7 #     Prièujoèi sestavek `eli podati pogled na prelomni èas 2. svetovne vojne, ob tem pa skuša motriti tudi današnji trenutek in se ozreti naprej na spravo in prenovo. Omeniti velja še, da se ne naslanja na prvotne vire, paè pa na verodostojne premišljevalce tistega èasa, zlasti na dr. Marka Krem`arja. Pregrete slovenske razmere zaradi razprtij med liberalci in desnico, svetovno gospodar- sko krizo1 pred 2. svetovno vojno in zaèetek slednje2 je izkoristila majhna skupina ljudi, ki se je povezala v Komunistièno partijo Slo- venije in tako naenkrat postala najbolj pre- teèa nevarnost za vse Slovence, saj je bil v ti- stem èasu svetovni komunizem na višku svo- jega revolucionarnega vrenja. Slovenski ko- munisti so svoje cilje zasledovali z neverjetno vztrajnostjo in doslednostjo, kot je to sploh znaèilno za kadrske komunistiène stranke po svetu.3 Svoji ideji so bili povsem predani in so uporabljali vsa sredstva za dosego svojih ciljev. @rtev njihove teroristiène politike (likvidacije) so bili domala vsi vidni voditelji desnice, kar je pomenilo paralizo desnega blo- ka, ki je sicer predstavljal veèji del slovenske- ga naroda. To je komunistièni partiji omo- goèilo, da je pod okriljem in krinko sicer ab- solutno monopolistiène Osvobodilne fronte izvedla komunistièno revolucijo4 in po vojni po spletu nesreènih okolišèin prevzela oblast. “Nihèe na Slovenskem ni takrat (ob zaèetku revolucije, op. L. R.) z oro`jem napadal ko- munistov iz politiènih ali iz ideoloških raz- logov. Sami, neizzvani, so prièeli s pobija- njem drugaèe misleèih rojakov in tako hote povzroèili samoobrambo idejnih nasprotni-  3 4  #!      #  kov.5 Èe kdaj v vseh letih revolucije, je v nje- nih prièetkih vsa krivda in vsa odgovornost izkljuèno na strani partije.”6 Revolucija, ki “sprosti najgloblje, pa tudi najmanj dovo- ljene èlovekove strasti”,7 z energijo iz tiste za- vr`enosti, ki se je ljudje v normalnih razme- rah niti pred seboj ne bi upali priznati,8 je spro`ila bratomorno vojno; njeno nasilje je izzvalo najprej samodejno obrambo ljudi: najprej z vaškimi stra`ami, septembra 1943, po odhodu Italijanov, pa je bilo ustanovljeno domobranstvo.9 Slovenski katolièani so v èasu zaostrenih dru`benih napetosti,10 med samo revolucijo in tudi vsa leta nesvobode po njej11 jemali opomine vodstva katoliške Cerkve resno. Vztrajali so, trpeli, se pogumno upirali zmo- ti in preganjanju ter izpili do dna grenko èa- šo, ki jo omenja pape` Pij XII. “Morda ni naj- manjša med grenkobami, da nekateri pre`iveli prièevalci po vsem trpljenju, ki so ga prestali od sovra`nikov kršèanstva, niso našli razu- mevanja prav pri tistih katoliških bratih in uèi- teljih, ki so jim bili komaj nekaj let prej pra- vilno svetovali pot ̀ rtve, odpora in poguma.”12 Ob tem je treba še posebej poudariti svetniš- ko, preroško pa tudi muèeniško osebnost13 škofa Ro`mana,14 ki mora še danes, kadar se zasliši njegovo ime, gledati nelagodje svojih sobratov in svojih vernikov.15 Konec vojne se je po nesreènih okolišèi- nah obrnil tako, da so zmagali dvojni kola- boracionisti. Slovenski komunisti so namreè kolaborirali z imperialistièno Sovjetsko zvezo in s “klasiènimi” okupatorji.16 Naj bo sprièo èloveških `ivljenj pušèena ob stani izguba slo-  # venskega narodnostnega ozemlja na zahodu, krvavo barantanje v zameno za Koroško,17 