#   ovrednotenja telesa brez Duha, Ideje. Vendar ta zapade v re- dukcijo èloveka na telo, na raz- polo`ljivo, zamenljivo, nepre- dirno telo, s katerim ne more priti do pravega dotika, zbli`a- nja, kar se zgodi ravno v njego- vem odnosu z Lucie, èesar se Igor zave, ko pravi: »da, a ne gre samo za stik teles, bistvo je bli`i- na kot taka, na katero se na dru- gem koncu Evrope dolgo, predol- go pripravljam«. Med njima to- rej ni bli`ine, ko, kot pravi »v svoji samoti skušava splesti vez, tenko vrv med nama iz besed in ganjenosti«, temveè stopnjujoèa osamljenost, ki vodi v iskanja poglobljene in totalne poveza- nosti z drugimi. Oèitno spoštljivi dotiki niso dovolj, verjetno je obzir- na beseda premalo, najverjet- neje je iz takšnih elementov sestavljena ljubezen nezadost- na. Kajti v èloveka je polo`e- no hrepenenje, pravzaprav `e- lja po Totalnem, po Zavezu- joèem, po Najglobljem. Kar tudi Lucie vseskozi èuti, ko hrepeni po osebi, ki bi se ji dala za vse `ivljenje, in še bolj po Odgovoru, ki ga zasleduje v svojih duhovnih poglablja- njih. In to kljub Igorjevim ugovorom, da èloveška ljube- zen zadostuje, saj je po njego- vem ta ljubezen »najveè, kar lahko daš drugemu in od njega dobiš«, zato ne razume, zakaj jo mora Lucie »religiozno sub- limirati«. Tako gresta poèasi vsaksebi, vsak na svoj naèin iš- èoè pomirjenje svojih neštetih dilem, nemirov, negotovosti… Pahorjev roman tako po- nika v tisto, iz èesar vznika, v nerazrešenost èloveških is- kanj. Namreè v èlovekovem stoiènem pomirjenju s svojo danostjo, iskanji, stremljenji, strastmi, v kar izzveni iztek romana z razmišljanjem o pri- hodnosti junaka Igorja, av- torjevega z avtobiografskimi prvinami zaznamovanega al- ter ega. Tako roman kljub zanimivemu dogajalnem ok- virju, v katerem postavlja pr- vine slovenske literature in zgodovine ter skoznje te- meljne dileme naroda v koor- dinate širšega evropskega pro- stora, v katerem ta dobi koz- mopolitski zamah, in kljub preprièljivem ljubezenskem dogajalnem zapletu, ostaja neiz`ivet. Ostaja namreè pri razpostavi temeljnih dilem, a nanje na najde (morda niti ne išèe?) preprièljivih do- konènih odgovorov. In tako nekako ostaja v sprijaznjeno- sti z mnogoterostjo resnic, ki naj bi jih bilo toliko kot lju- di, in s tem s temeljno neza- vezujoènostjo vseh èloveških dognanj in prizadevanj. In kako daleè je od tod do raz- polo`ljivosti èloveka, do nje- gove radikalne izpostavljeno- sti samovolji soèloveka in njenim grozljivim razse`no- stim, ki vodi do mentalnih in fiziènih genocidov v kre- matorijih raznovrstnih oblik, iz groze nad katerimi je ro- man pravzaprav vzniknil? '#'# 0) 0        !>& #3 1&" !#, ? 3 +>7 /%"3 /#1& # Znaèilnosti Barthove teo- logije v knjigi na kratko pred- stavi Matja` Èrnivec. Karl Barth, gotovo eden vodilnih nemških protestantskih teo- logov je svojo študijsko pot zaèel v Berlinu, Bernu in Marburbgu, kjer se je sreèal s profesorjema Adolfom Har- nackom in Wilhelmom Herr- mannom. Oba veljata za ve- lika liberalna protestantska teologa. Kasneje se je ob po- novnem branju svetopisem- skih besedil radikalno odvrnil od te liberalne teologije in zaèel odkrivati biblièno teo- logijo, ki se osredotoèa na Je- zusovo osebo in pojem Bo`- jega kraljestva. V svojih delih je osnoval povsem nov misel- ni