Zb.gozdarstva in lesarstva, L.20 št.1 s. 43 - 68, Oxf. 375. 5: 671 PRIMERJAVA EKONOMIČNOSTI PREVOZA LESA Z RAZLIČNIMI KAMIONI IN SESTAVAMI KAMIONOV S POLPRIKOLICAMI Jože KURE, dipl.inž.gozd. Gozdno gospodarstvo Novo mesto 68000 NOVO MESTO, YU 43 Ljubljana 1982 Izvleček: Kure J.: Primerjava ekonomičnosti prevoza lesa z različnimi kamioni in sestavami kamionov s polprikolicami V razpravi je s pomočjo kalkulacij cen prevoza lesa prikazana relativ- na primerjava ekonomičnosti za 3 vrste kamionov in njihovih sestav s polprikolicami (eno- in dvoosnimi), opremljenih z različnimi hi- dravličnimi dvigal i. Epitet uredništva: Pričujoča študija daje primerjavo ekonomičnosti vožnje lesa med tremi vrstami kamionov in tremi sestavami kamionov s polprikolicami (eno- in dvoosnimi), torej za 6 vrst vozil, kar zahteva po sodobni metodiki mnogo predhodno zbranih podatkov. čeprav se izkalkulirana cena vožnje po enoti sčasoma, zaradi splošne inflacije ali dviganja cen_. spreminja, pa ostane primerjava ekono- mičnosti zaradi svojega relativnega značaja še dalje v veljavi. To pa daje taki študiji posebno veljavo še zlasti , če upoštevamo kako dandanes huda inflacija otežuje kalkuliranje. Synopsis: Kure J.: The comparison of the economical aspects of the wood transportation by means of different trucks and truck hal f-trai lers On the basis of the wood transportation prices, the author presents the relative economy for three different trucks and their combi- nations with half-trailers equipped with different hydrawlic hoisting cranes. 44 VSEBINA Izvleček in synopsis 1. Uvod Z. Izhodišča in elementi kalkulacij za izračun -cen prevoza lesa 3- Letno poprečno števiio produktivnin dni proizvodnih delavcev 4. Letno število razpoloži] ivih in produktivnih dni pri kamionskih vožnjah 5. Kalkulacije cen prevoza lesa z različnimi kamioni in kompozicijami, t.j. sestavami kamionov s polprikolicami, za vozila navedena v uvodu od 1 - 6 6. Zak 1 j uček 7. Pov.ze tek 8. Literatura 45 46 47 51 52 53 62 66 68 l. UVOD Tehnologija sečnje in izdelave ter spravila gozdnih lesnih sortimentov je v zadnjih dvajsetih letih močno napredovala. Vzporedno s tem pa je napredoval tudi prevoz lesa: od prevoza s konjsko vprego in kamioni brez žerjavov, preko kamionov opremljenih s hidravlično-vrvnimi žerjavi, do kamionov, opremljenih s popolnoma hidravličnimi žerjavi in kamionskih sestav z eno ali dvoosno polprikolico. Zlasti je ekonomičen prevoz lesa v ustrezni sestavi kamiona s polprikolico in hidravličnim d~igalom, česar pa se velikokrat premalo zavedamo. V zadnjem času pa nastopajo pri nabavi opreme, zlasti kamionov, ki tak prevoz omogočajo, objektivne te- žave glede uvoza. Tako je kljub želji po sodobnem prevozu, prehod na eko- nomičnejši prevoz, močno oviran in prepočasen. Da bi lahko primerjali ekonomičnost prevoza med dvema različnima.tipoma kamionov, bodisi glede na različno nosilnost, bodisi glede na različno opremljenost (vrsta žerjava, vožnja solo ali s polprikolico), so nam po- trebne kalkulacije ekonomičnosti tega strojnega