apiętou d.c Kmetijſke in rokodèlſke novize. Na ſvetlobo dane od z. k. kmetijſke drushbe. N 2 V ſrédo 10. Proſénza. 1844 Te novize pridejo vſako ſrédo na dvéh zhetertnih liſtih v Ljubljani na ſvetlo. Plazhujejo ſe v piſarnizi z. k. kmetijſke drushbe v hiſhi 195 v Şalendrovi ulizi bliso Brega; sa Ljubljano in sa tiſte, ki jih ne dobivajo po póſhti, sa zélo leto s 2 fl., — sa pol leta s 1 ſl.; prejemljejo ſe pa pri natiſkovavzu na Bregu Nr. 190. Po poſhti veljajo sa zelo leto 2 fl. 30 kr., — sa pol léta 1 fl. 15 kr. Po vſih z. k poſhtah ſe snajo dobiti. Osnanilo. Ker je mogózhe, de nam ali savoljo dalje ali pa savoljo drusih saderſhkov vſi deléshniki noviz niſo mogli nasnaniti, zhe bodo tudi v prihodnim letu te novize prejemati hotli, jim damo vediti, de bodemo ſhe ta méſez vſim, kakor pretezheniga pol léta, novize poſhiljali. Kdor pak do konza téga méſza plazhila sa novize na novo ne bo poſlal, mu posneje ne bodemo vezh noviz poſlali in proſi- mo, naj nam liſte tekozhiga leta po poſhti tako nasaj poſhle, kakor jih je prejél, le naj na savitek beſedo „retour" sapiſhe. — S veſeljem povemo tudi vſim domorodzam, de ſe novize zhesdalje vezh prijatlov in podpornikov veſelijo. Perjatelſke voſhila sa naſhe doma- zhine. (Na dalje.) Reſ je, de rasori tam, kjer ſo ravno tako peljani, kakor ſvét viſi, preobilno vodo odpeljejo, tode vſelej s vezhjo ſhkodo. Kjer namrezh semlja slo viſi, tam voda, slaſti po plohi, tako mozhno po rasorih naprej dere, de ne le vſiga ſemena ali mladih zim is njih ſeboj pobere, ampak tudi veliko dobre semlje odneſe, in le marſkterikrat tudi na blishnje travnike rastreſe. Na takih nji- vah pa, kjer ſvét malo ali nizh ne viſi, ſe vo- da is krajev ali ſerdá v rasore ſtáka, tam del zhaſa saſtaja, in tako slaſti per daljſhim deshju, vſe kar je va-nje vſjaniga bilo, satopi. Nar mènj ſhkodljivi ſo ſizer rasori tam, kjer ſe slo plitvo orje, in kjer ſvét nizh ne viſi; tode tudi tukaj niſo bres satrate ali ſemena ali ſadiz (Pflänz- chen), slaſti kadar kmalo po ſétvi obilniſhi de- shuje, ali kadar ſneg naglo kopní; in ne najde ſe lahko njiva, kjer bi shito v rasorih ne bilo ſlabſhi in redkejſhi. Sadnizh imajo rasori tam, kjer ſo globokejſhi, in bolj viſijo, ſhe to poſebno ſhkodljivoſt, de ne le preobilne, ampak tudi tiſto vodo odneſejo, ktera bi bila ſizer v semljo ſhla, in ktera bi bila slaſti ob daljſhim pomanjkanju deshja potrebna. Od vſih platí ſo tadaj rasori sa odpeljevanje vode neperpravni. Kjer je torej pre- vezh vode ali mokrote, tam ſo grabni delati, ne pa rasori. Zhe ſo grabni le prav delani, to je. ne le taki, kteri vodo odpeljujejo, ampak tudi taki, kteri jo vjémajo in odpeljavnimu grabnu po- dajajo, namrezh odraſliki; tako ſe lahko vſa pre- obilna voda bres ſhkode is njive odpelje. — Kar pa drugi isgovor sadene, namrezh de bi dobra semlja preplitva bila, ko bi ſe rasori opuſhali, ſe