.1 C.J. t- Pri »J. (Griontini, bukvarju v Ljubljani, fo naflednje bukve na 'prodaj: Napeljevanje vefolno ali veliko fpoved opravljati« V Ljubljani 1844, vesane 12 kr. Melingafti krish in popifovanje Paleltine. V Gorizi, vesane 8 kr. Hvala boshja. ali navod, kako naj mlad kriltjan Boga vfakdan zhafii in hvali. Mol itn e bukvize sa mladoft. Drugi natif. V Ljubljani, 1845. Vesane 12 kr. ( Sveta Filumena, d e viza in muzheniza, s molitvami k tej fvetnizi. V Ljubljani, 1845. Vesane 12 kr. Bukvize polne molitev in lepili naukov. Poleg nemfh- kiga od P. Et/idkl Jaisa. V.Ljubljani, 1845. Vesane 30 kr. Erasem is Jame. Poveft is petnajftiga ftoletja. Po¬ len verjetnih pifem fpifal F. Malan/fhizlt. S eno podob- fbino. V Ljubljani, 1845. Vesane 12 kr. Molitev sa ohranjenje nedolshnolti pred podobo prefvete devize Marije, in dve befedi fvarijdzhe ljubesni is Jesufovili ufi, kerfbanfki mladofii. Drugi natif. V Ljublja¬ ni, 1846. Lepa molitev, ktera fe mladofii obojiga fpola pri- porozha. Velja 3 kr. Dvanajft fkup jih velja le 30 kr. Jesuf moje shelje. KathdJjfhke molitne bukve s naiiki, in napeljevanjem k pohosbniniu shivljenju. Polet; nemflikiga od zhaflitljiviga gofpoda Alojsia Schliira, dok¬ torja f. pifma. V Ljubljani, 1846. Vesane 40 kr. Stavljenje fvetiga mladenzha Alojsia Gonzaga. £ Spi- fal v iiemfhkim zhaftitljivi gofpod fajmofhter Franz Adam tShmid. S eno podobfhino. V Ljubljani, 1846. Vesane 12 kr« Slavljenje fvete devize Teresije. Poflovenjeno v fp.odbudovanje flednjiinu, slafti tiftim shenfkiga fpola, ki fo ujeniga imena. S pcrftavkam nekterih koriftnih molitev. M eno podobo. V Ljubljani, 1846. Vesane 12 kr. SVKTA Mtata 1 » 1111» Pofebno vfim poflam in kerfhanfkimu Ijudftvu Sploh sg-led v pofiieinaiije poftavljen. —*kxio 0(jg ec«**— Is nemfhkiga rajnkig 1 gofpoda 3L®ft©INUA8aA AS¥t!A llllSinSM. -T-Mja®@cec«>— S dovoljenjem vifokozhaftitljiviga Ljubljanfkigct tShkofijftva . V UUBIJAIVI, 1846. V saloshbi in na prodaj per Jancsn Giontini, bukvarji. 0iO0%^ Žita uhanih flarfhev hzhi. 4 Win boshji Jesuf Rrifiuf je bil, kakor nam fveto pifmo pove, v jaflah rojen. ^Stanoval je v hlevu sunej melta Betlehema. Njegova mati je bila uboga nesnana d e viza is Nazareta, njegov rednik je bil ravno tako ubog tefar, ki ni vezli imel, ka¬ kor kar fi je zhes dan s fvojimi rokami saflushil. Leshal je na (lami, odet je bil s plenizami. V ravno taki revfhini je prifhla tudi (veta Žita na fvdt. Rodila fe je v majhni vali bliso me- lia Luke na Lafhkim. Njeni Itarfhi (o bili kmetje, ki fo (e prav revno s delam fvojih rok preshiveli. Leshala je na flabi polteljizi, ktera ni bila veliko bolji od flame — njene plenize fo bile flabe obno- fhene zunje. # # # Zhe bi bilo fhlo po perzhakovanji Judov, bi bil imel Jesuf s velikim velizhaltvam na fvet priti, pa ne v revfhini in v firomafhtvu. Kako lahko bi bil tudi tako