sistem, ki ga lahko imenu- jemo »kristološka metafizika«. Odpira nam pogled na resniè- nost, ki je utemeljena v posa- miènem èasnem bitju, v Kri- `anem in Vstalem. S tem prese`e logiko tedanje zahod- ne metafizike, katere temelj je bilo »abstrahiranje«. Za Bartha je mo`na le teologija, vezana na razodetje, ki izhaja iz odrešenjske zgodovine. Ra- zodetje samo v sebi je merilo resnice. Vse je potrebno pre-      sojati v tej luèi, tudi oblast: Zaradi vere v Kristusa je vsa- ka oblast in ideologija minljiv in izpraznjen ostanek starega sveta, ki (še) ni Kristusovo kraljestvo in ki po bibliènem razodetju samo še èaka na svoj konec. Barth zagovarja moderno mišljenje, a ga tudi transformira, tako da `e lahko govorimo o »postmoderni teologiji«. Pred Kratko razlago Pisma Rimljanom je Barth napisal Zgodnjo, Daljšo razlago Pi- sma Rimljanom v dveh izda- jah (1918 in 1921). V njej po- stavi strogo nasprotje med Bo`jim in èloveškim: Resnica bibliènega razodetja se v vseh pogledih ka`e kot popolno nasprotje vsega èloveškega, vseh èloveških resnic. V tem besedilu prviè jasneje vzposta- vi nasprotje med vero in reli- gijo. Slednjo ima za èloveški poskus, kako si z lastnimi moèmi prisvojiti tisto Bo`je. Njegov model razodetja lahko imenujemo dialektièni, kjer si v nasprotju stojita Bo`ja pra- viènost in èloveška grešnost, celo pokvarjenost. Po dobrih tridesetih letih se je Barth leta 1956 lotil še Kratke razlage. Ne gre le za nekakšen povze- tek Daljše razlage, temveè še za nove poudarke, ki jih prej ni dovolj upošteval. Ena od teh novosti je razse`nost pre- se`nega, te`ko izrazljivega ve- selja nad velièino odrešitve, namenjena nam v Kristusu, nad razodetjem Bo`je ljubez- ni ter nad gotovostjo našega na v Jezusu Kristusu in izvr- šena v njegovi smrti, osvobodi vse, ki vanj verujejo in jim dá prav. V teh poglavjih se lepo vidi razvoj teme opravièenja. Èe evangelij kot razkrivanje Bo`je sodbe poslušamo v veri, postane »evangelij« de- jansko sporoèilo o spravi med Bogom in èlovekom. 4) Poglavja 9,1-11,36 razvi- jajo temo evangelija pri Judih sinagoge. Tu naj bi evangelij najprej našel vero, a je ni. Judje imajo namreè v rokah odloèilno prièevanje, Staro za- vezo samo, toda oèitno je do- slej niso dojeli. 5) Temu sledijo poglavja 12,1-15,13, ki v obliki opomi- nov nakazujejo, kaj evangelij v praksi pomeni, kako torej evangelij `ivi v cerkvi Jezusa Kristusa, konkretno v rimski skupnosti. 6) Zakljuèek celote (15,14- 16,27) prinaša osebna sporo- èila, vrsto pozdravov, svarilo pred zapeljivci in slovesno hvalnico Bogu, ki se je razodel v evangeliju. Glavno pozornost v tem pregledu bomo posvetili predvsem drugemu in tretje- mu delu, kjer Pavel obravnava vprašanje opravièenja, ki je osrednja tema njegove teolo- gije. Na zaèetku Barth izpo- stavi Pavlovo trditev, da je vsebina evangelija sam Jezus Kristus, v katerem se razodeva Bo`ji odrešenjski naèrt in s tem tudi Bo`ja sodba (1,16-18). Evangelij je vsemogoèno delo rešitve. Med sodbo in rešitvijo novega polo`aja, našega posi- novljenja. Kratka razlaga se tudi bistveno bolj naslanja na sámo svetopisemsko besedilo, nikdar ne »skrene s poti«. Barth v predgovoru te Kratke razlage opozori na te- meljno vodilo njegovega pisa- nja: »Pavel naj govori sam«! Preprièan je, da se njegov