THE MEDIA, THE MARKET
AND DEMOCRACY:

THE CASE OF THE
PHILIPPINES

Abstract

The popular mobilisation that led to the downfall of
President Estrada in January 2001 was facilitated by the
use of new communication technologies, notably text
messaging on mobile phones and the establishment of
web sites. Public awareness of political developments,
fostered by these means and by independent media,
eventually forced the main mass media to cover Estra-
da’'s impeachment trial, and it was the threat of the
collapse of that trial that provoked mass demonstrations.
These events illustrate some leading themes in the
history of the Philippine’s mass media. Newspapers,
radio and television have long been privately owned, and
have developed into very market-oriented media. Most
of the time, they are devoted to tabloid and sensational
reporting, and they are mostly closely connected with
large and diversified corporations. After a long period of
repression by Ferdinand Marcos, his overthrow saw an
explosion of genuinely independent media, although
issues of ownership and traditions of bribing journalists
put limits on what got reported. Estrada attempted to
control the media more directly, particularly through
systematic bribery, threatening the businesses of media
owners with tax audits, and manipulating advertising.
For some time, he was successful, but as public
awareness of his crimes grew, so audiences demanded
better mainstream coverage. The media were forced by
their audiences to adopt a much more critical stance,
and this opened the way for independent journalism.

SHEILA S.
CORONEL

Sheila S. Coronel is
Executive Director of the
Philippines Centre for
Investigative Journalism,
Quezon City.

email: scoronel@cnl.net.

Vol.8 (2001),2, 109 - 126

109



110

Introduction

At about 10 p.m. on January 16, 2001, the majority of senators acting as judges
in the impeachment trial of then Philippine President Joseph Estrada decided not
to accept new evidence that would incriminate the President in charges of receiv-
ing millions in payoffs from businessmen. The trial, which had been aired live on
television and radio for the past three weeks, reached an impasse. The Senate vote
was an indication that the judges were inclined toward acquitting Estrada, and con-
firmed the worst suspicions of many Filipinos that the trial was merely a charade.

Within an hour after the court had adjourned, hundreds of citizens were out
on the streets, honking horns, banging on pans, and demanding Estrada’s resigna-
tion. By midnight, thousands had gathered on a highway called Edsa, the site of
the 1986 “people power” revolt against the dictator Ferdinand Marcos. Many of
those who came were watching the trial on television and had received text mes-
sages sent to their mobile phones. Because of SMS (short message service) that
phone companies provided to some 4.5 million Filipino mobile phone users, the
call to protest the Senate vote by staging a “noise barrage” and later, to gather on
Edsa until Estrada had been ousted, was disseminated with lightning speed. In the
next four days of the uprising that ended with Estrada’s fall, SMS was used to co-
ordinate the protests, keep protesters abreast of events as they unfolded, and to
mobilise citizens to march, bring food, and to keep vigil.

Although the traditional media — newspapers, radio and television — were
covering events freely and aggressively, they could not keep pace with the speed
with which information travelled through the SMS. Moreover, they were not as
interactive as the SMS was, nor did they have the capacity to link individual users
to each other. Throughout the crisis, activists used SMS because it was secure: Text
messages sent via mobile phones are difficult to trace.

From October 2000 to January 2001, when a series of exposés about Estrada’s con-
nections to illegal gambling and his accumulation of illicit wealth rocked the presi-
dency, the mobile phone became a subversive weapon. People used text messages to
mobilise for rallies, spread the latest news or rumour about presidential indiscretions,
and raise awareness of how the impeachment trial was being compromised
(Chandrasekaran 2000). The SMS was used for jokes as well, with “texters” (as they
are called in the Philippines) making fun of Estrada and the senators who were seen
as taking his side in the trial. Not since the dying days of the Marcos regime has the
power of humour and rumour to destabilise a regime been so clearly demonstrated.

Apart from the SMS, email and the Web were also the weapons of protest. As
many as 200 anti-Estrada websites and about 100 e-mail groups were set up during
that period. Organised groups used e-mail to discuss position papers, reach a con-
sensus on issues and mobilise numbers for rallies. The Internet was a bridge that
linked protesters in the provinces, Metro Manila and even overseas. The Web played
host to satire, polemical tracts, even virtual rallies.

The role that new technology played in the revolt was due in part to the fact
that the established media were initially restrained in their reporting on Estrada,
who had intimidated journalists and vented his ire on critical media outlets by
closing down newspapers or threatening libel suits against them. Only when the
anger on the streets was palpable did many news organisations became bold enough
to print or air critical reports.



From December 2000 to January 2001, television played a major role by beam-
ing the impeachment trial live to an unprecedented audience. On the night of the
Senate vote, as much as 86 percent of those in the capital, according to one survey,
were watching television. For the next four days, the media reporting on the pro-
tests helped keep them going.

The uprising against Estrada was a multimedia revolt. People came armed with
mobile phones. They kept track of events through SMS and radio broadcasts. It is
estimated that as many as 70 million messages were sent in the week of the upris-
ing (telecomasia.net 2001). Those who stayed at home read newspapers, watched
television or listened to the radio. The mainstream media enjoyed unprecedented
sales. Websites were reporting on events in real time, so even those who were
abroad could keep track of events as they unfolded.