prifhel! Pa hotel ni. Kakor ubog, re¬ ven otrok - - ne od kraljeve hzhere v Jerusalemu, 1 * 4 temuzh od Marie, devize na tihim shfvezhe — ne v kraljevim poflopji veliziga Jerusalemfkiga me/ia. ja, fhe v drugi profti hifhi tega mefta ne, temuzh v nekim hlevu v Betlehemu rojen in v jafle poloshen biti, de bi nam nauk dal, kako malo žene ima le¬ pota in fvitloit tega fveta per Bogu, in kako malo denarji in vfe drugo blago tega fveta per Bogu obveljajo. Žita tedej ni nizh fhkdde imela, de je bila nifkiga itanu in ubosih fiarfhev; Bogu dopadljiv otrok je bila, ktero je Bog ismed nekoliko tavshent otrok tudi v njeni narvezhi revfhini in nifkolti is- volil in namenil v velik isgled fvetofii. Bogaftvo in premoshenje tega fveta bi bile bleso to luzh sgo- daj vgafnile. *'r # # O neumneshi, ki ite tako slo na premoshenje tega fveta navesani, ki tako slo bogaftvo in lepo- > to zenite! Kaj fo denarji, zhe jih hozhete per pra¬ vi luzhi pogledati? Nizh drusiga, kakor ruda in bron, kteri fe s drnsim kamnjem is semlje koplje. Kaj je zhafno blago, zhe tudi to per pravi luzhi pogledate? Nizh drusiga, kakor minljiva ftvar, na ktero fe fhe nihzhe sanefti nefme; danaf je fhe va- fha, jutro pa morde she sgori. Komaj toliko dolgo jo samorete obdershati, kolikor zhafa shivite, po¬ tem pa morate vfe gotovo na semlji sapuftiti. Kaj je vfa lepota tega fveta drusiga, kakor megla, ki sgine in malo zhafa obltane? Oh! ne zenite vun- der denarjev in zhafnih rezili vezli, kakor fo vre- dne! Ne veshite fvojiga ferza na-nje in ue mifli- te, de je farno v pofeltvu zhafniga bogativa, per fhkrinji polni denarjev, v vefelim shivljenji farno vfa frezha. Ni, de bi mogel biti premoshen, bogat in imeniten, kdor hozhe frezlien biti. Bogatini in imenitni nifo vfelej nar bolj frezhni. Kavno zhes bogatinze te semlje je Jesuf ftrafhni isgovor fto- ril. Loshej je kameli iti fkos fbivankino uho, ka¬ kor bogatiinu priti v boshje kraljeftvo. Z/ita od f voj ih ftarfhev lepo isrejena. 4 Starfhi nej per isreji fvojih otrok narpervo na to gledajo, de jih sgodej v boshjim It rali u va¬ dijo in nauzhe, fe bati kaj ftoriti, ali govoriti, ali pripuftiti, kar je Bog prepovedal in s zhiinur bi mu dopafti ne mogli. Rezhejo nej jim vezhkrat — ja vlak dan nej jih opomnijo, de je Bog vfigaprizhi- jozh, de vfe vidi in flifhi in zlo nar fkrivnejfhi mifli ve. Tako fo ftarfhi fvete Zite s vfo fkerb- noltjo ftorili. Sato fe pa fveta Žita tudi she v otrozhji liarofli ni nizh bolj bala, kakor Bogu ne dopafti in ga s kakim greham rasshaliti. # # # .Starfhi morajo tudi, ako fvoje otroke prav odrediti hozhejo, pofebno nato pasiti, de fvoje (5 otroke v nedolshnolti ohranijo in Itanovitno varje¬ jo, in de jim je na tem nar bolj leshez.be. S go dej nej jih tedej framoshljivolti navadijo. ,Sramoshlji- volt nej bo njih prihodnji angelj varh, kteri jih pogubne hudobnolti