REVIJA INOVATIVNA PEDAGOGIKA JOURNAL OF INNOVATIVE PEDAGOGY Letnik 1, Št. 2 (2025), Stran: 305-312 https://doi.org/10.63069/f5n4vg78 - 305- VPLIV UPORABE ORODJA CANVA NA MOTIVACIJO IN PRAVILNOST ZAPISA BESED PRI POUKU ANGLEŠČINE V 5. RAZREDU 1Polona Lešnik 1Osnovna šola Cirkovce,, Slovenija Abstract Prispevek predstavlja, kako uporaba digitalnega orodja Canva vpliva na motivacijo in pravilnost zapisa besed v angleščini v 5. razredu. S prispevkom želimo spodbuditi učitelje k rabi digitalnih orodij pri poučevanju tujega jezika, zlasti pri nalogah, ki so učencem sicer manj ljube. Petošolci so pri pouku angleščine s pomočjo orodja Canva zapisali in oblikovali recept v angleškem jeziku. Motiviranost in pravilnost zapisa smo raziskovali s pomočjo študije primera in z metodo komparacije. Ugotovili smo, da so bili za pisanje recepta enako visoko motivirani tako deklice kot dečki, saj med delom s Canvo niso želeli odmora. Prav tako so bili motivirani tako učno uspešni učenci kot tudi učno šibkejši učenci, ki so sicer manj motivirani za učenje angleščine. Z metodo komparacije smo ugotovili, da je bilo manj napak pri zapisu besed pri vseh učencih, saj so lahko uporabili programsko orodje za preverjanje črkovanja besedila. Učenci so povedali, da so doma samoiniciativno ustvarili nove digitalne vsebine s pomočjo Canve, kar dodatno nakazuje na vpliv uporabe Canve na motivacijo. THE IMPACT OF USING CANVA ON MOTIVATION AND THE ACCURACY OF SPELLING IN GRADE 5 ENGLISH LESSONS Abstract The article presents the impacts of using the online platform Canva on motivation and spelling accuracy in Grade 5 English lessons. This article aims to encourage teachers to integrate digital tools into foreign language teaching, particularly for tasks that pupils might otherwise find less engaging. Grade 5 pupils wrote and designed a recipe in English using the Canva tool during their English lesson. The research was conducted through a case study and a comparative method. The data showed that girls and boys were equally motivated to write the Ključne besede: digitalne veščine, Canva, motivacija, angleščina, pravopis, 5. razred Keywords: digital skills, Canva, motivation, English language, spelling, Grade 5 Copyright: © 2025 Avtorji/The author(s). To delo je objavljeno pod licenco Creative Commons CC BY Priznanje avtorstva 4.0 Mednarodna. Uporabnikom je dovoljeno tako nekomercialno kot tudi komercialno reproduciranje, distribuiranje, dajanje v najem, javna priobčitev in predelava avtorskega dela, pod pogojem, da navedejo avtorja izvirnega dela. (https://creativecommons. org/licenses/by/4.0/) Polona Lešnik -306- recipe, as none of them requested any breaks during the Canva activity. Furthermore, pupils with varying levels of academic success both high- achieving and those struggling more with English were similarly motivated to participate. The comparative analysis showed a reduction in spelling errors across all pupils, as they were able to use the tool’s spell-check function to correct their mistakes. The pupils also reported creating new digital content independently at home using Canva, which further suggests the positive impact of using Canva on their motivation. 