MUZEJ V MUZEJU NA PROSTEM / VSEBINA IN LUPINA Tanja Roženbergar Šega IZVLEČEK V tekstu sem poskušala poudariti nujnost zbliževanja in dopolnjevanja muzejsko muzeoloških in spomeniSkovarstvenih dejav- nosti in metod dela na primeru Muzeja na prostem Rogatec. ABSTRACT The author emphasises the necessity to approximate and complement the activities and working methods of museums and those related to the protection of historical monuments. Her arguments are based on the example of the Open-Air Museum in Rogatec. Muzej na prostem Rogatec beleži že svojo trinajsto obletnico. Za strokovnost in programsko delovanje muzeja skrbijo predvsem Zavod za varstvo naravne in kulturne dediščine Celje, Društvo za ureditev Muzeja na prostem Rogatec in nekateri posamezniki. Z organiziranjem Muzejske poletne delavnice 1. 1993 in 1. 1994, pa je, na žalost le za kratek čas, strokovno pristopu tudi Muzej novejše zgodovine Celje. Obdobje, ko je v strokovnem timu sodeloval tudi kustos je büo seveda mnogo prekratko, da bi z načrtnim skupnim delom lahko zapolnili nekatere že nastale vrzeli ter z zbliževanjem in dopolnje- vanjem muzejsko muzeoloških in spomeniško varstvenih dejavnosti in metod dela oblikovali kvalitetno muzejsko delo in ponudbo. Toda kljub temu, da je muzeolog sodeloval le kratek čas, naj na tem mestu razgrnem naša tedanja izhodišča za delo v Muzeju na prostem Rogatec. I. PROGRAMSKA USMERITEV MUZEJA 1. Raziskovalna dejavnost Po ICOM-ovi deklaraciji o muzejih na prostem je ena glavnih nalog muzeja na prostem raziskovalna dejavnost. Raziskovati je potrebno ne le ljudsko stavbarstvo, ampak tudi izročilo materialne, duhovne in socialne kulture v pokrajirü, ki jo muzej predstavlja. 369 Tanja Roženbergar 370 oz. način življenja ljudi različnih družbenih skupin. V tem kontekstu je Muzej novejše zgodovine Celje orgarüziral "Muzejsko poletno delavnico Rogatec 93" in "Muzejsko poletno delavnico Rogatec 94". Namen delavnic je bila široka raziskava načina življenja v obravnavanem območju v vseh njegovih pojavnih oblikah, s poudarkom na aplikaciji teh pojavov za potrebe rogaškega muzeja. Teme raziskav so bile izbrane načrtno, izhajale so iz najnujnejših potreb muzeja. Izmed njih naj omenim dvoletno raziskavo trgovine v Rogatcu, katere rezultat je natančen elaborat postavitve trgovine - "lodna" v Muzeju na prostem Rogatec^ ter raziskavo kamnarske obrti, katere zaključki so pripeljah do tipologije in predloga za postavitev kamnarske bajte v muzeju.^ 2. Muzejska dokumentacija ter hranjenje in zaščita predmetov Tudi muzejska dokumentacija sodi med temeljna načela muzejske prakse. ICOM- ov kodeks poklicne etike na str. 41 (III. 6.2.) navaja: "Pomembna poklicna dolžnost je, da se za vse začasno ali trajno sprejete predmete zagotovi ustrezna in celostna dokumentacija, zaradi lažjega določanja izvora, identifikacije, ugotavljanja stanja in obdelave. Vse v muzej sprejete predmete je treba ustrezno konservirati, zavarovati in ohranjati." MPD Rogatec 93 je strmela k temu načelu, saj so skupine poleg same raziskave svoje delo tudi sprotno tematsko urejale in dokumentirale. Leto kasneje pa je v sklopu delavnice delovala skupina za muzejsko dokumentacijo; ta je opravila inventarizacijo muzejskih predmetov, ki se že nahajajo v MNPR, ter opozorila na nujnost ureditve primernih depojskih prostorov.' 3. Muzejska prezentacija z izobraževalno in vzgojno kulturno vlogo - Razstavna dejavnost Razstavna dejavnost je lahko zelo široka in razvejana in obsega poleg stalnih zbirk (v tem kontekstu so to posamezne arhitekture z opremo vred) tudi občasno razstavljanje različnih aktualnih tem, ki so kakorkoli povezane z rogaškim muzejem. Glede na razstavljeno temo oz. predmete je razstavišče lahko tudi kar na prostem - seveda v okviru področja muzeja. Takšen pristop smo imeli na razstavi ob zaključku delavnice, ko se je področje celotnega skansna preoblikovalo v nekakšno razstavišče. - Dokumentarni video film Dokumentarni video film bi si lahko ogledali vsi obiskovalci skansna, njegov namen pa je v tem, da popularizira muzej, izobražuje in kulturno osvešča, saj je sam pojem skansna med ljudmi še dokaj nepoznan. Film bi se lahko predvajal tudi na drugih primernih mestih in ne le v muzeju (npr. v šolah). Vsebina: - Kratka zgodovina kraja ki ožje okolice 1 Rezultati raziskave in elaborat so objavljeni v publikacijah MPD 93 in MPD 94, avtorice Marije Počivavšek. 