Jaka Strajnar Cajon Izdal: Strajnar Publishing Oblikovanje: Nives Lunder, Studio Grad Oblikovanje naslovnice: Anja Strajnar Jezikovni pregled: Anja Strajnar Fotografije: Tomaž Lunder E-knjiga, verzija 1 Škofja Loka, Slovenija Februar 2021 E-mail: jaka@cajon.si Spletna stran: www.cajon.si CIP - Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 780.634(075) STRAJNAR, Jaka Cajon [Glasbeni tisk] : slovenska šola cajona / Jaka Strajnar ; fotografije Tomaž Lunder. - E-knjiga, verzija 1. - E-glasbeni tisk. - Škofja Loka : Strajnar Publishing, 2021 Način dostopa (URL): https://cajon.si/ ISMN 979-0-9009099-9-2 COBISS.SI-ID 50995459 Vse pravice pridržane. Noben del te publikacije se ne sme razmnoževati elektronsko ali mehansko, vključujoč fotokopiranje, snemanje in predvajanje, brez vnaprejšnjega dovoljenja avtorja. CAJON Cajon (šp. škatla ali zaboj) je tolkalni inštrument kvadratne oblike, na katerem se sedi in hkrati igra z rokami. V 18. stoletju so ga uporabljali sužnji na področju Kube in Peruja – takrat so bili bobni prepovedani in so zato za igranje uporabljali različne zaboje, škatle in predale. V 70. letih 20. stoletja se s flamenkom uporaba cajona razširi tudi v Evropo, zlasti v Španijo. Danes je prisoten v vseh glasbenih stilih, saj uspešno nadomešča klasičen komplet bobnov, zlasti v akustičnih zasedbah. Njegova neza-pletena osnovna tehnika omogoča hitro učenje tudi ljudem, ki nimajo tolkalnega predznanja. S pomočjo te knjige boste spoznali osnovno tehniko igranja na cajon in reprezentativne svetovne ritme, ki so posneti in si jih lahko ogledate na spletu. Za boljšo predstavo in učinkovitost pa so pri vsakem ritmu dodani tudi glasbeni predlogi, ob katerih lahko izvajate ritme in jih tako uporabite kot play-alonge. Želim vam prijetno in nadvse uspešno učenje ter igranje na ta čudovit tolkalni inštrument! 3 O AVTORJU Jaka Strajnar (1978) je akademski glasbenik tolkalec in profesor tolkal. Študiral je na Akademiji za glasbo Univerze v Ljubljani in na Koroškem deželnem konservatoriju v Celovcu ter se izpopolnjeval pri različnih evropsko in svetovno priznanih tolkalcih. V Škofji Loki vodi svojo šolo bobnov in cajona. Deluje v različnih glasbenih zasedbah, kjer uspešno popularizira cajon in druga tolkala. Je promotor cajonov Schlagwerk. Po Sloveniji in tujini izvaja številne delavnice in seminarje. KAZALO 6 Zgradba cajona 9 Dominantnost rok 9 Položaj sedenja 9 Video posnetki na spletu 9 Glasbeni predlogi ob ritmih 10 Osnovna tehnika 10 Bas ton 11 Open ton 12 Tip 13 Slap 14 Kombinacija udarcev na robu cajona (Open ton, Slap in Tip) 15 Ritmi na cajonu 15 Bobnarski ritmi 18 Hand to hand ritmi 18 Šestnajstinski ritmi 21 Triolski ritmi 24 Ostinatni bobnarski ritmi 25 Osminski ostinatni ritmi 27 Triolski ostinatni ritmi 29 Šestnajstinski ostinatni ritmi 30 Igranje z metlicami, rodsi 31 Igranje s shakerjem 33 Prehodi (fills) 35 Kratki prehodi (short fills) 37 Neparni ritmi 38 Za konec ZGRADBA CAJONA Cajon je zgrajen iz sprednje (udarne) plošče, lesenega Pri igranju z rokami je sprednjo ploščo nemogoče uničiti, ogrodja (resonančno telo) in mehanizma, ki proizvaja NIKOLI pa ne smemo uporabljati bobnarskih palic!!! Poznačilen oster kovinski zvok. leg tega priporočam tudi, da pred igranjem na cajon Sprednja plošča je po funkciji podobna opni bobna, odstranite