televizija v boju zoper komercializacijo

pa za 50 odstotkov. Dolgoroèno so poskusili razvoj RTV Slo-
venija opredeliti v 16 strani dolgem dokumentu Strategija raz-
voja RTV Slovenija do leta 2000. Takoj se vsiljuje vzporedni-
ca z 22 strani dolgim dokumentom, ki ga je BBC predstavil
maja 1996. Pod naslovom Razširjanje ponudbe v digitalni dobi
s podnaslovom Desetletna vizija BBC so se skrivali veliki na-
èrti o digitalni televiziji, tematskih programih, wide-screen
televiziji, digitalnem zvoku, 24-urnem programu novic in
podobnem. Veèino teh naèrtov so do leta 2000 izpolnili.

Dokument RTV Slovenija je bil bolj skromen: naèrto-
val je o 24-urni nepretrgani program z jutranjim in noè-
nim programom, ki bi ga uvedli do leta 2000 (a ga niso),
napovedoval je tv-prodajo (so jo uvedli), zaèetke plaèanih
programov in specializirane programske ponudbe ter pou-
darjal potrebo po uvajanju interaktivnih oddaj, navzoèno-
sti na internetu in razvijanju servisov on-line. Od vseh teh
naèrtov so do leta 2000 izpolnili oziroma najbolj razvili
svojo navzoènost na internetu (od decembra 1995; pri tem
je RTV Slovenija prehitela celo številne evropske javne rtv

zavode, le da je pozneje nekoliko zaostala pri ponudbi in jo
je s svojimi vestmi prehitela tudi POP TV), po katerem je
mogoèe spremljati nekatere kljuène oddaje RTV Slovenija
po vsem svetu, z zvokom in sliko. TV Slovenija je v tem
èasu zaèela oddajati tudi po satelitu, le da se finanèni naèrt
o nakupu kodirnih kartic med izseljenci v Evropi, Ameriki
in Avstraliji ni izpolnil, in so jih prodali le pešèico.

Neuresnièevanje razvojnih naèrtov bi bilo mogoèe de-
loma pripisati tudi novemu poloþaju javne televizije na slo-
venskem medijskem trgu. TV Slovenija je bila do srede de-
vetdesetih brez prave konkurence. Bila je na prvem mestu
po gledanosti, pa tudi pri televizijskem oglaševanju tako
rekoè ni imela prave konkurence. Kljub temu ji je, kakor
smo omenili, do srede devetdesetih uspelo ustvariti 1,5 mi-
lijarde tolarjev izgube. Nato je nastal program POP TV, pa
okrepljeni Kanal A in še Gajba TV. Gledanost programov
TV Slovenija je radikalno padla. POP TV jo je prehitel tako
pri igranem programu, pri osrednji informativni oddaji pa
sta si prišli najprej povsem blizu, nato pa je oddaja 24 ur
POP TV tudi prehitevala Dnevnik TV Slovenija. TV Slove-
nija je nesporno prednost ohranila le pri razvedrilnem in
športnem programu, ki je redno dosegal najveèjo gleda-
nost, tudi na lestvici celega leta. Treba pa je opozoriti, da
se poloþaj pri športu v naslednjih letih lahko delno spre-
meni, saj je POP TV pravicam prenosa Formule 1 dodala
še pravice za tenis iz Wimbledona in za svetovno nogo-



58

Javna televizija v boju zoper komercializacijo

metno prvenstvo leta 2002. Predvsem pri tem bi POP TV
mogla doseèi precejšnjo gledanost tudi pri športu. TV3 je
medtem skupaj z mreþo lokalnih televizij odkupila pravice
za prenose tekem španske in italijanske nogometne lige.
Kljub izgubi nekaterih športov pa se poloþaj TV Slovenije
pri športnih prenosih ni tako zelo poslabšal, kakor, deni-
mo, britanskega BBC.

