276 Radoslav Hrovatin O slovenskem ljuđskem plesu Radoslav Hrovatin Možnost razpravljanja o ljudskih plesih je v veliki meri odvisna' od količine in kakovosti zbranega gradiva. Važno je omeniti, da, za beleženje plesov nimamo doslej še mednarodno veljavnega enotnega plesopisa, dočim že uporabljamoi za beleženje govora splošno priznane črkopise in za narečne odtenke celoi diakritične fonetične znake, za glasboi pa splošno priznan noitopis, čeprav nam; ne daje možnosti zaznamovanja intO'nacijskih in ritmič- nih odtenkov. Sicer že obstajajo razni plesopisi (koreografski znaki), njih uporaba pa je večinoma omejena na razne stilne smeri plesa (baleta). Tudi nekateri folkloristi so si priredili razne znake za beleženje plesov po svoji potrebi. Vendar pa doisleji noben plesopis še ni mogel -zajeti vseh gibnih odtenkov. Seveda jie težava že v naravi plesa samega, ki se pojavlja in nepo- sredno mine v času. Za beleženje plesov se poslužujemo različnih sredstev: raznih upodobitev, črtežev, literarnih in strokovnih popisov, glasbenih zapisov, fotografij in končno plesopisnih znakov. Najbolji vemo seveda lahko podaja ples zvočni film. Film nam sicer'jasno prikaže ples, to je gibni pojav v celoti, za njegovo analizo pa potrebujemo grafično^ razčlenjeno' zabeležbo. Ker nam do'slej še noben plesopis ne podaja v zadostni meri vseh odtenkov posameznih gibnih prvin, se poslužujemo za praktično in znanstveno upo^ rabo ponajveč kombiniranega zabeleževTanja plesov. V zvezi z glasbenim zapisom plesa nanizamo v ustrezajočih časovnih enotah plesopisne znake. Temu do'damo strokovni opis plesa po enakih časovnih enotah. Po potrebi dostavimO' analizO' plesa in O'pombe O' izjiemnih posebnostih. Dalje pristavimo črteže skupin plesalcev v značilnih razporeditvah. Vse to spremljajo slike in f0'tOigrafije plesalcev v znaičilnih poloižajih, ' opisi noš' ter rekvizitov itd. Gradivo o slovenskih ljudskih plesih nam seveda doaleji nudi malo tako idealno kombiniranih zabeležb. Vendar pa se pO'datki o slovenskem ljudskem plesu polagoma miiožijio. Od prvotnih omemb prehajajo k splošnim in literarnim opisO'Hi, upodobitvam ter glasbenim zapisom do strokovnih opisov in ko-m- biniranih zapisov. Naslednji podatki nudijo nekaj primerov k posameznim razvojnim stopnjam beleženja. I. Nekateri raziskovalci menijo, da je treba šteti plese »Skitov«, katere omenjajo rimska poro'čila iz dobe pred naselitvijo Slovencev, že v duhovno kulturo Slovanov.! V njej so bili starodavni plesi povezani z drugimi prvi- nami gibnosti v raznih O'bredih. Take »plese« so izvajali Slovenci tudi v času po naselitvi v svoji no'vi domO'Vini. Še v »9. stoletju je bil slovanski plesalec tipičen pojav, kakor to dokazuje pismo meniha Eimenricha. V 10. sto- letju se omenja slovenski vrtuljak (turben vandalicum), ki ga pozna nemški pesnik Nithart še v 13. stoletju pod imenom .wandalei'. S ple- som je bila v najtesnejši zvezi pesem, ki je uravnavala njegov ritem... 1 Dt. Josip Mantuani, O jugoslovanski glasbi. III. Slovenska glasba (Zbori IIil, 1927, 1), pravi: ^Sidonius Apollinaris poroča, da so peli in plesali pri svatbi slo- vanske pesmi in plese (Carm. V., 219—220); to je bilo med leti 430 in 480.« o slovenskem ljudskem plesu 277 Slovenske plese izpričuje mladi Lucidarius med leli 1289 in 1299: ,daz wir windischen treten nach der hlaterpfifen'«.^ O slovenskem petju pri trikratnem »obhodu« kamna v obredju ustoJičenja karantanskih vojvod poro- čata oba rokopisa »Schvv^abenspiegla« iz 14. in 15. stoletja.' Fevdalna kultura je na slovenskoi ljudstvo vplivala največ po krščanstvu. Poudariti je treba, da cerkveni obredi ne uporabljajo kultičnih plesov, kot velja to za orientalske obrede (n. pr. Islam). Poročila pravijo^, da \& cerkev plese odklanjala in preganjala kot ostanek poganstva. yySinoda, ki jo je patriarh Bertrand sklical d Ogleju 1338. ali 1339., mora n. pr. odločno za- braniti podložnim vernikom mrliške plese in žalne igre.^a* Ljudstvo' je namreč v odporu proti fevdalnemu izkoriščevalcu trdovratno vztrajalo v tra- diciji in kot izraz svojp samo'bitnosti gojiilo' starodavne obrede in obiičaje, v katerih so razne oblike gibnosti, med njiimi tudi plesi, imeli važno vlogo. Starejše oblike gibnosti je Ijiudstvoi vključevaloi tudi v nove običaje. Tako moremo oi gibnih in tudi plesnih prvinah sklepati iz poročil o »bičarjih« (flagelantih iz 13. stol.), dalje o »spokornikih« in zlasti »skakavcih«. O plesih smemo domnevati tudi v običajih na Tolminskem, o katerih poroča furlanski zgodovinar Nicolao M. Nicoletti (1536—1596).° Iz Trubarjevih spisov zvemo tudi o odtporu protestantov proti ljudskim plesom, ki sO' jih opazovali pri raznih običajih. V tej zvezi |e treba omeniti razne oblike gibnosti v poročilih O »štiftarjih«." Sčasoma pa je cerkev, zato' da bi navezala nase ljudske množice, vendarle dopuščala plesne običaje ob priliki raznih cerkvenih praznikov. Imamo poročila oi tržaškem škofu, ki je ob nekaterih praznikih celo organiziral plese.'' Vsem tem skromnim poročilom se pridružujejo številne omembe ljud- skega plesa že v naših starejiših ljudskih pesmih. Več podrobnosti o naših ljudskih plesih najdemo pri Valvasorju, ki jie popisal nekatere plese v zvezi z obredi in običaji. Priobčil je razne upodobitve, iz katerih lahko razberemo nekatere plesne gibe. Zapisal je tudi ljudsko pesem, ki se je pela ob izvajanju in iz katere je tudi razviden koreografski potek plesa.^ Žal pa Valvasor ne podaja nikakih glasbenih zapisov plesa. 2 Dr. J. Mantuani, gl op. 1. » Dr. Ivan Grafenauer, Najstarejši slovenski »kirielejsoni« (Glasnik Muzejskega društva za Slovenijo XXIII, 1942, 63). « Milko Matičetov. O etnografiji in folklori zapadnih Slovencev (SE I, 1948, 11); G. Perusini <»Ce fastu?« XX, 1944, 271) pa pravi: »...ho trovato negli atti del sinodo tenuto dal beato Bertrando- nel I33S in Aquileia notizia fin qui sfuggita agli Studiosi. In cssi (cap. 21) infatti e detto ,in exequiis et vigiliis funerum, sive fiant in Ecclesiis . . . sive in domibus . . ., fieri prohibemus cantus et ludos iocosos et coreas maxime in porticibus ecclesie'. (G. Marcuzzi, Sinodi Aquileiesi, Udine 1910, str. 352;.« = Francesco di Manzano, Annali del Friuli II, 1S5S in VII, 1879; Simon Rutar, Zgodovina Tolminskega 18S2; France Kidrič, Zgodovina slovenskega slovstva 1929-1938. 