-l +-+-pt:!t~-;er::::::J-: -I-I-+-+-} -1-1-+ t KAZALO 5 Uvodnik 6 Nastja Vidmar: Vprašanje napredka in njegove pasti 10 Jure Ponikvar: Karl Pop per o znanstvenem razvoju in dialektiki 16 Urh Ferlež: Karel GrŽan. 95 tez pribitih na vrata svetišca kapitalizma za osvoboditev od zajedalskega hrematizma (recenzija) 18 Tina Lokar Grden in Klemen Knez: Aplikacije vseh dežel, združile se! 24 Minea Rutar: Daran Acemoglu in James Robinson. Zakaj narodi propadajo? (recenzija) 26 Marike Grubar: Sloves sistema javnega slovesa: 1984 v digitalizirani obliki 32 Andrej Lukšic: Krožno gospodarstvo v miljeju ekološke modernizacije 37 Nejc Jordan: Volk v ovcji preobleki : ekološka modernizacija in trajnostni razvoj 3 42 Marko Hocevar: Politicna ekologija, družboslovna misel in oblast (intervju z dr. Andrejem lukšicem) 49 Rok Krajnc: Štoparski vodnik po Pluriverzumu (intervju z dr. Barbaro Muraca) 53 Martina Podgoršek: Enocelicnost t komunikacija =mnogocelicnost 4 UVODNIK Razvoj in napredek se zdita povsem samoumevna; ce nic drugega, cutimo, da vsi vemo, da si ju želimo v cim vecj i kolicini in cim prej, na vseh podrocjih. Toda razvoj in napredek nista nikoli obstajala brez glasnih in vcasih izrazito radikalnih kritikov. Obicajno nista niti jasno in natancno definirana. v številki, ki je pred vami, se avtorice in avtorji lotevajo vprašanja razvoja na razlicnih nivojih in s pomocjo razlicnih primerov. Prispevke v prvi polovici številke bi lahko razdelili na tiste, ki se zelo splošno osredotocajo na pojma napredka in razvoja, ter tiste, ki razvoj in napredek preucujejo prek svojevrstnih empiricnih primerov. V drugi polovici številke so zbrani prispevki, ki se ne osredotocajo samo na ljudi, ampak tudi na okolje, v katerem živimo. številko pricenjamo s prispevkom Vprašanje napredka in njegove pasti. Nastja Vidmar predstavi, od kod izvira ideja napredka,kdaj se zgodovinsko pojavi in katere so njene omejitve. Ce vas zanima opisano,boste lahko v clanku Karl Popper oznanstvenem razvoju in dialektiki, ki ga je spisal Jure Ponikvar, prebrali,kako je na podrocje razvoja cloveške misli, natancneje na kriterije znanstvenega napredka in pojem dialektike, gledal eden najbolj slavnih filozofov znanosti. V nadaljevanju sledijo kar trije prispevki, ki se osredotocajo na možnosti razvoja znotraj kapitalisticne ekonomske ureditve. Urh Ferlež recenzira delo 95 tez pribitih na vrata svetišca kapitalizma za osvoboditev od zajedalskega hrematizma in predstavlja avtorjevo kritiko kapitalisticne ureditve in njegovo vizijo za prihodnost. V clanku Aplikacije vseh dežel, združite se! skušata Tina Lokar Grden in Klemen Knez dokazati, da nam marksisticna teorija še vedno lahko pomaga razumeti nove ekonomske in tehnološke spremembe v okviru kapitalisticnega produkcijskega nacina. Minea Rutar v svoji recenziji prikaže, kako ekonomist Daron Acemoglu in politolog James Robinson v delu Zakaj narodi propadajo odgovorita na vprašanje, zakaj se razlicne države razvijejo v razlicno razvite in so posledicno razlicno zmožne zagotavljati družbeno blaginjo. Prvi blok prispevkov zakljucuje clanek Sloves sistema javnega slovesa: 1984 v digitalizirani obliki, v katerem Marike Grubar pavzame kljucne znacilnosti kitajskega sistema družbenega ocenjevanja. V clanku skuša pokazati tudi, katere informaCije, ki jih navajajo zahodni mediji, so resnicne in katere lahko uvrstimo med mite. V zacetku druge polovice številke dva prispevka odpirata vprašanje okoljskega diskurza ekološke modernizacije. Prispevek Krožno gospodarstvo vmiljeju ekološke modernizacije, ki ga je pripravil prof. dr. Andrej Lukšic, naslovi diskurzivno slepoto in kontekste, v katerih (lahko) mislimo vprašanje krožnega gospodarstva. Nejc Jordan v svojem prispevku Volk v ovcji preobleki: ekološka modernizacija in trajnostni razvoj primerja oba diskurza in išce njune omejitve. V nadaljevanju sledita dva intervjuja, ki sta vezana na podrocje ekologije v najŠiršem smislu. Prvi intervju, ki ga je opravil Marko Hocevar, Politicna ekologija, družboslovna misel in oblast (intervju z dr. Andrejem LukŠicem), naslavlja kljucna vprašanja in probleme, tako teoretske kot tudi prakticne, ki zadevajo specificno polje politicne ekologije, ki misli povezanost med politicno skupnostjo ter okoljem. Štoparski vodnik po Pluriverzumu (intervju z dr. Barbaro Muraca), ki ga je opravil Rok Kranjc, išce odgovore na Širok spekter vprašanj; od odrasti, dekolonialne teorije in teorije sprememb do spekulativne fikcije in utopij. Zadnji clanek, ki ga je pripravila Martina Podgoršek, Enocelicnost +komunikacija =mnogocelicnost med ostalimi clanki izstopa, saj izhaja iz naravoslovne tradicije in nam utira pot v najnovejša odkritja sociomikrobiologije. Marike Grubar in Nejc Jordan, gostujoca urednika VPRAŠANJE NAPREDKA IN NJEGOVE PASTI zacetkov -proces, katerega zaporedne stopnje odlikuje vedno bolj podrobno in prefinjeno razumevanje narave. »Toda nic, kar je bilo ali še bo receno, tega procesa ne »Obstaja eno samo spoznanje, more narediti za proces razvoja proti necemu. « Kuhn spoznanje našega sveta v njegovem postajanju; a in to postajanje vkljucuje ro samo spoznanje. «1 s tem poudarkom odpre zanimivo vprašanje namena razvoja oziroma cilja, ki mu napredek kot proces, ki je Clovek se od ostalih živali loci po tem, da kot mislece ovit v konstantno spreminjanje, sledi. Kaj je pravi smoter bitje izraža mocno željo po tem, da bi razumel sebe in napredka in razvoja9? Kaj torej »evolucija, razvoj, napredek svet okoli sebe. Aristotel je cloveka oznacil za politicno sploh pomenijo, ce nimamo nekega cilja10«? žival 2, »l oon politikon« -clovek je namrec za razliko Vprašanje napredka pred nas postavi zanimivo podobo od živali obdarjen z /6gosom3; sposobnost mišljenja in cloveškega popotovanja skozi zgodovinski cas, ki kontemplacje pa cloveku omogocata zaznavanje sveta, prikazuje in poudarja tisto, kar je Heraklit oznacil ki ima še eno razsežnost: spoznavanje. Razmišljanje in kot edino konstanto: spremembo, Tako razvoj kot konstantno postavljanje vprašanja »zakaj«je cloveka zgodovinska kategorija (kakor tudi evolucija) kot pripeljalo tako dalec, da je razvil govorico, pisavo in tudi napredek kot koncept sta imanentno povezana matematiko ter koncepte zakonov, ki so nujna orodja s to osrednjo kvintesenco življenja (spremembo kot znanosti, hkrati pa je njegovo nenehno preizpraševanje, konstantnim gibanjem) in ju lahko zaobjamemo zgolj tako sebe kot tudi obdajajocega sveta, pripeljalo do skozi zgodovinsko, retroaktivno gledanje nazaj v »iznajdbeK filozofije. Stem je clovek ugotovil. da svet preteklost z namenom, da bi razumeli sedanjost, ki je prav (tako naravni kot družbeni) deluje po tocno dolocenih tako z vsakim trenutkom že zapisana tej isti preteklosti, ki zakonitostih,4 ki jih lahko spozna in razume, Postopen jo venomer obravnavamo v okviru razumevanja razvoja kot razvoj uma je torej cloveku omogocil, da je svet pricel procesa, ki je nenehno v teku. spoznavati ne le z ocesom, ki mu omogoca vizualno zaznavo, temvec tudi z razmišljanjem, Zaznavanje in Vdanem prispevku bomo obravnavali razvoj/napredek 6 posledicno želja po spoznanju in razumevanju5 sta prav s tega gledišca -v povezavi s spremembo kot tako. postala osrednji vodili cloveka, ki se je na svoji poti od Prikazali bomo, kaj je pravzaprav tisto, kar nam lahko golega zaznavanja skozi filozofsko zacudenje povzpel pomaga pri razumevanju razvoja in napredka v smislu iz votline na površje6 proti soncu, svetlobi, ki nastopa naravnih zakonitosti, kakor je to razumel že Heraklit, ko je kot diametraino nasprotje oz. protipol temi in simbolno dejal. da »ni mogoce dvakrat stopiti v isto reko ne dvakrat predstavlja clovekovo zavest7• dotakniti se iste minljive snovill«. Hkrati bomo vsaj okvirno zacrtali pojav pojma napredek ter usmeritev in razumevanje Osrednji mejniki razumevanja cloveka in njegove tega pojma; zanima nas, kdaj se pojem pojavi in kdaj se zgodovine so prav tisti trenutki, ki so pomenili popoln nadalje konsolidira v splošni predstavi ljudi, ki ga vzamejo preobrat v nacinu razmišljanja in dOjemanja sveta. Kuhn za osrednje vodilo, Lahko bi dejali, da koncept napredka pravi, da je evolucija razvojni proces vse od primitivnih zaseda pomembno mesto v trenutni globalni neoliberalni 1 Maurice Melleau Ponty, Les Aventures de la dialectique, (Pariz: Gallimard, 1955). 2 Aristotel. Politika, (ljubljana: GV, 201O). J Kljucni filozofski pojem 16gos vpe!je Heraklit Efeški. L6gos pomeni >besedo, izjavo, pa ttldi razum in mišljenje, ki sta v sozvocju zjezikom. Logos je princip cloveka in kozmosa«{Valentina Hribar Sorcan, Jaz in drugi v(post)modemi filozofiji in umefnosli: na poti k sodobnosti, (l jubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete, 2013), 30). 4 Ta trditev velja predvsem za poznavanje naravnih zakonitosti, o katerih denimo piše Alfred W. Crosby vknjigi Ekološki imperializem. Za cloveka bi bil razvoj ladjedelstva in pomorske tehnologije prece) nepomemben, ce ne bi spoznal (naravnih) zakonitosti, po katerih se ravnajo oceanski vetrovi in morski tokovi. Brez poznavanja teh zakonitosti clovek ne bi mogel doseci oddaljenih obal in odkrivati sveta. Seveda je v primeru poznavanja družbenih .zakonitosti«zadeva precej bolj kompleksna 5 Za Marxa je denimo spoznanje ali razumevanje (sapienlia) po eni strani znanost, .po drugi pa bistvena cloveška praksa« (Oarko Suvin, Kje smo? Kam Gremo? Za Politicno Epistemologijo Odrešitve, (l jubljana: Založba Sophia, 2010), 178). 6 Na tej tocki aludiramo na Platonovo parabolo o votlini, ki nam lahko služi tudi kot prispodoba za razumevanje razvoja cloveške zgodovine od bolj primitivnih obdobij vse do danes. 7 Zavest kot produkt razlicnih kognicij oz. procesov v možganih; ti vkljucujejo percepcijo, custva, zaznavanje, razmišljanje in ostale procese, ki združeni ustvarjajo to, kar imenujemo zavest (Simona Petru, Ujeli v cas: epizodicni spomin in razvoj modernega mišljenja, (l jubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v ljubljani, 2016), 11 l. 8 Thomas Kuhn, Srruktura znanstvenih reVOlUCij, (ljubljana: Krtina, 1998), 151 . 9 Vtem prispevku razvoja in napredka ne obravnavamo v smislu konceptualnega poudarka, v okviru katerega moramo nujno potegniti locnico med tema dvema pojmoma, ampak ju poskušamo zaobjeti skozi njun etimološki pomen in njuno umestitev. Beseda napredek se v latinšcini glasi progressus in pomeni napredovati v smislu .iti naprej_oz_oznacuje hojo in usmerjenost naprej, medtem ko beseda razvoj v Irancoskem jeziku (developpemenf) izhaja iz besede developper, kar pomeni odvijati, razkrivati oz. razvijati. Hkrati je treba poudariti, da po eni strani razvoj razumemo kot zgodovinsko kategorijo, po drugi strani pa napredek obravnavamo kot koncept, ki postane relevanten v dolocenem zgodovinskem obdobju. 10 Thomas Kuhn, Struktura znanstvenih revolUCij, (ljubljana: Krtina, 199B), 152. 