IZOBRAŽEVALNA MOČ SPLOŠNIH KNJIŽNIC Silva Novljan Oddano: 21.07.2004 – Sprejeto: 09.09.2004 Pregledni znanstveni članek UDK 027.022:37(497.4) Izvleček Izobraževalne storitve opredeljujejo tudi delo slovenskih splošnih knjižnic. Pri načrto­vanju ciljnih storitev se pogosto soočijo z zaostanki v razvoju, ki ob hitrem napredo­vanju novosti še toliko bolj izstopajo in opozarjajo, da še niso utegnile razviti knjižnične dejavnosti v vseh okoljih in tudi ne na enaki kakovostni ravni. Morda zato ne izstopajo pri razvijanju dejavnosti na področju zadovoljevanja izobraževalnih potreb, čeprav posamezni uspešni primeri kažejo, da se knjižnice zavedajo, kako bi morale delovati, in da so sposobne te naloge uresničiti ob ustreznih pogojih. Pregledali smo, kako z nabavno politiko in prireditvami spremljajo potrebe vseživljenjskega izobraževanja, izobraževanja uporabnikov in informacijskega opismenjevanja, ki jim ga nalaga zakon, pri čemer morajo upoštevati nivoje pismenosti svojih prebivalcev. Analiza dostopnih poročil in podatkov opozarja, da se bodo knjižnice dela na tem področju lahko uspe­šneje lotile ob močnejši strokovni pomoči, ki jo bo spremljala finančna podpora. Ključne besede: splošne knjižnice, vseživljensko učenje, bralna kultura, informacijs­ka pismenost Review article UDC 027.022:37(497.4) Abstract Education services also define the activities of Slovene public libraries. In planning targeted services they are often faced with development lagging. The accelerated progress in this field also reminds them of their lagging and points to a very uneven development and quality level of library activities in the various environments they are centered in. Perhaps due to such conditions public libraries do not excell in deve- NOVLJAN, Silva: Educational power of public libraries. Knjižnica, Ljubljana, 48(2004)3, str. 107-124 107 loping activities to satisfy education needs of their users. Even so, some successful cases point to the fact that libraries know how to act and could be successful under suitable conditions. The article presents an overview on how the law-defined needs for liferlong education (learning), education of users and information literacy, are meet through aquisition policies and through the realisation of different events taking into account the various levels of literacy of the participating population. The analysis of available reports and data point to the fact that libraries could be more successful if supported by increased expert help backed by financial aid. Key words: public libraries, lifelong learning, reading culture, information literacy 1 Uvod Na področju izobraževanja morajo knjižnice prispevati možnosti za razmišljanje, učenje in za pogovor z drugim. Imajo knjižnično zbirko, ki predstavlja praktično neomejeno zalogo znanja. Njihovo delo bi lahko ovrednotili za uspešno in učinko­vito takrat, ko zmorejo to znanje uporabiti kot potencial za rast idej in znanja v okolju in kot spodbudo za praktično uporabo tega znanja. Pri tem ne moremo spregledati, da znanje najprej gradijo. Z nabavno politiko izkazujejo skrb za njego­vo utrjevanje, razvoj in dostopnost. Iščejo ter ponujajo čim boljše možnosti uporabe knjižnične zbirke za razširjanje znanstvenih in umetniških dosežkov, vsak knjižničar pa se kot član stanovskega društva zavezuje, da bo: “Skladno s cilji in možnostmi svoje ustanove uporabnikom zagotavljal najvišjo možno kako­vost storitev ter povečeval njihovo dostopnost, učinkovitost in raznovrstnost” (Etični kodeks slovenskih knjižničarjev, 1998, 5. člen). Pri oblikovanju strategije delovanja na področju izobraževanja si knjižnice, tako kot na drugih zakonsko opredeljenih področjih uresničevanja svojega namena (Zakon o knjižničarstvu, 2001), pomagajo s prepoznavanjem potreb. Za oprede­litev in ovrednotenje potreb, kakor tudi za ovrednotenje možnosti, ki obstajajo v okolju za zadovoljevanje izobraževalnih potreb različnih skupin prebivalcev, jim ne manjka veljavnih podatkov. Zakon jih zavezuje, da morajo izobraževati upora­bnike knjižnic, da informacijsko opismenjujejo (2. člen) in da sodelujejo v vseživljenjskem izobraževanju (Zakon o knjižničarstvu, 2001, 16. člen), pri čemer podrobnosti o načinu izvedbe prepušča stroki. Pri opravljanju teh izobraževalnih vsebin se ne da potegniti ostrih ločnic. V informacijskem opismenjevanju so prvine izobraževanja uporabnika in oboje je sestavina vseživljenjskega izobraževanja. Uspešno pa se opismenjuje ravno ob uporabi knjižničnih virov določene vsebine, ki je interesno področje posameznika ali skupine, vključene v določeno obliko vseživljenjskega izobraževanja. Pri vseživljenjskem izobraževanju, ki vključuje predvsem pomoč posameznikom pri uresničevanju njihovih potreb in želja po osebni rasti in razvoju možnosti, se pogosto težko prepoznajo storitve, ki jih knjižnica oblikuje kot pomoč vključenim prebival­cem v formalno izobraževanje, zato da bi ti uspešno predelali program in dosegli svoje cilje1 . Tako bomo v tem prispevku bolj kot o vseživljenjskem izobraževanju govorili o možnostih, ki jih splošna knjižnica ponuja za zadovoljevanje izobraževalnih potreb. Splošne knjižnice so prepoznane kot nepogrešljive sodelavke posameznika in skupin v procesu učenja. Njihov pomen, vlogo in njihovo delo se predstavlja v člankih, obravnava v diplomskih nalogah in kar je pomembno, tudi zunaj knjižničarske stroke, največkrat na andragoškem področju. Novljan (1992) jih ovrednoti kot organizacije, ki zmorejo bolj kot katerekoli druge ponuditi različ­ne možnosti za motivirano učenje slehernega občana, hkrati pa lahko te možnosti primerno prilagajajo posamezniku, ko ponujajo storitve na naslednjih področjih: -ugotavljanje izobraževalnih potreb (npr. za lastno načrtovanje programa in kot pomoč za načrtovanje programov izobraževalnih organizacij); -motiviranje za izobraževanje (npr. prebujanje, razširjanje interesov, spod­bujanje radovednosti, raziskovanja, razvijanje samoizobraževanja, vplivanje na globinsko