The anti-Estrada uprising showed the role the media could play in providing
information, encouraging participation in protests by reporting on them, and keep-
ing protesters in touch with each other. The revolt renewed faith in the importance
of media freedom in promoting Philippine democracy, a faith that had been eroded
by an irresponsible press that often resorted to shoddy and sensational reporting
to meet the demands of a crowded and competitive market. It also demonstrated
the potential of new technologies to enrich democracy by providing alternative
channels of communication and raising awareness of issues, not through tradi-
tional journalism but through text and visuals sent by individuals without the
mediation of gatekeepers. Finally, the uprising showed that the market — tradi-
tionally seen as an obstacle to independent and hard-hitting political reporting —
could actually compel the mainstream media to be more professional and to per-
form its watchdog role without fear.

A Fighting Tradition

The Philippines boasts a rowdy and vibrant press that likes to think of itself as
the freest in Asia. With the fall of the Marcos regime in 1986, a 14-year-old system
of media controls collapsed overnight. Into that vacuum rushed dozens of new
newspapers and radio and television stations as old Marcos-controlled media out-
lets folded or were taken over by the new government. A pluralistic, but some-
what anarchic, media industry came into being.

There is strong popular support for a free media among Filipinos. In part, this is
because of a tradition of a fighting, anti-colonial press. Successive waves of colo-
nisers — the Spaniards, the Americans, and the Japanese during World War I —
used the press in pursuit of the colonial agenda and imposed stringent censorship.
But a series of anti-colonial movements also employed clandestine newspapers in
their fight against the colonial masters. To this day, the samizdat tradition remains
strong, with anti-government groups continuing to publish underground papers
or, since the Internet, putting up guerrilla Websites.

The Philippine media are the products of a turbulent history, reflecting the
upheavals and changes that have shaken the country since the advent of colonial-
ism in the 16" century. They have been shaped by a succession of colonial regimes,
which implanted in the Philippines a press system much like those in Europe and
the United States. The aspirations and ambitions of the Filipino elites also moulded
the media.

111



112

Unlike other Asian or European countries, there is no tradition of state- or party-
owned presses or broadcasting entities in the Philippines. Through most of Philip-
pine history, newspapers, radio and television have been almost always in private
hands. Broadcasting, in particular, is heavily commercial in orientation. The devel-
opment of broadcasting in the Philippines was spurred largely by the drive for
profits and for political influence.

The tradition that defines Philippine journalism is polemical and political, in-
fluenced by the nineteenth century European press, when newspapers were the
carriers of political ideas and were at the centre of political activity in the emerging
nation states. In the late nineteenth century, newspapers clandestinely distributed
in the Philippines helped in raising awareness about the evils of nearly 400 years
of Spanish colonial rule and in birthing the idea of an independent Philippine
nation (Corpuz 1989; Schumacher 1997).

Since then, newspapers proliferated during periods of war, revolution and other
political upheavals. When the situation stabilised, many of the papers died. A longer
period of relative quiescence would take over until the next upheaval — and the
next newspaper boom — took place.

Summing up Philippine press history, the newspaper editor Jose Luna Castro
(1967) wrote that since the 19th century, the Philippine press had been torn be-
tween “open and subsidised collaboration with the establishment” and “associa-
tion with the dissenters of the day.” These twin, albeit contradictory, traditions of
conservatism and dissent define the character of Philippine journalism.

Birthing the Idea of Nation

More than 100 newspapers were published in the Philippines in the 19" cen-
tury, most of them Spanish-language newsletters containing announcements,
mercantile and religious information and advertising. The Spanish colonial regime
imposed heavy censorship, except for brief periods when liberal governor-gener-
als were assigned to the colony.

Reformed-minded Filipinos, who criticised the oppressiveness of Spanish fri-
ars, who ruled most of the country, set up the first anti-colonial newspapers in the
1880s. Many of these reformists were later forced into exile to Madrid and Barce-
lona, where they published their own newspapers aimed at influencing Spanish
policy in the Philippines. The most famous of these newspapers was La Solidaridad,
staffed by young exiles from well-to-do Filipino families, and financed largely by
rich Filipinos in Manila. The paper attacked Spanish colonial policy and played a
key role in moulding a national consciousness among Filipinos, which made pos-
sible the revolution against Spain. The paper was smuggled to the Philippines and
avidly read by would-be revolutionaries.

The Philippine revolution against Spain broke out in 1896, and within a few
months, was publishing its own newspaper. As the revolution raged, and the fight-
ing, first against the Spaniards, and later against the U.S. forces who invaded the
Philippines in 1898, 16 newspapers were put out in support of Philippine inde-
pendence from colonial rule (Taylor 1927).

The U.S. Press Legacy

American troops published newspapers almost as soon as they landed in Ma-
nila Bay to invade the Philippines. They established a military government and



imposed strict censorship. Although military censorship was abolished after a few
years, strict libel and sedition laws were imposed, forcing Filipino journalists with
nationalist aspirations to conceal their intentions with vague allusions. In the early
years of American rule, pro-independence newspapers were suspended, their staff
threatened with banishment, and journalists were arrested and tortured.

Meanwhile, as American rule was stabilised, English-language dailies were
published, initially for the colonial community, but later for a Filipino audience as
well. These papers laid the foundations for the modern-day Philippine media: They
introduced American notions of a commercial press, brought in modern printing
technology, and schooled a generation of Filipino journalists in U.S.-style
newspapering.

Until the 1920s, the Filipino press remained an essentially political press staffed
by politically active members of the landed native elite. But after two decades of
American rule and the success of a U.S.-style school system in which English was the
medium of instruction, a mass market for English-language publications was created.

Newspapering was also becoming a profitable business, with the expansion of
the market for subscribers and advertising. The most important American innova-
tion in the press field took place during this period, wrote the historian Lewis Gleeck
(1967): “The conversion of Filipino journals of opinion run by politicians into news-
papers run as business enterprises.”