dela. Taka primejrava ekonomičnosti nam je, oziroma nam mora biti osnova za izvajanje organiza- cijskih, tehnoloških in investicijskih ukrepov za dosego ekonomičnejšega prevoza lesa. Samo ceno strojnega dela ugotovimo s kalkulacijo cene stroj- nega dela po metodiki kalkul lranja (glej 1 iteraturo 1). Ekonomsko primerjavo s pomočjo kalkulacij cen prevoza lesa prikazujemo za šest različnih kamionskih vozil, oziroma prevoznih kompozicij, to je za tri vrste kamionov in njihovih kompozicij z eno- in dvoosnimi polprikol i- cami, ki jih uporabljamo pri Gozdnem gospodarstvu Novo mesto in sicer za: 1. Kamion magirus-deutz (tipi 232, 270, 310) s hidravličnim žerjavom jonsereds super Z in jonsereds E ter I iv javornik 6 2. Kamion magirus-deutz (tipi 232, 270, 310) s polprikolico in s hidrav- 1 ičnim žerjavom jonsereds super { in jonsereds E ter 1 iv javornik 6 3. Kamion tam 170 T 14 s hidravličnim žerjavom hiab-foco 560 4. Kamion tam 170 T 14 s polprikolico in hidravličnim žerjavom hiab-foco 560 46 5. Kamion tam 6500 s hidravl ično-vrvnimžerjavom hiab 173 6. Kamion tam 6500 s polprikolico in hidravlično-vrvnim žerjavom hiab 173 2. 1 ZHOD I šCA IN ELEMENTI KALKULACIJ ZA I ZRAčUN CEN PREVOZA LE~.A Za izračun cen prevoza lesa po metodiki kalkuliranja (glej lit.1), smo po- leg podatkov iz literature, uporabili tudi številne elemente iz lastnih podatkov, ugotovljene za Gozdno gospodarstvo Novo mesto. Tako smo za Gozdno gospodarstvo Novo mesto ugotovili količnike K1 _ 4 za kalkulacijske postav- ke 7 - 10(1), število produktivnih dni proizvodnih delavcev in letno števi- lo produktivnih dni za kamione, poprečne hitrosti vožnje itd. (3). 2.1. Izračun količnikov za kalkulacijske postavke 7 - 10 (1) Pri kalkulacijskih postavkah 7 - 10 potrebujemo sledeče količnike: K1 količnik osebnih stroškov K2 količnik obratovne režije K 3 količnik upravno prodajne režije K4 =• kr, 1 i čn i k dobička (finančnega presežka). Izračun količnikov K1 in K2 v celoti in delno izračun količnikov K3 in K4 , sloni na podatkih iz tabele štev. l. 2. 1.1. Opomba: Pri izračunu posameznih količnikov je bilo upoštevano sledeče: K 1 : Izračunani količnik osebnih stroškov K1 = 1,50 (glej izračun K1) velja za poprečno 180 izkoriščenih delovnih dni proizvodnih delavcev (glej letno poprečno število produkt. dni proizvodnih delavcev). Pri 220 produktivnih dneh za kamion (glej letno število produkt.dni za kamion), pa se osebni stroški v kalkul. postav. 7, reducirajo z 180/220. 47 K2 V izračunu količnika K2 niso upoštevane prometnice. Glede na to v števcu tudi niso zajeti stroški vzdrževanja prometnic, ki predstav- ljajo del režije TOZD. Prav tako tudi v amortizaciji ni zajeta amor- tizacija prometnic (glej literaturo 1, str. 41). Tako je kalkulacija v tem primeru zanesljivejša. K 3 , K4 : V vsoti amortizacije gospodarske organizacije je zajeta le amorti- zacija tistih gospodarski~ enot oz. TOZD, na katere se nanaša vsota BOD (glej 1 i t.1, str. 39, 42). 2.1.2. KoličnJk osebnih stroškov: K1 (vsota BOD + vsota neposr.r.ežije) vsota BOD proizvod.delav. 