8 Dr. Ivan Grafenauer, Štiftarji in štiftarska narodna pesem (Slovenski jezik n, 1939). ' Giacomo Filippo Tomrnasini (umrl 1654), De commentari storici-geografici della provincia deli'stria, Trieste 1837. 8 J. W. Valvasor, Ehre des Herzogthums Krain I, 448; SNP, 8012. 278 Radoslav Hrovatin Doba prosvetljienstva je dvignila tudi zanimanje. za ljudsiko kulturo. Ne samo Ijiudske pesmi in ljudska glasba, temveč tudi ljudski ples postane predmet stalnega zanimanja. Pri tem so sodelovali celo kulturni delavci duhovniškega stanu. Številne ljudske pesmi, ki se pojo pri plesih, soi zapisah razni sodelavci Zoisovega kroga. Med temi zapisi, je treba omeniti poskočnice (okrogle). V začetku 19. stoletja so zbrali preceJ! gradiva tudi drugi (U. Jar- nik, B. Hacquet, J. Kapelle, L. Kordesch, E. Korytko itd.). Važna je bila akcija Filharmonične družbe v Ljubljani, ki |e zbrala do leta 1819 nad sto ljudskih pesini in napevov Ijiudskih plesov.^ To gradivo^ je bilo poslano' na Dunaj, kjer so se sledi za njim izgubile. Kako pO'membna sestavina naših ljudskih oibičajev v tistem času je bil ples, priča dejstvoi, da so se zanj zanimali celo uradni organi. Za nameravani prihod avstrijskega cesarjia Ferdinanda v Ljubljano 1. 1838 j^ bil p'redviden obsežen sprejiem, na katerem na| bi bili med posebno'stmi ljudstva, prebivajiočega na ozemlju ljubljanskega gubernija, prikazani tudi naši ljudski plesi. V ta namen je prezidij' zahteval od okrajev vseh kresif gubernijia izčrp'ne poidatke o ljudskih nošah, O'bičajih, plesih in glasbilih. Ta važen dokument je ohranjen v Osrednjem državnem arhivu Slovenije v Ljubljani. Toi |e do tistega časa najobsežnejše poroöloi 'O naši ljudski plesni kulturi.^" Več pesmi in napevov plesov je zapisal Stanko Vraz. Obsežnejše gradivo je nabral koro'ški etno'graf Mattja Majar-Ziljski. Opisal je več plesov, nabral razno'vrstne plesne pesmi, dal zapisati razne napeve plesov, 0'pisal je godce in njih glasbila ter običaje in o'brede, katerih sestavni del so opisani plesi. Še nadalje je raslo zanimaraje za ljudski ples v malomeščanski kulturi čitalnic. Od leta dO' leta' izhajajloi v časnikih in časopisih razni novi opisi običajev s plesi, hteraimi popisi plesov, pesmi plesov itd. (I. Navratil:, J. Pajek, I. Skubec, J. Tomšič, D. Trstenjak in drugi). V raznih zbirkah izhajajo napevi plesov (J. Fleišman, J. Kocijančič, H. Volarič; F. Š. Kuhač, J. 2iro'vnik, L. Kuba, O. Dev itd.). Pa tudi znanstveniki drugih narodov zberejO' važno gra- divo (I. Sreznjevski, J. Baudouin de Courtenay, E. Scboultz-Adajewska). Štrekelj' je v »Slovenskih narodnih pesmih« posvetil plesu po'seben razdelek: Pesmi na kolu in plesu. Pole'g 69 številk plesnih pesmi omenja izven tega oddelka posebej tudi 2313 številk poskočnic. Vendar pa najidemb tudi v drugih O'ddtel- kih še več plesnih pesmi. Poleg raznih literarnih opisov plesov in 'Oimemb je v opO'mbah O'bjavil tudi nekaj plesnih napevov.'^ Tudi v 20. stoletju ni popustilo zanimanje za ljudski ples. Tedaj se je vršila obsežna zbiralska akcija, ki jo je vo'dil »Slovenski delovni odbo'r« za publikacijo »Narodne pesmi v Avstriji« 0'd leta 1905 do prve svetovne vojne. »Osnovna načela« za to delo so določala, naj bi pri zbiranju bili upoštevani »poleg narodnih pesmi samih tudi vsi tisti pojavi narodnega življenja, ki se izražajo z glasom in godbo na plesih in zabavah...« Publicirana 8 Dr. Fr. Keesbacher, Die philharmonische Gesellschaft in Laibach 1862, 46 ss. 1» Boris Orel, Novo gradivo o slovenski ljudski noši iz prve polovice 19. stol. (SE II, 1949, 6Ss). *i Dr. iKarol Štrekelj in dr. Joža Glanar, Slovenske narodne pesmi L—'IV. zv., 1895—1923 (odslej = SNiP). o slovenskem ljudskem plesu 279 »Navodila .. .« so dajala strokovne smernice za zapisovanje tekstov in melodij, dočim so se glede plesov omejevala le na splošna »Vprašanja ... o narodnih plesih«. Konkreten opis plesa je zahtevalo 202. vprašanje: ^Kako se zove jo pri vas posamezni plesi? Popišite jih in nacrtajte pomikanje o njih! Vendar pa ni biloi dano' nikako' napotilo, kako je treba popis in črtež plesa izdelati. Zbranih je bilo čez 12.000 pesmi z napevi. Med njimi je nekaj plesnih napevov, popolnoma nezadostni pa so popisi plesov. Tako' ne pomeni ta zbirka bistvenega napredka v zbiranju gradiva za slovenski ljudski ples. V dobi med obema vojnama se okrepi pod- vplivom vsesplošnega napredka etnografije tudi pri nas delo za spoznavanje ljudskega plesa. Ljudski plesi se pojavljajo' na prireditvah raznih prosvetnih društev in drugih ustanov (»So'ča«, »Bela krajina«, »Istra«, Tujsko prc'metni svet v Ljubljani itd.) Slovenski ljudski plesi so' izvedeni med drugim tudi na Festivalu slovanske glasbe in slovanskih narodnih plesov v Ljubljani 1.1934. Važen nadaljnji koifak v razvoiju so prireditve fo'lklornih plesov, ki jih O'rganizira 1.1934 ustanovljeni FolklO'mi institut Glasbene Matice v Ljubljani pod vodstvom Franceta Maro'lta." Višek tega- prizadevanja je Festival v okviru Maribo'rskega tedna 1.1939.Sočasno s tem prizadevanjem se vključujejo slovenski ljudski plesi tudi v znanstvene razprave. Dobimo prve tehtnejše popise naših plesov v Marolto'Vih razpravah o Ijiudskih obredjih na Zilji in v Bdi krajini.^^* V njih imamio kombiniran popis plesa z opisom koreo'grafije, zapisom pesmi in napevov ter foitografijami. Vendar pa še vedno po'grešamo važnejših doneskov strokovnega popisa plesa in koreografske zabeležbe. Zanimanje koreografskih strokovnjakov (Go'lovin, Jenko, Vidmarjeva itd.) za naš ljudski ples v tem času je skromno, čeprav izvršijo nekaj zapisov in si tudi priredijo svoje koreografske znake (P. Mlakar). Pač pa dobimo sedaj tudi nekaj filmskih po'snetkov naših plesov. Po'memben uspeh predstavlja etnografski barvni film slikarja prof. Božidarja Jakca,^" ki je snemal slovenske ljudske plese na Velikem festivalu slovenskih narodnih običajev v Mariboru 1.1939.i' Po osvoboditvi je ljudski ples našel važno opo'ro v delu kultumoumetni- ških društev, ki jim daje strokovne smernice Glasbeno-narodopisni institut v Ljubljani. Ljudska prosveta pa je organizirala folklorne tečaje. Marolt je tudi izdelal plesopis, ki bi mo'gel vsaj v neki meri zabeležiti diakritične od- tenke plesnih gibov. Priobčil je poizkus kombiniranega popisa plesa, ki je sestavljen: iz glasbenega zapisa, diakritičnega plesopisa, analize plesa. 12 Navodila in vprašanja za zbiranje in zapisovanje narodnih pesmi,... ple- sov... v Ljubljani 1906, 31. 