11 Anton Sovre, Predsokratiki, (l jubljana: Slovenska matica, 1946). realnosti, saj na nek nacin preseka našo zaznavo prav da se Zemlja suce okoli Sonca in ne obratno, kot je bilo skozi vprašanje namena in cilja, ki ga ima napredek12, samoumevno sprejeto skoraj 15 stoletij, temvec predvsem Na eni strani razvoj in napredek zacrtata in zgodovinsko zaradi poudarjanja neskoncnosti kozmosa, ki predstavlja prikažeta doloceno stopnjo olajšanja življenja z namenom, brezkoncno odprt prostor16 in postane zastrašujoc zaradi da bi si ljudje poenostavili in olajšali vsakodnevna opravila, svoje brezmejnosti. Spreminjanje podobe o svetu za nas po drugi strani pa moramo nasloviti tudi vprašanje predstavlja rušenje obstojecih vedenj -Kuhn poudarja, odsotnosti cilja oz. usmeritve napredka, saj se v sedanjem da se s spremembo paradigme spremeni tudi ves svet17. neoliberalnem kapitalizmu zdi, da je sam sebi namen. Razvoj in napredek lahko torej razumemo kot postopno Tako vse bolj umanjka prostor misli kot premisleka o tem, napredovanje in razvijanje cloveka skozi zgodovino; znano kam nas pravzaprav vodi nenehen napredek, ki nima prav je, da je bila pot od iznajdbe prvih orodij, torej od trenutka, nikakršnega cilja -v tem delu se spet vrnemo na vecno ko je clovek pricel uporabljati svoje roke, do iznajdbe vprašanje razmerja med mišljenjem in delovanjem. najbolj »zapletenih«tehnologij, ki temeljijo na spoznavanju kvantnega sveta, izjemno dolga in postopna«18, Šele zadnjih Razvoj kot konstantna sprememba nekaj desetletij smo prica tako sunkovitemu razvoju, da J. B. Bury govori o napredku v smislu ideje, da se je novostim oz. napredku (post)moderne dobe izredno civilizacija od nekdaj premika, spreminja in da se bo tudi v težko slediti. Pomembno je razumeti, da je bil razvoj novih prihodnje »razvijala« v doloceni smeri, ki jo izbere družba. tehnologij in novih nacinov uporabe orodij pomemben Ideja napredka je v tem oziru mocno povezana z idejo dejavnik, »ki je spodbujal evolucijo clovekovih kognitivnih o spremembP3, ceprav sprememba kot taka v evropski sposobnostj19«. Cloveštvo je denimo potrebovalo kar dva zgodovini ni bila tako pozitivno sprejeta, Še posebej v milijona let, »da je tek s hitrostjo 15 km/h izboljšalo na smislu paradigmatskega preloma namrec pomeni popolno vožnjo s 150 km/ h, potem pa je trajalo le petdeset let do predrugacenje vedenja, kar lahko deluje zastrašujoce; letala, ki je letelo z vec kot 1.600 km/h. in v osemdesetih spremembe kot take je namrec težko sprejeti, saj nas letih 20, stoletja so ljudje v vesoljskem colnicku potovali pripeljejo do tega, da moramo v nekem trenutku »opustiti s hitrostjo 27.000 km/h20 «, Clovek vse od pradavnine 7 staro mišljenje«, medtem ko znanstvene, paradigmatske razvija svoje kognitivne sposobnosti z namenom, da bi si spremembe delujejo na nacin, da porušijo celoten sistem olajšal vsakodnevno življenje, vendar se na neki tocki, ko znanja in vedenja vecjega števila ljudi, zatorej pride v že razumemo,da je življenje postalo precej poenostavljeno trenutku preobrata do mocnega odpora in upora proti takšni (predvsem v oziru, da tehnologija/stroji opravljajo vecino spremembi. Skozi zgodovino je bilo takšnih sprememb del, ki so tisocletja pripadala cloveku), pojavi vrzel ogromno, Omenimo denimo Galilejevo odkritje: Galileo med resnicno »potrebo in luksuzom«21, ki se v današnji Galilej je s pomocjo svoje naprave, ki je videla dlje kot kapitalisticni dobi kaže skozi potrošniško manijo. Ta v takratna cerkvena oblast, dognal, da se Zemlja giblje in mnogih ozirih predstavlja nevarnost za osnovno clovekovo da ni v središcu vesolja14. V svojem casu, casu mocne mišljenje, ki je navsezadnje tudi pripeljalo do tocke, na cerkvene ideologijel 5, ni zanetil spora zaradi odkritja, kateri se nahajamo sedaj, '2 To vprašanje postane izrazito predvsem, ko obravnavamo dejanskost skozj korela! podnebnih sprememb in unicevanja naravnega oKolja, ki postaja vse resnejši problem in se dotika osnovnega eksistencnega vprašanja ohranitve cloveka kot vrste. '3 Ko govorimo o spremembi, moramo poudariti, da spremembe, ki sicer navidezno pripadajo zgolj enemu podrocju, v svojem bistvu vedno sovpadajo s spremembami na drugih podrocjih življenja. Primer je lahko razvoj moderne znanosti, ki le imel svoje korenine v stari GrCiji (ta pa vMezopotamiji in Egiptu .,.), naslanjal se je na dognanja na podrocju religij, navsezadnje pa se je razvijal vzporedno znovimi pristopi vumetnosti -pot clovekovega razumevanja sveta tako ni izolirana in zreducirana na posamezne enote, ampak sestoji iz mnogošteVilnih medsebojnih povezav in medsebojnih vpliVOV, ki nam dajo predstavo o tem, da razvoja dolocenega fenomena (ali novosti) ni moc obravnavati neodvisno od razvoja drugih podrocij -na podoben nacin deluje tudi kvantna fizika (Leonard Molodinow, Pokoncni misleci: potovanje cloveštva od življenja na drevju do razumevanja vesolja, (LjUbljana: UMco, 2017), 17-18). 14 Stem spoznanjem in naznanjanjem spoznanja, ki je mocno poseglo v takratni Ptolomejev geocentricni sistem, je Galilej tvegal tudi življenje, saj je oznanjanje necesa, kar lahko tako korenito poseže v obstojeco, samoumevno predstavo o svetu, nedopustno in najstrožje kaznovano, ker na tnalo postavi najbolj konsolidirane predstave, ki bi, ce bi se podrle, pomenile popolno predrugacenje odnosa do narave, življenja in vedenja o njem (Stephen Hawking, Na ramenih velikanov: Zgodovinski mejniki v fiziki in astronomiji, (Tržic: Ucila International, 2005), 51 J. 15 Realnost dolocefle dobe se koostituira skozi razlicne reprezentacije; vtem oziru realnost ni nekaj, kar moramo le še spoznati, temvecje neka1 kar tudi sami koostituiramo (Valentina Hribar SoICan, Jaz in drugiv(post)modemi filozofiji in umetnosti: na poti k sodobnosti, (ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete, 2013), 33). 16 Michel Foucault, . Of Other Spaces: Utopias and Heterotopias., Diacritics 16, no. 1 (1986): 22-27. 17 Thomas Kuhn, StrukflJra znanstvenih revolucij, (Ljubljana: Krtina, 1998) 18 Dober primer napredka je denimo hitrost potovanja -ce je bilo v obdobju 4000 let pr. n. št. najhitrejše potovanje s kamelami, je trajalo skoraj 2000 let, preden je bil odkrit vprežni voz, in nato še skoraj 2000 let, da je bila iznajdena parna lokomotiva. 19 Simona Petru, Ujeti vcas: epizodicni spomin in razvoj modernega mišljenja, (Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v l jubljani, 2016), 37. 20 Leonard Molodinow, Pokoncni misleci: potovanje cloveštva od življenja na drevju do razlJmevanja vesolja, (ljubljana: UMco, 2017), 16. 21 V mislih imamo predvsem vprašanje potreb kot zagotavljanja tistega bistva, ki clovekIJ omogoca brezskrbno Življenje; in nasprotno, potreb, ki so umetno, ideološko konstruirane in za cloveka predstavljajo predvsem odtujitev. Ce se prej zgodovina posebej ne ukvarja s tem vprašanjem spremeni razumevanje narave, postopno pa pride tudi do tega, in ce je težnja k vse hitrejšemu razvijanju in napredku ciljala da se pricne ceniti nove izume in novitete2]. na olajšanje življenja, se to na neki tocki torej spremeni. Ce nadalje sledimo Suryju, opazimo, da se je ideja Iznajdba orodij in postopno napredovanje primitivnega napredka konkretizirala v Franciji v 18. stoletju, ko je cloveka nas pripeljeta do današnjega trenutka. v katerem prišlo do hkratnega razvoja na razlicnih podrocjih: etika, se akumulira znanje in se ga usmerja v vse vecji tehnološki politika, ekonomija, kultura/umetnost, znanost, morala, napredek22; zdi se, kakor da je clovek uspel ukrotiti naravo industrija, tehnologija, družba itd. Marcuse pravi, da so in jo podrediti svoji lastni volji in svojemu delovanju23 -to je vse velike teorije 18. stoletja zagovarjale stališce, da še posebej ocitno, ko si predocimo vprašanje razumevanja »zgodovina pomeni napredek«. Pojem napredka vtem oziru posledic dolocenega delovanja, bodisi ekonomskega, pomeni kritiko preteklega družbenega reda, ki nosi sloves politicnega, znanstvenega ... Kdaj se torej pojavi splošna zastarelosti -ste pozicije so si misleci pojem napredka ideja napredka, razvoja, ki se postavi na celo družbe kot razlagali kot most, ki jih lahko pripelje do zrelosti. Pretekla osrednje vodilo in ki ga kljub mnogim kritikam sprejme obdobja so imeli za zastarela in prav razvoj oz. vzpon veliko število ljudi? Zgodovinski napredek in vsesplošni materialnih in intelektualnih sil je tisto, kar bi lahko cloveku razvoj, ki je vselej v teku in gibanju, na neki tocki torej omogocilo, da postane gospodar narave in da postavi doseže tocko artikulacije; na neki tocki postane vodilo -in temelje za zacetek resnicne zgodovine cloveštva. Ideja ta tocka se zgodi v casu prehoda od fevdalne družbe h napredka se v 18. stoletju tako kaže kot boj za resnico kapitalisticni industriji in buržoazni, liberalni družbj24. zgodovina in razvoj cloveka od pradavnine vse do danes pa nam skozi svoja znamenja kažeta pot do uma28• Izvor napredka kot splošne usmeritve Opaziti je moc, da ideja družbenega napredka sovpada Razvoj kot zgodovinska kategorija vsvojem bistvu predstavlja z razvojem sodobneznanosti. Kuhn namrec prav tako nenehno napredovanje in spreminjanje cloveka od pradavnine poudarja, da tehnologija pogosto igra izredno pomembno vsedo danes, ideja napredka kot koncepta pa se pojavi šele vlogo pri nastajanju novih znanosti.29 Šele v19. stoletju, ko 8 v16. stoletju in oznacuje svoj obstOj znotraj dolocenega pridedo izrednega razmaha tehnoloških inovacij, postane zgodovinskega konteksta. Sistem, v katerem živimo danes in ideja napredka tako zelo splošno sprejeta, samoumevna, da ki ponotranji idejo napredka kot eno izmed svojih gonilnih sil, je skoraj nihce vec ne opazi. Do tega preobrata je prišlo z izhaja namrec praviz 16. stoletja25• Ideje napredka se sicer dogodkom, ki je na svetovni piedestal postavil vse najnovejše pojavljajo vrazlicnih zgodovinskih obdobjih -znano je, da dosežke dobe -leta 1851 je bila v Kristalni palaci v Londonu se ta ideja pojavi že vantiki vepikurejski šoli, vvec odlomkih izpeljana prva svetovna razstava, vokviru katere so bili lukrecijeve knjige De rerum natura (O naravi sveta) -, nato pa na obmocju, velikem nekaj nogometnih igrišc, na ogled se šele zrenesanso, ko pridedo jasnega upora proti antiki, postavljeni najvecji dosežki in inovacije zahodne družbe. pojavijo ustrezne okolišcine za bolj konkreten pojav tega Med drugim si je bilo moc ogledati Nasmijevo kladivo. šivaini pojma. Sury poudarjapomembno vlogo francoskih filozofov stroj in druge najnovejše produkte, ki so bili razstavljeni iz 16. stoletja;Jean Bodin in luis le Roysta namrec trdila, z namenom prikaza blaga, ki bo v prihodnosti dostopno da svet ni v stanju propada in da njihova doba ni vredna vsakomur in bo na voljo za splošno uporabo, za potrošniške nic manj, kot je bila denimo anticna doba. Sto trditvijo sta namene. Svetovna razstava ni bila le dokaz napredkain poudarila, da je globalna oz. svetovna republika, z njo pa ideja razvoja družbe v smislu tehnoloških inovacij in dosežkov, napredka, popolnoma mogoca na svetovni ravni, v najvecjem temvec je bil namen razkazovanja tudi izraz nacionalnega možnem obsegu26 • Vobdobju med 16. in 18. stoletjem se ponosa, ki je temeljil na prikazu prednosti ene države pred je v Evropi zgodil prehod od srednjeveškega znanstvenega drugo oz. prednosti dolocene države pred ostalim svetom izrocila vnovoveško znanost -znanstvena revolucija. Stem se -poudarjanje tekmovalnosti. Vširšem smislu je razstava 22 Imenujmo to napredek brez vrednostne sodbe o tem, ali je napredek v smeri dolocenih vplivov, ki so vselej destruktivni (iznajdba atomske bombe, unicevanje naravnega okolja itd.), zares napredovanje ali postopno odmikanje, deviacija in nazadovanje. To vprašanje pušcamo odprto za kakšno drugo razpravo. 23 Hannah Arendt pravi, da je že ~delovanje vnaravo, vnašanje cloveške nepredvidljivosti na podrocje, kjer se soocamo z elementarnimi silami, ki jih morda nikoli ne bomo mogli zanesljivo nadzorovati«, dovolj nevarno (Hannah Arendt, Med preteklostjo ln prihodnostjo: šest vaj vpoliticnem mišljenju, (ljubljana: Krtina, 2006), 69) 24 Mejnik prehoda oznacujemo s francosko revolucijo (med letoma 1789 in 1848), sai je radikalno spremenila celotno družbo in podobo sveta, ki se še vedno spreminja. 