The pioneer of this trend was the Spanish mestizo entrepreneur Alejandro Roces
who, by the 1920s, was running the Tribune-La Vanguardia-Taliba (TVT) chain of
newspapers. Roces fancied himself the Philippine Randolph Hearst, and emulated
American newspapers by using the same format and content and implementing
the same editorial, advertising and circulation policies. To him, newspapering was
a business, not a weapon in pursuit of a political agenda.

At the same time, Filipino politicians were seeing the power of mass-circulation
newspapers. Manuel Quezon, then a senator, persuaded his millionaire friends to
set up the Philippines Herald to serve as a mouthpiece for his political faction. The
Herald introduced Philippine big business into the field of journalism. In the 1930s,
the wealthy Elizalde family, which had helped bankroll the Herald, acquired other
newspapers to form the El Debate-Mabuhay-Herald-Monday Mail (DHMM) chain. In
1938, on by then President Quezon's suggestion, the chain was leased to the wealthy
Filipino owner of vast sugarcane plantations, who needed a voice to lobby for a
bigger U.S. market for sugar. When he died, the DHMM chain was turned over to
a prominent shipping family.

At the outbreak of the Second World War, the Philippine press was lively and
increasingly in Filipino hands, although a number of newspapers were still owned
by American publishers. The TVT and DHMM chains emerged as the most suc-
cessful during this period. They had a mass readership and advertising revenues
that were the envy of the U.S.-owned papers. By now, the economics of newspa-
pering for a mass market entailed substantial capital outlays. The days of small
newspapers, when any individual with a cause could come out with a paper, were
over.

Newspapers were among the casualties of the Second World War and the Japa-
nese occupation, which began after the attack on Pearl Harbour in December 1941.
Newspaper editors were imprisoned or else fled to the hills. All publications were

113



114

padlocked. Later, the Japanese military administration took over the media and
placed newspapers under the control of a Japanese publishing house. The Japa-
nese Imperial Army and later the Filipino puppet government’s Board of Informa-
tion imposed strict censorship.

Under Japanese supervision, tabloid-size versions of several pre-war papers
were published, with Filipino journalists working under the close guard of cen-
sors who checked their copy. But they managed to write between the lines. At the
same time, there was a lively guerrilla press, made up of loose, typewritten or
mimeographed sheets put out by journalists who had joined the anti-Japanese
guerrilla forces.

The end of the war, as in other periods of upheaval in the Philippines, brought
about a proliferation of newspapers. “The large pre-war newspapers being dead,
any newspaper editor, reporter, proof-reader or advertising solicitor who could
dig up a platen press and a box of type could put out a newspaper — and a number
of them did,” said one account. (Lent n.d.) Scores of newspapers were published
in newly liberated Manila. Japanese censorship had created such a hunger for
news that all sorts of entrepreneurs tried to meet the demand.

Before long, however, the pre-war publishers were back in business. In 1947, a
prominent haciendero (wealthy landowner), Eugenio Lopez Sr., bought The Manila
Chronicle to help boost his efforts to get congressional action on behalf of sugar
planters.

For most of the post-war period, newspapering was firmly in the hands of big
businesspeople, who sometimes used their newspapers to push for legislative
and policy changes, put down their rivals and promote their allies (Ofreneo 1986).
There were exceptions; the most outstanding among them was the Manila Times,
owned by the Roces family, which established a reputation for independent jour-
nalism, becoming in the 1960s the biggest and most influential newspaper.

Dictatorship and Struggle

Ferdinand Marcos, who was elected president in 1965, ordered the closure of
all newspapers and broadcasting stations when he declared martial law and abol-
ished Congress in 1972. In addition, scores of journalists and publishers were hauled
off to prison. When Marcos allowed newspapers to open a few months later, these
were put under strict government supervision and owned by either his relatives
or friends.

In addition, the Mass Media Council, later renamed the Media Advisory Coun-
cil, regularly sent out instructions on what stories should not be used because they
were not conducive to “an atmosphere of tranquillity.” Although editors were al-
ready cautious, a military censor was still assigned to newspaper offices to go over
every inch of copy.

Even small Catholic Church publications were ordered closed on sedition
charges, and foreign correspondents that filed critical reports were harassed or
refused entry to the country. Dissident newspapers were forced underground; all
throughout martial law, the armed opposition to Marcos led by the Communist
Party put out underground papers.

The controls were somewhat loosened in the second half of the 1970s, but dra-
conian laws remained in force, including those that imposed heavy fines on sedi-



tion and the more harmless-sounding crime of “rumour-mongering.” For the most
part, journalism remained obedient and unexciting.

But the 1980s saw the emergence of small, aboveground publications with a
critical bent, which Marcos allowed, in part to prove to his critics that he tolerated
a free press. Even in the Marcos-controlled newspapers, increasingly daring jour-
nalists tested the government’s tolerance by publishing critical articles. In 1982,
nearly the entire staff of the opposition tabloid We Forum was arrested after it pub-
lished a story that Marcos’s war medals were fake.

In 1983, Marcos’s chief rival, former Senator Benigno Aquino Jr. was killed, many
believed, by government troops. This resulted in almost daily street protests, which
Marcos tried to contain by banning publication of news of rallies and demonstra-
tions in the controlled press. When their hunger for news could not be satisfied,
Filipinos looked elsewhere, to the emerging opposition press — newspapers and
magazines that braved the strictures of martial law and published stories and photo-
graphs about the assassination and its aftermath as well as exposed the regime’s abuses.

