Šolsko svetovalno delo | AKTUALNO 46 Predstavitev in ocena monografije Vodenje skupin za učenje učenja: strokovni napotki za učitelje individualne, skupinske in dodatne strokovne pomoči ter svetovalne delavce Presentation and Evaluation of the Monograph Leading Groups for Learning to Learn: Professional Guidelines for Teachers of Individual, Group and Additional Professional Help and Counsellors Dr. Urška Žerak Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta urska.zerak@pef.uni-lj.si Izvleček Monografija Vodenje skupin za učenje učenja predstavlja pomembno obogatitev slovenskega stro- kovnega prostora, še posebej z vidika razmišljanja o pomenu učne samoregulacije in urjenja spret- nosti samoregulacijskega učenja pri učencih z učnimi težavami v okviru skupin za učenje učenja. Temelji na sodobnih znanstvenih spoznanjih samoregulacijskega učenja, izvršilnega funkcioniranja in kompetence učenja učenja, ki so podprta z relevantnimi mednarodnimi študijami in izsledki slo- venskih raziskav. Monografijo bogatijo praktični prikazi sistematičnega izvajanja skupin za učenje učenja ter njihova natančna evalvacija. Abstract The monograph Leading Groups for Learning to Learn represents an important enrichment of the Slovenian professional literature, especially in terms of reflection on the importance of self-regulated learning and training self-regulated learning skills in students with learning difficulties in groups for learning to learn. It is based on modern scientific findings on self-regulated learning, executive functions, and the learning to learn competence, which are supported by relevant international and national studies. The monograph is enriched by practical demonstrations of the systematic imple- mentation of learning groups and their detailed evaluation. Ključne besede: samoregulacijsko učenje, učenci z učnimi težavami, skupine za učenje učenja, recenzija. Keywords: self-regulated learning, students with learning difficulties, groups for learning to learn, review. 47 penjskega hierarhičnega modela odziva na obravna- vo. V tem poglavju so med besedilom navedene tudi izkušnje specialne in rehabilitacijske pedagoginje o uporabi posameznih strategij za krepitev samoregula- cijskih spretnosti pri učencih s splošnimi in specifični- mi učnimi težavami, kar dobro osmišlja in konkretno ponazarja uporabo znanstveno podprtih spoznanj v pedagoški praksi. V okviru tega poglavja je opisan tudi trening učne samodeterminacije (Černe, 2020), ki ob- sega razvoj samozagovorniških spretnosti ter strategij samoregulacije motivacije. Četrto poglavje je namen- jeno konceptualizaciji skupine za učenje učenja in vključuje tudi konkretna navodila za izvedbo skupine s predlogami za refleksijo in evalvacijo. Poglavje za- okroža predstavitev evalvacijske študije o treningu učne samoregulacije v skupini za učenje učenja. Vsa poglavja teoretičnega dela odlikuje predstavitev temelj- nih teoretičnih izhodišč in sodobnih pristopov z opisi novejših raziskovalnih ugotovitev ter njihova smisel- na integracija. Posebno dragoceni so opisi konkretnih primerov uporabe sodobnih znanstvenih spoznanj pri pedagoškem delu z učenci z učnimi težavami. V drugem delu monografije so predstavljeni prime- ri treh skupin za učenje učenja z opisom delovanja, evalvacijo in refleksijo izvajalk skupin. Primeri so podrobno opisani, celostne refleksije in evalvacije pa bodo zagotovo koristne vsem, ki se bodo lotili praktič- ne izvedbe skupin za učenje učenja. Posebna dodana vrednost monografije so dodatna gradiva, namenjena strokovnim delavcem v praksi: različni vprašalniki za učence, dijake in starše o samoregulacijskem učenju in učni samodeterminaciji, vprašanja za razvoj meta- kognitivnih bralnih spretnosti, opomniki in nasveti za boljše učenje, vprašanja za refleksijo lastnega delovanja za starše in pedagoške delavce. Dodani so tudi primeri dnevnih učnih priprav ter evalvacijski vprašalniki. Avtorice ugotavljajo, da ima obiskovanje skupin za učenje učenja ob rednem učenju in urjenju kognitiv- nih, metakognitivnih in motivacijskih učnih strategij pozitivne učinke za učence z učnimi težavami, ki se kažejo v prevzemanju nadzora nad lastnim učenjem, v večji samostojnosti učencev, izboljšanju učne samo- podobe in višji vključenosti v vzgojno-izobraževalni proces. Strokovnim delavcem v vzgoji in izobraževanju V času hitrih in negotovih družbenih sprememb je kompetenca učenje učenja, ki temelji na znanju in vseživljenjskem učenju ter predpostavlja učenčevo aktivno vlogo v učnem procesu, še posebej pomemb- na. Učenci bodo namreč morali svoje znanje uporabi- ti v neznanih in spreminjajočih se okoliščinah, za kar bodo potrebovali širok nabor spretnosti in strategij, ki jim bodo pomagale, da bodo premagali izzive, s kate- rimi bodo soočeni (OECD, 2018). Pri tem je zlasti za učence z učnimi težavami izjemno pomembno, da se naučijo spretnosti in strategij, s katerimi lahko pos- tanejo samostojni in prevzamejo nadzor nad lastnim učenjem (Trias