vſak lahko is ſkuſhnje preprizha, de to ni réſ: ker ja vidimo, de zlo v rasorih lepo shito ra- ſte, kjer niſo pregloboki, in kjer ni bilo ſeme s preobilno mokroto satopljeno. Dalje, zhe ſo ras- ori savolj preplitvoſti semlje tako potrebni, sakaj jih tam nizh nedelajo, kjer semljo le kopljejo: poſtavim na vezh krajih v Kozhevji, ali ſizer na ſtermih bregovih i. t. d., in kjer shito vunder 6 tolikajn vezh veljati, kolikajn ſtarſhi ſo njih pred- zhes in zhes lepó raſte, deſiravno je tam semlja niki ali dedi. Zhe pa do nar ſtarejih prednikov v ſploh plitviſhi, kakor na planjavah? — Sli- nasaj gremo, najdemo, de dreveſa ſhe zlo pos- ſhal ſim jih tudi, kteri menijo, de ſo rasori slaſti nali niſo, in de ſo ſkosi in ſkosi le kopali. Ali na takih krajih prav potrebni, kjer je semlja slo hozhejo tadaj teh isgled poſnemati? Sareſ! ko peſknata. Takim ſe samore na ravnoſt odgovoriti, bi bili vſi njih naſtopniki tako miſlili, ſhe dan de bolj ko je semlja peſknata, mènj je rasorov tre- danaſhni bi dreveſa, ne ſtariga, ne popravljeniga ba; sakaj ſkuſhnja uzhi, de peſek nar rajſhi in ne imeli. — — K vſimu temu, kar je dosdaj in nar hitriſhe vodo pije, in torej nar menj od- peljevanja potrebuje. — Spet drugi ſe s tem rezheno bilo, perſtopi v poterjenje tudi ſhe isgled vſih nemſhkih kmetov po vſih deshelah, ki ſim sgovarjajo, de plevel prevezh raſte, zhe ſe rasori jih dosdaj vidil, kjer v ſploh povſod bres rasorov opuſhajo ali pa ſhirji kraji delajo. Pa de temu orjejo, deſiravno je semlja na mnogih krajih ni tako, ſe she is tega vidi, ker bi mogel ſizer mnoge rase, ali ſuha ali mozhirna. ali bolj peſk- tudi tam plevel bolj raſti, kjer le kopljejo in nata ali bolj zhiſta i. t. d. Le na takih krajih, torej nizh rasorov ne delajo. Ravno to bi ſe moglo kjer je semlja grosno terda in ilaſta, kjer bi bilo sgoditi tudi v drugih deshelah, kjer bres ras- torej s dervéſam s obertno diljo preteſhko orati, ſim orov orjejo, in kjer ſe per toliki mnogoſti kra- vidil naſhe drevo rabiti, pa vunder tudi na ſhirji jev gotovo tudi marſikje ravno taka semlja, kakor kraje ali ſerde orati, kakor per naſ. — Ko bi je per naſ, najde; in vender niſim ſliſhal, de bi naſhi ſlovenſki domazhini hotli bolj na tanko bili na kakſhnim kraju kmetje savolj plevela novo prevdariti, kako velika je ſhkoda, ki jo takſhno ſhego oranja popuſtili, in ſe k ſtari nasaj vernili. oranje s rasori zeli desheli perneſe, bi ſe gotovo Dalje, ali ni tudi per naſ semlja na mnogih sazhudili. Ali ni vſako leto viditi, de je na ne- krajih drugazhi? in zhe je temu tako, sakaj ſaj v ne- kterih njivah, slaſti kjer kraji komaj po dve brasdi kterih krajih rasorov ne opuſhajo? Torej, zhe imajo, in kjer ſo rasori bolj globoki, de je peti, ima ta sgovor kaj reſnizhniga v ſebi, ſe mora zheterti del, ali zlo poloviza na njivi prasniga usrok, de plevel bolj raſte, drugod, kakor v