2 Skupino za kamnarsko obrt je vodil Božidar Premrl, rezultati raziskave so objavljeni v že omenjenih publikacijah. 3 Analiza muzejske dokumentacije je objavljena v publikaciji MPD 94, avtorice Iris Zakošek. Muzej v muzeju na prostem 371 - Etnološki oris obravnavanega območja - Predstavitev pojma muzej na prostem - Muzej na prostem Rogatec - od ideje do realizacije - Konzervatorska in muzeološka vprašanja - Življenje muzeja - Programski paketi * Poldnevni ali celodnevni izleti za otroke (OŠ) - Ogled otroškega muzeja Hermanov brlog v MNZC (Muzej novejše zgodovine Celje), nato organiziran prevoz v MNPR (Muzej na prostem Rogatec),ogled + izbran pedagoški model; piknik, oz. kosilo; odhod - organiziran prevoz v Celje. Paket se poljubno širi in krči, glede na želje obiskovalcev; možen dodatni pedagoški model tudi po kosilu = celodnevni izlet. Cena: prevoz + kosilo Skupina: 20-25 otrok Pogoji: lastno prevozno sredstvo - manjši avtobus za prevoz vseh obiskovalcev na relaciji Celje-Rogatec-Celje oz. MNZC-MNPR + šofer. Program v MNPR morata voditi dve osebi. - Pedagoški modeli z naslovom Herman na deželi Splošni pedagoški modeli: - Od zrna do kruha - Kako nastane med - Stara poljska orodja in naprave ter opravila - Zelišča in dišavnice - Tečaji domačih obrti: lončarstvo pletarstvo kamnoseštvo - Iz grozda gre v vino Pedagoški modeli v navezavi na letni čas: Herman in zima - Tekmovanje v postavljanju snežakov - Zgradimo ledeno sneženi skansen - Sankanje Herman in pomlad - Spoznavanje pomladnih opravil na vrtu in polju * Predlog programske ponudbe za otroke je izdelan v sodelovanju s kustodinjo MNZC Bronico G. Zakonjšek. Tanja Roženbergar 372 - Spoznavanje različnih semen in sadik - Hermanov vrt - Cvetna nedelja - izdelovanje butaric - Velika noč - izdelovanje pisanic Herman in poletje - Spoznavanje kulturnih rastlin - Mlatev - Metev - Gozdni sadeži Herman in jesen - Spoznavanje sadja in poljskih pridelkov - Ličkanje koruze - Trgatev in pridobivanje vina - Kostanjev piknik Pri organizaciji pedagoških modelov pomaga Društvo za ureditev muzeja na prostem v Rogatcu. Ponudba za dijake in študente - Muzejske poletne delavnice - Vodniška služba - Raziskovalne naloge, ki jih razpiše muzej - Zagovori raziskovalnih nalog - Opravljanje prakse - Različna srečanja - Splošni pedagoški modeli - Kulturne prireditve Ponudba za odraslo publiko - Klasičen ogled + kulinarična ponudba po naročilu - Posebne ponudbe okoliškim zdraviliščem, delovnim organizacijam (možnosti poslovnih kosil, planinskim društvom - ogled muzeja kot dopolnitev planinskega izleta - Splošni pedagoški modeli - Kulturne prireditve 4. Koledar kulturnih prireditev Celoletni koledar prireditev se sestavi v sodelovanju z Društvom za ureditev Muzeja na prostem ( gledališke igre na prostem...) Muzej v muzeju na prostem n. CELOSTNA GRAFIČNA PODOBA 1. Znak muzeja Ker na obravnavanem območju ni neke posebne tipike, predlagam, da je znak muzeja sestavljen iz večih simbolnih elementov, npr. hiše, sadja, sonca, žita,... Podoba naj bi bila abstraktnejša. Znak muzeja naj se pojavlja na: tiskovinah: - dopisu - kuverti - vstopnicah (Vstopnica naj bi bila hkrati kupon določene vrednosti, za katero lahko obiskovalec MNPR nekaj dobi oz. kupi.) - vizitki - plakatu - vrečki - vrečki-mali kot embalaža v trgovini - mapi - razglednici - zloženki drugod: - štampiljki - priporiki - dežniku - servieti - majici - balonu - puzzlu III. PUBLICISTIČNA DEJAVNOST Predstavitvena zloženka muzeja - trilistna - barvna - fotografije 1. str. znak muzeja in ime 2. str. tlorisna razporeditev objektov 3., 4., 5. str. predstavitev posameznih segmetov muzeja 6. str. generalije muzeja: kdaj je odprt, naslov, telefon... PubUkacije poletnih delavnic Obema poletnima delavnicama sta sledili knjižici, kjer so zbrani strokovni teksti posameznih mentorjev in ostaKh udeležencev. BCnjižici sta zastavljeni kot strokovno delo, ki hkrati podaja kritiko in aplikacijo za rogaški muzej. 