nezmo`nost za organizacijo zadovoljivega gospodarstva18 itd. Kajti “vrhunec terorja je slovenska KP dosegla po koncu vojne19 leta 1945 s skrbno preraèunanimi mno`iènimi po- boji domobrancev in drugih nasprotnikov”.20 “Ne glede na to, ali govorimo o dvanajstih ti- soèih po vojni pomorjenih, razoro`enih domo- brancev, ali o štiridesetih in veè tisoèih sloven- skih `rtev, ki jih omenjajo nekateri nekdanji oblastniki, ali o dvestotih tisoèih pobitih pro- tikomunistov razliènih narodnosti na sloven- skih tleh, dejstvo je, da je povojni èas pri nas zaznamovan z genocidom, ki so ga organizirali in izvedli slovenski komunisti nad nasprotniki svoje ideologije. V Sloveniji je bil zagrešen ge- nocid. /…/ Ta nepredstavljiv zloèin proti èlo- veštvu vse do danes v Sloveniji ni uradno ra- ziskan ne ob`alovan in ne obsojen.”21 Slovenski komunisti in njihovi kolaboran- ti22 se z genocidom niso izdivjali, temveè so širili med rojaki celo zunaj dr`avnih meja23 in celo med mnogimi svojimi pristaši24 strah še dolga desetletja, èeravno v razliènih obli- kah in ob uporabi razliènih metod.25 Uradno je bilo treba ustolièiti la`, da ne bi bilo raz- vidno, “kdo so morilci, kdo njih sopotniki in kdo `rtve”.26 La` se je lahko ohranjala le v mi- ljeju strahu, tega pa so vzdr`evali z vsestran- skim nasiljem. Samo prva leta je šlo skozi ko- munistiène zapore 200.000 Slovencev, ki so – poleg mnogih nezaprtih – ostajali pod nad- zorom.27 Ko se je neposredni teror nekoliko razredèil, je še vedno ostal spomin nanj in ta je z policijskim aparatom ter detajlno orga- nizirano mre`o denunciantov povsem zadovo- ljivo zagotavljal verodostojnost in uspešnost gro`enj, ki so nadalje vzdr`evale re`im. Ob la`i, ob zloèinih proti duhu in osebam28 so – rešene neprijetnega (samo)spraševanja – rasle pohabljene generacije,29 sprièo katerih se ni èuditi razcvetu komunistiène kontinuitete30 v demokratièni preobleki.31 Omenjene generacije so se navzele urad- nih “resnic” tudi glede diaspore.32 Etikete so bile nedvoumne, nelagodje ostaja – in os- taja tudi v danem primeru skrajno krivièna “modrost” èeš, oboji so enako krivi, ali nekaj bo `e dr`alo, kjer je dim, je tudi ogenj.33 Mno- gokrat celo pri predstavnikih Cerkve.34 “Se- veda ne mislijo vsi rojaki tako, a tisti, ki mi- slijo drugaèe, radi molèijo. Zgovorni, tisti, ki jim ni bilo treba nikdar molèati, pa s ko- maj prikrito škodo`eljnostjo postavljajo ne- dol`na vprašanja, na katera nihèe ne odgo- varja: Le zakaj so šli v emigracijo, èe niso imeli slabe vesti? Kot da ne bi bilo ne Teharij, ne Roga, ne Hrastnika, ne desettisoèev begun- cev in vrnjencev razliènih narodnosti, po- morjenih — na slovenskih tleh.”35 Nekaj tisoè Slovencev si je torej rešilo `ivljenje z odhodom v tujino.36 Iz izkušenj so vedeli, da bodo komunisti morili. Èas je pokazal, da se niso motili. Zato so kasneje v emigraciji tudi ostali.37 Sprejeli so strašno ceno,38 ki sta jo zahtevali svoboda in pre`i- vetje.39 Brez vsakršne podpore so z izjemnimi napori zaèeli graditi svojo izseljeno Sloveni- jo; 40 svoj osebni41 in skupnostni42 (umetniš- ki, kulturni, prosvetni in politièni) `ivljenj- ski prostor,43 ki je ogromnega pomena za ce- lotno narodovo telo.44 “Od tedaj je minilo `e pol stoletja in veèina tedanjih beguncev le`i pokopana na vseh petih kontinentih. V tuji zemlji èakajo