14 Delo in varnost Gasilec Prevrnjeno tovorno vozilo Avtor: Miha Melink Gasilci PGD Cerknica smo 12. septembra 2023 ob 14.53 dobili poziv z vsebino: »Zvrnjen kamion na cesti Kožljek–Koželjski graben, ukleščenje«. Pri nasipavanju gozdne ceste se je pod tovornim vozilom vdrla bankina, zaradi česar se je vozilo prevrnilo. Na intervencijo se je odpravila ekipa 9 operativcev z vozili HTRV-1 in GVC-1 (GVC-16/15). ReCO Postojna nam je ob izvozu dal informacijo, da nas na lokaciji do mesta nesreče čaka narisan smerokaz. Očividec, sicer gozdarski delavec, ki je prvi opazil prevrnjeno tovorno vozilo, se je zaradi težav z mobilnim signalom pomaknil višje po cesti, da je lahko poklical 112. Povedal jim je, da bo označil kraj nesreče in se vrnil k poškodovancu. Ko smo se približali kraju dogodka, je bila vidna zarisana pot z vitlom na makadamu, kar nas je usmerilo v pravo smer. Prva je na kraj nesreče prišla ekipa z vozilom HTRV-1. Gasilci so takoj opravili ogled in zavarovanje lokacije. Za njimi je prispela ekipa z GVC-1 z več tehnične opreme. Tovorno vozilo je ležalo na levem boku na strmem, poraščenem bregu. Zadrževala ga je smreka, ki je deloma vdrla v kabino vozila. Pod kabino je bil štirimetrski prepad. Očividec, ki je bil tam s svojim gozdarskim traktorjem, nam je ponudil svojo pomoč. Na njegov traktor se je preko škripcev z gozdarskim vitlom vpelo ponesrečeno tovorno Fotografije: Matevž Dragolič 15Delo in varnost Gasilec vozilo, s čimer je bilo zavarovano proti premikom oziroma zdrsu še globje po bregu navzdol (slika 1). Prva ekipa gasilcev je začela s pripravo orodja. Na daljavo je tudi vzpostavila prvi kontakt s ponesrečencem. Slednji je bil pri zavesti, imel je oteženo dihanje in poškodovano roko. Ob prvem pregledu skozi okno kabine ni bilo mogoče ugotoviti, kakšno je bilo stanje njegovih nog. Edina možna pot do poškodovanega voznika je bil vstop v kabino skozi sovoznikova vrata, torej z vrha navzdol. Eden od operativcev je vstopil v kabino in se prebil do poškodovanca. Ponesrečenec je bil pri zavesti in pogovorljiv, orientiran, stabilen, vendar s hujšo poškodbo roke ter sumom na poškodbo medenice. Gasilec mu je namestil OHIO-masko. Bil je pozicioniran na voznikovem sedežu, pripet s pasom in obrnjen na glavo, medenico je imel ukleščeno z volanom. Na kraj nesreče je prispela tudi ekipa NMP Cerknica, vendar je zaradi okoliščin vozila nismo mogli spustiti do ponesrečenca – bilo je prenevarno. Sledil je tehnični poseg za odmik volanskega obroča. Poslužili smo se razpirala z verigami. Hkrati smo začeli s hidravličnimi cilindri širiti stisnjen del tovornega vozila pri poškodovančevih nogah. To se je izkazalo le za delno učinkovito. Premiki, ki smo jih naredili s hidravličnim orodjem, so odrivali tudi kabino vozila stran od debla, ki pa je predstavljalo del stabilizacije kabine. Vseeno smo uspeli narediti dovolj velik prostor pri poškodovančevemu medeničnemu delu, da se je lahko preverilo stanje njegovih nog in medenice. K sreči spodnjega dela telesa ni imel poškodovanega, zato se je začel njegov izvlek iz vozila. To je predstavljalo poseben izziv, saj so pri tem odpadli vsi naučeni »šolski primeri« izvlekov. Prostor je bil omejen. V kabini je bil zraven poškodovanca lahko le en gasilec in edini možen izhod iz nje je bil vertikalno navzgor. Težavo je predstavljala ožina zaradi debla, na katerem je obvisela kabina. Voznik je bil priseben in nepoškodovan v delu medenice in nog, to nam je nekoliko olajšalo njegov izvlek. Operativec, ki je bil z njim v vozilu, ga je povlekel navzgor in ga potegnil čez sebe. Ponesrečenec je pomagal z odrivom z nogami proti sovoznikovim vratom navzgor. Tam sta čakala dva gasilca, ki sta ga zadržala, nato pa potegnila na zajemalna nosila. Skozi odprtino vetrobranskega stekla, ki je bila večinoma blokirana z deblom, so reševalci NMP Cerknica ponesrečencu vstavili kanal in mu dali protibolečinska sredstva. Sledil je vlek nosil vertikalno navzgor, da bi poškodovanca čimprej izvlekli iz vozila. Pri zadrževanju in dvigu nosil smo si pomagali s širšim bremenskim trakom (gurtno). Na vrhu kabine, kamor smo potegnili poškodovanca, je bilo malo površine za manevre zaradi neravnega in potencialno nevarnega terena. Tam smo ponesrečenca prestavili na druga zajemalna nosila, položena na podvozje tovornega vozila (slika 2), ter ga na trebuhu s sistemom »gosenice« prenesli do reševalnega vozila. Ob prihodu na makadamsko cesto je ponesrečenca prevzela ekipa NMP Cerknica. Reševalci so ga stabilizirali in oskrbeli, že pred tem so tudi zaprosili za njegov transport s helikopterjem. Ko smo NMP predali ponesrečenca, je helikopter tudi že priletel. Po jeklenici je na kraj dogodka spustil najprej gorskega reševalca in nato še zdravnico. Ekipa GRS je ugotovila, da ima poškodovanec preveč poškodovano roko za dvig v helikopter z jeklenico, zato so se odločili, da bodo pristali v vasi Kožljek. Del naše enote je skupaj s policisti odšel v vas in na travniku predhodno zavaroval območje za pristanek helikopterja. Do vasi so ponesrečenca transportirali z reševalnim vozilom. Sledil je njegov prenos v helikopter, ki ga je odpeljal v UKC Ljubljana. Na delovišču smo pospravili opremo in še enkrat naredili ogled kraja nesreče. Sanacijo prevrnjenega vozila je naslednji dan s svojo mehanizacijo opravil lastnik prevoznega podjetja. Na lokaciji dogodka so nam delo oteževale tudi zveze. Nesreča se je zgodila na mestu, kjer ni bilo mobilnega signala in zveze prek repetitorjev sistema ZARE. Težave z zvezami so imeli tudi policisti. Za vsako zvezo z ReCO je bilo treba narediti premik po cesti. Matevž Dragolič, vodja intervencije, se je izkazal. Koordiniral je našo gasilsko enoto in sodeloval z ostalimi sodelujočimi službami. Ponovno se je izkazalo zelo dobro sodelovanje z NMP Cerknica in PP Cerknica ter helikoptersko ekipo slovenske vojske in GRS. Velika pohvala gre tokrat tudi očividcu, gozdarju, ki se je primerno odzval in poklical na pomoč ter ponudil pomoč pri stabilizaciji vozila, brez katere bi bilo reševanje veliko težje.