GDK: 907 Gozdarstvo- sestavni del ohranjanja narave Forestry- a Constituent Part in the Preserving of Nature Boštjan ANKO • Izvleček An ko, 8.: Gozdarstvo- sestavni del ohranjanja narave. Gozdarski vestnik št. 9/1995. V slovenš~ čini, cit. lit. 25. Avtor povzema glavne spremembe na področju varstva naravne dediščine oz. ohranjanja narave v zadnjih sedmih letih- od posvetovanja "Varstvo naravne in kulturne dediščine v gozdu in goz- darstvu (1988}". To so spremembe v splošnem družbenem (svetovnem, evropskem in domačem) okolju in v slovenskem varstvu naravne dediščine ter gozdarstvu, k.1 zadevajo varovanje narave in njenih najvrednejših delov. Poseben poudarek je na ustanavljanju zava- rovanih območij v Sloveniji (regionalni parki V./11. IUCN kategorije) in na vlogi gozdarstva v teh procesih. Ključne besede: naravna dediščina, gozdarM stvo, ohranitev narave, zavarovana območja V začetku se mi je vse skupaj zdelo kot en sam velik "d8ja vu" - da sem vse tole že enkrat videl in doživel: decembra 1988 sem že stal tule, pogovarjali smo se o varstvu naravne in kulturne dediščine v gozdu in gozdarstvu. Kraj, osnovna tema pa tudi dobršen del avditorija so isti. Zbrani zbor je (žal še vedno) celo bolj gozdarski kot je bil pred leti. Zato bi to priložnost izrabil za nekaj misli, ki se jih v takem krogu laže izreče kot sicer. Nekaj bistvenega se je namreč spre- menilo od zadnjič: Čas, ki je zaznamovan z mnogimi spremembami, ki niso zaobšle tudi področij varovanja dediščine in gozM darstva. Še preden nam je uspelo izpeljati večino na takratnem posvetu postavljenih skupnih ciljev, sta obe stroki doživeli glo- boke pretrese. Pa ne le stroki, ampak tudi · Prof. dr. B. A., Univerza v Ljubljani, BiotehM niška fakulteta, Oddelek za gozdarstvo, Večna pot 83, 61 ooo Ljubljana, SLO Synopsis Anka, 8.: Forestry - a Constituent Part in the Preserving of Nature. Gozdarski vestnik No. 9/ 1995. ln Slovene, lit. quot. 25. The author summarizes the main changes in the field of the protection of natural heritage and nature conservation in the recent seven years - from "The Protection of Natural and Cultural Herit- age in the Forest and Forestry (1998)" confer- ence. These are the changes in general social (world, European and national) environment and in Slovenian protection of natural heritage and forestry, concerning nature protection and its most precious parts. A special emphasis is put on the establishing of protected areas in Slovenia (regional parks V .liL IUCN categories) and the role of forestry in these processes. Key words: natural heritage, forestry, nature conservation, protected areas celotno družbeno okolje, v katerem de- lujeta. Zato bomo govorili le o spremembah v teh sedmih letih, o sedanjem trenutku in prihodnosti. Zato tudi praktično nobeden od uporabljenih virov ni starejši od sedmih let. Najprej bi se rad dotaknil nekaterih pomembnih novosti v splošnem družbe- nem okolju, ki neposredno zadevajo skrb za naravo, in nekaterih dilem slovenskega varstva narave, kot samo sebe imenuje. Drugi del prispevka naj bi bil namenjen našemu ustanavljanju zavarovanih območij in mestu gozdarstva v teh procesih - kot ga vidijo drugi in kot ga vidimo mi. Povod za današnji posvet in za tole razmišljanje je gotovo drugo Evropsko leto varstva narave (1995), kot smo ga ne- koliko naglo krstili pri nas. ln s tem smo že pri jedru problema, ki nikakor ni le pomenske narave, ampak postaja očitno zelo praktično realen: slo- venski prevod, s tem pa tudi razumevanje vsebine leta, ki ga je Evropa razglasila kot Gozd V 53, 1995 369 Gozdarstvo - sestavni del ohranjanja narave "European year of conservation of na- ture", - sta preprosto napačna. Sta po- sledica ohlapne rabe besede "varstvo" v Sloveniji in v slovenščini. Tuja, zlasti anglo- saška literatura in vodilne svetovne orga- nizacije na teh področjih - IUCN, UNEP, WWF, vse skrbneje razlikujejo med pojmi "varstvo" (= protection = zavarovanje ne- česa za določeno rabo), "zaščita" (= pres- ervation = zavarovanje nečesa v sedanjem stanju) in "ohranitev" (= conservation = varovanje pred nezaželen imi vplivi , pri čemer naj bi bilo vodilo človekovega rav- nanja zagotavljanje sodobno pojmovane trajnosti). ln ravno to naj bi bilo osrednja vsebina letošnjega Evropskega leta ohranitve narave. če sprejmemo omenjene pomenske odtenke izrazov, bomo uvideli, da le stežka govorimo o "varstvu" ali "zaščiti" vse na- rave, ampak da se bomo tudi mi morali navaditi besede ohranitev narave, saj je jasno, da je v celoti ni mogoče zavarovati v nekem trenutnem stanju niti je ni mogoče zavarovati zgolj za določeno rabo, ampak da bo človek z njo in od nje živel še naprej - ob upoštevanju etičn ih načel trajnosti. Kot nova članica Sveta Evrope naj bi Slovenija ob tej priložnosti (v letu) polagala račune tudi