Finančna pismenost Opredelitev in gradniki Naložbo sofinancirata Republika Slo Naložbo sofinancirata Repub venija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada Finančna pismenost | Opredelitev in gradniki OPREDELITEV FINANČNE PISMENOSTI GRADNIKA FINANČNE PISMENOSTI Finančna pismenost je zmožnost posameznika, da na osnovi fi nančnega znanja: 1. gradnik fi nančne pismenosti (FP1) • uporablja fi nančne pojme in postopke v različnih življenjskih situacijah, Finančne veščine, razumevanje in uporaba fi nančnih terminov, postopkov ter • analizira, utemeljuje, vredno in učinkovito sporoča svoje zamisli in rezultate pri oblikovanju, strategij, sporočanje kot osnova fi nančne pismenosti reševanju in interpretaciji fi nančnih problemov v različnih življenjskih situacijah, • sprejema odgovorne/utemeljene odločitve s prepoznavanjem razlik med željami, zmožnostmi 1.1 razume sporočila s fi nančno vsebino in dejanskimi potrebami, 1.2 pozna in uporablja fi nančno terminologijo in simboliko • pridobi zavedanje o vlogi fi nančnih veščin in pomenu ustreznega izobraževanja na tem področju za kakovostno vsakdanje in poklicno življenje. 1.3 predstavi, utemelji in vredno lastne miselne procese 1.4 prepozna, razume in uporablja matema čne pojme v fi nančnih okoliščinah 1.5 pozna in v različnih okoliščinah uporablja ustrezne postopke in orodja Legenda kra c: 1.6 napoveduje in presoja rešitve, utemeljuje trditve in odločitve FP – fi nančna pismenost VIO – vzgojno-izobraževalno obdobje 1.7 uporablja različne strategije pri reševanju problemov s fi nančnega področja NA-MA POTI – Naravoslovje, matema ka, pismenost, opolnomočenje, tehnologija, interak vnost Pojasnilo 2. gradnik fi nančne pismenosti (FP2) Pri naštevanju črka č ni uporabljena, ker je tako zagotovljeno enako zaporedje Reševanje problemov na fi nančnem področju v raznolikih kontekstih v prevodih v druge jezike. (osebni, domači in družinski, izobraževalni in delovni, družbeni) Razlaga uporabljenih strokovno didak čnih terminov je zapisana v opombah gradnikov matema čne pismenos . 2.1 obravnava raznolike življenjske probleme Opisniki zapisani v poševnem sku opisujejo odnos do učne situacije in učnih ciljev ter zmožnost kri čne presoje, ki je element samouravnavanja učenja. 2.2 obravnava situacije z matema čnim modeliranjem | 2 Finančna pismenost | Opredelitev in gradniki 1. gradnik fi nančne pismenosti: Finančne veščine, razumevanje in uporaba fi nančnih terminov, postopkov ter strategij, sporočanje kot osnova fi nančne pismenosti 1.1 razume sporočila s fi nančno vsebino OSNOVNA ŠOLA PREDŠOLSKA VZGOJA SREDNJA ŠOLA 1. VIO 2. VIO 3. VIO a) (sprejema) razume enostavna a) (sprejema) razume enostavna a) (sprejema) razume enostavna a) (sprejema) razume enostavna, a) (sprejema) razume preprosta, ustna, grafi čna sporočila s sporočila s fi nančno vsebino in strukturirana sporočila s strukturirana in kompleksna strukturirana in kompleksna fi nančno vsebino b) samostojno pridobi podatke iz fi nančno vsebino sporočila s fi nančno vsebino sporočila s fi nančno vsebino ustnih in pisnih virov b) povzema sporočilo s fi nančno (fi nančni dokumen , fi nančni (fi nančni dokumen , fi nančni vsebino, izlušči bistvo in podatki) podatki) potrebne podatke ter tvori novo b) uporablja ustrezne bralne b) uporablja ustrezne bralne sporočilo učne strategije pri branju z učne strategije pri branju z c) samostojno pridobi podatke iz razumevanjem fi nančnih besedil razumevanjem fi nančnih besedil ustnih in pisnih virov in pri reševanju nalog in pri reševanju nalog c) povzema sporočilo s fi nančno c) povzema sporočilo s fi nančno vsebino, izlušči bistvo in vsebino, izlušči bistvo in potrebne podatke ter tvori novo potrebne podatke ter tvori novo sporočilo sporočilo d) samostojno pridobi podatke iz d) samostojno pridobi podatke iz verodostojnih virov verodostojnih virov | 3 Finančna pismenost | Opredelitev in gradniki 1. gradnik fi nančne pismenosti: Finančne veščine, razumevanje in uporaba fi nančnih terminov, postopkov