- D.PLUT. RAVEN ZNANJA GEOGRAFIJE . PRI MATURANTIH SREDNJIH ŠOL l. , _. r - - -· 1~~IMERJAVA ZNANJA NOVIN~EV GEOGRAFIJE IN PSIHOLOGIJE lNA FF v LJUBLJANI študij geografije pretresajo v zadnjih letih velike organizacijske spremembe, ki odražajo napredek v geografskem raziskovalnem delu, in spremembe v vlogi in pomenu geogtafije v naši družbeni stvarnosti. Organizacijske spremembe bi mora- le potekati vsaj istočasno z vsebinskimi. Žal pa se prepogosto dogaj~ da se sama organizacija pouka geografije ne pokriva z vsebinskimi novostmi, ki so posledica pospešenega znanstveno-raziskovalnega dela na širokem delovnem pod- ročju geografije. Pretok znanja iz znanstveno-raziskovalne geografske sfere do pedagoške prakse poteka s pomočjo geografskih učbenikov, revij, TV in radijskih oddaj in dopolnilnega izobraževanja. Žal je pretok ~nanja veliko prepočasen. Didaktično-metodološko delo se neupravičeno premalo ceni in je že kot tako nehvaležno. Dodatno izobraževanje ob delu, ki je zaradi nenehnih novih razis- kovalnih rezultatov nujno, še ni zaživelo. Posledice navedenih težav se najbolj jasno in nedvoumno kažejo pri preiskusih znanja geografije na vseh ravneh izob- raževanja. Tudi na začetku šolskega leta 1978/79 je bila izpeljana anketa o srednješolskem znanju geografije. Vsebinsko izhodišče vprašalnika je podoono kot pri anketi iz leta 1962 ter leta 1977. Uvedene pa so nekatere novosti in spreMembe. Za razli- ko od obeh prejšnjih anket, ki sd zajele študente I.letnika geografije, so v pričujoči vprašalnik vključeni tudi študenti I.letnika psihologije na filozofski fakulteti v Ljubljani. Pri obdelavi ankete je zato v ospredju primerjava dosež- kov obeh vzorčnih populacij. Rez~ltati ankete so z zajetjem večjega števila štu- dentov vsekakor pridobili na objektivnosti. Zaradi možnosti, da bo potrebno tudi na pedagoško znanstveni enoti za geografijo filozofske fakultete uvesti sprejemne izpite, je primerjava znanja toliko bolj dobrodošla. Primerjava zre- zultati že izvedenih anket ,je nekoliko v ozadju, saj nam enoleten razmak glede na anketo, ki jo je temeljito obdelal doc.dr.F.Lovrenčak, ne dovoljuje podrob- nejše, predvsem.pa smiselne primerjave. Druga novost je vsebinske narave . Na osnovi ~regleda znanstvenih del novejših srednješolskih učbenikov in ustnih - predloqov, so vnesena nekatera nova vpra- šanja, nekatera pa so izpu~čena. Nova vprašanja naj bi predvsem odgovorila na vprašanje, ali srednješolci oziroma študenti !.letnika poznajo nekatera novejša tolmačenja geografskih procesov in pojavov, ki so tudi širše poznana in skate- rimi se srečujejo tudi ' v vsakdanjem življenju (urbanizacija, deagrarizacija, varstvo okolja itd.). Pri nekaterih geoJrafskih terminih je bila tudi dana mož - nost izbire oz~ačitve pravilnega odgovora. Skupno so anketiranci odgovarjali na 44 vprašanj, na razpolago pa so imeli 120 minut. Tri četrtine anketirancev je odgovorilo na vprašanja v dobri uri, le 7 odstotkov anketirancev je uporabilo ves razpoložljivi čas. z izjemo določenih geografskih terminov so odgovori raz- vrščeni v štiri skupine: pozitivni, pomanjkljivi, neqativni in brez odgovora. Postavljeni kriteriji pri vprašanjih, ki so ista kot pri prejšnjih anketah, so bili uporabljeni tudi pri naši anketi, kar omogoča določeno primerjavo. Vendar pa se tudi tu ni mogoče popolnoma izogniti subjektivni presoji, kar pa seveda ne pomeni večjega odstopanja oravilnih odgovorov . Kljub dokaj milemu kriteriju, ki je dopuščal uvrstitev ned i>Fwilne Odo (23 %) , o:::,isu zeMeljskeqa ;:iovršj"¼ (14 %) , p rika- zovanju in razlag i ?Okrajine (1 %) itd . Zanimivo je,~~ k~r 35 % ni znalo odryovoriti, 11 % orecl:;,ostavki, da se n 'l seorir:1fijo v.Jisujejo dijaki , ki v 11rimerj'lyi z ost;il i :,i "lijaki ryeo-1rafi jo bolj oi::ivl'ldr1.jo . Žal na ~lrimerjava sicer naključno izbr'lne vzorčne ;:io1iulacije (v našarn .)ri ,eru novin:::ev ~s iholorrije) :lelovno hi:Jotezo ne t)Otriuie . Pravilno je namreč.: o i ;oyo=il~ 26,2 % ~ in 25,2 % P , ~om1njkljivo JJ,6 ~~ in 2q,9 i P, brez odryovo- ra _)a j e ostc1 lo 11 , 0 % •~ in 17 , 3 9, ,;, _ Lahko tor3j zakJ,.jui: i n10 , da statistično 7zac0 razlika rylede z11anja ~eonrafije ,ed obe~i vzorcnini ponulacijami niso zna- či lna . š a ~njvečje razlike so v o~s t otku v~r~;anj brez oa~ovorov . š tudenti g eo- 1rafije 30 na~reč le odJovar jali pod določeno o •lryovornostjo , saj kljub anonim- nosti ~nkete niso i me li po::iolnom3. ":'.:iste " vesti slerlti! "'ložne u~ior-ibe razult1tov. Psihol0ai ,ia so odgovarjali brt:?z ol..ir~!'lenitev , z.~to :-,;i. ni;koliko bolj povr::§no , o ~e~cr ~a ~e ~r:iv visok dalei v~r.'llnnj brez o~q0vorov . Vsekakor bi pričakovali, d~ bodo novin=i ~eogra=ije pokazali občutno višjo raven znanja o ~red~etu , ki ~a Misl i jo Jtudirati . S tem v zv~zi ~r1. je vsekakor tuii podatek , da je na vpra- ~anj~, kaj vas je vo1ilo , da sta se v2isali na