Prvo berilo in slovnica za slovenske ljudske šole. Sestavila A. Kazinger in A. Žumer, ljudska učitelja. — Natisnila in založila ,,Ig. pl. Kleinmayr in Fed. Bamberg". — V Ljubljani 1885, v 8ki, 96 strani. — Cena vezani knjigi 24 kr. (Konec.) Tiskovnih napak je malo. Takim prištevam: česenj (česen), plame (plamen), leskače (leskeče), rezgače (rezgeče) in morda še kak. Mnogo jih je pa zoper besedni red, katerih napak vse mrgoli posebno po naših časnikih, tako da človeka prav po ušesih reže, če ima le še kaj jezikovega čuta. Naj pri tej priliki navedem ona zlata pravila, katera nam je gospod Cigale podal za besedni red leta 1875., v 5. in 6. listu ,,Novic'a naj izverstnejšim učiteljem spisati naročili; da so zopet vse spise sami pregledali in popravili. — Tako so bile po versti vse šolske knjige pod njih vodstvom izdelane in od vlade poterjene. Izdelali so pa dvojno versto šolskih knjig: eno za celo slovenske šole, drugo pa za slovensko-nemške šole na takih krajih, kjer je znanje nemškega jezika otrokom zares koristno ali celo potrebno (Kosar v Drobt.)". — Kar zadeva red, naslov, leto, v kterem so si knjige nasledvale, naj bi sčasoma določili šolski možje . . In einem Ministerial-Rescripte heisst es: man schatze sich gliicklicb, in seiner Person einen Mann gefunden zu haben, welcber Beruf, Autoritat, Wissenschaft und Erfahrung auf eine solche Weise vereinigt, dass das Unternehmen, um welches es sich zum Besten der Schulkinder handelt, dadurch einem guten Erfolge mit Sicherheit zugefiihrt wird (Kosar A. M. Sl. str. 252). — Da bi učitelji umeli te knjige prav in dobro rabiti, je spisal Slomšek posebno podučenje po geslu: Pred, ko govoriš, se uči (Eccli. 18, 19) ter ga priobčil v Drobtinicah 1. 1861 str. 275 — 288: BKratko vodilo za malo in veliko ,Berilo'. Blagim učiteljem dober svet" — tako po domače, da naj se vsaj nekoliko pokaže na pr.: »Deveto leto že novi Abecednik, malo in veliko Berilo, pa Ponovilo za šole na kmetih imamo, samo slovenske, pa tudi slovensko - neinške knige, kakoršnjih šola potrebuje. Veliko jih čujemo hvaliti, pa še veliko več grajati, rekoč: da ni neumnejših šolskih knižur, kakti so nove berila. Vsak jih sodi po svojem kopiti, kar enemu dopada, to drugemu merzi; nam se pa zdi, da večidel obsojevavcev le po škorji sodi, in šolskih knig le malo ali pa celd ne pozna. Potreba je zatorej, da jih kratko pretresemo in pa jih rabo nekoliko pokažemo; kajti nas skušnja učf, da izmed desetero učiteljev jih devet s šolskim berilom prav ne ravna, zato pa tudi slabo opravlja. Godi se jim, kakor vojakom, ki svoje puške dolžijo, ako dobro ne strelijo; pa puška je nedolžna, če vojak streljati prav ne zna. Dober svet je zlata vreden, ako ga zvesto poslušaš, pa tudi modro poskušaš. — Namen šolskib Beril ... — Poraba . . Ima li orglar še tako dobre orgle, ako dobro orglati ne zna, mu bojo slabo pele; so li pa orgle srednje vrednosti, bojo dobro žvižgale, če le dobremu organistu v roke pridejo. Ravno taka se šolskim knigam godi . . — So neutnni starši, ki svojo deco zato v šolo dajajo da bi se neumšine naučili, ter mislijo, da je dobra šola taka, v kteri se deca neumškovati prav debelo učijo, če ravno poleg neumškovanja Boga, očeta in matere svoje pozabijo. Taka gola neumškutarija v šoli je morija žlahtnega serca in blagega slovenskega duha. Iz takih neumškutarskih šol prirastejo mladi bahači, pa stari berači, perteni