MED TEORIJO IN PRAKSO Didakta Kinestetična učilnica: stališča učencev in izkušnje učitelja Kinestetična učilnica je v slovenskem pedagoškem diskurzu še dokaj novo in neraziskano področje. V prispevku sva poskusili predstaviti pojem kinestetične učilnice in predstavi- ti izkušnje učencev in učiteljic po približno šestih mesecih pouka v izbrani vrsti učilnice. S pomočjo anketnega vprašalnika sva preverili odnos učencev do pouka v kinestetični učilnici in njihove izkušnje. V raziskavi je sodelovalo 176 učencev, od tega 90 deklet in 86 fantov, ki obiskujejo šesti, sedmi, osmi ali deveti razred osnovne šole. Prispevek na koncu podaja še konkretne izkušnje učiteljic, ki sta v omenjeni učilnici izvajali pouk. Maja Klopčič, učiteljica biologije in gospodinjstva, OŠ Predoslje Kranj in Nika Lampret, učiteljica slovenščine, OŠ Predoslje Kranj Ključne besede kinestetična učilnica, kinestetični razred, kineste- tična miza, gibanje, pouk Uvod Kinestetična učilnica predstavlja najnovejšo prido- bitev OŠ Predoslje Kranj. Ker je uvajanje koncepta kinestetične učilnice v Sloveniji še vedno precej nepoznana zadeva, sva želeli pedagoški javnosti predstaviti izsledke lastne raziskave, kako so učen- ci po pol leta udeležbe pri pouku v kinestetični učilnici sprejeli tovrstno spremembo v razredu ter kakšne so njihove zaznave glede učinkovitosti po- uka in počutja v kinestetični učilnici. Prav tako sva želeli na kratko osvetliti svoje izkušnje ob uvajanju kinestetičnih miz v razred. Sedentarna družba V Ameriki, kjer kinestetične učilnice niso več no- vost, je stroka želela v razred vnesti spremembe, ki bi učencem omogočale gibanje, pri tem pa bi učitelji lahko ohranili svoje prvotne metode pou- čevanja in ne bi pretirano spreminjali ustaljenega načina poučevanja. Vse glasnejši so poudarki, da je izobraževalni sis- tem vse preveč sedentaren. Pri vsem skupaj je bilo pozabljeno dejstvo, da učenje lahko poteka tudi skozi gibanje. Pomemben je predvsem pou- darek, da se pri učenju ne uporablja samo glave in rok, ampak celotno telo (Maličev 2017). Uvajanja kinestetičnih učilnic, ki so opremlje- ne s kinestetičnim mizami, so se Američani lotili predvsem zaradi zaskrbljujočih podatkov, ki so jih podajale ameriške smernice fizične aktivnosti. V svoji raziskavi so ugotavljali, da je le dobra četrti- na mladih aktivnih 1 uro na dan vsak dan v tednu (Vir 1). Tudi v slovenskem prostoru se kaže, da se je traja- nje sedenja med prebivalci povečalo. Po nekate- rih podatkih 46,0 % Slovencev sedi dnevno med 2 urama in pol in 5 urami in pol, 17,0 % pa prese - di tudi do 8 ur in pol dnevno (Lipar 2018). Popol- noma na mestu je, da problematiko sedentarne družbe pričnemo izpostavljati tudi v Sloveniji ter iskati ustrezne rešitve že na nivoju osnovne šole. Ena od dopolnjujočih rešitev je med drugimi tudi kinestetična učilnica. Kaj je kinestetična učilnica? Na naši šoli je kinestetična učilnica šolski pro- stor, ki je opremljen s kinestetičnimi mizami, kjer učenci med učno uro stojijo in uporabljajo nožno gugalnico, pritrjeno na spodnji del mize. Obstaja- jo tudi druge oblike kinestetičnih miz, kjer učenci sedijo in vozijo kolo ali sedijo in gugajo gugalnico z obema nogama. Kinestetična učilnica 22 Didakta Različne velikosti kinestetičnih miz Prgič (2018) namesto pojma kinestetična učilni- ca uporablja pojem kinestetični razred, pri čemer ga razume širše, in sicer kot obliko pouka, v kate- ri učenje poteka s pomočjo gibanja. Poudarja, da je to skupek otroku prilagojenih strategij za pou- čevanje učne snovi, ki hkrati upošteva dognanja o možganih iz nevroznanstvenih raziskav. Gre za spodbujanje gibalnega razvoja, povečanje fizične aktivnosti in telovadbe med poukom z namenom izboljšanja kognicije. Pri tem je treba poudariti, da v kinestetičnem razredu ne gre samo za uvajanje kinestetičnih miz v prostor, ampak tudi za spreme- njen način poučevanja, ki vključuje večjo telesno aktivnost učencev in vključevanje različnih gibal- no aktivnih oblik in tehnik dela v okviru ene peda- goške ure. Prgič (2018) opisuje številne pozitivne učinke gibanja na možgane in pravi, da pouk z gi- banjem dodatno aktivira možgane, kar pripomore k hitrejšemu usvajanju učne snovi in višji osredoto- čenosti na pouk. Učenci so uvodoma odgovorili na vprašanje, če jim je to, da imamo na šoli kinestetično učilnico, všeč. 10 % učencev (4 dekleta in 14 fantov) je odgovorilo negativno, 76 % pritrdilno, ostali so pod drugo veči- noma pisali opisne pozitivne komentarje. Učenci so zatem izrazili svoje strinjanje z 21 trditva- mi na 4-stopenjski lestvici strinjanja, kjer niso imeli možnosti srednjega odgovora (1 - nikakor se ne stri- njam, 2 - v večji meri se ne strinjam, 3 - v večji meri se strinjam, 4 - popolnoma se strinjam). Rezultati strinjanja s trditvami so predstavljeni v pre- glednici na naslednji strani. Povprečje strinjanj s trditvami kaže, da se učenci v kinestetični učilnici dobro počutijo, vendar pa je standardni odklon pri vseh trditvah visok (povsod enako ali nad 0,7), kar kaže na to, da so podatki zelo razpršeni okrog aritmetične sredine in so učenci po- dajali odgovore po celotnem naboru danih možno- sti, od najnižjih do najvišjih vrednosti. Učenci so najnižje ocenili trditvi, da bi imeli v kine- stetični učilnici še kakšno uro več pouka (povprečje 2,6) in da bi lahko imeli vse predmete v kinestetični učilnici (povprečje 2,3) – tudi v komentarjih ob kon- cu vprašalnika so večkrat zapisali, da je že 1 ura pou- ka na teden v kinestetični učilnici dovolj. Učenci so najvišje ocenili trditve, kjer menijo, da jih učitelji v kinestetični učilnici dobro opazimo (pov- prečje 3,3) in da oni dobro vidijo učitelja (povprečje 3,6) ter na tablo (povprečje 3,4). Prav tako so učenci mnenja, da se v kinestetični učilnici lažje sporazu- mevajo med seboj in z učiteljem (povprečje 3,2). Splošno je iz preglednice rezultatov vidno, da se v kinestetični učilnici bolje počutijo učenci 6. in 8. razreda, pri čemer sklepamo, da so učenci podali takšne odgovore, ker so ti oddelki precej manjši. V komentarjih so učenci 7. in 9. razredov omenjali, da jih učilnica utesnjuje ter da je v učilnici zadušljivo, zato jim med uro pogosto postane slabo. Prav tako lahko iz preglednice razberemo, da kar 44 % učen- cem stoja v učilnici predstavlja precejšnje breme. Po drugi strani pa opažajo, da jim pouk v tej učilnici hitro mine (povprečje 3,1), da so bolj zbrani (povpre- čje 2,8), da si ob uporabi gugalnice lažje zapomnijo učno snov (povprečje 3,0) in za učenje porabijo manj časa (povprečje 2,9). Kar 130 učencev (od 