o teh stvareh in še sreča je, da je Krpan lipo posekal na Dunaju in ne v Bruslju ali Strasbourgu - saj bo težav in nerodnosti že itak dovolj. Verjetno smo ena redkih dežel, ki v sodobno napisani Ustavi nima narave niti omenjene. V 5. členu naše Ustave sicer piše, da "(država) skrbi za ohranjanje" - torej ne varstvo! - "naravnega bogastva .. . " in v 70. členu, da "Zakon določa pogoje, pod katerimi se smejo izkoriščati naravna bogastva". V 72. členu potem sicer piše, da ima vsakdo v skladu z zakonom pravico do zdravega življenjskega okolja in da zanj skrbi država, a že 73. člen omenja, da je vsakdo dolžan v skladu z (obupno za- starelim - op.p.) zakonom varovati na- ravne znamenitosti in redkosti ter kulturne spomenike in da država in lokalne skup- nosti skrbijo za ohranitev naravne in kulturne dediščine . ln to je vse. O traj- nostnem ohranjanju narave v najširšem smislu niti besede. 370 Gozd V 53, 1995 Ob tem prazmcnem letu lahko ugo- tavljamo, da Slovenija nima ne sprejete strategije odnosa do narave, ne ustrezne zakonodaje, ne modernega raziskovalnega in vzgojno-izobraževalnega programa. Kar nekaj predlogov ključnih dokumentov s tega področja bo letos proslavilo že skrom- ne obletnice, kar jih prekladajo v našem parlamentu. O naravi se sicer - na različnih ravneh mnogo govori , poučuje in tudi raziskuje - v glavnem pa o njej vendarle razmišljamo kot Ustava - kot o "naravnem bogastvu", nečem torej, kar je ali utegne biti koristno. Prav, ampak da imamo pri tem kakršno koli odgovornost do narave kot take - ne glede na njeno (ne)koristnost - o tem ne razmišljamo dosti. · Ob taki praznini se bomo ob letošnjih praznovanjih spomnili varstva okolja, kjer se stvari počasi a vendarle premikajo. Dejstvo, da smo končno le dobili Zakon o varstvu okolja - pa čeprav 23 let za ameriškim - nam najbrž ne more biti v ponos. Pa vendar ga imamo. Naš okoljski Avgijev hlev, ki naj bi ga s tem zakonom očisti li, je velik in močno zaudarja: zatrpan je z odpadki, izcedki, črnim i gradnjami, izpuhi ... in ob skoraj nepregledni množici nalog, ki nas čakajo na tem področju , je povsem razumljivo, da v tem zakonu ni pravega mesta za ptiča ali rožo, ki nista ne posebno lepa, ne grda, ne škodljiva in ne koristna, ne redka in ne ogrožena- le živa sta in del naše narave že stoletja, če ne še dlje. Imata pravico do življenja pa ostajata zunaj vsakega zakona - tudi v deželi, ki je slovesno podpisala vse dokumente na svetovni konferenci v Rio de Janeiru leta 1992 - ratificirala pa še nobenega . Ob letu ohranitve narave smo se za- neseno spomnili tudi svoje bogate tradicije varstva naravne dediščine , kjer nam pred svetom (vsaj kar zadeva tradicijo) zagotovo ni treba zardevati . Naravnost neodpustljivo je, kako slabo poznamo to poglavje svoje zgodovine (ter delež gozdarstva v njem) - in kako teh tokov ne znamo povezati s tokovi siceršnjega družbenega in okoljske- ga razvoja Slovenije. Potem bi nam bi le morda jasnejše tudi perspektive. Potem bi morda laže razumeli, zakaj se v tem prazničnem letu - tudi varstva Gozdarstvo - sestavni del ohranjanja narave naravne dediščine -, ko obhajamo 75- letnico Spomenice Odseka za varstvo prirode in prirodnih spomenikov, matično ministrstvo (za kulturo) odreka temu parad- nemu konju naše kulturnosti. Na tem področju smo (nekoč že bili) v evropski prvi ligi. Ne verjamem, da je ključno vprašanje razvoja našega varstva naravne dediščine le v reorganizaciji ustreznih služb, ali samo v prikritem spopadu med "dediščinsko­ varstveno" in "naravovarstveno" alternativo. Okrog 30 strokovnjakov danes profe- sionalno deluje na področju varstva na- ravne dediščine pri nas. Bodimo enkrat toliko pošteni in povejmo, da je bila ta mala (in včasih še mnogo manjša) skupina zanesenjakov tista narodova vest, ki je v imenu narave dobila (in mnogokrat tudi izgubila) prenekatero bitko in hkrati zago- tavljala, da smo tudi na tem področju ostali v stiku s civiliziranim svetom. Če so danes ogroženi tudi oni sami, je to naš skupni problem - in ne le njihov. 30 ljudi lahko spravimo v eno pisarno, lahko jih razdelimo med nekaj sto novih občin, njihove dobre in bridke izkušnje lahko "oplemenitimo" z idejami "alternativcev'', ki še nirnajo braz- gotin, kakršne puščajo vnaprej izgubljene· bitke. Nihče pa najbrž ne bo pričakoval, da nam bodo varovali vso naravo. Problem je v globokih razhajanjih o nekaterih vred- notah in prioritetah v naši družbi. Pri tern se človeku sama po sebi ponuja vzporednica z "varstvom okolja" in nje- govim sorazmerno nedavnim, naglim in opaznim vzponom. Za tistimi, recimo jim "vidci", ki so v zgodnjih časih razmišljali in govorili o varovanju narave v tesni pove- zavi z njeno dediščino (Šivic, Piskernikova, Kunaver, Avčin- da omenimo le nekatere), so varstvo okolja kot zanimivo politično alternativno