vstajenja in pravice. Ne- kateri pre`iveli Slovenci pa bi se vendarle radi vrnili v domovino. A sedanje Slovenije nekdanji begunci ne zanimajo. Ni jih po- vabila, naj se vrnejo, ni jim vrnila doma in kdor se hoèe vrniti, se lahko priseli v svojo slovensko domovino kot ponoven emigrant. Biti emigrant ni lahko. Priti kot emigrant v lastno domovino pa je boleèe. A domovini je v petdesetih letih komunistiènega tota- litarizma otrpnilo srce. Ne èuti in ne razume boleèine svojih beguncev. Zdi se, da je ne gane, ko leto za letom — odšteva.”45 7 #       6      Z zlomom komunistiènega totalitarizma, s prihodom demokracije in slovenske dr`ave je dolgoletno upanje matiènih Slovencev in še posebej slovenske diaspore postalo resnica.46 Prišlo pa je tudi razoèaranje; dejstvo je, da se v Sloveniji razmere še zdaleè niso spremenile s tisto temeljitostjo,47 ki jih predvideva for- malna sprememba iz totalitarizma v demo- kracijo.48 Posledice tega prinašajo razoèaranje: “Domovina, ki smo jo desetletja hranili v svo- jem srcu, ni prepoznala naše resniènosti in boleèine. Veèine rojakov v domovini ta del slovenskega narodnega telesa in naše skupne zgodovine ne zanima,”49 kakor jo premalo zanimajo tudi zunaj meje na narodnostnem ozemlju naseljeni Slovenci.50 “Marsikdo je upal, da bo s sistemom izginila tudi la` in da bo prehod v svobodno dru`bo pomenil tudi spreobrnjenje. /…/ Petinštirideset let, tri ge- neracije marksistiènega totalitarizma, je pu- stilo svoje tragiène sledove. /…/ Škoda ne bo izginila èez noè. /…/ Od vseh Slovencev doma in po svetu je odvisno, kaj bo napolnilo praz- nino, ki jo zapušèa propadli re`im. Le sinovi in hèere slovenskega rodu lahko ohranimo ̀ iv- ljenje slovenskemu narodu. Pred to odgovor- nostjo stoje generacije Slovencev. Uspelo jim bo, oprtim na trdne temelje kršèanstva, zve- stim resnici in usmerjenim v `ivljenje.”51 Slovenci torej po desetletjih moènih pre- tresov in velikokrat nevzdr`nih moralnih in fiziènih nasilij stojimo v nekem novem ob- dobju.52 To obdobje se je zaèelo z demokra- tizacijo in s pridobitvijo samostojnosti. Od- prlo je mnogo novih vprašanj in dodatno iz- postavilo nujo po biološkem in moralnem zdravju naroda.53 Vse to seveda še brez obra- èuna s preteklostjo, ki bi moral biti predpo- goj. Minilo je dobro desetletje in izpolnjen ni niti ta. Tako ostaja odprto tudi vprašanje sprave. Vzrok zastoja, vèasih celo nazadovanja (ASNOJ, povezovanje “NOB” in osvobajanja Slovenije spod Jugoslavije itd.) je v kontinui- teti komunistiène vladavine, z veèino njenih (anti)vrednot. Spretno oblastno manipuliranje ob posedovanju vseh kljuènih centrov moèi. “Èe ima stranka v rokah vso oblast, lahko vla- da na totalitaren naèin, ne da bi ukinila eno samo institucijo demokratiène dr`ave. Tako oblast imajo sedaj stranke postkomunistiè- nega bloka.”54 Tudi po parlamentarnih voli- tvah (2004) morda ni realno prièakovati zelo hitrega napredka. Razmišljanje o spravi, ki jo sicer realizirata `e svoboda in pravica,55 kot o neèem dosegljivem, je v takem kontekstu na meji iracionalnega. Pogoj za spravo, ki je šele izhodišèe za duhovno rast,56 je namreè resnica, priznanje krivde, ob`alovanje in poprava kri- vic. Kdor npr. usmiljeno deli, a ni prej zadostil pravici, dodaja stari krivici še novo krivico. Tako tudi velikodušno odpušèanje nasprotni- kom