glas sliši preko še tako nezadost- nih razlag. Pismo Rimljanom je Pavel namenil kršèanski skupnosti v Rimu. Napisal bi ga naj leta 58 po Kr. v Ko- rintu. Po 1,16 bi mogli dom- nevati, da je rimska skupnost sestavljena prete`no iz pogan- skih vrst. V 1,10, ko izrazi `e- ljo, da bi jih obiskal, zasluti- mo pomembnost in pozna- nost te skupnosti. Barth pi- smo, ki je najbolj dogmatièno od vseh Pavlovih, razdeli na 6 delov v 10 poglavjih: 1) V uvodu (1,1-17) Pavel pojasni svojo slu`bo in evan- gelij, ki ga oznanja. Zakljuèi se z ugotovitvijo, da se z evan- gelijem zaèenja Bo`ja sodba nad vsem svetom. Vendar pa ravno v veri, ki to sodbo spre- jema in ji pritrjuje, za vsako- gar obstaja rešitev in `ivljenje. 2) Naslednja enota (1,18- 3,20) poka`e, da je v evangeli- ju, torej v sporoèilu Jezusa Kristusa, dejansko izreèena Bo`ja obsodba — in sicer »ne- gativna« — nad vsemi ljudmi, tako nad Judi kot nad pogani. 3) V osrednjem delu (3,21- 8,39) se zgodi obrat: prav ta Bo`ja razsodba, po kateri smo obsojeni vsi, ker je bila izreèe-  #   obstaja povezava, zato je Bo`- ja sodba hkrati delo Bo`je re- šitve. To Barth potrjuje s tr- ditvijo, da obsodba, ki jo Je- zus oznanja, izhaja iz Bo`je zvestobe. »Od vere do vere« pomeni »od Bo`je zvestobe do vere vernika«: opravièen je ti- sti, ki veruje tako, da evangelij sprejema in izpoveduje; spre- jema pa ga, ker zaupa v Bo`- jo zvestobo. Avtor vzame pri naslednjih poglavjih vseskozi za izhodišèe oznanilo v Rim 1,16-17. Pravi, da so teme, ki se razvijajo po poglavjih, raz- lage teh dveh dveh vrstic. Po Barthu je v poglavjih 1,18-3,20 postavljen temelj za t. i. »negativno teologijo«. »Bo`ja jeza se namreè razodeva iz nebes nad vsakršno brezbo`- nostjo in kriviènostjo ljudi, ki s svojo kriviènostjo dušijo resni- co« (1,18). Bo`ja jeza ni nekaj, kar je tuje Bo`ji ljubezni. Bo`ja ljubezen je namreè ti- sta, ki `ge in pou`ije. Razo- detje Bo`je jeze je smrtna ob- sodba nad èlovekom zaradi njegovega greha. Hkrati je to dejanje, s katerim Bog ni pri- zanesel svojemu Sinu, ampak ga je `rtvoval za nas vse. Smrt Jezusa Kristusa je torej razo- detje Bo`je jeze. Jezusova da- ritev ni najprej znamenje Bo`- je ljubezni do nas ampak, temveè še pred tem dokaz èlo- vekove ontološke krivde in grešnosti. »Ni praviènega, niti enega« (Rim 3,10). Ob pogle- du na kri` spoznamo svojo identiteto — svojo grešnost -, ki nas obsoja na smrt. Naša èloveška narava je usmerjena proti Bo`ji. Èlovek hoèe sam od sebe doloèati, kdo in kaj Bog je. To la`no zaupanje vase je dejanski predmet Bo`je jeze. Kri` naj bi bil naše vsak- danje izpraševanje vesti in va- bilo k »smrti« samemu sebi, èloveškemu razumevanju Boga. Èlovek se mora pred Bogom izprazniti in priznati, da sam od sebe ne more nièe- sar storiti. Kri` razoro`i èlove- ka lastne ideologije. Obsodba èloveka zajema vse ljudi, tudi tiste, ki postave ne poznajo. Pavel namreè pra- vi: »Pred Bogom namreè niso pravièni tisti, ki postavo slišijo, ampak bodo opravièeni tisti, ki postavo izpoljnujejo« (2,13). Da pa so tudi pogani sposob- ni izpolnjevati postavo, nada- ljuje naprej: »Kajti kadar po- gani, ki nimajo postave, po na- ravi izpolnjujejo to, kar veleva postava, so sami sebi postava, èeprav so brez postave. Ti doka- zujejo, da je delo postave zapi- sano v