251mmanuel Wallerstein, Uvod vanalizo svetovnlh·slstemov, (ljubljana: Založba *cf., 2006), 33 26 Maarten Doorman, ArI in Progress: A Philosophlcal Response lo the End of the Avanl·Garde, (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2003), 16. 27 Polona Tratnik, Umetnost kot intervencija, (ljubljana: Založba Sophia, 2016), 73. 28 Herbert Marcusse, Um in revolucija: Hegel in nastanek teorije družbe, (Ljubljana: Studia humanitatis, 2004), 213. 29 Thomas Kuhn, Struktura znanstvenih re~o/ucij, (ljubljana: Krtina, 1998), 25. predstavljala zgodovinski mejnik, ki naj bi služil kot sredstvo stvari, misliti ali delati34cc V opazki, ki jo H. Arendt poda za merjenje napredka cloveške družbe. V Kristalni palaci je v 20. stoletju, se skriva aksiom usmeritve neoliberalnega bila tedaj na ogled nova ideja, ideja družbenega napredka, kapitalizma 21. stoletja, katerega osrednje vodiloje kapital razstavljeni izdelki pa so bili predstavljeni kot rezultat tega oz. proizvajanje dobicka za vsako ceno -v tej realnosti napredka30• Ceprav je sicer prišlo do preobrata v sprejemanju se pricne prostor mišljenja vse bolj krciti in zmožnost napredka kot splošnega vodila, so mnogi posamezniki delovanja postane ena najnevarnejših cloveških sposobnosti. poskušali problematizirati takšno usmerjenost in izpostaviti Neolitska revolucija, ce casovno skocimo malenkost nazaj v tudi slabe strani napredka, saj se je v kolektivni zavesti zgodovino, je pomenila popolno spremembo v razmišljanju; ljudi ta pojem pojavil kot nekaj izredno dobrega; vera v šlo je za spremembo tega, kakšna vprašanja smo si napredek je postala splošno vodilo, kar je kasneje postalo zastavljali in »katere bivanjske zadeve so se nam zdele tudi marginaino bistv031 kapitalizma, kot ga poznamo danes. pomembne35«. Napredek pa v tem pomenu sledi usmeritvi, Obravnave ne bomo podprli s primeri, ki so se uprli napredku, da se kot družba ne sprašujemo vec, katere zadeve se nam temvec bomo poskušali prikazati osrednjo past napredka, ki zdijo pomembne v smislu potreb, temvec vsa vprašanja se kaže v odsotnosti mišljenja in predstavlja vrzel v razmerju postavljamo skozi profitni motiv -ali se nekaj lahko prodal med delovanjem in mišljenjem. ponudi na trgu? Skozi ta vidik se nam zdijo vprašanja, ki si jih vodilni zastavljajo, mnogokrat popolnoma irelevantna; prav Umanjkanje prostora mišljenja kot past napredka tako pa se v sferi civilne družbe in civilnodružbenih gibanj Ce se clovek od živali loci po mišljenju, torej skozi uporabo pricenja artikulirati vprašanja, ki so na mestu in ki odpirajo logosa, ki mu omogoca kontemplacijo in poglobljeno mnoge perece tematike, s katerimi se sooca naša doba razmišljanje o sebi in svetu, se v20. stoletju mislece bitje to oznacuje prav tisti prostor mišljenja, ki vse bolj usiha in sooci z izredno nevarno predpostavko, ki odtegne sposobnost postaja cedalje bolj marginaliziran. mišljenja od njegove osrednje zmožnosti, torej od delovanja. Vcasu vsesplošnih kriz, ki se pojavljajo vse pogosteje, se Heidegger oznaci sodobno mišljenje za nesmiselno in vzbuja cedalje bolj pomembna tendenca po prisvajanju zapiše, da »vse manj mislimo, to pa predvsem zato,ker nam prostora mišljenja oz. reapropriacije mišljenjskega prostora, 9 prevzetost ob informacijah in tehnologiji odreka prostor za ki je nujenza artikulacijo, refleksijo delovanja in usmerjenosti mišljenje«32. Pojavi se torej nov, predrugacen prostor delovanja celotne družbe -brez teh premislekov in nadalje brez in mišljenja, ki je predvsem plod sprememb na znanstvenem, ponovnega premisleka vloge razlicnih akterjev pri umetniškem,filozofskem, politicnem in ekonomskem soodlocanju o skupnih vprašanjih, ki so pomembna za vse, podrocju, hkrati pa gre za to, da se miselni prostor, torej prostor se danes soocamo z dvema najnevarnejšima posledicama kontemplativnega premisleka, vztrajno krci -Lefebvre pravi, napredka -ta, kot je dejal Kuhn, nima usmeritve proti da miselnega prostora ne smemo enaciti združbenim ali necemu, ampak je sam sebi namen -, ki razgaljata cedalje naravnim prostorom. Miselni prostor namrec definirajo filozofi bolj perece vprašanje nevarnosti globalne vojnena eni strani in matematiki33• in globalne okoljske krize na drugi. Obe realnosti sta namrec Razmerje med delovanjem in mišljenjem je osrednja posledici tega istega napredka, ki je cloveku skozi tisocletja relacija, ki cloveka definira že od samega zacetka, vendar olajševal vsakodnevno življenje, hkrati pa je povzrocil se skozi proces in razvoj zgodovine konstantno spreminja. popolno eksistencno krizo, zaradi katere je danes clovekovo Naša zmožnost za delovanje, kot pravi H. Arendt, prvic življenje kot tako na dolgi rok pod velikim vprašajem v zgodovini pricenja dominirati nad vsemi drugimi -napredek se v tem oziru kaže skozi svojo odsotnost zmožnostmi -»nad zmožnostjo za cudenje in mišljenje artikulacije in premišljanja. To je tocka, ki potrebuje mnogo v kontemplaciji nic manj kot nad zmožnostmi, ki sta jih vec pozornosti, kot je uživa vtem trenutku. posedovala homo (aber in animallaborans. To pa seveda Nastja Vidm ar ne pomeni, da ljudje odslej ne bodo vec sposobni ustvarjati 30 MaarIen Ooorman, ArI in Progress: A Philosophical Response 10 Ihe End of Ihe Avant·Garde, (Amsterdam: Amsterdam University Press, 20(}3), 15. 31 Ce razumemo marginaino v smislu sekundarne pozicije v razmerju do profitnega motiva in ustvarjanja dobicka za vsako ceno, ki je osrednji temelj kapitalizma in konstantn ega kopicenja 32 Heidegger v Nil Baskar in Polona Petek, Fenomenologija /lima: tradicije in novi pristopi, (l jubljana: Slovenska kinoteka, 2(}U), 105 33 Henri lefebvre, ProdukCija prostora, (ljubljana: Studia humanitatis, 2013), 48. Prav tako denimo univerze danes dajejo prednost ekonomistom in menedžerjem pred filozofi in tudi matematiki; dokaz tega je tudi že aktualno vprašanje kvalitete izobraževanja, ki strmo pada '" 34 Hannah Arendt, Med preteklostjo in prihodnostjo: šest vaj vpoliticnem mišljenju, (Lrubljana: Krtina, 2006), 611. 35 leonard Molodinow, Pokoncni misleci: potovanje cloveštva od živ/jenja na drevju do razumevanja vesolja, (ljubljana: UMco, 201 7), 41. KARRL POPPER oZNANSTVENEM RAZVOJU Razvoj cloveške misli IN DIALEKTIKI Popper je za podrocje razvoja cloveške misli razvil teorijo preizkusa in zmote. Njegovo izhodišce je evolucionisticno. Uvod Po Popperju skuša cloveška misel preizkusiti vse mogoce nacine reševanja kateregakoli problema. Metoda, s katero Karl Raimund Popper je eden najvecjih filozofov znanosti se poskušamo približati rešitvi, je metoda preizkusa 20. stoletja. Bil je samodeklariran kriticni racionalist, in zmote.sro metodo uporabljajo vsi živi organizmi v nasprotnik vsake oblike skepticizma, konvencionalizma, procesu prilagajanja.6 Model preizkusa in zmote Popper relativizma in dogmatizmal v znanosti ter v cloveških predstavi s tremi stopnjami. (1) Prva stopnja je problem. zadevah na splošno. Bil je tudi socialni in politicni filozof Problem nastane, ko se zgodi neke vrste motnja prirojenih in odlocen zagovornik ~odprte družbeN. Ena od številnih ali z metodo preizkusa in zmote predhodno naucenih izjemnih znacilnosti Popperjeve misli je obseg njegovega pricakovanj. (2) Drugo stopnjo sestavljajo poskusne intelektualnega vpliva. Popperja je pohvalil Bertrand rešitve problema. Za drugo stopnjo je znacilen plurali zem Russell, pouceval je Imreja Lakatosa. Paula Feyerabenda rešitev. Pri prvi stopnji se lahko zdi, da je problem en ter milijarderskega investitorja in fllantropa Georgea Sorosa sam, pri drugi stopnji pa je poskusov rešitve problema na London School of Economics. Popper je prijateljeval z vec. (3) Tretjo stopnjo v modelu sestavlja iz locitev znanim ekonomistom Friedrichom Hayekom, umetnostnim neuspešnih rešitev. Gre za odpravo napak. Neuspešni zgodovinarjem Ernstom Gombrichom, biologom Petrom poskusi rešitve problema so izloceni. Nerešeni problem Medewarjem, nevroflziologom Johnom Ecclesom ter vzbudi nove poskuse rešitev.7 Jasno je, da je uspešnost matematikom in kozmologom Hermannom Bondijem.2 te metode v veliki meri odvisna od števila in raznolikosti Možnost zavracanja in problematiziranja cloveških ciljev preizkusov. Veckrat kot se poskuša, bolj verjetno je, da bo je temelj Popperjeve liberalisticne filozofije. V njenem eden izmed poskusov uspešen.8 V primeru uspešne rešitve ospredju je razumevanje, da je temelj našega delovanja je rešitev naucena. Scasoma postane naucena uspešna 10 kriticno ocenjevanje naših filozofij. Ocena naših filozofij, rešitev na videz edina rešitev. Lahko recemo, da se je ki predvideva posledice naših izbranih ciljev, je mogoca organizem naucil novega pricakovanja. Njegovo obnašanje samo pred samim delovanjem. Na ta nacin preprecuje lahko opišemo tako, da recemo, da organizem pricakuje, možno realizacijo negativnih posledic.3 Popper v svojem da bo problem rešen s poskušanjem, ki ga bo vodilo do de lu Objective knowledge poda ~opravicilo za fllozofljo~ koncnega poskusa, ki ne bo izlocen. Razvoj organizmovega takole: "Moj izgovor je naslednji: Vsak izmed nas ima pricakovanja ima tudi znanstveno razlicico.9 svojo filozofijo, in ce se tega dejstva zavedamo ali ne, Pomembno je, da se za Popperja znanost ne zacne z nobena od njih ni vredna kaj dosti. Toda njihov vpliv na opazovanjem, temvec s problemom. Opazovanja lahko naše delovanje in življenje je velikokrat poguben. Zato je vzbudijo problem.10 Popper to hipotezo utemeljuje s nujno, da jih s kritiko poskušamo izboljšati. To je edini primerom: Ce nam nekdo rece "Prosim, poglej svojo izgovor, ki ga zmorem najti za nadaljnji obstoj fllozoflje.H4 uroH, ne vemo, kaj natanko je tisto, kar moramo dejansko V pricujocem clanku se bomo osredotocili na ozek opazovati.ll Opazovanje in cutne zaznave so sicer del izjemno obsežnega Popperjevega opusa. Posvetili pomembni pripomocki pri izlocitvi rešitev problema, vendar se bomo Popperjevim pogledom na podrocje razvoja so naša pricakovanja tisto, kar definira problem. Problem cloveške misli, predvsem znanstvenega napredka, in se pojavi, ko smo v naših pricakovanjih razocarani ali kadar njegovi krit icni presoji dialektike. zaradi svojih teorij zabredemo v težave ali protislovja.12 1 POpJ>ff trdi, da mocni obcutki prepricanja iz nas naredijo dogmatike in celo histeficne fanatike. Glej Karl Popper, All Ufe is Problem Solvlng (LOM on: Routledge, 1999), 60. 2 Stephen Thornton, "Karl Popper", The SranfOld Encyclopedia of Phi/osophy, Summer 2017 Edition. Dostopno prek: https:llplato.stanford.edu/entries/popper/(5. 4. 2018). 3 Darko Polšek, "In memoriam Karlu Raimundu Poppru (1902·1994)", Casopis za kritiko znanosti 22. št. 166/167 (1994), 174. 4 Karl Popper, Objecrive Knowledge: An Evo!utionary Approach (Oxford: Clarendon Press, 1973), 33. 5 Metodo, s katero raste znanje živali in ljudi, Popper imenuje tudi metoda domnev in ovržb. Glej na primer Karl Popper, Objective Knowledge,' An Evo!utionary Approach,260. 6 Karl Popper, ConjecfUres and Refutations: The Growfh of Scientific Knowledge (London: Routledge, 1996), 321 . 7 Karl Popper, All Ufe is Problem Solving, 4-5. 8 Karl Popper, ConjecfUres and Refurations, 213 9 Karl Popper, All Ufe is Problem Solving, 4-5. 