13 Koroški dan 1935, Belokrajinski dan 1936, Črnomaljski festival 1939 itd. " Boris Orel, Dva folklorna festivala (Et XIII, 1940, 149. Odslej = Orel, 2 festivala). 1' France Marolt, Slovenske narodoslovne študije I. Tri obredja iz Zilje. 1935 (odslej = Marolt, SNŠ I); — M. Tri obredja iz Bele Krajine, 1936 (odslej = Marolt, SNŠ II). . 18 Božidar Jakac: Zemlja — človek Slovenske Krajine in Vojne Krajine. Prvi slovenski- barvni film naše pokrajine, narodnih obredov in plesov. 17 Dr. 'R. Hrovatin, Prvi slovenski narodopisni film v barvah (Slov. dom št. 97, 27. 4. 1940). 280 Radoslav Hrovatin strokovnih, opomb in fotogTafijie.^ä Prizadevanjem Glasbenot-narodopisnega instituta se pridružujejo' od 1.1948 tudi etnografs,ke ekipe, ki jih organizira Etnografski muzeji v Ljubljani, s sistematičnim zbiranjem gradiva na terenu in s sestavljanjem terenskih folklornih skupin (Dekani 1949, Marezige 1950, Št. Vid pri Stični r950). II. Ljudski ples je pogosta sestavina nagonskega izražanja v obredih in običajih, a ni nekaj prvotnega. Izraziteje se razvija šeie, ko se diferencirajo prvotne gibne prvine v razne oblike gibnosti (obhod, skakanje, igra, ples, telovadba, dramatska igra itd.). Na razvoj pa vplivajo tudi s plesom povezane zvočne prvine; predvsem glasba (zvočila,!« kasneje glasbila), yAoda tudi ples- ni napevi nastopajo večinoma v zvezi s tekstom.',.^'' Ples se je često- spre- minjal in oblikoval v raz,nih razvojnih stopnjah, v katerih je bil v različnih odnosih do drugih oblik gibnosti in zvočnosti v preoblikujiočih se običajiih kot posledica zgodovinskega toka v političnih in družbenih preosnovah. " Pri opazovanju posameznih oblik gibnosti in v njih plesa pa ne smemo pozabiti na neko značilnost uporabljenega gradiva, ki je v tem, da izhaja večinoma šele iz zadnjega oisa. Zato bomo v vseh opisanih pojavih gibnosti mogli opazovati predvsem v novejšem času preoblikovane primere, ai v njih posamezne prvine, ki imajo svoji pradavni izvor. Trdno pot k takemu opazo- vanju nam nudijo deloma ohranjeni obredi in običaji, često- v ostalinah, ki si jih moremo razjasniti z izsledki raznih panog znanosti. Tako bomo iskali predvsem plesne in gibne oblike v sestavi plesnih skupin ter gibanju plesalcev. Vendar bomo upoštevaH v neki meri tudi zvočne sestavine v ustroju ritma in usmerjenosti napeva ter v tekstu, kot ga daje ime plesa in pa petja, ki je važna sestavina slovenskih plesov, dočim izhaja smi- sel plesa iz funkcija, ki jo ima v obredih, običajih ter ostalih pojavih v življienju ljudstva. Zaradi prim.itivnega načina pridobivanja sredstev za preživljanje je bil človek v davnini povsem uklenjen v življenje prirode in je moral uravnavati svoje udejistvovanje z menjavo razdobij letnih časov. To povezanost zemlje- delca z letnimi časi lahko opazujemo tudi pri mnogih običajih in pri gibnem izražanju, ki je z njimi zvezano-, kar se nam |e ohranilo še v novejši čas. Zlasti važen je bil čas, ko je zima z vsemi vremenskimi neprilikami pre- hajala v pomlad, čas presnavljanja prirode. Te preobrazbe se je udeleževal tudi človek, da bi s čaranjem ugodno usmerjal neznanske sile. Sprejel je nase krinko različnih demo-no-v v obliki živali, bajeslovnihmtij itd. in tako- izvajal vsakovrstne gibe, pošastne poskoke, divjo- mimiko do primitivnih plesov. K prastarim plesnim oblikam je treba prišteti bučne pohode kurentov, rabolja, 18 France Marolt, O našem ljudskem plesu (0'bzomik III, 1948, 306). Na osnovi svojega plesopisa je Marolt pripravil za objavo zbirko slovenskih ljudskih plesov, ki čaka na tisk. 19 Zvočilo (izraz rabi tudi F. Marolt) pomeni pripravo (tudi najbolj preprosto kot drevesni list ali votlo steblo), s katero oblikujemo zvok. Čeprav običajno še ne moremo govoriti o tvorbi tonov, je zvočilo primitivna predstopnja glasbila. 2» Dr. Radoslav Hrovatin, Glasbene prvine slovenskih ljudskih napevov (Et XVI, 1943, 13).. o slovenskem ljudskem plesu 281 ziljske pjerhte in njenih spremljevalcev. Še danes je »o njih polno dionizič- nega ritma in določenega poskočnega koraka, ostaline nekdanjih obred- nih pohodov«.^^ Po srednji in vzhodni Štajerski se je ohranilo vulenje korantov, ki se zbero na »fašenk« zarana. »F skupinah po štiri do šest se zapode po vasi, preskakujoč na grozno silovit način brez godbe, brez pesmi, Uho okrog domov. Topot nog, kroženje rok ravnata gibe, zven- čanje zvoncev ubira melodijo tega presiljeno skočnega plesa, ki ga pod vodstvom ,kožuha' (prvega koranta) izvajajo prav vsi enakomerno — L> neprestani meni čudovito zamotanih ritmov. Ure in ure traja ta uporna borba z nevidnimi silami.«^'' Drugod nadomešča to borbo medved s svojim šaljivim plesom, ki.je izšel iz postave divjega moža, pri nas iz rabolja ali kakega kožuharja.^'' Ostanek podobnih običajev kažejo' neštete pustne navade, med njimi ohranjeno v 1 a č e n j e ploha ali kopanje, združene z O'b- bodnimi gibnimi prvinami, od katerih so se ločili posebni pustni plesi. Zgolj obhod je tudi svečana vrsta, v kateri gredo svatje, držeč se za roke, okrog mize v smeri od sončnega vzhoda k zahodu, preden sedejo k ženitovanjski gostiji (Štajersko in Prekmurje). Na začetku pomladi so značilni obredi, v katerih so prikazane tudi gibne prvine dela. Tak običaj je vlač en je pluga na vzhodnem Štajerskem. Orači, to je kakih šest ali osem našemljenih fantov, vlečejo' v poskaku- jočem ritmu — plesu oralo po vasi. Pridejo na vsako dvorišče ter običajno pcjo šaljive pesmi, n. pr.: O jaz ubogi kmet, Kaj čem jaz začet? Baba skrije se mi v klet No odbije s soda čep. Pa podstavi vel'ki črep! O jaz ubogi kmet. Kaj čem jaz začet P^* »Pluži pa kurent, ki zaorje po dvorišču okrogle brazde. V te brazde vseje ,poberač' repno seme, navadno pesek, pograblja z grabljami ter pripoveduje gospodinji, da ji bo zrasla iz tega semena debela repa, ako bodo zvečer za debelo repo plesali.«'^^ Velike svečanosti so obhajali ob prihodu vigredi — pomladi. Še v prejsr njem stoletju so v Beli krajini pa tudi na Koroškem in Štajerskem vodili zelenega Jurija. J u r jj e v a n j e v Črnomlju je bil praznik ob pre- snavljanju življenjskih tokov v človeku in naravi. V obredu so se razvrščale razne gibne prvine od svečane hoje do plesa, od igre do dramatičnih zaple- 21 Orel, 2 festivala, 158. 22 France Marolt, Opomba k pesmi »Kurent in smrt« (F. Kosmač, Kurent in smrt, Ljubljana 1950). 