učenje, ohranjanje motivacije); -informiranje o možnostih izobraževanja (npr. seznanjanje z organizacijami za izobraževanje, s programi, njihovo kakovostjo in dostopnostjo, s pomočjo (tudi finančno) pri učenju ipd.); -izobraževanje za uporabo knjižnic, informacijskih virov in gradiva (razvijanje informacijske pismenosti); -oskrba s študijskim gradivom in ugodnostmi za učenje (npr. referenčni viri, primarno in sekundarno gradivo, posebni tematski izbori, pomožno gradivo o učenju – prostor, oprema, pomoč pri uporabi opreme, brezplačna uporaba, študijski krožki); -svetovanje in pomoč (npr. pri izboru predmeta študija, programa, prepozna­vanju lastnih sposobnosti, izboru literature, načrtovanju učenja, seznanjanju z načini učenja, pomoč pri uporabi virov, prestavljanju dosežkov, pri vredno­tenju učenja); -prirejanje izobraževalnih oblik (npr. o uporabi knjižnice in njenih virov, tečaji o metodah učenja, tečaji informacijske pismenosti, razvijanje bralnih spo­sobnosti, raziskovalno učenje, pisanje seminarjev). Himmel in Wilson npr. navajata v vseživljenjskem učenju elektronske in tiskane vodnike po programskih sklopih, oblikovanje programa po zanimanju javnosti, ponudbo posebnih zbirk gra­diva, umetniški program, urejanje stanovanja, prirejanje prireditev in razstav, zgodovino in biografije kot možne elemente knjižničnih storitev (1997, str. 113-114), pri formalnem izobraževanju pa ponudbo posebnih zbirk po učnih programih, pomoč pri domačih nalogah, računalniško učil­nico, mentorstvo, prostor za skupinsko delo, izbor povezav do izobraževalnih inštitucij in izobraževalnih spletnih strani (Ibid, str. 93). Konkretna prizadevanja knjižnic na tem področju pri nas še niso empirično ra­ziskana, kljub temu pa lahko iz posameznih skupin podatkov, raziskovalnih rezul­tatov in objavljenih poročil (Glej dodatno literaturo!) sklepamo, kako ciljno so se (lahko) knjižnice usmerile na zadovoljevanje izobraževalnih potreb oziroma v spodbujanje in omogočanje vseživljenjskega učenja. Izhajali bomo iz izhodišča, da je za uspešno in učinkovito opravljanje storitev na tem področju potrebna: dostopnost razvite knjižnice, ciljno orientirana nabavna politika knjižnice in prireditve oziroma storitve za potrebe izobraževanja, pri čemer je število upora­bnikov, hitrost in temeljitost sprejemanja znanja odvisna tudi od stopnje bralne pismenosti prebivalstva in razvite bralne kulture. Pri razvijanju teh dveh pa imajo knjižnice pomemben delež. V vseživljenjsko izobraževanje tako vključujejo še vsebine in oblike dela, ki pismenost in bralno kulturo razvijajo na nivo, pomem­ben za ustvarjalno, etično delovanje posameznika v družini, na delu in v lokalni skupnosti. Možnosti knjižnic pri uresničevanju izobraževalnega poslanstva Knjižnica sama je v lokalni skupnosti podoba dostopnosti znanja, s svojimi pogoji (vabljivo predstavljeno kakovostno zbirko, dostopno s primerno opremo ter pomočjo strokovno usposobljenega osebja) pa podoba možnosti uresničevanja posameznikovih izobraževalnih potreb. Podatki, ki jih objavlja Državna matič­na služba za knjižničarstvo pri Narodni in univerzitetni knjižnici (Novljan, 2003), kažejo, da take podobe ne ponujajo vse splošne knjižnice, nekateri kraji pa so celo brez knjižnične dejavnosti. Izkazalo se je, da knjižnic ni povsod in da ni­majo vse primerno razvitih pogojev za delovanje. To pa je lahko tudi vzrok za samo 24 % včlanjenih prebivalcev2 , kar je precej manj od števila potencialnih uporabnikov izobraževalnih storitev. Ne moremo pa ob teh podatkih izključiti tudi vprašljivosti kakovosti storitev, na kar še zlasti opozarja razlika med doseženimi pogoji dela (prostor, zbirka, osebje) in uporabo knjižnice (obisk in izposoja), kakršno ponuja Slika 1. V Sloveniji je v letu 2002 delovalo 60 osrednjih knjižnic v 192 občinah, kjer so razpredle mrežo 214 krajevnih knjižnic. Imele so še 9 bibliobusov s postajališči v 566 krajih, s premičnimi zbirkami pa so knjižnice oskrbovale 170 krajev. Kljub temu pa 74 krajev še ni imelo dostopne nobene oblike knjižnične dejavnosti. Knjižnice so razpolagale s 7.383.654 enotami knjižničnega gradiva (3.710 enot na 1.000 prebivalcev) na 60.880 m2 (30,59 m2 na 1.000 prebivalcev), kjer je bilo še 4.729 čitalniških sedežev (2,38 na 1.000 prebivalcev), 860 knjižničnih delavcev (0,32 na 1.000 prebival­cev) in 1.370 računalniških mest, od tega 528 za uporabnike (0,27 na 1.000 prebivalcev). Slika 1: Indeksi značilnih elementov delovanja knjižnic 1991-2002 (Vir: Novljan, 2003, str. 21) Glede na pogoje dela in doseženo uporabo domnevamo, da so morale knjižnice izobraževalno dejavnost usklajevati s pogoji dela in obremenitvami ter z zahte­vami okolja po dostopnosti knjižnične dejavnosti in njenem posodabljanju. Sle­dnje se je vezalo predvsem na uvajanje novih načinov opravljanja obstoječih storitev, vsekakor bolj kot na ponujanje novih vsebin in oblik storitev. Tudi če so pogoje dela, predvsem knjižnično zbirko, pozorno prilagajale izobraževalnim potrebam okolja in se trudile z nabavno politiko krepiti bralno kulturo na po­dročju izobraževanja, (pri čemer seveda niso mogle zanemariti podatka o bralni usposobljenosti prebivalcev), pa možnosti za zadovoljevanje izobraževalnih potreb niso mogle uresničiti potrebam ustrezno v vseh okoljih. Dosedanje delo­vanje knjižnic na tem področju sicer še ni ovrednoteno, kljub temu pa podatki govore v prid teze, da knjižnice v sedanjih pogojih nagovarjajo predvsem osve­ščene prebivalce, prebivalce z opredeljenimi izobraževalnimi potrebami, ki zmorejo tudi sami poiskati učno gradivo in načine učenja. Manj, kot je potrebno za našo stvarnost, nagovarjajo potencialne uporabnike. Bralna sposobnost prebivalcev kot možnost zadovoljevanja izobraževalnih potreb Pri pridobivanju in uporabi informacij za učenje je še zmeraj najpomembnejša bralna pismenost. Knjižničarji, poslanci ustvarjalnosti, znanja in kulture, svoje delo tesno povezujejo s pismenostjo svojega okolja, s sposobnostjo sprejemanja sporočil za