10 Karl Pop per, ConjecfUres and ReflJfafions, 222 11 Karl Popper, All Ufe is Problem So!ving, 6 12 Karl Pop per, Conjecfures and ReflJfafions, 222. Tristopenjski model lahko v primeru znanosti uporabimo objektivni stavki, ki so formulirani v govoru, hipotezah in na nacin, da gre (1) pri prvi stopnji za problem, (2) pri drugi problemih, ne v subjektivnih pricakovanjih in prepricanjih. stopnji za poskuse rešitev v obliki predlaganih teorij oziroma Znanost je proizvod clovekovega uma, vendar je ta proizvod 17 hipotez in (3) pri tretji stopnji za izlocitev zmotnih teorij.13 objektiven vtaki meri, kot je objektivna katedrala. Kljucna razlika med znanstvenim in predznanstvenim Veliko znanstvenikov, ki jim uspe poskus rešitve ovreci, razvojem znanja se pojavi v tretji stopnji, torej stopnji cuti veliko osebno razocaranje. V veliko primerih ovrženje izlocitve. V predznanstvenem razvoju znanja se nam ni osebni znanstvenikov cilj, zato znanstvenik pred izlocitev zgodi. Okolje izloci naš poskus rešitve. ovrženjem poskuša braniti teorijo, v katero je vložil veliko Pri izlocitvi torej nismo dejavni, temvec le pasivno upanja. Popper trdi, da je to s stališca teorije zaželeno, vkljuceni. Izlocitev trpimo. Ce ta proces prepogosto unici saj le na tak nacin lahko razlocimo pristno ovržbo teorije poskus rešitve, s tem unici tudi nas. Za znanje živali in od navidezne ovržbe. Zaželeno je oblikovanje frakcij za predznanstveno znanje je znacilno, da v glavnem raste doloceno teorijo in proti njej, kar vkljucuje resen pregled. zaradi izumrtja tistih, ki imajo neprimerno znanje za Opraviti moramo racionalno znanstveno razpravo, cetudi rešitev dolocenega problema. Za znanstveno znanje pa ta ne doseže vedno jasnega zakljucka ali rešitve. Kriticni je znacilno, da zaradi znanstvene kritike namesto nas pristop je kljucna lastnost znanosti.18 Popper trdi, da propadejo zmotne teorije, preden zmotna prepricanja znanstveniki sami prevzamejo kriticen odnos do svojih vodijo v naše izumrtje.14 Kljucna novost znanstvene teorij, ko dojamejo, da v znanosti poteka proces preizkusa metode je, da smo dejavno zainteresirani za in vkljuceni v in zmote. Znanstveniki teorijo raje preverijo ali celo izlocitev dolocene teorije. Poskusne rešitve so v znanosti ovržejo sami, kot da bi to prepustili svojim kritikom.19 s pisavo in jezikom objek1iflcirane, zato se s poskusi Pop per ne verjame v kaj takega, kot je zakon napredka. rešitev ne identificiramo vec osebno.l s Z znanstvenim Nicesar ni, kar bi zagotavljalo znanstveni napredek, pristopom dejavno išcemo izlocitve poskusov rešitve trdi.2o Verjame pa, da je znanost mogoce edino podrOCje problema. Poskuse rešitve podvržemo kritiki tudi tako, cloveške dejavnosti, na katerem se zmote sistematicno da okolje spremenimo na tak nacin, da bo v najvecji meri 11 kritizira in so precej pogosto popravljene. To je razlog, nenaklonjeno našemu poskusu rešitve. Teorije podvržemo zakaj je na podrocju znanosti smiselno govoriti o najstrožjim preizkusom, ker želimo izlociti napacne napredku.21 Pop per znanstvenega napredka ne razume v teorije. Testiranje teorije v znanosti je torej poskus smislu sekvence vedno boljšega deduktivnega sistema, ovrženja teorije. 16 temvec kot napredek od problemov do novih problemov, ki Razlika med amebo in velikimi znanstveniki, kot sta postajajo vedno globlji.22 Znanost je dinamicen in rastoc Newton ali Einstein, je v tem, trdi Pop per, da znanost proces, ki ni nikoli dokoncan.23 zavestno uporablja kriticno metodo. Pri tretji stopnji v Znanstvena metoda za Popperja ni kumulativna, temvec modelu zavestno delujemo kriticno. Predznanstveno je v temelju revolucionarna. Znanstveni napredek v mišljenje, pa naj gre za žival ali cloveka, je dogmaticno. bistvu sestavlja nadomešcanje starih teorij z novimi. Izredno hitro rast znanstvene oblike znanja lahko Nove teorije morajo biti sposobne rešiti vse probleme, ki pripišemo uporabi kriticne metode. Iznajdba kriticne so jih rešile stare teorije, in jih razložiti vsaj tako dobro metode pa predpostavlja opisni cloveški jezik (in mogoce kot stare teorije. Izhodišce revolucionarne teorije so tudi pisavo), v katerem se izoblikujejo kriticni argumenti, nove predpostavke, ki v svojih zakljuckih razložijo vec ki postanejo objekt kriticne preiskave. Popper trdi, da ima od stare teorije in ji neposredno nasprotujejo. Nasprotje subjektivna interpretacija besede ~znanjeU na staro teorijo med zakljucki stare in nove teorije nam omogoca znanosti prevelik vpliv, saj znanstveno znanje sestavljajo 13 Karl Popper, All Life;s Problem Solv;ng, 6-7. 14 Karl Popper, Objective Know/edge:An Evo!utionary Approach, 261. 15 Popper v tem delu po našem mnenju znanstveni razvoj pretirano idealizira, saj je, sploh v družboslovju, depersonalizacija v tem kontekstu razmeroma redka Res pa je lahko stopnja personalizacije manjša kol pri predznanstvenem mišljenju. 16 Karl Popper, All Ufe ;s Problem Solving, 9-1 0. 17 Prav tam, 7-8 18 Prav tam, 10. 19 Prav tam 20 Prav tam, 11. 21 Karl Poppe!, Conjectures and Refutations, 216 22 Prav tam, 222. 23 Karl Poppe!, All Ufe;s Problem Solving, 15. zasnovo poskusov, na podlagi katerih lahko razlikujemo dolocena teorija ali sistem dogmaticno vzdrževan skozi staro teorijo od nove. Popper trdi, da poskusi dokažejo dolgo casovno obdobje, se tak proces ne zgodi. superiornost tiste teorije, ki preživi poskuse, vendar ne Za Popperja je dialektika v splošnem teorija, ki trdi, da njene resniceY Teorijo, ki preživi preizkuse, lahko namrec se nekaj -na primer cloveška misel -razvija v znacilnih kmalu zamenja nova teorija.2s dialekticnih triadah .30 Dialekticno triado sestavljajo V procesu ovrževanja teorij se tudi mnogo naucimo. Ne teza, antiteza in sinteza. Najprej je podana neka ideja naucimo se le tega, ali je teorija napacna, temvec tudi, ali teorija ali gibanje, ki jo lahko imenujemo ~tezaff. zakaj je napacna. Najpomembneje pa je, da v procesu Taka teza pogosto proizvede nasprotovanje, ker je kot ovrževanja pridobimo nov in jasneje dolocen problem. vecina stvari na svetu omejene vrednosti -ima šibkosti. Novi problem je zacetna tocka novega razvoja znanosti. Nasprotujoco idejo ali gibanje lahko imenujemo "antiteza~, Popper tako razvije tudi štiristopenjski model, ki temelji ker je usmerjena proti prvi tezi. Boj med tezo in antitezo na tristopenjskem modelu. Tristopenjski model poteka v se nadaljuje, dokler se ne razvije rešitev, ki zagotovo stopnjah (1) probtem, (2) poskusne rešitve in (3) izlocanje, preseže tako tezo kot antitezo in prepozna tako zasluge štiristopenjski model za znanost pa poteka v stopnjah (1) kot omejitve obeh. Rešitev, ki je tretji korak, se imenuje stari problem, (2) oblikovanje pogojnih teorij, (3) poskusi Nsintezau Dosežena sinteza lahko postane prvi korak v • izlocitve s kriticno razpravo in (4) novi problemi, ki se novi dialekticni triadi. Nova dialekticna triada se zgodi, pojavijo na podlagi kriticne razprave o naših teorijah. 26 ce se razvoj z doloceno sintezo ne ustavi. Verjetno se Popperjev model ima ciklicen karakter; zacnemo lahko na razvoj ne ustavi, ce sinteza ni popolnoma zadovoljiva. katerikoli od štirih stopenj.27 Ce sinteza izzove nasprotovanje, jo lahko opišemo kot tezo, ki je proizvedla novo antitezo. Dialekticna triada se Teoreticni problemi so vtemelju vprašanja, ki se tice tako nadaljuje na višji ravni in doseže novo raven, ko je teoretskih razlag. Pogojni odgovori, ki jih ponudijo teorije, so dosežena druga sinteza. dejansko poskusi razlag. Prakticni problem lahko vkljucuje problem napovedovanja necesa. Vendar z intelektualnega To je torej ~dialekticna triada~. Težko trdimo, da 12 stališca ciste znanosti napovedi spadajo vtretjo stopnjo dialekticna triada ne opiše dolocenih razvojev precej kriticne razprave in izlocanja. Napovedi nam omogocajo dobro, pravi Pop per. To še posebej velja za razvoje idej, preverjanje veljavnosti naših teorij in poskusov razlag.28 teorij in gibanj, ki temeljijo na idejah. Dialekticni razvoj lahko razložimo s prikazom, ki je skladen z metodo Dialektika29 preizkusa in zmote, ki smo jo opisali zgoraj. Vendar Popper je v svojem znacilnem polemicnem slogu svojo procesa nista popolnoma enaka. metodo preizkusa in zmote predstavil kot alternativo Model metode preizkusa in zmote govori le o neki ideji in teoriji dialekticnega razvoja. Pop per trdi, da tudi podrocje njeni kritiki oziroma o tezi in antitezi. Metoda preizkusa in razvoja filozofije lahko opišemo z metodo preizkusa in zmote ne trdi, da boj med tezo in antitezo vodi v sintezo. zmote. Ljudje smo pogosto nagnjeni k temu, da odlocno Metoda preizkusa in zmote predlaga, da boj med tezo in zagovarjamo predlagano teorijo in ji ostajamo zvesti. antitezo vodi v odpravo teze ali antiteze, ce ena ali druga Preizkušamo jo toliko casa, kolikor je to možno. Vcasih ni zadovoljiva. Vzpostavitev nove teorije sledi le, ce je lahko skupaj s teorijo, ce je zmotna, celo propademo. ponujenih dovolj teorij za preizkus. Interpretacija razvoja Možno pa je tudi, da se proti doloceni teoriji odlocno je torej v okviru metode preizkusa in zmote malenkost borimo, ko odkrijemo njene slabosti. Zdi se, da je opisani širša kot v okviru dialektike. Metoda preizkusa in zmote boj ideologij, ki ga je možno opisati z metodo preizkusa je omejena na položaj, v okviru katerega je predlagana in zmote, znacilna lastnost, ko naletimo na nekaj, kar le ena teza, in lahko se jo uporabi za primere, pri katerih je podobno razvoju cloveške misli. Samo tam, kjer je so predlagane razlicne teze že od zacetka neodvisne 24 Za Popperja racionalno krit iko sicer omogoca ideja objektivne resnice kot skladnosti z dejstvi. Popper trdi. da je teorija lahko resnicna, tudi ce vanjo ne verjame nihce in tudi ce nimamo razloga. da mislimo. da je teorija resnicna. PO drugi strani je neka druga teorija lahko napacna. tudi ce imamo primerjalno dobre razloge. da jo sprejmemo. Za vec o teorijah resnice glej Karl Popper, Conjectures and RefIJtations. 223-237 25 Karl Pop per. All Life is Problem Solving. 11. 26 Prav tam, 13-14 27 Prav tam. 15. 28 Prav tam 29 Razdelek re povzetek dela Popperjega poglavja o dialektiki v knjigi ConJecflJres and Refutalions. Glej Karl Popper. Conjectures and RefIJtalions. 31 2-324. 