POLITIKA DO DROG Vito FIAKER* izvirni ZNANSTVIiSl čianek DRUŽBENE OKOLIŠČINE UŽIVANJA DROG" Povzetek. PonaracU ti/)()logije, ki sledijo mzroju kariere uživalca oz. intenziteti tižiranja, zanemarjajo družbeno konstrukcijo uživanja oz. ustvarjanje okvirov, v katerih lahko uživanje drog mzumemo. Ce analiziramo različne tipe uživanja vidimo, da je uživanje drog v naši citnlizaciji lahko rekreativno, ko temelji na neutilitarni, ekspresivni uporabi, kjer je v ospivdju estetski užitek sublimnega tipa, po drugi strani pa je lahko utiUtarno, ko gre za medicinsko oz. terapevtsko obravnavo. V obeh primerih je droga blago, ki nima svoje produktivne in reproduktivne funkcije. Droge pa ne obstajajo kot blago i> tradicionalnih družbah, kjer je uporaba vtkana v družbeno tkivo, mamilo pa se proizvaja za lastno uporabo z lastnimi sredstvi. Nekonformistično uživanje je četrti tip, ki se razlikuje od tradicionalnega po svoji ekspresivnosti. ki beži definiranju droge kot blaga. Štirje tipi tvorijo matriko z dvema dimenzijama: piva je, ali je droga blago ali pa vernaktilarna dobrina; druga pa. aH je uživanje heteronomno in instrumentalno ali pa avtonomno in ekspresivno. Ključni pojmi: droge, tipologije uživanja drog. socialna konstrukcija uživanja drog. Od tipologij k matrici drog Ponavadi tipologije užiranja drog izliajajo iz intenziietc uživanja ali bolje rečeno, iz inienziiete vključenosti v družbene procese povezane z uživanjem drog. Te tipologije praviloma spremljajo različne stopnje kariere uživalca in so v analitičnem smislu pripravne bodisi za .spremljanje prehodov iz enega načina uživanja na drugi oziroma za spremljanje razvoja vloge uživalca, bodisi za razlikovanje med različnimi skupinami uživalcev glede na njihove praktike uživanja. .Senghers (1989) npr loči med uživanjem, kjer je v ospredju farmakološki vidik uživanja, psihološki in nazadnje socialni vidik junkyzacija, kjer stopi v ospredje socialna vloga junkyja oz. socialni vidiki: posledice kriminalizacije, črnega trga itn. Sami smo na podlagi tujih tipologij in .svojih raziskovanj sestavili tipologijo, ki upošteva niz različne intenzitete uživanja in vstopanja v različno močne vloge uživalca: • Dr. Vito Hnkcr. iltKcni lui Vl.mblit>lt zti socUitiio ttolo. ' Odiiel! temelji lui IfeseMii. ti Je bito iiiiegmteii det nniftuiiv Droge in na.erimentiranja, stabilno, v življenje integrirano uporabo, stabilno uporalx), ko droga pre\eva življenje, aktivnost na sceni, zapuščanje scene, zapustitev scene ter "pametno" upo-ralx) izven scene. Prednost teh tipologij je hkrati tudi njena pomanjkljivost. Te tipologije nam namreč omogočajo spremljanje posameznih karier na potlročju obravnave, hkrati pa tudi omogočajo načrtovanje socialnih in javno zdravstvenih intervencij glede na lip uživanja in z njim |X)vezanega zdravstvenega ali socialnega t\eganja, ne povedo pa nam dovolj o socialnem okviru uživanja, kako različno uživalci uokvirijo .s\oje |>očcijc in kakšna je tiružbena kon.strukcija samega dejanja. V tem smi.s-lu je zanimiva Ku.^cvičeva klasifikacija, ki poleg niza različne intenzitete uživanja in vstopa v vlogo uživalca (eksperimentatorji, rekreativni občasni uživalci, funkcionalni, disfunkcionalni zasvojenci) naSteje Se tipe, ki v ta niz [m dimenziji intenzivnosti ne sodijo: družbcuo Iraclicioiialni uživalci, lempeviski in nekonfornii-stični uživalci (KuŠevič 1987, 197-20.