ter strategij, sporočanje kot osnova fi nančne pismenosti 1.2 pozna in uporablja fi nančno terminologijo in simboliko OSNOVNA ŠOLA PREDŠOLSKA VZGOJA SREDNJA ŠOLA 1. VIO 2. VIO 3. VIO a) pri pogovoru/v simbolnih igrah a) pri opisovanju situacije a) pri opisovanju situacije a) pozna, razume in uporablja a) pozna, razume in uporablja uporablja nekatere vsakdanje uporablja nekatere fi nančne uporablja nekatere nekatere fi nančne termine, fi nančne termine, simbole, fi nančne termine termine (glej opombo 1) fi nančne termine in simbole simbole, kra ce oz. okrajšave kra ce oz. okrajšave (glej opombo 1) (glej opombo 2) (glej opombo 2) b) ubesedeno fi nančno sporočilo b) ubesedeno fi nančno sporočilo zapiše s simboli in obratno: zapiše s simboli in obratno: prebere/ubesedi zapis s simboli prebere/ubesedi zapis s simboli c) smiselno uporablja fi nančni c) smiselno uporablja fi nančni jezik jezik tudi v drugih konteks h tudi v drugih konteks h Predlagani so nekateri fi nančni termini, ki jih vzgojitelj ali učitelj izbira skozi obdobja glede na situacijo oz. obravnavano vsebino. Opomba 1: Opomba 2: npr. denar (evro, cent), razporejanje denarja, kovanec, bankovec, račun, npr. dobrina (nujna, nenujna), bančna poslovalnica, polog, elektronsko bančništvo (zasebnost in varnost), vrste cena, plačilo, banka, bančni račun, bankomat, dvig denarja, menjalnica, bančnih računov, ravnanje s plačilnimi instrumen (nakazilo, UPN obrazec, trajnik itd.), e čna potrošnja, obres , plačilna kar ca, popust, varčevanje, hranilnik, žepnina, dobrodelnost, letna obrestna mera, plačevanje obres , popust, kredit (posojilo), valuta, menjalni tečaj, prejemki, izdatki, poraba (potrošnja) posojilodajalec, posojilojemalec, porok, zavarovano posojilo, davki, infl acija/defl acija, naložbe (skladi), fi nančne evidence, ravnanje z dolgom, načrtovanje upokojitve, proračun, zavarovanja | 4 Finančna pismenost | Opredelitev in gradniki 1. gradnik fi nančne pismenosti: Finančne veščine, razumevanje in uporaba fi nančnih terminov, postopkov ter strategij, sporočanje kot osnova fi nančne pismenosti 1.3 predstavi, utemelji in vrednoti lastne miselne procese OSNOVNA ŠOLA PREDŠOLSKA VZGOJA SREDNJA ŠOLA 1. VIO 2. VIO 3. VIO a) vključuje se v pogovor o a) vključuje se v pogovor o a) sodeluje v razpravi s fi nančno a) sodeluje v razpravi s fi nančno a) sodeluje v razpravi s fi nančno vsakdanjih prepros h situacijah vsakdanjih situacijah s fi nančno vsebino vsebino vsebino s fi nančno vsebino vsebino b) po zastavljenih kriterijih presoja b) po zastavljenih kriterijih presoja b) po zastavljenih kriterijih presoja b) po zastavljenih kriterijih presoja b) po zastavljenih kriterijih presoja o lastnem delu o lastnem delu o lastnem delu o lastnem delu o lastnem delu 1.4 prepozna, razume in uporablja matematične pojme v fi nančnih okoliščinah Opomba: uporabljamo opisnike pri matema čni pismenos . 1.5 pozna in v različnih okoliščinah uporablja ustrezne postopke in orodja a) spoznava in raziskuje različne a) spoznava in raziskuje različne a) pozna in uporablja nekatere a) pozna in uporablja matema čne a) pozna in uporablja matema čne preproste vsakdanje situacije vsakdanje situacije s fi nančno matema čne postopke in postopke in orodja pri reševanju postopke in orodja pri reševanju s fi nančno vsebino tako, da vsebino tako, da opazuje, orodja pri raziskovanju situacij problemov s fi nančno vsebino problemov s fi nančno vsebino opazuje, opisuje, prireja, prireja, primerja, razvršča in in reševanju nalog s fi nančno (npr. pri nakupu in prodaji (npr. pri najemu kredita, pri primerja, razvršča, ureja itd. ureja elemente itd. vsebino različnih dobrin, pri varčevanju, nakupu in prodaji različnih b) uporablja matema čne b) spoznava prak čne fi nančne na razprodajah itd.) dobrin, pri varčevanju itd.) postopke in orodja pri reševanju postopke (npr. dvig/polog b) pozna prak čne fi nančne b) pozna in uporablja prak čne nalog s fi nančno vsebino denarja, plačilo položnic itd.) postopke (npr. izbira