totalitarnega komunizma pomeni dodat- no krivico. Najprej je treba zadostiti pravici z razkritjem in sprejetjem resnice.57 “Treba je loèiti spravo èloveka s èlovekom, to je med posamezniki, ki so bili v revolucio- narnem obdobju in po njem na razliènih stra- neh, od sprave èloveka z dru`bo, ki naj bo jav- no zadošèenje vsem, ki so trpeli javne krivice, bili javno zapostavljeni in blateni, ki jim je totalitarna oblast jemala svobodo in imetje, jih desetletja zapostavljala ali jih skušala mo- ralno zlomiti, pa svojcem onih rojakov, ka- terim so vzeli najprej `ivljenje, nato pa še do- bro ime in pravico do groba.”58 Prva, osebna sprava,59 je torej vprašanje posameznikov in je `e desetletja v nevidnem teku, druga pa je dol`nost dr`ave. Njena naloga je, da izreèe deklaracijo o obsodbi revolucije in komuni- stiènega totalitarizma, pa zloèinov in krivic, ki sta jih zakrivila, ter nato v skladu z njo tudi deluje.60 To vkljuèuje odpravo enostranskega prikazovanja zgodovine in etiketiranja61 dr- `avljanov na heroje in izdajalce; med temi na- mreè sprava ni mogoèa.62 Ob`alovanje neupravièenega nasilja tudi na lastni strani je bilo prisotno med katoliš- 7 #     # # kimi protikomunisti `e prve mesece beguns- tva, kljub ogorèenju in boleèini ob vesteh, da so komunisti ujete domobrance pomorili.63 Ob tem še bolj izstopa dejstvo, da revolucio- narna stran kljub neprimerno veèjim krivi- cam, ki jih je zakrivila, teh ni ob`alovala niti pol stoletja kasneje. Kakor koli obraèamo be- sede o “napakah” (masovni pokol), obièajno celo v domnevni simetriji s kolaboracijo, jih ni mogoèe dojeti kot iskreno priznanje resni- ce. Da bi prišlo do nekake sprave brez priz- nanja, brez ob`alovanja in brez poprave kri- vic, so bivši komunisti prièeli ponavljati, da je za narodno slogo potrebna pozaba. Pozi- vali so, naj bratsko gledamo naprej in ne pre- števamo kosti njihovih `rtev.64 “Seveda naj bi Slovenci pozabili le tisti del zgodovine, ki ne ustreza znanim verzijam enoumja. Iz- kušnje po vsem svetu pa ka`ejo, da se celo po dolgih letih zlaganosti ljudje, in med nji- mi tudi kak zgodovinar, navelièajo pripo- vedovanja pravljic in tudi praznine molka. Kljub bolj ali manj prirejenim uradnim ver- zijam o naši polpretekli zgodovini bo posta- jalo spraševanje, kako je v resnici bilo in kdo je kdo, vse glasnejše. /…/ Resnici ne bo mo- goèe uiti. /…/ Pravo podobo naše preteklosti bodo sestavljali, èe bo treba po drobcih, do- kler ne bo popolnoma razvidna. To se lahko zgodi kmalu, lahko pa traja rodove dolgo. Mogoèe pa je tudi, da ob toliko la`eh slo- venski narod izgubi voljo do iskanja resnice in z njo voljo do `ivljenja, saj je znano, da ni mogoèa prihodnost brez spomina na pre- teklost. /…/ Prav zato smo dol`ni spet in spet razglašati resnico65 o tem, kako se je na Slovenskem zaèela komunistièna revolucija, kako so v prvih mesecih sovra`ne okupacije slovenski marksistièni revolucionarji morili slovensko civilno prebivalstvo, ko ni bilo pro- ti njim še nobenega oboro`enega odpora. Ohranjanje resnice o pogubnih posledicah zmotne, perverzne ideologije dolgujemo raj- nim, sebi in potomcem.”66 Na prelomu tretjega tisoèletja bi se Slo- venci morali zavedati, da sta obstoj in rast na- šega naroda odvisna predvsem od lastne volje. “Zato potrebujemo trdna skupna izhodišèa, na katerih bomo