The media underwent a transformation after 1983. Citizens called for a boycott
of the “crony press,” which continued to take instructions from the presidential
palace. Meanwhile, dozens of opposition newspapers were printed, challenging
the dominance of the big, well-established and well-financed dailies. The anti-
Marcos press printed articles that stirred up popular dissatisfaction with the gov-
ernment and helped mobilise public support for Corazon C. Aquino, who became
president after a three-day popular uprising in February 1986.

A Free and Powerful Press

As in other periods of change and upheaval in Philippine history, the fall of
Marcos saw the rise of many papers catering to a news-hungry public. Many of
them eventually disappeared, but many have remained up to the present day. In
the post-Marcos era, the media situation became much like what it was in the 1960s.
The economics of newspapering for a mass market meant that media ownership
would be limited to a small elite. Thus, what started out as journalist-owned, anti-
Marcos newspapers like the Philippine Daily Inquirer and Ang Pahayagang Malaya
(The Free Newspaper) were eventually sold to more established entrepreneurs.
Media ownership in the post-Marcos Philippines eventually ended up being domi-
nated by big business families involved in a variety of other business enterprises.

The role played by the anti-Marcos press, and to a lesser extent, independent
radio stations, in raising awareness about the excesses of the Marcos government
and in encouraging citizens to take part in protests guaranteed that the media would
play a central role in the post-dictatorship era. In the last years of the Marcos re-
gime, opposition newspapers reported on anti-government demonstrations, show-
ing Filipinos the extent of the protest movement and emboldening them to organ-
ise and participate in mass actions. The coverage of the massive cheating conducted
by the government in the February 1986 elections that pitted Marcos against
Corazon Aquino stoked the public’s ire, priming them for the uprising that took
place two weeks after the polling.

The media explosion that followed the fall of Marcos was a response to the
public’s hunger for news. There are currently 10 English and two Tagalog (the main
Philippine language) broadsheets publishing out of Manila and circulated through-

115



116

out the country, compared to only three broadsheets during the Marcos era. In
addition, there are 17 Manila-based tabloids and five Chinese-language daily news-
papers serving the country’s small but influential ethnic Chinese business com-
munity. In 1998, some 408 newspapers, mostly weeklies, were being put out in the
provinces. (Philippine Information Agency 1998)

Except for one government-run newspaper chain, all newspapers are privately
owned. In the 1980s, journalists and entrepreneurs set up new papers to cater to
the demand for news and information. Many of these papers eventually folded up
or were bought by prominent businesspeople. Within a few years, the owners of
the nationally circulated newspapers were mainly businesspeople with a wide
range of interests in other sectors of the economy.

Table 1. Newspaper Readership in Metro Manila (%)

Broadsheets 21.9
Tabloids b4.4
Business paper 1.5
Foreign Newspaper 0.3

Source: 1996 Medialndex

In the last decade, the real growth in terms of audience reach has been in radio
and television, although newspapers are important for their agenda-setting func-
tion. The policy-making elite responds to newspapers rather than the broadcast
media. Moreover, radio and TV take their cue from the broadsheets as far as re-
porting on news and public affairs goes.

Radio. Much more than print, the broadcast media experienced dramatic
growth since Marcos’s fall. In 1996, the national organisation of broadcasters, the
Kapisanan ng mga Brodkaster sa Pilipinas (KBP), reported 517 radio stations
throughout the Philippines, of which 283 are AM stations. The bulk of these are
commercial radio stations although the government has retained ownership of
32 AM and one FM station. AM radio is still the dominant format nation-wide,
except in Metro Manila where FM radio controls 68 percent of the listenership.
(KBP Website and AC Nielsen 1997)

Radio is the medium with the greatest reach, with nearly all households own-
ing a radio set. Radio is also mainly in Tagalog and the other Philippine languages,
although English is used by FM music stations. On the whole, radio reporting fo-
cuses on breaking news. There is no tradition of documentary or in-depth radio
reporting in the Philippines. Radio commentators, much like newspaper column-
ists, have a wide following. Radio commentary, however, is known more for its
piercing decibel level rather than its incisiveness or depth.

Table 2. Television and Radio Ownership

Households with Radio %
Philippines 84
Metro Manila 93
Households with TV Sets

Philippines 57
Metro Manila 91

Source: Media Pulse, 1995



Television. In 1986, the government took over all the television stations as part
of the drive to ferret out the “illegal wealth” accumulated by Marcos and his
associates. To this day, government-appointed boards still run two of six TV sta-
tions, pending their eventual privatisation. While these boards occasionally in-
terfere to ensure that news reporting toes the government line, the stations have
much the same commercially oriented programming as the private networks.
The government, however, also kept PTV-4 as the official government TV sta-
tion, broadcasting shows in support of government programs and officials.

Meanwhile, the ABS-CBN network was given back to its former owners, the
Lopez family, who returned from exile in the United States after Marcos’s fall. ABS-
CBN became the number one station through mass-oriented programming in
Tagalog. The Lopezes run a diversified business empire that includes, apart from
broadcasting, telecommunications, power, water and infrastructure. They also own
radio station DZMM, the second largest in the country.

Table 3. Major Television Networks

TV Network Radio Affiliate Owner

ABS-CBN (Channel 2) DZMM Lopez family

PTV 4 DZRB Official government station
ABC-5 DWET (FM) Tan and Yuchengco families
GMA-7 DZBB Jimenez family

RPN-9 DWAN Taken over by gov't after 1986
IBC-13 Taken over by gov't after 1986

In addition to the Manila-based networks that have a national reach, over 150
smaller TV stations operate in the provinces. There are also five UHF channels.
Cable television has grown phenomenally in the 1990s, with some 300 cable opera-
tors currently operating throughout the Philippines.