174 anketiranih) verjame, da jim kinestetična miza pomaga, da od učne ure odnese- jo več, kot če bi sedeli za običajno mizo, saj so njihovi možgani bolj aktivni. Iz tega sklepamo, da učenci ocenjujejo, da kinestetična miza pripomore k njiho- vi večji miselni aktiviranosti med poukom, kar pa se jim zdi prenaporno. Na naši šoli smo se za kinestetične mize odločili iz opisanih dveh razlogov, in sicer: 1) da bi učenci med poukom manj sedeli in se več gibali, 2) ker gibanje spodbuja delovanje možganov, predvsem povezovanje različnih delov možganov in s tem nastajanje novih živčnih povezav in posle- dično boljše ter hitrejše pomnjenje. Predstavitev vzorca, instrumenta in rezultatov Vprašalnik je izpolnilo 176 učencev: 90 deklet (51 %) in 86 fantov (49 %), ki obiskujejo 6. razred (27 %), 7. razred (25 %), 8. razred (19 %) in 9. razred (28 %) Osnovne šole Predoslje Kranj. Učenci imajo v ki- nestetični učilnici od ene do treh ur pouka teden- sko. V kinestetični učilnici na naši šoli poučujemo biologijo, naravoslovje, slovenščino, gospodinjstvo in sodobno pripravo hrane. V času izpolnjevanja vprašalnika so učenci pouk v kinestetični učilnici obiskovali 6 mesecev. 23 24 Izkušnje učiteljic, ki poučujeta v kinestetični učil- nici Učenci 8. in 9. razredov ter učenci 6. razredov so imeli celoten pouk biologije in gospodinjstva v ki- nestetični učilnici. V učilnici imamo zaradi številčnih oddelkov kar 29 kinestetičnih miz, od tega 10 z možnostjo nastavlja- nja višine in 19 fiksnih, od katerih so nekatere viš- je, druge pa nižje. Takoj se je pojavil prvi izziv, kako učencem dodeliti mesto, ki bo ustrezalo njihovi viši- ni. Najvišji učenci so tako dobili najvišje fiksne mize in vse nastavljive mize. Kljub temu smo v devetih razredih naleteli na problem, saj so učenci zelo vi- soki in smo imeli dve visoki mizi premalo, stati in hkrati zapisovati na prenizki mizi pa se je izkazalo za naporno zaradi neprimerne sklonjene drže. Delno smo problem trudili rešiti s kolobarjenjem. Prav učilnica za biologijo in gospodinjstvo je manj- ša, zato je bilo treba vse mize smiselno razporedi- ti, da je bilo še vedno dovolj prostora za normalen pouk, kjer kot učiteljica lahko opazim vse učence. Postavitev miz se je zato prve tri mesece ves čas spreminjala. - Najprej smo mize razporedili v klasične vrste, vendar pa učenci v zadnjih vrstah niso dobro vi- deli na tablo, saj so bili od nje precej oddaljeni. Odgovori (stopnja strinjanja s posamezno trditvijo) Povprečje odgovorov po razredih Trditve nikakor se ne strinjam (1) v večji meri se ne strinjam (2) v večji meri se strinjam (3) popolnoma se strinjam (4) Skupaj 6. razred (N = 46) 7. razred (N = 45) 8. razred (N = 33) 9. razred (N = 50) Skupno povprečje Std. odklon Pri uri v kinestetični učilnici si več zapomnim. 15 (9 %) 22 (13 %) 93 (53 %) 44 (25 %) 174 (100 %) 3.2 2.6 3.3 2.8 3.0 0.9 Pri pouku v kinestetični učilnici sem bolj zbran in pouku lažje sledim. 16 (9 %) 43 (25 %) 69 (40 %) 46 (26 %) 174 (100 %) 3.2 2.6 3.1 2.5 2.8 0.9 Po pouku v kinestetični učilnici za učenje in utrjevanje porabim manj časa. 17 (10 %) 34 (20 %) 76 (44 %) 47 (27 %) 174 (100 %) 3.1 2.6 3.2 2.7 2.9 0.9 Lažje si zapomnim obravnavano snov, če med poukom v kinestetični učilnici uporabim tudi gugalnico. 