ſa- ali pa le s ſamim plevelam prevlezheniga, ker mim opuſhenju rasoro viſkati. In ta ne mora lahko je tukaj vſe preobilna mokrota, ki ſe je v rasore drugi biti, kakor ta, de je semlja per novim ſtakala, potopila? In zhe je ravno na drugih oranju premalo vershena ali preobernjena bila; krajih, kjer ſo rasori bolj plitvi, in kjer ſvet to pak ſe prav sa prav le per pervim oranju nizh ne viſi, ſhkoda veliko manjſhi: ſe vunder bres rasorov sgodi, in je ravno poprejnim s popolnamo gotovoſtjo samore rezhi, de zhes krajem ali ſerdam perpiſati. Sakaj vſak lahko in zhes nar menj deſeti del perdelka rasori nji- vidi, de, kjer ſo poprej kraji bili, ſe per novim vam odvsamejo. Zhe tadaj poſtavimo, kar miſlim oranju le perva brasda sa rasoram popolnama de ni prevezh, de zela krajnſka deshela vſako vrezhi, vſe druge pa le naſloniti samorejo; in tako léto tri miljone mernikov beliga in zherniga ſe lahko sgodi, de per pervim oranju plevel mozh- shita perdela; tako bi ſe s rasori, ko bi po zeli neje raſte. Tode, kdor ta usrok posna, ſe ne bo desheli orali, nar menj tri ſto tavshent mer- dal oſtraſhiti tudi v perhodnje po novi ſhegi orati. nikov ſleherno léto sgubilo; in zhe vſak mer- K vézhjimu ſe is tega poſname, de je boljſhi pervo oranje bres rasorov per takim shitu sazheti, ktero nik le po goldinarju rajtamo, bi ſe ta sguba sa zelo deshelo v enim rodu, to je v trideſetih ſe pleti samore. létih, zlo do devet miljonov goldinarjev naraſla. Zhe ſe pa sgodi, de tudi po drugim ali — Pa sraven te ozhitne ſhkode, ki ſmo jo dosdej tretjim oranju po novi ſhegi plevel obilniſhi raſte; prerajtali, je s rasori vſelej ſhe ena druga ſhkóda ſe mora usrok ali v dreveſu ali pa per oravzu ſklenjena, ktera je ſhe vezhji, kakor una, tode iſkati. V dreveſu, zhe premalo preoberne ali bolj ſkrita. Vſakimu, namrezh kteri le kolika) vershe; per oravzu pa, zhe pregloboko orje; in vednoſti od kmetije ima, je snano, koliko je na po takim je ali drevo popraviti, ali pa plit- tem leshezhe, de ſe per oranju vſa semlja po- viſhi orati. Pa tudi zhe kdo globokejſhe kakor polnama preoberne in prerahljá; per oranju pa jé ſploh potrebno, orati in sraven semljo dobro s rasori pak ſe vſelej veliko dobre semlje nepre- preoberniti hozhe, je eno poſebno (Zugmayer- obernjene in neprerahljane puſti. Tiſta semlja jovo), vunder le enoſtranſko drevo snajdeno, per kterim je dilja na sadnjim konzu sgorej némalo namrezh, kjer ſo per poſlednim oranju rasori bili, vun sakrivljena. — Na sadnje, de ſhe eniga nar in ktera ſe samore v ſploh ſaj sa eno plitvo ſhirjiga sgovora ne posabim, ſe jih bo gotovo tudi brasdo rajtati, ſe per drugim oranju vſelej le sakrije, in nikoli ne preoberne; in tako na vſa- veliko, ja med vſimi nar vezh najdlo, kteri bodo ſvojo ſtaro ſhego oranja s tem sagovarjali, de ſo ki njivi in per vſakim oranju toliko brasd nepre- obernjenih in