nezhiliolti ohvarje. Pofebno pak nej fe varjejo farni, prizho otrok kaj taziga lioriti, s zhimur bi jih pohujfhati vtegnili, in zhelar nikoli viditi, nikoli flifhati nefmejo — kar nej jim do srele Itarofti fkrivno oltane. S ravno tako fkerb- nolijo nej fvoje otroke vfdi tazih krajev, prilosh- nolt in ofeb varjejo, ktere bi njih nedolshnolti ne¬ varne biti snale. ( Starfhi fvete Zite fo bili v tej rezhi pofebno fkerbni. Njih fveta hzherka per njih gotovo nikoli nizh nefpodobniga ni vidila ali flifha- la. Ako ravno fo bili filno ubogi, je mogla njih hzherka vunder t-edno fpodobno oblezhena biti. De bi jo pred sapeljivofijo savarovali, fo jo vedno per febi in pred ozhmi imeli. Tako je Žita v fvoji nar lepfhi nedolshnolti ralila. # # # 4 Starfhi nej dalje nizh ne samude, kar pod- uzhenje v kerfhanfkim nauku utizhe. S vfo mozhjo nej fkerbe, de njih otrozi v kerfhanfkim nauku, v rezheh, ktere mora vfaki krifijan vediti in verova¬ ti, v veri in v kerfhanfkih zhednoltih poduzhenje dobivajo, kakor fe gre. Kolikor farni samorejo in perloshnolti imajo, morajo to farni itoriti. Drugazhe imajo dolshnolt, jih v fliolo, kakor tudi k pridigam in h kerfhanfkimu nauku pridno pofhiljati. Hudo bi 7 fe sadolshili, zhe bi v tem kaj samudili in fvoje otroke v nevednolti, enako divjimu ternju ralti pu- liili. Kaj taziga fi Itarfhi fvete Zite nifo kotli na ve/t navlezhi. Hotli fo umnima , v kerfhanfkim uku, kakor fploh v vfim dobrim dobro poduzheniga otro¬ ka imeti. Uzhili fo jo farni, kar mora kriltjan nar pervo in pofebno vediti. Bolj natanko fo jo dali duhovnim paftirjam poduzhiti, in pofhiljali fo sato fvojo Zitizo h kerfhanfkim naukam in k pridigam, kakor tudi v fholo. Žita fe je pa tudi fvojim ftar- fham k vefelju povfod dobro uzhila. # # * Sadnjizh fe Itarfhi ne fmejo nikoli vtruditi, fvoje otroke s befedo in s djanjem k dobrimu opo¬ minjati, na drugi ftrani pa s paslivoltjo in fkerb- noftjo od hudiga odvrazhati. S prigovarjanjem in opominjevanjem nej jih vedno napelujejo. Pa posa- biti ne fmejo pri tem nikakor, de jim morajo tudi s dobrimi sgledi pot kasati, ako nozhejo na eni Itrani rasdreti, kar fo na drugi Itorili. Tudi ne fmejo nikoli nehati, vedno fkerhno na-nje pasiti in jih od hudiga odvrazhati, sdaj s lepo, sdaj s hudo. Nifo vfi otrozi enaki. Nekteri fe dajo voditi, kakor kdor hozhe; drugi pak fo take natore, de fe s lepim ne da, dolti s njimi opraviti. ( Svete Zite ni bilo treba s hudim naganjati. (Slifha- la in vbogala je na vfako opominjanje, pofebno mater. Tako dober otrok je bila, de je na miglej vbogala in Itorila, kar je Itarfham v ozheh brala. 