Until quite recently, the television audience was largely middle class; thus, TV
fare consisted mainly of canned U.S. entertainment programs, as well as local news
and public affairs shows done in English. In the 1980s, only a third of all Filipino
households owned TV sets. But economic growth in the 1990s spurred the de-
mand for television sets and other consumer goods. In the high-growth years of
the “90s, broadcasting executives estimated that Filipinos purchased some 500,000
new TV sets every year. The consumer boom fuelled an advertising boom, which
in turn financed the expansion of television networks. In addition, the re-estab-
lishment of democracy brought about a keen interest in uncensored TV news and
no-holds-barred talk shows where people were allowed to speak freely. A 1997
survey found that 84 percent of Filipinos watched television, with the figure rising
to 97 percent in the capital. (AC Nielsen 1997)

The television explosion caused major shifts in programming. ABS-CBN was
the first to see the trend. From the bottom of the ratings chart in its first broadcast
in October 1986, the station made it to the top in only six months. By 1993, it had an
audience share of 62 percent. This phenomenal rise was due largely to how ABS-
CBN re-engineered the concept of news and public affairs, producing glitzy, if of-
ten trivial, programs that focused on crime, sex and the occult rather than “hard”
news. Its model was U.S. television’s “infotainment.” ABS-CBN also shifted to
Tagalog and produced original programs in the local language instead of relying

117



118

on shows provided by U.S. distributors. The station was so successful that other
networks soon followed suit. In the cutthroat competition that ensued, ratings be-
came the sole criterion for programming (Rimban 1996).

While ABS-CBN's fortunes rose, those of the government networks fell, in part
because of mismanagement and corruption. Like privately owned networks, gov-
ernment stations are oriented toward profitability rather than education or public
service. In the last decade, they have suffered from mediocre programming, di-
minished viewership and plummeting profitability.

The Problem with Freedom

The Philippine media operate under one of the laxest systems of state supervi-
sion in Asia. The post-Marcos constitution, influenced by that of the United States,
guarantees free expression. Article IV, Section 4 of the Bill of Rights says: “No law
shall be passed abridging the freedom of speech, of expression, or of the press.”

No government body oversees or supervises the press. No license or permit is
required to publish a newspaper or magazine. There is no prior review or censor-
ship, and in theory, the press can report on what it wants, subject only to restric-
tions set by libel, slander and sedition laws.

The new freedoms unleashed by the 1986 uprising gave the media wide lati-
tude to report on events and issues. Media exposés have caused the resignation of
officials, raised public awareness about such issues as environmental destruction
and the rights of women, and prompted investigations of official abuse and wrong-
doing.

Unfortunately, the media have also used their freedoms to outdo rivals in the
race to peddle newspapers and television programs. Intense competition has dis-
torted the conduct of journalism, the content of newspapers, and the program-
ming of radio and television. In the crowded and expanding media market that
emerged after the fall of Marcos, the most aggressive media organisations that came
up with the most saleable formula emerged dominant (De Jesus 1999). The model,
particularly for television, was the U.S.. American-style media have deeper roots
in the Philippines than elsewhere in Asia. The expansion of this freewheeling,
muckraking type of news organisations was put on hold by Marcos, but they re-
emerged once the controls were loosened.

Competition has resulted in homogeneous reporting and programming. News-
papers and broadcast stations tend to produce the same kind of reports that are
guaranteed to sell. The result is the tabloidization of news and public affairs.

Apart from ruthless competition, another factor, which hobbles the develop-
ment of Philippine media, is the level of skills: There is a lack of trained journalists
and editors who can raise the quality of reportage and analysis. After the media
explosion in 1986, there was a shortage of experienced journalists to staff newspa-
pers and broadcast agencies. There is not enough on-the-job training and the turno-
ver is fast, with young journalists eventually opting out of the profession in search
of better-paying careers.

The corruption of journalists by politicians or businessmen who want report-
ing twisted in their favour is another problem. “Envelopmental journalism,” refer-
ring to envelopes of cash discreetly given out to reporters during press confer-
ences, is acknowledged to be fairly pervasive. A 1998 survey of 100 beat reporters
conducted by the Philippine Center for Investigative Journalism showed that 71



had been offered money by their sources. Of these, 33 percent admitted they took
the money, with 22 percent keeping the cash for themselves, and 11 per cent turn-
ing it over to their editors. (Chua and Datinguinoo 1998) The generally low pay of
journalists in comparison to other professions is partly responsible for this situa-
tion. But other factors, including the reluctance or inability of editors and publish-
ers to enforce ethical standards and the egregious practices of public relations peo-
ple should also be cited.

Another problem is media ownership, which is concentrated in the hands of
wealthy business houses that sometimes use their newspapers to defend and ad-
vance their business and political interests. The major dailies and broadcast networks
are owned by the giants of Philippine business, who operate a wide range of inter-
locking corporate concerns, including banking, manufacturing, telecommunications
and real estate. While most owners rarely intervene in day-to-day editorial decision-
making, they also put up real constraints on the freedom of journalists.

Newspapers have been used by their owners to promote their businesses, put
down rivals and on occasion, contest the results of public bidding in which the
press proprietors lost out. At the very least, editors tone down or censor negative
reporting on their owners’ businesses. Newspaper proprietors and network ex-
ecutives have also tended to take politically safe positions, discouraging reports or
exposés that will incur the ire of government. Because business in the Philippines
is subject to often whimsical government regulation, media owners who run busi-
ness empires are vulnerable to government pressure.