neprerahljanih oſtane, kolikor je vſi njih dedi in predniki tako orali; in zhe je tem to dobro bilo, sakaj bi njim ne bilo? Tem rasorov. Po takim gre na takih njívah, kjer kraji ſheſt brasd imajo, ſedmi del; kjer ſhtir, in takim bo sadoſti, le ſamo to odgovoriti, de, zhe ſtaroſt isgléda per njih toliko velja, mora peti; kjer pa le dve, zlo tretji del rodovitne semlje, ktera bi bila ſizer ali goſtejſhi shito, ali k nogam hodil. Tone, ki je bil terden korenjak, na kteriga peſt ſe je bilo saneſti, je mogel smiraj pa vezhji in polniſhi klaſje rodila, v satrato in pri njem biti ter torbizo noſiti, v kteri ſta imela sgubo. Kako velika je tadaj ſhkoda, k jo oranje ſvoj shivesh, pripravo sa piſánje in riſanje, ter s rasori perneſe, zhe k poprejni ſhe prizhjozho perſhtejemo! In vſa ta ſhkoda, (de nizh ne ſpom- pole, na kterih ſo deshele isobrashene. Kadar ſe je goſpod hoje navelizhal, ſe je na vos vſedel in nim ſhe od ene druge poſebne ſhkode, ki jo Tone ſe je mogel k njemu vſéſti. Ta goſpod je namrezh kraji s ſvojo ſenzo rasoram delajo, in bil tudi tako dober, de ſe je po poti s ſlushab- ktera ſe slaſti per kopnjenju ſnega bolj ozhitno nikam prijasno pogovarjal in mu odgovarjal, ka- kashe) bi ſe lahko bres sgube zhaſa in bres druge dar je hotel svediti, kako? kadaj? kje? sakaj? nesloshnoſti s ſamim dreveſam s obertno ali pre- ſe ſleherna rezh godi. Tode to ſhe Tonetu ni ſukavno diljo odvernila! V reſnizi, ko bi nevedli, bilo dovolj. Kar je lepiga in koriſtniga svedil, kakſhno mozh de ſlabi isgledi ſprednikov sa njih ſi je hotel tudi prihraniti. Savoljo tega ſi je naſtopnike imajo; bi nemogli sapopaſti, kako je vſak vezhér, vſe, kar je zhes dan svedil, v bukvi- mogozhe bilo, de ſe je tako ſhkodljiva ſhega ze ſpiſal, de bi bil ohranil, ter veſelilo ga je, oranja per vezhjim delu naſhih domazhinov zlo de ſe je v ſvoji mladoſti piſati uzhil. do ſadajne dòbe obdershala! — (Dalje ſledi.) (Trétji dél v prihodnizh.) Denkov Tone. (Na dalje.) Sa premoshenje doſézhi ſi tadaj nizh drusi- ga ne vóſhi, kakor 30 oraljev (johov) semlje ali zél grunt in ljubo sdravje. Ker po ozhetu ni vezh, kakor pet oraljev semlje prejél, je mogel miſliti, kako bi ſi toliko premoshenja napravil, de bi ſi mogel toliko ſveta prikupiti, kolikor mu ga mánka. Hlapze in ſlushabnike blishne graj- ſhine je obiſkoval ter vidil, de jih poleg njih létne plazhe vzhaſi tudi ſhe kaj drusiga doletí. To mu je veſelje ſtorilo, h kakimu goſpodu v ſlushbo iti. To ſe vé, de je v ſlushbi tudi vidil, de ſo ſtrésheti sopet vſe sadegáli in de je mo- gel marſikteri, ki je bil savoljo kakiga pre- greſhka ob ſlushbo djan, k drugim pred duri kruh- ka proſit hoditi. Tode on ſi je miſlil: Tako ne- umen niſim! Jes zhem poſhteno ſvojimu go- ſpodu ſlushiti, pa vſak krajzarzhek dobro ſ-hra- niti, dokler toliko prihranim, de bi ſi zélo kme- tiſhe kupiti, pridno ljubo shenízo