platformo - vsaj za kratek čas - odkrili nekateri politiki. Kako iskreni so bili pri tem, nam je kmalu postalo jasno. Poslovneži varstvo okolja še vedno (in vse bolj) odkrivajo kot donosen posel. Kljub nakopičenim problemom in relativni mla- dosti ima zato varstvo okolja tudi pri nas razmeroma dobre razvojne možnosti: novi zakon, jasna, čeprav verjetno ne najbolj posrečena resorna razmejitev in ne pre- velike zadrege s sredstvi - vse to tudi v perspektivi postavlja naše varstvo okolja v povsem drugačen položaj, kot pa ga imata varstvo naravne dediščine ali ohranitev narave. Tu je le malo businessa in še manj političnih točk - oboje vsaj v začetkih zahteva le žrtve in odrekanje. ln tako se varstvo dediščine še vedno otepa z zakonom, ki je samoupravno združeval skrb za naravno in kulturno dediščino -tudi muzeje in arh ive - in je v novih razmerah prej cokla kot pa opora razvoju dejavnosti. Zakon o naravi je "umrl" ob nastajanju Zakona o varstvu okolja- ali prav zaradi njega? Celotno področje je kronično finančno podhranjene in zaradi večne finančne stiske je tudi varuh naravne dediščine na Slovenskem vse bolj redka in ogrožena vrsta, ki se ji ni težko poistovetiti z objekti svoje skrbi - ogroženimi in izu- mirajočimi rastlinami in živalmi. Jasno, da to ni atmosfera, v kateri bi bilo lahko razmišljati o razvoju in rasti - še posebej, če človek ni borec, kakršna je bila npr. Piskernikova, ki je daljnega in nevarnega leta 1949 iz Rakavega Skoc- jana z domala solo akcijo pregnala nekaj sto vojakov z mulami in pratežem vred, ker so delali škodo ... Povsem človeško je, če se varstvo na- ravne dediščine ob vzponu varstva okolja, negotovi resorni pripadnosti, pomanjkanju sredstev in še bolj ob pomanjkanju osnov- nega razumevanja njegovega poslanstva, ob zahtevah po reorganizaciji in množici idej o njegovem prihodnjem razvoju, vsej tradiciji navkljub počuti ogroženo in išče naravnega zaveznika. Ali ga je zares našlo v ohranitvi narave? Upam, da - ampak preveč je znakov, da gre za prisiljeno poroko dveh, ničesar krivih siromakov. ln tako je služba za varstvo naravne dediščine napisala "Strategijo varstva(?) narave" - in se s tem odrekla svoji tradiciji in identiteti. Zakaj ni ne eden ne drugi sam od sebe in sam zase potrkal na vrata varstva okolja? Varstvo okolja in varstvo naravne dediščine imata navsezadnje skupne korenine -v ohranitvi narave. Marsikaj se je v tem času dogajalo in zgodilo tudi v gozdarstvu. Ker smo gozdarji na tem posvetu v tolikšni večini, k sreči ne bo treba spet govoriti o resničnem pomenu (vsaj deklarirana) sonaravne - trajnostne GozdV 53, 1995 371 Gozdarstvo - sestavni del ohranjanja narave - mnogonamenske orientacije slovenskega gozdarstva- ne samo za ohranjanje gozd- ne narave, ampak tudi za oblikovanje trajnostne filozofije našega nacionalnega razvoja. Slovensko gozdarsko doktrino in prakso je še vedno mogoče istovetiti z osnovno fi lozofijo ohranitve narave. Dru- gače mislijo in mnogokrat (vse glasneje) govorijo le tisti , ki preveč hodijo po tujih kongresih in premalo po gozdovih - do- mačih in tujih. Potem bi jim bila primerjava našega gozdarstva s tujim lažja - pred- vsem pa objektivnejša. Naše gozdarstvo že dolgo ni več le "gospodarska dejavnost, ki se ukvarja z gojenjem in izkoriščanjem gozdov", (SSKJ 1., s. 740) ampak je bilo na najboljši poti , da v resnici postane "celota strukturiranih (organiziranih) človekovih dejavnosti , ki zadevajo vse vidike odnosov med gozdom in človekom", (Anko 1990, s. 150). Upam si trditi, da so najnovejša do- gajanja celovitost takega gozdarstva, ki se tako lepo prilega ideji ohranitve narave, prizadela. Lahko da je usodna delitev na dve smeri in poleg tega še na nešteto drobnih interesov z vidika pridobivanja lesa smiselna. Lahko, da se bo izkazala za primerno tudi v novih pogojih, ko se bodo zadeve enkrat nekoliko uredile in umirile; le zavedati se moramo, da javnost te operativne delitve ne razume in nas (lo- gično) še vedno gleda in sodi kot celoto. Ekscese katere koli strani - pa četudi gre za zasebnega lastnika - pripisuje vsej stroki . V prizadevanjih za ustanovitev (na novo potrjenega) podiplomskega študija "Var- stvo naravne dediščine", ki bo prihodnje leto (1996/97) stekel na Biotehniški fakul- teti, sem imel mnogo pogovorov z najraz- ličnejšimi ljudmi. Nekdo med njimi - aka- demik - me je vprašal, ali je res, da vsi gozdarji tekmujemo v podiranju drevja (sic!). Iskreno spoštujem težko in nevarno delo gozdnega delavca. Verjetno je tudi prav, da imajo sekači svoja tekmovanja. Ne vem pa, koliko pozitivna ali vsaj nevtralna publiciteta, ki jo je stroka ob takih prilož- nostih (sicer pa le redko) deležna, koristi njeni podobi v očeh dobršnega dela naše javnosti. 