^). Tc kategorije so očitno kategorije različnega regi.stra. ki kaže na drugačne družbene okoli.ščine uživanja kot niz intenzitete, stopnjevanja uživanja in prehoda v vloge uživalca. Ti tipi uživanja kažejo na družbene okoliščine, ki so drugačne od tisiih, ki prevladujejo v naši civilizaciji in kulturi, kjer uživanje hkrati razumemo kot rekreacijo in ga pre|x>vedujemo, kjer je droga blago, ki prinaša dobičke na črnem trgu ali pa ludi legalne farmacevtski industriji. Rekreativno uživanje Pojem rekreativnega uživanja pona\adi uporabljamo za uživanje, ki je lahkotno, dejavnost, ki jo opravljamo v prostem času. To uživanje bi lahko definirali kot tisto, ki je namenjeno predvsem užitku izkušnje .same in kjer so kori.stni učinki drugotnega pomena. V tem smi-slu uživanje mamil so
  • osrecliio, proizrede gei občutek, da so uaSe življenjske sile za trenutek blokirane, ki nni sledi lagfuli'jm> pri ivlibviii HUTilii iffititf (/irvJiltul. mi/iiviui. slivs. nib) in Je celo liri nctiaieriti tyiteznili sbonij ne/iofireSljii.-, iviiiltir pri leli zakonih ne ure lolilto za metlibalizacijo iiiininja kot za usU nrjanje .ipraiije i' rejiresiriii /Kililiki do kaiiabisfi. Cc bi lioteli razdelili opojne .siilxstancc na tisie, ki jih uporabljajo predvsem rekreativno (lialiicinof;cni, kanabis, kokain in heroin) in liste, ki jih iiiX)rai>ljajo pretežno v terapevtske namene, vključujoč sanioinedikacijo (barbitiirati, sedativi i]xl.), bi videli, da ta delitev ne bi bila |X)Vseni upravičena. Terapevtska zdravila uporabljajo v raznih kombinacijah tudi rekreativno, predvsem pa smo v zgotlovi-ni bili priča medicinski uptirabi substanc, ki so zaradi kriminalizacije postale skoraj izključna domena rekreativnega uživanja. Heroin in kokain sta bila v prejšnjen» stoletju izumljena predv.sem kot zclravili. Tudi sedaj smo priča, da uživalci rekreativnih mamil uporabijo ilrogo za izboljšanje svojega stanja, npr. kanabis pri prc^ hlailu, heroin proti bolečinam ipd., se pravi v skladu z modelom terapevtskega uživanja. Tudi vzdrževanje na metadonu sledi tej logiki. Iz mamila postane zdravilo. Mehanicistična logika zdravila kot panaceje za vse težave ni razSirjena samo v medicini, ampak tudi v logiki \sakdanjega življenja in goto\'o prispeva plodno gojišče za razvoj kakr.^nekoli zasvojenosti od mamil, tudi tiste, ki nastaja v rekreativno definiranih situacijah uživanja, saj vzpostavlja .substanco kot absolventa težav. Lindesmithova definicija za.svojcnosti' od opiatov kaže na nek način na to, tla je zasvojenost sinteza obeh lipov uživanja, saj je ena komiwnenta za.svojenosti prav uživanje mamila, da bi se odstranile abstinenčne težave, kar je v skladu z zgo raj omenjeno logiko (.samo)medikacije. O .spletu obeh tipov uživ-anja govori tudi na.slednja prigoda, ki jo je zabeležil eden od sodelavcev raziskave: fauez je ahstiniral že dalj časa. Zavestno in nspeHiio je odklanjal rse izzive, da bi znova poskusil drogo. Nekega rečem se Je znaiel v simadji, ko seje -po neiinniosti' znašel v pretepu, sam proti skupini pretelKičer. Seveda je potegnil kratko. Ite razbolen sije poiskal heroin, da bi si olajšal neznosne bolečine, kisa mn jih povzročili udarci njegovih naspmtnikov. Gledano nazaj si je razlagal, da je