URN_NBN_SI_doc-LPXSV552

447 UDK 37.011.3-051:37:050(497.4)»1855/1914« 1.01 Izvirni znanstveni članek Prejeto: 15. 7. 2012 Maja Šebjanič* (Neliterarna) podoba učitelja 1855–1914 v pedagoškem tisku 1 The (non-literary) image of the teacher between 1855 and 1914 in the pedagogical press Izvleček Največje spremembe glede izobraževanja, položaja in podobe učitelja so se dogajale v drugi polovici 19. stoletja oziroma z Držav­ nim osnovnošolskim zakonom iz leta 1869. Na oblikovanje podobe učitelja oziroma njegovega ideala, moralnega lika so vpliva­ li strokovni prispevki pomembnih šolnikov v pedagoškem tisku tistega časa, predvsem v Učiteljskem tovarišu in Popotniku. Po drugi strani lahko iz istih časopisov iz pri­ spevkov učiteljev opazujemo, kakšna je bila njegova realna podoba. Skozi prikaz analize prispevkov v pedagoškem tisku bom skušala prikazati, kakšna je bila podoba učitelja med letoma 1855 in 1914. Osnovnošolska zakonodaja med letoma 1855 in 1914 Prizadevanja iz časa marčne revolucije leta 1848, ki jih je predvidel Osnutek te- meljnih načel javnega pouka v Avstriji in ki so učitelju obetala številne spremembe in izboljšanje položaja, se niso uresničila. 2 Tako je bil 18. avgusta 1855 podpisan konkor- dat, s katerim je cerkev dobila vodilno vlogo na področju šolstva v državi. Konkordat * Maja Šebjanič, univ. dipl. ped. in prof. slov., Brezovci 72, 9201 Puconci, maja.sebjanic@gmail.com 1 Članek je povzetek diplomskega dela z naslovom Podoba učitelja v slovenski prozi in njegova realna podoba 1855–1914 (mentorja doc. dr. Tadej Vidmar in red. prof. dr. Miran Hladnik), nastalega na Oddelku za pedagogiko in andragogiko in Oddelku za slovenistiko Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Pojem učitelj zajema osnovnošolske učitelje. 2 Več o tem glej Okoliš 1999, Ostanek 1969 in Schmidt 1988. Abstract The greatest changes in the education, posi­ tion and image of the teacher happened in the second half of the 19th century, with the State Primary School Law in 1869. Professional articles written by important educationalists in the educational press at that time, mainly in Učiteljski tovariš and Popotnik, influenced the shaping of the ideal image of teachers and their moral character. At the same time, ar­ ticles written by ordinary teachers in the same publications offer us a view of what they were really like. Through an analysis of articles in the educational press, this article attempts to show how teachers were viewed between 1855 and 1914.

RkJQdWJsaXNoZXIy