30 Za Popperjevo kriticno presojo specificno Heglove in Marxove dialektike (in filozofije) glej Karl Popper, ConjrcflJres and Refulations, 312-324. druga od druge in niso nujno v nasprotju druga z drugo. Vendar Popper priznava, da se razvoj na nekem podrocju cloveškega delovanja zelo pogosto zacne s samo eno idejo. Dialekticno shemo lahko uporabimo pogosto, ker je teza odprta za kritike in zato "proizvede" svojo antitezo. Dialektika se rahlo razlikuje od metode preizkusa in zmote še v necem. Metoda preizkusa in zmote je zadovoljiva, ce je nezadovoljivo stališce ovrženo ali odstranjeno. Dialektik pa vztraja, trdi Popper, da je treba povedati vec od tega. Dialektik poudarja, da ceprav je bila dolocena teorija ovržena, je v njej verjetno nekaj, kar je vredno ohranitve, saj v nasprotnem primeru ni zelo verjetno, da je bila teorija predlagana in vzeta resno. Zadovoljiva rešitev boja je samo sinteza, to je teorija, v kateri so ohranjena najboljša stališca teze in antiteze. Popper priznava, da je tak nacin interpretacije dolocenega razvoja tudi v okviru metode preizkusa in zmote vcasih zadovoljiv. Za primer vzemimo razvoj fizike. Najdemo lahko zelo veliko primerov, v okviru katerih je bila teorija po ovržbi "ohranjena" v novi teoriji, ki jo je zamenjala. Stare formule v luci novih postanejo približki, ki so skoraj pravilni in se jih lahko uporabi tam, kjer ni zahtevana visoka stopnja natancnosti, ali v dolocenem omejenem podrocju uporabe celo kot popolnoma natancne formule. Toda obenem je dejstvo, da obstaja mnogo primerov brezplodnih bojev v zgodovini cloveške misli, ki niso vodili v nic. Popper se zoperstavi tudi metaforam, ki jih pogosto uporabljajo dialektiki. Trdi, da dialektiki pravijo, da teza "proizvede" antitezo. Odgovarja, da antitezo proizvede naš kriticen odnos. Tam, kjer kriticnega odnosa ni, kar se zgodi mnogokrat, antiteza ni proizvedena. Poleg tega ne smemo misliti, da boj med tezo in antitezo vedno proizvede "sintezo". V primerih, ko je sinteza dosežena, je opis sinteze, ki pravi, da ta "ohranjaU boljše dele teze in sinteze, zelo grob. Grob v smislu, da je tak opis sicer možen, vendar ne izredno razsvetljujoc pogled na situacijo. Sinteza v veliko primerih namrec vsebuje idejo, ki je popolnoma nova in je ni mogoce reducirati na predhodne stopnje razvoja. Sinteza je po navadi vec kot samo zgradba iz materiala, ki sta ga prinesli teza in antiteza. Dialekticna interpretacija torej ni neuporabna, vendar skoraj nikoli ne spodbuja razvoja, sajposkuša zgraditi sintezo le iz predlogov, ki jih lahko pridobimo iz teze in antiteze. Popper velik problem dialektike vidi tudi v nejasnem nacinu izražanja dialektikov o protislovjih. Obstaja namrec samo en nacin kritiziranja dolocene teorije. Pokažemo lahko, da je teorija v protislovju sama s seboj ali v protislovju s katero drugo sprejeto trditvijo, naj bo to druga teorija ali trditev o dejstvih. Kakršnakoli kritika dolocene teorije je torej v protislovju s teorijo in jo zato lahko imenujemo antiteza. Dialektiki poudarjajo, da je tako protislovje med tezo in antitezo izjemno produktivno, da spodbuja napredek in da se logika moti, ko uci, da se moramo protislovjem vedno izogibati. Dialektiki gredo celo tako dalec, da trdijo, da je protislovje nekaj, kar se naravno dogaja povsod po svetu. Kritika je res pogosto produktivna, kar velja tudi za nekatera protislovja, dialektikam odgovarja Popper. Vendar so protislovja produktivna samo zato, ker se jim želimo izogniti, se izboljšati in jih preseci. Odnosa med tezo in antitezo ne moremo opisati kot nekaj, kar moramo preseci in doseci sintezo, ce nimamo razloga, da želimo protislovje preseci. Protislovje pa želimo preseci, ker se želimo protislovjem izogniti. Edina sila dialekticnega razvoja je torej naš odpor, da bi sprejeli in prenašali protislovja med tezo in antitezo. Razvoja ne spodbuja ne skrivnostna sila v teh dveh idejah ne skrivnostna napetost, ki spodbuja razvoj. Razvoj spodbuja naša odlocitev, nestrinjanje s protislovji, kar nas spodbuja v iskanje novega 13 stališca, ki nam omogoca, da se protislavjem izognemo. Izogibanje protislovjem se zdi Popperju popolnoma legitimno stališce. Sprejetje protislovij bi namrec pomenilo opustitev kakršnekoli znanstvene dejavnosti. Sprejetje protislovij bi pomenilo popoln kolaps znanosti. Vse znanosti poskušajo spodbujati teorije, teorije pa so deduktivni sistemi trditev. Deduktivni sistemi vsebujejo dolocene predpostavke in njihove logicne posledice: to so trditve, ki so deducirane iz predpostavk. Deducirane trditve se pogosto imenujejo sklepi. Dedukcija sklepov poteka po dolocenih pravilih, in sicer po pravilih deduktivnega sklepanja. Pop per trdi, da pri sklepanju vsi uporabljamo, cetudi se tega ne zavedamo, dve pravili deduktivnega sklepanja. Iz teh dveh pravil lahko izpeljemo dokaz, ki dokazuje kolaps znanosti, ce sprejmemo protislovja. Za svoj logicni dokaz Popper uporabi znaka "p" in "qU, ki predstavljata katerokoli trditev. Simbol "p" na primer lahko predstavlja trditev "Sokrat je moderu. Simbol "nep" simbolizira negacijo "p". "Ne-p" bi tako v tem primeru pomenilo "Sokrat ni moder". Popper uvaja tudi simbol "aW, ki ga uporablja ne izkljucujoce. Namesto besede ali lahko za simbol uporabimo tudi katerikoli drug znak. Popper uporabi simbol ~aW v primeru sestavljene izjave up ali qU. Simbol ~ali" tu pomeni, da se bo uresnicila ena vsaj ena trditev, možno pa je tudi, da se uresnicita obe. Natancneje, to v primeru sestavljene izjave ~p ali qU pomeni naslednje: Trdimo lahko, da je katerakoli sestavljena izjava "p ali q~ resnicna, ce in samo ce je vsaj ena trditev iz sestavljene izjave, ki ju simbolizirata "pu in ~q", resnicna; možno pa je, da sta resnicni obe. Pri taki rabi simbola uali~ sledi, da lahko iz katerekoli premise, ki jo simboliziramo s "p", deduciramo sestavljen sklep v obliki "p ali q~, kjer je "p~ dana premisa in ~q~ katerakoli trditev. Iz premise ~Sokrat je mode( lahko deduciramo tako "Sokrat je moder ali pa je Peter kralf kot tudi "Sokrat je moder ali pa Peter ni kralt Tak zakljucek je precej nenavaden, vendar postane sklep ociten, ce se spomnimo konvencije, ki jo Popper doloci za uporabo simbola ~alr. Glede na to konvencijo mora izjava "Sokrat je moder ali pa je Peter kral( biti resnicna, ce je resnicna trditev HSokrat je mode(. Z drugimi besedami, kdor sprejme "p", je obvezan sprejeti "p ali q", ker"p ali q~ mora biti resnicno, ce je resnicno "p". Prišli smo torej do (1) prvega pravila deduktivnega sklepanja, ki ga Popper uporabi pri svojem dokazu. Prvo pravilo se glasi: Iz katerekoli dane premise, simbolizirane s ~p~, smo obvezani deducirati sklep v obliki "p ali q~, pri cemer Hp~ predstavlja isto trditev, ki je bila sprejeta za premiso, in pri cemer "q" predstavlja katerokoli trditev. (2) Drugo pravilo deduktivnega sklepanja, ki ga Popper uporabi, je bolj ocitno. To pravilo se glasi, da moramo ob danih premisah (a) "p ali q" in (b) "ne_pO deducira!i sklep "q u. Na primer pri danih premisah ~Sokrat je moder ali pa je Peter kralj (ali obojef in ~Sokrat ni moder~ imamo pravico sklepati HPeter je kralt Zadnja trditev je logicna posledica predhodnih dveh premis. Sklep sledi iz pomena, ki smo ga nadeli simbolu "ali". Druga premisa "ne_p" nas pouci, da premisa "p" ni resnicna, zato sledi, ce so premise resnicne, da mora biti trditev ~q" resnicna. Stema dvema praviloma lahko pridemo do dokaza, da sprejetje protislovij pomeni popoln kolaps znanosti. Popper namrec pokaže, da nam ti dve pravili dovoljujeta, da iz para dveh protislovnih trditev deduciramo katerokoli trditev. Iz trditev "Sonce sije~ in ~Sonce ne sije~ lahko torej z zgornjima praviloma deduciramo katerokoli trditev. Vzemimo dve premisi, premiso (a) ~Sonce sijeUin premiso (b) "Sonce ne sije". S pomocjo (1) prvega pravila dedukcije lahko iz prve premise (a) ~Sonce sije" deduciramo trditev ~Sonce sije ali pa je bil Cezar izdajalec". Iz trditve "Sonce sije ali pa je bil Cezar izdajalecU lahko skupaj spremiso (b) "Sonce ne sije" in (2) drugim pravilom dedukcije deduciramo trditev "Cezar je bil izdajalec". Z enako metodo lahko deduciramo katerokoli trditev. To je izjemno pomembno, saj ce lahko deduciramo katerokoli trditev, lahko deduciramo tudi negacijo katerekoli trditve. Namesto trditve "Cezar je bil izdajalec~ lahko po želji deduciramo tudi trditev HCezar ni bil izdajalec". Iz dveh protislovnih premis lahko torej logicno deduciramo katerokoli trditev in njeno negacijo. Stako protislovna teorijo pa ne sporocimo nicesar. Teorija, ki vkljucuje protislovje, je popolnoma neuporabna, ker ne prenaša nobenih informacij. To je Popperjev dokaz resnicnega pomena logicnega ~zakona oneprotislavju". Logicno pravilo, ki prepoveduje protislovje, nas spodbuja, da nikoli ne sprejmemo protislovij, in zagotavlja možnost prenosa necesa s pomocjo deduktivnega sistema. Celotna znanost bi se po Popperju torej sesula, ce bi sprejeli protislovja. 31 Jasno je torej, da nejasen in metaforicen nacin izražanja predstavlja izjemno nevarnost. Nejasnost govorjenja dialektikov, da so protislovja neizogibna oziroma da izogibanje protislavjem ni zaželeno zaradi njihove plodnosti, je za Popperja nevarno zavajajoca. Nevarno zavajajoca je zanj zato, ker je plodnost protislovij zgolj rezultat dejstva, da protislovij ne želimo prenašati. Odnos, ki ne prenaša protislovij, je v skladu z logicnim zakonom o neproti slavju. Govorjenje o neizogibnosti protislovij je nevarno tudi zato, ker ta trditev vodi, kot je prikazano zgoraj, v popoln kolaps znanosti. Vse to kaže na nujnost oziroma celo dolžnost vseh, ki želijo spodbujati resnico in razsvetljenstvo, da se izucijo v vešcini jasnega in nedvoumnega izražanja, cetudi to pomeni opustitev dolocenih preciznih metafor in dvojnih pomenov. Dolocenim formulacijam se je torej bolje izogibati. Popper za primer terminologije, ki bi se je bilo bolje izogibati, navede druge izraze za dialekticno triado. Namesto izraza ~antiteza" dialektiki uporabljajo izraz ~negacija~, namesto izraza "sinteza" pa besedno zvezo "negacija negacije". Taka terminologija ne bi bila problematicna, ce 31 Popper poleg protislovnih denimo zavraca tudi krožne ali ad hoc znanstvene razlage. Trdi, da mora biti tisto, s cimer pojasnjujemo (eksplanans), dovolj razlicna drugo od tistega, kar pojasnjujemo (eksplanandum), da so omogocene razlicne preverljive posledice, ki so drugacne od eksplananduma. Za vec glej Karl Popper, Objective Know/edge, 192-1 93. izraza "negacijaUin "negacija negacijeU ne bi imela jasnih logicnih pomenov, ki so drugacni od rabe v dialektiki. Napacna raba omenjenih izrazov je prispevala k mešanju logike in dialektike. kar pogosto prakticirajo dialektiki. Dialektiki namrec pogosto razumejo dialektiko kot boljši del logike oziroma kot izboljšano in modernizirano logiko. Vendar dialektika ni v nicemer podobna logiki. Logiko lahko grobo opišemo kot teorijo dedukcije. Nimamo pa razloga, da bi verjeli, da ima dialektika kaj skupnega z dedukcijo. Dialekticna triada trdi, da se nekateri zgodovinski razvoji ali zgodovinski procesi dogajajo na dolocen nacin. Dialektika je torej empiricna opisna teorija, ki je primerljiva s teorijo, ki trdi, da vecina živecih organizmov poveca svojo velikost v doloceni fazi svojega razvoja. za tem njihova velikost ostane nespremenjena in se nazadnje krci do smrti. Dialektika je primerljiva tudi s teorijo, ki trdi, da so naša mnenja sprva dogmaticna, nato skepticna, v tretji fazi pa znanstvena oziroma kriticna. Enako kot te teorije dialektika ni uporabna brez izjem. Pozorni moramo biti na to, da ne poskušamo uporabiti dialektike na silo. Podobnost med naštetimi teorijami in dialektiko je v tem, da so vse naštete teorije, vkljucno z dialektiko, precej nejasne. Dialektika tako kot vse naštete teorije tudi nima nicesar posebej skupnega z logiko. Nejasnost dialektike je za Popperja nevarna. Dialekticno interpretacijo lahko zaradi njene nejasnosti uporabimo za mnoge precej razlicne stvari. Dialekticno interpretacijo najdemo za primer jecmenovega zrna, ki je teza. Antiteza je rastlina, ki se razvije iz jecmenovega zrna. Seme, ki se razvije iz rastline, je sinteza.32 Jasno je, da taka uporaba že tako nejasen pomen dialekticne triade dodatno razširi. Razširi ga do stopnje, da z opisom nekega razvoja kot dialekticnega ne sporocimo nic vec kot to, da gre za razvoj v stopnjah. Zgornji primer semena interpretirati na nacin, da gre pri kalitvi rastline za negacijo semena, ker seme preneha obstajati in pricne rastlina rasti, in da gre pri proizvodnji velikega števila novih semen za negacijo negacije, za nov zacetek na višji stopnji, je za Popperja samo igranje z besedami. Teorijo, kot je logika, lahko imenujemo "temeljnaU teorija. To pomeni, da gre za teorijo vseh vrst sklepov, ki jo uporabljajo vse