23 A. Spamer^rel, 2'festivala, 138. 24 SNP, 8432. 25 Boris Orel, Slovenski ljudski običaji (Narodopisje Slovencev I, 1^, 317). 282 Radoslav Hrovatin tov. Ves obred so povezovali prabitni gibi, belokranjskim jurjašem vrojeni. Z odmiranjem starodavne nvere so se ti obredi marsikje sprevrgli v koled- nikom podobne obhode. Kot pri kolednikih vidimo podobne gibne prvine tudi pri f 1 o r j a n o v C i h, dalje ob gergoraciji (Prekmurje) itd. Najpomembnejši je čas pred nastopom poletja. Tedaj presnavljajo skriv- nostne sile narave semena v zemlji, da iz neznatnih snovnih prvin vzkHje novo življenje. Ti pojavi so bili preprcstemii človeku najbolj nepojmljivi. Zato je tudi nanje navezoval raizna čaranja. Še do novejših dni po vsem Slovenskem kurijo na večer pred Ivanjem ogenj — kres. Nekoč so bila s kresom povezana raznovrstna dejanja: kresni obhodi, nabiranje lesa, petje in ples. D. Trstenjak poroča, da so na Štajerskem ob kresu plesali in peli: Kaj raste brez korenja? Kamen raste brezi korenja. Kaj; cvete brez cveta? Praprot cvete brez cveta. — Let' kolo, let', Cvet' praprot, cvet', Škrop', dekle, škrop', Hoja, hajsa, hop! Ob »janževem« kresu so pela dekleta: Sveti, sveti, svetli kres! Vrü, vrti mladi ples! »7n med plesom fantič poliva deklice, deklica pa fante.yBelokrajinski most predstavlja skupno s kolom in deloma z igrami turn, kurji boj, rob če d ostalino davnih žalnih obredov, ki so že o prvotni obliki bili žalno-radostnega pomla- danskega značaja. Ko se je pristni smisel izgubil, so se mrtvaški običaji izpremenili in se je prvotno obredje razkrojilo v kolo v zvezi z na- vedenimi igrami, t. j. v zgolj prigodniško slovesnost na začetku po- mladi.«^^ Pripomniti je treba, da se je v novejšem času, ko se je izpreme- nila prvotna mitična funkcija, povezala z navedenimi igrami in plesi svatska igra r e š e t c a , ki jp v običaju poudarila novo funkcijio. Podoben primer, kako spremenjena funkcija vpliva na preoblikovanje gibnih prvini, je črno- maljsko k Oil 01 — m o-s t. To »je običajno strnjeno kolo, ki ga ple- šejo le dekleta, na ravnici, rajajoč odkoračho v levo. Če je kolo malo..., se drže za zviie robce... Vodita dve vojarinki..., ki stojHa v kolu vštric... F organični zvezi s plesom je sledeči ,most\ ki nima več značaja samostojne igre, ampak ga neposredno priključijo kolu. . . Koreografska sta se oba dela črnomaljskega prizora že strnila v dru- gotno obliko, ki je izgubila pomen obredja in dobila lice in značaj plesnega kola.«'*^ Tako- se je čmomaljskc kolo — most »prevesilo v raja- joč dekliški svet, ki mnogo čustvuje in okrašuje«.^^ Po prenehanju prvotne obredne funkcije se je »most« ohranil po raznih krajih Slovenije kot otroška igra: Središče: Hej, hej, donda,! Ali imate močen most? ... Borovlje: Zidojm', zidöjm' trden muest. Da.pojde naša vojska skuez:...^» " Marolt, SNŠ II, 43 s. ä2 Boris Orel. Mitos o mostu (Marolt, SNŠ II, 91). 33 Marolt, SNŠ II, 65ss. 3« Orel, 2 festivala, 160. 35 SNP, 52US—9. o slovenskem ljudskem plesu 285 Ko so se razvile posamezne določne oblike skupin plesalcev (kača, polž, krog itd.), se je usmerilo oblikovanje v večji meri tudi na gibanje posameznih plesalcev ali plesalca in plesalke skupaj. Taka oblika gibnosti so v slovenski Istri mafrine, starodaven ples na opasilih. ^Značilen je po iem, da se plesalci ne drže za roke in da se ples razvija v doeh krogih: zunanjega tvorijo ženske, a notranjega moški.« Na to prvotno- osnovo so se pozneje vezale razne »fevdalne primesi, ki jih lahko opa- žamo v gracioznem koraku in poklonili plesalcev .. 3» Dr. R. Hrovatin, Plesi »Brškega opasilat (Ljudski tednik št. 189, 29.10.1949). 286 RadO'Slav Hrovatin Podoben pojav jp visoki re|, ki gai še dandanes plesejo' v Ziljski dolini na Koroškem, povezan s š t e h v a n j e m v starodavno- obredje. »V reju je združil in stopil preprosti rod več, prvotno raznovrstnih obredov. Današnja ostalina prikazuje obredno simbolizirano snubljenje (vabljenje).«"'' Rejajo samo ob določenih dnevih v raznih ziljanskih krajih. Ples izvajajo takoi, da »nooi štehvooski mojster, prvi rejovec, začne po- stavljati rej. S štehooDskim vencem na roki izbira dekleta, jih vodi pod lipo in jih izroča v par določenim fantom. Par kraj para se uvrsti okrog lipe v strnjeno kolo. Štehoovski mojster s štehvovsko dečvo —¦ prvo rejko =— začne voditi rej okrog lipe. Pari korakajo resno-svečano v krogu, rejke molče, rejevci pa zapojo prvo zvočno vrstico reja: Buah nam dei ia duobar čes, da pdrhé rei zaciélé smo ... V kratkem premoru... se sprimejo pari za ples in zaplešejo nekajkrat okrog lipe na godbeno medigro. Nato se... razpuste v prvotno rejalno brsto, da korakoma povzamejo naslednjo peto vrstico. . . Ples... se stopnjuje od svečano-resnega korakanja — rejanja do silovito zamahovi- tih poskokov in končnega seskoka parov.« Peterodobna »plesna figura je enkratna ovrtenica na tri s polkoračnim ogibom v leoo in desno menjaje iako, da se pari rejalno pomikajo« v krožni vrsti. »V začetni plesni fazi mirno nihajoči polkoračni ogibi se do končne ekstaze razmahnejo v silovite poskoke.«^^ Razne prvine ziljskega visokega reja so prešle tudi v druge kraje. Tako poroiča M. Majar: »Te starodavne navade su bile nekada po celoj Sloveniji razširjene; na brejarjih plešu tudi po Goričkom, pod Hpoj pak imenito v Kovoride in na več krajih: Bug daj ne dober čes, Ta pervi rej začeti:.. Tudi oblika rejtv jie bila raznoivrstna, kot jp razvidno iz Majerjevega zapisa, ki ga je priobčil Kuhač.*" Sorodnost z visokim rejem kaže tekst »z zvrhnjega Roža«: V unam kraji hrabenča Sem vidu stati jazbica. V unam kraji hriberča Sem vidu stati duharj^. V unam krajli hozdiča Sem vidu stati Pavelča. V unam kraji mostiča Sem vidu stati ribiča.*^ " Marolt, SNŠ I, los. 38 France Marolt, Oibno zvočni obraz sloveiiiSkega 'Korotana (Koroški zbornik 1946, 349 ss. Odslej = Marolt, Korotan). 