15 (9 %) 28 (16 %) 70 (40 %) 61 (35 %) 174 (100 %) 3.3 2.8 3.4 2.7 3.0 0.9 Verjamem, da mi kinestetična miza pomaga, da od učne ure odnesem več, kot če bi sedel za običajno mizo, saj so moji možgani bolj aktivni. 21 (12 %) 23 (13 %) 66 (38 %) 64 (37 %) 174 (100 %) 3.3 2.8 3.2 2.8 3.0 1.0 V kinestetični učilnici dobro vidim na tablo. 9 (5 %) 18 (10 %) 46 (26 %) 101 (58 %) 174 (100 %) 3.4 3.1 3.5 3.5 3.4 0.9 V kinestetični učilnici dobro vidim učitelja. 4 (2 %) 6 (3 %) 38 (22 %) 126 (72 %) 174 (100 %) 3.7 3.6 3.8 3.6 3.6 0.7 V kinestetični učilnici se lažje sporazumevamo z učitelji. 9 (5 %) 20 (11 %) 69 (40 %) 76 (44 %) 174 (100 %) 3.6 2.7 3.4 3.2 3.2 0.8 V kinestetični učilnici se lažje sporazumevamo s sošolci. 16 (9 %) 20 (11 %) 59 (34 %) 79 (45 %) 174 (100 %) 3.3 3.2 3.0 3.1 3.2 1.0 V kinestetični učilnici je večji nemir kot v ostalih učilnicah. 50 (29 %) 55 (32 %) 36 (21 %) 33 (19 %) 174 (100 %) 2.2 2.7 2.1 2.1 2.3 1.1 Med uro v kinestetični učilnici se želim večkrat usesti. 17 (10 %) 34 (20 %) 51 (29 %) 72 (41 %) 174 (100 %) 3.2 3.0 2.6 3.2 3.0 1.0 Veselim se pouka v kinestetični učilnici. 19 (11 %) 43 (25 %) 58 (33 %) 54 (31 %) 174 (100 %) 3.0 2.6 3.3 2.6 2.8 1.0 Kinestetična učilnica se mi zdi zanimiva. 14 (8 %) 17 (10 %) 59 (34 %) 84 (48 %) 174 (100 %) 3.4 3.0 3.6 3.1 3.2 0.9 Pouk v kinestetični učilnici se mi zdi naporen. 44 (25 %) 61 (35 %) 40 (23 %) 29 (17 %) 174 (100 %) 2.4 2.3 2.2 2.4 2.3 1.0 Največje breme v kinestetični učilnici mi predstavlja stoja. 35 (20 %) 41 (24 %) 53 (30 %) 45 (26 %) 174 (100 %) 2.5 2.4 2.5 2.9 2.6 1.1 Zdi se mi, da me učitelj v kinestetični učilnici bolje opazi. 8 (5 %) 18 (10 %) 69 (40 %) 78 (45 %) 173 (100 %) 3.6 3.0 3.5 3.0 3.3 0.8 Pouk v kinestetični učilnici mi hitreje mine kot pouk v običajni učilnici. 16 (9 %) 30 (17 %) 51 (29 %) 76 (44 %) 173 (100 %) 3.4 2.7 3.6 2.8 3.1 1.0 Če bi lahko izbiral, bi imel pouk matematike raje v kinestetični učilnici kot v običajni učilnici. 57 (33 %) 39 (23 %) 37 (21 %) 40 (23 %) 173 (100 %) 2.8 2.2 2.7 1.9 2.3 1.2 Želim si imeti več pouka v kinestetični učilnici. 29 (17 %) 54 (31 %) 43 (25 %) 47 (27 %) 173 (100 %) 3.0 2.4 2.9 2.3 2.6 1.1 Zdi se mi, da bi lahko imeli vse predmete (razen športa, računalništva in likovne umetnosti) v kinestetični učilnici. 53 (31 %) 52 (30 %) 31 (18 %) 37 (21 %) 173 (100 %) 2.7 2.2 2.6 1.9 2.3 1.1 V kinestetični učilnici bolj sodelujem pri pouku kot v ostalih učilnicah. 11 (6 %) 43 (25 %) 63 (36 %) 56 (32 %) 173 (100 %) 3.2 2.7 3.2 2.8 2.9 0.9 Statistična analiza rezultatov po trditvah MED TEORIJO IN PRAKSO Didakta 25 Odgovori (stopnja strinjanja s posamezno trditvijo) Povprečje odgovorov po razredih Trditve nikakor se ne strinjam (1) v večji meri se ne strinjam (2) v večji meri se strinjam (3) popolnoma se strinjam (4) Skupaj 6. razred (N = 46) 7. razred (N = 45) 8. razred (N = 33) 9. razred (N = 50) Skupno povprečje Std. odklon Pri uri v kinestetični učilnici si več zapomnim. 15 (9 %) 22 (13 %) 93 (53 %) 44 (25 %) 174 (100 %) 3.2 2.6 3.3 2.8 3.0 0.9 Pri pouku v kinestetični učilnici sem bolj zbran in pouku lažje sledim. 16 (9 %) 43 (25 %) 69 (40 %) 46 (26 %) 174 (100 %) 3.2 2.6 3.1 2.5 2.8 0.9 Po pouku v kinestetični učilnici za učenje in utrjevanje porabim manj časa. 17 (10 %) 34 (20 %) 76 (44 %) 47 (27 %) 174 (100 %) 3.1 2.6 3.2 2.7 2.9 0.9 Lažje si zapomnim obravnavano snov, če med poukom v kinestetični učilnici uporabim tudi gugalnico. 