učenje, razmišljanje, pogovor. Zato je pričakovano zanimanje knjižničarjev za rezultate raziskav o bralni pismenosti, ki jim pomagajo obliko­vati knjižnične zbirke in storitve tako, da gradivo najde svojega uporabnika in uporabnik svoje gradivo. Priznan jim je tudi pomemben delež pri razvoju pisme­nosti, kot lahko razberemo iz že znanih rezultatov nekaterih raziskav3 , pri čemer je za nas v tem kontekstu zanimiva ugotovitev, da ima posamezni dejavnik knjižnice (prostor, osebje, knjižnična zbirka) vpliv na branje, če ga podpirajo tudi drugi dejavniki knjižnice (Novljan, 1996), ker se navezuje na našo tezo, da mora imeti knjižnica za uspešno delo vse pogoje dobro razvite. Knjižnice pomembno prispevajo k pismenosti, ko odpirajo možnosti za njeno razvijanje, da bi zmogel posameznik brati različna sporočila, zahtevna in manj kakovostna, tudi tista s katerimi bo uspešno in učinkovito zadovoljeval izobraževalne potrebe. Rezultati raziskave, ki so razkrili nezadovoljivo bralno usposobljenost naših prebivalcev, nalagajo našim knjižnicam pazljivo obliko­vanje knjižnične zbirke za izobraževalno ponudbo, pa tudi take, ki hkrati pripo­more k rasti bralne pismenosti odraslih. Ta namreč ni zadovoljiva. Tretjo stop­njo pismenosti, nivo ki posamezniku omogoča delovati v skladu z zahtevami družbe, dosega pri nas le 30-35% odraslih med 16. in 65. letom, 4/5 stopnjo, ki je povezana z vrednotenjem in kritično uporabo informacij, torej z razumevanjem, pa le 3% odraslih na področju besedilne pismenosti, 5% na področju dokumenta­cijske in 9% na področju računske pismenosti. (Možina, Kroflič in Kodelja, 2001). Rezultati (PIRLS) leta 2001 opravljene raziskave bralne pismenosti slovenskih devetletnikov pa kažejo izboljšanje glede na leto 1991, ko so dosegli 458 točk (mednarodno povprečje 487), saj so dosegli deset let kasneje 493 točk (medna­rodno povprečje 500 točk). Ob tem smo se vprašali, kakšne bralne vire in stori­tve ponujajo splošne knjižnice, ki imajo med nalogami izpostavljeno organizi­ranje posebnih oblik dejavnosti za otroke, mladino in odrasle, ki so namenjene spodbujanju bralne kulture (Zakon o knjižničarstvu, 2001, 16. člen)4 , kako bodo ohranjale in razvijale napredek pismenosti otrok pri odraslih. Pregledali smo že omenjeno poročilo državne matične službe in razbrali, da so knjižnice zelo akti­vne, da se trudijo razvijati branje in bralno kulturo. Tako so leta 2002 organizira­le 13.603 različnih prireditev (razstav, ur pravljic, igralnih ur, delavnic, kvizov, vodenih ogledov knjižnice, predavanj, srečanj z ustvarjalci…). Večina teh prire­ditev je bila namenjena spodbujanju branja, manjši delež pa je imel poudarek na izobraževanju. Pogosto pa se prepletata obe funkciji. Vsako od 274 izposojeva­lišč je imelo povprečno 48 prireditev, na vsaki pa je bilo povprečno 48 obisko­ 3 Učenci z boljšimi bralnimi rezultati imajo praviloma več knjig doma, v šoli in v knjižnici (Elley, Gradišar in Lapajne, 1995). Učenci z dostopom do razredne, šolske in splošne knjižnice berejo boljše (Novljan, 1996). Knjižničar v šolski knjižnici s profesionalnim znanjem knjižničarstva prispeva k boljšim bralnim dosežkom (Novljan, 1996). 4 Aktivnosti na tem področju podpira tudi država z manjšim zneskom. Knjižnicam sofinancira s približno 30 % nabavo knjižničnega gradiva, ki ima za izhodišče 200 knjig na 1.000 prebivalcev, nakup elektronske baze uradnih predpisov ter elektronsko zbirko tuje periodike in nekatere projekte s področja razvijanja bralne kulture. valcev; več mladih kot odraslih, ker je bilo tudi več prireditev namenjenih mla­dini. Lahko rečemo: veliko prireditev in dober obisk. Če vemo še podatek, da si je član izposodil v letu v povprečju 44 enot knjižničnega gradiva, moramo raz­mišljati tudi o tem, kako uspešne so bile knjižnice s prireditvami, ko so predsta­vljale knjižnično zbirko in motivirale uporabnike za odkrivanje znanja. Doseženi nivo bralne pismenosti odraslih namreč opozarja, da ima lahko precejšnje števi­lo knjig v knjižnični zbirki knjižnice, ki je oblikovana v skladu s strokovnimi priporočili, malo bralcev. Vsekakor manj kot bi jih morale imeti glede na svoja pomembna sporočila za razvijanje znanja. Veliko potencialnih uporabnikov teh knjig ni sposobno razumeti ali pa imajo pri tem preveč težav pa branje opustijo. Pomoč knjižnice bi bila pri tem dobrodošla. Priporočljivo bi bilo knjižnične aktivnosti (bolj) načrtno oblikovati v smeri razvijanja bralne pismenosti, da bi knjižnice svojim izbranim knjigam našle bralce, neposredno svetovalno delo pri izposoji pa okrepiti z zavedanjem, da dajo knjižničarji uporabniku z gradivom odgovor na problem, a hkrati tudi možnost za razvijanje pismenosti. 4 Aktivnosti knjižnic na področju (vseživljenjskega) izobraževanja 4.1 Nabavna politika knjižnice in razvijanje bralne kulture Kljub velikemu številu prireditev, s katerimi naj bi knjižnice spodbujale upora­bo različnih kakovostnih bralnih virov, ki jih knjižnica pridobiva v skladu z izobraževalnimi, informacijskimi in kulturnimi potrebami svojega okolja, pa se bralna kultura ob nizki bralni pismenosti, s katero je neločljivo povezana, težko ustrezno razvija. Je način zadovoljevanja izobraževalnih, informacijskih in spro­stitvenih potreb, ki temelji na času in številu prebranih knjig ter na tem, kakšno knjigo kdo bere. Povezuje se s posameznikovimi sposobnostmi tako kot z inte­resom. Novljan ugotavlja (2003a), da odrasli člani obiskujejo splošne knjižnice predvsem zaradi izposoje leposlovja (prvo mesto po obratu na izvod) in praktič­nega znanja (drugo mesto po obratu na izvod). Če izločimo mladega bralca, ki največ bere in kateremu knjižnice posvečajo poudarjeno skrb tudi z nabavno politiko (0,29 knjige na mladega prebivalca in 0,09 na odraslega prebivalca), so največji delež izposoji leposlovja namenili upokojenci (67,5% vseh njihovih izpo­sojenih knjig sodi med leposlovje), za njimi s polovico manjšim deležem zapo­sleni (37,6%), pri čemer pa je izposoja na izvod, kot vedo knjižnice, navadno