prstane in zapestnice, saj lahko nakit (kot saj z udarjanjem po njej proizvajamo različne tone. Z seveda tudi palice) poškoduje sprednjo ploščo. udarjanjem po zgornji strani plošče proizvajamo vi-Leseno ogrodje (resonančno telo) sestavljajo različne soke in svetle tone, z igranjem proti sredini pa postajajo vrste masivnega lesa. Na zadnji plošči ima resonančno toni nižji in temnejši. S kombiniranjem le-teh pa lahko odprtino, ki omogoča pretok zvočnega valovanja iz tvorimo različne ritme vseh glasbenih zvrsti. Sprednja notranjosti v okolico. Osnovna višina cajona je 50 cm plošča je zgrajena iz tankih in kvalitetnih slojev različnih (za odrasle), obstajajo pa tudi nižji cajoni (45 cm – npr. vrst lesa (breza, bukev, različne eksotične vrste lesa …). za osnovnošolce) in še manjši otroški cajoni. Na sprednjo ploščo lahko igramo z rokami ali z različnimi plastičnimi in lesenimi metlicami (rodsi), pri čemer dobimo povsem drugačno barvo zvoka. 6 Oster kovinski zvok cajona ustvarja mehanizem žic, ki so od zadaj pritrjene na sprednjo ploščo. Obstajata dve vari-anti mehanizma žic, po katerih tudi ločimo vrste cajonov. String cajon ima mehanizem v obliki žice oz. strune. Že v 18. stoletju so tolkalci na področju Peruja eksperimentirali s kitarskimi strunami, ki so jih pritrdili na zadnjo stran udarne plošče in tako dobili jasen in oster zven ter veliko razliko v barvi zvoka med bas toni in toni na zgornjem robu cajona. Na podlagi te ideje je nemška tovarna cajonov Schlagwerk razvila sistem strun, ki jih je možno tudi ugla- ševati in so pritrjene v obliki črke V. Tak sistem omogoča izredno odziven in bogat zven. Z napenjanjem in spuščanjem strun namreč dosežemo različne deleže kovinskega (snare) zvoka in samega lesenega zvoka. Snare cajon pa vsebuje mehanizem, podoben žicam, ki so pritrjene na spodnjo stran malega bobna oz. snare druma. Večinoma so v dveh delih pritrjene na zadnjo stran udarne plošče. Razlika med snare in string cajonom je, da sistem pri snare cajonu brez težav odstranimo in tako dobimo povsem drugo barvo zvoka, ki je suh in topel, brez kovinskega zvena (t. i. Cuban sound). Slabost je morda le ta, da ne moremo vplivati na delež kovinskega (snare) in lesenega zvoka, saj so žice fiksno pritrjene. Novost v razvoju cajona pa predstavlja Agile String koncept, kjer se prepletajo značilnosti obeh, zgoraj omenjenih vrst cajonov. V osnovi gre za string cajon, pri katerem so strune navite okrog prečnega nosilca. Mehanizem se nahaja na zadnji strani udarne plošče in ga brez težav tudi odstranimo. Z napenjanjem strun pa lahko vplivamo na zvok cajona. 7 NOTNI ZAPIS Udarce na cajon zapisujemo na dve črti. Na zgornjo črto notiramo udarce, ki jih igramo na zgornji rob (open ton, tip in slap). Na spodnjo črto pa notiramo bas udarce, ki jih igramo bolj proti sredini. ZGORNJI ROB (open ton, tip, slap) BAS (bas ton) Vsak udarec pa zapišemo s svojim znakom. D = desna roka, L = leva roka 8 DOMINANTNOST ROK V knjigi so vsi razporedi rok narejeni za ljudi, pri katerih je dominantna desna roka. V primeru dominantnosti leve roke predlagam izvedbo vseh vaj z obratnim razpore-dom rok. POLOŽAJ SEDENJA Na cajon se usedemo in razširimo noge tako, da imamo sprednji zgornji rob prost za igranje. Noge postavimo levo in desno od cajona ter se lahko skupaj s cajonom nagnemo tudi