ŠOLA NA DALJAVO Vrednotenje znanja na daljavo v 3. razredu Vida Kotnik, učiteljica 3. razreda, OŠ Simona Jenka Smlednik Letošnje šolsko leto je drugačno od prejšnjih. Epidemija nam narekuje drugačen način poučevanja. Poleg tega, da smo se srečevali z izzivi poučevanja na daljavo, smo bili primo- rani prilagoditi tudi način preverjanja in vrednotenja znanja. Učitelji vsak dan preverjamo dosežene cilje pri učencih. Ta proces je v šolski učilnici izveden mimogrede, brez ovir in težav, saj so učenci fizično prisotni, vidimo jih in slišimo. Točno vemo, kdo je snov usvojil in kdo še ne, kateri učenci potrebujejo dodatno razlago in dodatne naloge. Vse to je bilo zaradi dela na daljavo oteženo in marsikdaj zapostavljeno. Uvod Preverjanje in ocenjevanje znanja Ocenjevanje je izziv za učence in učitelje. Zago- Preverjanje znanja je postopek zbiranja podatkov tovo je veliko lažje dobiti oceno kot ocenjevati. o učenju in učenčevem razumevanju obravnavane Vsak učitelj se je zagotovo že kdaj vprašal, kako snovi. Uporabljamo lahko različne metode, in sicer bi izboljšal svoje delo z učenci, da bi jim znanje, opazovanje, pogovore, kontrolne sezname, anek- ki jim ga posreduje, čim bolj koristilo v njihovem dotske zapise. Sistematično in namensko zbrani življenju in nadaljnjem izobraževanju. podatki so osnova za vrednotenje učenčevih do- sežkov, medtem ko je ocenjevanje znanja postopek Pri ocenjevanju znanja je izrednega pomena, da presoje zbranih podatkov in odločanja o kakovosti smo pravični ocenjevalci. Zato moramo biti se- učenčevega dela. S pregledom zbranih dokazil lah- znanjeni z značilnostmi preverjanja in ocenjeva- ko učitelj ovrednoti končne izsledke in določi oceno nja. Svoje znanje moramo na tem področju ves za potrebe poročanja o učenčevem uspehu (Luon- čas dopolnjevati in nadgrajevati, da bomo izbrali go-Orlando 2008, 6). najustreznejši način ocenjevanja za posamezno snov in bomo do vseh pravični. Spodaj je predstavljena shema preverjanja in ocenjevanja znanja (Skribe-Dimec 2009): Shema: Razumevanje pojmov preverjanja in ocenjevanja CILJI SESTAVLJANJE REŠEVANJE OVREDNOTENJE Preverjanje POVRATNA INFORMACIJA CILJI SESTAVLJANJE REŠEVANJE OVREDNOTENJE POVRATNA INFORMACIJA V OBLIKI OCENE Ocenjevanje 6 Didakta Razlika med preverjanjem in ocenjevanje je zelo Bistvo ocenjevanja majhna. Razlikujeta se le v zaključnem delu, Preverjanje in utrjevanje znanja lahko učitelj izvaja samo pri ocenjevanju znanja namreč sledi po- kadarkoli v učnem procesu, medtem ko je ocenjeva- vratna informacija v obliki ocene. Pri preverjanju nje didaktično dopustno šele, ko je učitelj predhodno je temeljna naloga učitelja, da učenca usmerja in znanje preveril in utrjeval. Preverjanje je potrebno mu svetuje na osnovi ovrednotenih dosežkov, pri prej izvesti zato, da lahko učitelj odpravi pomanjklji- ocenjevanju pa je povratna informacija namenje- vosti, tudi svoje, v znanju. Poleg tega tudi ni pošteno, na opredelitvi dosežkov glede na norme (številčne da te pomanjkljivosti naprti ocenam učencev. Utr- ali opisne ocene), ki se vpišejo v dokument. (Skri- jevanje se pred ocenjevanjem izvede zato, da imajo be-Dimec 2009) učenci možnost domačega utrjevanja. Marsikomu pride domače utrjevanje prav, ker jim samo utrjeva- Namen preverjanja in ocenjevanja nje v šoli ne zadostuje oz. s tem nadoknadijo, česar Preverjanje in ocenjevanje je namenjeno temu, v šoli niso dovolj dobro dojeli. Ni pomembno, kje in da z njima preverimo, ali učenci dosegajo cilje, kdaj se učenec česa nauči, ampak, da zna. (Blažič in hkrati pa tudi učenci dobijo povratno