37.524.279 + 19.352.847 37.524.279 = 1.52 ";:Jf 1,50 Količnik 1,52, ki predstavlja poprečje petih TOZD d~lovne organizacije Gozdnega gospodarstva Novo mesto, pa se sicer znotraj same organizacije giblje po posam~znih TOZD od 1,48 - l,57. 2. 1.3. Količnik obratovne režije: K2 K = 2 vsota obratovne·režije(OR) vsota (BOD proizv.del.+amortfz.T = ':! 0,60 23.942.700 37.524.279+ 4.299.281 0,57 ===== Tudi ta količnik predstavlja poprečje petih TOZD delovne organizacije Gozdnega gospodarstva Novo mesto. Znotraj organizacije pa se po posameznih TOZO giblje od o,43 - 0,68. 48 TABELA 1 PODATKI ZA IZRAČUN KOLIČNIKOV K1 IN K2 NA PODLAGI ZAKLJUČNEGA RAČUNA GG NOVO MESTO ZA LETO 1979 (podatki za 5 TOZD) Vrsta stroškov 1) BRUTO OD: - osebni dohodki - dodatek za stalnost - razlika OO(iz dobička) SKUPAJ 1) 2) NFPOSREDNA REZIJA: a) Nadomestila: Stroš.proiz. delavcev din 2 32. 354. 716 1. 585. 315 3,584.248 37 .524,279 - deze vri i-dnev 1 - - - -1 = ~~:~::~T- ----- - -9 ~3~-~1~ -) - bolovanja ~e~a~k l-sa~~r~v~ _ _ _ _ _ __ - ]oceno zivljenJe 2¾.5!fo - stroški prevoza na delo 281.537 - obvez.zdrav.pregledi 186,725 b) HTV c) Zakon.in druge obvez. 22,6% od BOD 954.506 8.457.887 ------ ···----·-------- ------ ---~------- •--~-~--- ··---- -- SKUPAJ 2) 19.352.847 3) MATERIALNI STROŠKI OBRATOVNE REZIJE - pisar.matedal - drobni inventar - stroški kurjave - elektrika - PTT storitve - reklame - rep rez en tanca - nočnine - dnevnice - kilometrina - amortiz.stavb. - ostalo - direktni stroški prevoza } ljudi na delo z avtobusi, kombi j i in ~ ~~ž~. vozi 1 i ... SKUPAJ 3) SKUPJl.J OBRAT.REZIJA(1+2+3) brez nep. rež. proi zv.del .'. 4) AMORTIZACIJA (brez prometnic) - 49 Obratov.režija brez nep. rež. proizv.delav. din 3 8. 374,020 553,504 949,308 9,876.832 1. 364 .281 8.210 1. 163 11.730 2.214.352 --- 3,599,736 6.231.364 4.234.768 10.466. 132 Amortizac. (brez pro- metnic) din 4 ·---- -- ________ __, 23:·942·. 700 ..... -.. -----·-----~----·- --- -------·--- 4.299,281 2. 1. 4. Količnik upravno prodajne režije: K 3 Podatki za izračun količnika K 3 : - BOD (skupnih služb brez urejanja), z dodat.na stalnost in dobiček - nadomesti la (prazniki ,bolovanja,dopusti itd.) - zakonske in druge obveznosti 22,6% od BOD - materialni stroški SKUPAJ UP REŽIJA: minus prispevek TOK(zasebni sektor) za režijo: SKUPAJ KONČNA UP REžlJA (UPR): vsota UPR gospodarske organizacije vsota 80D proizv.delav.+ vsota amortizacije 12.412.461 0,30 37.524.279 + 4.299.281 2.1.5. Količnik dobička (finančnega presežka): K4 7.931. 166 din 1. 189. 768 ;; 1. 792. 444 " 3.687.242 " 14.600.620" 2.188.159" 12.412.461 din Podatki za izračun količnika dobička predstavljajo poprečje 2 let (1978, 1979) razen za amortizacijo. - denarna sredstva za sklade - dobiček - BOD vseh delavcev gospodar.organ. (tudi režijcev) - vsota amortizacije gospodar.organizacije vsota dobička (f~nančnega presežka} 30.985.871 din 86.986.243 din 4.299.281 din vsota BOD vseh del. + vsota amortiz.gospodar.org. 30.985.871 0,34 ~ 0,35 86.896.243 + 4.299.281 2.1.6. Seštevek količnikov