malce nazaj, da imamo križni del hrbta raven. Držimo se vzravnano, rame sprostimo in igramo tako, da udarjamo s celotnimi rokami in ne samo iz zapestja. VIDEO POSNETKI NA SPLETU Pri vsakem notnem zapisu je navedena številka posnet-ka oz. angleško tracka (npr. TR 1), ki si ga lahko ogledate na spletnem naslovu www.cajon.si/tracks. Tako boste dobili boljšo predstavo o določenem ritmu in tehniki igranja, hkrati pa bo tudi učinek učenja nedvomno večji. Za dostop do video posnetkov vnesite geslo: KeepOnDrumming GLASBENI PREDLOGI OB RITMIH Pri vsakem ritmu je dodan glasbeni predlog, npr. Michael Jackson: Billie Jean, ki vsebuje obravnavani ritem. S poslušanjem pred-lagane pesmi boste dobili predstavo, kako ritem deluje v praksi. Posamezne ritme se najprej naučite, potem pa jih lahko izvajate ob predvajanju predlaganih pesmi. 9 OSNOVNA TEHNIKA BAS TON Celotno dlan postavimo na sprednjo ploščo. Prste na roki iztegnemo. Udarec izvedemo tako, da zamahnemo s celotno roko (ne samo iz zapestja) in udarimo z dlanjo ob sprednjo ploščo. Po udarcu dlani ne pritiskamo ob ploščo, ampak pustimo, da se roka odbije. Ne igrajte prenizko (proti tlom). Ta udarec imenujemo tudi kubanski bas ton (Cuban bass tone) – je glasen in ga najpogosteje uporabljamo. Poznamo pa tudi perujski bas ton (Peruvian bass tone), ki je znatno tišji in ga uporabljamo v zelo akustičnih prostorih ter tam, kjer bi bil kubanski bas ton preglasen. Z rokama oblikujemo čašici (kot bi želeli iz njiju piti vodo) in ju postavimo na sprednjo ploščo tako, da so celotne dlani na plošči. Igramo tako, da roke ob vsakem udarcu pritiskamo oz. prilepimo na ploščo, saj tako kontroliramo glasnost vsakega udarca. Igrajte zgornjo vajo tudi s perujskimi bas toni! 10 OPEN TON Prste na roki iztegnemo in jih postavimo na zgornji del plošče tako, da s prsti tvorimo obliko črke V. Palec je nad zgornjim robom (z njim ne udarjamo). Udarec izvedemo tako, da zamahnemo s celotno roko in udarimo z iztegnjenimi prsti ob sprednjo ploščo. Po udarcu prstov ne pritiskamo ob ploščo, ampak pustimo, da se roka odbije. S pomikanjem roke proti robu ali sredini lahko tudi spreminjamo barvo open tona. Če igramo le s prsti in so členki nad zgornjim robom, bo ton svetlejši in višji, če pa se pomaknemo bolj navzdol in udarimo tudi s členki, dobimo temnejši in nižji ton. Open ton je srednje glasen udarec. 11 TIP Prste na roki iztegnemo in na zgornji del plošče postavimo le blazinice prstov. Palec in členki so nad zgornjim robom (z njimi ne udarjamo). Udarec izvedemo tako, da zamahnemo s celotno roko in ob zgornji del sprednje plošče udarimo le z blazinicami prstov. Ob udarcu blazinice pritiskamo ob sprednjo ploščo in tako kontroliramo glasnost posameznega udarca. Tip je tih udarec in ga velikokrat uporabljamo v kombinaciji z ostalimi glasnejšimi udarci. V zelo akustičnih prostorih ga uporabljamo skupaj s perujskim bas tonom. Tako je igranje povsem tiho in nikoli preglasno. Na ta perujski način lahko igrate tudi vse bobnarske ritme na straneh 15–17 . 