Solstvo. Gororil deželni poslanec tor. E. Gtangl t deželnem zborn kranjskem dne 14. Ja- nnarja t. 1. (Po gtenografienem lapisnika.) Visoka zbornica! Ko je prišel v razpravo nujni predlog g. dr. Šusteršiča in tovarišer, tičoč 86 preosnove § 20. deželoošolskega zakona z dne 9. marca 1879, sem izjavil, da glasujem za takšno predlagano preosnovo s popolnim prepričaDJem. Mnenja sem namreč, da naj ima do najvišje uSne uprave y deželi ljudstvo po svojih zastopnikih isti vpliv, kakor ima dolžnosti do šolstva. Izjavljam takoj, da stoji učiteljstvo, ki se zaveda svoje naloge in svojih dolžnosti, slejkoprej neizprosno na stališču, da naj šola kot taka ne služi nobeni politiški stranki, nobenim slučajnim razmeram, temveč naj bo šola čista od vsake politiške primesi in naj služi samo svojim vi8okim kulturnim Damenom. Današnja ljudska šola, ki je zasnovana na podlagi državnega šolskega zakona, oziroma na podlagi deželnih šolskih zakonov, je takšna, da kriči po reformi. Ta deželnošolski zakon, ki ga imamo sedaj v razgovoru, je na premnogih straneh tako zastarel iu tako birokraški in nazadajaški, da nikakor več ne zadošča današnjim zahtevam. To je častitljiva relikvija izza starih dni, in absolutno potrebno je, da se ta deželnošolski zakoa vzarae v pretres in da se iz njega izloči, kar je nerabnega, in da se nadomesti to nerabno s tem, kar koristi našemu žolstvu. Ni danes moj namen, da podrobno razpravljam o napakah, oziroma o dobrih straneh deželnošolskega zakona, ker bo o tem govoriti takrat prilika, kadar pride na vrsto razgovor o novem načrtu takih deželnošolskih zakonov. Jaz 8e oziram tukaj na besede, ki jih je izgovoril čestiti gaspod poslanec dekan Lavrenčič, poudarjajoč, da naj šola ne uči samo branja, pisanja. računanja, temveč naj šola tudi vzgaja in Tplira na um, na voljo, na srce. To je etiški pomen Ijudakega šolstva, in ta pomen je morda važnpjši, morda veliko rečje vrednosti, kakor pa pomeD, ki ga ima šola r učnem pogledu. Večina našega prebivalstva sestaja iz kmetiškega ljudstva ali iz delavskega stanu. Vsi ti stanovi žive ob delu svojih rok, in relika rečina teh stanor, ko pošlje sroje otroke v svet, jim ne more dati na pot gmotnih sredstev, da si pribore gmotno eksistenco. Edioo, kar dobijo otroci s seboj.je vzgoja, ki jim jo da ljudska šola in ki ne vpliva samo na razum, ampak tudi na srce in na voljo. Da je potreba reformirati ljudsko šolo, oziroma določiti noro deželnošolsko zakonodajo, je razvidno že iz tega, ker ti deželnošolski zakoni veljajo za vse ljudske šole na Kranjskem sploh. Na [kmetih kakor tudi v mestih in T industrijalnih krajih so prikrojene po enetn in istem kopitu. Mnerije učiteljstra pa je, da naj šole v mestih, na kmetih ia v industrialnih krajih odgovarjajo.svojim posebnim zahteram in potrebam, oziroma potrebam in zahtevam dotičnega prebivalstva. (Klici v središču: ,Tako je!") Zatorej je že uČiteljstvo lanskega leta storilo na svojem zborovanju v Goriei sklep, da se izreka za reformo ljudskega šolstva v smislu koristi in potrebe kmetiškega, oziroma dela?skega stanu. (Dr. Triller: BBravo!a) Eako v deželnem šolskem svetu Ijubljanskem, ki je najvišja učna uprava v deželi, slabo razumevajo vzgojni pomen šolstva, je tudi pokazalo imenovaDJe tretjega deželnega šolskega nadzornika. Ni imela korist in potreba šolstva pri tem glavne vloge, aropak povod temu imenovanju je bila nestrpnost tistih, ki hočejo za svoje šole imeti svojega nadzornika. (Odobravanje.) Poudarjal bi z ozirom na besede