DEJANSKA RABA VODNIH ZEMLJIŠČ IN ZEMLJIŠKI KATASTER ACTUAL USE OF WATER(SIDE) LAND AND LAND CADASTRE Edvard Mivšek, Borut Pegan Žvokelj, Primož Kete, Tomaž Globokar UDK: 347.24:528.4(497.4) IZVLEČEK Za potrebe upravljanja vod Zakon o vodah predvideva določitev vodnih zemljišč. Evidenca vodnih zemljišč še ni vzpostavljena. Sloj dejanske rabe je prvi korak do končne vzpostavitve vodnih zemljišč, kot jih opredeljuje Zakon o vodah. V Sloveniji obstaja nekaj evidenc podatkov, del vsebine katerih lahko interpretiramo kot del vodnih zemljišč po Zakonu o vodah. Izvedena je bila primerjava podatkov zemljiškega katastra, podatkov evidence dejanske rabe kmetijskih in gozdnih zemljišč in podatkov testnega zajema dejanske rabe - vodno zemljišče. Primerjali smo opredelitve, način zajema podatkov, njihovo kakovost, postopke vzdrževanja ter izvedli vizualno in prostorsko primerjavo zajetih objektov. Primerjava je vključevala tudi generalni pregled skupin lastništva na območjih prekrivanj podatkov različnih evidenc. V sklepu so podane bistvene razlike med posameznimi evidencami in predlogi za medsebojno uskladitev prostorsko odvisnih podatkov različnih evidenc. Poudarek je na predlogih za vzpostavitev enotne evidence dejanske rabe prostora. KLJUČNE BESEDE dejanska raba. prostora, zemljiški kataster, vodna zemljišča, primerjava, podatkov 1 UVOD Klasifikacija prispevka po COBISS-u: 1.09 ABSTRACT For the purpose of water management, the Water Act envisages the defining of water and waterside land data. The register of water and waterside land has not yet been established. Land use data is the first step to the final establishment of the register, as defined by the Water Act. In Slovenia, there are few registers containing data that can be interpreted as part of the water and waterside land in accordance with the act. A comparison of data from the land cadastre, the register of land use of agricultural and forest land and data obtained from tests of water and waterside land was made. We compared the definitions, methods of data capture, data quality and maintenance procedures, and performed visual and spatial comparisons of captured objects. The comparison included a general overview of the ownership of the areas where data from different registers overlap. In conclusion, the essential differences between the registers are presented together with proposals for harmonization of spatially dependent data from different registers. The focus is on proposals to create a single, uniform register of land use. KEY WORDS land use, land cadastre, water and waterside land data, comparison of data, sources Vodna zemljišča so pomemben del prostora in so neposredno povezana z vodami in okoljem, kmetijstvom, energetiko, gospodarstvom, prometom in še kaj bi lahko našteli. Vodno zemljišče je območje zemeljskega površja, na katero vode lahko neposredno vplivajo s svojim delovanjem, in hkrati območje, na katerem posegi v prostor vplivajo na vode. Osnovna merila za določitev vodnega zemljišča, kot ga podrobno opredeljuje Pravilnik o podrobnejšem načinu določanja meje vodnega zemljišča tekočih voda (Uradni list RS, št. 129/2006 ), so fizični in funkcionalni LLI ^ O oc H Z P O z < z N N § i* dejavniki, ki se nanašajo na vode (geomorfološka sprememba, strugotvorni procesi, poplavne ravnice ...). Kot tako presega enolično opredelitev »fizične sestavine zemeljskega površja in njihova uporaba«, kar je merilo za ločevanje posameznih vrst dejanske rabe. Vodno zemljišče na primer vsebuje tudi grajene objekte, naprave in ureditve, ki so namenjeni urejanju odtočnega režima. Ta območja so lahko pokrita s travo, gozdom ali stavbo, iz česar izhaja, da po zgoraj omenjeni opredelitvi spadajo v druge osnovne vrste dejanske rabe. Podatki o dejanski rabi prostora so prvi približek na poti do podatkov o vodnih zemljiščih, kot jih predvideva Zakon o vodah. Ministrstvo za kmetijstvo in okolje pripravlja dve ločeni evidenci dejanske rabe: evidenco dejanske rabe kmetijskih in gozdnih zemljišč ter sloj dejanske rabe -vodno zemljišče (testni zajem za 10 % Slovenije). V slovenskem prostoru lahko najdemo še nekaj