znanosti. Dialektiko pa lahko smiselno uporabimo predvsem pri opisovanju. Dialektika torej ni temeljna, temvec opisna teorija. Neprimerno je torej šteti dialektiko kot del logike ali v nasprotju z logiko. Dialektiko primerjati z logiko bi bi lo v enaki meri neprimerno, kot bi bilo z logiko neprimerno primerjati teorijo evolucije. Samo metaforicen in dvoumen nacin izražanja lahko dialektiko prikaže kot teorijo, ki opisuje dolocene tipicne razvojne procese, in hkrati kot temeljno teorijo, kot je logika. Pri uporabi izraza Hdialektika~ moramo torej biti previdni. Mogoce bi bilo najbolje, da ga sploh ne bi uporabljali. Izjema bi morale biti le okolišcine, ki ne dovoljujejo nesporazumov in v katerih dolocen razvoj res -zelo presenetljivo -poteka po vzoru dialekticne triade. Procese, ki jih dialektika opisuje, lahko vedno razložimo z jasnejšo terminologijo preizkusa in zmote. Jure Ponikvar 32 Popper sicer piše o koruznem semenu in se sklicuje na primer iz Engelsovega dela, kjer Engels piše o jecmenovem zrnu. Za Engelsovo razlago dialektike gle) Friedrich Engels, Gospoda Evgena Diihringa prevrat vznanosti: .Anti·Diihring-(l jubljana: Cankarjeva založba, 1948), 135-1 63. Ceprav smrdi riba pri glavi, pa to ne pomeni, da je njena rit bolj dišeca KAREL GRŽAN, 95 TEZ, PRIBITIH NA VRATA SVETIŠCA KAPITALIZMA ZA OSVOBODITEV OD ZAJEDALSKEGA HREMATlZMA (LJUBLJANA: ZALOŽBA SANJE, 2017). Prikrit nam je jezik prevare, zato je ne prepoznamo. Ne razumemo, zakaj se ob tolikšnem (navideznem) prizadevanju stroke in politike za blaginjo in velikem tehnicnem napredku, ki naj bi olajšal naše materialno življenje, stanje sveta preveša vhudobo (dobo hudega); zakaj se dogaja toliko gorja; zakaj se kljub nenehnemu »prizadevanju« odgovornih za javni blagor poglablja stiska vprostoru in casu ... Odgovor: v pojme dobrega se je vtihotapilo zlo. Pogoltna zver se je preoblekla vkožuh jagnjeta. 1 Pater Karel Gržan je svoje življenje posvetil delu za izboljšanje sveta in pomoci bližnjim. To pocne z dejanji in peresom. Njegova dela kažejo, da se ne more sprijazniti s stanjem cloveštva, kamor ga je pripeljal »cloveški 16 napredek«. O njem in o uporu, ki bi bil potreben, razmišlja v svojih delih Le kaj pocne Bog vnebesih, ko je na zemlji toliko trpecih? in Vstanimo, v suženjstvo zakleti! Na zgošcen nacin ti temi predstavlja tudi v knjižici, o kateri bo govora v tem prispevku. Vecina mladih intelektualcev ob om em bi ucenjakov s teološko podlago zgolj skomigne z rameni in njihovo delo vzame manj resno, kot bi ga sicer -in to je škoda. Gržan nam v svojem delu v povedih, nepopustljivih in ostrih kot britev, odstira podobo sveta, ki je marsikdo noce videti, rekoc: saj ni tako hudo, saj bo, prevec jamramo ipd. luther je leta 1517 precenil, da je svet, ki je bil tisti cas pod jarmom vsemogocne, nezamenljive Cerkve, potreben spremembe, in pozval k reformaciji. Gržan nas 500 let pozneje zopet poziva k reformaciji, le da je tokrat nasprotnik takšen, da mu je na vrata nemogoce »nabiti« protestne teze. Tako Gržan preko knjige nagovarja vsakega od nas. Sestavlja jo 95 misli, tez, ki trdno stoje vsaka zase in skupaj tvorijo še trdnejšo celoto. Knjiga se zacne s posvetilom in fotografijo obupanega brezdomca s svojim psom; Gržan ju imenuje prijatelja in dva od mnogih, zaradi katerih je spregovoril. Najprej razcisti s pojmom ekonomija in ekonomizmom; po starogrškem pomenu besede gre pri ekonomiji namrec za odkrivanje in ohranjanje tistih pravil sožitja, ki vsem, ki jim je ta svet dom, omogocajo ugodno sobivanje. Današnji sistem dosledno imenuje hrematizem. Pojmuje ga kot nasprotje ekonomije, kot njegov temelj pa predstavi kopicenje bogastva in bogatenje posameznikov. Pravi, da hrematizem neusmiljeno vlada cloveštvu in vsem ostalim oblikam življenja, izbrancem pa omogoca, da zlorabljajo vecino cloveštva za nebrzdano kopicenje premoženja in privilegijev. Locitev hrematizma in ekonomizma so poznali že anticni misleci. Imperij hrematizma vlada po nacelu divide et impera in s pomocjo manipulativnih medijev skriva svoj terorizem globalnih razsežnosti. Gržan kot konkreten primer navede dejstvo, da je padec borznih tecajev pogosto deležen vecjega pompa kakor milijoni mrtvih v Afriki. Morda je vredno opozoriti na to, da avtor razloga, zakaj je tako, ne predstavi, ampak primere zgolj niza, s cimer nekoliko izgubi na argumentaciji. Sicer avtor vsako svojo misel podkrepi s konkretnimi primeri, nekatere svoje misli pa dodatno razloži še z opombami, saj mu jedrnata in udarna forma teze dolgega razlaganja ne dopušca. Avtor obsodi tudi Cerkev in kršcanstvo v zgodovini; zapiše, da nobena druga religija ni povzrocila toliko gorja. V imenu Boga in s strašenjem z vecnim trpljenjem je Cerkev stoletja manipulirala z ljudmi in vršila svoje interese. Prav nic drugace ni danes. Današnji trinogi živijo v »božanski odmaknjenosti«, podobe gorecih teles v peklu pa je zamenjalo strašenje z izgubo službe in revšcino. Dejstvo, da mnogo ljudi v peklu revšcine že živi, še dodatno podpihuje strah in utrjuje lojalnost sistemu. Cilj je isti, komaj kakšna beseda v besednjaku instituta moci se je spremenila. Nekoc ena Cerkev v imenu enega Boga, danes en hrematizem, ki ponuja menda edine možne ekonomske rešitve. ljudje so vcasih kupovali odpustke, danes pa nas zasužnjujejo državni aparati, ki nas prepricujejo, da smo dolžni zadolženi državi. Hrematizem je dobil zagon s cetrto industrijsko revolucijo, okužil pa je tudi pravni sistem. Pisec se loti tudi problematike šolskega sistema, ane z vidika prevec ur tega ali onega predmeta in domacega dela, kot slišimo zadnje case. Zanj je problematicna beseda priden, saj se jo izreka predvsem v kontekstu slepe vdanosti. Dobro oceno dobi tisti, ki je pokoren sistemu, ki dobro ponovi zahtevano in je posledicno lažje ukalupljen. Beseda pedagog izvorno pomeni vzgojitelja, ki bi moral svoje ucence navajati na odgovornost (do svojih dejanj, do bližnjih, do planeta), na metamorfozo, , Karel Gržan, 95 tez, pribitih Ila vrata svetišca kapitalizma za osvoboditev od zajedalskega hrematizma (l jubljana: Založba Sanje, 2017), 7. prerašcanje, osvobajanje -nasprotje kalupa torej! Izpostavljena je tudi posebna vloga žensk, predvsem v nasprotovanju moški logiki, ki vse prehitro zagleda rešitev v vojni. Democid je pred vrati, vcasih se skriva za birokratskim sistemom -odstranjevanje nasprotnikov sistema poteka tako prefinjeno kot še nikdar v zgodovini. Hremalizem nacrtno nadomešca živi stik z elektronsko navideznosIjo, tisto, kar je vredno, s kicasto plehkosljo, cas za mir in brezdelje -sveto lenobo -z nedeljskim delom in deljenim delavnikom. Kar nekaj tez je posvecenih moci in pomenu ironije. Ironiziranje obstojecih nedopustnih stanj in ravnanj je po Gržanovo kljucno. Prav ironija lahko po njegovem nevtralizira kratki stik, ki vodi v krvave vojne in revolucije. Proti uveljavljenim konceptom hrematizma se ne moremo boriti z nasiljem, temvec jih moramo izsmejati. Kaj ni bedasto, da smo se odrekli fevdalnemu sistemu, še vedno pa obstajajo kraljevske maskote, ki stopicljajo po rdecih preprogah in sestankujejo v dvorcih dalec od ljudstva? Kaj nas lahko reši? Drugost, drugacnost, raznolikost, pestrost, nenehno prerašcanje in osvobajanje. PotrebUjemo ljudi, ki bodo našli nove poti, nas rešili kolesnic problematicne utesnjenosti. PotrebUjemo genije, ki ne bodo le ponavljalci, temvec iskalci novosti, konstruktivnih miselnih premikov. Zakljucek bodi kratek. Po mojem mnenju gre za skupek misli, ki bralcu omogocajo nekoliko drugacen pogled na naš svet. Za kritiko, ki našemu nacinu življenja nastavlja ogledalo in nas spodbuja k premišljevanju. Urh Ferlež APLIKACIJE VSEH DEŽEL, ZDRUŽITE SE! tehnološki razvoj, z razvojem pa postajajo cedalje bolj nepotrebni za njegovo delovanje. Sam kapital, katerega bit je nenehna tehnološka revolucija, je resnicni subjekt, Ekonomski razvoj je sestavljen iz kombinacije nenehnih ki si v kapitalizmu podreja vse ostalo. Clanek prikazuje majhnih, na videz zanemarljivih izboljšav produkcije bodocnost, v kateri bo nenehni tehnološki razvoj, ki na eni strani in navzven jasno vidnih epizodicnih ga žene kapital, povzrocil globalno prevlado umetne tehnoloških (in organizacijskih) odkritij in vpeljav (npr. inteligence, ki bo izpodrinila cloveštvo in preuredila planet plug, parni stroj. elektrika, racunalnik) na drugi. Danes je po merilih, ki izkljucujejo cloveka in njegove potrebe. vprašanje ekonomskega razvoja znova aktualno ravno zaradi potencialnih velikih premikov, ki naj bi jih prinesle Krašovcev clanek odpre pomembna vprašanja. Na nove oblike »pametne«robotizacije, ki še povecuje eni strani vzpostavi pomembnost konkurence kot avtomatizacijo industrijske produkcije in celo napoveduje strukturnega dejavnika, ki vodi v tehnološki razvoj povecanje produktivnosti dela z uporabo robotike v in pojasnjuje tehnološki revolucionarni moment storitvenem sektorju. Tako se -kot že mnogokrat pred kapitalizma, na drugi pa se sprašuje o današnjih realnih tem -znova postavlja vprašanje posledic teh najpoznejših posledicah avtomatizacije in robotizacije ter njenem tehnoloških inovacij in njihovega vpliva na prihodnost. Eno vplivu na ekonomijo in družbene odnose. Vendar -ker temeljnih vprašanj prihodnosti je, kaj bodo te spremembe se osredotoci le na en izoliran aspekt (konkurenco), iz pomenile za naravo, obliko, kolicino in intenziteto dela ter katerega izvzame družbene odnose, delavski razred in tudi sam kapitalizem. Odgovore lahko na hitro razdelimo v razredni boj kot dolocujoce momente kapitalizma (1. dva sklopa, ki imata sicer skupno predpostavko: kolicina i. »antropocentricno« perspektivo), zapade v klasicni dela, potrebnega v obstojeci produkciji (vštevši storitveni kapitalski fetišizem . sektor), se bo zmanjšala; posledica cesar bo a) nastanek Najina kritika tako ni enostranska pozicija novih potreb, novih panog, sektorjev in s tem zaposlitev »antropocentricne« teorije kapitala, ki bi jo postavljala (to trdijo predvsem moderni ekonomisti) ali b) še kot pravilno proti »konkurencocentricni«, temvec je18 povecana odvecnost nezaposlenega prebivalstva (rešitve kritika ponujenih napacnih izbir -kakršnakoli obravnava za ta problem se gibljejo od UTO in obdavcitve robotov kapitalizma in procesov razvoja v njem mora izhajati iz do nadomešcanja starih delovnih mest z novimi v javnem temeljnih ekonomskih in družbenih struktur ter hkrati sektorju oz. zunaj kapitalisticne ekonomije in skrajšanja upoštevati strukturne motive, ki izhajajo iz konkurence, in delovnika). Zaradi teh procesov »ukinjanja dela« se lahko njeno družbeno osnovo. hitro zdi, da je kapital izgubil svoje konstitutivno nasprotje mezdnega dela, da so pretekli kapitalisticni družbeni Konkurenca kot gonilo tehnološkega razvoja v kontekstu odnosi v zatonu, novih družbenih sprememb pa zato ni vec clanka Tujost kapitala nastopa izolirano kot nekaj povsem mogoce misliti s klasicnimi marksisticnimi koncepti. neotipljivega (niti enkrat ne izvemo, med kom/cem) in že daje slutiti neko precudno silo, ki deluje mimo vseh ljudi V pricujocem besedilu nameravava pokazati aktualnost in niti ni (vec) posledica strukturnih odnosov med njimi marksisticne teorije za razumevanje novih ekonomskih niti »stranski/nepredvideni produkt ali kaj podobnega«2. in tehnoloških sprememb v okviru kapitalisticnega Ta sila je za Krašovca personiflcirani kapital s svojim produkcijskega nacina; tega se lotevava prek kritike smotrom neskoncnega in nenehnega povecevanja clanka Primoža Krašovca Tujost kapitalal. Obnovimo: tehnološkega razvoja, zaenkrat še »dodatni akter«, Krašovcev namen je premakniti perspektivo raziskovanja vse bolj pa edini -ki za svoje delovanje ne potrebuje delovanja kapitala z »antropocentricne« (osredotocenosti mezdnega dela in izgublja povezavo z njim, trgi, potrošnjo na mezdno delo in profite) na »kapitalocentricno« in sploh cimerkoli cloveškim. perspektivo, ki v ospredje postavi konkurenco. Kapital je zanj samostojna sila, ki kapitaliste in delavce sprva Stem kapitalu kot konceptu hkrati odvzame družbeno in spreminja v orodja, ki jih uporablja, da bi perpetuiral zgodovinsko raven. »Kopicenje profitov in organizirana, 1 Primož Krašovec, • Tujost kapitala., Šum: revija za kritiko sodobne umetnosti, št. 7. Dostopno prek: http://sumrevija.si/article/sum7·primoz·krasovec·tujost· kapitalal (16. 