njihovih srcih: o tem pri- èuje tudi njihova vest in misli, ki se medsebojno obto`ujejo ali pa zagovarjajo« (2,14-15). Pavel tu verjetno misli na kristjane iz poganstva. Prav »po posta- vi«, torej po tem, kar Juda raz- likuje od poganskega sveta, pa pride spoznanje in greh, zara- di katerega prihaja Bo`ja jeza. Na ta naèin se postava in s tem tudi obreza relativizirata: ne moreta opravièiti èloveka, ker je pred postavo in obrezo vera, ki edina odrešuje èlove- ka. Kakšen izhod se torej po- nuja èloveku pri tej Bo`ji ob- sodbi? Vsekakor ga ne sme voditi v obup in brezizhod- nost. Obsodbo moram po- slušati do konca, kot grešniki, podvr`eni Bo`ji jezi, moramo umreti (se spokoriti), hkrati pa sprejeti Bo`jo milost kot nezaslu`eno dobroto. Gre za zvestobo vere, ki v pravièni Bo`ji sodbi sliši in sprejema besedo njegovega usmiljenja. Pavel nadaljuje z odno- som med postavo in vero ter Judovim posebnim statusom. Èudi se Judu: »Kako to, da oz- nanjaš: ‘Ne kradi’, pa kradeš? Da praviš: ‘Ne prešuštvuj’, pa prešuštvuješ?« (2,21-22a). Obre- za je namreè v korist le, èe se izpolnjuje postava (prim. 2,25). Tako pa je sama na sebi brez smisla. Kdo je torej pravi Jud? Ni Jud tisti, ki je izvršil obrezo na svojem telesu, am- pak tisti, ki jo je izvršil v srcu. Pravi Jud je tisti, ki ga v nje- govi skritosti Bo`ja sodba spozna kot priznanja vredne- ga. Tak pa je lahko tudi krist- jan, bodisi izmed poganov ali Judov, ki slavi Bo`jo milost in zato sprejema njegovo sod- bo. Pavel ob tem ponuja nova vprašanja: »V èem je torej pred- nost Judov? Ali kakšna je korist obreze?« (3,1). Njihova pred- nost je v tem, da so jim bile in ostanejo zaupane Bo`je be- sede — Bo`je razodetje: »Odre- šenje je od Judov« pravi sam Jezus (Jn 4,22). Vendar pred Bo`jim sodišèem nihèe nima prednosti. Vsi, Judje in poga- ni, so pod grehom, zato mo-      rajo ostati podvr`eni Bo`ji jezi. Pred Bo`jo postavo, ki daje spoznanje greha (prim. 3,20), so vsi neopravièeni. V osrednjem delu Pisma (3,21-8,39) zasledi Barth preo- brat, ko Pavel iz t. i. »negativ- ne« teologije preide v »pozi- tivno«. Kri` tukaj ni veè tisti, ki èloveka obsoja, temveè tisti, ki èloveka opravièuje, ga sprav- lja z Bogom, ga posveèuje in osvobaja. Evangelij po razsod- bi, ki jo izvrši Bo`ja jeza, ve- rujoèe razglasi za praviène (prim. 3,21-4,25). Bo`ja jeza je neke vrste lupina, v kateri sprejmemo Bo`jo razsodbo. Bog èloveka kljub jezi ni za- vrgel, ampak ga je oprostil ob- to`be in razglasil za nedol`ne- ga, torej praviènega. Barth v razdelku 3,21-4,25 govori o je- dru »lupine«, ki je bila pred- stavljena v razdelku 1,18-3,20. »Zdaj pa se je brez postave po- kazala Bo`ja praviènost« (3,21a), saj postave s svojim po- èetjem po 1,18-3,20 ne izpol- njujemo. Bo`ja razsodba je zdaj postala vidno dejanje nje- gove praviènosti. Njena vsebi- na se zrcali po veri v Jezusa Kristusa in dose`e vsakega ve- rujoèega. Èe jo hoèemo razu- meti, moramo gledati v Kri- stusa in ne na to, kar Bog od nas zahteva in terja. Gledati moramo na sodnika samega, na sodnika »brez postave« in iz njegovih ust slišati, da so prav tisti, ki so po postavi, ki jo sam oznanja in izvaja, gre- šniki in so pred Bogom brez èasti (prim. 3,23). Razglašenje ljudi za praviène je èisti dar, Bo`ja milost, ne pa njihova zasluga. So