ŠOLSTVO IN PRAVO ZOOMTVI mag. Domen Petelin, univ. dipl. pravnik V stalnem tematskem sklopu Šolstvo in pravo vam avtor mag. Domen Petelin s svojimi prispevki poskuša odgovoriti na številna odprta vprašanja s področja šolskega prava. Glede želenih vsebin pri- hodnjih prispevkov ali dilem glede vsakokratnega aktualnega prispevka se na avtorja lahko obrnete preko elektronskega naslova petelin.domen@gmail.com. Pri ZOOMTVI ne gre za novo televizijsko postajo in za Sodelovanje strokovnih centrov z vrtci in šolami skrajšani naziv ZOOM Televizije Iran, ampak za nov Strokovni center v skladu s 6. členom ZOOMTVI sistemski zakon – Zakon o obravnavi otrok in mlado- otroku s čustvenimi in vedenjskimi težavami nudi stnikov s čustvenimi in vedenjskimi težavami in mo- kontinuiteto pomoči, ki zajema: tnjami v vzgoji in izobraževanju (Ur. l. RS, št. 200/20; v • svetovanje vrtcu, šoli ali staršem, lahko pa tudi nadaljevanju ZOOMTVI), ki velja od 13. 1. 2021. za otroka pomembnim osebam, • pomoč mobilnega tima, ZOOMTVI ureja celovito obravnavo otrok in mlado- • pripravo strokovnega poročila mobilnega tima. stnikov (v nadaljevanju: otrok) s čustvenimi in ve- denjskimi težavami, ki so vključeni v vrtce in šole, Svetovanje se izvaja po pisnem zaprosilu vrtca ter otrok s čustvenimi in vedenjskimi motnjami, ali šole1, ki s svojimi strokovnimi delavci otroku s ki so nameščeni v strokovnih centrih za otroke s čustvenimi in vedenjskimi težavami ne zmore več čustvenimi in vedenjskimi težavami ter motnjami, zagotavljati ustrezne pomoči. Vrtec ali šola zapro- to je v vzgojnih zavodih in mladinskih domovih. V silu priložita tudi poročilo, iz katerega je razviden prispevku se bom omejil zgolj na vlogo in (nove) obseg in vrsta pomoči, ki je bila predhodno zago- pristojnosti strokovnih centrov, ki so pomembne tovljena otroku. za delo vrtcev in šol. Strokovni center odloči o zagotavljanju pomoči (svetovanja) v desetih dneh od prejema zaprosila. V kolikor strokovni center presodi, da svetovanje ne zadošča, ravnatelj strokovnega centra v najkraj- šem možnem času oblikuje mobilni tim, v kate- rem sodelujejo strokovni delavci različnih strok glede na težave posameznega otroka. Mobilni tim skupaj z vrtcem ali šolo in starši načr- tuje posamezne cilje za premagovanje čustvenih in vedenjskih težav otroka, izvaja pomoč, spremlja doseganje ciljev ter načrtuje morebitno nadaljnjo pomoč. Mobilni tim po končani obravnavi za vrtec ali šolo pripravi strokovno poročilo. KURIKULUM, šolsko pravno svetovanje, d.o.o. V kolikor še nimate imenovane strokovne pooblaščene osebe za varstvo osebnih podatkov (po GDPR), se obrnite na KURIKULUM, šolsko pravno svetovanje, d.o.o.. Nedvomno najbolj ugodna in strokovna rešitev za posodobitev in uskladitev do- kumentov s področja varstva osebnih podatkov. Zaupa nam že veliko število vrtcev, osnovnih šol in glasbenih šol. Prepričajte se še vi! Kontakt: info@kurikulum.si www.kurikulum.si 80 1 Za svetovanje lahko strokovni center pisno zaprosijo tudi starši, mladostnik ali center za socialno delo. 2 Otrok se namesti v strokovni center z odločbo sodišča, pri nujnem odvzemu otroka pa tudi s strani centra za socialno delo (8. člen ZOOMTVI). 3 Skupina v dnevni obliki dela, stanovanjska skupina, vzgojna skupina, intenzivna skupina, mladinsko stanovanje (več v 13. členu ZOOMTVI). 