v medsebojnem spoštovanju zavestno gradili narodno prihodnost. To bo- mo dosegli z razèišèeno preteklostjo, s porav- nanimi krivicami, v zavesti, da je ob jasnih skupnih ciljih svobodna in odgovorna razliè- nost med rojaki tista lastnost, ki omogoèa na- rodu, da najde tudi ob nepredvidenih izzivih primerne izhode in poti.”67 Kljub pomislekom o nadaljnji potrebnosti (sprièo lastne dr`ave) moramo Slovenci vztra- jati na zgodovinskih programskih zahtevah po zedinjeni, svobodni in samostojni Slove- niji,68 èeprav vemo, da imajo te besede lahko danes vsaj deloma drugaèno vsebino od tiste, ki so jo imele v preteklosti. Ta cilj bomo do- segali v skladu s spreminjajoèimi se razme- rami v svetu, na kulturnem, gospodarskem in politiènem podroèju. Slovenska dr`ava, ki je najpomembnejši dejavnik pri uresnièeva- nju narodnega programa, naj bi bila po svoji pravièni ureditvi, kulturni sili in gospodar- skem razcvetu ponos vsem Slovencem ter pri- vlaèno in dobrohotno središèe za rojake, ki `ivijo na slovenskem etniènem ozemlju zunaj njenih meja ali v svetu.69 “Te`ko pridobljeno dr`avno suverenost hoèemo ohraniti in se zato na podroèju med- dr`avnih povezav ne odpovedujemo pravici do enakopravnega vstopa in svobodnega iz- stopa. To pravico bomo uporabljali izkljuèno v korist celotne narodne skupnosti. Ne bomo dovolili, da bi nam kdorkoli z gospodarski- mi, kulturnimi ali politiènimi pritiski še na- prej manjšal narodno ozemlje, ki je oèetnjava vseh Slovencev. Utrjevali bomo medsebojne gospodarske vezi povsod, kjer `ivijo Slovenci; z vztrajno podjetnostjo bomo ustvarjali pro`- no gospodarsko mre`o, ki naj veèa skupno blaginjo, omogoèa njenim èlanom resnièno samostojnost in krepi samozavest. Gospodar- 7 #      $ ska trdnost, sad kakovosti, poštenosti in pod- jetnosti, naj ustvari pogoje za ponovni nakup slovenske zemlje tam, kjer nam je bila nekoè odvzeta, hkrati pa omogoèi narodu nemoten kulturni razvoj v tesni povezanosti z lastnimi, tisoèletnimi koreninami in z univerzalnimi duhovnimi utripi. Tako nam bo mogoèe ohranjati narodno identiteto na svoji zemlji in v diaspori. Visoka kulturna raven, strokov- na usposobljenost in krepka vzajemnost lahko odtehtajo maloštevilnost, ki je ne smemo enaèiti z majhnostjo.”70 Neizogibna naloga vseh Slovencev je go- jiti in razvijati svoj jezik,71 ki je najvidnejši in najpomembnejši izraz naše skupne narod- ne biti.72 Ob tem je treba krepiti kulturne in gospodarske vezi z vsemi narodi sveta na temelju enakopravnosti in medsebojnega spoštovanja. Pojav globalizacije naj se sprej- me kot izraz solidarnosti med narodi, nikakor pa ne kot postopno utopitev narodnih in osebnih posebnosti v kulturni brezoblièno- sti, gospodarski odvisnosti in politiènem cen- tralizmu.73 Narodni program ima smisel le tam, kjer je `ivljenje, zato je potrebna zavestna odlo- èitev za utrjevanje in širjenje `ivljenja,74 ki ga priznavamo za najvišjo, nedotakljivo, naravno vrednoto od spoèetja pa do trenutka naravne smrti. Zato naj bo dru`ina kot `arišèe `ivlje- nja v narodni skupnosti spoštovana in varo- vana.75 Tudi odloèitev za vrednoto `ivljenja bodisi lastnega bodisi skupnega v dru`inski ali narodnostni skupnosti ni lahka. Vendar “èe hoèemo `iveti, bomo za svoje `ivljenje, osebno in narodno, morali marsikaj prenesti, tvegati in tudi trpeti”.76 S trpljenjem