12 SLAP Slap (izg. slep) igramo tako, da roko postavimo na zgornji del plošče, pri čemer tudi členki segajo čez rob, palec pa je na zgornji ploskvi (z njim ne udarjamo). Prste povsem sprostimo, da so rahlo pokrčeni. Udarec izvedemo tako, da zamahnemo s celotno roko in udarimo naenkrat z dlanjo ob rob in hkrati z blazinicami prstov na sprednjo ploščo. Po udarcu prstov ne pritiskamo ob ploščo, ampak pustimo, da se odbijejo. Slap je glasen udarec, ki je podoben rim shot udarcu na malem bobnu oz. snare drumu. Slap je žal najtežji udarec in potrebuje malce več vaje ter potrpljenja, da zares popolno zazveni. Ne udarjajte z dlanjo premočno ob rob, ampak bodite pozorni na sproščene prste in blazinice, ki ob udarcu tvorijo značilen glasen zvok. Ne pozabite: ob udarcu res sprostite prste! 13 KOMBINACIJA UDARCEV NA ROBU CAJONA (OPEN TON, SLAP IN TIP) Bodite pozorni na razliko med posameznimi udarci tako v načinu izvajanja posameznih udarcev kot tudi v glasnosti igranja. Tip (tiho) Open tone (srednje glasno) Slap (glasno) 14 RITMI NA CAJONU Ritme, ki jih izvajamo na cajon, razdelimo v tri skupine: • bobnarski ritmi • hand to hand ritmi • ostinatni bobnarski ritmi. BOBNARSKI RITMI Pri bobnarskih ritmih imitiramo ritme, ki jih izvajamo na komplet bobnov. Pozicija rok na cajonu je vedno enaka: desna roka izvaja bas tone, leva roka pa slap udarce. S kombinacijo teh dveh udarcev lahko igramo različne ritme. Za lažje razumevanje posameznih ritmov je pri vsakem ritmu naveden še primer skladbe, ki vsebuje določen ritem. Vse ritme najprej izvajajte počasi. Naučite se jih na pamet in jih nato igrajte ob vseh predlaganih skladbah. D = bas ton, L = slap POP/ROCK 1 Pop/rock ritmi so značilni za popularno, zabavno in rock glasbo, ki jo vsak dan slišimo po radiu, in je nedvomno najbolj poslušana zvrst glasbe. Michael Jackson: Billie Jean 15 POP/ROCK 2 Caro Emerald: A Night Like This POP/ROCK 3 Creedence Clearwater Revival: Have You Ever Seen the Rain TWIST Twist večina pozna kot dinamičen ples, vendar ga spremlja tudi istoimenski ritem, ki se razvije v času rock‘n‘rolla. Rock’n’ Band: Jagode in čokolada DISCO Disco se razvije že v 70. letih 20. stoletja in je glasba plesnih klubov ter diskotek. Zanj je značilen t. i. four-on-the-floor vzorec – na vsako dobo zaigramo bas. Maroon 5 ft. Christina Aguilera: Moves Like Jagger 16 POLKA Polka je prisotna tako v narodnozabavni kot klasični glasbi in je nedvomno eden izmed najbolj poznanih plesnih ritmov. Slavko in Vilko Avsenik: Na Golici SOCA Soca (The Soul of Calypso) je zvrst karibske glasbe, ki se razvije v poznih 60. letih 20. stoletja in združuje vplive calypsa, funka in soula. Shakira: Waka Waka (This Time For Africa) BOSSA NOVA Bossa nova je zelo popularna glasbena zvrst brazilske glasbe iz 50. let 20. stoletja – gre za mešanico sambe ter jazz glasbe. Astrud Gilberto: Agua de Beber VALČEK Valček je eden izmed najbolj poznanih evropskih plesnih ritmov, prisoten v številnih glasbenih zvrsteh. Slavko in Vilko Avsenik: Slovenija, od kod lepote tvoje 17 HAND TO HAND RITMI Hand to hand je način igranja, pri katerem roki igrata vedno izmenično (D, L, D, L …). Pri teh ritmih je zelo pomembna razlika v glasnosti posameznih udarcev, saj bodo le tako ritmi zazveneli kar najboljše. Pazite, da igrate tip udarce res tiho (piano), kot ghost notes pri kompletu bobnov – bas in slap udarce pa seveda glasno (forte). Na začetku igrajte počasi in bodite pozorni na pravilno glasnost posameznih udarcev. Šestnajstinski ritmi POP/ROCK 1 Bee Gees: Stayin’ Alive POP/ROCK 2 Guns N’ Roses: Knockin’ on Heaven’s Door POP/ROCK 3 Caro Emerald: Tangled