Enter Joseph Estrada

Joseph Estrada, a former action movie star, was elected president in June 1998.
A politician whose popularity was due mainly to his larger-than-life projection in
the movies, he was very conscious of his media image and was intolerant of media
criticism. He tried to control the media in two ways: by intimidation and corrup-
tion. Although derided by his critics for his lack of intellectual credentials, this un-
orthodox president was sophisticated enough to realise that media freedom can be
better undermined through market mechanisms rather than the strong-arm of the
state. Since the re-establishment of democracy in 1986, Estrada was the first Philip-
pine president to systematically employ non-state mechanisms to clamp down on
a critical press.

Early on in his two-and-half year presidency, Estrada recognised that the use of
state power to control the media is not publicly acceptable and resorted instead to
other forms of press control. One of these is “envelopmental journalism” or the
bribing of journalists to ensure favourable coverage. For years, this has systemati-
cally been done by companies and by government agencies to skew reporting in
their favour. It is well known that some journalists are on the monthly payroll of
politicians or companies. Special pay-offs are made during periods like elections
or the launching of new products. The bribes are so discreet that they are now
often passed through automated teller machines (ATM), so they don’t leave a pa-
per trail (Hofileria 1998).

But Estrada brought this practice to new heights. As revelations in his impeach-
ment trial showed, the president had a monthly budget of P2 million (about $40,000)
that was used to pay off editors, news anchors and reporters to ensure that they
did not print or air unfavourable reports. This money, the evidence showed, came

119



120

from payoffs Estrada received from illegal gambling operators (Tiglao 2000). The
funds were turned over to an official whose title was presidential liaison for legis-
lative affairs. The official ran a semi-clandestine office that distributed cash to jour-
nalists, while the real Press Office went about the more routine business of issuing
media releases and scheduling interviews and press conferences.

Estrada also muzzled the press by putting pressure on media proprietors. The
fact that most of the Philippine media is owned by big business houses makes
them especially vulnerable to being squeezed by the government or to being used
to promote the business agenda of their owners. At the giant ABS-CBN, for exam-
ple, the news department’s unwritten rules say that subjects that have some sort
of connection with the extensive business holdings of the Lopez family, the net-
work’s owner, have to be treated with kid gloves. This becomes difficult because
the Lopezes are into, among other things, public utilities — from electric power to
telephones to water. Moreover, the marriage of a member of the family to a daugh-
ter of President Estrada meant that the network had to tread carefully when re-
porting on the president as well.

Both Presidents Aquino and Ramos did not exploit the vulnerability of media
owners. But Estrada, angry at a barrage of negative media reporting, made his
displeasure known to media proprietors and did not balk at putting the squeeze
on them to tone down on critical coverage. In February 1999, he bawled out the
owner of the Manila Standard on the telephone for a news report that insinuated
that he was using a BMW that belonged to a congressman known for brokering
shady deals. One of the owners of the paper, a businessman who had cornered
major contracts for servicing ports throughout the country, offered to fire his edi-
tors to appease the president (Coronel 1999). Then in July 1999, Estrada forced the
closure of the critical Manila Times by threatening tax audits on the other busi-
nesses of its owners, a family that ran a business empire that spanned manufactur-
ing, real estate and agriculture. The Times was later sold to an Estrada crony.

In addition to putting pressure on the businesses of media proprietors, the presi-
dent used advertisers to tighten the noose around critical news organisations. He
encouraged movie producers in July 1999 not to place ads in the Inquirer, which he
said was unfairly critical of his administration. In addition, big companies with
huge advertising budgets and sympathetic to the president also withdrew ads from
the paper (Asiaweek 1999). That year, the paper lost about P80 ($1.6 million) in
advertising.

All these methods — bribery, pressure on owners and the withdrawal of adver-
tising — silenced the press in various ways. These tactics constituted a virtual “pri-
vatisation” of media repression and allowed Estrada to argue that the government
was not clamping down on the press. They also show that while constitutional
and legal guarantees protect press freedom, the media can be bullied in many novel
and different ways without outright violation of such guarantees.

Overcoming the Constraints

It was in such an atmosphere that an initially small group of activists, civic
groups, organisations linked to the Catholic Church, and opposition politicians
began a campaign to expose the wrongdoings of the Estrada presidency. Initially
denied a voice in the mainstream media, they resorted to e-mail groups, Websites
and to passing on information and jokes through SMS.



When a series of exposés by insiders began to rock the presidency in the last
quarter of 2000, the mainstream media could no longer afford to ignore the allega-
tions. For one, angry citizens were calling up newspaper and broadcast stations,
demanding more information. The market was hungry for the real story of the
Estrada presidency. An indication of the hunger was the phenomenal success of
the Pinoy Times, a local language tabloid whose circulation rose from a few thou-
sand in mid-1999 to several hundred thousand later that year after it began pub-
lishing reports on Estrada’s mistresses and his accumulation of wealth, stories which
the mainstream media had virtually ignored.

Editors then realised that they risked losing their readership if they did not
follow the tide. At ABS-CBN, there was panic at the highest levels of network man-
agement. As TV ratings showed declining viewership of its news and public affairs
programs and a corresponding increase in that of its more independent competi-
tor, drastic steps were taken. Reporters were told to pull out all the stops in their
reporting and anchors identified with Estrada were taken out of prime-time pro-
grams. More airtime was given to opposition views and the coverage of rallies and
other anti-Estrada events. The initially cautious, even sycophantic, reporting on
the presidency gave way to more independent and critical coverage. There was
great demand for investigative reports, and for the first time since Estrada’s elec-
tion, journalists were encouraged by editors to go and dig the dirt on the presi-
dent.