372 Gozd V 53, 1995 Nekdo drug me je namreč ob podobni priložnosti prepričeval , kako nerazdružljiva so naša prizadevanja, da bi prevzeli po- budo pri snovanju takega študija in ope- rativnega varstva naravne dediščine , ko vendar gozdove (mnogokrat zelo brez- obzirno izkoriščamo). Isti vendar ne more izkoriščati in varovati hkrati. ln v tem leži iztočnica za naslednjo misel: Varstvo najvrednejšega v naši naravi - in sem lahko vse bolj z gotovostjo štejemo tudi naš gozd - je dobra priložnost, da se zamislimo, kakšno gozdarstvo se v resnici lahko poteguje za aktivnejšo vlogo na področju ohranitve narave in varstva na- ravne dediščine: 1. Gozdarstvo je eno samo. Ne glede na ekonomske, organizacijske, morda tudi politične vzroke, ki so vodili v notranjo delitev stroke, mora ostati osnovna stro- kovna doktrina nedeljena in nenačeta . Trdi preskus profesionalnosti stroke bomo za- res prestali takrat, ko se stališča gozdarja - podjetnika ne bodo razlikovala od tistih, ki bi jih imel recimo gozdar - upravitelj in varuh naravnega parka. Za oba je namreč prostora tudi v naravnih parkih in mnogi bi glasno in škodoželjno prisluhnili njunemu prepiru (če bi do njega prišlo). 2. Gozdarstvo mora (p)ostati prvi in glavni zagovornik ne le javnega ali za- sebnega interesa v gozdu - ampak inte- resa gozda samega. Stopnjo resnične profesionalnosti bomo dosegli šele takrat, ko bomo celo interese stroke znali podrediti interesom gozda. 3. Gozdarstvo potrebuje etična načela , ki bodo dajala odgovore tudi na sodobne izzive. Današnja racionalizacija takih načel gotovo ne more več temeljiti samo na plemenitem človekovem odrekanju, ampak tudi na pravici narave in njenih delov c;lo obstanka (prim. Nash 1987, de Groot 1992). 4. Gozdarstvo si bo moralo kot uprav- ljalec pomembnega naravnega bogastva močneje prizadevati za močnejši dotok sodobne ekonomske misli, vezane na odnos z naravo, tudi v naše razmere. Mnogo okoljskih problemov izvira iz ne- ustreznega vrednotenja naravnih virov. Mnoga prizadevanja na področju ohranitve narave ali naravne dediščine dobijo vero- Gozdarstvo - sestavni del ohranjanja narave dostojnost šele v luči intrinsične vrednosti (intrinsic = existence value - bistvene vrednosti), ki naj bi obstajala v naravi tudi takrat "če bi ljudje in njihove izkušnje izumrli" (prim. Pearce, D. W. 1 Turner, R. K. 1992, s. 22). Gre za novo razsežnost narave, ki se je najnovejša strokovna literatura vse pogosteje dotika. Omenja jo tudi že naša Strategija 2.0 (1994, s. 3). Podobne zahteve postavlja tudi doku- ment "Taking nature into account" (s. 1 ), ki opozarja, da makroekonomski kazalci, kot sta bruto domači proizvod (GDP) in nacio- nalni dohodek, ki se izračunava po sistemu (Združenih narodov) družbenih računov, ne prikazujejo natančno vplivov gospo- darskih dejavnosti na naravo in lahko celo podpirajo netrajnostno gospodarjenje in s tem zmanjšujejo kakovost življenja. 5. Gozdarstvo potrebuje svoj kodeks. Ta zahteva je bila že mnogokrat ponovljena. Nič se ni zgodilo - le vse jasneje postaja, kako dejavnost, ki je na razpotju sama, potrebuje nekaj imperativov, prek katerih ne bo smel nihče - ne glede na to, kaj v gozdu išče: znanje, profit ali oddih itn. S tem bi razmišljanje (čeprav seveda še zdaleč ni izčrpano) o tem, ali gozdarstvo ima mesto v našem ohranjanju narave, okolja in naravne dediščine, za namene tega posveta zaključil in se raje posvetil zelo okvirnim mislim o novih delovnih področjih gozdarstva, o katerih pred sed- mimi leti pač še ni kazalo razmišljati. Organizator je ponudil to iztočnico v podnaslovu "Potrebe po zavarovanih ob- močjih v Sloveniji". Živimo v času, ko se določena razmerja v naši naravi in družbi trasirajo za deset- letja vnaprej - v primeru zavarovanih območij bi lahko rekli za stoletja. V parla- mentarnem postopku je 6 regijskih parkov (Strategija 2.0, s. 27), ki predstavljajo okrog 20% vsega slovenskega ozemlja (gi. sl. 1 ). Vsi, brez izjeme, so močno gozdnati in v vseh bi bilo po vseh domačih in tujih merilih gozdarstvo (kot ga proklamiramo) naravnost idealna oblika gospodarske rabe zemljišč. Hkrati bi taka razglasitev obva- rovala gozdove pred drugo največjo nevar- nostjo (če izvzamemo krčitve same in splošne okoljske obremenitve) - tj. pred fragmentacijo, drobljenjem. Kakšna idealna priložnost, da razširimo delovno področje tudi na praktično upravljanje in nadzor nad temi gozdovi- pa v Poročilu o delu Zavoda za gozdove v letu 1994 (s. 19) žal beremo, da je Zavod v sodelovanju z Ministrstvom za okolje in prostor ter Zavodom za varstvo kulturne in naravne (sic!) dediščine izdelal osnutek razvoja slovenskih regijskih par- kov, da pa "projekt trenutno miruje"- in to v času, ko se odloča o usodi teh parkov. Nihče nam jih ne bo podaril - niti dodelil v upravljanje: za to se bo treba boriti. O tem naj bi se danes predvsem pogovarjali - in seveda tudi