kot su`nji, za ka- tere je bila plaèana odkupnina in stari gospodar do njih nima nobene pravice veè. Sodnik sam je vzel nase njihovo ka- zen, ki nujno sledi obsodbi, nase je vzel vso posledico Bo`- je jeze. V njegovi smrti je torej obsodba `e šla svojo zakonito pot in Bo`ja potrpe`ljivost do èloveške kriviènosti je v njego- vi smrti dosegla svoj konec in cilj. Lahko reèemo, da je kri` središèe in kri`išèe našega `iv- ljenja, iz katerega spoznava- mo ves lastni smisel bivanja. V veri nam je dan pravni te- melj našega bivanja pred Bo- gom. Tu se poka`ejo meje èloveških dobrih del: Ker je obsojeni sodnik Jezus Kristus naš pravni temelj, odpade vsak drug temelj in èlovek to- rej nima nobene èasti. Èlovek je opravièen kot tisti, ki veru- je, ne pa sam po sebi, po svo- jih delih. Barth opozori na zelo ostro diametralno zame- jitev med vero in deli postave pri Pavlu. Postava pa kljub temu ni odpravljena, temveè uveljavljena (prim. 3,31). Sama po sebi zahteva, naj ve- rujemo Bo`ji obljubi. Najlep- ši zgled tega je Abrahamova dr`a pred Bogom. Obreza je le potrditev njegove pravièno- sti, ki je v njegovi ver. V Rim 4 je prikazan dokaz, da je pred doloèbami in zakoni po- stave, Abrahamovo zaupanje v Boga. Postava sledi šele iz tega. Abraham je dokaz, da obstajajo pravièni pred Bo- gom tudi brez obreze, tudi izven judovstva, vendar ne iz- ven vere. Pavel se sklicuje na Abrahama kot na prièo evan- gelija: za prièo, da Bog veru- joèega razglasi za praviènega. Za kakšno vero gre tukaj? Ne bomo opravièeni zaradi njene moèi, dobrote in lepote, am- pak zaradi njenega predmeta, Jezusa Kristusa, zaradi v njem sklenjene Bo`je vsemogoèno- sti in zvestobe. Barth v nadaljevanju Pa- vlovih besed zopet vidi »pre- pad« med Bo`jo in èloveško ljubeznijo: Bo`ja ljubezen dose`e tudi sovra`nike, npr. Kristusova smrt za nas grešni- ke oz. sovra`nike (5,8.10), medtem ko je naša omejena le na prijatelje in še ta je veè- krat postavljena pod vprašaj (prim. 5,7). Kot verujoèi in pravièni ljudje smo spravljeni z Bogom. Ne gre za Bo`jo spravo z nami, temveè za našo spravo z njim. Le v Bogu smo sposobni ljubiti sovra`nike, potem ko nas je po Kristusovi daritvi napolnil s Svetim Du- hom. Naša prihodnost je naša rešitev po njem in v njegovi krvi (prim. 5,9) naša sedanjost pa vsebuje Bo`jo ljubezen v Kristusovi krvi do nas grešni- kov. V njegovi daritvi je naše lastno hudobno sovraštvo do Boga `e odvr`eno. V nadalje- vanju Pavel primerja Adama in Kristusa: »Kakor so namreè zaradi neposlušnosti enega èlo- veka mnogi postali grešniki, tako bodo tudi zaradi poslušno-  #   sti enega mnogi postali praviè- ni« (5,19). Kristus je popravil, kar je Adam pokvaril. Nas- proti si stojita Bo`ja milost in èlovekov greh, a nista enako- vredna (na isti ravni). Prvo je namreè drugo odtehtalo in odpravilo. Bolj ko grešimo, bolj se poka`e Bo`ja milost (prim. 5,20). Prav Bo`ji zma- govalec odseva v našem èloveš- kem porazu. Èlovekov greh prièa o Bo`ji milosti ravno ta- krat, ko ga najostreje osvetlju- jeta Bo`ja volja in postava. Spravljenosti z Bogom sle- di èlovekova posvetitev, ki jo ponazarja evangelij (6,1-23). Èloveka, ki je po svoji veri pred Bogom pravièen, Bog hkrati posveti (prim. 6,19.22). Èlovek je s tem dejanjem po Bo`ji odloèitvi postavljen v drugo stanje. To je delo Boga, ki v Jezusu Kristusu de- luje za èloveka. S tem dejansko `ivimo novo `ivljenje, smo novi ljudje. Èlovek uveljavlja postavo z vero (prim. 3,31). Pravi izziv je naslednje Pavlo- vo vprašanje: »Naj mar greši- mo, ker nismo pod postavo, temveè pod milostjo?