Padcu gledanosti TV Slovenija je sledil tudi padec ogla-
ševalskih prihodkov, še zlasti potem ko je druþba Pro Plus
zaèela oglaševalsko vojno, niþati svoje oglaševalske cene
in ponujati kolièinske in druge popuste. Temu je sledil tudi
Kanal A in vse to je vplivalo tudi na komercializacijo pro-
gramov javne televizije: v primerjavi s poloþajem pred de-
setimi leti opazimo pogoste prekinitve oddaj, filmov in na-
daljevank z oglasi, niz sponzorjev, ki se pojavljajo v odda-
jah, in bolj komercialne vsebine (showi po zgledu italijan-
skih ali nemških televizij). Tudi v tem primeru Slovenija
oèitno posnema vzorce, ki so se po nastanku komercialne
televizije pokazali þe v Zahodni Evropi; da namreè javna
televizija zaène komercializirati svoj program, predvajati
veè ameriških filmov in nadaljevank, veè komercialnih vse-
bin in zvrsti, zmanjševati lastno igrano, dokumentarno in
drugo produkcijo.

Treba je tudi opozoriti, da se je TV Slovenija po zaèet-
nem padcu v ravno tak vrtinec iz njega v nekaterih pogle-
dih posreèilo izvleèi. Predvsem pri igranem programu je
zmanjšala zaèetno amerikanizacijo in se bolj posvetila
evropski in svetovni produkcije. To še posebno velja za fil-
me, medtem ko pri nadaljevankah sicer lahko opazimo
manjšo kolièino ameriške produkcije, þanrsko pa so to po-
gosto še vedno zelo komercialne vsebine, predvsem pri raz-
nih evropskih »limonadah«. Sicer je opaziti usmeritev k
programski komplementarnosti in ne veè kompetitivno-
sti, to pa je tudi usmeritev, ki jo zagovarja veèina teoreti-
kov in zadnje èase tudi vodstvo javne televizije.



59

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

SKLEP

Opisani razvoj slovenskega medijskega prostora v zad-
njem desetletju kaþe, da so v devetdesetih letih nastale veèje
spremembe, kakor bi jih morda odkril površen opazovalec.
Spremembe so bile politiène in ekonomske, obe vrsti pa
sta bili med seboj globoko, þe neloèljivo prepleteni. Opuš-
èali so se nekateri regulacijski mehanizmi, a še vedno ni
zagotovljena popolna lastniška neodvisnost medijev pred
drþavo, ki je s svojimi skladi in drugimi oblikami ohranjala
(precejšnjo) lastniško in s tem tudi politièno navzoènost.
S tem se je v slovenskem medijskem prostoru ohranila ano-
malija, ki je þe dolgo ni veè v zahodnih demokracijah: da
je namreè drþava neposredno ali posredno lastnica oz. so-
lastnica (in to pomembna) medijev. Vse dotlej, dokler se
bo ohranjalo takšno stanje, slovenski mediji ne bodo re-
snièno svobodni, vsaj ne politièno.

Regulacija omejevanja lastnine in navzkriþnega last-
ništva ni zgolj ekonomsko vprašanje, temveè predvsem vse-
binsko. Vsebina je v tem primeru neodvisna uredniška po-
litika vsakega posameznega medija. Pri zagotavljanju plu-
ralnosti (to velja enako za tiskane kakor za elektronske
medije) se je pokazalo, da nima pomembne vloge le drþa-
va, temveè tudi mediji sami.

Groþnja politiènih prevzemov medijev je vplivala tudi
na razprave med sprejemanjem nove medijske zakonodaje.
Novinarji so predvsem opozarjali na nevarnost odpušèa-
nja novinarjev (oziroma premešèanja novinarjev na »neš-
kodljiva« delovna mesta) v tistih medijih, kjer bi lahko
prišlo do politiènih prevzemov. Oèitno je tudi, da so bili
vsi dosedanji projekti ustanavljanja novih dnevnikov pred-
vsem ali izkljuèno politièni projekti, in da èasopisi kot po-
litièni projekti nimajo bralcev. Zavraèanje tovrstnih pro-
jektov med obèinstvom je zelo moèno, tudi zaradi zgodo-
vinskega spomina, ki opominja, kakšna je javna razprava
in svoboda govora, kadar politika narekuje meje svobode
in dovoljene vsebine.



60

Medijska politika v Sloveniji v devetdesetih

LITERATURA

bagdikian, b.  h.

The Media Monopoly, Boston: Beacon Press (èetrta izda-
ja), 1992.

humpreys, p.  j .

Mass Media and Media Policy in Western Europe, Manche-
ster: Manchester University Press, 1996.

jankowski,  g.  f.  in fuchs, d. c.