informatiziranih evidenc, ki tako ali drugače vključujejo podatke o dejanski rabi prostora. V nadaljevanju bo predstavljena primerjava podatkov treh osnovnih evidenc, ki vsebujejo podatke o dejanski rabi. Predstavljena bo razlika v opredelitvah, metodologija vzpostavitve in vzdrževanja evidence. Sledila bo primerjava podatkov na testnem območju s podajanjem najznačilnejših razlik. Predstavljena bo tudi analiza po vrsti lastništva parcel, ki jih tri osnovne evidence opredelijo kot »vodne« (po atributu ali s prostorskim presekom). V sklepnem delu bodo predstavljena priporočila za enovito evidentiranje podatkov o dejanski rabi prostora na ravni države. 2 OPIS VHODNIH PODATKOV Za analizo smo uporabili naslednje evidence podatkov: - podatke zemljiškega katastra (ZK), ki ga vodi Geodetska uprava Republike Slovenije na podlagi Zakona o evidentiranju nepremičnin (ZEN). Uporabljeni so bili grafični in opisni podatki parcel s stanjem iz junija 2012.; - podatke evidence dejanske rabe kmetijskih in gozdnih zemljišč (EDR), ki jo vodi Ministrstvo za kmetijstvo in okolje na podlagi Zakona o kmetijstvu (ZKme-1). Uporabili smo podatke s stanjem s konca leta 2011; - podatke testnega zajema dejanske rabe - vodno zemljišče (DR_VZ) s stanjem iz leta 2011. Zemljiški kataster (ZK) ^ | Zemljiški kataster je uradna evidenca zemljišč, v kateri je zemljišče opredeljeno s parcelo. ^ f Povezuje stvarne pravice na nepremičninah - zemljiščih, ki se vodijo v zemljiški knjigi, z lokacijo ^ 1 v prostoru - umesti lastnino v prostor oziroma prostor poveže z lastnikom. ^ i •v ^ iS t C? ^ I | 1 I il | Digitalna baza zemljiškega katastra obsega naslednje podatke: 0 I 1 I - grafične podatke parcel (zemljiškokatastrski prikaz), Zemljiški kataster je temeljna evidenca podatkov o zemljiščih. Osnovna enota zemljiškega katastra je parcela. Parcela je strnjeno zemljišče, ki leži znotraj ene katastrske občine ter je v zemljiškem katastru evidentirano z mejo in označeno z identifikacijsko oznako. - opisne podatke parcel, ki so: - podatki o parcelnih delih, - podatki o lastnikih. Grafični in opisni podatki o parcelah se v zemljiškem katastru vodijo in vzdržujejo v ločenih informacijskih rešitvah, zato niso povsem usklajeni. V praksi obstaja nekaj odstotkov odstopanj, kar je treba upoštevati pri izdelavi analiz na podlagi podatkov zemljiškega katastra. Evidenca dejanske rabe kmetijskih in gozdnih zemljišč (EDR) Evidenca dejanske rabe kmetijskih in gozdnih zemljišč je enotna državna evidenca o dejanski rabi kmetijskih in gozdnih zemljišč, in sicer obstaja od leta 2000. Izdelalo jo je takratno Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano (MKGP). Glavni namen vzpostavitve so bile potrebe Registra kmetijskih gospodarstev (RKG), nadzor nad dodeljevanjem finančnih spodbud (subvencij) kmetijskim gospodarstvom ter izvajanje ukrepov kmetijske politike Slovenije in Evropske unije. Podatki testnega zajema hidrografije in dejanske rabe - vodno zemljišče (HIDRO5 in DR-VZ) Podatki testnega zajema hidrografije in dejanske rabe - vodno zemljišče, so bili zajeti v okviru projekta »Izdelava metodologije in tehnološke rešitve za obnovo podatkov o vodah v DTK 5 in hkratni zajem podatkov o dejanski rabi - vodno zemljišče«, 2011. Zajetih je bilo 359 listov karte merila 1 : 5.000. Slika 1: Območja testnega zajema hidrografije in dejanske rabe - vodno zemljišče fN vo j5 O ■ Na podlagi metodologije, ki je bila izdelana v navedenem projektu, je načrtovan množični zajem podatkov hidrografije in dejanske rabe - vodno zemljišče. Cilj množičnega zajema je obnova in nadgradnja sloja hidrografije v zbirki topografskih podatkov natančnosti in podrobnosti, ki ustrezajo merilu 1 : 5.000, in vzpostavitev sloja dejanske rabe - vodno zemljišče za celotno območje Republike Slovenije. Oba sloja bosta vzpostavljena v skladu z direktivo INSPIRE, in sicer toliko, kolikor je nujno za vzpostavitev sloja dejanske rabe - vodno zemljišče. V navedenih zbirkah podatkov smo izbrali skupine objektov, ki so po opredelitvah in merilih za zajem najbližje opredelitvi dejanske rabe - vodno zemljišče. Pri pregledu opredelitev smo v različnih