1 UVOD 1.1 MOTIVACIJA PRI UČENCIH Pozitivno motivirane učence je lažje in prijetneje poučevati, saj so bolj pripravljeni na pouk, aktivno sodelujejo in dosežejo boljše rezultate kot nemotivirani učenci. Motivacijo pri tujejezikovnem pouku lahko razdelimo tudi na notranjo in zunanjo, ki je za učitelje bolj pomembna, saj imajo na njo določen vpliv. Ta členitev se nanaša na izvor motivacije, če ta prihaja iz okolice ali učenca samega. Notranja motivacija je bolj značilna za otroke, saj s starostjo upada. Kadar želimo notranjo motivacijo ločiti od zunanje, se vprašamo, ali bi nekaj naredili tudi, če za to ne bi bili nagrajeni ali kaznovani (Čok idr., 1999). Notranje motivirani učenec se uči zaradi znanja in ne zaradi kakršnekoli zunanje spodbude. »Notranje motivirani učenec je pozoren med procesom pridobivanja znanja, večja je njegova pripravljenost za sodelovanje, zato je njegovo znanje kvalitetnejše in trajnejše. Povzroča tudi, da vlaga v delo večji del energije. Tak učenec doživlja svoje uspehe in neuspehe kot informacijo o svojem delu in ne kot nagrado ali kazen« (Razdevšek-Pučko, 2001). 1.2 PISANJE PRI POUKU ANGLEŠČINE V drugem vzgojno-izobraževalnem obdobju učenci pri pouku angleščine še zmeraj spoznavajo temeljna načela za zapisovanje v angleščini ter razmerja med glasovi in zapisom. Učitelj sistematično nadgrajuje spretnosti pisanja in pisnega sporočanja. Sprva na ravni povedi in dopolnjevanja ter tvorbe kratkih in preprostih besedil na podlagi vzorčnih besedil (Digitalizirani učni načrt angleščina, 2024). Pri pouku angleščine se razvijajo različne veščine in se prepletajo različne komunikacijske dejavnosti. Kot ugotavlja Mejač (2015) kot najtežjo dejavnost učenci navajo pisanje, sledita branje in govorjenje ter nazadnje poslušanje. Kot razloge, da je pisanje najtežja komunikacijska dejavnost, učenci navajajo, da se besede drugače zapišejo kot izgovorijo, da se nekatere besede zapletene, da Revija Inovativna pedagogika/Journal of Innovative Pedagogy -307- si ponekod sledita dve enaki črki, da so v besedah črke w, x, y, q. Dagarin Fojkar idr. (2009) ugotavljajo, da glede na to, da je angleščina jezik z zelo slabim ujemanjem zapisov in glasov, predstavlja opismenjevanje mlajših slovenskih učencev v angleščini velik izziv. Ena izmed največjih preprek je razlika med glasvonim sistemom, ki ga sliši, in pisnim sistemom, ki ga vidi. Otroci, ki se učijo angleščine kot tujega jezika, pogosto doživljajo še eno vrsto porajajočega pisanja. Ta se pojavlja, ko učenci neko besedo znajo izgovoriti, niso pa še dovolj izpostavljeni njeni pisni obliki, da bi jo znali tudi pravilno napisati. Učitelji pa morajo vedeti, da lahko učenci hitro izgubijo voljo, če jim besede, za katere vedo, da jih pravilno izgovarjajo, označujejo kot napake, ko jih pišejo (Dagarin Fojkar, Sešek, Skela, 2009). 1.3 VKLJUČEVANJE RAZVIJANJA DIGITALNIH KOMPETENC V POUK Učni načrt za angleščino (2016) navaja, da sodobna digitalna tehnologija učitelju omogoča uvajanje raznolikih oblik in metod dela v pouk. Učenje s pomočjo sodobne tehnologije učence večinoma zelo motivira, zato je tako delo usmerjeno v hitrejše in kakovostnejše doseganje ciljev pouka predmeta. Učenci pri pouku tujega jezika razvijajo digitalno zmožnost, tako da je uporaba digitalnih orodij v podporo ciljem pouka. Vključevanje le- teh v pouk je smiselno le, če ta prispeva k lažjemu razumevanju učnih vsebin, ohranjanju motivacije za učenje in izboljšanje učnih dosežkov. 1.4 CANVA KOT DIGITALNO ORODJE V ŠOLSKEM PROSTORU Canva ponuja učiteljem uporabnikom prijazno orodje za ustvarjanje vizualno privlačnih in sodelovalnih učnih virov. Spodbuja učenje, ki temelji na projektih, izboljšuje kreativnost in sposobnosti sodelovanja ter ponuja enostavno dostopne funkcije, ki prispevajo k pozitivnemu učnemu okolju. Ena ključnih prednosti Canve je njena dostopnost. Z brezplačno osnovno različico in uporabniku prijaznim vmesnikom je Canva idealno orodje za učence osnovnih šol, ki morda nimajo veliko izkušenj z digitalnimi orodji. Študije poudarjajo, da preprosta oblika Canve in obsežna knjižnica predlog omogočata dostopnost širokemu spektru uporabnikov, ne glede na njihovo tehnološko usposobljenost (Zulmaidi, Ismail, Nasir, Yunus, 2024). 