This change took place in nearly all newsrooms throughout the country, with
the exception of one newspaper that remained loyal to Estrada (Teodoro 2001).
Although the president’s office continued to buy off journalists, the bribes no longer
worked. Editors and media proprietors knew that the survival of their news or-
ganisations was at stake; news judgement was based on the realities of competi-
tion and organisational survival rather than the pecuniary gain that individual
journalists could make from presidential payoffs. The fear factor no longer worked
either, as it became obvious by November 2000 that there was a chance that Estrada
could lose the presidency. News organisations, for their own survival, could no
longer risk being so closely identified with a regime that could fall within months.

The crisis gave an opening to professional journalists to assert their voices against
the sycophants in the newsroom. It also catalysed a great deal of self-examination
in newsrooms and in the journalistic profession. E-mail based discussion groups
among journalists were set up, as were small forums that discussed the problems
of the profession.

When the impeachment trial began in December 2000, network executives knew
that the audience wanted to see the trial as it happened. There was live coverage of
the trial from day one. The trial was on prime-time news programs as well, and
was the main content of public affairs programs. The live coverage made viewers
part of the courtroom drama, and they saw the trial unfold, making up their minds
on the relative merits of the arguments of lawyers and the testimony of witnesses,
independent of the mediation of journalists and other commentators. It was as if
the entire country had been converted into a courtroom. The average viewership
of the trial was 80 percent (Rimban 2001). Those who did not watch television
monitored the trial by radio. The trial itself was replayed on late-night cable news
TV.

121



122

“It was television which may have been the most crucial medium of citizen
information and opinion formation during the political crisis,” wrote Luis Teodoro
(2001), editor of the Philippine Journalism Review. “Because of the live coverage of
the impeachment proceedings — a coverage which did not permit slanted editing
and the intervention of practitioner and network biases — millions of citizens all
over the country were able to arrive at a reasoned judgement on the charges against
Estrada without the disadvantage of those biases.”

When it appeared that the trial had been compromised by the refusal of the
senator-judges to accept new evidence against Estrada, people were outraged. They
had been spectators of the trial from the outset. The trial was like a long-running
soap opera where good and evil were clearly delineated, and the audience had
developed sympathy or antipathy for each member of the cast of characters.

The Estrada crisis showed the limits of the tactics of intimidation and corrup-
tion in silencing the press. It showed how a confluence of events forced the media,
for reasons of survival, to overcome their fear and to set aside pecuniary gain. It
showed, too, that in a market-conscious media industry, the market can dictate
and demand better and more independent reporting.

In a State of Flux

The media as a democratic institution are in constant flux. Although determined
by such factors as competition and ownership, the media can also be changed by
social and political forces. In post-authoritarian regimes, the increasing dominance
of the market — and the declining influence of the state — in determining media
content and the structure of the media industry have meant that measures to ei-
ther enhance or impair the media’s potential as a democratic force must be di-
rected at the market.

The new-generation, market-oriented threats to media freedom and diversity,
and indeed to democracy, can be countered by active and critical citizens and me-
dia consumers, the mobilisation of journalists” organisations, and a community of
committed journalists. This combination of forces can be used to build market pres-
sure to force media organisations to tame their excesses, resist political and propri-
etary pressure, and be more responsive to the demands of democratic citizenship.

A conjuncture of events, such as those that accompanied the impeachment pro-
ceedings against President Estrada in late 2000, can mobilise such market pressure
and compel news organisations to rethink their assumptions about what the mar-
ket wants and become more appreciative of their catalytic role in effecting positive
social change.

This had happened once before, in the early 1980s, amid the rising tide of anti-
Marcos protest. During that period, news organisations controlled by Marcos cro-
nies lost their readership as citizens sought alternative channels of opinion and
information and found them in the opposition papers, most of which were put out
by independent journalists without big business support. Citizens’ groups launched
boycott campaigns against pro-Marcos newspapers and TV stations and held ral-
lies in front of media offices. As a result, the anti-Marcos press became so success-
ful that they dominated the market after Marcos’s fall and enjoy market leadership
to this day. The Marcos-controlled newspapers that survived the change in regime
were mainly those that took a more independent editorial stance, in part because



of the agitation of professional journalists within their ranks. News executives there-
fore don’t need to be reminded of the fatal consequences of public alienation and
of being too identified with an unpopular government.

Media markets are shaped by various factors, not least of them the preferences
of media consumers and the attempts of the media industry to cater to them. These
preferences, however, are not written in stone. They shift over time, responding to
changes in for example, culture and demography. The media industry itself exerts
a profound influence on consumer tastes by producing content that it thinks the
public wants and which the public consumes simply because it is there. Consumer
preferences in one market are also prone to the contagion of foreign influence.

Avolatile political situation may alter consumer preferences overnight and turn
upside down the media industry’s most careful calculations about what consum-
ers want. The history of the media in the Philippines is replete with examples of
how political movements and popular mobilisation can raise market demand for
independent and critical reporting, thereby forcing changes in the editorial poli-
cies of existing news organisations and creating openings for the entry of new
media products catering to the needs of a politicised market.

In part this is because the Philippine media have mostly been privately owned
and since the American colonial era been run mainly as profit-oriented enterprises
with far less intervention from the state (except during the Marcos period) than in
most other countries in Asia. By nature, commercially oriented media companies
are sensitive to market demand. They therefore weigh the benefits of siding with
unpopular governments with the potential loss of market share if they are seen as
too uncritical or too partisan in favour of these governments. They also have to
include in their calculations possible retribution from successor regimes if they are
too identified with the current, increasingly ostracised government.