Up 18 FUNKY Funky je glasbena zvrst afroameriške glasbe iz 70. let 20. stoletja in združuje značilnosti soula, jazza in R&B-ja. James Brown: Funky President (People It’s Bad) TANGO FLAMENCO Tango flamenco je eden izmed ritmov flamenko glasbe in ga ne smemo zamenjevati z argentinskim tangom. Paco de Lucia: Me regale DJOLE Djole je karnevalski afriški ritem s področja Sierra Leone, ki se ga izvaja na djembe in različna afriška tolkala. Africa Djole: Kaloum, Cocokoda SAMBA Samba je eden najpopularnejših brazilskih ritmov, ki je svetu še posebej poznan v času karnevala in se izvaja s številnimi brazilskimi tolkali. Jovanotti: Punto 19 COUNTRY Country je danes splošno ime za severnoameriško popularno glasbo, ki združuje značilnosti ameriške folk ter western glasbe. Johnny Cash: Cat’s in the Craddle PARTIDO ALTO (SAMBA) Partido alto je vrsta sambe s prepoznavnim ritmičnim vzorcem, ki se ga tradicionalno igra na pandeiro (tamburin) in cavaquinho (štiristrunska kitara). Martinho da Villa: Casa de Bamba BAIAO Baiao ali baion se je razvil okrog leta 1840 in je značilen ritem v severni Braziliji. Ima drugačen razpored udarcev, zato bodite pozorni na zaporedje rok! Pink Martini: Anna (El Negro Zumbon) TUMBAO Tumbao je značilen afrokubanski ritem na congah. Uporaben je v različnih glasbenih zvrsteh (salsa, cha-cha-cha, mambo, pop, rock …). Mongo Santamaria: Watermelon Man 20 Triolski ritmi BLUES 1 Blues je temelj afroameriške glasbe ter izhodišče za razvoj vseh nadaljnjih oblik popularne glasbe. Kot ritem sodi v skupino ternarnih ritmov in ga lahko imenujemo tudi slow rock. The Platters: Only You BLUES 2 Toto: Hold the Line BLUES 3 Aerosmith: Cryin’ BEMBE Bembe je afrokubanski ternarni ritem, ki se ga tradicionalno izvaja s številnimi tolkali. Ima drugačen razpored udarcev, zato bodite pozorni na zaporedje rok! David Sanborn & Phil Woods: Senior Blues 21 Naslednji ritmi so prav tako triolski, le da pri vseh dobah izpustimo drugo triolo (igramo le prvo in tretjo triolo). V tem primeru dobimo t. i. jazz fraziranje (jazz-phrasing), ki je značilno za jazz glasbo in različne popularne glasbene zvrsti. SHUFFLE Shuffle ali boogie je popularen swingovski plesni stil, sprva igran le na klavir, kasneje pa kot ritem prisoten v različnih glasbenih zvrsteh. The Kooks: Shine On TUMBAO (jazz-phrasing) Gre za značilen afrokubanski ritem na congah, ki ga v tem primeru izvajamo z jazz fraziranjem. Uporabljamo ga v različnih zvrsteh jazz glasbe (dixieland, swing, bebop …). Gene Ammonds: The Happy Blues HALF TIME SHUFFLE1 Half time shuffle je shuffle, pri katerem poteka sosledje akordov in harmonije enkrat počasneje kot pri običajnem shuffle ritmu. Steely Dan: Babylon Sisters 22 HALF TIME SHUFFLE 2 Toto: Rosanna NEW JACK SWING New jack swing združuje elektronske ritme hip-hopa in dance-popa s sodobnim R&B-jem ter postane popularen v koncu 80. let 20. stoletja. Madonna: Bye Bye Baby NEW ORLEANS New Orleans je predhodnik jazza. Ob različnih priložnostih so ga izvajali t. i. marching bandi iz New Orleansa (ob rojstvih, porokah, pogrebih …). V procesijah je bil marching band postavljen v drugo vrsto, zato ta način igranja imenujemo tudi Second Line Drumming. The Meters: Hey Pocky A-Way Vse hand to hand ritme lahko izvajate tudi z open toni. V tem primeru nadomestite vse slap udarce z open toni, ostali bas ter tip udarci pa ostanejo enaki. Tak način igranja je primeren tedaj, ko je slap udarec premočan in bi zaradi tega celoten ritem zvenel preglasno. 