ŠOLA V NARAVI Alpsko smučanje kot primer izkustvenega učenja Zdenka Gradišnik, učiteljica razrednega pouka, OŠ Selnica ob Dravi Že vrsto let se udeležujem zimske šole v naravi, s poudarkom na alpskem smučanju z učenci 5. razredov, bodisi kot organizatorica ali zgolj samo kot spremljevalka. V članku zato predstavljam alpsko smučanje kot primer izkustvenega učenja, ki poteka v sklopu šole v naravi. Uvod Kaj torej je izkustveno učenje? To je povezava med Že od nekdaj so v šolstvu prevladovale različne teoretičnim in praktičnim delom. Pomen pojma oblike in metode dela, posledično pa tudi pouka. je že v preteklosti opisal kitajski pregovor, ki pra- Mednje sodi tudi izkustveno učenje, pri čemer je vi: »Povej mi in bom pozabil, pokaži mi in se bom teorija povezana s prakso. Pri tem učenci razvijajo spomnil, vključi me in bom razumel.« sposobnost opazovanja in logičnega razmišljanja, hkrati pa iščejo rešitve in preizkušajo svoje lastne Prav primer smučanja je tista oblika učenja, ki sposobnosti (primer izvajanja pouka v naravi, ki te- zajema teoretične in praktične standarde, kjer se melji na pridobivanju veščin alpskega smučanja). učenci vzporedno srečujejo in se povezujejo s te- orijo in prakso, katere rezultat je priznanje in naziv Učenci se soočajo s terenskim delom kot izzivom »postal sem smučar ali smučarka«, ki si ga pridobi za samostojno ravnanje s samim seboj in tako pre- brez izjeme sleherni učenec in ga koristno upora- izkušajo profesionalni osebnostni in socialni razvoj. blja v nadaljnjem življenju, bodisi s starši ali na zim- Z igro v naravi se učencem razblini svet zavedanja skih športnih dnevih. med notranjim in zunanjim svetom, tako v času kot prostoru. Kar učenec pridobi z izkušnjami, ni Učenci se učijo na temeljih, ki jih pridobijo z iz- mogoče pozabiti in zaustaviti. Prav zaradi tega je kušnjami to izredno dragocena izkušnja za učence že v nji- Ljudje se v življenju največ naučimo iz izkušenj. hovem osnovnošolskem izobraževanju. Določene razlage, interpretacije in teorije lahko sprejemamo pravilne, ali pa tudi ne. Prav je, da Kaj imata skupnega oz. kako sta med seboj pove- vanje verjamemo šele, ko mišljenje potrdimo z iz- zana izkustveno učenje in učenje v šoli v naravi kušnjo. Pomembno je, da znamo o situacijah in Izhajala bom iz dveh pojmov in njunih stičnih izho- dogodkih razmišljati ter razglabljati z lastno pa- dišč ter skupnih ciljev, ki temeljijo na nič kolikokrat metjo, vse to pa dokazati z rezultati. Dober primer omenjenem izkustvenem učenju. je zimska šola v naravi, temelječa na pridobivanju 50 Didakta znanja alpskega smučanja. Ta aktivnost nalaga Izkustveno učenje je predvsem povezovanje teori- učencu, da mora biti pri dani situaciji navzoč tako je in prakse. Je učenje, ki temelji na konkretnih iz- telesno kot miselno. Šele potem se lahko iz izku- kušnjah. Da iz izkušenj lahko dobimo nova znanja, šenj tudi uči. mora biti učenec prisoten tako čustveno kot fizič- no. Kar pomeni, da mora o izkušnji razmišljati med Izkustveno učenje ne sme biti zasnovano na kam- dejavnostjo in po njej. Jo znati razumeti in povezati panjskem učenju, ampak na načinu učenja, kjer z dosedanjim znanjem in pridobljenimi izkušnja- se povežeta teorija in praksa. Vselej pa je ključ do mi. Šele z razumevanjem obojega si lahko učenec uspeha osebna izkušnja, saj je za izkustveno uče- pridobi novo znanje. nje značilno, da se najbolje učimo, če nekaj nare- dimo sami. Izkustveno učenje se v vseh pogledih tesno pove- zuje in prepleta pri izvajanju različnih seminarjev, Pri izkustvenem učenju gre za neposredno sreča- predvsem pa pri izvajanju tečajev, obveznih za nje s pojavom in ukrepanjem v resnični situaciji, ne osnovnošolsko izobraževanje. Zato izhajam iz že več samo za razmišljanje o pojavu ali o možnosti, da ustaljene prakse zimske šole v naravi selniških pe- bi nekaj naredili v določeni situaciji. Učenec je lahko tošolcev, katere temeljni cilj je osvojiti znanje alp- v procesu učenja sam ali pa sodeluje s sošolci, drugi skega smučanja. pa si morajo osebno izkušnjo postopoma pridobiti, da lahko nato svoje znanje utrdijo. Znano pa je, da Prebuja se jutro s čudovitim sončnim vzhodom, je vsaka situacija za učenca povsem drugačna izku- kar je odličen navdih za pridobivanje smučar- šnja, zato jo tudi vsakdo drugače doživlja. skih veščin