22 Rajalna igra Zajček Skok Bunny Hop Movement Activity Claudia Uhan Vrtec Ciciban Novo mesto Ragovska ulica 18, 8000 Novo mesto senjaro@gmail.com Izvleček Z rajalnimi igrami vplivamo na celostni razvoj otroka, predvsem v prvem starostnem obdobju. V pris- pevku vam predstavim svoj prevod nemške rajalne igre »Zajček Skok«. Spada med umetne rajalne igre z vlogami, kar pomeni, da jo lahko prilagodimo glede na svoje želje in seveda sposobnosti otrok. Ključne besede: rajalna igra, zajček, gibalna pesem. Abstract Movement activities stimulate the overall development of children, especially during the period of infancy. In this article, the author‘s translation of a German movement activity called »Bunny Hop« is presented. It is a pretend play game, which can easily be adjusted to the learning objectives and the abilities of children. Keywords: movement activity, bunny, movement song. Rajalne igre krepijo predvsem otrokov glasbeni, ple- sni in gibalni razvoj. Ugodno vplivajo na otrokovo so- cializacijo, saj je treba pri izvajanju upoštevati dogovor- jena pravila ter se prostorsko in gibalno vključiti v skupino. So preproste in sestavljene iz treh sestavin: besedila, melo- dije in gibanja. Odsotnost ene od teh sestavin pomeni, da ra- jalne igre ni (Koban Dobnik, 2005). Gibalne motive umetnih rajalnih iger lahko med sa- mim vzgojnim procesom v mlajših skupinah ustvari/spremeni vzgojitelj sam, pri starejših pa lahko sodelujejo tudi otroci. Pri tem je po- memben ritmični motiv, kateremu sledijo enostavni in ponavljajoči se gibalni motivi (Denac in Ilič, 1993). Vloga vzgojitelja pri rajalnih igrah je predvsem v tem, da pred začetkom primerno razloži pravila igre; da dejavnosti ne izvaja s preveliko skupino; da s svojim zgledom poskrbi za sproščeno doživljanje rajanja; da spodbuja petje ter enotno gibanje skupine in posamez- nika v krogu; da poskrbi, da pridejo na vrsto (v sredino kroga) vsi otroci; da uravnovesi konfliktne situacije s tem, da daje primerno čustveno oporo, čas in spodbudo otrokom, ki se ne želijo izpostavljati. Vključevanje v ra- jalne igre je načeloma prostovoljno, otroku daje obču- Glasba v šoli in vrtcu, letn. 25, št. 1 (2022) | Claudia Uhan, Rajalna igra Zajček Skok Rajalne igre so preproste in sestavljene iz treh sestavin: besedila, melodije in gibanja. Odsotnost ene od teh sestavin pomeni, da rajalne igre ni. PRAKSA 23 &   4 4 j œ j œ j œ j œ œ œ Zaj Zaj ček, ček ti tam li na si po ce lju D J œ j œ J œ J œ  zvi či te sto pa sam zi se se, di, GD J œ j œ J œ J œ  zvi či te sto pa sam zi se se, di. GD - - - -- -- - - -- -- &   4 j œ j œ j œ j œ j œ j œ œ o Kaj stre s÷te zob boj ke je? o Si na bo ima, lan, AD j œ j œ j œ j œ j œ j œ œ v÷ta da čko ne te ska bo češ ugri kot zni vsak la. dan? AD - - - - -- -- - &   6 œ œ œ Œ Hi Zaj tro ček stran, hop, AD œ œ œ Œ hi zaj tro ček stran, hop, AD   hi zaj tro ček A œ Œ  stran. hop. D -- - -- - ZAJČEK TAM NA POLJU Glasba: Karl Enslin Prevod in priredba: Claudia Uhan Besedilo: Friedrich Fröbel tek varnosti in sprostitve. Rajalne igre niso tekmovalne narave ter ne temeljijo na storilnosti. Cilji: • Otrok na različne načine sodeluje v rajalni igri (opazuje, sodeluje v krogu, posluša …). • Otrok navezuje stike z drugimi otroki. • Otrok razvija gibalne sposobnosti. • Otrok poskusi posnemati gibanje okolice (gibanje odraslih, gibanje otrok). • Otrok postopno usvaja pesem in pripeva. • Otrok spoznava in utrjuje