« (6,15) Barth ima to vprašanje za nes- pametno in skupaj s Pavlom odgovarja: »Nikakor!« Vpraša- nje je namreè `e prese`eno. V doloèeni meri nakazuje na ne- posveèenega èloveka, ki bi rad z neposveèenimi ustnicami sprejemal in poslušal evange- lij. A prav evangelij je èlove- kova posvetitev, zato ga pod nobenim pogojem ne smemo oz. ne moremo tako poslušati, podajati in tako spraševati. Èlovek, ki je posveèen, mu taka vprašanja sploh ne pride- jo na misel, zato so nesmisel- na in `alijo evangelij. Za nami je smrt, pred nami pa `ivljenje, ki nikakor ne bo veè staro `ivljenje, ki je s smrtjo odpravljeno. Barth se sprašu- je, kaj pravzaprav je èlovekova sedanjost: Vse, kar se je v Je- zusu Kristusu za vse èloveštvo zgodilo enkrat za vselej (prim. 6,10), velja sedaj tudi zanj. Tako je tisti, ki je bil v Kristu- sa kršèen, kršèen v njegovo smrt. Prihodnost tega kršèe- nega èloveka pa je vstajenje od mrtvih, ki je prav tako uteme- ljeno v Kristusovem vstaje- nju. Tako kot Kristus ni veè podvr`en smrti, je tudi èlovek enkrat za vselej umrl grehu. Lahko reèemo, da je èlovek odsev Kristusove smrti in nje- govega `ivljenja: kar se je zgo- dilo njemu, se je zgodilo zame. Zato pa ne pripadam veè sebi, ampak njemu. Sem popolnoma Kristusov, prost vsake skušnjave greha, ki ne more veè vladati »v našem umrljivem telesu«. Z drugimi besedami: posvetitev se je do- godila ne glede na našo dobro ali slabo voljo; s posvetitvijo smo postali hkrati »su`nji po- slušnosti« (prim. 6,18-19). Vendar v novem stanu ne gre za su`enjstvo, temveè za svo- bodo. Svobodni oz. prosti smo greha prav s tem, ko smo postali Bo`ji su`nji. Kot taki hitimo veènemu `ivljenju na- proti (prim. 6,23). O evangeliju kot èlovekovi osvoboditvi govori naslednje poglavje Barthove knjige, ki razlaga Rim 7,1-25. Gre za os- voboditev od postave. Barth takoj opozarja, da tu ne gre za kakršnokoli postavo, tem- veè za postavo »greha in smr- ti« (prim. 8,2). Le v tem po- menu moramo razumeti to poglavje. Osvobojeni smo tako, da ne moremo veè gre- šiti, saj je stari èlovek umrl v smrti Jezusa Kristusa. Z nje- govim vstajenjem pa smo bili postavljeni v red, ki greh iz- kljuèuje. S smrtjo starega èlo- veka je èlovek postavljen v novo stanje in ni veè pod nuj- nostjo stare smrti. Brez Kri- stusove smrti bi nas postava ob vsakršnem poskusu ube`a- nja grehu in smrti še bolj pri- vedla v greh in nas obsodila na smrt. Ali to pomeni, da sploh ne morem veè grešiti? Ne, v svojem mesu, ki je bilo v Jezusu Kristusu sicer izroèe- no v smrt, èlovek še vedno vsak dan do svojega konca slu- `i »postavi greha«. Toda v svoji notranjosti spoznava, da `ivi v `ivljenju Jezusa Kristusa in `e danes slu`i Bo`ji postavi (prim. 7,25). Gre za neke vr- ste anticipacijo, za predokus odrešenjskega naèina bivanja: sicer še grešim, a me je Kri- stus `e odrešil in doloèil za bivanje z njim. Sem v stanju »med `e in še ne«, le da je ta »`e« veliko veè kot »še ne«, saj ga v sebi `e nosi. Kakšna je torej vloga po- stave? »Je mar postava greh?