3" SNP 5212. «» Fr. S. Kuhač, Južno-slovjenske narodne popievke III, 1880, št. 1133 (odslej = Kuhač, JSNP). *i SNP, 5403. o slovenskem ljudskem plesu_ 287 Mnogi iz doslej navedenih obrednih plesov (prieški čindara, metliško kolo, mafrine, visoki rej itd.) so se ohranili še do novejšega časa. Vendar pa je v njih, čim bolj se je v ljudski miselnosti zaradi političnih in družbenih sprememb rahljal spomin na davni pomen, poleg splošne obredne svečanosti polagoma prevladovala ei-otična funkcija, kar je povzročilo, da so mnogi prvotno mitični plesi prešli v svatske plese. Tako se jp zgoidiloi z obični mi reji na Zilji. Preoblikovali so se v »figuralne plese, ki jih je slovensko kmečko ljudstvo združno rejalo v obliki strnjenega kroga pod lipo. Vsi ti peti reji imajo prvotnejše kultično ozadje in so se kasneje pre- vrstili v združne ljudske plese pod lipo.. . Fredrugačenim pravnim uredbam in oblastnim prepovedim« so se začeli umikati ter se'»po pri- zadevnosti domačega godčevstva prevrstili povečini v svatske plese«.^^ Taki svatski obični reji so: »Muai puabač bura..., Câmdr me crias Ture bura..., Sua z lubco na iârmak xuodiua..., Zakoi se ti décua ne- udâs.. .<â^ S. Vraz poroča o svatskem običaju iz Kanalske doline, ki priča o ohranjeni povezanosti plesa s starejšo obredno obliko: »Svat (drug) odmah okruži svojom sabljom rajište, načini na njem tri križa, govoreč: Bog nam daj en dober raj! Paroi raj ide .svatu s nevestam. Otancajući tri put izruči je drugome svatu, te ona mora sa svakim tri put u okrog protancati.«.*^ Po drugi strani pa se je mnogo »petih rejev prevrslilo v naše pripovedne pesmi«.*' Napevi nekaterih pripovednih pesmi pa so- po zaslugi godčevstva prešli v novejše svatske plese (Matjažev reje). V podobnem razvoju je tudi obredno kolo Marko skače iz Prekmurja postalo ples svatbenega značaja. Znano je po svojem tekstu: Marko skače — po zeleno) trati, V roki nosi — sedem žoltih zlati... Starejše koreografske prvine je ohranil tudi točak (Beltinci). Podoben mu je v Šaleški dolini svatski ples črteš, ki ga plešejo na napev po- mnogih slovenskih krajih razširjene pesmi: Hoj, hoij, hoj! ¦ To je ritan boj. Krampir im pa polenta To je živež moj." V slovenski Istri poznajo svatski ples s podobnim napevom, ki mu pa danes pravijio že »polka«. Zato ni čudno, če pravi B. Orel v svojem poročilu o «2 Marolt, Korotan, 358. « Marolt, SNŠ I, 35 s. " SNP, 5434 op. 45 Marolt, op. št. 42. *« Terenski zapisi, Plešivec pri skalah v ŠalešJii dolini 1950. 288 Radoslav Hrovatin prekmurskih plesih, da ga je »iočak spomnil istrskega kola«." Verjetno je, da izhaja iz petega plesa tudi refren znane ribniške pesmi, ki ima slično metrično strukturo teksta in razporeditev ritma: Vre, vre, vre, Mi smo Ribničanje .. .'^ S pravkar navedenimi svatskimi plesi pa smo že prešli na višjoi stopnjo v'razvoju gibnosti in plesa. Pri tem so bili na Slovenskem odločilnega po- mena zgodovinski dogo-dki na prehodu v 16. stoletje. S svojimi posledicami v-življenju ljudstva so vplivali tudi na preoblikovanje plesov. Cerkev ni mogla bistveno vplivati na preoblikovanje plesov. Pač pa so' to mogli storiti z vedno večjo delitvijo dela se razvijajoči rokodelci in obrtniki, ki so v veliki meri izhajali iz najširših ljudskih plasti. Zaradi trgov- skih vezi so zajemali tudi iz kulture višjih slojev tedanje družbe. Zato so postali važni posredniki med višjimi in nižjimi sloji. Tako so' gojili stike tudi z bližnjimi in daljnimi deželami. Zato ni bila njihova kultura omejena na manjši deželni okoliš, ampak je zajemala obsežnejša področja. Rokodelci in obrtniki so imeli velik vpliv na razvoj našega godčevstva. V takih pogojih se je naš ljudski ples močno preoblikoval. Dalje je treba omeniti, da so od konca srednjega veka zaradi političnih in vojnih razmer (turški vpadi) oslabeli stiki Slovencev z jugovzhodnimi deželami. Zaradi tega je postal odločilen vpliv zahoda, s katerim so bile tedaj naše dežele povezane v ekonomsko- skup- nost. Predvsem pa je treba poudariti, da leži velik del slovenskih pokrajin v alpskem območju, s čimer je podana tudi geografska povezanost z zaho- dom. To je bilo za razvoj folklore v tedanjih političnih in gospodarskih pogojih izredno važno. Tako so alpske folklorne prvine pridobile začasno na razm.ahu. Posledice takega razvoja so se odrazile v preoblikovanju plesov. Sklenjena rejalna vrsta se je preoblikovala v plesne pare, dočim se je še ohranila prvotna osnova krožne vrste, v kateri soi se pari razvrščali. Z usta- litvijo krožne vrste in drugih oblik skupine preide težišče razvoja na gibanje posameznega plesalca in tako se v plesih uveljavljajo figuralne prvine. Seveda pa so se ohranile mnoge starejše koreografske oblike, ki se niso urejale zgolj na osnovi ene plesne figure, kot je postalo pozneje značilno zlasti za malomeščanski družabni ples. Obrtniki so zanesli v plese mnogo gibnih prvin, ki so simbolično' pa tudi realistično' ponazarjale deloi. Takšni so prek- murski mest r ski plesi (n. pr. tkaiečka in šoštarska). Prek- murci »plešejo brez čeoljarske'ga ali tkalskega orodja. Dejanje in orodje posnemajo in izražajo raznovrstne plesalčeoe kretnje.c'^^ Podobna je po. Slovenskem zelo razširjena Šuštar ska (v novejšem času imenovana " Orel, 2 festivala, 159. . Janko Žirovnik, Narodne pesmi z napevi II, 1885, 14. *9 Orel, 2 festivala, 159. SI. 1. Prieški čindara (Cankova, 1939 — foto I. Stuhec) SI. 2. Istrske mafrine (Dekani, 1949 — ioto B. Orel) SI. 3. Metliško kolo (Metlika, 1936 — foto Jože Kessler) SI. 4. Rej pod lipo na ziljski svatbi: na sredi slovenski ziljan- ski par, na levi nemški koroški par iz Gmiindske dol., na desni štajerski par (iz knjige J. H. Schlegel. Reise..., Erfurt 1798) SI. 5. Visoki rej (Ziljani iz Zahomca in Bistrice na koroškem dnevu v Ljubljani — 1935, foto J. Korzun) o slovenskem ljudskem plesu 289 »šuštar-polka« ali tudi »šuštarska polka«), ki jo v prvem delu spremlja petje plesalcev: Vléci, vléci, dréta, Töuci, töwci klen... ^ (Št. Vid pri Stični) Prvemu delu plesa, ki realistično ponazarja delo v počasnem tempu in pri katerem plesalci in plesalke klečijo na eni nogi (v prekmurski šoštarski kle- čijo le plesalci), sledi hiter figuralen ples. Ta oblika plesa tvori značilno plesno dvojico, ki je ohranjena v mnogih naših plesih iz tega časa (»pokčotaš«, »požugana« itd.). Pojavlja se tudi v nekaterih svatskih plesih (»Markoi skače« v Prekmurju), prešla pa je tudi v malomeščanski družabni ples »pouštrtanc«. Godčevstvo je bilo močno vplivano' po novem razvoju umetne glasbene kulture z nastopom monodije, ki je uvajala izpopolnjena glasbila. Tak razvoj je pospešil tudi spremanbe na področju instrumentov, ki so jih uporabljali naši ljuds.ki godci. Poleg starih ljudskih zvočil (piščali, rogovi, mehovi in podobno) so prodirala tiova glasbila, ki jih je izdelovala razvijajoča se obrt v cehih in