pri nezahtevnem leposlovju lahko precej večja kot pri zahtevnem. Koliko sta pri tem udeleženi bralčeva sposobnost hitrega branja in težavnost besedila sicer ne vemo, a njunega vpliva ne moremo izključiti in izposojo vezati samo na interes, željo po pasivni sprostitvi. Pri strokovnih knjigah je večja izposoja na izvod pri priročnikih (prvo mesto po obratu na izvod med vsemi strokovnimi knjigami) kot pri ostalih strokovnih knjigah (tretje imajo učbeniki, četrto leksikoni, peto mesto po izposoji na izvod imajo vse knjige ostalih strokovnih področij skupaj). Taka podoba branja odra­slih je nastala kljub temu, da si več izposojajo vključeni v formalno izobraževanje kot ostale skupine članov in da so zaposleni drugi najpogostejši bralci knjig; to pa sta skupini, ki naj bi po predvidevanjih potreb okolja najbolj posegali po izobraževalnem gradivu. Podobne rezultate navaja raziskava Knjiga in bralci (Žnideršič, Podmenik in Kocijan, 1999, str. 26-27), kjer je med anketiranci lepo­slovje najbolj priljubljeno (83%). Najpogosteje so si ga izposodili v knjižnici (42%, ibid, str. 36). Drugo mesto si delijo strokovne knjige in priročniki (50%), tretje šolske knjige (21%), znanstvene knjige pa so s 15% na zadnjem mestu. Rednih bralcev je največ med bralci leposlovja (7%), dobrih bralcev (ki so v letu prebrali več kot 20 knjig) pa je največ med bralci šolskih knjig, pri ostalih zvrsteh pa so deleži teh dveh kategorij bralcev zelo redki. Bralna kultura pa ni le posameznikova lastnost obvladovanja in uporabe bralne pismenosti (branja), ampak je tudi odnos družbe, lahko rečemo tudi odnos knjižnic, do obvladovanja in uporabe bralne pismenosti (branja). Bralno kulturo, ki smo jo ilustrirali z izposojo knjig določenega vzorca, podpirajo knjižnice z nabavno politiko. Tako so leta 2000 knjižnice pridobile iz tega vzorca 3.181 na­slovov knjig 250.760 izvodov. Vsaka od 256 knjižnic je v povprečju ponudila novosti z dostopnostjo 11 izvodov leksikonov, 65 izvodov učbenikov, 154 izvo­dov priročnikov, a samo 156 izvodov vseh naslovov drugih del s strokovnih področij (pravo, družboslovje, umetnost, matematika, religija, ekonomija, teh­nika, medicina). Bolj radodarna je bila pri leposlovju, 240 izvodov, kjer je dala prednost dostopnosti knjig za pasivno sprostitev z večjo dostopnostjo izvodov na naslov nezahtevnega leposlovja v primerjavi z zahtevnejšim. Mladini je na­menila 352 izvodov mladinskih knjig. Znano je, da postavljajo knjižnice želje svojih članov na najvišje mesto med kriterije za nabavno politiko, s čimer si prislužijo sloves prijaznosti, povečajo obrat gradiva, razbremenijo delavce sve­tovalnega dela in še kaj drugega, kar ni nepomembno ob sedanjih pogojih dela in obremenitvah. Uporabniki pa so med sprehodom po knjižnici dajali prednost omejenemu izboru pred pestrostjo, ker so jih k branju bolj spodbujale skupine z več novimi naslovi. 4.1.1 Nabavna politika za izobraževalne potrebe Nabavna politika naj bi prispevala k splošnemu razvoju, predstavljala ustvarjal­nost vseh področij, posodabljala gradivo vseh strok, predstavljala novosti strok in seznanjala vse možne uporabnike z novostmi in spodbujala branje, pravi Aparac-Gazivoda (1993, str. 181). Tako bi po našem mnenju vsa izposojevališča morala poskrbeti za osnovno predstavitev strokovnih področij, osrednje knjižnice bi morale imeti splošno zbirko oblikovano na ravni zahtevnosti dodi­plomskega študija, nesamostojnega učenja, osrednje območne pa bi morale to zbirko dopolniti z deli, ki teme obravnavajo tudi globinsko, njihova zbirka bi morala podpirati potrebe specialnih skupin, osnovno raziskovanje in njena zahte­vnost naj bi bila na ravni magisterija in samostojnega učenja. Poglejmo, kako se uresničuje prenos znanja, izkušenj, čustev, opažanj na prime­ru že obravnavanega vzorca knjig iz založniških programov slovenskih založb v letu 2000 z dostopnostjo naslovov v 256 izposojevališč 60 osrednjih splošnih knjižnic. Načrt mreže knjižnic je zasnovan na načelu »knjiga do bralca«, a kot smo videli, še ni uresničen. Knjižnice na območju pokrajine, kjer deluje tudi močna območna knjižnica (deset osrednjih knjižnic), ki naj bi s pomočjo dodat­ne državne pomoči omogočala pestro izbiro in dostopnost večine izdanih naslo­vov slovenske založniške produkcije, so pridobile v povprečju 74,32% izdanih naslovov ali 2.364 enot iz našega vzorca. Povprečno ima pridobljen naslov v območju pokrajine5 11 (od 3,72 do 16,74 izvodov) izvodov. Ko smo preverjali, kako so izdani naslovi zastopani v osrednjih knjižnicah, nosilkah odgovornosti za kakovostno dostopnost knjižnične dejavnosti na svojem območju, smo odkrili, da so med njimi velike razlike. V povprečju so knjižnice nabavile 0,13 izvodov na prebivalca (od 0,11 do 0,20), knjižničarski standardi pa priporočajo 0,40 izvo­de na prebivalca. Posameznih naslovov iz določenega založniškega programa tudi ni, čeprav bi jih pričakovali. Knjižnice bi oblikovale verjetno tudi bolj popolno zbirko naslovov, če bi denar ne porabile za dodatne izvode naslovov za svojo mrežo, zato da bi bralec ne moral do knjige, ki jo po njihovi oceni najbolj verjet­no potrebuje. Dostopnost naslovov v pokrajinah izboljšujejo osrednje območne knjižnice, ki prejemajo obvezni izvod (osem knjižnic), žal pa pomanjkljiva ko­ličina izvodov ne omogoča dobrega izvajanja medknjižnične izposoje. Splošne izobraževalne potrebe knjižnice izstopajoče zadovoljujejo s priročniki. Večina tega gradiva je namenjena izposoji na dom, posamezni priročniki pa tudi za uporabo v knjižnici, bodisi zaradi velikega povpraševanja, ki ga ni mogoče zadovoljiti drugače kot s čitalniškim izvodom, bodisi zaradi načina zahtevnosti predstavitve vsebine, včasih pa tudi zaradi visoke cene priročnika. Izšlo je 424 naslovov iz programa poljudnih priročnikov, 13,33% vseh izdanih naslovov ali 27,63% vseh naslovov strokovnih del za odrasle. Knjižnice so povprečno prido­bile 84% naslovov na pokrajino, 23 knjižnic je pridobilo od 100 do 200 naslo­vov, drugih 23 od 