informacijo, drugi 2003) da vedo, kaj že znajo in česa se morajo še naučiti. Preverjanje in ocenjevanje znanja mora biti poglo- Praktični del bljeno in izčrpno ter mora opredeljevati različne Ker sem imela v letošnjem šolskem letu med karan- vidike znanja, procesov in veščin. Ker učitelj ne le teno pouk na daljavo preko MS Teams-a, sem imela preverja in ocenjuje pravilnost odgovorov, ampak ves čas pregled nad delom učencev. Ves čas sem ga tudi ugotavlja procesne vidike znanja, si mora iz- lahko spremljala in učence vključevala v pouk. Ker delati opisne kriterije preverjanja in ocenjevanja smo imeli virtualno učilnico, sem lahko preverjala znanja, ki so nato osnova za poglobljeno in izčrpno znanje učencev kadarkoli med uro. Preverjanje je povratno informacijo. (Easley in drugi 2007) bilo ustno, včasih sem poklicala dotičnega učenca, da sem videla, če snov razume oziroma je že usvo- Oblike preverjanja in ocenjevanja znanja jil cilj, včasih pa sem pozvala, da dvignejo roko tisti, Preverjanje in ocenjevanje znanja lahko poteka ki vedo odgovor. V nadaljevanju podajam primera ustno, pisno ali praktično. Pomembno je, da izha- dveh učnih ur. ja iz ciljev, ki jih želimo preveriti/oceniti. (Easley in drugi 2007) Spoznavanje okolja: Naš mali projekt, Načrt kmetije Ker so bili učenci doma, sem to izkoristila. Naročila Ustno preverjanje in ocenjevanje je dokaj razšir- sem jim, naj si pripravijo lego/duplo kocke in ploščo. jeno na vseh stopnjah. Pri nekaterih predmetih Sama sem predhodno doma z lego kockami zgra- je nujno, saj se spretnost ustnega izražanja šteje dila hišo in gospodarska poslopja. Svoj izdelek sem med pomembne cilje (materni in tuji jeziki). po delih pokazala, ko so učenci že zgradili dotičen del kmetije. V zvezku za ocenjevanje sem si pripra- Prednosti ustnega preverjanja/ocenjevanja znanja vila tabelo, v katero sem si kasneje sproti vpisovala po Marentič-Požarnik: učenčeve odgovore in opombe o izdelku, ki ga je - s skrbno postavljenimi vprašanji in podvpraša- naredil. Ko smo pričeli z uro, sem učencem naročila, nji lahko preverjamo tudi višje cilje (uporabo da najprej izdelajo hišo, v kateri bo živel kmet s svojo znanja, analizo in vrednotenje); družino. Nato so morali v zvezek za spoznavanje oko- - ugotavljamo način razmišljanja, ga usmerja- lja napisati tri pridelke in zakaj bi jih gojili ter tri živali mo in mu dajemo individualizirano povratno in zakaj bi jih vzrejali. Ko so to naredili, so morali za informacijo; vsako zapisano žival zgraditi gospodarsko poslopje. - z umirjenostjo lahko spodbujamo plahe in Ker so bili učenci različno hitri, so nekateri že vmes zmanjšamo napetost anksioznih učencev. poročali, katere pridelke in živali so si izbrali ter zakaj, (Marentič-Požarnik 2003, 271) jaz pa sem beležila njihove odgovore v preglednico. Nekateri so mi pokazali vsako gospodarsko poslopje Pisno preverjanje in ocenjevanje je časovno bolj posebej, nekateri pa so pokazali vse naenkrat. Ko so ekonomično in do neke mere bolj objektivno. Če jih zgradili, mi je vsak moral povedati, za katero žival so vprašanja dobro sestavljena, je tudi bolj veljav- so jih zgradil in kako se imenuje. Jaz sem sproti bele- no. (Marentič-Požarnik 2003) žila. Da je bila kmetija popolna, so morali zgraditi še eno gospodarsko poslopje, ki ni namenjeno živalim, Praktično preverjanje in ocenjevanje je sistema- temveč orodju, shranjevanju hrane, strojem … Za za- tično ugotavljanje učenčeve uporabe pridoblje- ključek je vsak učenec dobil dve vprašanji iz poglavja nega znanja pri opravljanju praktične naloge. Od o kmetiji iz