se je slo- venska prenova pred poldrugim desetletjem tudi zaèela. “Zaznamovali so jo naši bratje in sestre s svojo muèeniško krvjo. /…/ Zdaj pri- haja èas, da seme, ki je padlo v zemljo, priène kaliti in rasti. /…/ Vsak od nas stoji pred svo- jimi svobodnimi odloèitvami, pred odgovor- nostjo za te`o in velièino prejete dedišèine.”77 1. Prim. J. Juhant, “Pesimizem širijo tisti, ki so še vèeraj obljubljali raj na zemlji”, 21-22, J. Juhant, Idejna diferenciacija slovenskih katolièanov: krepitev liberalizma in komunizma, 21 – 36 in J. Juhant, Pogovor z dr. Markom Krem`arjem, 71 — 78. 2. Revolucija ne bi imela nobenih mo`nosti znotraj normalnega èasa. Niti to pa revolucije ne upravièuje kot nekaj znotraj èloveških mer. Misel na tak dogodek, kot je revolucija, bi bila irealna, èe bi se ne bil zgodil. Èe bi normalni èas trajal, bi se omenjeni potencial nezadovoljstva iztrošil v legalnih oblikah dru`benih konfrontacij (prim. J. Stanovnik, Aktualni kulturnopolitièni komentar nove slovenske zaveze, 1 — 2.). 3. Prim. J. Stanovnik, Aktualni kulturnopolitièni komentar nove slovenske zaveze, 2 — 3. 4. Prim. M. Krem`ar, Med smrtjo in `ivljenjem, 11 — 50. 5. Prim. M. Krem`ar, Strpnost in resnica, v: Zaveza, 33 (1999), 95. 6. M. Krem`ar, Med smrtjo in `ivljenjem, 24. 7. J. Stanovnik, Pogovori na Rogu, v: Zaveza 46 (2002), 86. 8. Prim. J. Stanovnik, prav tam, 86. 9. Prim. M. Krem`ar, Med smrtjo in `ivljenjem, 16 — 18. 10. Prim. J. Juhant, Škof Ro`man in slovenski katolièani v tridesetih letih, v: Ro`manov simpozij v Rimu, Celje, 2001, 205 — 223. 11. Prim. M. Krem`ar, Lastovka, ki je priletela v zimo, v: Bo`jo voljo spolnjevati, Celje, MD 1995, 551 — 557. 12. M. Krem`ar, Izhodišèa in smer katoliškega dru`benega nauka, 108. 13. Prim. M. Krem`ar, Osebnost škofa Ro`mana, v: Ro`manov simpozij v Rimu, Celje, 2001, 353 — 367 in A. Rebula, Na prepihu èasa, 331 — 333. 14. Prim. T.G. Peèar in F.M. Dolinar, Ro`manov proces, Ljubljana, Dru`ina, 1996, 131 – 139, J. Juhant, “Pesimizem širijo tisti, ki so še vèeraj obljubljali raj na zemlji”, 22., J. Kolariè , Škof Ro`man I., Celovec, MD, 1967, J. Kolariè., Škof Ro`man II., Celovec, MD, 1970 in J. Kolariè., Škof Ro`man III., Celovec, MD, 1977. 15. Prim. M. Krem`ar, Med smrtjo in `ivljenjem, 28 — 32. 16. Prim. M. Krem`ar, n. d., 33 — 38. 17. Prim. M. Krem`ar, n. d., 36 — 37. 18. Prim. M. Krem`ar, Pogled naprej, 25 — 32 in M. Krem`ar, Pot iz socializma, 10 — 16. 19. Prim. M. Krem`ar, Med smrtjo in `ivljenjem, 55 — 66. 20. M. Krem`ar, Izvor in logika komunistiènih pobojev, v: Na pot k resnici in spravi, Ljubljana, Dru`ina, 1997, 39. 21. M. Krem`ar, Med smrtjo in `ivljenjem, 65. 22. Prim. J. Stanovnik, Aktualni kulturnopolitièni komentar nove slovenske zaveze, v: Zaveza 46 (2002), 8. Stanovnik na tem mestu na podlagi Havlove misli o odgovornosti za totalitarizem razmišlja o bolj ali manj zavedni in bolj ali manj 7 #      # intenzivni kolaboraciji ljudi s totalitarnim sistemom, oz. z njegovimi nosilci. Dejansko je omemba teh kolaborantov na mestu šele v povojnem komunistiènem èasu, ko so npr. vaški “civilni aparatèiki” vestno pomagali uresnièevati nov re`im. 23. A. Rebula, Previsna leta, Trst, Mladika, 1996. 24. Prim. A. Isakoviæ, Hip 2, Ljubljana, Borec, 1984 in J. Jezeršek Arhipelag Goli: moja zadnja komandantska potovanja, Ljubljana, CZ, 1989. 