R. Ložar Prazgodovinske osnove slovenskega narodopisja (Pri&pevek k poglavju Etnografija in prazgodovina) 1. Uvod Etnografija in prazgodovina sta lahko v dvojnem medsebojnem razmerju, ki ju določa stališče, katero izmed njiju smatramo oz. porabljamo kot glavno disciplino: 1. etnografija je glavna disciplina in se za dosego rezultatov poslužuje tudi prazgodovine, Prazgodovinske osnove slovenskega narodopisja 71 2. etnografija je postranska stroka drugih znanosti, v našem primeru prazgodovine. Naslednje vrste naj orišejo vlogo, ki jo ima za dosego etnograf- skih rezultatov in pri reševanju njenih problemov prazgodo- vina, prehistorija. Pod tem pojmom je razumeti vedo, ki so ji pred- met kulture predrimskih obdobij. Rimska in ranozgodovinska arhe- ologija sta iz razmotrivanja izvzeti, poslednja kljub temu, da ima s prazgodovinsko mnogo skupnih točk. Prazgodovina je kot pomožna veda etnografije sorazmerno mla- dega datuma. Ni še daleč za nami čas, ko se je smatralo celokupno ljudsko ustvarjanje tako glede običajev, plesov, tvornosti, umetnosti itd. le kot usedlina visoke kulture, katere nosilci so v zadnjih dobah mesta s svojo civilizacijo, prej pa so jo nosili cerkev, fevdalni krogi itd. V izdelkih ljudske kulture so splošno videli le barbarizirano izdajo visoke kulture. Nepravilnost te in take orientacije je že dolgo znana in teoretično jo je etnografija že davno premagala, praktično pa se posledice oz. odmevi tega mišljenja še vedno kažejo. Prazgo- dovina nima in ni imela v taki etnografiji nič opraviti; tu so se vsi pojavi in vrednote interpretirale z ozirom na njih recentno poreklo in redek, če ne sploh izključen, je bil primer, v katerem je genetična interpretacija segla nazaj v davnino, največkrat v okrožja novodobnih, visokokulturnih skupin, potem kvečjemu še v ranozgodovinsko stop- njo (naselitveno), skoraj nikoli pa v prazgodovinsko. Prvi pogoj za konkretno odvisnost etnografskega raziskava- nja od prazgodovinskega je takšna preusmeritev naziranja, metode in ciljev narodopisne vede, da ta omogoča sodelovanje strok, ki jim je predmet raziskavanja najstarejša davnina. Sodobna etnografija se je pod vplivom etnologije zares in v pretežnem delu preusmerila v tem smislu.^ Drugi pogoj pa mora izpolniti prazgodovina, ki mora s svojim gradivom vsaj v najbistvenejših in najosnovnejših vprašanjih pokazati ali stratigrafsko ali tipološko kontinuiteto pojavov na področju identičnih, če ne to, pa analogičnih problemov, to se pravi, dokazati mora dejanski obstoj vprašanj, ki so obema vedama skupna in jih je mogoče obravnavati samo z njunim tesnim sodelo- vanjem. Ta pogoj je prazgodovina doslej v izdatni meri izpolnila. Preden pristopimo k razmotrivanju prazgodovinskih osnov na- šega narodopisja, je treba ocrtati one elemente,