o tem, kako bomo tako za- upanje opravičili, če nam bo dodeljena aktivnejša vloga v njihovem upravljanju oz. ohranjanju - in varstvu. Mnogo je zadreg in nejasnosti okrog tega - vsaj nekaterih bi se dotaknili. Prva zadeva že samo definicijo varstva narave (Strategija 2.0, s. 6): "Varstvo narave je dejavnost, katere cilj je ohraniti naravo kot vrednoto v vsej njeni pojavnosti in uravnoteženosti. Pod pojem varstva spadajo vsi pravni, ekonomski, socialni in administrativni ukrepi za doseganje tega cilja." Taka definicija je povsem primerna za "varstvo naravne dediščine" - najbrž pa se ne more nanašati na "varstvo" narave, katerega naj bi letos praznovali: ukrepi za varstvo narave (namenoma?) namreč iz- ključujejo gospodarske ukrepe. Ali se Slo- venci na ta način po celem stoletju res vračamo v žarišče idejnega spopada med Giffordom Pinchotom, prvim direktorjem ameriške gozdarske službe, ki je leta 1907 skoval pojem conservation (= wise use) (Nash 1987, s. 9) in "fundamentalistom" Johnom Muirom? Takratnega ameriškega konteksta pač ni mogoče primerjati s sodobnim evropskim ali slovenskim. ln vendar nas gozdarje v očeh mnogih raz- vrednoti kot potencialne varuhe narave prav dejstvo, da "sekamo drevje". Prav zato je za nas tako pomembno, da raz- čistimo, ali letos praznujemo evropsko leto varstva ali leto ohranitve narave- in da to ljudem tudi pojasnimo. Druga zadrega nastaja z umestitvijo gozdarstva v dolgoročne cilje slovenskega varstva narave (ibid. s. 19), ki so: a) ohraniti GozdV 53, 1995 373 Gozdarstvo - sestavni del ohranjanja narave -samonikle (avtohtone) rastlinske in živalske vrste; - geotope, habitatne tipe, bioceonoze in ekosisteme ter njim lastne procese; -naravne znamenitosti (nepremično na- ravno dediščino); -logiko razvoja vseh tipov krajine v skladu z naravnimi procesi in sonaravne človekovo rabo; b) obnoviti prizadete naravne zname- nitosti, habitate in ekosisteme. Kje je mesto gozdarstva v teh ciljih? Povsod in nikjer. Za vsakega od njih bi se bilo treba pošteno in izčrpno dogovoriti , kje se konča ohranjanje in začne (strogo omejujoče) varstvo. Tretji problem je amaterstvo in pomanj- kanje duha, s katerim se lotevamo ohra- njanja narave kot novega delovnega pod- ročja. Prizadevanja redkih posameznikov morda rešujejo čast stroke, ne zagotavljajo pa njenega uspeha v vsesplošnem pre- rivanju interesov za novimi delovnimi pod- ročji. Po omenjenem posvetu 1988 nam je uspelo, da smo v zakon o gozdovih uvrstili tudi skrb za "funkcijo varovanja naravne in kulturne dediščine in drugih vrednot okolja" (ZOG 1993, čl. 3/5). Ostane nam še, da to prevedemo tudi v vsakodnevno delovanje. Naravna dediščina so namreč tudi vsa zavarovana območja. Vsekakor bi morali temeljito in kritično oceniti svoje dosedanje ravnanje v najod ličnejšem zavarovanem območju, ki ga Slovenija premore, tj . v Triglavskem narodnem parku. Naše poti in stranpoti v TNP bi morale biti dober kom- pas za ravnanje v območjih z manj strogim varstvenim režimom. četrto vprašanje zadeva našo nevednost oz . neinformiranost o tem, kaj se na področju varovanja dediščine in ohranjanja narave dogaja v svetu. Če hočemo širiti področje svojega delovanja, moramo poz- nati tudi širše okolje, ki bo odločalo o (ne)uspešnosti takega širjenja. Žal bomo tudi tu spoznali ne le, da nismo preroki v domovini, kot pravi stari latinski rek, ampak tudi v tujini ne. Pred slabim mesecem smo imeli v Slo- veniji pa tudi na Oddelku za gozdarstvo visok obisk iz Bruslja, ki nam je na diplo- matsko obziren način dal vedeti , da goz- 374 GozdV 53, 1995 darstvo najbrž ni prioritetno (se pravi nerazvito ali z EU neskladno) področje, ki bi oviralo naše (toliko zaželeno (?)) pribli- ževanje Evropi in da zato v programih bruseljske pomoči Sloveniji ni pričakovati , da bi se uvrstilo zelo visoko. Vprašani smo bili še, koliko gozdarstvo prispeva k bruto nacionalnemu proizvodu, in našemu odgo- voru, da manj kot odstotek, je sledil dolg in pomenljiv molk. To je nevaren način pre- mišljevanja politika s štiriletnim mandatom - žal vse prepogost tudi pri nas. Kaže se v nenehnem zniževanju sredstev za to pa- nogo v proračunu - za operativo, šolstvo in raziskovalno delo. Evropa očitno ne vidi rada, če je kdo od ponižno čakajočih na kakšnem področju pred njo - in to v gozdarstvu smo. Prav zato moramo skrbno spremljati svetovne in evropske trende in dokumente in tudi izpolnjevati obveze, ki jih nalagajo, da ne bi ob· tem za svetom zaostali. Slovenija gotovo zaostaja za svetom npr. v robotiki ali elektroniki (kamor vlagamo nemajhna sredstva) prav gotovo pa ne zaostaja v gozdarski praksi (podprti z ustrezno filo- zofijo, ki temelji na raziskovanju in izo- braževanju). če ne bomo spremljali sve- tovnih dogajanj in bomo nehali opozarjati na zaostajanje svoje stroke, ter jasno kazati