25. Prim. M. Krem`ar, Izvor in logika komunistiènih pobojev, v: Na pot k resnici in spravi, Ljubljana, Dru`ina 1997, 39. 26. M. Krem`ar, Med smrtjo in `ivljenjem, 47. 27. Prim. M. Krem`ar, n. d., 47. 28. Prim. M. Krem`ar, Ob uvodu v èrno knjigo, v: Zaveza 44 (2002), 86 — 87. 29. Prim. M. Krem`ar, ES in NSZ, v: Zaveza 45 (2002), 83. 30. Prim. M. Krem`ar, Pot iz socializma, 40 — 44. Kolikor je komunizem sestopil z oblasti, je zaradi sile razmer. 31. Prim. M. Krem`ar, Pot iz socializma, in J. Stanovnik, Aktualni kulturnopolitièni komentar nove slovenske zaveze, v: Zaveza 46 (2002), 1 — 17. 32. Kljub boleèim lastnim izkušnjam dr. Krem`ar obravnava na razliènim mestih tudi izseljensko problematiko izven konkretnega slovenskega konteksta. Takole pravi: “Ne gre za to, da pošiljamo izseljence s trebuhom za kruhom, kot smo to delali v preteklosti in delamo še danes. Tudi izseljevanje je treba prilagoditi razmeram in koristim skupnosti. Narod naj svojih èlanov ne iz`ene, marveè naj jih pošlje iskat novih obzorij. Izventeritorialna narodnost in narodna lastnina izven meje lastne dr`ave sta pogoja za boljšo in bolj ubrano rast tako narodnih skupnosti kakor vsega èloveštva. Skupina dru`in naj se z domaèim kapitalom izseli kot enota, da ustvari v svetu ne le slovensko postojanko, marveè tudi slovensko podjetje. Namesto da pošiljamo v svet izšolano in tehnièno izurjeno delavno silo, da krepi tuja podjetja, bi morali organizirati slovenska podjetja, slovenske farme, slovensko gospodarsko mre`o po vsem svetu.” (M. Krem`ar, Obrisi dru`bene preosnove, 104), 33. Prim. M. Krem`ar, Dolgo slovo od revolucije, v: Zaveza 43 (2001), 58 — 60. 34. Prim. M. Krem`ar, Èas muèencev, v: Dru`ina 33 (2002), 22. 35. M. Krem`ar, Med smrtjo in `ivljenjem, 68. 36. Prim. M. Krem`ar, Pogled naprej, 11 in J. Juhant, “Pesimizem širijo tisti, ki so še vèeraj obljubljali raj na zemlji”, v: Slovenec 51 (1992), 22. 37. V zaèetku so raèunali na skorajšnjo vrnitev v domovino (Prim. M. Krem`ar, Begunstvo — po petdesetih letih, v: Zaveza 18 (1995), 42). 38. Prim. M. Krem`ar, Begunstvo — po petdesetih letih, v: Zaveza 18 (1995), 42 — 45. Gre za pretresljiv osebnoizpovedni sestavek o begunstvu. 39. Prim. M. Krem`ar, Med smrtjo in `ivljenjem, 68. 40. Prim. A. Rebula, Jutri èez Jordan, Celje, MD, 1988. 41. Prim. M. Krem`ar, Begunstvo — po petdesetih letih, v: Zaveza 18 (1995), 42 — 45. 42. Prim. M. Stanonik, V Buenos Aires in nazaj (Pogovor z Edom Škuljem), v: Traditiones 1997, 388 – 390. 43. To velja še posebej za argentinsko slovensko skupnost. Razloge navaja sam dr. Krem`ar v sledeèem intervjuju. Prim. J. Juhant, Pogovor z Markom Krem`arjem: ob obisku domovine v juniju 1993, v: Dom in svet 6 (1993), 264-266. 44. Prim. M. Krem`ar, Pogled naprej, 11 — 19 45. M. Krem`ar, Med smrtjo in `ivljenjem, 68. 46. Prim. J. Juhant, “Pesimizem širijo tisti, ki so še vèeraj obljubljali raj na zemlji”, 22. 47. J. Juhant, Pogovor z dr. Markom Krem`arjem, 68. 48. Prim. M. Krem`ar, Med smrtjo in `ivljenjem, 76 — 80. 49. M. Krem`ar, Begunstvo — po petdesetih letih, v: Zaveza 18 (1995), 42 — 45. 50. Prim. M. Krem`ar, Diaspora in matièna dr`ava, 296 — 310. 51. M. Krem`ar, Glejmo 15 let naprej, v: Slovenec 41 (1992), 30 52. Prim. A. Capuder, Mozaik svobode, Ljubljana, Mihelaè, 1992, 58 — 62. 