1. 5 CANVA KOT PODPORA PISALNIM VEŠČINAM Uporaba oblikovanja v nalogah pisanja omogoča učencem, da vizualizirajo svoje misli in predstavijo svoje ideje na bolj prepričljiv in zanimiv način. Poleg tega integracija besedila in vizualnih elementov spodbuja učence, da kritično razmišljajo o tem, kako strukturirati Polona Lešnik -308- svoje sporočilo. Ustvarjalnost pri pisanju ne samo da izboljša sposobnost učencev, da bolj jasno izrazijo svoje misli, temveč jih tudi spodbuja, da predstavijo vsebino bolj nazorno. Z združevanjem ustvarjalnosti in kritičnega razmišljanja Canva naloge pisanja spreminja v projektne dejavnosti, ki učencem omogočajo raziskovanje različnih predstavitev svojih idej. Fleksibilnost orodja omogoča učencem, da preizkušajo različne formate, vključno z infografikami, objavami na družbenih omrežjih in oglasi, kar ponuja številne možnosti za ustvarjalno izražanje. S tem Canva ponuja most med tradicionalnimi nalogami pisanja in bolj dinamičnimi digitalnimi oblikami komunikacije, s katerimi se bodo učenci srečali v svojih prihodnjih karierah (Jamaludin, Sedek, 2023). Študija, ki so jo izvedli Fauziyah, Widodo in Yappi (2022), je pokazala, da je uporaba Canve znatno izboljšala pisalne veščine učencev - boljšo organizacijo in jasnost v svojem pisanju. Poleg tega so učenci poročali, da jih je uporaba Canve motivirala, da so se bolj poglobljeno ukvarjali s pisanjem, še posebej zato, ker jim je orodje omogočilo, da so svoje pisanje vizualizirali. 1. 6 VPLIV UPORABE CANVE NA MOTIVACIJO IN PRAVILNOST ZAPISA Pri pouku angleščine se opaža, da učenci od vseh štirih komunikacijskih dejavnosti najmanj radi pišejo. Ob tem se pri zapisu pojavlja precej pravopisnih napak pri zapisovanju besed, saj besedišče ni več samo osnovno. V prispevku smo zato raziskovali, kako uporaba digitalnega orodja Canva vpliva na povečanje motivacije in pravilnosti zapisa besed v angleščini v 5. razredu, saj to digitalno orodje omogoča, da zapisano besedilo podpremo z likovno podobo. V raziskavo je bilo vključenih 18 petošolcev, šest deklic in 12 dečkov. Motiviranost in pravilnost zapisa smo raziskovali s pomočjo študije primera. Učenci so pri pouku angleščine najprej spoznali značilnosti recepta in potrebno besedišče. Naslednji dve uri so učenci spoznali digitalno orodje Canvo in recept zapisali in oblikovali s pomočjo tega orodja. Najprej so se prijavili s svojim AAI računom, kar jim je omogočilo brezplačno uporabo orodja. Medtem smo ves čas opazovali, koliko so bili petošolci motivirani za pisanje z uporabo Canve. Na koncu obeh ur smo s pomočjo intervjuja učencev dobili podatke o njihovem mnenju o delu z digitalnim spletnim orodjem. Čez en mesec so učenci enako besedilo prepisali še z roko. Nato smo z metodo komparacije primerjali oba izdelka učencev - napisanega z roko in oblikovanega s pomočjo Canve. Prešteli smo število napak pri zapisu besed, ko so uporabili Canvo in ko so besedilo zapisali ročno. Ponavljajoča se ista napaka se je upoštevala kot ena napaka. Nato smo skupno število napak delili s številom vseh učencev in tako dobili povprečno število napak pri ročnem pisanju in pri Revija Inovativna pedagogika/Journal of Innovative Pedagogy -309- uporabi Canve. Tako smo ugotovili, ali raba Canve vpliva na manjše število napak pri zapisu besed. S tem prispevkom želimo spodbuditi učitelje v drugem vzgojno-izobraževalnem obdobju k rabi digitalnih orodij pri poučevanju tujega jezika, zlasti pri nalogah, ki so učencem sicer manj ljube. Učenci bodo ne le bolj motivirani, pač pa bodo razvijali tudi svoje digitalne veščine. 