kasneje manufakture (godala, piskala, trobila itd.). Vendar pa se je stara tradicija ohranila še doilgo kot priča spomin na zvočila v petem plesu ribniških obrtnikov po zapisu iz konca 18. stol.: O lepi Fantie Ribenshki, She hujshi so- Rakitenshki; So' se m.i spopali, na Kerki per fari Sa volle Marinke Kobenzelnave. « She se mi Fantie reserdie ^ En lonzhien Bass mi naräde So krate napieli, so' plessat sazheli Po Ribenshkim Meisti Vre, vre vre vre vre.'» Pa tudi drugi obrtniki (žnidarji, kovači, zidarji itd.) niso zaostajali pri plesih v raznih običajih. Obrtniki so podpirali godčevstvo, ki je vključevalo obrtniške pesmi v razne običaje. Obrtništvo je okrepilo že starejše težnje godcev, da bi jim godčevstvo domašalo sredstva za preživljanje. Godci so na različne načine opozarjali plesalce na obdaritev za svoj; trud. K plačevanju godcev so navajale razne plesne pesmi: Kdor hoče plesati, Mora godca plačati, Saj godec ni konj Da bi delal zastonj: Oj tancarji, Kje so pa vaši krajcarji?'^ 60 SNiP, 8663. . 61 SNP, 524Q. Slov. etnograf — 19 290 ¦ Radoslav Hrovatin Prav tako so vabili k plačevanju godlcev posebni plesi. V njih so si plesalci in plesalke izmeno'ma izbirali svoje soplesalce, ki so po posameznem delu plesa' (»štiklcu«) plačali »krajcar«. Tako že ime krajcarski ples v Šaleški dolini spominja plesalce na njihovo dolžnost do godcev. Posebnost tega plesa je, da stojijo plesalci m plesalke izmenoma v čelni vrsti. Plačevanje godcev je tako povezano z raznoivrstnimi običaji. Godci so povezovali stare oblike ljudske gibnosti z novimi plesi. Na tak način so godci širili pri nas razne plese, ki so značilni tudi za druge dežele srednjie Evrope. Nekatere teh plesov je naše ljudstvo po'svo'jilo in preobliko^ valo, da so zaživeU v nešteto variantah. Značilen primer je sedmorka, ki jie razširjena pod raznimi nazivi: »sedem besedi« (Dolenjsko'), »čo'mta« (Istra), »setepaši« (Primorska), »zibnšrit« (severni in zapadni predeli Slovenije) itd. Mnogo petih variant sedmorke najdemot po raznih krajih na Slovenskem: Pas pa nema repa več, kdo mu ga je odsekau preč. Kaj pa bo, kaj pa bo, če mu zrastu več ne bo. (St. Vid pri Stični na Dolenjskem) Češple, hrušče, jabuče; Pute, race, arnče. Jabuče, jabuče; Češple, hrušče, jabuče. (Gorjuše na Gorenjskem) Teci, teci, ku me moreš wjet; teci, teci, ku me moreš ujet. Adn, dva, dva nu tri, ku me ujemeš, toja .bon. (Dekani v Istri)^" Takih primero'V bi mogli navesti na desetine, čeprav Štrekelj navaja v svoji zbu-ki samo en takšen tekst kot pesem k plesu: Izak, Izak, Abraham..." Posamezne variante tega plesa se ločijo med seboj tudi po gibnih prvinah, po napevu (tempo), po značaju itd. V variantah sedmorke so ohranjene gibne prvine starejših plesov, kot kaže Valvasorjev zapis petega plesa: Zhizhe golobar, Pounaprei, pounasei, Warey de te wouk nau^j, L'o'ko'le, I'okule, I'okule.''* 52 Terenski zapisi. 53 SNP, 5228. 5« J. W. Valvasor, Ehre des Herzogthums Krain I, 448; SNP, 8012. o slovenskem ljudskem plesu_ 291 Enak tekst s Štajerskega je priobčil Trstenjak: Suč'te, suPte kolobar, Pol nazaj, pol naprej! Glejte, da vas volk ne vje, Le okol', le okol'!'' V nekaterih primerih so stare plese prepojile nove prvine. Takšen je pogostokrat navajani potrkan ples, ki ga je objavil J. 2irovnik: Polka je vkazana, Tla so namazana: Hoj hej, hoj hej, Kaj bo pa zdej? ..." V tekstu tega plesa je omenjpna polka, ki |e dvodoben ples, dočim ima napev k citiranemu tekstu trodobno ritmično osnovo. Zato je bolf verjetno, da je pravi tekst tega plesa, kot ga p priobčil Fr. Gerbič: Tlaka m' je ukazana itd.", ki kaže starost plesa. Za primerjavo naj služi varianta trodobnega plesa iz Zgornjih Gorjuš, kjer jp imenujejo t a p o t r k a n a : Recite, kar vočte čez me, mojmu fantu j|e Jožek ime ... Koreografska značilnost tega plesa je, aa. ob koncu vsake fraze plesalci udarijo z nogami ob tla ali pai zaploskajo z rokami. Ta poslednji gib označuje v Spodnjih Gorjušah dvodoben ples, ki ga imenujejo »potrkana«. Ples je raz- širjen po raznih krajih in ga na Dolenjskem imenujejo p o k č o 19 š. V tem dvodelnem plesu se v prvem delu pojavlja ploskanje z rokami, dočim preide drugi del v hitro dvokoračno polko. Plesu »ta potrkana« je podobna tudi »ta potoučena«. • Predvsem na alpskem' področju se je polagoma udomaälo nuiogo- tro- dobnih plesov, ki so jih naši folkloristi v prejšnjem stoletju običajno skupno imenovali okrogle, poskočnice, pleparce, falerči in po- dobno. Vendar pa je treba med njimi ločiti razne plese glede na gibne prvine. Najbolj znan je š t a j r i š (imenovan tudi »štajerc, korošec« in podobno). Zlasti zanimive so različne plesne oblike »štajriša«. V njih se kažejo tudi starejše gibne prvine, ki zahtevajo od plesalcev veliko spretnosti in moči Poleg zelo umetnih novejših »figur« imamo v njem starejše oblike »žakle šivat« (podobne gibnim pn'inam »vrate«), dalje morajo plesalci izvajati prave artistične akrobacije, kot je preobračanje kozolcev, vihtenje soplesalcev za noge in po'dobno. Ples izvajajo v obliki antifonije, tako da se izmenjujeta po ena peta, kitica in po ena plesna medigra. Do nedavna so ta ples pogosto plesali na raznih »vasovanjih« in v svatbenih obredih, kot kaže na štajersko- koroški meji še živi k r e n c p 1 e s. Izvajajo ga v obredu, ki simbolično 55 Slov. Glasnik Vli, 1861; SNP 8011. 5« Janko 2irovnik, Narodne pesmi z napevi II, 1901, 56s. 5'' Fran Gerbič, Ailbum slovenskih napevov ill. zv., 24. 292 Radoslav Hrovatin ponazarja poročni akt. V njem zastopata ženina in nevesto camer in družica, ki izmenoma pojeta, plešeta in izvajata obi-edna dejanja. Podobno funkcijo je imel po Zilji svatbeni rej (»Zakoi se ti dečua ne uddš...«). Zanimiv je Majarjev opis k or oš ca (»Jes pa. 'no 'sisico 'mam...«): »Korušec ili obični slooenski raj ... hoće, da izrazi otmicu .. . plesačica se pričinja, kao da hoće plesaču (otimaču) uteći, te se okreće i izoija plesaču oso- bitom hitrinom i vještinom; nu on kao munja za njom smjelo i junački pocikujuć veselo skače u vis, dok ju napokon ne ulooi. Tada ju kao zaljubljeni objima te ju digne u zrak, pocikujuć opel radostno na slavnoj dobiti.. .