53. Prim. M. Krem`ar, Obrisi dru`bene preosnove, 202. 54. J. Stanovnik, Aktualni kulturnopolitièni komentar nove slovenske zaveze, 2. 55. A.Capuder, Ob stoletnici Slovenske ljudske stranke (SLS) — pogovor z dr. Markom Krem`arjem, 70. 56. Prim. J. Puènik, Sprava kot izhodišèe za civilno rast Slovencev iz naroda v dr`avo, v: Biti to, kar si – 33. študijski dnevi Draga 98, Trst, 1999, 133 — 147. 57. Prim. M. Krem`ar, Izhodišèa in smer katoliškega dru`benega nauka, 175. 58. J. Juhant, Pogovor z dr. Markom Krem`arjem, 68. 59. Prim. B. Turk, Argentinska skupnost lahko matièni domovini pomaga bolje do`iveti slovenstvo, pogovor z dr. Markom Krem`arjem, 26. 60. Prim. J. Puènik, Sprava kot izhodišèe za civilno rast Slovencev iz naroda v dr`avo, 133 — 147. 61. Prim. J. Juhant, Pogovor z dr. Markom Krem`arjem, 80. Na tem mestu dr. Krem`ar o kolaboraciji kot komunistièni ideološki diskreditaciji nasprotnikov. V nadaljevanju pa tudi o domobranski prisegi, kot glavnem argumentu komunistov (Prim. J. Juhant, Pogovor z dr. Markom Krem`arjem, 83 — 84, T. G. Peèar in F. M. Dolinar, Ro`manov proces, 131 — 139). 7 #       62. Prim. J. Juhant, Pogovor z dr. Markom Krem`arjem, 68 — 70. 63. To je razvidno iz naslednjega odstavka v poroèilu škofa dr. Gregorija Ro`mana pape`u Piju XII. z datumom 1. avgusta 1945: “Oboro`en bratomorni boj so zaèeli komunisti, ko so prièeli pobijati laike in duhovnike, oèitne nasprotnike komunizma, ter ropati njihovo imovino. Za obrambo lastnega `ivljenja in reševanje imovine se je ustanovila protikomunistièna vojska. Res pa je, kar se med vojskovanjem rado dogaja, da so se nekajkrat tudi od strani protikomunistiènih borcev mere nezadol`enih varnostnih ukrepov in zapovedi kršèanske ljubezni prekoraèile, kar mi sami zelo ob`alujemo.” (M. Krem`ar, Med smrtjo in `ivljenjem, 82). 64. Res so zemeljski ostanki ljudi, ki jih je dala pobiti partija, vse do danes še neprešteti in za njihovo nasilno smrt naj ne bi bil odgovoren nihèe (Prim. M. Krem`ar, Med smrtjo in `ivljenjem, 82). 65. Sprejetje resnice ne prinese takojšnjega miru. Mnogokrat vzbudi nasprotja, ki prispevajo, da je preteklost vse bolj razloèna. Kdor hoèe udoben mir za vsako ceno, se raje zavzema za relativizem resnic, ki vodi v brezbri`nost in smrt (Prim. M. Krem`ar, Med smrtjo in `ivljenjem, 84). 66. M. Krem`ar, Med smrtjo in `ivljenjem, 82 — 84. 67. M. Krem`ar, n. d., 108. 68. A. Capuder, Enoumje 2000, 140 — 143. Morda je v Capudrovih besedah zaznati sodobno zapisan isti program. 69. Prim. M. Krem`ar, Temelj narodne prenove, v: Nova revija, 109/110 (1991), 812 — 820. 70. M. Krem`ar, Med smrtjo in `ivljenjem, 109. 71. Prim. J. Dular, Slovenska knjiga na poti v tretje tisoèletje, v: Narodna identiteta in skupna evropska usoda – 32. študijski dnevi Draga 97, Trst, 1998, 60 – 78 in I. Urbanèiè, Jezik in kultura Slovencev v èasu odpiranja v Evropo, v: Narodna identiteta in skupna evropska usoda – 32. študijski dnevi Draga 97, Trst, 1998, 161 — 179. 72. Prim. M. Krem`ar, Med smrtjo in `ivljenjem, 109. 73. Prim. A. Bajuk, Slovenija v evropskih integracijskih tokovih, 53 — 81. A. Capuder, Enoumje 2000, 131 — 143. 74. Prim. A. Capuder, Mozaik svobode, 37. 75. Prim. M. Krem`ar, Prevrat in spreobrnjenje, 69 — 71. 76. M. Krem`ar, Prevrat in spreobrnjenje, 209. 77. Prim. M. Krem`ar, Temelj narodne prenove, 820. 7 #