200 do 300, 9 knjižnic pa od 300 do 400 naslovov. Skupaj pa so pridobile 39.538 izvodov, v povprečju je bil vsak naslov dostopen v knjižnicah v 93 izvodih. Zanimivo bi bilo izvedeti, ali so s temi izvodi knjižnice tudi pokrile potrebe oziroma želje svojih uporabnikov in kako so bili uporabniki zadovoljni z dostopnostjo izvodov knjig na drugih strokovnih področjih. Po naši presoji je Te so opredeljene z območjem, ki ga z dostopnostjo zahtevnejšega in številčnejšega gradiva in sto­ritev pokrivajo osrednje območne knjižnice; deset jih je v Sloveniji (27. člen Zakona o knjižničarstvu, 2001). dostopnost naslovov ostalih strokovnih knjig neprimerna za potrebe okolja, a povejmo, da morda tudi zaradi manjše izbire na založniškem trgu. Knjižnice so sicer izbrale največ naslovov pri strokovnih knjigah, a je dostopnost kar precej omejena. Skupaj imajo strokovna področja predzadnje mesto v številu dostop­nih izvodov na naslov. Pomanjkanje izbire na strokovnem področju skušajo pokriti knjižnice včasih z nakupom učbenikov, poleg tega da z njimi podpirajo formalno izobraževanje, za katerega učeči se lahko izdajo veliko denarja in jih zato potreba napoti v knjižnico. Glede na celoten založniški program, so si učbenike na dom izposodili mladi do 15. leta starosti 1,1%, dijaki 18,4%, študenti 14,8%, zaposleni 4,5%, nezaposleni 7,2% in upokojenci 1,2%. Nobena izmed osrednjih knjižnic se učbenikom ni odrekla. Za dostopnost naslovov šolskih učbenikov v pokrajinah so najbolje poskrbele osrednje knjižnice, ki prejemajo obvezni izvod. Prav zaradi njih je bil povprečen prirast naslovov na pokrajino 457 naslovov (58,12% vseh izdanih učbenikov), v povprečju je imela vsaka od teh knjižnic posamezen učbenik za­stopan v 1,78% izvodih. Prisotnost učbenika v splošni knjižnici je priporočljiva tudi zato, ker je knjižničarjev sodelavec pri spoznavanju izobraževalnih potreb (vsebina programov, zahtevnost) in mu je lahko v pomoč pri oblikovanju naba­vne politike in pri svetovalnem delu. 4.1.2 Dostopnost elektronskih virov Informacije o izobraževanju Pregledali smo (maj 2004) izobraževalno ponudbo 31 spletnih strani splošnih knjižnic od trenutno 39 dostopnih. Knjižnice najpogosteje predstavljajo program že omenjenih prireditev, ki so uporabnikom na voljo v prostorih knjižnice, a skoraj nikoli pod geslom izobraževanje. Med prireditvami so nekajkrat posebej omenjene aktivnosti knjižnic za učenje uporabe kataloga, računalnikov in učenje za iskanje informacij ter pomoč pri učenju. Nekaj knjižnic ponuja povezave v okviru informacij o izobraževalnih ustanovah, programih, precej manj pa pove­zave, ki ponujajo gradivo za učenje. Ena sama knjižnica ima geslo izobraževanje, znotraj katerega ponuja sistematičen izbor povezav, a tudi ta , tako kot večina drugih, nagovarja vključene v formalno izobraževanje. Pohvalno pa je, da je po­vezave predstavila z opisom vsebine, namena in načina uporabe. To sicer nor­malno knjižničarsko delo, ki pomaga uporabniku izbirati vir, je pri naš še prava redkost, še redkeje pa so izbrani viri predstavljeni večjezično, tudi takrat, kadar bi bilo to priporočljivo, npr. ko knjižnica pripravlja izbor izobraževalnih oblik za etnične skupine ali ko predstavlja domače znanje in ustvarjalnost tujim upo­rabnikom. Pregledane spletne strani še niso dober referenčni vir za posameznika, ki izbira informacije in išče spodbude ter pomoč pri vključevanju v izobraževanje, prav tako ne zadovoljujejo izobraževalnih potreb vključenih v izobraževanja s primerno dostopnostjo gradiva. 116 Elektronski viri Rezultati analize 44 spletnih strani splošnih knjižnic (Novljan, 2002) odkrivajo prizadevanja knjižnic po posodobitvi delovanja, pri čemer je poudarek na pred­stavljanju klasične knjižnice in njene dejavnosti, manjši delež pa je namenjen razširitvi ponudbe vsebin z dostopnostjo elektronskih virov. Med sabo se precej razlikujejo, razlike pa so bolj kot posledica potreb uporabnikov, posledica pre­majhne pozornosti pri izboru. Knjižnicam še ni uspelo izrabiti vseh možnosti, ki jih ponuja informacijska teh­nologija. Zadovoljivo so opravile naloge pri objavi informacij, ki so jih povzele ali prenesle iz že pripravljenih dokumentov. Največ možnosti so do sedaj ponu­dile uporabnikom s katalogom, rezervacijo in podaljševanjem knjižničnega gra­diva, s čimer so jim prihranile nekaj časa, fizičnega napora in denarja. V vsebi­nah, ki so terjale od knjižnic več časa in znanja zaposlenih, so dosegale slabše rezultate, tako pri predstavitvi klasične zbirke, ki bi uporabnike pritegnila v knjižnico, kakor tudi pri izboru elektronskih virov, ki bi jih vabile na spletno stran. Izbor je ozek in neizviren. Dostop do elektronskih publikacij in povezav je neroden, vsebina je pomanjkljiva, nedosledna in nepregledno organizirana. Vire ne uvajajo opisi, izvlečki, reference, ki bi uporabnika usmerjale v izboru, kar je še zlasti opazno, kadar usmerjajo uporabnika k drugim povezavam. Pri obliko­vanju ne upoštevajo stopnje informacijske pismenosti prebivalcev in ne vključujejo pomoči pri izbiri in uporabi virov. V posameznih elementih so lahko dobre, vendar pa ti sami ne zagotavljajo toliko uporabnosti in zaupanja, da bi se uporabniki vračali nanje, vsekakor ne toliko kot klasična knjižnica. Ponudba elektronskih virov v slovenskem jeziku nosi delež za tako stanje splet­nih strani. Pečko-Mlekuš ugotavlja (2001, str. 35), da je domače elektronsko založništvo revno, še posebej na področju formalnih izobraževalnih potreb, kjer univerzitetni programi delajo šele prve korake v ponudbi gradiva na spletnih straneh. Nič kaj boljši niso ponudniki programov različnih izobraževalnih orga­nizacij za dopolnilno in dodatno izobraževanje oziroma za vseživljenjsko izobraževanje. Bogatejša je tuja ponudba. Ta pa je že prisilila slovenske knjižnice, da so se povezale v konzorcij, s katerim bodo lahko bolj učinkovite pri vplivanju na ponudnikove pogoje in lažje bodo uveljavljale potrebe svojih uporabnikov po ponudbi vsebinsko pestrih virov in načinov njihove uporabe, npr. ponudba učbenikov v klasični in elektronski obliki, katerih vsebina se povezuje z drugi­mi viri, ki jih omogočajo vzpostavljene povezave (dopolnila k novi izdaji, pred­stavitve avtorjev, komentarji profesorjev, študentov, seminarske …). Ob bogatej­ši vsebinski ponudbi elektronskih virov v slovenskem jeziku se bodo verjetno bolj hitro spreminjale tudi spletne strani slovenskih knjižnic, knjižnica pa bo prisiljena opredeliti svojo nabavno politiko tudi za to področje. 