ſi vséti in kakor poſhten kmet shiveti in umréti mogel. Mi- ſlil ſi je tudi: Ne more mi ſhkodovati, ſe kaj po ſvetu osréti in pogledovati, kako ſe kmetji po drusih krajih v ſvojim domazhinſtvu in v obde- lovanju poljá obnaſhajo; sakaj toliko je shé vé- dil, de sa gorami tudi ljudjé shivijo in de ſe v njegovi vaſi vſa umnoſt ſkup ne ſteka, temuzh de je mogozhe, de tukaj tó, kjé drugje pa drugo rezh bolj úmijo. Modra glaviza ſi mora pa is vſiga vséti, kar je narbolje. — Tako ſi je miſlil. Njegova ſlushba mu je pa tudi po ſrezhi ſhlà. V ſlushbo je ſhelk Groſhajſkimu goſpodu, néki- mu shlahtniku. Ta je bil bogat in daroviten in je v tém ſvoje veſelje imel, de je rad po ſvétu hodil in kamor je priſhel, mu je bilo bolj mar sa ſhege tiſte deshele, sa obdélovanje polja, sa rokodelſtva in umétnoſti praſhati, kakor poſlopja in gradove velikih goſpodov ogledovati. Torej ſe ni védno v kozhiji po zéſti vosil, temuzh je zéle dálje po krajih od zéſte daljezh odlózhenih Kaj je ſtoriti, kadar zhlovek směrsne? Bolj umljivo od té rezhi ſe ne da piſati, kakor ſo zhaſtitljivi goſpod tehant Şlomſhek v ſvojih bukvih „Blashe in Neshiza" piſali. Poſluſhajte tadaj, kako té bukve govoré: „De po simi ne osebeſh, shmetno hodi in ne noſi preteſne obutele. Bolje je péſhez hoditi kakor vositi ſe. Ako pa osebeſh, hitro osebljino s ſnegam prav zherſtvo dergni, dokler de prejde. Te sazhne od juga ſerbeti, rudezhiti in ſkleti, vsemi ſhkaſ ledene vode, dershi okoli 1 ure osebljino v vodi, in zhe ſe sagreje, ledú dodáj. Hudo je obſtati, pa dobro osdraviti. Po simi shganja ne pij, kadar ſe na pot po- dáſh; shganje daje ſmertno ſpanje na ſtesi. Ne poſedaj, naj ſe ti ravno pozhivati ljubi; ako sadremljeſh, smersneſh. Smersnjen zhlovek ſe mora rahlo preneſti; lahko mu perſt, tudi roko ali nogo vlomiſh, ker je vſe kerhko, kakor zegel. Obleko in obutel hitro is njega isreshi, in ga v ſneg poloshi, pa dobro s ſnegam sa zhévelj na de- belo sakidaj, uſtam in noſu pa luknje sa dihanje na- pravi. Smersnjeniga prehitro na toplo djati umorí, zhe ravno ſhe shiví. Ako ſnega nimaſh, pod kako pojato, ali na ſke- den ga saneſi, perte v ledeno vodo pomozhi in ga v tajiſte savíj. V eni uri, zhe je mogozhe, ſód ledene vode nalíj, in smerslo truplo do brade namozhi. Nekaj zhaſa po tem topleje vode dolíj, de ſe udje gibati sazhno. Po tem ga is vode potegni, v hladno poſteljo poloshi, dergni s ſuknam in kertazhami, kakor ta- ke, ki jih is vode potegnejo. S boshjo pomozhjo tvoje delo ne bo saſtonj." K tém pripomozhkam ſhe tó le priſtavimo: Nar vezhkrat ſe samorejo smersnjenzi sopet oshiviti in ſkuſhnje kashejo, de ſo taki, ki ſo she vezh dni od mrasa vterpnjeni bili, sopet oshivéli. To je savoljo tega mogózhe, ker mras brani, de trupla tako kmalo gniti in trohnéti ne sazhnejo, kakor zhe kdo vtone, ſe saduſhi i. t. d. Dolshnoſt je tadaj vſaziga zhloveka, gori