8 Toliko bolj fo pa tudi ftarflii od dne do dne fker- beli, de bi fe jim tako dober otrok ne fpridel. Vedno fo jo opominjali in na-njo gledali. Ko je pa Žita bolj v leta prifhla in odraJtla. fo fhe bolj na¬ njo pasili. , JU, j>», 'iC 'ir Vezhkrat fe flifhijo prolii ljudje pertoshiti, de savoljo prevezh dela nimajo zhafa moliti. Ivako ne- fpametne fo take toshbe! ne vejo, ker ne umijo, per delu in med delam moliti. Miflijo, de mora zhlovek ravno v zerkev iti, poklekniti in roke vsdigniti in paternofhter preberati, de morejo re- zhi, de molijo. Molitev je povsdigovanje ferza k Bogu. ;Svoje mifli, fvojo dufho pa samoremo k Bo¬ gu povsdigniti povfod, v vfaki uri, v vfaki fili in teshavi. Tako je Itorila fveta Žita. Po njenim le¬ pim sgledu nej fe tadaj vfi ravnajo, kteri imajo savoljo dela in savoljo opravil fvojiga pokliza pre¬ malo zhafa, v zerkev iti! Žita ob nedeljah in prašnikih. Zerkvena sapoved veli: ,,Pofvezhuj prašni¬ ke. " Sapovedani prašniki fe imenujejo vfe nede¬ lje in drugi dnovi, ktere nam je zerkev prasno- vati sapovedala. Katoljfhki Kriftjan nej tadaj po volji fvoje matere, fvete zerkve, te od nje poltav- Ijene in sapovedane prašnike prasnnje — pa kako nej jih prasnuje? Kako jih je fveta dekla Žita prasnovaja? Jmela je nedelje in prašnike kakor Bogu v zhalt pofvezhene in ljudem v svelizhanje namenjene dnove; sdershala fe je tadaj v teh dneh vlih teshkih del, zhe jih savoljo velike fde ni bilo treba opraviti. Tudi zerkev ni imela namena Tvo¬ jim vernim te dnove v poltopanje in v lenobo dati, ko jih je v sapovedi sapovedala, temuzh lepi na¬ men je imela, de bi, ko fkerb sa telefne opravila tako rezhi na liran poftavimo, bolj Boga zha/tili in sa poboljfhanje in sa Tpopolnenje Tvoje duThe Tker- beli. To Tveti AuguThtin prav lepo uzhi, rekozh: „ Sato je zerkev vlako teshko delo prepovedala, de samorejo njeni verni losheje boshjo Tlushbo opravljati, in Te bres vfih poTvetnih Tkerbi in opra¬ vil losheje boshje volje Tpomnijo. Kdor bi Te tadaj Tamo vfiga teshkiga dela sdershal, drugazhe pa dan s poltopanjem, ali zlo s shretjem in pitjem tra¬ til, bi savoljo tega nedelje in prašnika ne poTve- zheval. Njega bi ftrafhne beTede sadele, ktere je Bog po preroku Ezehiu Judam govoril, de To mu njih Sabati, namelt v dopadajenje, The le v vezhi gnuTobo. Sakaj de je Bog to Judam osnaniti dal, Tpet Tveti AuguThtin pove. Prasnovali To Tvoje Sabatne dnove, govori, s pozhivanjem od dela, in s gerdim poltopanjem; fizer To pa imeli te dnove sa nezhimerni kratek zhaT. 19 Ker fe je fveta Žita ob nedeljah in sapo ve- danih prašnikih vfaziga teshkiga in telefniga dela sdershala, vunder ni poltopala in kratkiga zhafa ifkala ali sa fhumezhim in grefhnim vefeljem letala. O nikar ne verjemimo, de Ita Bog in fveta zerkev ob nedeljah in prašnikih delo, ktero je fa¬ rno na febi nedolshno, ja hvale vredno in fhe zlo dolshnoft, savoljo tega prepovedala, de bi v tazih dnevih zhaf imeli, sa drage denarje igrati, jelti in piti, plefati, komedje, femnje in vefelje ifkati in obifkovati. Nedelje in prašniki fo fveti Bogu po- fvezheni dnovi, v kterih nej fe