nezavedoina provociral svoje nasprotnike, verjetno zato, da bi lahko užilhemin. Obstajajo teorije, ki pojasnjujejo nagnjenost nekaterih k uživanju in zasvojenosti z 0|)iati z vrojenim primanjkljajem endorfinov in imajo redno uživanje za povsem logično samomedikacijo takih ljudi. Potiobno .se govori o samomedikaci-ji ljudi, ki bi sicer doživljali močne duševne sti.ske in bi jih morali zdraviti s psiho-farmaki, pa z uživanjem opiatov "skrijejo svoje simptome". Uživanje drog, pogojeno s sociokulturno tradicijo To je uživanje, ki je vtkano v vsakdanje življenje neke tradicionalne skupnosti. Mamilo je del ritualov določene skupnosti. Opij se na primer v hidiji in nekaterih so.sednjih državah kadi ob določenih priložnostih, enkrat na me.sec, in večina uživalce\- ne postane z njim zas\ojenih. Priložnosti so lahko povsem družabne kot ■ /•»; Umlvsmllhii fMuiniiie nMo iamijeii. bo itntirl tilKliiieiičiie letatv. Jih kni iiike lnmcviniiiiliio pn-fHiziKi in se liiko imiiči tile/K-li/ki dmni lem/Miiuivljaiijcm tu iztm.iiije/iritli slalliCo in i cttenje zasnt-Jenai (t.iiitlfiiiiilh t'X,edicinski institucionalni kompleks. V vsakdanjem življenju pa so postali žepki kulture uživanja različne sub-kulture. Te so tiste, ki s svojo imažerijo, vzorci uživanja, vrednotami in normami uravnavajo vsakdanje uživanje večine rekreativnih drog, toliko bolj prepovedanih. Tako bi lahko govorili o neki novi samobitnosti oz. vernakularnosti man>il, ki jo imajo znotraj določene subkulture. Seveda pa ni moč govoriti o \ernakularnosti, ki velja za uživanje v tradicionalnih skupnostili, saj je navsezadnje subkuitura vedno v tesnem razmerju z dominantno kulturo. Takega trenutka v Mariboru se spominja eden izmed udeležencev takole: V Mariboru smo imeli eno čisla tripaSko sceno, sicer Je polovica folka tudi fiksoUi občasno. Nekaterima so bili tiidijiinkyji, rajHi bi rekel čisto po procentu, na primer, da je bilo 10% takih, da so bili jinikyji, drugo je bil folk -iO-40%, ki so se občasno zraven Se Jlksali oziroma so bili še občasno junkyji, se pravi, da so bili tudi zafiksani. Večina folka pa je bila takšna, da je zakajala, pa kije jemala tripe... Imeli smo bend, dva benda, pojavljali so se ljudje, ki so recimo zdaj renomirani glasbeniki v džezii ali v klasični glasbi, ki paš Kazen tega smo imeli bend 'Red Star'. To je bil en bend, kije nekje imel že ime po enih tri-pih, ki so se takrat pojavih in so bih zelo dobri, bile so šestemkrake temno nleče zvezdice, zelo hiškane in zelo močne in nekje se je scena odvijala okoli tega benda, maksimalno zadeta. Bilje ves ta folk, ki se je vrtel okrog tega benda, bih so recimo pesniki, Jilo-zofi, dekadenti, živeli smo na tak način. Denarja smo imeli dovolj in zelo ekstravagantno smo se oblačili, vse možne žamete, brokate in vse možne barve: rumene, zlate, vijoličaste, rdeče in podobno; nastalo Je neko jedro onih sedem do deset do peliiajsl ljudi, ki so nekje eu imidž dajali celi skupini. V bistvu se je ta stvar razvijala tako, da je bilo okroi> Se recimo kakšnih petdeset aH sto ljudi, ki so obstajali okoli tega, okoli te ožje skupine, so pa morali hiti zaradi same scene Recimo, da Maribor ni veliko mesto, ljudje si ne upajo nosit dolgih las, ozimma, se identificirali kot uživalci drog. oziroma, se izpostavljati na takšen način, da .sepač tako