<'^" Vrhovčeva omenja variante »stajriša«, ki imajo- pokrajinske zna- čilnosti (koroški in štajerski »štajriš«)."" Zanimivejša oblika »okroglih« je trodobni peti m r z u 1 i n, ki je zna- čilen sloivenski alpski ples: , _ Koreografija plesa se razvršča po enakih frazah kot napev in tako lahko služi »mrzuHn« kot lep primer zvočno-gibne skladnosti v naši Ijludski duhovni kulturi. Kakor v napevih imamoi pO Slovenskem veliko variant tudi v koreo- grafiji in tekstu. Ples se je razširil tudi po naših vzhodnih področjih, kot priča dolenjski »mazulin«. Tipično preoblikovan živi v Prekmurju z imenom šamar Janka. Tekst in napev kažeta, da se je v prekmurski varianti obrusil prvotni rastoči ritem: Pojli smo, pojh (smot) kolača dva .. V 19. stoletju so starodavna obredja vedno bolj izgubljala nekdanji pomen. Zato so se tudi plesi zlasti po vplivu godčevstva postopoma prevrščali in preoblikovali v svatovskih običajih, na vasovanjih, na proščenjih, na sejmih itd. Čeprav se je obrednost ponekod deloma še ohranila, pa je drugod pričela 58 Kuhač, JSNP III, št. 1147. 59 Kristina Vrhovec, Študija o plesu (LZ LVI, 1936, 483). «» Gl. op. št. 59. o slovenskem ljudskem plesu_293 prevladovati erotična funkcija, pojavlja pa se tudi že estetska funkcija. Ta razvoj soi zlasti pospeševali spremenjeni proizvodni odnosi v poljedelstvu po odvezi kmeta od tlačanstva. Polagoma so v naše podeželje prodirali tudi vplivi malomeščanskih navad iz čitalnic. Najbolj sta se od tod razširila »valček« (»bolcar«) in »polka«, pa tudi »mazurka« in drugi plesi. Valček se je spajal s starejšimi prvinami v razne oblike (n. pr. »kmečki bolcar«). To mešanje raznih plesnih prvin kažejo tudi nejasno opredeljena poimenovanja nekaterih plesov. Takoi ima dolenjska m a z o 1 k a v sebi prvine mazurke in štajriša. Mnogo različnih variant, preoblikovanj in posvojitev je bila deležna p O' 1 k a. Ime polke in nekatere njene prvine so se prenesle na starejše rokodelske in obrtniške plese. (»Šuštarska polka«, »požugana polka«, »po- trkana polka« itd.). Nekatere polke se ločijo po pokrajinski označbi n. pr.: »vipavska polka« (ohranjena tudi v tolminskih hribih), »škofjeloška polka«, »prekmurska polka« itd. Na Dolenjskem se mešata polka in kolo. Tako je kmet iz Lučarjevega Kala pri Hrastovem Dolu imenoval ples vojakov iz sosednjih vzhodnih pokrajin »kalu polka«, star domač ples pa kar »polko«, čeprav je napev podoben »kolu«. Stalna repeticija kratke izometrične melo- dične fraze v napevu kaže na arhaični izvor: Takšno mešanje starih in novih plesnih oblik kaže, da živimo v rasu, ko se v nekaterih naših krajih vrši hitro preoblikovanje naše gibne folklore, kar nas navaja k pozornemu opazovanju in zabeleževanju zanimivih spre- memb v gibnem izražanju našega ljudstva. III. Kot na drugih področjih slovenske folklore vidimo tudi pri naših plesih značilne prehodne oblike, ki kažejo, da Ježi slovenskoi ozemlje na pre- hodu iz kraškega v alpski svet. Ta gorski in hribovski svet često izmenjujejo ravninski predeli, ki prehajajo na severovzhodu v panonsko nižavje, na jugo- zahodu pa padajo v obmorsko pokrajino. Zaradi dobre povezanosti in bližine različnih pokrajin, ta pestra oblikovanost tal, ki se sicer kaže v nekaterih gibnih prvinah, ni ustvarila ostrih meja med posameznimi folklornimi podroičji. Na vsem slovenskem ozemlju danes prevladuje rajalna vrsta v kro'gu od sklenjene bočne vrste vzhodnih področij do razčlenjene vrste parov na alpskih in večini ostalih področij. Prehodni značaj je videti v pestri obilici raznih drugih oblik skupin plesalcev. Poleg krožne rajalne vrste poznamo tudi roj, kačo, polža, ravno čelno in bočno vrsto, solistični ples posameznega para, plesne skupine več plesalcev, skupine več parov itd. Posamezni pari v krožni vrsti pa postajajo najsplošnejša oblika. V gibanju posameznega ple- 294 Radoslav Hrovatin salca imamo prav tako pestro lestvico različkov od drobnih korakov do silo- vitih poskokov. Za starejše plese je svojstven prehod od umirjenosti in manjših korakov do hitrega tempa in poskočnosti. Med njimi je značilen ples, ki pozna razne stopnje tega procesa (metliško koto). Mnogi plesi se izmenjujejo v dveh izrazitih delih (zmernof-hitro). Taki so predvsem- figuralni plesi, ki danes prevladujejo. Ločimo jih po raznovrstnih »korakih« in »figurah«. Plese izvajajoi ob spremstvu godbe, večina jih pa ima svoje pesmi, tako da moremo govoriti zlasti v starejših oblikah O' petih plesih. Po nekod plešejo zgolj s petj-em (metliška obredja),. drugod spet s skopim zvenčanjem zvočil (vulenje korantov). Poleg redkih živih primerov je čestoi ohranjen spomin na uporabo zvočil (primitivna tolkala, gudalo, meh, dudla, piščalke itd.). God- čevstvo je uvajalo rokodelska, in obrtniška glasbila (piskala, švrkovnice, opre- kelj —• cingole, bas itd.), pozneje pa izpopolnjene mstrumente (godala, bren- kala, pihala, trobila itd.). V novejšem času so se ponekod že omejili zgolj na harmoniko. Pri nekaterih plesih se izmenjujieta petje in godba z raznimi gibnimi oblikami (visoki rej, krencples). Ritmična karakteristika izhaja iz dvodobne in trodobne osnove. Slednja je značilna za alpska področja, kjer se ji pridružujeta rastoči ritem in figura- cija, dočim prevladuje v vzhodnih predelih izoritmijia s padajočim ritmom in dVodobno' osnovoi. V plesih se tudi pojavlja za slovensko- folkloro tipični »mešani« ritem (peterodobna osnova v visokem reju). Pogo-sto- je izmenjavanje tempa, polagoma ali iznenada. Melos plesov jp ohranil več arhaičnih potez. Prevladujejo ambitusi od male septime navzdol, čeprav naj-dem-oi tudi nekatere značilne primere večjega razsega. Pogoste so sekundne tonske vrste z redkejšimi večjimi intervali. Melodija ima izrazitoi gradnjo in se formalno sklada s koreo^grafskimi oblikami. Imena plesov so raznovrstna. Često podajajo gibne znaälnosti (kolo-, most, vratca, o-vrtenica, vrtec, poskočnica, visoki rej, potrkan ples, pokčotaš, potoučena, požugana) ali zvočne prvine (čindara, čomta), pa tudi del-ovnot -označbo (orači, tkaiečka, šoštarska), dalje izhajajo iz predmetov v o-bičaj:u (krencples, krajcarski ples), označujejo krajevni izvor (štajerc, korošec, vipav- ska pclka, metliško kolo), zgodovinski izvor (Matjažev reje), imajo začetek teksta petega plesa (»Marko- skače«) ali pa so dialektičnoi preobhkovana drugorodna imena (točak, čotaš, mazolka). Teksti petih pleso-v izhajajo iz obrednih dejanj ali -opoizarjajo na namen, pomagajo ponazarjati delo, plesne gibe ali so zgolj zvočni dodatek gibom; v njih se krijejo spomini na davnino, na zgodovinske osebe in dogodke, na ljudske