idr., 2021). Konec leta 2023 so v Svetovalnem centru za otroke, mladostnike in starše Ljubljana izdali monografijo Vodenje skupin za učenje učenja: strokovni napotki za izvajalce dodatne strokovne pomoči avtoric dr. Tanje Černe, Lare Hodej, Brigite Jahić in Ane Šuštar Meg- len. Monografija celostno predstavi strokovne napotke za sistematično razvijanje samoregulacijskega učenja učencev s splošnimi in specifičnimi učnimi težava- mi ter sopojavnimi motnjami. Temelji na relevantni in sodobni znanstveni literaturi. Posebno vrednost monografije predstavlja aplikativni prikaz sistematič- nega izvajanja skupin za učenje učenja ter natančna evalvacija avtentičnih izkušenj izvajanja skupin za učence z učnimi težavami. Bralcem omogoča, da prek opisov konkretnih primerov in vprašanj za razmislek poglobljeno razmišljajo o prebranem ter razvijajo svoje znanje in kompetence s področij učne samoregulacije in učenja učencev z učnimi težavami. Monografija je razdeljena na teoretični in empirični del, ki se smiselno prepletata in dopolnjujeta. V prvem delu dr. Tanja Černe predstavi ključna teoretična izho- dišča samoregulacijskega učenja, izvršilnih funkcij in kompetence učenje učenja, razvoj in sodobne modele učne samoregulacije ter koncept samoregulacijskega učenja umesti v okvir kompetence učenje učenja. Sle- di poglavje o značilnostih učencev s splošnimi in spe- cifičnimi učnimi težavami ter učencev s sopojavnimi motnjami z opisi konkretnih primerov učenja učen- cev z učnimi težavami. Tretje poglavje je namenjeno predstavitvi strategij razvoja in krepitve učne samore- gulacije pri učencih z učnimi težavami v okviru petsto- Šolsko svetovalno delo | AKTUALNO 48 bodo zagotovo koristni nazorno opisani primeri iz ne- posredne šolske prakse. Monografija sledi sodobnim didaktičnim načelom, in sicer se vsako poglavje začne s kratko napovedjo vsebi- ne in ključnimi pojmi, ki jih bo bralec spoznal v poglav- ju. K jasnosti in nazornosti vsebine pripomorejo tudi preglednice in shematski prikazi, odebeljeni bistveni deli besedila ter povzetki vsebine posameznih poglavij, ki bralcu pomagajo pri hitrejšem razumevanju besedila. Delo je vsekakor pomemben doprinos za strokovne delavce v vzgoji in izobraževanju. Prvenstveno je na- menjeno strokovnjakom, ki se v praksi ukvarjajo z raz- vijanjem učne samoregulacije: učiteljem individualne, skupinske in dodatne strokovne pomoči, svetovalnim delavcem ter drugim strokovnim delavcem na podro- čju vzgoje in izobraževanja, pa tudi širše. Zagotovo bo tudi dragocena študijska literatura za študente tovr- stnih študijskih smeri.  Viri in literatura Černe, T. (2020). Vpliv tipa intervencijskega treninga na učno motivacijo mlajših mladostnikov z disleksijo [Doktorska disertacija]. Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta. http://pefprints.pef.uni-lj.si/6215/ Černe, T., Hodej, L., Jahić, B., Šuštar Meglen, A. (2023). Vodenje skupin za učenje učenja: strokovni napotki za učitelje individualne, skupinske in dodatne strokovne pomoči ter svetovalne delavce. Svetovalni center za otroka, mladostnike in starše Ljubljana. OECD (2018). Education 2030: The future of education and skills. Position paper. https://www.oecd.org/education/Global-competency-for-an- -inclusive-world.pdf Trias, D., Huertas, J. A., Mels, C., Castillejo, I. in Ronqui, V . (2021). Self-regulated learning, academic achievement and socioeconomic context at the end of primary school. Interamerican Journal of Psychology, 55(2), e1509–e1509. https://doi.org/10.30849/ripijp.v55i2.1509 IZ ZALOŽBE ZAVODA RS ZA ŠOLSTVO Priročnik za kvalitetno pripravo in izvajanje razširjenega programa osnovne šole je sestavljen iz dveh delov: Kurikuluma za razširjeni program osnovne šole in Navodil za uvajanje razširjenega programa. Kurikulum za razširjeni programa osnovne šole temelji na: • teoretičnih in empiričnih raziskavah, • petih letih izkušenj uvajanja novega koncepta razširjenega programa na 144 šolah, • didaktičnih strategijah za razvoj prečnih veščin in vseh • vrst pismenosti, • načelih osnovnošolskega izobraževanja in ciljih, med katerimi sta pomembna povezo- vanje obveznega in razširjenega programa ter ustvarjanje pogojev za spodbudno učno okolje ter za zdrav in celostni osebni razvoj učencev. Kurikulum je strokovno besedilo, namenjeno učiteljicam in učiteljem, ravnateljicam in ravnateljem ter drugim stroko- vnim delavcem, ki načrtujejo, izvajajo in evalvirajo dejavnosti razširjenega programa v osnovni šoli. Priložena navodila za uvajanje razširjenega programa skupaj s splošnimi didaktičnimi priporočili podajajo pomembe usmeritve za načrtovanje, organizacijo in izvedbo dejavnosti razširjenega programa z učenci. Priročnik lahko naročite po pošti (Zavod RS za šolstvo, Poljanska c. 28, 1000 Ljubljana), elektronski pošti (zalozba@zrss.si) ali na spletni strani www.zrss.si/spletna-knjigarna/ Priročnik je na voljo tudi brezplačno v PDF obliki na spletni strani ZRSŠ. Oglas_210x150_Prenarocilo.indd 1 11. 06. 2024 11:16:32