23 OSTINATNI BOBNARSKI RITMI Ta tehnika igranja je podobna tehniki pri kompletu bobnov, kjer z desno roko igramo na eno izmed činel (hi-hat, ride). Z desno roko tako igramo tip udarce na zgornji desni rob cajona, z levo pa igramo kombinacijo bas tonov in slapov. Pri tem načinu igranja pogosto prihaja do skupnih udarcev, kjer z desno roko zaigramo tip, z levo pa istočasno bas ali slap. Bodite pozorni, da skupne udarce igrate res istočasno (brez predložkov oz. flamov)! Ostinatni ritmi so notirani na treh črtah, pri čemer so na zgornji notirani tip udarci, ki jih izvajamo z desno roko (ostinato), na spodnjih dveh črtah pa bas ter slap udarci, ki jih izvajamo z levo roko. Bodite pozorni na enakomerne udarce desne roke ter na pravilno kombinacijo udarcev v levi roki! D = tip (ostinato), L = bas ton D = tip (ostinato), L = slap 24 Osminski ostinatni ritmi POP/ROCK 1 Michael Jackson: Billie Jean POP/ROCK 2 Caro Emerald: A Night Like This POP/ROCK 3 Creedence Clearwater Revival: Have You Ever Seen the Rain POP/ROCK 4 Lenny Kravitz: Everything 25 OFF-BEAT 1 To je pop/rock ritem, pri katerem igramo z desno roko udarce, ki niso na dobo (off-beat). Off-beat ritmi so pogosto uporabljeni tudi v disco in ska glasbi. The Trammps: Disco Inferno OFF-BEAT 2 Patrick Hernandez: Born To Be Alive POP/ROCK KOMBINACIJA 1 Donna Summer: Hot Stuff POP/ROCK KOMBINACIJA 2 Gloria Gaynor: I Will Survive 26 Triolski ostinatni ritmi BLUES 1 The Platters: Only You BLUES 2 U2: Trip Through Your Wires BLUES 3 Aerosmith: Cryin’ Nekateri glasbeni predlogi (npr. Aerosmith: Cryin‘) ne vse-bujejo opisanega ritma že v samem začetku skladbe, ampak se ta ritem pojavi v nadaljevanju. Skladbe so pogosto grajene iz različnih delov (uvod, kitica, refren, zaključek …), pri katerih ima lahko vsak del drugačen ritem. 27 Pri naslednji triolskih ritmih ponovno pri vseh dobah izpustimo drugo triolo (igramo le prvo in tretjo triolo). V tem primeru dobimo t. i. jazz fraziranje (jazz-phrasing), ki je značilno za jazz glasbo in različne zabavne glasbene zvrsti. SHUFFLE The Kooks: Shine On HALF TIME SHUFFLE Steely Dan: Babylon Sisters RAGGAE Raggae se je razvil v 60. letih 20. stoletja na Jamajki. Z Bobom Marleyem je postal svetovno znana glasbena zvrst. Bob Marley: Buffalo Soldier 28 Šestnajstinski ostinatni ritmi POP/ROCK 1 Earth, Wind and Fire: Can’t Hide Love POP/ROCK 2 Red Hot Chili Peppers: Blood Sugar Sex Magik POP/ROCK 3 Lenny Kravitz: Fly Away PARTIDO ALTO (SAMBA) Martinho da Villa: Casa de Bamba 29 IGRANJE Z METLICAMI, IGRANJE Z METLICAMI, RODSI RODSI Vse ostinatne bobnarske ritme (strani 25–29) lahko z desno roko izvajamo tudi s plastičnimi metlicami in lesenimi metlicami (rodsi). Tako na cajonu dobimo novo barvo zvoka. Z desno roko primemo metlico (kot svinčnik) in igramo na zgornji rob cajona, z levo roko pa seveda igramo kombinacijo bas tonov in slapov. Lahko uporabimo tudi različne činele (ride, hi-hat …) in igramo z desno roko po činelah, z levo pa kombinacijo bas tonov in slapov. plastične metlice lesene metlice (rods) Igrajte vse ostinatne bobnarske ritme tudi s plastičnimi ali lesenimi metlicami. 