na tiste, ki so krivi za njeno erozijo, bomo sokrivi za njeno degradacijo. V nenehni improvizaciji in kroničnem pomanjkanju ljudi nimamo nikogar, ki bi tekoče spremljal svetovna/evropska do- gajanja in dokumente, jih prevajal , posre- doval vsej stroki in ne le "posvečenim" - in skrbel , da se tudi udejanjajo v našem delovanju. Šele razmišljanja v takih okvirih , bi nam dala pogum in zagon , da bi bili uspešnejši tudi v prizadevanjih o~rog snovanja novih zavarovanih območij . Sele iz te perspektive bi objektivneje zagledali svoje mesto v njih. Tak pogled bi presegel našo kronično zaprtost in samozadostnost - tudi samo- zadovoljstvo in nas napravil širše, strpnejše in tvornejše sogovornike v snovanju novih zavarovanih območij in delitvah pristojnosti v njih. Za veliko in pomembno stvar gre, zato bi morali poznati vsaj dela oz. doku- mente kot so: Gozdarstvo - sestavni del ohranjanja narave UNCED, 1992: Statement of Principles on Forests 'AGENDA 21, pog l. 11, "Combating De- forestation" in pogl. 15, "Conservation of Biological Diversity (gi. Keating 1993) UNEP, 1992: Convention on Biological Diversity GLOBAL FOREST POLICY PROJECT, 1994 in pomembnejša dela kot so Dudley 1994, Bass in dr. 1994, Trzyna (ur.) 1995 itd. Posebej bi kazalo poudariti pomen temeljnih del o strategijah nacionalnega trajnostnega razvoja (prim. Carew-Reed, 1994). Slovenija take strategije še nima - tudi gozdarstvo ne in koristilo bi mu, ko bi jo imelo. Podobna je slika na evropski sceni. Politično osnovo za vključevanje goz- darstva daje že Program okoljskih aktiv- nosti za Srednjo in Vzhodno Evropo, ki ga je potrdila Ministrska konferenca v Lucernu (28.- 30. IV. 1993) in seveda Strasbourške in Helsinške resolucije. Posebnega pomena za snovalca novih zavarovanih območij je dokument IUCN Parks for Life (kmalu ga bomo dobili tudi v slovenskem prevodu), ki v bistvu povzema množico podobnih, včasih celo prekri- vajočih se programov ustanavljanja zava- rovanih območij. Na državnem nivoju bi morali načrtno iskati svoje mesto vsaj v naslednjih doku- mentih, ki pa - kot rečeno - še vedno ostajajo v fazi osnutkov oziroma predlogov. Reagirati bi morali na neustrezno obrav- navanje gozda in gozdarstva v njih - ali sploh njuno popolno odsotnost: a) Strategija varstva narave v Slo- veniji (2.0) Uanuar 1994) -daje osnovna izhodišča - kot si jih zamišljajo avtorji, historiat varstva naravne dediščine, de- finicije in opredeljuje delovno področje varstva naravnih vrednot. Zlasti v obrav- navanju ciljev se področje dejavnosti bistveno zoži na naravno dediščino. V poglavju o organizacijskih nalogah doku- ment vendarle spet govori o "upravnem resorju za varstvo naravnih vrednot". (s. 23) Pomemben je predlog o zavarovanju šestih regijskih parkov v Sloveniji (s. 27). Slika 1: Predlagani regijski parki v Sloveniji (vir: Strategija varstva narave v Sloveniji 2.0) 1. Notranjski regijski park 2. Regijski park Kočevje-Kolpa 3. Regijski park Pohorje 4. Kraški regijski park 5. Karavanško-Kamniško-Savinjski park 6. Regijski park Škocjanske jame GozdV 53, 1995 375 Gozdarstvo - sestavni del ohranjanja narave Glede na pomen gozda kot naravne vrednote preseneča, da ga strategija (z gozdarstvom vred) omenja le bežno (s. 28) - in še tu trdi, da je raba gozdov sonaravna le v nekaterih gozdovih ... b) Nacionalni program varstva okolja, ki ga pripravlja MOP, v gradivih za raz- pravo (11.VII.1994) gozdov ne omenja (omenja zrak, vodo, tla, biosfero) niti ne omenja gozdarstva (omenja pa v poglavju o sektorskih politikah varstva okolja npr. kmetijstvo, rudarstvo, energetiko, industri- jo, promet, odpadke , turizem in rekre- acijo ... ). Pomembna novost je, da dokument posveča pozornost klimatskim spremem- bam, biološki raznovrstnosti, varstvu na- ravnih vrednot (mednje bi vsekakor uvrstili v smislu 5. čl. ZVO, 1993 tudi gozdove) in varstvu podzemnega sveta. c) Program razvoja gozdov v Sloveniji (EPA 488, druga obravnava - Vlada ga je sprejela 26.1.1995) - Opredeljuje gozdove kot naravno vrednoto (s. 63) in predlaga, naj bi bilo javni gozdarski službi poverjeno upravljanje zavarovanih območij v gozd- nem prostoru (čl. 4.6). d) Ustanavljanje in varovanje naravnih parkov v Sloveniji (maj 1995) je do- kument, ki ga je pripravilo MOP, in gradi na Zakonu o varstvu narave, ki pa je šele v fazi priprave. Avtorji sicer ugotavljajo, da je cilje varstva narave mogoče doseči le, če so "naravna načela vgrajena v sisteme in postopke vseh dejavnosti" (tudi goz- darstva) - sicer pa gozdov in gozdarstva posebej ne izpostavljajo. Za upravljanje naravnih parkov dokument celo predvideva ustanavljanje javnih zavodov ali pode- ljevanje koncesij - mimo gozdarske javne službe torej . Te službe tudi ne omenja niti v točki 3.2d, kjer govori o sodelovanju drugih javnih služb. e) Agenda 