6. 2017). Pri kritiki se bova opirala predvsem na: Karl Marx, Kapital, Kritika politicne ekonomije 1. zvezek (Ljubljana: Cankarjeva založba, 1951) Karl Marx, Kapital, Kririh politicne ekonomije 3. zvezek (Ljubljana: Cankarjeva založba, 1973). 2 Krašovec: Tujost kapitala, 748. disciplinirana cloveška dejavnost (delo) nista osrednji ali dolocujoci znacilnosti kapitalizma, temvec družbeni praksi, na kateri je kapital na zacetku naletel in ju zacel uporabljati na svoj nacin: institucija proFita je prirocna za financiranje neskoncno samopovecujocih se tehnoloških inovacij, medtem ko sta cloveško delo in intelekt sprva prirocni pri njihovem snovanju in konkretnem izdelovanju. lil Ce materialisticna koncepcija kapital dojema prav kot specificno družbeno formo organizacije ekonomskih odnosov v formi mezdnega dela na eni strani in akumulacije profita v pogojih tržne konkurence na drugi, pri Krašovcevi koncepciji kapital postane nedoumljiva in misticna sila, ki naleti na samo sebe, materializirano v družbenih odnosih na zemlji. Kapital vec ni niti razmerje med ljudmi niti razmerje med ljudmi in stvarmi (kar bi že bila mistiflkacija), temvec je razmerje kar kapitala s samim seboj: » ... produkcijsko razmerje kapitala (in ne razmerje med osebami, denimo razredno razmerje, niti razmerje med osebami in stvarmi, kot v teorijah odtujitve) je še vedno gonilo, motor kapitalisticne produkcije.«4 Zato ni cudno, da Krašovec sklep potegne naprej in do konca. Stem, ko se kapital nanaša sam nase, ni zgolj misticna sila, ki proizvaja in razvija tehnologijo, temvec pride s samonanašanjem do samozavedanja -razvije tehnologijo do stopnje samozavedanja umetne inteligence, s cimer doseže enotnost s samim seboj in ne potrebuje vec nicesar cloveškega. Da ne prehitevamo: zacnimo na zacetku. Kapital predstavlja speciFicen družbeni odnos med delavskim razredom in kapitalisticnim razredom, v okviru katerega je zaradi zasebnega (kapitalisticnega) lastništva produkcijskih sredstev in odvisnosti od trgov delavski razred primoran kapitalisticnemu svobodno prodajati svojo delovno silo v zameno za mezdo ta specificni družbeni odnos je odnos strukturnega izkorišcanja. Ker delavski razred za svojo agregatno potrošnjo (v obliki potrošnje lastnih mezd) pridobi le del dobrin, ki jih v celoti proizvede sam, je vir vseh proFitov (oz. potrošnje in razširjene reprodukcije, Flnancirane z njimi) prav prisvajanje presežnega dela delavskega razreda s strani kapitalisticnega. V tistem trenutku, ko Krašovec opusti t. i. antropocentricni vidik, opusti osnovni razredni vidik -vidik stališca proletariatas. Kar Krašovec 3 Prav tam, 760. 4 Prav tam, 756 pri marksisticni analizi oznaci za antropocentricno, namrec predstavlja osnovno vodilo marksisticne analize, da dejanske stvarne odnose opazuje v produkciji in delu pripiše vso »vrednotvornost«, kar ni nic drugega kot izjaviti, da vse cloveško delo v kapitalisti cnem produkcijskem nacinu opravi delavski razred, ne glede na to, koliko k produktivnosti dela prispevajo stroji in ostala sredstva produkcije. Prav zato v tistem trenutku, ko Krašovec opusti ta »antropocentricni« (v resnici opusti marksisticni, razredni) vidik, kapital v njegovi ekonomski analizi postane sila, ki proizvaja. Stem pa se koncepcija kapitala kot misticne sile v ekonomski analizi približa neoklasicnemu konceptu kapitala, ki nastopa kot eden izmed faktorjev produkcije in tako kot delo »doprinese« k produkciji -Krašovcev kapital (kot avtonomni stroj, ki se tehnološko samooplaja) »opravlja delo«, se osamosvoji in samostojno proizvaja vrednost ter lahko postane celo vir »presežne vrednosti«. Ker pri takšnih enostranskih analizah vedno obstaja možnost, da se obravnavane pomembne aspekte zgolj zacasno odmisli, bi veliko nastale konceptualne zmede rešila že stavek ali dva, ki bi priznavala obstoj strukturnega izkorišcanja kot temelja vse kapitalisticne produkcije; ali pa bi to avtor zgolj postavil na stran, rekoc -s tem se v tem besedilu pac ne ukvarjam. A v obravnavanem clanku je eksploatacija omenjena zgolj dvakrat: prva omemba izpostavi izkorišcanje kot problem 19. stoletja6, v drugi pa postane izkorišcana kar aplikacija sama (in ne vec delavski razred)l. Tako se je potrdila domneva, da Krašovec s svojim miselnim obratom eksplicitno odpravi razredno izkorišcanje in odnos med delom in kapitalom kot tisto, kar sploh konstituira kapital. Ssvojim obratom se oddalji od družbene in zgodovinske percepcije kapitala kot specificne forme uporabe in razvoja danih materialnih produktivnih sil nazaj v klasicni ekonomski fetišizem kapitala kot sile, ki proizvaja in iz katere ne izhaja samo tehnološki napredek (ki ga v dejanskosti seveda opravi delo znanstvenikov in inženirjev), temvec tudi produktivnost proizvodnje same. Poglejmo zdaj, kaj so tiste konkretne tehnološke spremembe, ki otežujejo razumevanje in razlago družbenih in ekonomskih procesov ter pripeljejo do tako absurdnih trditev, kot je -eksploatacija aplikacije. 5 Ko zapustimo vidik stališca proletariata, izgubimo tudi vidik osvoboditve proletariata. Poleg tega se izkljuCi tudi razredni boi kot pomemben dejavnik pri tehnološkem razvoju -snovanju in vpeljavi novih tehnologij in novih oblik organizacije dela v kapitalisticni produkcijski proces. 6 .Ce ie bil veliki ekonomski problem 19. stoletja eksploatacila in 20. regulacija, je problem 21. stoletja odvecnost cloveštva s perspektive kapitala (...)« (Prav tam). 7 . (. ..) imamo situacijo, v kateri je v kapitalisticni ekonomski dejavnosti dejansko eksploatirana (prožna in inteligentna) aplikacija .• (Prav tam, 773). Krašovceva razlaga primera (produkcije in delovanja) Ce povzamemo: v tem primeru so inovacije produktov aplikacije (za trening joge) je naslednja: »Cloveški input je hkrati tudi inovacije v produkcijskem procesu -kolicina pri tem minimalen -programer, najet zacasno, napiše kodo abstraktnega dela, potrebnega za primerljiv uporabni za denimo aplikacijo za nasvete za izvajanje joge. Nekaj ucinek, se zmanjša. Formalno se izboljšave storitev in dodatnih ljudi se ukvarja s trženjem in promocijo aplikacije, umskega dela ne razlikujejo od vpeljave novih strojev a vecino dejanskega dela izvede aplikacija sama: odgovarja ali drugih tehnoloških ali organizacijskih izboljšav na vprašanja uporabnikov, se prilagaja situacijam, se produktivnosti dela.9 Tako na kratki kot na dolgi rok spomni prejšnjih poizvedb ... In na koncu ima podjetje profit. je forma produkcijskega procesa aplikacije še vedno tako da je bila dejavnost produktivna in je prinesla presežno osnovana na eksploataciji delavskega razreda, ne glede vrednost, kar pomeni, da imamo situacijo, v kateri je v na spremembe v tehnicni delitvi dela ali v raznolikostih kapitalisticni ekonomski dejavnosti dejansko eksploatirana delovnopravne ureditve, saj se dohodki podjetja še vedno (prožna in inteligentna) aplikacija.1I8 delijo na dva velika dela: programer in zaposleni tržniki prejmejo honorar, enkratno placilo za opravljeno delo, ki Jedro problema je, da Krašovec pozabi na družbeni odnos, bi ga težko zamenjali s profitom podjetja, ki ga od prodaje ki je zajet v besedah delo in eksploatacija. Delo je vedno aplikacije na dolgi rok realizira kapitalisticni lastnik. cloveško delo, aplikacija ne more opravljati cloveškega dela. Eksploatacija pa predstavlja odnos apropriacije, Tukaj se bomo dotaknili še enega primera tehnološke prilašcanja dela enega družbenega razreda s strani inovacije, ki je na videz težko pojasnljiva s klasicnim drugega. Tako sta oboje: eksploatacija aplikacije in trditev, marksisticnim aparatom: delovanja družbenoomrežnih da aplikacija opravlja delo -contradictio in adiecto. podjetij, kot je denimo Facebook. Gre namrec za tako Pravzaprav gre pri aplikaciji za uporabno vrednost, ki celostno inovacijo produkcijskega procesa, samega akta nadomešca uporabno vrednost neposrednega cloveškega konzumiranja ter porabe prostega casa in medsebojnih dela trenerjev joge. Tako delo programerja in nekaj odnosov, da se zdi nemogoce in neprimerno takšen aparat tržnikov, ceprav kolicinsko mnogo manjše kot delo vseh pojasnjevati z oznacevalci, kot so podjetje, delavski 20 trenerjevjoge, ki jih aplikacija »nadomestill, ustvari enako in kapitalisticni razred, izkorišcanje, profit. Z vidika ali vsaj primerljivo uporabno vrednost uporabni vrednosti uporabnika Facebook na prvi pogled nudi brezplacno poucevanja joge. In ker se delo osebnih trenerjev vsaj storitev družbenega omrežja. A posamezni uporabnik na zacetku še ne odpravi, je vrednost aplikacije enaka v resnici »placall za uporabo omrežja z informacijami, vrednosti, ki jo proizvede primerljivo družbeno potrebno ki jih v zameno za storitev preda v uporabo in obdelavo delo. Kapitalisti, ki si lastijo aplikacijo, imajo dve možnosti podjetju Facebook. To je v bistvu tržno razmerje (in ne -nekaj casa lahko realizirajo presežne profite (dokler se ne produkcijsko), saj gre za plaCilo za storitev v naturi. Tako vzpostavi konkurenca) ali pa znižajo ceno aplikacije in širijo pridobljena in kasneje še podrobno obdelana informacija svoj tržni delež. Ce s casom nastane vec takšnih aplikacij, za Facebook predstavlja blago -proizvod, ki ga po ki se prodajajo po konkurencni ceni, to na eni strani pomeni tržni ceni prodaja podjetjem v obliki ponudb kar najbolj mnogo manjši strošek za potrošnika, ki trening joge z optimalnih algoritmov za ciljno oglaševanje. Tako stroške aplikacijo konsumira po nižji ceni, na drugi strani pa pritisk proizvodnje tega blaga (dobro obdelane informacije in na osebne trenerje, ki morajo ceno svoje storitve znižati na delovanja družbenega omrežja kot celote), ki zajemajo primerljivo ceno aplikacije (ali se zadovoljiti z »buticnim« stroške za mezde množicne delovne sile (vec kot 20.000 nudenjem storitve omejenemu krogu ljudi, ki so pripravljeni zaposlenih) in ostale tekoce in fiksne stroške, pokrijejo placati vec za osebni stik ali kaj drugega, cesar aplikacija podjetja, ki to blago kupujejo, maticno kapitalisticno ne zagotavlja) -ali pa propadejo. podjetje pa ima še vedno profit. Profit Facebooka izhaja iz povprecnega izkorišcanja zaposlenih v celotnem kapitalisticnem produkcijskem procesu, nadpovprecen 8 Prav tam, 773. 