samostojnega delovnega zvezka. Nato posameznika zahteva, da neposredno pokaže svo- sem pregledala vse zaznamke, ki sem si jih označila je znanje z oblikovanjem nekega izdelka ali z izva- med uro, že prej sem sestavila točkovnik, seštela sem janjem neke aktivnosti. točke, jim povedala, če katerega cilja niso dosegli, in 7 Didakta ŠOLA NA DALJAVO jim povedala oceno. Po končani uri sem bila zelo za- tili spraševanja. V delovnem zvezku sem načrtovala, dovoljna, ker so učenci veliko vedeli in ker sem videla, da so na uro spraševanja samostojno reševali nalo- kako so uživali ter bili med uro sproščeni, čeprav je ge ponavljanja. Nato sem začela spraševati. Vsak bilo njihovo delo ves čas nadzorovano in tudi ocenje- učenec je ustno povedal rezultat za 20 računov po- no. števank št. 2, 4, 5 in 10. Nato sem z učenci delila svoj ekran, kjer so imeli napisano besedilno nalogo, ki so Kriterij za ocenjevanje projekta jo prepisali v karo zvezek in rešili samostojno. Vmes 1. Naloga: Vsaka napisana žival, ki živi na kmetiji 0,5 t, sem enega ali dva učenca vprašala poštevanko. Nato razlog, zakaj bi gojil določeno žival na kmetiji 0,5 t. mi je učenec na kameri pokazal rešitev besedilne na- Vsaka napisana rastlina/pridelek, ki se ga goji na loge. Ko sem seštela točke, sem učencem povedala kmetiji 0,5 t, razlog, zakaj jo goji 0,5t. dobljeno oceno. Skupaj 8 točk. Slovenski jezik: Govorni nastop, opis sošolca 2. Naloga: 5 točk. Pri slovenskem jeziku vsako leto z učenci pripravlja- 2 točki vsaka žival ima svoje bivališče (1,5 t 3 živali, 1 t mo besedilo za govorni nastop. Tudi to šolsko leto 2, 1 žival, 0 t nobena žival). smo naredili enako. Razlika je bila le ta, da smo pri- 1 točka poimenovana so vsa poslopja. pravljali besedilo preko računalniškega ekrana. En 1 točka narisano je vsaj eno drugo gospodarsko po- teden pred pripravami na govorni nastop sem starše slopje (garaža, kozolec, silos, kašča …). prosila, da slikajo otroke od pet do glave in mi napi- 1 točka uporabi barve. šejo telesno višino ter težo otroka. Ker učenci sami Skupaj 5 točk. niso mogli izžrebati učenca, ki ga bodo opisovali, sem med učno uro slovenskega jezika to naredila 3. Naloga: Odgovori na eno vprašanje o kmetiji. jaz. Trudila sem se, da so vsi točno videli, kaj delam, Naštej tri obdelovalne površine. da so videli imena otrok, ki sem jih izžrebala, da je bil Naštej tri pridelke. torej žreb res naključen in pravičen. Nato sem star- Naštej tri stroje in orodja. šem poslala sliko in podatke otroka, ki ga bo njihov Naštej živila, ki so narejena iz mleka. otrok opisoval, da so si lahko tisti, ki so imeli tiskalnik, Naštej tri živila, ki so narejena iz mesa. sliko tudi natisnili. Da sem si delo olajšala, sem učen- Kaj se dela na kmetiji poleti/pozimi/jeseni/spomladi? ce razdelila v tri skupine. Pri tem sem poskusila sku- Skupaj 1 točka. pine oblikovati glede na to, koga opisujejo, in njihove Naloga: Izdelek konča pravočasno. pravopisne zmožnosti. Ker nisem mogla oblikova- Skupaj 1 točka. ti skupin tako, da bi bil vsak v skupini s tistim, ki ga opisuje, sem eno uro prej otroke vprašala, kakšna je Učenci so svoje izdelke slikali in mi jih poslali, da sem njihova barva oči, ker se s slike to težko razbere. Nato naredila power point z razredno razstavo, kjer so si smo naslednjo uro pisali opis sošolca. Ker učenci pri lahko ogledali izdelke sošolcev. opisu osebe še niso samostojni, sem jih vodila z vpra- šanji, opis je uspel vsem. Učenci so morali večkrat prebrati, kaj so napisali. Sproti sem jim povedala, kaj naj popravijo, in jih spraševala, če so določene