običaje ali navade, na razne stanove itd. Starejiši plesi so obligatni sestavni deli obredov, novejši pa so impro-vizi- rani v raznih običajih in navadah. Oni kažejo na izvor v mitosu z o-brednoi oblikovanim svečanim korako-m, ki često prehaja v razvoju plesa v ekstatično razgibano-st. V mlajših plesih s pari pa prevladuje erotična funkcija od pre- prostega izražanja jare sile do svatske slovesnosti. Obredni plesi so izvajani ob določenem času in na določenem prostoru. Plešejo na prostem (p-o-d iipo, na trati, na jugni, na brjarju itd.), v delovnih prostorih (na podu), v stano- o slovenskem ljudskem plesu 295 vanjskih prostorih (zlasti na svatbi), pa tudi v javnih prostorih (krčma). Za starejše plese je značilno', da jih vodi »prvi plesalec« (kožuh, vojarinka, vajvoidai, štehvovski mojster). Naši plesi so db današnjih dni doživeli pester in živahen razvoji, često so se razvijali v neugodnih pogojih, ki so v poivršnem opazovalcu ustva- rili mišljenje, da je naš ljudski ples že davno razpadel. Strokovna opazovanja slovenskih folkloristov v zadnjih desetletjih pa so p'Otrdila, da je možno najti še neštetoi oblik naših plesov. V novejšem času, ko je naraslo^ zanimanje za ljudsko življenje, ki ga etnografija znanstveno raziskuje, so dani pogoji za razne pozitivne spodbude našemu ljudstvu, da nam pouovno- pokaže bogastvo svoje kulture tudi na področju plesa. Résumé LES DANSES POPULAIRES SLOVENES I" Plusieurs mentions particulieres des danses populaires Slovenes nous arrivent déja du Moyen âge. Le 17" siecle nous en fournit de plus amples données (J. W. Valvasor). De la seconde moitié du 18^ siecle il y a plusieurs enregistrements de textes de danses «chantées». Mais les notations de melodies pour danses et les descriptions plus détaillées des mouvements et figures des danses ne datent que du 19<^ siecle. Le 20'^ siecle nous apporte la description choréographique exacte des danses, une riche documentation filmée, et les études sur nos danses populaires du regretté F. Marolt, directeur de l'Institut musico-ethno- graphique de Ljubljana (fondé en 1934), qui a rédigé aussi une oeuvre spéciale sur les danses populaires Slovenes avec notations clwréqgra- phiques de leurs mouvements et figures. Depuis 1948 les équipes de recherches du Musée ethnographique de Ljubljana recueillent systéma- tiquement les matériaux d'un bout a l'autre du pays. 11° Dans les études sur les danses populaires nous nous efforçons a étudier en premier lieu les éléments du mouvement et en partie aussi la musique, les textes et la signification des danses. Au cours du dé- roulement des plus anciennes coutumes, les groupes de danseurs impro- visent, en un changement varié, ou la marche calme des «danseurs» particuliers («Kresnice») ou la sauterie animée («Koranti») ou l'un et l'autre combinés. Ces «formes» peuvent s'allier a celles qui sont déja plus développées («Zeleni Jurij» a Črnomelj); certaines prennent leur source dans quelque travail (tirage de la charrue) ou sont un héritage des rites éteints («Koledovanje Jurjasev»). A un degré de développement plus élevé, les groupes de danseurs exécutent des formes caractéristiques: serpent, chaine, cercle, escargot (aprleski cindara», «ovrtenica», «vrtec»). 296 Radoslav Hrovatin Il se peut aussi que plusieurs formes se succedent au cours du développe- ment des rites («kolo» — «nios/» — irobceci» etc.) ou bien la gradation des mouvements de la danse comporte plusieurs phases («metUsko kolo»). Avec la formation des groupes particuliers de danseurs le centre de gravité se déplace, au cours des temps, vers les mouvements des danseurs particuliers («mafrine», «visoki rej»). De ce fait nous passons déja a la danse figurative qui s'est formée particulierement dans le cadre des coutumes nuptiales («obicni reji», «Marko skace», «tocak», «crtes»). A cette étape de révolution, il est important de noter les faits suivants: 1° les relations provisoirement plus étroites de la Slovénie avec l'Occi- dent, a la suite des invasions turciues; 2° la position géographique, en partie alpestre, du pays; 3° le développement de l'artisanat a partir du 16" siecle. Ceci influa sur la musique des ménétriers ciui intro- duisirent dans la danse des éléments nouveaux. Paraissent alors les danses des ménétriers («Krajcarski pies»: danse du sou). Les danses importées se modifient, en s'adaptant au caractere du pays («sedmorka»: danse a sept pas) et se fusionnent avec les éléments plus anciens («potrkan pies»); les variantes Slovenes des danses alpines prennent corps («mrzulin»). La caractéristique de l'époque contemporaine est un mélange des diverses formes plus anciennes avec la valse et la polka bourgeoises («kmecki bolcer», «potrkana polka»). III'^ La configuration variée du sol (montagnes, plaines, mer) a certes influé sur le développement des danses populaires Slovenes sans avoir, cependant, créé de limites bien tranchées entre les territoires particuliers. Aujourd'hui, c'est la ronde qui prédomine (serrée a l'est, ailleurs en général disjointe par couples) a côté d'autres formes (essaim, serpent, escargot, file droite et, combinés de différentes manieres, groupes de danseurs et de couples). Les mouvements des danseurs sont divers, allant des petits pas aux grands sauts. On danse au son de la musique, doublée parfois du chant («danses chantées»), au chant seul ou tout simplement sans musiciue et chant. Il y a des endroits ou l'on fait alterner le chant avec la musique et la danse. Le rythme est a deux ou a trois temps. A l'est prédomine l'isoryihmie avec rythme tombant a deux temps, Le rythme mixte, typique pour la tradition slooene, a survécu a l'ouest (dans «oisoki rej»: haute danse, a cinq temps). Le «mélos» conserve plusieurs archaismes: petits ambitus et séries de secondes. La structure de la mélodie s'accorde formellement avec le, mouvement de la danse. Les dénominations des danses marquent le caractere du mouvement, la sonorité, la provenance; les textes des «danses chantées» sont tirés des rites, coutumes, événements historiques, et aussi du mouvement, de la sonorité etc. Les danses anciennes sont conduites par le «premier danseur» en un temps et en un endroit déterminés, et cela comme composantes obligatoires de certains rites, tandis que les danses plus récentes sont improvisées au cours des diverses cérémonies et fetes.