oblačijo. To v 70. letih je bila odločitev, da se boš ti oblačil oziroma obnašal kot mcker, ki ima neke vzore v psiliedelični glasbi. V enih takih .icenah, ko so j>nsotne droge, se je nntogo ljudi, ki so bili tudi aktivni, moralo skrivati v enih takih okvirih, čisto normalni, to se pravi, da so sicer počeli stvari, ampak da .m bili nevidni. Tiik;ij smo priča tisicnui, kar Kiiševič poiincniije nekonformistično uživanje mamil. P« sedcmclcsctili letih siccr mamila niso nikoli več- imela tistega političnega nalxija kol v hipijexskem }»ibanjii, ko je Jerry Rubin v svoji programski knjigi Do it! zapisal, cia je pr\'i joint, ki ga pokadiš v krogu vrstnikov, obred prestopa iz straight dru/.lx- v krog revolucionarne kontra kulture. Vseeno pa liki kulture listili let vztrajajo usidrani v mladinski kulturi (Janis Joplin, Jimmy llendrix, Jim Morisson im.) in je iiporni.šl\o še \ edno del ozadja uživanja nedovoljenih mamil. Moja teza je cek), da se je mladinsko vprašanje (vsaj za oilrasle) metonimiziralo v problem droge (Flaker 1992). In ob večji generacijski tolerantnosti in razkroju splo.šnega mladinskega gibanja, postajajo droge ena izmed redkih točk, kjer je u|X}r spk)h možen, kjer je možno izraziti nesirinjanje z obsioječim \ sakdanjikom. Droge so namreč javno in močno obsojene kot sovražnik ljudstva in uživanje predvsem nj^r. heroina še vedno šokira in škandalizira otlrasle". Droge ostajajo točka prekinitve in nestrinjanja s .svetom odraslih. Kot vsak poskus pobega, se tudi tega lo\ i v posnarjene like niedijskc produkcije ali rutine vsakdanjega življenja, kjer v olx-h kraljuje lik junkvja. Uživanje droge je v zelo redkih primerih politično dejanje, se pa zgodi v okviru antiprohibicij-•skega gibanja kol npr., ko Marco Pannela kadi joint v rimskem parlamentu ali jia pri nas konec osemdesetih .Slave (îorjujj na Trgu .Svobotle Mariboru. \'prašanje tirog ostaja p<}litično vprašanje. Na ravni pravic zadira v temeljno pravico ck) osel> ne .svobode in do samodeterminacije. Samo uživanje drog namreč ni dejanje, ki bi omejevalo s\ obodo drugega, je zločin brez žrtve in ni etičnega argumenta za prepoved uživanja, ki bi temeljil na deklariranih vrednotah me-ščanske ureditve". Na ravni produkcije subjektivnosti po eni strani |x)stavlja pred nas vprašanje užitka in njegove stvarnosti, po drugi pa konstrukcije drugosti in .socialnosti. Paradoksalno gre pri tirogiranju za precej bolj realen užitek v primerjavi s simuliranimi užitki, ki nam jih ponuja postmoderna medij.ska produkcija in indu.strija užitka na .s\ojih plakatih, ki pa jih ne moremo nikoli ustvariti, .saj gre za realno kemično učinko- • .Mh/tiiui tUe (IWZ42) fmrl: -l.'softi zitiKloilii.ilse ih/if in rjilirii mUiilInsItih nilMtiijjv cmd-ti liuti iiSfHUi ml/Hltii.dv luirhonmiiije. .../• itciviili-svlili /m je iznnUd iMlm ni{rcsijc in wim^m-^iii /irnh-aui mltiMi. • Čvlmir jv U-iku h-j intilrl ne inilnliii. se iriiitini liihij (MiLtizali. tlii m ù.«/n iiikn. ilii olmnjti nek rezidnnm iiluiriiii^li «. ki se liiliku {in'iMikiiJe r liiiuliikliriHi stln roritu nii imsietinjili rlmiitiiijili ' /ji nizimwu o leni ulej ttii.uik IW2. vanje neke siibsiance na na.š živčni sistem". l'oleg tega pa estetika uživanja droge uhaja kodu umetniške estetike ustvarjalca, stvaritve in občinstva. Na ravni zdravstvene in socialne politike pa skupaj z AIDS-om pred nas posta\lja impcrati\' po povsem novih odgovorih na stisko. Rav no ukvarjanje z vpra.