imenova- nih pripomozhkov netrudama in nar menj ſkosi ſhtir ure ſe poſlushiti. Nar potrebnejſhi je pa, de ſe smersnjen prav po zhaſi ogréva, sakaj smersnjenza she pomozhek dober iskasal, kadar she vſe druge sdra- vila is apoték niſo nizh pomagale. Dr. Bleiweiſ. ſneg greje, zhe ga s njim odeneſh. Torej le po- zhaſi na toplo! Kakor ſe tlezh otrínk na ſvezhi ſhe vshgè, zhe ſe polagama podpíhava; zhe ſe pa ſilno va-nj piha, pa vgaſne. Smersnjenez ſe torej ne ſmé nikoli prez v toplo hiſho prineſti. V ſnegu mora leshati, dokler ſe mu udje ne omajejo, in ſe shivot ne otaja. Nameſt rastajaniga ſnega ſe mu mora drugi perkladati. Glava in vrat ſe mu morata med tem neprene- hama s ſnegam dergniti. Zhe ſnega ni, ſe morajo rjuhe ali kozi v nar merslejſhi vodi namozhiti, in shivot va-nje saviti, in pa perlivaje mersle vode ſe mora smiram hladiti, dokler ſe shivot ſam ne ogreje in ne oshivi. Potlej ſe mora v ſuhe rjuhe saviti, v pogréto poſteljo poloshiti, in pa s vinam ali s shganjem ſmukati in dergniti; hiſha pa ne ſme sakurjena biti. Kadar ni ne koza ne rjuhe, ſe mora v korito djati in mersle vode na-nj vlivati. Med tem ſe mu mora po shivotu ſmukati, dokler ſe v vodi ne otaja. Potlej ſe mu ſhe le ſme ſzhaſama mlazhne vode perlivati; tode obras mu je ſhe smiram tréba omi- vati s merslo vodo. Zhe le ſhe ne sazhne dihati, in ſe ne oshivi, shivot pa vender she volnejſhi prihaja, takrat je tréba va-nj pihati, ga drashiti po goltu, s peréſam v olje pomozhenim ga shgetati, jesik mu s ſoljo dergniti, ali mu pa ſalmjaka kake kaplize na jesik kaniti. Na shlizhizo ſe mu morajo rutize s jeſiham ali kafrovzam pomozhene pokladati; zhe ima zheljuſti terdo saperte, jih je tréba s kafrovzam ali shga- njem méti in masati. Kadar ſe pa sazhenja oshivljati, mu je tréba dati piti zhaja (Thee) diſhezhih sélſh, in majzhizno jeſi- ha. Vina ali druge mozhne pijazhe ſe mu pa ne ſme dajati. Sdaj je tréba shivot v gorke rjuhe saviti, v poſteljo poloshiti, in pa ogrétih kamnov okoli nje- ga djati. Zhe je ſhe smiram omamljen, mu je tréba s jeſiham sméſhane vode piti dajati in mozhnih der- ſkel v zheva odsad. Oshivljenza rada huda mersliza tréſe, takimu je tréba puſhati na nogi ali pa na roki. Potlej pa mora per pokoju biti, in pa topli- ga zhaja ſe mu mora piti dajati. Vſaki smersnjen dél shivota ſe mora s ſnegam dergniti, dokler ſneg smerslote na-ſe ne potégne. Kteri ſo ſizer hudo omersnili, pa de vender ſhe shivé, je tréba ravno tako s njimi ravnati, de ſe namrezh le pozhaſi ogrévajo. Ker smersnjenez vezhdel savoljo tega umerje, ker ga mertvud (boshji shlak) sadéne, ſe mora, kadar neſrezhni sopet oshivi in toshi, de je sló omotzhen in de ga glava bolí, po sdravnika po- ílati, de mu puſha. — Kar pa osebljino poſamesnih udov shivota tizhe, je bilo shé vezh pripomozhkov naſvetovanih; tode malo dobrih. Vſaka baba kaj drusiga ve. Prav