«      (7,7) Nikakor. Sedaj Barth poda definicijo postave: posta- va je oblika, lupina, v kateri evangelij prihaja k nam. Kot oblika evangelija postava ni greh, temveè je sveta, pravièna in dobra (prim. 7,12). Vendar pa se razodeva v obmoèju gre- ha, dana je grešnemu èloveku. Zaradi njegovega greha se ta postava spremeni v »drugo po- stavo«, ko postane zlorabljena in s tem le kot orodje èloveš- kih sodb. Hkrati postane tudi orodje Bo`je jeze in sodbe nad ljudmi. Postava èlovekov greh vzbuja, mno`i in razode- va, zato nas evangeliju osvoba- ja te postave. Reèemo lahko, da je evangelij »preèišèena« postava, ki prvotno postavo, zlorabljeno s èloveškim gre- hom, »rehabilitira«. Najveèji greh èloveka je v tem, da na- mesto vere, ki jo od njega ter- ja Bo`ja postava, postavlja pred Boga lastna dela in se s tem pred njim izkazuje za praviènega. Prav Bo`ja posta- va, ki bi èloveka morala voditi k `ivljenju, k poslušnosti, ga tako privede k neposlušnosti in v smrt. Neposlušnost je v bistvu zanièevanje Bo`je mi- losti. Ne gre torej za obto`e- vanje postave same, temveè greha, ki se je postave pola- stil. Tu Barth še enkrat izpo- stavi èlovekovo »naravno« na- ravnanost na greh. Bo`ja po- stava ga privede celo do tega, da poène, kar noèe, kar sam sovra`i (prim. 7,15). Kar pa sam poène, ne poène on, temveè greh, ki prebiva v njem (prim. 7,17). Èlovek je zato razdvojen: hoèe izpolniti Bo`jo postavo, hkrati pa slu`i postavi v udih, to je postavi greha. Hoèe biti dober, a je slab. V tej razklanosti med hotenjem in izvrševanjem je èlovek zapisan smrti. Iz biva- nja pod postavo se sam ne more rešiti. Zadnji del tega osrednjega poglavja Barthove knjige nosi naslov Evangelij kot vzpostavi- tev Bo`je postave (8,1-39). Bog v Jezusu Kristusu na novo vzpostavi postavo. Nismo os- vobojeni le od postave smrti, ampak smo osvobojeni za `iv- ljenje v poslušnosti (v. 12-16), upanju (v. 17-27), nedol`nosti (v. 28-39), kar pomeni `ivlje- nje v Duhu. Biti z Jezusom Kristusom pomeni biti zave- zan Bo`ji postavi, biti poslu- šen njegovi milosti. Barthu se zdi na mestu vprašanje, kdo èlovek sploh je: »Telo«, »jaz«, ta èloveška osebnost, ki vklju- èuje tudi dela, mora zaradi greha umreti, kar se je `e zgodilo v smrti Jezusa Kristu- sa. Èlovekova telesna smrt je le »post festum« njegove smrti s Kristusom na kri`u. Èlove- kovo `ivljenje je Bo`ji in Jezu- sov Duh, ki je èloveka priteg- nil v praviènost tistega, ki ho- èe `iveti samo v milosti. Prav ta Bo`ji Duh biva v èloveku in ga o`ivlja. Bog nam »jaza« ne vzame, ampak nam ga v Jezu- su Kristusu vraèa. S tem mu postanemo poslušni in se imenujemo Bo`ji sinovi. Prav mi, sebièni in uporni slu`ab- niki, smo Bo`ji otroci. @ivlje- nje pod Bo`jo postavo je tudi `ivljenje v upanju, èeprav se zavedamo, da smo še tam, kjer Kristusov kri` poleg luèi na èloveško naravo še vedno širi tudi senco smrti. Senca pa je le napoved slave praviènim, ki jih `e èaka. Odrešeni smo torej v upanju (8,24), Kristu- sova prihodnost v slavi je tudi naša; èakamo na razodetje tega, kar je `e dopolnil Kri- stus. Barth znova opozori, da je tudi èlovekova poslušnost oz. ljubezen do Boga delo Svetega Duha. Sami tega ni- smo zmo`ni. Èlovekova izvo- ljenost od vekomaj se je izvr- šila v središèu èasa na Golgoti. Bog