30 IGRANJE S SHAKERJEM Tudi shaker lahko uporabimo pri igranju ritmov na cajon. Shaker primemo z blazinicami prstov desne roke in ga premikamo naprej (stran od sebe) in nazaj (k sebi) tako, da vedno gledamo svoj palec. Roko premikamo samo v komolcu, sam shaker pa čim bolj vodoravno. Z desno roko tako izvajamo ostinatni ritem, z levo pa igramo kombinacijo bas tonov in slapov. Bodite pozorni na ena-komeren ritem shakerja v desni roki ter pravilno kombinacijo basov in slapov v levi roki! S shakerjem igrajte tudi ritme na straneh 25, 27 in 29. POP/ROCK (osminke) Tom Petty: Learning to Fly 31 POP/ROCK (šestnajstinke) Earth, Wind and Fire: Can’t Hide Love POP/ROCK (triole) The Platters: The Great Pretender POP/ROCK (kombinacija 1) Donna Summer: Hot Stuff POP/ROCK (kombinacija 2) Gloria Gaynor: I Will Survive 32 PREHODI (FILLS) Z uporabo prehodov dobi ritmična spremljava pestrost izvajajte tako, da igrate ritem 3-krat, nato pa naredite in muzikaličnost, saj bi utegnilo zgolj ponavljanje prehod in celoten postopek ponovite. Bodite pozorni, določenega ritma postati preveč monotono. Prehodi da v prehodu ne hitite oz. ne zaostajate. Prehod mora tako poskrbijo za stopnjevanje in logičen postop med biti izveden v enakem tempu kot ritem pred njim. Na posameznimi deli skladbe. Spodnje ritme in prehode posnetku je ritem zaigran 3-krat, nato pa sledi prehod. POP/ROCK RITEM Ritem in vse tri prehode igrajte ob play-alongu Track 72. 33 BLUES RITEM Ritem in vse tri prehode igrajte ob play-alongu Track 73. V realnosti izvajamo prehode tako, da načeloma igramo ritem več kot le 3-krat, odvisno od oblike skladbe. Največkrat uporabljeni obliki sta: ritem igramo 7-krat in nato naredimo prehod (prehod je tako v 8. taktu) ali pa ritem igramo 11-krat in nato naredimo prehod (prehod v 12. taktu). Vse prehode lahko izvajate tudi z ostalimi bobnarskimi, hand to hand in ostinatnimi bobnarskimi ritmi. 34 KRATKI PREHODI (SHORT FILLS) Ob ritmični spremljavi lahko uporabljamo tudi kratke Ritem igrajte 3-krat ter v zadnjem taktu naredite prehod prehode, kar pomeni, da v zadnjem taktu ne izvajamo le v drugi polovici takta. Pazite na tempo! Na posnetku je prehoda čez cel takt, ampak v prvi polovici takta igramo ritem zaigran 3-krat, nato sledi še polovica ritma in kratek še ritem, v drugi polovici pa izvedemo prehod, ki je seve-prehod. da ustrezno krajši. POP/ROCK RITEM Ritem in oba prehoda igrajte ob play-alongu Track 72. 35 BLUES RITEM Ritem in oba prehoda igrajte ob play-alongu Track 73. Vse kratke prehode lahko izvajate tudi z ostalimi bobnarskimi, hand to hand in ostinatnimi bobnarskimi ritmi. Vse prehode (strani 33 in 34) kot tudi kratke prehode (strani 35 in 36) lahko med seboj kombinirate, si izmišljujete nove in si tako ustvarjate svoj »repertoar« prehodov. Lahko jih izvajate tudi ob vseh glasbenih predlogih. 36 NEPARNI RITMI Neparni ritmi so v Evropi značilni za področje Balkana. Ko boste posamezen ritem že imeli pod kožo, poskusite Imenujemo jih tudi sestavljeni ritmi, saj jih lahko razde-narediti tudi kratke prehode (3-krat ritem in prehod). limo v različne skupine po dva ali tri udarce. S štetjem Namig: za začetek naredite kratek prehod tako, da zad-omenjenih udarcev bo izvajanje ritmov veliko lažje. Na njo skupino udarcev izvedete s slapi. Torej: v 7/8 zaigrate začetku je zato bolje, da igrate počasi in ste pozorni na zadnji dve osminki s slapi, v 9/8 zadnje tri osminke s slapi skupine posameznih udarcev. Vsak ritem je zaradi lažje in v 10/8 zadnji dve osminki s slapi. predstave zapisan dvakrat (v obeh taktih enako). 