vliga, kar bi naf motiti in na pofvetne rezhi vesati vtegnilo, toliko bolj vfiga greha varovati moramo. „Bog nam je dal nedeljo, govori fveti Krisoltom, de' fe v takim dnevu grehov in hudobij ozhiltimo, sdaj pak fe vi¬ di, de jih taki dan fhe vezh Itorimo. Ali fe pa pravi, vprafha fveti fhkof Ziril, ali fe pravi to, o Kriltjan! prašnike in nedelje prasnovati in po- fvezhevati, — trebuhu flushiti, in vfaktere prepo¬ vedane flalii ifkati, in poshrefhnolti, nezhiltofii, igrazhi, sheljam po vefelji fe podvrezhi? “ „ Oh pomilovanja vredna nefpamet toliko ljudi! govori fveti Bernad: zeli tjeden delate in fe trudite sa shivesh tega umerljiviga telefa, ob nedeljah in prašnikih pa fe sdi, de fe trudite in vbijate nje¬ govo neumerljivo dufho pogubiti, v ktere sveli- zlianje in vezhno frezho je nedelje in prašnike po- fvezhevati sapovedano. x JiV & •vr 'i\' 'Z # ŽO t Sveta Žita jih je prav in s gorezholijo v svelizhanje in frezho fvoje neumerljive dufhe pra- snovala. Narpervo ni nikoli posabila ta Bogn po- fvezhen dan per fveti inafhi biti. Bila je tudi vfe- lej s vfo mogozho poboshnoftjo per fveti mafhi. Tudi k fpovedi in fvetimu obhajilu je fhla in fe je prav natanko k tema fvetima opravilama pripravka. V tej jedi je dobivala mozh in krepdft sa zeli tjeden. Bavno tako ni nikoli boshje befede, pridige in kerfhanfkiga nauka samudila. Pofebno pridno in pasljivo je poflufhala, kar fo jo duhovni uzheniki uzhili. Lenoba in sanikernolt v poflufhanji boshje befede je poglavitni greh marfikteriga Krilijana; sato pa tudi tako malo naukov vere in kerfhanfki¬ ga shivljenja vejo in is kasljive nevednolti toliko grehov Itore. Od todi pride tudi njih mlazhnolt v kerfhanltvu. njih ljubesin do pofvetnolti in nemar- Ijivolt sa vezhno/t. Kako jih oframoti take inlazh- ne Kri/ijane fveta dekla Žita! Dobro je vedla fvojo in vfaziga Kriltjana dolshnofk boshjo befedo, kolikor je mogozhe, poflufhati. O koliko imam fhe sa flifhati. je rekla, koliko fhe fe uzhiti, kar mojo dufho in svelizhanje sadeva! Nikoli fe ni mogla boshje befede dovolj naflifhati. Nobene umetnofti fe zhlovek do konza ne is- uzhi, pravi pregovor — nar menj pa nar vezhi vfih nmetnolt, sa fvojo dufho prav fkerbeti. In vunder fe jih hozhe toliko kerflianfkimu poduku odtegniti, ker miflijo, de she vfe vedo, kar je vediti treba. In bodi fi tudi, de vfe vejo, de bi jim nizh vezh 21 ne bilo treba rezili, kaj ima dober katoljfhki Krilt- jan voditi, verovati in Itoriti: ali ne potrebuje vfakkdo od zbala do zhafa noviga oshivljenja in fpodbadanja k dobrima? Ali ne potrebuje tudi nar bolje obdelan vert vunder vzhafi deshja, de ga po- mozhi? Pa per malokomu je she vert tako obdelan, de bi drusiga nizh nepotreboval, kakor pennozhila. V marfikteriga vertu ftoji fhe plevel, ofat in ter- nje, to je, pomota in nevednolt v njih ferzih. Ker pa s poflufhanjem boshje befede