4 Pred vstopom v osnovno šolo se otroci v strokovni center ne nameščajo (tretji odstavek 182. a člena Družinskega zakonika). Didakta V kolikor pomoč mobilnega tima ne zadošča, mo- bilni tim v strokovnem poročilu predlaga nadaljnjo pomoč otroku, in sicer: - uvedbo postopka usmerjanja, - vključitev v dnevne oblike dela, - napotitev v center za zgodnjo obravnavo ozi- roma za duševno zdravje ali - da pobudo pristojnemu centru za socialno delo za obravnavo družine v okviru njegovih pristojnosti. Vrtec ali šola po izdaji strokovnega poročila z njim seznani starše. Strokovno poročilo vrtec ali šola vlo- ži v osebno mapo otroka ali učenca. Naloge strokovnih centrov Strokovni centri na podlagi 4. člena ZOOMTVI izva- jajo naslednje preventivne naloge: - nudijo pomoč otrokom s čustvenimi in ve- denjskimi težavami, - nudijo pomoč in podporo vrtcem, šolam in zavodom za vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami pri delu individualizirani program po potrebi dopolnjuje in z otroki s čustvenimi in vedenjskimi težavami spreminja, a najmanj dvakrat letno evalvira ter z ter motnjami, evalvacijo seznani pristojno sodišče in center za so- - nudijo strokovno podporo staršem, zakonitim cialno delo (11. člen ZOOMTVI). zastopnikom ali rejnikom in drugim za otroka pomembnim osebam, Strokovni center je dolžan poskrbeti, da se otrok - izvajajo dodatno strokovno pomoč v skladu z vključi v osnovnošolski ali srednješolski izobraže- Zakonom o usmerjanju otrok s posebnimi po- valni program5, v izobraževanje odraslih ali pro- trebami (v nadaljevanju: ZUOPP-1), gram produkcijske šole6, ki je del vzgojnega pro- - vključujejo otroke in mladostnike v različne grama7. dnevne oblike dela. Odločba o usmeritvi Strokovni centri za nameščene otroke2: Kadar ima otrok ob namestitvi v strokovni center - zagotavljajo vse vrste namestitev, odločbo o usmeritvi na podlagi ZUOPP-1, mora - izvajajo vzgojni program in zagotavljajo vse strokovni center v skladu s 15. členom ZOOMTVI v vrste skupin za vzgojo v strokovnem centru in 15 dneh od izvršljivosti odločbe sodišča o tem ob- oblik dela3, vestiti Zavod RS za šolstvo, ki na podlagi odločbe - zagotavljajo vključitev v osnovnošolske in sre- sodišča znova odloči o usmeritvi otroka, pri čemer dnješolske izobraževalne programe4, upošteva, katero pomoč otrok že prejema v okviru - nudijo celostno, multidisciplinarno obravnavo programov v strokovnem centru. v sodelovanju z drugimi službami, ki obravna- vajo otroka, Zavod RS za šolstvo bo tako lahko na podlagi 38. - nudijo podporo po izteku ukrepa sodišča. člena ZUOPP-1 in brez novega strokovnega mne- nja zgolj spremenil točko izreka v odločbi o usme- Ravnatelj strokovnega centra za vsakega otroka ritvi, s katero je določen vzgojno-izobraževalni za- v osmih dneh po namestitvi imenuje strokovno vod, v katerega je otrok po novem vključen, kadar: skupino, v kateri sta poleg strokovnih delavcev • bo otrok nameščen v strokovni center izven strokovnega centra tudi predstavnik pristojne- dosedanjega kraja bivanja in ga centra za socialno delo in predstavnik šole, v • izobraževalni program ne izvaja strokovni cen- katero je otrok vključen. Strokovna skupina v 30 ter v okviru t. i. notranje šole. dneh od imenovanja v sodelovanju z otrokom in njegovimi starši pripravi individualizirani program. V večini primerov pa bo moral Zavod RS za šolstvo V njem na podlagi pogovora z otrokom in starši na podlagi novih dejstev in pridobljenih dokazil ter dokumentacije določi cilje in oblike ter meto- pridobiti strokovno mnenje komisije za usmer- de dela z otrokom, oblike sodelovanja s starši ter janje otrok s posebnimi potrebami in na podlagi nosilce posameznih dejavnosti. Strokovna sku- tega mnenja izdati novo odločbo o usmeritvi, s ka- pina v sodelovanju z otrokom in njegovimi starši tero se bo nadomestila do tedaj veljavna odločba. 81 5 Ne glede na Zakon o gimnazijah in Zakon o poklicnem in strokovnem izobraževanju se čas izobraževanja med namestitvijo ne upošteva pri skupnem obsegu trajanja srednješolskega izobraževanja. V času namestitve se mladostnik lahko vpiše v srednješolske programe tudi, če je pred namestitvijo že presegel predpisani skupni obseg trajanja srednješolskega izobraževanja. 6 Otrok ob vključitvi v program produkcijske šole pridobi status dijaka. 7 Mladostnik se v času namestitve, če se ne izobražuje, lahko zaposli. Didakta