The threat of market retribution is real, as was seen in the demise of the pro-
Marcos press in the period that followed the 1986 ‘people power” uprising. The
activism of citizens’ groups, kept alive even in periods of relative quiescence through
email discussion groups and other networks linked by new technologies (such as
mobile phones) provide alternative and ready-made channels of information and
mobilisation that can be tapped during periods of crisis. These channels are much
more democratic than those provided by big media because information is passed
on without the benefit of media gatekeepers and free from intervention from ei-
ther media proprietors or the state.

There is therefore great potential for alternative or small media to challenge
corporate media’s hold not only on the market but also on the news agenda and
public opinion. In fact, it is this potential that keeps corporate media on their toes
and compels them to be more responsive to the market. In truth corporate media
knows that it is not just market that is at stake, but power over public opinion, the
crafting of public policy and the future of regimes. In the end, big media compa-
nies stand to lose not just advertising revenue and audience share but also the
power and the prestige that come with owning a newspaper or a TV network.

The fighting tradition of the Philippine press, a legacy from anti-colonial move-
ments dating back to the 19" century, has also created a risk-taking journalistic
culture that is different from the compliance and risk-aversion that dominates jour-
nalism in neighbouring countries like Singapore or Malaysia. That is why pressure

123



124

can also come from within media organisations, as professional journalists, espe-
cially in times of upheaval, are no longer willing to work within existing constraints
and assert their independence from the dictates of media proprietors and their
patrons. This was true during the anti-Marcos and anti-Estrada protests.

As media commentator Teodoro (2001) wrote:

Despite themselves and the environment which after [the election of Estrada
in] 1998 had been forced upon them, the Philippine media played a positive role in
providing the information crucial to the ouster of Estrada and in the installation of
anew government which could preside over the renewal of a country battered by
the incredible corruption and incompetence the Estrada government. Media free-
dom and transparency — and the demands of professional performance — were
what made this possible despite the manifold problems and inadequacies that af-
flict the Philippine media.

What People Power 11 has shown as far as the Philippine media are concerned
is that media freedom, and with it, many media practitioners’ commitment to
the demands of the media profession, can be the firm bases upon which media
responsibility and excellence can be built.

What all these show is how deeply embedded media markets are in politics
and society and how they are influenced by the actions and calculations of media
proprietors, journalists and citizens. Media markets reflect the relationships of
power in society. Political change and upheaval shake the equilibrium of power
relationships; they shake up the equilibrium of the media market as well.

References:

AC Nielsen. 1997. Media Factbook 1996-1997. Manila: AC Nielsen.
Asiaweek. 1999. Riding High. August 6.

Castro, Jose Luna. 1967. Press. In G. D. Feliciano and C. J. Icban Jr. (eds.), Philippine Mass Media
in Perspective 1, 3-15. Quezon City: Capitol Publishing House.

Chandrasekaran, Rajiv. 2000. Philippine Activism, at Push of a Button. Washington Post.
December 10, 1.

Chua, Yvonne T. and Vinia M. Datinguinoo. 1998. The Media as Marketplace. In C. F. Hofilena
(ed.), News for Sale: The Corruption of the Philippine Media, 90-109. Quezon City: Philippine
Center for Investigative Journalism.

Corpuz, O. D. 1989. The Roofts of the Filipino Nation, Vol. Il. Quezon City: Aklahi Foundation.

Coronel, Sheila S. 1999. The New Lords of the Press. / magazine, April-June, 6-15.

De Jesus, Melinda. 1999. The Problem with Freedom. In C. C. A. Balgos (ed.), News in Distress:
The Southeast Asian Media in a Time of Crisis, 109-121. Quezon City: Philippine Center for
Investigative Journalism.

Hofilena, Chay Florentino, ed. 1998. News for Sale: The Corruption of the Philippine Media.
Quezon City: Philippine Center for Investigative Journalism.

Kapisanan ng mga Brodkaster ng Pilipinas. 1999. Available at http://www.kbp.org.ph.

Gleeck, Lewis E. Jr. 1976. American Institutions in the Philippines. Quezon City: R.P. Garcia
Publishing.

Lent, John. n. d. The Philippine Press. In John Lent (ed.), Philippine Mass Communications, 10.
PAGES?Manila: Philippine Press Institute.

Ofreneo, Rosalinda Pineda. 1986. The Manipulated Press: A History of Philippine Journalism since
1945. Manila: Solar Publishing Corporation.

Philippine Information Agency. 1998. Philippine Media Factbook 1998. Quezon City: Philippine
Information Agency.



Rimban, Luz. 1996. The Empire Strikes Back. / magazine, July-September, 30-32.

Rimban, Luz. 2001. Letter from Manila: Return of People Power (with a media difference).
Philippine Journalism Review. March, 25-26.

Schumacher, John N. 1997. The Propaganda Movement (1880-1895): The Creation of a Filipino

Consciousness, The Making of a Revolution. Quezon City: Ateneo de Manila University Press.

Taylor, Carson. 1927. History of the Philippine Press. Manila: no publisher.
telecomasia.net. 2001. SMS Played a Big Role in Estrada’s Fall. Available at http://
www.telecomasia.net.

Teodoro, Luis. 2001. Media Freedom Made a Difference. Philippine Journalism Review. March, 1-2.

Tiglao, Rigoberto. 2000. Second Biggest Recipient of "Jueteng” Money. Philippine Daily Inquirer,
December 17, 19.

125