Television Today and Tomorrow, New York: Oxford Uni-
versity Press, 1995.

mosco, v.

The Political Economy of Communication. Rethinking and
Renewal, London: Sage, 1996.

raboy, m.

»East West Dialogue on Media and Democratization« v
The Democratic Communique 8(3), 1989.

sparks, c.  in splichal, s.

Journalists for the 21st Century, New Jersey: Abblex, 1994.

splichal, s.

»Reregulacija radiotelevizije v Vzhodni-Srednji Evropi«
v Teorija in praksa, št. 5–6, 1992a.

Izgubljene utopije? Ljubljana: Znanstveno in publicistièno
središèe, 1992b.

»Medijski zakonski jarem za drþavljane«, v: Delo (Sobot-
na priloga) 15. 2, 1992c.

splichal, s.  in bašiè hrvatin, s.

»Where is the Beauty and Who is the Beast?: Slovenia«
v: The Development of the Audiovisual Landscape in
Central Europe Since 1998. Luton: University of Lu-
ton/John Libbey Media: 353–380, 1998.


	一愀猀氀漀瘀渀椀挀愀
	䐀漀猀氀攀樀 椀稀愁氀漀 瘀 稀戀椀爀欀椀 洀攀搀椀愀眀愀琀挀栀
	䬀漀氀漀昀漀渀
	一愀猀氀漀瘀 ⼀ 䄀瘀琀漀爀樀椀
	䬀愀稀愀氀漀
	倀漀瘀稀攀琀攀欀
	嘀 稀渀愀洀攀渀樀甀 漀搀猀漀琀渀漀猀琀椀 洀攀搀椀樀猀欀攀 瀀漀氀椀琀椀欀攀
	䰀椀戀攀爀愀氀椀稀愀挀椀樀愀 洀攀搀椀樀猀欀攀最愀 琀爀最愀 瘀 匀氀漀瘀攀渀椀樀椀
	一漀瘀椀 搀渀攀瘀渀椀欀椀 渀椀猀漀 猀瀀爀攀洀攀渀椀氀椀 爀愀稀洀攀爀 渀愀 ഁ愀猀漀瀀椀猀渀攀洀 琀爀最甀
	䰀愀猀琀渀椀渀猀欀漀 瀀爀攀漀戀氀椀欀漀瘀愀渀樀攀 渀愀樀瘀攀ഁ樀攀最愀 猀氀漀瘀攀渀猀欀攀最愀 搀渀攀瘀渀椀欀愀 ⴀ 䐀攀氀漀
	䰀愀猀琀渀椀渀猀欀漀 瀀爀攀漀戀氀椀欀漀瘀愀渀樀攀 嘀攀ഁ攀爀愀
	匀氀漀瘀攀渀攀挀 ⴀ 瀀爀瘀椀 渀漀瘀椀渀攀挀 묀猀 欀爀愀琀欀漀 猀愀瀀漀꬀
	刀攀瀀甀戀氀椀欀愀 瀀漀 匀氀漀瘀攀渀ഁ攀瘀椀 瀀漀琀椀
	䴀攀搀椀樀猀欀愀 瀀氀甀爀愀氀渀漀猀琀 瘀 匀氀漀瘀攀渀椀樀椀
	倀漀洀愀渀樀欀氀樀椀瘀攀 稀愀欀漀渀猀欀攀 氀愀猀琀渀椀愁欀攀 漀洀攀樀椀琀瘀攀
	倀漀氀椀琀椀ഁ渀椀 瀀爀攀瘀稀攀洀椀 瀀漀搀 欀爀椀渀欀漀 搀漀渀漀猀渀漀猀琀椀 洀攀搀椀樀攀瘀
	刀愀稀瘀漀樀 欀漀洀攀爀挀椀愀氀渀椀栀 爀愀搀椀漀搀甀昀甀稀渀椀栀 洀攀搀椀樀攀瘀
	䨀愀瘀渀愀 琀攀氀攀瘀椀稀椀樀愀 瘀 戀漀樀甀 稀漀瀀攀爀 欀漀洀攀爀挀椀愀氀椀稀愀挀椀樀漀
	匀欀氀攀瀀
	䰀椀琀攀爀愀琀甀爀愀