15 (9 %) 28 (16 %) 70 (40 %) 61 (35 %) 174 (100 %) 3.3 2.8 3.4 2.7 3.0 0.9 Verjamem, da mi kinestetična miza pomaga, da od učne ure odnesem več, kot če bi sedel za običajno mizo, saj so moji možgani bolj aktivni. 21 (12 %) 23 (13 %) 66 (38 %) 64 (37 %) 174 (100 %) 3.3 2.8 3.2 2.8 3.0 1.0 V kinestetični učilnici dobro vidim na tablo. 9 (5 %) 18 (10 %) 46 (26 %) 101 (58 %) 174 (100 %) 3.4 3.1 3.5 3.5 3.4 0.9 V kinestetični učilnici dobro vidim učitelja. 4 (2 %) 6 (3 %) 38 (22 %) 126 (72 %) 174 (100 %) 3.7 3.6 3.8 3.6 3.6 0.7 V kinestetični učilnici se lažje sporazumevamo z učitelji. 9 (5 %) 20 (11 %) 69 (40 %) 76 (44 %) 174 (100 %) 3.6 2.7 3.4 3.2 3.2 0.8 V kinestetični učilnici se lažje sporazumevamo s sošolci. 16 (9 %) 20 (11 %) 59 (34 %) 79 (45 %) 174 (100 %) 3.3 3.2 3.0 3.1 3.2 1.0 V kinestetični učilnici je večji nemir kot v ostalih učilnicah. 50 (29 %) 55 (32 %) 36 (21 %) 33 (19 %) 174 (100 %) 2.2 2.7 2.1 2.1 2.3 1.1 Med uro v kinestetični učilnici se želim večkrat usesti. 17 (10 %) 34 (20 %) 51 (29 %) 72 (41 %) 174 (100 %) 3.2 3.0 2.6 3.2 3.0 1.0 Veselim se pouka v kinestetični učilnici. 19 (11 %) 43 (25 %) 58 (33 %) 54 (31 %) 174 (100 %) 3.0 2.6 3.3 2.6 2.8 1.0 Kinestetična učilnica se mi zdi zanimiva. 14 (8 %) 17 (10 %) 59 (34 %) 84 (48 %) 174 (100 %) 3.4 3.0 3.6 3.1 3.2 0.9 Pouk v kinestetični učilnici se mi zdi naporen. 44 (25 %) 61 (35 %) 40 (23 %) 29 (17 %) 174 (100 %) 2.4 2.3 2.2 2.4 2.3 1.0 Največje breme v kinestetični učilnici mi predstavlja stoja. 35 (20 %) 41 (24 %) 53 (30 %) 45 (26 %) 174 (100 %) 2.5 2.4 2.5 2.9 2.6 1.1 Zdi se mi, da me učitelj v kinestetični učilnici bolje opazi. 8 (5 %) 18 (10 %) 69 (40 %) 78 (45 %) 173 (100 %) 3.6 3.0 3.5 3.0 3.3 0.8 Pouk v kinestetični učilnici mi hitreje mine kot pouk v običajni učilnici. 16 (9 %) 30 (17 %) 51 (29 %) 76 (44 %) 173 (100 %) 3.4 2.7 3.6 2.8 3.1 1.0 Če bi lahko izbiral, bi imel pouk matematike raje v kinestetični učilnici kot v običajni učilnici. 57 (33 %) 39 (23 %) 37 (21 %) 40 (23 %) 173 (100 %) 2.8 2.2 2.7 1.9 2.3 1.2 Želim si imeti več pouka v kinestetični učilnici. 29 (17 %) 54 (31 %) 43 (25 %) 47 (27 %) 173 (100 %) 3.0 2.4 2.9 2.3 2.6 1.1 Zdi se mi, da bi lahko imeli vse predmete (razen športa, računalništva in likovne umetnosti) v kinestetični učilnici. 53 (31 %) 52 (30 %) 31 (18 %) 37 (21 %) 173 (100 %) 2.7 2.2 2.6 1.9 2.3 1.1 V kinestetični učilnici bolj sodelujem pri pouku kot v ostalih učilnicah. 11 (6 %) 43 (25 %) 63 (36 %) 56 (32 %) 173 (100 %) 3.2 2.7 3.2 2.8 2.9 0.9 Poleg tega so bili v zadnjih vrstah visoki učenci, ki bi zaradi raznih učnih prilagoditev sicer morali stati bližje tabli in učitelju. - Potem smo mize označili z imeni učencev, kjer je lahko vsak učenec svojo mizo poljubno pre- stavljal po razredu. Ker se je to izkazalo za preveč kaotično, učilnica pa je bila ves čas neurejena, smo ta sistem hitro opustili. - Šele konec jeseni smo postavitev učilnice zasu- kali za 90 stopinj in mize razporedili v polkrog v dve vrsti, kjer je postavitev mest podobna posta- vitvi sedežev v amfiteatru. Ta postavitev omogo- ča, da imamo učitelji stik z vsemi učenci, prav tako pa največji delež učencev