Najlepše, kar se ti lahko v življenju zgodi, je čudovit Izkustveno učenje pomaga pridobivati lastnosti, ki prizor vzhajajočega jutranjega sonca, ki te navdaja bodo učencem potrebne v prihodnosti. Med te la- z navdihom in pozitivno energijo za celoten delov- stnosti prištevamo svojo občutljivost, sposobnost ni dan. In v taka jutra smo se prebujali selniški pe- prilagajanja na nove okoliščine, sposobnost komu- tošolci s svojimi učitelji spremljevalci vseh pet dni, niciranja in sodelovanja ter zmožnost celovitega kolikor smo jih v šolskem letu 2019–2020 preživeli dojemanja. Učenci imajo možnost, da se znajdejo v CŠOD Planinka na Slivniškem Pohorju, od koder v nepredvidljivih situacijah, za katere ni v naprej smo se vozili na smučišče na Areh. opredeljenega odgovora oziroma rešitve. Smučanje kot del šole v naravi je posebna vzgoj- Prav tako se pri učencih povečujejo intelektualne no-izobraževalna oblika dela, med katero celoten sposobnosti, veča se notranja motivacija in želja po razred učencev za nekaj časa nabira določeno zna- učenju in odkrivanju novega. Da je učenec dobro nje v naravi. Šola v naravi (v nadaljevanju ŠVN) ure- motiviran, je nedvomno odvisno od učitelja in nje- sničuje program, katerega cilji, dejavnosti in vsebi- govih vplivov na sproščeno in prijetno vzdušje. S ne so vezani na drugačno izvedbo, kot so terensko tem pa v učencih vzbudi pozornost in občutek po delo in športne dejavnosti. Le te se medpredme- pridobivanju novih izzivov. tno povezujejo in prepletajo znanja iz različnih 51 Didakta ŠOLA V NARAVI predmetnih področij. Učenci so vpeti v naravni in ŠVN je najboljša priložnost za spodbujanje in kre- družbeni prostor, predvsem v okolje, kjer šola smu- pitev pozitivnih medsebojnih odnosov, tako med čanja poteka. učenci kakor njihovimi učitelji. Hkrati daje mo- žnost poglobljenega spoznavanja in drugačnega ŠVN poteka zunaj kraja stalnega bivališča učen- skupnega sodelovanja učiteljev ter učencev. cev. Lokacije se od generacije do generacije me- njavajo, tako smo že nekajkrat šolo smučanja Načini, kako pristopiti k pravilni tehniki smuča- preživeli v Kranjski gori in v Ribnici na Pohorju. V nja, in varnost na smučišču, kakor tudi lokacija za procesu ŠVN stopajo v ospredje vsebine športa, s izvajanje ŠVN bistveno vplivajo na njeno uspešno poudarkom na pridobivanju ali poglabljanju ve- izvedbo ščin alpskega smučanja, ter vsebine naravoslovja Tradicionalno že vrsto let v osnovni šoli Selnica ob in družboslovja. Dravi učenci 5. razredov preživijo teden dni v zim- 52 Didakta ski ŠVN na različnih lokacijah. Nekajkrat v CŠOD ali pa v priljubljenih apartmajih zimsko športnega centra v Ribnici na Pohorju, le ta je ena izmed naj- priljubljenejših destinacij naših učencev, kjer so bivalni pogoji, hrana in strokovno vodstvo smu- čarske šole Džana na nivoju. V času bivanja v ŠVN se učenci tudi seznanijo z ekološkimi vprašanji, z naravno in kulturno dediščino kraja ter progra- mom prve pomoči. Za izvajanje zimske ŠVN so potrebni smučarski centri z raznoliko ponudbo smučišč ter ustrezni- mi vlečnicami, tako za začetnike kot za tiste učen- ce, ki že obvladajo osnovne smučarske veščine. Pomembni so tudi ugodni klimatski dejavniki, dovolj snega, nastanitev čim bliže smučišča ter ustrezni pogoji za druge dejavnosti, kot so pouk, družabne igre in drugo. Izrednega pomena je tudi ustrezen prostor za shranjevanje opreme ter ogrevan prostor za smučarske čevlje. Z zadovoljstvom lahko trdim, da vsi, ki že vrsto let spremljamo to zvrst ŠVN, sledimo in poskrbi- mo, da so vsi navedeni standardi učencem zago- tovljeni. Vsako leto je na Osnovni šoli Selnica ob Dravi zimska ŠVN sestavni del letnega delovnega načrta, katerega vsebinski, organizacijski in stro- škovni del že na samem začetku šolskega leta, v mesecu septembru, predstavimo staršem. V času zimske ŠVN učencem pomagamo osvoji- ti in nadgraditi osnovne tehnike in metode alp- skega smučanja, kot so razklenjen položaj smuči, sledenje ramenski osi, nagib obeh kolen v zavoju, Po končanem programu Alpske šole smučanja položaj bokov nad smučmi, vbod palic (začetniki učenci pridobijo naziv »POSTAL SEM SMUČAR«, ki brez njih), vodenje smuči z oddrsavanjem ter kon- ga nato lahko s pridom uporabljajo s svojimi starši troliranje hitrosti po robnikih … na bližnjih in njim dostopnih smučiščih. 53 Didakta