bančnega fi nančne postopke (npr. odprtje računa, dvig/polog denarja, bančnega računa, trajnika, namensko varčevanje itd.) načrtovanje fi nančne varnos itd.) | 5 Finančna pismenost | Opredelitev in gradniki 1. gradnik fi nančne pismenosti: Finančne veščine, razumevanje in uporaba fi nančnih terminov, postopkov ter strategij, sporočanje kot osnova fi nančne pismenosti 1.6 napoveduje in presoja rešitve, utemeljuje trditve in odločitve OSNOVNA ŠOLA PREDŠOLSKA VZGOJA SREDNJA ŠOLA 1. VIO 2. VIO 3. VIO a) izraža svoje želje in presoja o a) sprejme in pojasni svoje a) na podlagi podatkov, izkušenj a) na podlagi podatkov, izkušenj a) na podlagi podatkov, izkušenj fi nančni zmožnos njihovih fi nančne odločitve in fi nančnega znanja predlaga in fi nančnega znanja predlaga in fi nančnega znanja predlaga uresničitev b) presoja o željah in njihovo rešitve rešitve rešitve uresničitev prilagaja fi nančnim b) presoja o željah in njihovo b) presoja o željah in njihovo b) presoja o željah in njihovo zmožnos m uresničitev prilagaja fi nančnim uresničitev prilagaja fi nančnim uresničitev prilagaja fi nančnim zmožnos m zmožnos m zmožnos m c) sprejme in vredno svoje c) razume razlike med željami, c) razume razlike med željami, fi nančne odločitve potrebami in fi nančnimi potrebami in fi nančnimi zmožnostmi v življenjskih zmožnostmi v življenjskih situacijah situacijah d) sprejme in vredno svoje d) sprejme in vredno svoje fi nančne odločitve in presoja o fi nančne odločitve in presoja fi nančnih posledicah o fi nančnih posledicah 1.7 uporablja različne strategije pri reševanju problemov s fi nančnega področja a) pri reševanju situacij uporablja a) pri reševanju problemov a) pri reševanju problemov a) pri reševanju problemov a) pri reševanju problemov znane strategije uporablja znane matema čne uporablja znane matema čne uporablja različne matema čne uporablja smiselne strategije strategije strategije matema čne strategije b) na osnovi danih situacij oblikuje b) na osnovi danih situacij ali b) na osnovi danih situacij ali b) na osnovi danih situacij ali različna vprašanja problemov oblikuje različna problemov oblikuje različna problemov oblikuje različna c) presoja o ustreznos izpeljave vprašanja in podobne probleme vprašanja in podobne probleme vprašanja in nove probleme strategij pri reševanju c) presoja o ustreznos izbire c) presoja o ustreznos izbire c) presoja o ustreznos izbire problemov strategij pri reševanju strategij pri reševanju strategij pri reševanju d) reševanje problemov doživlja problemov problemov problemov kot izziv in kreaƟ vno dejavnost d) reševanje problemov doživlja d) reševanje problemov doživlja d) reševanje problemov doživlja kot izziv in kreaƟ vno dejavnost kot izziv in kreaƟ vno dejavnost kot izziv in kreaƟ vno dejavnost | 6 Finančna pismenost | Opredelitev in gradniki 2. gradnik fi nančne pismenosti: 2.1 obravnava raznolike življenjske probleme 2.2 obravnava situacije z matematičnim modeliranjem Uporabljamo opisnike 2. gradnika matema čne pismenos . | 7 Zbirka NA-MA POTI ISSN 2820-4182 Urednica zbirke: Jerneja Bone Finančna pismenost Opredelitev in gradniki Avtorji: mag. Mateja Sirnik, Vesna Vršič, Irena Simčič, Fanika Fras Bero, dr. Francka Lovšin Kozina, dr. Nik Stopar, mag. Simona Pustavrh, Simona Vreš, Ana Kretič Mamič, Viktorija Ternar, Kristina Angelov Troha, Danica Petric, Tanja Kokalj, dr. Simon Brezovnik Jezikovni pregled: dr. Zala Mikeln Oblikovalec: Simon Kajtna Grafi čna priprava: ABO grafi ka, d. o. o., zanj Igor Kogelnik Izdal in založil: Zavod RS za šolstvo Predstavnik: dr. Vinko Logaj Urednici založbe: Andreja Nagode in Petra Weissbacher Spletna izdaja Ljubljana, 2022 Publikacija je dosegljiva na www.zrss.si/pdf/Financna_pismenost_gradniki.pdf Naložbo sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada Gradivo je nastalo v okviru projekta NA-MA POTI, 2016–2022, vodja projekta: Jerneja Bone. Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 103208451 ISBN 978-961-03-0668-9 (PDF) | 8 | 9