2 REZULTATI Ugotovili smo, da so učenci k oblikovanju besedila v angleškem jeziku pristopili visoko motivirani, saj so s svojimi kretnjami, mimiko in izjavami kazali navdušenje. Vsi učenci so se najprej lotili likovne podobe izdelka. Polovica učencev (9) je za osnovo svojega izdelka izbralo že pripravljeno predlogo, polovica (9) jih je recept oblikovala povsem od začetka. Slednji so potrebovali več časa in so zato morali pohiteti s prepisovanjem besedila, kar je posledično pomenilo več napak pri zapisu. Opaziti je bilo, da so učenci, ki imajo sicer manj težav pri zapisovanju angleškega jezika, tudi pri uporabi Canve napravili manj pravopisnih napak. Učenci, ki imajo sicer več težav s pravopisom, so tudi z uporabo Canve naredili več pravopisnih napak, a manj kot pri pisanju z roko. Kot je razvidno iz spodnjih fotografij, je pri angleščini učno šibka učenka pri zapisovanju besed naredila dve napaki, ko je uporabila Canvo, in sedem napak pri zapisu z roko (Slika 1). Slika 1: Primerjava besedila oblikovanega s Canvo in s pisanjem z roko (učno šibkejša učenka) Polona Lešnik -310- V povprečju so učno šibkejši učenci napravil šest napak pri zapisu z roko in tri pri tipkanju. Učno uspešnejši učenci so pri pisanju z roko napravili v povprečju tri napake in dve pri tipkanju. V primerjavi s klasičnim pisanjem so torej vsi učenci naredili manj napak, saj so pri tipkanju besedila lahko uporabili črkovalnik na računalniku in tako napake odpravili (Slika 2). Slika 2: Primerjava števila napak pri zapisovanju besedila z uporabo Canve in pri pisanju z roko Opazili smo, da so prav vsi učenci (18) uspešno dokončali besedilo z uporabo Canve, kar pri klasičnem pisanju z roko ni uspelo enemu učencu, ki tudi sicer piše počasneje in ima težave z motivacijo za delo pri pouku (Slika 3). 2 33 6 0 1 2 3 4 5 6 7 UČNO USPEŠNI UČENCI UČNO MANJ USPEŠNI UČENCI UPORABA CANVE PISANJE Z ROKO Slika 3: Primerjava besedila oblikovanega s Canvo in s pisanjem z roko (počasnejši učenec) Revija Inovativna pedagogika/Journal of Innovative Pedagogy -311- Motiviranost za delo s Canvo se ni zmanjšala med poukom pri nobenem učencu, saj so z delom nadaljevali v naslednjo uro brez vmesnega odmora. Opaziti je bilo, da ima manjšina učencev (4) še premalo izkušenj z uporabo računalnika, saj so dlje časa iskali določene znake na tipkovnici, potrebovali so pomoč pri zapisu določenih ločil, pri popravljanju in shranjevanju besedila, a to ni zmanjšalo njihove motivacije za delo. Nekaj učencev (5) je tudi doma samoiniciativno uporabilo Canvo za tvorbo novih besedil, iz česar lahko sklepamo, da jih je raba digitalnega orodja motivirala, da so ugotovili uporabno vrednost novega znanja in ga uporabili v resnični življenjski situaciji. V zaključnem intervjuju so učenci povedali, da je bil pouk zanimiv, zabaven, ustvarjalen, da je čas hitro minil in da bi še želeli ustvarjati s Canvo. Všeč jim je, da lahko napako hitro popravijo in da lahko izbirajo med različnimi vrstami pisave. Prav tako jih učiteljica ne opozarja, da naj pišejo lepše. Največ težav so imeli s tem, katere slike vključiti v recept in kako razporediti elemente po podlagi, da bo izdelek tudi likovno ustrezen. Nekaj učencev je izjavilo, da jim je bilo najbolj všeč, da so lahko izbirali med toliko slikami (Slika 4). Pisanje z roko se večini učencev (10) v primerjavi s tipkanjem zdi dolgočasno in težje. Slika 4: Rezultati intervjuja po zaključku