7/8 (3 + 2 + 2) Bijelo Dugme: Lipe cvatu 9/8 (2 + 2 + 2 + 3) Dave Brubeck: Blue Rondo a la Turk 10/8 (3 + 3 + 2 + 2) Lalo Schifrin: Mission Impossible 37 ZA KONEC Cajon je škatla, polna ritmov. Bodite kreativni in oblikujte nove ritme! Prav tako lahko sami odkrijete različne efek-te in načine igranja ter jih tako vključite v svoje igranje. Za lažje raziskovanje zvokov vam razkrivam nekaj že odkritih načinov igranja. Igranje na desno ali levo stranico cajona Izvajate lahko različne udarce na obe stranici cajona. Igranje s členki Naredite pesti in igrajte s prvimi členki po sprednji plošči. Igranje s pestmi Naredite pesti in jih položite na sprednjo ploščo tako, da se z mezinci dotikate sprednje plošče, palci pa gledajo proč od sprednje plošče. Igranje s peto ob desno stranico cajona Desno stopalo zasukajte v smeri cajona tako, da s peto udarite ob desno stranico. Ob izvajanju vseh ritmov lahko na primer z desno peto izvajate dobe oz. pulz ali pa različne ritmične vzorce. Igranje s peto – glissando efekt Z desno peto se dotaknite sprednje plošče. Ob hitrem igranju open tonov z obema rokama pričnite dvigovati peto. Z dvigovanjem in pritiskanjem pete ob sprednjo ploščo se spreminja tudi zvok. 38 Igranje z metlicami ali rodsi Vzemite metlice ali rodse in izvajajte vse bobnarske ter hand to hand ritme. Cajon dobi tako povsem drugačno barvo zvoka, kot če bi igrali z rokami. Tipkanje s prsti Izmenično igrajte z vsemi prsti in dobite tremolo oz. roll. Če se pomikate navzdol, postane zvok nižji in temnejši. Igranje z nohti Samo za kratke nohte! Namesto tipov in tonov lahko igrate z nohti. V flamenku obstaja efekt, imenovan rasgueado, ki se sicer uporablja pri kitari, vendar je prav tako uporaben na cajonu. Pokrčite kazalec, sredinec, prstanec in mezinec ter na nohte teh prstov položite palec. Dobite nekakšno pest. Roko obrnite tako, da so prsti obrnjeni proti sprednji plošči. Sedaj pa sunkovito iztegnite vsak prst posebej: najprej mezinec, nato prstanec, sredinec in kazalec. Ob tem vsak prst z nohtom udari ob sprednjo ploščo. Če to naredite hitro, dobite značilen rasgueado efekt. Heck Stick in Side Kick Nemški izdelovalec cajonov Schlagwerk je izdelal tudi izjemno inovativen dodatek h cajonu, imenovan Heck-Stick in Side Kick. Side Kick pritrdite na eno izmed stranic cajona (desničarji na desno) ter ga igrajte s peto (proizvaja clavesu podoben zvok). Heck Stick pa namestite na Side Kick in ga igrajte z roko (proizvaja tamburinu podoben zvok). Tako lahko izvajate vse ostinatne bobnarske ritme (strani 25–29), pri čemer z desno roko igrate na Heck Stick. Hkrati pa lahko s peto na Side Kick izvajate dobe oz. pulz ali različne ritmične vzorce. Možnosti so neomejene. Želim vam veliko užitkov in uspehov pri igranju na cajon. Keep on drumming! Never give up! 39 Izšla je zbirka skladb za dva ali več cajonov: The Cajon World (Svet cajonov). Zbirka vsebuje šestnajst atraktivnih skladb, ki se jih lahko izvaja v različnih sestavih (duet, trio, kvartet … ansambel cajonov). Informacije in naročila na www.cajon.si/knjige ali po e-mailu jaka@cajon.si.