4.2 Izobraževalne oblike, ki so jih pripravile knjižnice 4.2.1 Informacijsko opismenjevanje Programi informacijskega opismenjevanja se postopoma vključujejo v praktič­no delo knjižnic. Med izobraževalnimi storitvami, ki jih organizirajo splošne knjižnice, so tudi vsebine informacijske pismenosti. Prispevajo k bralni kulturi z znanjem, ki omogoča in olajša prosto izbiro gradiva. Je zakonsko opredeljena naloga knjižnic (Zakon o knjižničarstvu, 2001, 2. člen), zato se tudi preverja njeno opravljanje. Pregledali smo poročila osrednjih knjižnic za leto 2003 in ugotovili, da 70 % osrednjih knjižnic uči uporabnike samostojne uporabe knjižnice, njenih informacijskih virov in izbora gradiva. Večina teh ima zapisan program izobraževanja, po katerem vodi različne oblike tega izobraževanja (tečaji, indivi­dualna inštruktaža). Knjižnice so opravile 6.110 izobraževalnih ur (od tega je 69% ur opravilo osem območnih knjižnic, 31% druge osrednje knjižnic), od tega 70% ur za področje uporabe elektronskih virov (od 4.299 izobraževalnih ur za upora­bo elektronskih virov je bilo 83 % opravljenih v osmih območnih knjižnicah, preostanek 17% ur pa v 31 drugih knjižnicah). Med 37.749 udeleženci je bilo 32% odraslih. Na uro je bilo v povprečju 6 udeležencev, pri čemer so bile ure za mla­dino bolj obiskane. Vsaj po količini opravljenih ur in po številu udeležencev lahko sodimo, da čaka knjižnice še veliko dela, ustanovitelje knjižnic pa tudi, saj bodo morali izboljšati čimprej vsaj tehnološko opremljenost knjižnic in znanje knjižničarjev za pripravo in izvajanje teh izobraževalnih oblik. 4.2.2 Ciljne storitve knjižnic s področja vseživljenjskega izobraževanja Izobraževalne prireditve Poglejmo si nekaj zbranih podatkov iz statističnih poročil osrednjih knjižnic. 30 knjižnic je v letu 2003 pripravilo izobraževalne oblike za mladino, 42 knjižnic za odrasle. Skupaj je bilo 3.635 izobraževalnih prireditev, 86% teh je bilo za odra­sle. Največ prireditev za odrasle so pripravile največje, območne knjižnice, 81% (čeprav so bile štiri od desetih območnih knjižnic v letu 2003 brez njih), v manj­ših knjižnicah so prevladovale prireditve za mladino. Obiskalo jih je skupaj 39.571 udeležencev, med njimi 49% odraslih. Na eni prireditvi je bilo povprečno 11 udeležencev, pri čemer so imele območne knjižnice v povprečju 6, manjše knjižnice pa v povprečju 20 udeležencev. Večina vsebine teh aktivnosti je s področja informacijske pismenosti, zato da bi posameznik obvladal temeljna znanja za samostojno pridobivanje, vrednotenje in uporabo informacij , da bi bil pri učenju uspešen in učinkovit. Pogoste so prireditve z domoznansko tematiko. Vse pa so tesno povezane z razvijanjem bralne kulture, še zlasti pri mladini, kjer vsebina sega na področje pomoči pri učenju, razreševanja mladostniške problematike ter razvijanja različnih interesov. Tudi za izobraževalne prireditve velja, da so zelo raznolike po vsebini, načinu izvedbe in namembnosti, kakor lahko razberemo iz poročila, ki ga je o izobraževalni dejavnosti knjižnic pripravila Resmanova (2003). Pomembno pa je, da v mreži knjižnic obstajajo dobri zgledi posameznih aktivnosti kot spodbu­da drugim knjižnicam za ciljno razvijanje dejavnosti na področju vseživljenjskega učenja. Večino prireditev organizirajo knjižnice same, povabijo pa tudi zunanje strokovnjake za določeno temo, zasledimo vključevanje prostovoljcev, posa­mezne knjižnice pa uspešno sodelujejo z drugimi organizacijami. Učna središča Prav sodelovanje z zunanjimi izobraževalnimi dejavniki (šolami, izobraževalnimi centri, vladnimi službami) je v knjižnicah spodbudilo oblikovanje različnih po­sebnih oblik izobraževalnih storitev, kjer lahko dobi uporabnik na določenem mestu na določeno vsebino vezano informacijo, gradivo in svetovalno pomoč pri izboru in uporabi, pri čemer specialist primerno uporablja tudi vse druge knjižnične vire. Tako srečamo v knjižnicah projekta nacionalnega urada za zapo­slovanje: informacijsko središče za zaposlovanje in središče za informiranje in poklicno svetovanje, ki sta posredno tesno povezana z izobraževanjem, ker se posamezne možnosti zaposlovanja povezujejo z dodatnim in dopolnilnim izobraževanjem. Prav izobraževanju pa so namenjena središča za samostojno učenje Andragoškega centra RS, ki skuša tudi s pomočjo splošnih knjižnic, kjer jih organizira, razviti samostojno učenje in učenje na daljavo. V takšnem sre­dišču je ljudem na voljo gradivo različnih vsebin za samostojno učenje in uspo­sobljeno osebje, ki jim pri učenju pomaga. Oblikujejo pa se že nova, npr. štu­dijsko središče višje šole za študij na daljavo, kjer se v knjižnici srečujejo štu­denti z mentorjem in s pomočjo gradiva opravljajo učne obveznosti po interne-tu. Dobre so tudi aktivnosti, kjer knjižnica sodeluje le kot posrednik med izmenja­vo in prenosom znanja med samimi člani, npr. Borza znanja (Andragoški center RS), zelo uspešne pa so knjižnice, ko spodbujajo druženja posameznih intere­snih skupin, npr.: Univerza za tretje življenjsko obdobje, ki jo podpira ministr­stvo za šolstvo. S takim načinom sodelovanja lahko knjižnica pridobiva nove člane in njihove potrebe jo spodbujajo, da oblikuje načrtno nabavno politiko in da posveča po­zornost predstavljanju gradiva za kakovostno izrabo obstoječe zbirke. Koliko je pri tem uspešna, je odvisno tudi od načina sodelovanja knjižnice oziroma knjižničnega osebja s temi središči in od pripravljenosti ter usposobljenosti specialistov v teh središčih, da prestopijo