pouka z uporabo Canve 3 ZAKLJUČEK V raziskavi smo preizkusili vpliv uporabe spletnega orodja Canva na motivacijo petošolcev pri zapisovanju besedila v angleškem jeziku. Rezultati so pokazali, da lahko raba digitalnega orodja uspešno poveča motivacijo, da aktivno sodelujejo in dosežejo boljše rezultate. Učenje s pomočjo sodobne tehnologije učence večinoma zelo motivira, zato je tako delo usmerjeno v hitrejše in kakovostnejše doseganje ciljev pouka predmeta (Program osnovna šola angleščina. Učni načrt, 2016). Ugotovili smo, da je bilo pri vseh učencih manj napak 18 17 13 14 18 0 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 ZANIMIV ZABAVEN USTVARJALEN ČAS JE HITRO MINIL ŠE BI ŽELEL USTVARJATI S CANVO Polona Lešnik -312- pri zapisovanju besed z uporabo Canve, kot če so pisali z roko. Glede na to, da je angleščina jezik z zelo slabim ujemanjem zapisov in glasov, predstavlja opismenjevanje mlajših slovenskih učencev v angleščini velik izziv (Dagarin Fojkar idr., 2009). Zato je raba orodja, ki učencem pomaga zmanjšati število napak pri pisanju, zelo smiselna. Zavedamo se, da je bila raziskava narejena na majhnem številu učencev, a menimo, da bi večji vzorec učencev pokazal podobne rezultate. V prihodnje bi bilo zanimivo raziskati še, kako vpliva uporaba spletnega orodja Canva na pravilnost pravopisa pri učencih s posebnimi učnimi primanjkljaji. Posebej uporabna se nam zdi raba Canve tudi pri učencih, pri katerih je pisava slabše čitljiva in so likovno manj spretni, saj lahko z uporabo orodja lažje premostijo svoje primankljaje. LITERATURA Čok, L., Skela, J., Kogoj, B. in Razdevšek-Pučko, C. (1999). Učenje in poučevanje tujega jezika: smernice za učitelje v drugem triletju osnovne šole. Koper: Znanstveno-raziskovalno središče Republike Slovenije. Dagarin Fojkar, M., Sešek, U., Skela, J. (2009). Opismenjevanje v tujem/drugem jeziku na razredni stopnji. V K. Pižorn (Ur.), Učenje in poučevanje dodatnih jezikov v otroštvu (str. 220- 245). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Mejač, I. (2015). Motivacija za učenje angleščine v drugi triadi: diplomsko delo. Ljubljana. http://pefprints.pef.uni-lj.si/id/eprint/2745 Program osnovna šola angleščina. Učni načrt. (2016). Ministrstvo za šolstvo in šport: Zavod RS za šolstvo. https://dun.zrss.augmentech.si/#/ Razdevšek-Pučko, C. (2009). Motivacija in učenje: študijsko gradivo za predmeta Pedagoška psihologija [in] Psihologija za učitelje. Pedagoška fakulteta. https://books.google.si/books?id=ffFaMwEACAAJ Vuorikari, R., Kluzer, S. in Punie, Y. (2023). DigComp 2.2, Okvir digitalnih kompetenc za državljane: z novimi primeri rabe znanja, spretnosti in stališč (R. Šimec, prevod). Zavod Republike Slovenije za šolstvo (izvirno delo objavljeno leta 2022). https://www.zrss.si/wp- content/uploads/2023/08/DigComp-2-2-Okvir-digitalnih-kompetenc.pdf Zulmaidi, F. A,-Z., Ismail N. I. S., Nasir, N. S., & Yunus, M. M. (2024). How Technology Can Make Writing Fun and Effective for Pupils. Progress in Computers and Learning, 1(1), 47-60. https://karyailham.com.my/index.php/picl/article/view/17 Jamaludin, N. F., & Sedek, S. F. (2023). Canva as a digital tool for effective student learning experience. Journal of Advanced Research in Computing and Applications, 33(1), 22–33. https://doi.org/10.37934/arca.33.1.2233 Fauziyah, N. L., Widodo, J. P., & Yappi, S. N. (2022). The use of ‘canva for education’ and the students’ perceptions of its effectiveness in the writing procedure text. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 5(1). https://bircu- journal.com/index.php/birci/article/view/4359/pdf