K2 - K4 0.60 + 0.30 + 0.35 50 3. LETNO POPREČNO ŠTEVILO PRODUKTIVNIH DNI PROIZVODNlli DELAVCEV (po evidenci ur iz leta 1979) 3.1. Razpoložljivi delovni dnevi Vseh dni na leto 365 din odštete nedelje 52 dni odšteti državni in rep.praz- niki 10 dni odštete proste sobote 40 dn~ ostane vseh razpolož.delovnih 263 dni dni po 8 ur/letno 3.2. Neproduktivni delovni dnevi (Poprečno letno po 8 ur na podlagi evidence iz leta 1979) vremenske ovire - dopusti (redni+ izredni) - bolov,;inja - drugi i zos tanki Skupaj neproduk~ivni delovni dnevi: 30 dni 23 dni 28 dni 2 dni 83 dni 3.3. Letno poprečno število produktivnih dni proizvodnih delavcev Razpoložljivi delovni dnevi odšteti neprodukt.del.dnevi Letno popr.štev.produkt.dni proizvodnih delavcev: 263 dni - 83 dni 180 dni ======= 51 4. LETNO ŠTEVILO RAZPOLOŽLJIVIH IN PRODUKTIVNIH DNI PRI KAMIONSKIH VOŽNJAH Kot smo že ugo~ovili v prejšnjem poglavju, znaša letno število vseh raz- položljivih delovnih dni 263. Iz podatkov GG Novo mesto o 7-letnem poprečju izpadov kamionov zaradi po- pravil, vremenskih ovir, bolovanj, dopustov in ostalih vzr6kov sledi, da je bil poprečni letni izpad kamionov iz proizvodnje 68 dni. Razumljivo, da je pri tem odigral veliko vlogo zadnja leta že zastareli vozni park, katerega lz splošno znanih objektivnih težav nabave prevozne opreme, nismo redno ob- navljali. Upoštevajoč poprečni letni izpad na kamion 68 dni, dobimo vseh možnih produktivnih dni na leto 195, Glede na število opravljenih ur vožnje skupaj z nadurami izhaja 220 produktivnih dni na leto na kamion. Analiza o izkoriščenosti delovnega časa, oziroma o doseženih produktivnih dneh na kamion na podlagi evidence ur za leto 1979 je namreč pokazala, da je znašalo letno število produktivnih dni na kamion 244, predvsem zaradi dela v podaljšanem delovnem času in dela ob prostih sobotah v času sezonskih konic. Zaokroženo poprečje znaša 220 delovnih dni po 8 ur na leto. Za zagotovitev 220 produktivnih dni letno na kamion, računano iz delovnih ur, pa imamo namen vpeljati tudi rezervne šoferje z namenom zmanjševanja izpadov vozil iz dela. Ne moremo si namreč dovoliti, da bi vozilo, npr. kamion magirus-deutz s polprikolico, vredno 330 starih milijonov din, ne vozilo zaradi morebitnih objektivnih izostankov šoferja (dopusti, bolovanja, itd.) Enako bo k temu prispevala združitev voznega parka v poseben TOZD "Tran- sport in gradnje" zaradi boljšega vzdrževanja in smotrnejše organizacije prevozov. 52 5. KALKULACIJE CEN PREVOZA LESA Z RAZLIČNIMI KAMIONI IN KOMPOZICIJAMI, T.J. SESTAVAMI KAMIONOV S POLPRIKOLICAMI, ZA VOZILA NAVEDENA V UVODU OD 1 - 6 Zaradi enakega ali analognega postopka kalkuliranja za vsa vozila, na- vajamo tukaj kalkulacijo v celoti le za eno vozilo, za kamion magi rus- deutz (tipi 232, 270, 310) s hidravličnim žerjavom. Pač pa so v tabeli št. 2 poleg elemen_tov za kalkulacijo cene prevoza omenjenega vozi la magirus-deutz, navedeni tudi upoi-abljeni elementi ,kalkulacij za vsa ostala vozi la. V tabeli št. 3 pa so zaradi primerjave, prav tako navedene izkarl