21 za Slovenijo. Dokument nevladnih organizacij je zanimiv kot pri- spevek k procesom, ki naj bi sledili Riu '92 in v določenem smislu predstavlja dobro- došlo novost. Žal, tudi on gozdarstva ne omenja izrecno (kot npr. industrije, ener- gije, transporta, urbanizacije, turizma in rekreacije, kmetijstva ... Obravnava pa ga - mnogo bolje kot marsikateri resorni dokument - pod poglavjem "Varstvo na- 376 Gozd V 53, 1995 rave", kjer piše: "nadaljevanje in razvijanje sonaravnega gospodarjenja z gozdovi in gozdnim prostorom, s poudarkom na (žal le- op. p.) okoljetvornih funkcijah gozda." Vsekakor postajajo v tem pogledu ne- vladne organizacije naš pomemben so- govornik in zaveznik. če naj bi se gozdarstvo ozirala po širših delovnih področjih na področju ohranjanja narave in varstva naravne dediščine , je prav, če razmislimo o tem, kako spada gozd v ta kontekst. Kar zadeva ohranjanje narave, je stvar menda jasna. Nekdo nam bo pač šele mo- ral pokazati obnovljiv naravni vir, s katerim pri nas gospodarimo bolj zvesto načelom trajnosti kot pa z gozdom. Drugače je z gozdom kot naravno vrednoto in dediščino. Zakon o varstvu okolja (1993, čl. 5, tč. 3.3) določa naravne vrednote takole: "Na- ravne vrednote so poleg redkih in dra- gocenih naravnih pojavov tudi drugi vredni pojavi , sestavine, oziroma deli žive in nežive narave, naravna območja ali deli naravnih območij, rastlinske in živalske vrste ter njihovi življenjski prostori, eko- sistemi, deli naravne in kulturne krajine in objekti oblikovane narave." Pustimo ob strani motive zakonodajalca, ki je naravne vrednote razglasil tako široko. Niti se ne bomo spraševali , kakšni so kriteriji ločevanja med vrednim in ne- vrednim v naravi. Dejstvo je, da ta definicija kar večkrat zadane gozd - in to dejstvo moramo izkoristiti tudi mi. Druga stvar je vprašanje gozda kot · dediščine: morda ga bomo kot naravno dediščino zagledali šele iz perspektive ohranjanja in varstva ne le biološke razno- vrstnosti, ampak tudi naravnih procesov (torej ne le vrst in njihovih habitatov). Je gozd tudi kulturna dediščina? Od- govor bo odločen - dal Gozd je bil - vsaj pri nas - vselej ogledalo družbe, podoba (ne)sožitja med naravo in človekom - pa naj si gre za prostrano gozdno odejo, ki jo je čipkasto najedel človek - molj , za belokranjski steljnik ali primorski panjevec. Vse to se bo spremenilo, ko se bomo spremenili tudi mi sami: torej je del naše kulture in kulturne dediščine v najbolj prvinskem pomenu besede. ln še misel, dve posebej o mestu goz- Gozdarstvo - sestavni del ohranjanja narave darstva v snovanju zavarovanih območij na Slovenskem. Narava je naš svet ob- sodila na prehodnost. Zgodovina nam je pobrala obsežna periferna območja prav na vseh straneh nacionalnega teritorija. Prihodnost nam bo preostanek razsekala s prometnimi koridorji- z vsem, kar spada zraven. Bolj bodo služili tujim kot pa našim interesom. ln kaj lahko pri tem storimo sami zase? Ustanavljanje obsežnejših zavarovanih območij- skladno z IUCN kategorijami (gi. tabelo 1) je vsekakor ena izmed zanimivih možnosti. Ze itak je Slovenija med 33 evropskimi državami na 25 mestu, kar zadeva od- stotek površine zavarovanih območij (Ta- bela 2). Globoko pod evropskim pov- prečjem in daleč za tistimi državami, po katerih bi se sicer radi zgledovali. Omenjeni načrt o zavarovanju 20% slo- venskega ozemlja v obliki naravnih parkov torej sploh ni nekaj nemogočega: -predstavlja kompenzacije številnim okoljskim vplivom naravne in kulturne fragmentacije Slovenije; -tudi po "evropskih normah" onemo- goča, da bi to zemljo lahko kupovali tujci; -daje novo vlogo in smisel obrobnim regijam, ki so domala vse demografsko (in še kako drugače) ogrožene. ln še nekaj skupnega ima večina pred- laganih območij regijskih parkov: ljudje se iz njih umikajo, umika se tudi kmetijstvo, ki v teh marginalnih pogojih nima nikakršnih izgledov v obetajočem se boju s kme- tijstvom Evropske unije - le gozdarstvo ostaja kot dejavnost, ki bo s temi prostori lahko gospodarila skladno s cilji njihove ustanovitve. Tudi zato smo na Oddelku za gozdarstvo osnovali predmet "Gospodar- jenje z naravnimi parki" in sprožili pobudo za podiplomski študij "Varstvo naravne dediščine", ki je že sprejet in se bo začel prihodnje leto. Vsako snovanje zaščitenega območja je dolgoročna naložba s strokovnimi, eko- nomskimi, socialnimi, političnimi in etičnimi elementi - in argumenti. Gozdarji se bomo morali nenehno spraševati, kaj od teh elementov in argumentov je že v naši stroki in kaj lahko prispevamo. Tudi za razgla- sitev teh parkov bomo morali pomagati, boriti se- zaradi njih samih. Razmišljanje, kaj bomo od tega imeli kot stroka, pride na vrsto šele pozneje. Zato tale zbor ni nikakršen "deja vu" (smo že videli) - preveč se je spremenilo od zadnjič. Tudi mi sami. Zato