dobro vidi na pro- jektor. Problem se pojavi v oddelkih z 28 in 29 učenci, kjer nižji učenci, ki so na skrajnih robovih, še vedno potožijo, da nekaterih stvari s projekcij ne razločijo dobro. V razredih do 25 učencev pa takšna postavitev dobro funkcionira. V kinestetični učilnici učitelj zelo hitro opazi, kateri učenci se dolgočasijo, saj postanejo nemirni in zač- nejo postopati okrog mize ali se po njej obešati, ne- kateri tudi počepnejo ali prosijo, če se lahko usedejo na tla. Vedenje učencev, ki bi bilo v običajni učilnici spregledano, učitelja prisili, da išče nove načine po- Didakta 26 učevanja, zato sva v letošnjem šolskem letu ustvarili kar nekaj enostavnih gradiv, kjer se učenci še doda- tno gibljejo po razredu. V izbrani učilnici se izvaja tudi pouk slovenščine, in sicer v obsegu ene ure heterogene skupine devete- ga razreda. V izbrano heterogeno skupino je vpisa- nih 12 učencev, od tega 10 dečkov in 2 deklici. Pri po - uku slovenščine v kinestetični učilnici bi poudarili predvsem pozitivno plat omenjenih miz pri učenju in usvajanju tehnike javnega nastopanja ter javne- ga glasnega branja. V devetem razredu je pouku slovenščine namenjenih 4,5 ure tedensko. Pouk smo poskušali organizirati tako, da je bilo v dneh, ko smo imeli pouk v kinestetični učilnici, na vrsti govorno nastopanje ali glasno branje. Predvsem pri slednjem se je pouk v kinestetični učilnici izkazal kot dobra opcija, saj se je učenec med nastopanjem ob kinestetični mizi lažje sprostil, k čemur je neko- liko pripomoglo tudi dejstvo, da si je učenec med nastopom pomagal z naslonitvijo na kinestetično mizo, ki si jo je lahko prilagodil na ustrezno višino. Kinestetična miza v tem primeru deluje kot dober približek govorniškemu pultu, ki ga pogosto vidi- mo pri javnih nastopih. Učenci so povedali tudi, da je govorni nastop ob kinestetični mizi bolj sproščen in manj stresen, saj je učenec lažje osredotočen na sam govor, ker telo lahko umiri na nožni gugalnici ali z naslonitvijo rok in telesa na kinestetično mizo. Hkrati so učenci poudarili, da jim je bila kinestetična miza v veliko pomoč pri prikazovanju demonstra- cijskega gradiva, saj so ga lahko enostavno odložili pred sabo na mizo in nadaljevali s svojim razlaga- njem. Med urami slovenščine, pri katerih je večinoma po- tekalo glasno branje, pa so učenci povedali, da jim je branje ob uporabi nožne gugalnice zanimivejše in so nanj bolj skoncentrirani, hkrati pa so poudarili, da jim je mogoče malo prenaporno, da bi celotno šolsko uro brali stoje ob kinestetični mizi, zato smo branje pogosto kombinirali s sedenjem na tleh učil- nice ali z branjem v polkrogu ali krogu pred mizami. Prednost naše kinestetične učilnice je tudi dejstvo, da je locirana na samem in v bližini ni drugih učil- nic, zato se lahko deli posameznih ur prestavijo tudi na bližnji hodnik. Na hodniku so pri slovenščini po- tekale predvsem učne aktivnosti, ki so spodbujale gibanje in razmišljanje, npr. po prostoru smo raz- delili imena literarnih ustvarjalcev in njihova dela, naloga učencev je bila, da jih ustrezno povežejo, pri čemer smo včasih znanje povezovali podobno kot v igri spomin, drugič pa smo imena ustvarjalcev in njihova dela povezovali kot množico urejenih parov. Pogosto so te aktivnosti pripravili tudi učenci