izraze: stoji, sedi, leži, čepi, kleči. Pesem sem priredila po nemški rajalni igri Häschen in der Grube. Leta 1840 jo je napisal pedagog Friedrich Fröbel (1782–1875) po priredbi ljudske pesmi Karla Enslina (1819–1875) (Aboul-Kheir, 2011). Pesem sem prvič spoznala pri svojem delu v nemških vrtcih in jo prevedla, ker sem jo pri delu z otroki v Sloveniji pogre- šala. Ima zelo pronicljivo melodijo, otroke pomiri in pričara nasmehe na obraz. Mlajši otroci jo obožujejo. Gibalno igro lahko povežemo s spoznavanjem do- mačih ali gozdnih živali. Otroke pred začetkom igre prosimo, naj nam pokažejo, kako se giblje zajec. Pri tem dovolimo individualen prikaz gibanja in ne vztrajamo pri kazanju namišljenih zajčjih ušes z dvignjenimi prsti, saj je to počlovečeno gibanje in ni prikaz dejanskega gibanja zajca. Torej način poskoka ni bistven. 24 Potek rajalno-gibalne igre BESEDILO GIBALNI, PLESNI MOTIV Zajček tam na polju En otrok je v sredini kroga, drugi otroci lahko: • hodijo v krogu v eno stran, • stojijo na mestu, se držijo za roke in jih ritmično premikajo naprej in nazaj, • sedijo na tleh. čisto sam stoji/sedi/leži/čepi/kleči, čisto sam stoji/sedi/leži/čepi/kleči. • Otrok na sredini stoji, se nagiba s telesom rahlo v desno in v levo stran ter drži dlani na obrazu. • Otrok sedi/leži/čepi/kleči. Dlani ima lahko na obrazu, lahko se dela, da spi, ali pa ima telo in obraz nagnjena proti tlom. Ubogi zajček, si bolan, da ne skačeš kot vsak dan? • Postopamo naprej v krogu ali pa se ustavimo in nagovorimo zajčka. • Zajčka nežno pobožamo. Zajček hop, zajček hop, zajček Skok! • Otrok na sredini 3-krat poskoči in izbere naslednjega zajčka. • Otroci lahko zraven ploskajo. Lahko so tudi vsi zajčki. Vzgojiteljica poje, otroci oponašajo speče zajčke (poje se samo do tega dela pesmi), in ko se zapoje, da skočijo, vsi poskočijo. IGRA LOVLJENJA Vnaprej se določi »lisica«, ki je zunaj kroga in se priplazi po vseh štirih. Pogovorimo se o tem, da se samo igramo, da »lisica« grize, in da v resnici ne bo ugriznila. Zajček pred lisico pazi se, pazi se! • Otroci sedijo/stojijo, žugajo »zajcu« s kazalcem. Ostre zobke ona ima, • Otroci pokažejo na lisico, ki pokaže zobe. v tačko te bo ugriznila. • Otroci z roko oponašajo ugriz. Hitro stran, hitro stran. Hitro stran! • Zajček odskaklja. Lisica gre po vseh štirih za njim. Večinoma zajčku uspe uiti. Viri Aboul-Kheir, M. (2011): »Häschen in der Grube«. Kinderlied der Woche(8). Schwäbisches Tagblatt. Dosegljivo na: https://www.tagblatt.de/Nachrichten/Kinderlied-der-Woche-8-Haeschen-in-der-Grube-170267.html. Denac, O. in Ilič, O. (1993). Ko pojem, plešem. Priročnik za metodiko gibalne in plesne vzgoje. Radovljica: Didakta. Koban Dobnik, M.(2005). Glasba in gib. Nova Gorica: Melior, Založba Educa. Sodelujoči otroci (v idealnem primeru od 8 do 15 otrok) sklenejo krog in se držijo za roke. En otrok igra zajca in je na sredini. Gibalno igro je mogoče izvesti v bolj ali manj dejavni različici. Pri poteku igre sem naš- tela različne možnosti izvajanja, ki si jih po želji prilago- dite. Za mlajše otroke izvajamo samo polovico pesmi, Glasba v šoli in vrtcu, letn. 25, št. 1 (2022) | Claudia Uhan, Rajalna igra Zajček Skok saj druga kitica (z lisico) vsebuje še motiv lovljenja, ki pomeni nadgradnjo igre in je bolj primerna za otroke od treh let naprej. V igri ulova (podobno kot mačka in miš) vnaprej določeni otrok poskuša ujeti zajca, ki pobegne iz kroga.