bese- de napisali z veliko začetnico. Staršev učencev, ki so imeli s popravljanjem napak veliko težav, sem prosi- la, da so slikali njihov zapis, ki sem ga na računalniku popravila in jim poslala popravke. Nato so bili na vrsti učenci. Ker je bilo delo in ocenjevanje na daljavo pri- lagojeno, so si lahko izbrali, kdaj in kako bodo podali govorni nastop. Na izbiro sem jim dala tri možnosti: - svoj govorni nastop so povedali v živo med uro slovenskega jezika, - posneli so se doma in mi poslali posnetek, ki sem ga nato predvajala med uro slovenskega jezika, - imeli so govorni nastop v šoli, ko smo se vrnili iz karantene. Kmetija učenca Ne glede na to, za kaj so se odločili, sem po govor- nem nastopu učencem dala možnost, da so komen- Matematika: Poštevanka števila 2, 4, 5, 10 tirali govorni nastop sošolcev, nato sem jim sama V uvodnem delu sem učencem razložila potek ure. povedala kriterij in koliko točk so dosegli pri posame- Dala sem navodilo za samostojno delo, da niso mo- znem kriteriju. 8 Didakta Ime: Točke: Ocena: Datum: Govor Tekoč 2 1,5 1 0,5 0 Knjižni jezik 2 1,5 1 0,5 0 Glasnost 2 1,5 1 0,5 0 Razločnost 2 1,5 1 0,5 0 Hitrost 0,5 1 2 1 0,5 Vsebina Uvod, zaključek 1 0,5 0 Oblačila in obutev Zunanjost Glava Obraz 1 Ime in priimek Starost Poklic 1 1 oblačila obutev 1 Višina Teža Lasje 1 1 1 1 1 Oči 1 Obrvi 1 Nos 1 Je pripovedoval 1 0 Vsebinsko povezno (ne preskakuje iz teme na teme) 2 1,5 1 0,5 0 Nastop Sproščen 2 1,5 1 0,5 0 Stik s publiko 2 1,5 1 0,5 0 Tabela 1: Kriteriji za ocenjevanje govornega nastopa opisa osebe Glasbena umetnost: Petje pesmi Ko smo bili vsi zbrani na video konferenci, sem iz- Pred pričetkom pouka sem si pripravila ocenjevalni brala učence, pri katerih sem si označila, da pojejo list. Napisala sem glasbene pojme, ki sem jih učila isto pesem. Določila sem, kdo bo pel katero kitico. (trobila, poklice v glasbi), in seznam pesmi, ki sem Vsi so vklopili mikrofone in odpeli. Med petjem jih ocenjevala, pri vsaki sem si napisala, koliko kitic sem si beležila, koliko točk so zbrali glede na kri- ima posamezna pesem. Nato sem pesmi oštevilčila terije, ki so zapisani v tabeli 2. Nato sem jim poka- in številke naključno pisala pri učencih. Pazila sem, zala sliko trobila, da so ga poimenovali, vsak pa je da sem pesmi razdelila med učence glede na število še povedal dva poklica v glasbi. Potem sem seštela kitic, ki jih ima posamezna pesem. Za vsakega učen- točke in jim sporočila oceno. ca sem napisala tri številke, kar je pomenilo, da bodo zapeli tri pesmi. Zaključek Učenci doma niso bili motivirani za delo in učenje v enaki meri, kot so v šoli, vendar so kljub temu bili uspešni. Ocenjevanje jih je kljub delu na daljavo 1. pesem 2. pesem 3. pesem motiviralo do te mere, da so se naučili in dosegli ocenjevane cilje. samostojno poje 1 1 1 Literatura jasna melodija 1 1 1 Blažič, M., Ivanuš Grmek, M., Kramar, M., & Strmčnik, F. (2003): Di- daktika. Novo mesto: Visokošolsko središče, Inštitut za raziskoval- no in razvojno delo. pozna besedilo 1 1 1 Easley, S., Mitchell, K., Žibert, S. (2007): Portfolio o ocenjevanju. Nova Gorica: Educa. Luongo-Orlando, K. (2008): Drugačno preverjanje znanja. Lju- jasna dikcija 1 1 1 bljana: Rokus Klett. Marentič-Požarnik, B. (2003): Psihologija učenja in pouka. Lju- bljana: DZS. Skribe-Dimec, D. (2009): Opredelitev pojmov preverjanja in oce- njevanja. Preverjanje in ocenjevanje, št. ½, letnik VI, 6-6. Prido- bljeno 5. 3. 2021, iz spletne strani https://www.yumpu.com/xx/do- Tabela 2: Kriteriji za petje pesmi cument/read/16121641/vsebina-educa. 9 Vsebina Didakta