in ma¬ lhe, s opravilam fvete pokore in obhajila fhe ni vfe opravljeno, kar k prasnovanju nedelj in prašni¬ kov gre: je 1’veta Žita tudi drugi zhaf dneva mo¬ lila, duhovne bukve brala in druge bogoljubne de¬ la opravljala. Yfako po poldne je fhla fhe v zer- kev, je fvcti sakrament alta rja obifkala in je bila pri shegnu in drusih poboshnih opravilih. She pred poldnem je kaj duhovniga brala; pofebno pak je to popoldne Itorila, ako je le zhaf imela. Nar boljfhi bukve, ktere fo tudi prave rozh- ne bukve Krilijana, je Cveti evangeli. O, de bi vli s enako gorezhoftjo, kakor fveta Žita, — de bi prav doltikrat — de bi tudi pasljivo te bukve bra¬ li, de bi jih prav uineli in is njih prav dobizhek dobivali! Pa rasun evangeljfkih bukev je fhe ve¬ liko drusih lepih bukev. Pomilovati fe mora le, de v nekterih hifhah tako tnalo duhovno branje obraj- tajo — de imajo zlo Itarfhi, gofpodarji in gofpo- dinje tako malo vefelja nad njim. Tudi fi je fveta Žita per.sadevala nedelje in prašnike fhe pofebno s tem pofvezhevati, de je v tazih dnevih po mogozholti dela ljubesni in ufmi- Ijenja opravljala. Obifkovala je namrezh bolnike. Pomagala je ubogim. Tolashila je shaloftne, saupanje je delala fumnim, vefelje k delu lenobnim. ^Svarila je od greha in hudobije in opominjala k pokori, mo¬ litvi, k sveltobi v poklizu, k pridnimu poflufhanju boshje befede in k vezhkratnimu prejemanju fve- tih sakramentov. A T ar bolj fe je varovala, take dni s greham ofkruniti. O koliko nam fhe manka k pravimu pofve- zhevanju nedelj in prašnikov! Ali fmo she kteriga v fvojim shivljenji prav in popolnoma pofvezheva- li? Koliko fmo jih pa s grehi in hudobijami ofkru- nili ? 'Ziila fe varje hudobnih tovarfhij iti nevar¬ nima rasvefeljevanja. . JW. -w w -w Ker samorejo hudobni tovarfhi in tovarfhize toliko nefrezhe Itoriti, fe tudi vi, kteri tb berete, kteriga Itanu ali ktere Itarolti koli Ite, hude tovar- fhije ogibajte! Hudobni tovarfhi flezhejo nedolsh- nimu obleko nedolshnolti, in ga v fvojo fpazhenolt oblezhejo. Ogibajte fe tudi tazih hifh, ktere bi va¬ lili zhednolii in nedolshnolti nevarne biti vtegnile! Kaj ti je lila, vprafha fveti Hieronim, v tilti hifhi fe sadershavati, kjer fi li vfako potrebo Jtoril, ali premagati ali pa premagan biti? Opultite ljubo - snanlivo, ne pezhajte fe s ofebami drusiga fpola; ali pa fe 1'he nikoli ne sazhnite s njimi pezhati! Take snanltva fo lilno nevarne. Ne podajte fe la¬ mi proltovoljuo v nevarnoli grefhiti! .Sveto pilrno pravi: „Ivdor nevarnolt ljubi, bo v nji poginil.“ Ne režite: Nizh fe ni bati! Ako to samorete rezhi, ne posnate ne velikolti nevarnolti, ne velikolti fvo- Ž4 je flabolti. Gorje vam, zhe fe miflite v takivarno- fti, de fe vam ni nizh bati! Vafhe pogubljenje je blisheje, kakor fi miflite. Ravno tako fe varite vfih kratkozhafnolt, kte- re fo zhednolti in nedolshnolti nevarne.