sami oziroma so učenci delno oblikovali aktivnost. Naj- pomembnejše pri tovrstnih aktivnosti je, da učenec aktivno sodeluje in pri tem usvaja nova znanja ali utrjuje že pridobljena. Na delo v takšni učilnici se moraš privaditi, najpo- membnejše pa je, da se novosti lotiš pozitivno na- Viri in literatura Lipar, Ž. (2018): Telovadba za izboljšanje gibljivosti za ljudi sede- čih poklicev. Ljubljana: Fakulteta za šport, UL – diplomsko delo. Maličev, P. Odmaknite stole in vstanite!. Delo 30. 3. 2018. Dosto - pno na: https://www.delo.si/sobotna/odmaknite-stole-in-vstani- te.html, 25. 6. 2019. Prgič, J. (2018). Kinestetični razred: Učenje skozi gibanje. Griže: Svetovalno-izobraževalni center MI. Vir 1: Youth Risk Behavior Surveillance System (2018). Dostopno na: ht tps: / / w w w .n c bi.nlm.nih. go v / pm c/ ar tic les/P MC 600 2 0 2 7 / 25. 6. 2019. ravnan in jih jemlješ kot izziv in preizkušanje novo- sti, ne pa kot obremenitev in kot nekaj nepotrebne- ga. V tem šolskem letu smo se na naši šoli naučili, da nekaterim učencem takšne mize izjemno ustre- zajo, nikakor pa to niso vsi učenci. Mnogi bolje funk- cionirajo za običajno mizo s stolom, prav zato raz- mišljamo, da bi naslednje šolsko leto namesto ene celotne kinestetične učilnice postavili več kombini- ranih učilnic, kjer se učenci sami odločijo, za kakšno mizo želijo sedeti. Poskusno smo to izvedli v petem razredu in za enkrat se takšna oblika uporabe kine- stetičnih miz kaže za uspešno. Zaključek Analiza pridobljenih podatkov z anketnim vprašal- nikom je pokazala, da se učenci v kinestetični učil- nici večinoma dobro počutijo, vendar pa je pri vsem skupaj treba poudariti, da so rezultati zelo razprše- ni, saj so učenci podajali različne odgovore po ce- lotnem naboru možnosti. Izpostavili bi tudi dejstvo, da so učenci izrazili, da je ena ura pouka tedensko v kinestetični učilnici dovolj. Zato bi bilo smiselno razmisliti o tem, da kinestetična učilnica ne pred- stavlja matične učilnice, v kateri bi določen oddelek ali učna skupina imela več ur pouka tedensko. Raziskava je hkrati pokazala tudi to, da je učilnica, ki je v celoti opremljena s kinestetičnimi mizami, primernejša za manj številčne oddelke, saj se v tem primeru učenci in mize lažje porazdelijo po prosto- ru. Pomemben je tudi poudarek, da učenci pred- nost kinestetične učilnice vidijo predvsem v tem, da jih učitelj bolj opazi, da oni dobro vidijo učitelja in se medsebojno lažje sporazumevajo. Z vidika učenja in pomnjenja pa so učenci poudarili, da se jim zdi, da se v kinestetični učilnici več zapomnijo, vendar pa dodajajo tudi, da jim ura v kinestetični učilnici predstavlja velik napor zaradi večje miselne aktiv- nosti. V tem oziru bi bilo mogoče smiselno razmisli- ti o postavitvi delne kinestetične učilnice oz. učilni- ce, v kateri bi bilo nekaj klasičnih šolskih miz s stoli in nekaj kinestetičnih miz, pri čemer lahko učenci ali izbirajo svoje mesto in ga potem obdržijo ali pa je postavitev takšna, da omogoča menjavo pozicije med potekom šolske ure. Raziskava in izkušnje so pokazali, da je možnosti raziskovanja in preizkušanja na področju kineste- tične učilnice še veliko, zato je takšno in drugačno uvajanje kinestetičnih miz v osnovnošolski pouk več kot dobrodošlo. MED TEORIJO IN PRAKSO Didakta