^anji drog uvaja v •socialno in zdrav.stveno politiko nove prijeme. Na ravni strategije uvaja strategijo zmanjševanja škotle in razkraja stare, reilukcionistične obravnavne obrazce. Izkazalo .se je namreč, da so stari modeli, tako juridični kot medicinski, nezado.st-ni, da ni enega načina, kako ljudent, ki so za.svojeni, p<5magati, kako ravnali z ljudmi, ki uživajo droge, da je poti veliko ter da .se pravzaprav na križi.šču pravnih, .socialnih, farmakoloških, etičnih, .socialnih, kulturnih, in.stitucionalnih, peilago.ških itn. silnic ne da ravnali j)red))isanih receptih, reševati življenj.ske probleme parcialno, temveč je treba vedno ravnali u.srvarjalno, glede na družlx'ni kontekst posameznika in .skupnosti v kateri živi. Eno od paradigmatsko pomembnih S|X> znanj je tudi to, da je vedno v prašanje obrav navanja stisk ptnezanih z uživanjem drog ludi vprašanje krepitve moči po.sameznika, .skupno.sti, družbenega .sloja ali razreda. Socialna matrica uživanja Tradicionalno in nekonformistično uživanje sta si ]X)dobna v tem, da je uživanje vključeno v neko kulturo, ki določeni .skupnosti pomaga preživeti, ila je uživanje del nekih ritualov, preživetvenih .strategij. Oe .so mamila tnidicionalnili družbah pogosto res vernakularna dobrina, pridelana in zaužila znotraj neke skupnosti ter zanjo, gre pri nekonforml-stičnem uživanju za potloben proce.s. Tehnično gledano je večina drog zaužitih na nekonformi.stičen način blago, a ob tem, da je ludi \eliko produkcije za svx)jo lastno uporabo ter da je ekonomija nabavljanja pogosto minimalno tržna (namreč največkrat v uživalskih krogih ni dobičkov ), je bistvena potlobnost, da so droge v nekaterih subkulturah način življenja, sredstvo upora ali vsaj .socialnega disidenistva in leži nekje v osnovi določene subkulture. Nasprotno pa je tako v teraiX'vi.sko medicin.skem tipu uživanja kot v rekreativnem droga predv.sem blago (literarna sinteza teh dveh tipov je I luxleyeva .soma). Po drugi .strani pa je podobnost med terapevtskim in tradicionalnim uživanjem v instrumentalnosii in pa heterononuiosii uživanja. Uživalec uživa mamilo po navcKiilih nekega zunanjega agen.sa, z nekim ciljem, ki ni zgolj izku.š-nja omame. Pri tradicionalnem uživanju mamil so to rituali, pri terapevtskem pa medicinska doktrina. Za drugo dvojico pa je značilna ekspresivnost in avionom-no.st uživanja, uživanje ni kodificirano z zunanjimi navodili in nima drugih ciljev kot samo izkušnjo oz. je pri nekonformisiičnem sama izkušnja tista, ki vzpo.stavlja razliko do dominantne kulture. Na podlagi teh podobnosti lahko .sestavimo matrico, ki jo tvorita dve dimenziji: heieronomnost/avtonomnost oz. instrumental-nosi/ekspresivno.st uživanja ter ilroga kot blago in vernakularna dobrina. • /«illskiisijn siniHltniiiv izkuinjv />lt'j Ceatnvn C. iHijvm miumalm' vkonomijv/iri tlisirll»Kijl itroiiiilvj lh'klt'i il tVM >pcan Movement for the Normalizaiii>n of Drug Policy. March 1989.6:13-16. Stephens, R.C. 1991. The Street Addict Role: A Theory of Heroin Addiction. Albany: State Uniwrsity of New York Pre.ss. Ule, M. 1992. Overdoza - to je tapravx). Droge na tehtnici, Časopis za kritiko znano.sti, let. 20. 146-7, 193-200. 819