svoje okvire in uporabnika povežejo s knjižničnim gradivom in storitvami knjižnice. Poročila o tem, koliko novih članov je knjižnica pridobila na račun tega sodelovanja, koliko in katero gradivo se je bolj uporabljalo, se več nabavljalo zaradi nove ponudbe izobraževalnih sto­ritev, pa še nismo zasledili. Prav tako tudi ne študije o tem, da je morda lokacija knjižnice za izobraževalni uspeh teh središč zaradi dodatnih možnosti izobraževanja, ki jih ponuja knjižnica, primernejša, uspešnejša od lokacij v dru­gih inštitucijah. Zaključek Naš prispevek smo začeli z zakonsko opredelitvijo nalog, ki jih imajo knjižnice na področju izobraževanja. Zaključimo lahko, da knjižnice izvajajo določila zako­na, strokovnih priporočil:opravljajo poslanstvo na področju izobraževanja pre­dvsem z izborom knjižničnega gradiva in s prireditvami, a vzdržujejo kulturo uporabe gradiva in prireditev še zmeraj na splošni ravni izobraževanja, ki jo opredeljujejo želje in interesi njenih članov, manj kot je potrebno v našem okolju pa se ciljno in načrtno lotevajo zadovoljevanja izobraževalnih potreb svojega okolja. V posameznih knjižnicah bi že lahko odkrili cilje skupine, ki narekujejo spremembo nabavne politike in storitev, a ne v meri, ki bi opazno spremenila sedanjo splošno podobo. Da bi postalo učenje s knjižnico življenjski slog večine prebivalstva, bo potrebno spremeniti ne samo pogoje dela, ampak tudi način dela. Take kot so sedaj, niso dovolj učinkovite pri razvijanju knjižnice v zanesljivega pomočnika pri izobraževanju, pa tudi ne na področju informiranja in sprostitve, ki sta sestavni področji uspešnosti in učinkovitosti doseganja izobraževalnih ciljev. Obstoječa nabavna politika ni načrtno usmerjena v spodbujanje (vseživljenjskega) izobraževanja, menedžment pa ne v organizacijo storitev, ki odgovarjajo potrebam okolja. Delež odgovornosti mora prevzeti tudi kulturna politika, ki ne uveljavlja primer-no knjižnico v socialni politiki. Med izstopajoče elemente njene podpore lahko prištejemo obvezni izvod, ki dviga povprečje dostopnosti naslovov v pokrajini in s tem pestrost izbora, in subvencije za izdajo posameznih knjig, katerih naslo­vi so dostopni v večini knjižnic. Knjižnicam pomaga še z nakupom računalniške opreme in s sofinanciranjem posameznih projektov s področja razvijanja bralne kulture, informacijskega izobraževanja uporabnikov in izobraževanja knjižničarjev, a žal s premalo finančnimi sredstvi, da bi knjižnice bolj učinkovi­to posegle v vseživljenjsko pismenost in vseživljenjsko učenje. Vse bolj se uveljavlja samostojno učenje, oblika, kjer knjižničar praktično izgu­blja posredniško vlogo. Ob ponudbi elektronskih možnosti se spreminja študij na daljavo, v katerem povezano in medsebojno delujejo, profesor, študent in založnik, ki skupaj oblikujejo spletne strani na določeno temo, vzpostavljajo povezave, vrednotijo in dopolnjujejo vire, ki so pogosto multimedijski in prila­gojeni specifičnim potrebam učencev in njihovim možnostim, načrtu doseganja ciljev, skratka uveljavljajo samostojen študij. Knjižničarja ni v tej skupini in zdi se, da ga nihče ne potrebuje, ugotavlja Pečko-Mlekuš (2001, str. 28). Glede na stopnjo pismenosti, še zlasti informacijske, sklepamo, da bo ob povečani ponu­dbi elektronskih oblik izobraževanja vloga knjižničarja pri nas rasla. Moral pa bo dopolniti svoje znanje, razviti svoje sposobnosti in spretnosti, da bo deloval kakor (Neuman, 2003, str. 514-515) učitelj, pri čemer bo vsebina njegovega učenja vezana na dostopnost in izbiro virov in delno na njihovo uporabo, informacijski specialist, ki učečemu se preskrbi prave informacije, in strokovni svetovalec, ki svetuje pri izbiri gradiva, programov in načinov učenja, in inštrukcijski sodelavec, ki pomaga pri organiziranju učenja, uporabi virov, pri čemer bo dal na voljo še zelo potreben študijski prostor in opremo ter možnosti za druženje z drugimi udeleženci izobraževanja. Prav pa bi bilo, da bi se knjižnice storitev s področja izobraževanje in podpiranja vseživljenjskega učenja že takoj načrtno lotile na svojih spletnih straneh, ko so te še v začetku razvoja. Izvirnost sedanje vsebine še ne potrjuje uporabnikove potrebe po vračanju na spletno stran knjižnice, v kateri je včlanjen. Večino po­treb po informacijah bi lahko zadovoljil enako dobro ali še bolje zunaj spletne strani svoje knjižnice, ker ima premalo možnosti za dostop do identificirane informacije v natančni obliki in ob pravem času. Premalo je tistih virov, h kate­rim se uporabnik vrača, več je informacij, ki jih uporabnik prebere le enkrat (npr. zgodovina knjižnice, podatki o knjižnici…). Namen spletne strani je enak namenu knjižnice: uporabnost za prebivalce. Ko se bodo knjižnice lotile načrtno razvijati storitve s področja izobraževanja, bodo že obstoječe vire lahko bolj izrabile, hkrati pa bodo okrepile medsebojno sodelo­vanje in sodelovanje z drugimi organizacijami. K temu jih bo spodbujala tudi posodobljena organiziranost knjižnic, kjer imajo pomembno razvojno vlogo osrednje območne knjižnice na ravni pokrajine, koordinacijsko vlogo za uresniče­vanje dogovorjenih projektov pa Država matična služba za knjižničarstvo pri Narodni in univerzitetni knjižnici. Ta pa že sedaj uspešno predstavlja mednaro­dne projekte, znotraj katerih so zmogle tudi slovenske knjižnice prikazati posa­mezne uspešne vzorce delovanja. Nacionalno spodbujeni in koordinirani projekti imajo možnost da pridobijo mednarodna sredstva. Težave, na katere naletijo knjižnice pri prijavljanju projektov, ni pomanjkanje idej za delo, in kakor pravi koordinacijska služba tudi podatkov za to ne manjka, manjka predvsem ljudi za delo in strokovnjakov, ki bi bili zmožni projekte voditi. Problem je po našem mnenju rešljiv, če se za (območne) knjižnice pripravi pro­gram usposabljanja za projektni menedžment, za pripravo in vodenje projektov in če se da posameznikom zadolžitev oziroma možnost, da začnejo posamezne razvojne probleme v svoji knjižnici ali v pokrajini