kmetiški gospodje, pa slabi orači in gospodarji za jokati. Znajo debelo govoriti, dobrega storiti pa malo. Neso li ravno taki poneumčeni modrovavci pervi podpihovavci in puntarji bili? Jeli tega nemška beseda kriva? Ne daj Bog! Krivo podučevanje v neutnščini to dela, ako se za neuraščine del drugi veliko potrebnejši nauk zamudi, in deci, ki verlo neumško zna, gerdi napuh vsadi. ki zarodi napačnost, gizdost in nepokoršino, ki so rojnice vsake gerdobe in nesreče. Jeli ne pride naj več študiranih kmetov na boben? — Res je, da v naših dneh tudi priprosti kmetič nemške besede potrebuje, in v naših urednijah in pisarnicah težko kaj opravi, če po nemško povedati ne zna, kaj bi rad, dokler je, žalibog, še toliko urednikov, kterih je sram slovenske besede, ter mislijo, da se morajo zavoljo njih vsi Slovenci nemško učiti. Zato imamo šole slovensko-nemške in Berila v dvema jezikoma, ter Čutimo staro resnico pregovora, ki veli: BKolikor jezikov znaš, toliko človekov veljaš". Ali nemšina bodi šolske omike naveržek, ne pa edina modrost. Ravnopravnost tirja pa tudi od Nemcev, kteri na slovenski zemlji živijo, da se učijo jihovi otroci slovenšine. Nemška ošabnost slovenski jezik zaničuje, pa ne modrost. Modri učitelj zatorej skerbi, da se tudi neinSka mladež slovenšine nauči v pomešanih šolah. Težek jarm nosijo učitelji, kteri v ednem jeziku učijo; dvakrat težavneje delo pa je, po slovensko in neinško deco šolati, ia šolnik, kteri to dobro zna, je dvojne hvale vreden, pa tudi dvojnega plačila . . — Stan učiteljski je sicer težaven in potiven stan; kdor ga prav spozna, njegovo ceno visoko spoštuje. Moder in priden šolnik človeškemu rodu veliko več koristi, kakor naj slavniši vojskovodja, kteri sovražnike strahuje, ter premaguje kraljestva in užuga varoši. Učitelj v tihem, neznanem kraju dobro sadi in polivaje skerbi za boljše ljudi in bolje čase. Naj si ga ravno svžt ne spozna in večidel slabo plačuje, v bukvah večnega življenja se sveti njegovo ime, in ined svetniki bo njegovo plačilo. Pa tudi vsem slabim in zanikarnim šolskim učiteljem gorje, po kterih se svet pohujšuje! Bolje bi bilo celino kopati, ali pa derva sekati, kakor naj žlahtneje blago, drago deco slabo učiti in pa divjake rediti. V naj globljejši peklensko brezdno pridejo slabi starši, verh slabih staršev pa zanikarni učniki. Bog nam pomagaj!" Kar je tukaj povedal po vseh ustih po slovensko, izpregovoril je bil resnobno vže po neraško 1. 1848 v Šent-Andražu v prvem učiteljskem zboru, iz kterega naj vže zarad .Učit. Tov." posnauiem pričetek z dovtipno opazko p.: ,,Seid mir gegriisst, Manner der Schule .. .Meister der Schule mochte ich euch am liebsten nennen; einen schonern, bedeutungsvollern Namen als Schulmeister*) kenne ich nicht. Wer es noch nicht wiire, der moge es werden; — und eben diese unsere ehrenwerthe Versammlung soll ihr Scharflein redlich beitragen, auf dass jeder aus ihnen Meister seines so hohen — unendlich wichtigen Amtes werde, dessen gute oder schlechte Verwaltung grosse — unberechenbare Folgen fiir Kirche und Staat, fiir Zeit und Ewigkeit hat." *) Ein ehrenfester Schulmann einer benachbarten Stadt nannto sich am liebsten Schulmeistar. Als ihn Andere daruber scherzweisc aufzogen, entgcgnete er: nJa, Schulmcister bin ich, und nicht pin snlcher Pfuscher als ihr." Er klopfto darnach auf seine Tabakdose, uud gab ilmen zu schuupfen iTbtol. Zeitschrift 1848 S. 181).