MIRA KALAN Papirnati grad in lutkovna predstava - muzejske počitniške dejavnosti za otroke Tudi med letošnjimi poletnimi počitnicami so se v Loškem muzeju odvijale počit niške dejavnosti za otroke. V mesecu juliju 1999 smo v muzeju pripravili dva različ na programa muzejskih pedagoških dejavnosti, ki se jih je udeležilo kakih 190 mladih obiskovalcev, predvsem učencev od 1. do -t. razreda osnovne šole. / Prvi program muzejskih dejavnosti za otroke se je odvijal v okviru projekta -Dobimo se ob pol desetih", ki ga v Škofji Loki organizira Društvo prijateljev mladine. Otroci so v muzej prihajali v dveh skupinah, posebej s traškega (OŠ C. Golarja) in posebej s škofjeloškega okoliša (OŠ P. Kavčiča in I. Groharja). Vsaka skupina nas je obiskala štirikrat, pri čemer je zanimivo, da je bila traška skupina mnogo številčnejša. Letošnje počitniško druženje smo v nasprotju s prejšnjimi leti namenili obravnavi ene same teme - spoznavanju Zgornjega stolpa na Kranclju Pod vodstvom muzejskih vodičev so si otroci na Kranclju najprej ogledali temelje te grajske posto janke, porušene v potresu leta 1511, ki so spet prišli na dan v arheoloških izkopa vanjih leta 1954, ter spoznali obseg in značaj utrdbe. Terenskemu ogledu je sledil ogled arheoloških najdb, razstavljenih v muzejskih zbirkah. Tu so otroci spoznali različne uporabne predmete od posodja, orodja, oro žja in pečnic do znamenitega svečnika v podobi paža ter prstana z napisom. Ti predmeti so jim približali življenje na gradu v času pozne gotike, tj. v 14. in IS. sto letju, ko je bil grad še skrbno vzdrževan; tudi po zaslugi loških kmetov, ki so morali tlačaniti na Zgornjem stolpu. Zato smo naslednjič organizirali muzejsko delavnico, kjer so se otroci sami preizkusili v izdelovanju muzejskih predmetov v tehniki odtiskovanja in vlivanja. Za to priložnost smo pripravili poseben pečatnik z motivom gotske pečnice. muzejski konservator Tone Hafner pa nam je ljubeznivo izdelal poseben kalup. S pomočjo pečatnika in kalupa so otroci v muzejski delavnici odtiskovali in vlivali obeske iz gline oz. mavca po vzoru gotske pečnice s Kranclja Tako so kot pravi sred njeveški obrtniki sami izdelali svoj spominek ali darilo za prijatelja. 465 LOŠKI RAZGLEDI 46 Zadnja dva počitniška dopoldneva v muzeju pa smo namenili izrezovanju in sestavljanju papirnatega modela Zgornjega stolpa, kakor ga prikazuje maketa v muzejskih zbirkah. Otroci so pozorno sledili navodilom muzejskih animatorjev in po risarski predlogi uspešno sestavili vsak svoj grad iz papirja, ki so ga ob zaključku ponosno odnesli domov. Pri tej muzejski delavnici smo si pomagali s publikacijo »Zgornjistolp na Krancljti: nekdanji izgled. Loški vitezi, orožje, predmeti za vsakdanjo rabo-, ki smo jo preti kratkim izdali v Loškem muzeju. Knjižica je namenjena predvsem učencem, ki živ ljenje na srednjeveških gradovih obravnavajo v šoli. Dopolnjuje jo papirnati model gradu v merilu 1 : 150, ki mlade na izviren način seznanja s kulturno dediščino Škofje Loke. Zato je publikacija primerna tudi za izvajanje dodatnih dejavnosti, vezanih na spoznavanje kulturne dediščine tako v šoli kot v muzeju. // Druga vrsta počitniških dejavnosti v našem muzeju je bila letos likovno-gledali- ška, pri čemer smo njeno organizacijsko pripravo in izvedbo zaupali Jasni Vastl. diplomirani grafični oblikovalki, ki končuje podiplomski študij scenografije in ko- stumografije na AGFRTV. Ta dejavnost je drugače kot prva potekale sklenjeno, pet dni. od ponedeljka. 28. junija, od petka, 2. julija, ko smo jo zaključili s pravo lutkovno predstavo. Otroci so si za uprizoritev izbrali pripovedko »Kamniti most« iz istoimenske knjige ljudskih pripovedi z loškega ozemlja, kakor jih je zapisal Lojze Zupane. Pod vodstvom mentorice so za lutkovno predstavo sami izdelali lutke in sceno, posneli zvočno spremljavo, se naučili vlog in v popoldanski predstavi z igri co navdušili starše, stare starše, prijatelje in znance. Ti so muzejsko pedagoško delavnico v 2. nadstropju Okroglega stolpa napolnili skoraj do zadnjega kotička. S poletnimi muzejskimi dejavnostmi za otroke si v Loškem muzeju prizadevamo, da bi bil muzej tudi med počitnicami namenjen izobraževanju in spoznavanju kul turne dediščine, hkrati pa tudi otroškemu druženju, igri in zabavi. 466