koriſtno je vſe, kar goſpod tehant v gori imenova- nih bukvih ſvetovajo. Med vſimi pomozhki, — pa ne samirite mi neſnashniga sdravila — ſe mi je smiraj ſvoja voda (Urin) ſkasala, slaſti, ktero ſmo sjutraj puſtili, ker ima vezh ſalmjaka v ſebi. Pogréti ſe mora toliko, de jo zhlovek lahko ſterpi in smersnjen ud ſe mora v nji kake pol ure dershati, in to ſe tolikokrat ponovi, de osebljína preide. Pri vêzhih ſe mi je ta Shaloſtna povéſt. (Goſpod Dr. Şhimen Klanzhnik umerl.) S shaloſtjo damo vediti, de je v boshji previdnoſti ſklenjeno bilo, tega méſza sopet veliko obetniga rojaka is poſvétnoſti v vezhnoſt vséti. Goſpod Shi- men Klanzhnik, dohtar ſ. piſma, uzhenik deſete ſhole, je namrezh v 34. letu shivljenja po dolgi bo- lesni na pluzhih, umerl. Duhovne ſhole ſo uzhe- niga moshá, zerkev je brumniga ſlushabnika, ſlo- venſhina sveſtiga prijatla, njegova rodovina pa dobrotniga podpornika sgubila. V ſlovenſkim jesiku je rajnki vezh ſpiſal, kakor v letu 1840: „Petére Mojseſove bukve“ — „Bilje in zherna maſha“ — „Napeljevanje k poboshnimu shivljenju in lepímu sadershanju", — v létu 1841: „Premiſhljevanja in molitve sa bolnike.“— „Napeljevanje k poboshnímu shivljenju" je rajnki po modrim povelju miloſtljiviga Firſhta goſpoda Antona Alojsa, naſhiga prezhaſtit- ljiviga Şhkofa is nemſhkih bukev Brikſenſkiga Firſhta in Şhkofa Bernarda Galura v krajnſki jesik pre- ſtavil in Slovenzam v teh bukvizah poduzhenje po- délil, ki takiga v ſvojim jesiku poprej ſhe niſo imeli. Imenovane bukvize ſo v ſedmere poglavja rasdeljene: I. Od ljubésni in zhaſti, ki ſmo jih Bogú dolshni. II. Od zhloveka in zhloveſhkiga rodu. III. Per- pravljanje k sadershanju do ljudi. IV. Od sader- shanja ljudi, ki moraj ſkupaj shiveti. V. Od sa- dershanja sunej hiſhe. VI. Od sadershanja v mno- gotérih okoljſhinah in do mnogotérih ljudi. VII. Od sadershanja do neúmne shivine.—Voſhil bi, de bi te bukvize vſak hiſhni goſpodar ſlovenſkiga naroda per ſvoji hiſhi imel ter otrozi in drushina is njih poboshniga shivljenja, pa tudi lepiga sadershanja med ſeboj in proti drugim ljudem ſe vadili! Dr. Bleiweiſ. Urno, kaj je noviga? (Nek vreménſki prerok) je prerokoval, de bo ſedmiga Proſénza, to je, pretezheno nedeljo, nar vezhji mras letaſhnje sime in drusiga velikiga Şerpana nar vezhji vrozhina letaſhnjiga polétja.— Kdo mu je to rasodel? — Ena je she boſa! U Ljubljani U Krajnju Shitni kup. 5. Proſénza. 2. Proſénza fl. kr. fl. 1 mernik Pſhenize domazhe banaſhke Turſhize . Sorſhize . . Ershi . . Jezhmena. Proſa . . Ajde . Ovſa 1 1 1 „ 1 — 1 1 1 1 3 3 38 Zena preſhizhev v Krajnju 2. Proſénza: Preſhizhi téshejſhi ſorte po 5 1/2 do 6 krajzarjev funt. loshejſhi ſorte po 4 1/2 do 5 krajzarjev funt. „ Şhpèh po 13 goldinarjev zent. kr. 28 27 5 11 37 Danaſhnimu liſtu je zheterti ſpiſek imén delésh- nikov téh noviz perdján. V Ljubljani. Natiſnil saloshil Joshef Blasnik.