373 Tanja Roženbergar 374 Naslovnica publikacije Muzejska poletna delavnica - Rogatec '93 Muzej v muzeju na prostem IV. KOMUNIKATIVNOST MUZEJA Znak muzeja je osnovni temelj komunikacije in deluje kot komimikacija znotraj muzeja in navzven. 1. Komunikacije z obiskovalci (znotraj muzeja) - na vhodu v muzej tabla z znakom in generalijami ter tlorisom postavljenih stavb - vstopnica - znak + plan muzeja z označeno smerjo ogleda + generalije + kupon za neko vrednost - na vsaki stavbi tablica z znakom muzeja + zap. št. s poimenovanjem objekta + datacija - že omenjena zloženka - posebne ponudbe pedagoških dejavnosti - koledar kulturnih prireditev 2. Komunikacije navzven - velike oglasne table: avtocesta Ce-Mb: 2x zdravilišča 3x: Rogaška Slatina Dobrna Atomske toplice Celje: lx meja Šentilj: lx skupaj : 7x velike oglasne table - celoten media plan (obvestila, reklamni spoti, plakatiranje,...) Izdelavo media plana in njegovo izvajanje se preda agenciji za trženje. VIRI IN LITERATURA: ICOM-ov kodeks poklicne etike, Ljubljana 1993. Publikaciji Muzejske poletne delavnice Rogatec 93 in 94, izdal Muzej novejše zgodovine Celje. Tanja Roženbergar, Muzej na prostem Rogatec - muzeološki koncept, 1994, tipkopis. BESEDA O AVTORICI Tanja Roženbergar Šega, dipl. etn., zaposlena v Muzeju novejše zgodovine Celje, Prešemova 17 Celje. V letu 1995 se je v muzeju kot samostojen oddelek formiral etnološki oddelek. Poudarek dela je na urbani etnologiji preteklosti in sedanjosti v okviru mesta Celja in okolice. ABOUT THE AUTHOR Tanja Roženbergar Šega is a graduated ethnologist, employed with the Museum of Modem History in Celje, 17 Prešemova, Celje. In 1995 the Museum established an indepen- dent ethnological department. The emphasis of the department's work is on the urban ethnology of the past and present in the city of Celje and its environs. Tanja Roženbergar SUMMARY A MUSEUM IN AN OPEN-AIR MUSEUM / CONTENTS AND SHELL The Open-Air Museum in Rogatec celebrates its thirteenth anniversary this year. The Celje Museum of Modem History organised museum summer workshops in 1993 and 1994, thus contributing to the professional level of the open-air museimi. The period during which a curator co-operated with the open-air museum's staff was, of course, too short and their joint systematic efforts too short-lived to fill more than some of the gaps that had become obvious or to achieve high museum standards by approximating and complementing the activities and working methods of museums and those related to the protection of historical mommients. But though a museologist co-operated oiüy for a short period, the activities in the open-air musetmi were nevertheless carried out according to clearly defined premises involving the programme orientation of the museum (research activities, museimi documentation, preservation and protection of objects, museum presentation with an educational and cultural role, cultural events), an integral graphical image of the museirai (the museum's sign) publications and the museum's communication power. RÉSUMÉ MUSÉE DANS LE MUSÉE EN PLEIN AIR - LE CONTENU ET LA COQUILLE Le musée en plein air de Rogatec fete déja son treizieme anniversaire. Quand le Musée de l'histoire contemporaine de Celje y a orgarusé les ateliers d'été en 1993 et 1994, une approche de spécialistes a démarré. La collaboration d'un conservateur au sein de l'équipe a évidemment été trop courte pour pallier les lacunes grâce au tiavail bien programmé d'une équipe pour mettre en place un plan de tiavail et pour établir un musée de qualité, tout en rapprochant les activités et les méthodes muséologiques aux celles de la protection de l'héritage culturel. Malgré la collaboration de courte durée du conserva-teur, notie tiavail s'est déroulé l'en suivant des voies clairement établies, comme par exemple: l'orientation du programme du musée (activité de recherche, documentation du musée, conserva-tion et protection des objets, présentation du musée avec im rôle éducatif et culturel, manifestations culturelles), l'image graphique (enseigne du musée), l'activité de publication et la communication du musée.