zbirkah podatkov ugotovili uporabo podobnih terminov, ki pa vsebinsko pomenijo različne pojave v prostoru. Razlike so posledica različnih meril za zajem in tudi nedosledne terminologije v posamezni zbirki podatkov. Iz posameznih zbirk podatkov so bile v primerjavo vključene naslednje skupine objektov: - zemljiški kataster: objekti z vrsto rabe vodotok, jezero, ribnik ali močvirje; - evidenca dejanske rabe kmetijskih in gozdnih zemljišč: objekti z vrsto rabe voda; - podatki testnega zajema dejanske rabe - vodno zemljišče: celoten sloj. Opredelitve zgoraj naštetih skupin objektov se razlikujejo, čeprav vse nekako opredeljujejo podobne pojave v prostoru. Navajamo jih v nadaljevanju. A. Zemljiški kataster (po Pravilniku o vodenju vrst rabe zemljišč v zemljiškem katastru, 1982): - vodotok - zemljišča pod rekami in potoki oziroma zgrajenimi strugami s tekočo vodo, s pripadajočimi zemljišči za varovanje in vzdrževanje obrežja. Zemljišče se uvrsti v vrsto rabe vodotok ne glede na površino; - jezero - zemljišča, večja od 200 m2, pod naravnimi ali zajezenimi vodnimi površinami s stalno fe stoječo vodo, vključno z zemljišči za varovanje in vzdrževanje njegovega obrežja; I I - ribnik - zemljišča, večja od 200 m2, pod manjšimi vodnimi površinami s stoječo vodo, ki nimajo značilnosti funkcionalnega zemljišča, vključno z zemljišči za varovanje in vzdrževanje njegovega obrežja; močvirje - zemljišča, večja od 200 m2, ki so poraščena z rastlinjem, ki se ne uporablja za kmetijsko in gozdno proizvodnjo, in so pretežni čas pod vodo. § | Zemljišča so evidentirana kot parcele ali njihovi deli. Parcele so bile zajete v okviru vzpostavitve t -n i zemljiškega katastra, večji del že v 19. stoletju. Vzdrževanje evidence se izvaj a v okviru vzdrževanj a 5 i -t Vzpostavitev dejanske rabe prostora po zgoraj opisanem scenariju zahteva dobro organizacijo tako ^ t na področju opredelitev kot na področju zajema in vzdrževanja podatkov. Ob zainteresiranosti S^ "t vseh resorjev je projekt izvedljiv v nekaj letih. Večji del časa bo potreben za uskladitev opredelitev, ^ j § | to ^ zajem podatkov pa je lahko izveden precej hitro. Literatura in viri: Geodetski inštitut Slovenije (2011). Izdelava, metodologije in tehnološke rešitve za obnovo podatkov o vodah v DTK5 in hkratni zajem podatkov o dejanski rabi - vodno zemljišče, tehnično poročilo. Geodetski inštitut Slovenije (2012). Projekt vzpostavitve vodnih zemljišč (analiza, zemljiškoknjižnega prikaza, obstoječih parcel in zajem dejanske rabe), tehnično poročilo. Zakon o vodah (ZV-1) (2002). Ur. l. RS, št. 67/2002. Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona, o vodah (ZV-1A) (2008). Ur. l. RS, št. 57/2008. Pravilnik o podrobnejšem načinu določanja, meje vodnega zemljišča, tekočih voda (2006). Ur. l. RS, št. 129/2006. Zakon o kmetijstvu (2008). Ur. l. RS, št. 45/2008. Zakon o evidentiranju nepremičnin (ZEN) (2006). Ur. l. RS, št. 47/2006. Zakon o spremembah Zakona o ugotavljanju katastrskega, dohodka (ZUKD-1A) (2012). Ur. l. RS, št 47/2012. Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona, o dohodnini (ZDoh-2H) (2010). Ur. l. RS, št. 106/2010. Pravilnik o vsebini in načinu vodenja zbirke podatkov o dejanski rabi prostora (2004). Ur. l. RS, št. 9/2004. Pravilnik o vodenju vrst rabe zemljišč v zemljiškem katastru (1982). Ur. l. SRS, št. 14/1982. Pravilnik o evidenci dejanske rabe kmetijskih in gozdnih zemljišč (2008). Ur. l. RS, št. 122/2008. Prispelo v objavo: 21. september 2012 Sprejeto: 20. november 2012 mag. Edvard Mivšek, univ. dipl. inž. geod. Geodetski inštitut Slovenije, Jamova cesta 2, 1000 Ljubljana, Slovenija e-pošta: edvard.mivsek@gis.si e-pošta: primoz.kete@gis.si k mag. Borut Pegan Žvokelj, univ. dipl.inž.geod. | 3 *—i Geodetski inštitut Slovenije, Jamova cesta 2, 1000 Ljubljana, Slovenija ¡J e-pošta: borut.pegan-zvokelj@gis.si I 1 Primož Kete, univ. dipl. inž. geod. | Geodetski inštitut Slovenije, Jamova cesta 2, 1000 Ljubljana, Slovenija 1 ss Tomaž Globokar, univ. dipl. inž. gradb. ;f js Ministrstvo za kmetijstvo in okolje, Dunajska 22, 1000 Ljubljana, Slovenija | o e-pošta: tomaz.globokar@gov.si ^