ta posvet Tabela 1: Zavarovana območja- definicija in šest upravljalskih kategorij (Pa rks for Life, 1994, s. 9) Kaj je zavarovano območje? "Območje kopnega inlali morja posebej namenjeno varstvu biološke raznovrstnosti in naravnih ter z njimi povezanih virov. Z njim se upravlja s pravnimi ali drugimi učinkovitimi sredstvi". Kategorija l. Strogi naravni rezervat 1 Območje divjine: upravljanje predvsem v znanstvene namene in za ohranitev divjine Kategorija 11. Naravni park: upravljanje predvsem za varovanje ekosistemov in rekreacijo Kategorija 111. Naravni spomenik: upravljanje predvsem za določene naravne značilnosti Kategorija IV. Habitat 1 Območje gospodarjenja za določene vrste: upravljanje za ohranitev z gospodarskimi posegi Kategorija V. Zavarovana krajina 1 morsko območje: upravljano za ohranitev in rekreacijo Kategorija VI. Zavarovano območje gospodarjenih virov: upravljano za trajnostno rabo naravnih ekosistemov GozdV 53, 1995 377 Gozdarstvo - sestavni del ohranjanja narave ne bo uspel, če se ne bomo razšli z zelo natančno določenimi nalogami, nosi lci, roki in strategijami vključevanja v mnogo širše okolje, ki vpliva na ohranitev narave in varstvo najvrednejšega v njej. Tabela 2: Zaščitena področja po IUCN upravljalskih kategorijah v km2 (stanje 1994- prirejeno po Parks for Life, s. 104) Država Površina države Skupna površina % Slovaška 14,035 10,155 72.36 Liechtenstein 0,1 60 0,600 37.50 Danska 43,073 13,871 32.20 Nemčija 356,840 91,928 25.76 Avstrija 83,855 20.813 24.82 Velika Britanija 244,880 49,513- 20.22 Švica 41,285 7,307 17.70 Luksemburg 2,585 0,360 13.93 Češka 78,864 10,668 13.53 Latvija 63,700 7,747 12.16 Nizozemska 41,160 4,215 10.24 Francija 543,965 53,586 9.85 Poljska 312,685 30,636 9.80 Estonija 45,100 4,398 9.75 Litva 65,200 6,347 9.73 Islandija 102,820 9,156 8.90 Španija 504,880 42,450 8.41 Finska 337,030 27,281 8.09 Italija 301,245 22.746 7.55 Hrvaška 56,538 3,853 6.82 švedska 440,940 29,818 6.76 Portugalska 92,390 5,825 6.31 Norveška 323,895 20,380 6.29 Madžarska 93,030 5,740 6.17 Slovenija 20,251 1,081 5.34 Romunija 237,500 10,849 4.57 Jugoslavija 102,173 3,470 3.40 Bolgarija 110,910 3,699 3.34 Belgija 30,520 0,771 2.53 Grčija 131,985 2,210 1.67 Albanija 28,750 0,340 1.18 Irska 68,895 0,670 0.68 Andora 0,465 0,000 0.00 Skupaj 4,921 ,606 501,741 10.19 378 GozdV 53, 1995 Gozdarstvo - sestavni del ohranjanja narave VIRI 1. Agenda 21 za Slovenijo, 1995. Umanotera, Slovenska fundacija za trajnostni razvoj, Ljub· IJana, 43 s. 2. An ko., B. 1990: Landscape Ecology in For- estry - a New Challenge, IUFRO XIXth World Congress Proceedings Vol. 1, s. 149·1 56 . 3. ~ass, S. in dr. 1994: Review of the Forestry Pnnc1ples 20 months after Rio, li ED, London, 24 s. 4. Carew-Reid, J. in dr. 1994: Strategies for National Sustainable Development. IUCN, IIED, Earthscan, London, 203 s. 5. De Groot, R.S. 1992: Functions of Nature. Walters-Noordhoff, Amsterdam, 315 s. 6. Dudley, N. 1994: WWF Submission on For- est to the Commissiqn on Sustainable Develop· ment, WWF, Gland, Svica, 34 s. 7. Geating, M. 1993: Agenda for Change, The Centre for our Common Future, Zen eva, 70s. 8. Global Forest Policy Project, 1994: Nat. Wild· life Federation, Sierra Club, Friends of the Earth • U.S., Washington, D.C. 22 s. 9. Groombridge, B. 1992: Global Biodiversity. Chapman&Hall, London, 585 s. 10. IUCN-CNPPA 1994: Parks for life: Action ~or protected areas in Europe, IUCN, Gland, Švica 1n Cambridge, V.B., 154 s. 11. Keating, M. 1993: AgendaJor Change, The Centre for our Common Future, Zen eva, 70s. Foto: Lado Kutnar: Katarina 12. Nacionalni program varstva okolja, 1994. (Uvodna javna razprava) Ministrstvo za okolje in prostor, Ljubljana, 8 s. 13. Nash, R.F. 1987: The Rights of Nature. The University of Wisconsin Press, 290 s. 14. Pearce, D.WJfurner, R.K. 1990: Econom- ics of Natural Resources and the Environment. Harvester and Wheatsheaf, London, 378 s . 15. Program razvoja gozdov v Sloveniji. Po· ročevalec , 1995, št. 6, s. 56-75 16. SSKJ 1. , 1970 DZS, Ljubljana, 844 s. 17. Strategija varstva narave v Sloveniji , (in. 2.0). 1994, MK RS, ZRSVNKD, Ljubljana, 1994, 35s. 18. Trzyna, T. (ed.) 1995: A Sustainable World. IUCN, Sacramento, Calif. 272 s. 19. UNEP, 1992: Convention on Biological Di· versity (5 June 1992), Rio de Janeiro, 24 s. 20. Ustava Republike Slovenije (1991 ). Gosp. V., Ljubljana, 1992, 75 s. 21. Ustanavljanje in varovanje naravnih parkov v Sloveniji. MOP, Uprava RS za varstvo okolja, Ljubljana, 1995, 12 s. 22. WWF, Rimski klub, 1995: Taking Nature into Account (An Action Plan). Bruselj, 4 s. 23. Zakon o gozdovih, Ur.l. R.S. 30/93 24. Zakon o naravni in kulturni dediščini. Ur. l. SRS 1/81, 3/81 , 42/86 in Ur.l. R.S. 8/90, 42/92 25. Zakon o varstvu okolja. Ur.l. R.S. 32/93 GozdV 53, 1995 379