nas je s Kristusovo smrt- jo hkrati obsodil in odrešil. Zaradi povezanosti s Kristu- som tudi trpimo preganjanje: Vse trpljenje celotnega stvars- tva je prikrito iz`arevanje trp- ljenja Bo`jega Sina in je prav zato tudi trpljenje v upanju. Skušnjave oz. preizkušnje pa nas še trdneje pove`ejo s Kri- stusom (prim. 8,31-39). S tem smo zakljuèili os- rednji del pisma in poglavitne toèke našega razmišljanja. Vi- deli smo rdeèo nit, ki se vse- skozi vleèe po teh poglavjih. To je evangelij, ki ga Barth razdela pod razliènimi vidiki, ko sledi strogi teološki logiki. Vedno je prisotna osrednja misel: èlovek sam je po naravi grešen, zato ga lahko odreši le Kristus s svojo smrtjo na kri- `u. Hkrati ta njegova smrt pomeni naša smrt grehu in   #   zaèetek `ivljenja po Bo`ji po- stavi, kjer v »sodelovanju« vla- data svoboda in poslušnost. Kljub navzoènosti greha smo tega Bo`jega `ivljenja dele`ni `e tukaj in sedaj (anticipaci- ja), v polnosti pa ga bomo `i- veli »ob koncu èasov«. Kljub temu, da danes nauk o opravièenju v teologiji nima veè take središène vloge kot vèasih, je treba reèi, da se ljudje vedno sreèujejo z vpra- šanjem: »Kako naj se zveli- èam oz. kako naj Bogu uga- jam v `ivljenju«? Barth zasto- pa bolj radikalno razlago, v kateri se je identificirala pro- testantska teologija in po ka- teri pred Bogom šteje le naša vera ne pa dela (postava). A tudi vera ni èlovekov proi- zvod, temveè Bo`ji dar. Avtor pravi namreè: »Veroval bo ti- sti, ki ga bo Bo`je usmiljenje poklicalo in obudilo iz splo- šne nevere.«1 V njegovi razlagi je èutiti dialektièno metodo, po kateri si Bo`ja milost in èloveška grešnost stojita trdno vsaksebi. Èlovek ni v sebi do- ber temveè »pokvarjen« in reši ga le Bog s svojim milostnim darom. Celo pravi, da nas je Kristus odrešil brez nas in proti nam. Na takšno Bartho- vo stališèe sta prav gotovo vplivala dve vojni, kjer se je do temeljev pokazala èlovekova hudobija in grešnost. Kljub temu se postavljajo vprašanja o èlovekovi naravi: Je res sama po sebi slaba in »nezmo`na Boga«? Kaj je s svobodno vo- ljo pri vnaprejšnji izvolitvi? A pomembnejša in vzvišenejša od teh vprašanj so Barthova spoznanja, ki samó še okrepi- jo `e nastavljeno Pavlovo raz- mišljanje: zaèetek `ivljenja z Bogom resnièno doloèa Bog sam; mi se nismo sposobni povzpeti k njemu, temveè je le on tisti, ki nas lahko dviga k sebi – in VERA predstavlja zaèetek te poti, ki pa je zopet Njegov dar2. *%  ) 1. K. Barth, Kratka razlaga Pisma Rimljanom, str.148. 2. Prim. J. Ratzinger, Bog in svet, Vera in `ivljenje v našem èasu, Pogovor s Petrom seewaldom, Dru`ina, Ljubljana 2003, str. 345. H   D  "      !#/"  7%+ @  71, 3 /#1& #3  Pri zalo`bi Dru`ina je pred kratkim izšlo delo fran- coske izvedenke za srednji vek Régine Pernoud (1909 – 1998) z naslovom Nehajmo `e s tem srednjim vekom. Skoraj tri de- setletja po izdaji izvirnika je slovenski prevod (prevedla Matej Leskovar in dr. Drago K. Ocvirk) izšel v zbirki Ra- zumevanja. Delo je z uvodno študijo pospremil tudi njen urednik dr. Drago K. Ocvirk. Naslov knjige je izbran prav posreèeno, saj `e takoj bralca seznani, da se bo spo- padel s predsodki, stereotipi, ki so se oblikovali skozi stolet- ja, v odnosu do srednjega veka, ki so mu odvzeli njegove dose`ke, saj je postavil temelje