razreševati na projekten način. V kratkem času bi lahko pridobili posameznike v knjižnicah, ki bi bili sposobni koordinacijo projektov voditi tudi na državni ravni in tako bi lahko hkrati po­tekalo več razvojnih projektov. Z rezultati dela bi lažje prepričali knjižnice, da bi spremenile upravljanje in vodenje v smeri načrtnega ciljnega razvijanja dejav­nosti, ki pa je s sodelovanjem uspešnejša. Knjižničarji se zavedajo problematike izobraževalnih potreb in tudi tega, da je posamezno problematiko moč dobro razreševati, če jo izpostavimo. Izpostavljene pa so bolj na očeh, bolj podvržene oceni, lažje je vrednotiti njihov učinek, njiho­vo korist. Rezultati takega dela pa bi vsekakor bolj vplivali na razvoj knjižnične dejavnosti, kakor podatki, s katerimi smo mi analizirali izobraževalno dejav­nost knjižnic, ki jo morajo opravljati v skladu z zakonom o knjižničarstvu. Na koncu lahko zapišemo, da zakon na področju izobraževanja sprejemljivo defini­ra področja izobraževalnega dela knjižnic, manj zadovoljivo pa možnosti knjižnic pri opravljanju teh nalog. To pa seveda ne more biti vzrok, da ne bi vsaka knjižnica našla vsaj toliko časa, da preveri, katere potrebe s področja izobraževanja zado­voljuje in kako, ter katere bi morala glede na potrebe svojega okolja. Rezultati jo bodo vodili do načrta in iskanja sodelavcev za razreševanje problematike. Lažje ji bo, če ve, in toliko smo s to analizo že prispevali, da so v njenem okolju ljudje vseh starosti (taki, ki bi se morali izobraževati in taki, ki se izobražujejo), ki ra­bijo njeno pomoč. Pri oblikovanju vsebine pomoči pa ji priporočamo, da upo­števa zakonitosti informacijskega procesa, shemo, po kateri uporabnik navadno razrešuje svoj, tudi učni, problem. V teh okvirih bi bilo primerno načrtovati delo tako, da se razpozna vloga knjižnice kot selektorja in pomočnika pri izboru in­formacij. Druga značilnost, s katero naj bi izstopala med ponudniki izobraževalnih oblik oziroma storitev, bo njena sposobnost za spodbujanje izobraževalne aktivnosti, tretja pa zadovoljevanje aktualnih potreb tudi z dosto­pom do preteklega znanja in informacij. Tako organizirana in delujoča bo ohrani­la podobo prijaznosti v uporabnikovih očeh, čeprav bo bolj kot po njegovih željah delovala po njegovih potrebah. Citirani viri 1. Aparac-Gazivoda, T. (1995). Teorija selekcije i strategija preživljanja. Knjižnica, 39 (3), 35–43. 2. Etični kodeks slovenskih knjižničarjev (1998). V Statut, pravilniki in poslovniki Zveze bibliotekarskih društev Slovenije. (str. 67-69). Ljubljana: Zveza bibliotekarskih društev Slovenije. 3. Elley, W. B., Gradišar, A. & Lapajne, Z. (1995): Kako berejo učenci po svetu in pri nas? Nova Gorica: Educa. 4. Himmel, E. & Wilson, W. J. (1997). Planning for results. Chicago: American Library Association. 5. Možina, E., Knaflič, L. & Kodelja, L.(2001). Pismenost odraslih v Sloveniji. Ljubljana: Andragoški center Slovenije. 6. Neuman, D. (2003). Research in school library media for the next decade: Polishing the Diamond. Library Trends, 51 (4), 503-524. 7. Novljan, S. (1992). Knjižnica je več kot učbenik. Knjižnica, 36 (1), 7-17. 8. Novljan, S. (1996). Sodobne dejavnosti šolske knjižnice s posebnim ozirom na njene bibliopedagoške naloge pri izvajanju izobraževalnega programa učenja branja v osnovni šoli. Ljubljana: Filozofska fakulteta. 9. Novljan, S. (2002). Spletne strani slovenskih splošnih knjižnic. Knjižnica, 46 (1-2), 45-59. 10. Novljan, S. (2003). Splošne knjižnice. Poročilo za leto 2002. Ljubljana: Narodna in univerzitetna knjižnica. 11. Novljan, S. (2003a). Bralne kulture in knjižničarstvo. V Breznik, M., Novljan, S., Jug, J. & Milohnić, A.: Bralne kulture v novih razmerah založniške produkcije (str. 78-152). Ljubljana: Mirovni inštitut. Pridobljeno 19.7.2004 s spletne strani: http://www.mirovni-institut.si/slo_html/projekti/5%20knjiznicarstvo.pdf 12. Pečko-Mlekuš, H. (2001). Tiskan učbenik - Kaj je že to?: Elektronske knjige pri izobraževanju na univerzi. Knjižnica, 45 (4), 25-38. 13. PIRLS 2001. Ljubljana: Pedagoški inštitut. Pridobljeno 24.3. 2004 s spletne strani: http://www2.arnes.si/uljpeins/czve/pirls 14. Resman, S. (2003). A liftime as a lesson. Berlin: 69 IFLA General Conference, 1­9 Avgust. Pridobljeno 25.5.2004 s spletne strani: http://www.ifla.org./IV/ ifla69/papers/031e-Resman. 15. Zakon o knjižničarstvu. (2001). Uradni list RS, št. 87. 16. Žnideršič, M., Podmenik, D. & Kocijan, G. (1999). Knjiga in bralci IV. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za bibliotekarstvo. Dodatni viri Češnovar, N. (1995). Knjižnica v izobraževanju odraslih. Andragoška spoznanja, 1 (3-4), 50-51. Dokler se uči, človek živi. (2004). Slavica Hrastnik (Ur.). Celje: Osrednja knjižnica Celje. Kramberger, D. (1992). Splošnoizobraževalna knjižnica in uporabniki v tretjem življenjskem obdobju. Knjižnica, 36 (1), 19-28. Kramberger, D. & Perko, M. (1997). Sožitje splošne knjižnice in uporabnikov v tretjem življenjskem obdobju. Knjižnica, 41 (2), 171-183. Lojk, S. (1998). Pomen knjižnice za izobraževanje odraslih. Andragoška spoznanja, 4 (3-4), 52-61. Pevc, T. (1996). Vseživljenjsko učenje v knjižnici. Andragoška spoznanja, 2 (2), 78­ 79. Resman, S. (1998). Knjižnica - informacijsko središče za mlade. V M. Kraš (Ur.) Međunarodno savjetovanje “Knjižnice europskih gradova u 21. stoljeću (str. 294­304). Varaždin: Gradska knjižnica i čitaonica “Metel Ožegović”. Šuligoj, V. (2000). Vloga splošnih knjižnic pri vseživljenjskem izobraževanju. Diplomska naloga. Ljubljana: Filozofska fakulteta. Urbanija, J. & Pangerc Pahernik, Z. (1999). The Implementation of the Lifelong Learning in Slovenia`s Libraries. V International Conference on Lifelong Learning: policy, practice and possibility. Worcester: University College. Doc.dr. Silva Novljan je zaposlena v Narodni in univerzitetni knjižnici kot sve­tovalka za splošne knjižnice v Državni matični službi Naslov: Turjaška 1, 1000 Ljubljana Naslov elektronske pošte: silva.novljan@nuk.uni-lj.si