Lepopisje na višji stopinji. (Konec.) Plede prepovedi pokonone pisave na Geškem jo v glasilu nemškega deželnega društva na Češkem v -Die Preie Schulzeitung" v 3. štev. 21. letnika dne 20. vinotoka 1894 str. 70 notica, katero prečitam doslovno: ,,Zur Steilschriftfrage. In viele Faohblatter ist eine Notiz aus den Tagesblattern ubergangen, worin es heisst, dass der Landesschulrath fiir Bohmen zu Beginn des heurigen Schuljahres angeordnet habe, es seien alle Versuche rait der Steilschrift einzustellen, und alle Schliler hatten wieder schief zu schreiben. Diese Verfugung sei auf eine Ausserung des Kaisers iiber die Steilschrift zuriickzuflihren. (Hier ist bis zur Stunde von einer solchen Verfiigung nichts beka nn t.)" Pač pa je priobčen v ,,Verordnungsblatt fiir das Volksschulwesen fiir Bohmen" 1893 štev. 5, str. 86 odlok češkega deželnega šolskega sveta, kateri odsvetuje poskušnje s pokončno pisavo ,,bis auf Weiteres." Učenci pa, kateri pišejo pokončno, naj obdržijo to pisavo. — Da se 12* rabi pokončna pisava v vseh dosedanjih razredih na Geškern, prepričal sem se iz zanesljivega vira iz Češkega. Omenjene notice glede prepovedi pokončne pisave so torej neresnične. Isto tako je neresnično, da naglašajo dotične naredbe, da ne odgovarja pokončna pisava pričakovanju in da je posebno za hitro pisanje nesposobna. Nasprotniki pokonone pisave sicer trdijo, da je pokoncna pisava za hitro pisanje nesposobna, a praksa tega ni pokazala. Recimo pa, da je to istina. Je-li to že vzrok, da se prepove pokončna pisava? Ima-li ljudska šola nalogo gojiti hitropis? Nikakor ne! Dokazalo se je statistično, da izmed 1000 učencev rabi neobhodno hitropis le 3. To minimalno število pa zgine pri učencih na deželi, ki obiskujejo jedno ali dvorazrednice. Ako temu minimalnemu številu ne zadostuje pokončna pisava, preide lahko ista pozneje k ležeči, kar ji ne bo povzročilo veliko težkoč. Nasprotniki pokončne pisave ji inarsikaj očitajo. Vsakdo pa mora pripoznati, da je za začetni pouk bolj pripravna ter da se dosežejo boljši vspehi. Zakaj ? Začetni pouk je prav za prav risanje. Mi narišemo na tablo črte, katere prerišejo učenci na tablico ali pisanko. Ako pa vidim pred seboj podobo ali stvar na vodoravnem ozadji rišem jo naravno na vodoravnem ozadji. Kar vidim poševno, rišetn poševno. Pri ležeči pisavi se to ne zgodi. Tu pišeino na šolsko tablo v vodoravne črte, vrste, poševno-ležeča znamenja. Ako bi pisal učenec ta poševno-ležeča znaraenja v vodoravne črte, bila bi podoba na tabli s podobo na tablici v popolni harmoniji. V to svrho pa mora položiti učenec tablico ali zvezek v ravno lego. Ker se pa ležeča pisava no da dobro izvršiti v ravni legi, mora učenec tablico ali pisanko poševno pred se položiti. Kaj se pa pri tem od učenca zahteva. Zahteva se od njega, da naj naredi poševno podobo iz vodoravne glavne črte šolske table v poševne črte svojega zvezka navpično k robu klopi. (Dr. Berlin in dr. Rembold zahtevata poševno pisavo, pri kateri se zvezek 30—4O°/o k robu klopi nagne, da se pišejo pismenke navpično k telesu in k robu šolske klopi.) Kar vidi otrok vodoravno drugo zraven druzega, ne inore stopinoma drugo vrh druzega prerisati. — To ni naraven pouk, zato je ležeča pisava zavrgljiva po najvažnejšem pravilu: poučaj naravno. Zdravniki in drugi učenjaki so večinoma za pokoncno pisavo. Tudi v zadnjem času se potegujejo odločno za njo. Tako so sklenili nemški naravoslovci in zdravniki dne 24. kimovca 1894 na Dunaju soglasno: ,,Obligatorična vpeljava pokončne pisave je zdravstvena zahteva."1) Isto resolucijo je soglasno sprejel higijenični kongres v Budapešti dn_ 5. kimovca 1894. *) Natančneje glej: Tagblatt der 66. Versammlung Deutscher Naturforscher und Arzte in Wien 24.—30. September 1894 Nro. _ str. 93. Razven tega so poročali dunajski politični listi: Pri obisku nadvojvode Karola Ludovika v razstavi zborovanja naravoslovcev in zdravnikov na Dunaju so vzbujale slike in pismeni izdelki pokocno pisočih otrok posebno pozornost nadvojvode. Isto tako se zanima za pokončno pisavo naučni minister, ki je ob priliki vsprejema omenjenega zborovanja pri dvoru z direktorjem Bayrjem natančneje o tem vprašanju govoril. — 29. kimovca so se zbrali udje zdravstvenega oddelka omenjenega zborovanja ter si ogledali šolo, na koji uči direktor Emanuel Bayr. Demonstracija pokončno pisočih učenk, kakor tudi onih ležeče pisočih, pokazala je eklatantno zdravstveno prednost pokončne pisave. Pisanje je v ljudski šoli važen predmet. Da pa dosežemo sraoter, se ne smemo oponašati sarao z uzornirai lepopisnimi zvezki, ne smemo biti ponosni se prištevati zagovornikom ali nasprotnikorn pokončne pisave, ampak ves pouk v pisanji mora biti tako praktičen, da učenci izstopivši iz ljudske šole zamorejo vse to, kar so se naučili v šoli, praktično porabiti. Da pa zamorejo vse to porabiti, ozirati se moramo pri pisanji na višji stopinji v prvi vrsti na njegovo porabo v vsakdanjem življenji. L. Stiasny.