9 Druga napaka v razmisleku izhaja iz izoliranega opazovanja neke uspešne aplikacije. Lahko bi rekli, da gre za podoben primer kot pri (Smithovi) razlagi ekonomskevrednosti diamanta v primerjavi z vodo. Marx pojasni, da ni redkost na sebi, temvec še vedno družbeno potrebni delovni cas, da se diamant najde in izkoplje, tisto, kar v povprecju doloca njegovo vrednost. Ce opazujemo popotnika, ki najde diamant na cesti izolirano, dobimo povsem napacen vtis o dejanski kolicini družbeno potrebnega dela, ki je sicer potrebno za izkop. ln prav isto velja za družbeno potrebno delo za izdelavo zares uspešne in dobre aplikacije. Ce opazujemo samo tisto podjetje in tiste zaposlene, ki so proizvedli dobro prodajano in uspešno aplikaciJO, dobimo napacno sliko družbeno potrebnega delovnega casa za proizvodnjo takšne aplikacije. Na eno zelo uspešno aplikacijo namrec obstaja veliko propadlih poizkusov izdelave aplikaCij, veliko dela, vrženega v stranpoti -kot v rudniku diamantov dolocene smeri kopanja ne dala želenih rezultatov. Ob uspešnih zgodbah peŠCice namrec ne smemo pozabiti, da velika vecina aplikacij ostaja povsem povprecno uspešnih in zgolj lokalno relevantnih. pa je zaradi (vsaj zacasno) monopolnega položaja, ki ga samonanašalnih/avtonomnih in niso povezane s potrošnjo ima na trgu prodajanja informacij, ki ga je tudi med prvimi ali trgovino.«12 zares zacel ustvarjati na specificno nov nacin. Ta trditev ni dejstvena. Za delovanje modernega Tako lahko zakljucimo, da na današnjem tehnološkem kapitalisti cnega produkcijskega nacina (predvsem razvoju informacijskih omrežij ni nicesar takšnega, kar njegove anglosaksonske oblike) je znacilna segmentacija bi strukturno vodilo k odpravi ali bistveni spremembi trgov na tri velike trge: trg blag, trg delovne sile in trg najosnovnejših kapitalisticnih odnosov. Podobno lahko kapitala. Na vsakem od teh trgov poteka konkurenca: na trdimo za razvoj pametne robotike, ki se jo uporablja trgu delovne sile konkurenca med delavci vzpostavlja tako v tovarnah kot v logistiki, kjer se dogajajo velike tržno ceno delovne sile, na trgu blag konkurenca med spremembe v sami organizaciji in naravi dela. Novi stroji blagi ustvarja cene in na trgu kapitala se vzpostavlja še vedno potrebujejo snovalce, inženirje, neposredne »splošna profitna mera«kot neoklasicna *cena kapitala«. izdelovalce in serviserje, z njimi pa nato v produkciji Konkurenca, ki pripelje do ustaljene in vse nižje cene blag, drugih blag prav tako delajo Gih prestavljajo ali pa je konkurenca med razlicnimi kapitalisticnimi podjetji, ki vsaj nadzorujejo) delavci -ti stroji kot že marsikateri na trgu blag skušajo realizirati proizvedeno, za te potrebe pred njimi »olajšujejo«, pospešujejo, poenostavljajo in pa »razvijajo«tehnologijo, stiskajo delavce ali vpeljujejo zmanjšujejo kolicino potrebnega dela -tj. povecujejo nove oblike proizvodnje, medtem ko je konkurenca na trgu produktivnost dela -, kar pa ne pomeni, da ga ukinjajo.lO kapitala navidezno od peta od teh materialnih sprememb Umetna inteligenca se zadnje case prepogosto uporablja in se kaže kot konkurenca med financnimi kapitalisti, ki za oznacevanje robotskih rok, ki so na podlagi algoritmov prenašajo svoj kapital iz ene financne oblike, panoge, in senzorjev sklopljene s preprostimi in repetitivnimi podjetja v drugo, donosnost vrednostnih papirjev pa se zadolžitvami. Pri tem se hitro pozablja, da gre v osnovi v s tem glede na vložek (v povezavi s tveganjem) vse bolj praksi še vedno za relativno preproste povezave, ki niso izenacuje. Krašovec se v tej sliki posveca predvsem nic drugega kot sofisticirana orodja za dosego specificnih obravnavi trga kapitala, še posebej v luci najpoznejših ciljev, potreb produkcijskega procesa. Umetne inteligence, sprememb, ki so se zgodile v zadnjih desetletjih. V 21 ki bi prišla do samozavedanja, ni -in je še dolgo ne bO. 1l tem kontekstu govori predvsem o ucinku derivatnih trgov13, kjer najde idealno materializacijo svoje misticne Inovacije in razvoj pa se ne odvijajo samo v sferi samostojne sile. produkcije, temvec tudi na financnih trgih. Cetudi pustimo odnos med delavskim in kapitalisticnim razredom Derivatne pogodbe so vecinoma pogodbe med dvema (antropocentricni vidik) ob strani, lahko legitimno strankama, ki stavita na pozicije (vecinoma gre za opazujemo kapital s konkurencocentricne perspektive vrednosti med uveljavljenimi nacionalnimi valutami, kot odnos kapitala »S samim seboj« v konkurenci med obrestnimi merami ali borznimi indeksi) v dolocenem kapitalisti, predvsem v najbolj razviti obliki na financnih prihodnjem trenutku. Vtem smislu so igra nicte vsote: trgih. V tem primeru se spremeni le perspektiva -z kar ena stran pridobi, druga izgubi (izjema so opcijske opazovanja odnosov izkorišcanja na opazovanje pogodbe). Predmet derivatnih pogodb nikoli niso odnosov med kapitalisti (kapitalom) in prerazporejanje neposredni denarni tokovi podjetij v smislu denarnih tokov kapitala in profitov med njimi -, ne spremeni pa se sam njihove proizvodnje (nakup delovne sile in sredstev za izkorišcevalski izvor profitov. Krašovec pa tega ne napravi proizvajanje ter realizacija v sferi prodaje na blagovnem na takšen nacin, temvec kapital spet v obliki misticne trgu), temvec so vedno vezani na tisti del, ki je predmet sile v sferi financ popolnoma oddvoji od cesarkoli konkurence med kapitalisti -to je kapitalski dohodek, realnega: »Vecina današnjih financnih dejavnosti je ki je klasicno lahko le v treh oblikah: obliki obresti, 1(1 Današnja stopnja razvoja robotike je takšna, da je cloveško delo neposredno ob robatu še vedno nepogrešljivo. Najpoznejši razvoj _pametnih«robotskih rok gre tako prav v smer višjih varnostnih standardov in omogocanja vecje možnosti neposredne _kooperacije_med delavcem in robotom. Primerjava produktivnosti treh možnosti: (1.) klasicnega fordisticnega cloveškega dela za tekocim trakom, (2.) fordisticnega traka z izkljucno robotsko obdelavo in (3.) fordisticnega traka s kombinacijo robotskega in cloveškega dela. je pokazala. da je najbolj produktivna (in s tem uporabna za kapital) prav kombinacija robotskega in cloveškega dela. 11 Novi stroji so tako na danasnji tocki tehnološkega razvoja še vedno le produkcijsko sredstvo, orodje, kar pa ne pomeni, da v prihodnosti razvoj ne bo pripeljal do možnosti popolnega nadomestitve delovne sile s povsem samodelujOCimi roboti; vendar je takšna situacija zaenkrat še tako v povojih. da se ne bomo spušcali v spekulacijo, kaj vse bi potegnila s seboj. l ahko recemo le, da bi bila bistveno odvisna od produkcijskega nacina, vkaterem bi se razvila, od družbenih razmerij, nadzora nad temi produkcijskimi sredstvi in nacina delitve produkta. lahko pomeni pribliŽanje osvoboditvi od dela ali novo, drugacno obliko izkorišcanja ali vsaj podrejanja enega razreda po drugem, torej nov produkcijski nacin. 12 Prav tam, 766. 13 Dick Bryan in Michael Rafferty. Kapitalizem z deri~ati: Politicna ekonomija financnih derivatov, kapitala in razrednih odnosov (Ljubljana: Sophia, 2(116). obliki dividend ali obliki dviga cen delnic kot posledice notranjega reinvestiranja profitov podjetja (ali širitve tržnega deleža). V vseh treh primerih velja, da je kapitalski dohodek v celoti (torej tako obresti kot dividende ali tisti del profita, ki ostane v podjetju za razširjeno investiranje) enak (v povprecju) celotnemu profitu kapitalisticnega podjetja. Ker so derivati igra nicte vsote, pri kateri se stavi na nihanja, ki izhajajo iz sprememb v kapitalskih dohodkih, ali pa so zgolj preproste stavnice, na katerih se stavi na spremembe v cenah razlicnih genericnih blag (nafte ali žita) ali valutnih razmerij, na nobeni tocki ne spremenijo razmerja med delom in kapitalom, saj zgolj prerazporejajo med razlicnimi kapitalisti. Ce govorimo o prvi izdaji delnic ali obveznic kot o primarnem kapitalskem trgu, trgu, ki neposredno sklaplja finance in proizvodni proces (ker podjetje dejansko prejme denarni priliv iz financnega sektorja za proizvodne namene), se je pri preprodaji delnic in obveznic, ki so že izdane, uveljavil izraz sekundarni trg. Povsem analogno lahko opredelimo trgovanje z derivatnimi pogodbami za terciarni trg -saj so rezultati poravnav na tem terciarnem trgu neposredno sklopljeni z rezultati dejanskih premikov na sekundarnih trgih (del derivatnih pogodb pa je sklopljen 22 s cenami blag ali razmerji med valutami). Sklopitev financ z realno ekonomijo je tako še vedno popolna, a zgolj posredovana z dodatno stopnjo mistiflkacije, z dodatnim trgom. Ta trg pa je s stališca konkurence med kapitalisti nadvse prirocen in dobrodošel pripomocek. Z množicnim trgovanjem in stavami na cene razlicnih genericnih blag, predvsem pa kapitalskih dohodkov (obresti ali borznih indeksov), se vzpostavlja obsežen informacijski sistem, ki daje kapitalistom financnikom neko mero dolgorocnejše predvidljivosti in varnosti. Vecji kapitalisti se lahko pred tveganji zavarujejo na racun malce podpovprecnih profitov, manjši, bolj drzen špekulantski kapital pa nase prevzame vecje stopnje tveganja, a hkrati zaradi boljše informiranosti s svojimi potezami tvori bolj natancno informacijo. A kaj ta informacija sploh je in ali je resnicno lahko odpeta od realnosti? Seveda ne, dejansko je ravno obratno. Vsa informacija, ki spenja razlicne valute in razlicne konkretne oblike financ (obveznic ali delnic), pravzaprav daje informacijo o pogojih za dolgorocno cim bolj stabilno in hitro uravnovešeno enotno stopnjo donosa (ang. rate of return -na financnih trgih ni vec primerno uporabljati oznacevalca profitna mera). Ta enotna stopnja donosa pa ni nic drugega kot posledica izjemno zaostrene medsebojne konkurence kapitalisticnega razreda na kapitalskih trgih, iz katere izhaja, da bo za enoto vloženega kapitala ne glede na to, na kateri celini ali v kateri valuti kapitalist vlaga, prejel približno podoben delež presežne vrednosti (ki ji ravno zaradi spetosti obveznic, delnic v konglomerat financnega kapitala ne moremo vec reci preprosto »proflt~ ali »obresti~, ceprav je to njena denarna forma). V pojavnosti seveda financne naložbe nimajo enakih donosov, saj imajo razlicno stopnjo tveganja, ki je tu zaradi simpliflkacije ne upoštevamo. Ce bi namrec obstajala naložba, ki bi na financnih trgih na vloženo enoto prinesla višji donos glede na sorazmerno tveganje, ne bi ostala dolgo neopa žena -ce je ne bi opazil kakšen špekulant, bi jo slej kot prej zaznal kakšen racunalniški algoritem ali statisticna obdelava podatkov -in vanjo bi posledicno slej kot prej hitro steklo prav toliko financnega kapitala, da se bi stopnja donosa uravnala. Tako so moderni financni trgi, vkljucno z derivati, mehanizem nenehnega izenacevanja stopnje donosa. Splošna profitna mera kot posledica dejanskega realnega investiranja in deinvestiranja (kot jo opiše že Marx in pred njim klasi ki) se tvori izjemno pocasi (v nekaj letih) in dolgorocno ter nikoli ne doseže prave enotnosti, saj dogodki, ki vplivajo na realno ekonomijo, povzrocajo hitrejše nihanje med profitnimi merami, kot se lahko realne investicije odzovejo. Prav zato sekundarni trgi najprej nudijo platformo, na kateri se lahko profitna mera navidezno izenaci (v obliki enotne stopnje donosa), in sicer v financni sferi relativno hitro, terciarni derivatni trgi pa hitrost financnega prehajanja kapitala samo še potencirajo.14 Identiteta agregatnih profitov kapitalisticnih podjetij in agregatnega povecanja premoženja kapitalisticnega razreda bodisi v obliki višje cene delnic bodisi vobliki dohodka, pridobljenega iz dividend in obresti -vkljucujoc vse prerazporejanje tega kapitalskega dohodka na derivatnih trgih -, ostaja povsem transparentna in jasna. Vir vseh teh profitov je izkorišcanje delavskega razreda -prilašcanje presežnega dela, ki ga v kapitalisticnih podjetjih v celoti opravi delavski razred. Naj na koncu dodava, da osnovna teza Krašovcevega utemeljevanja sicer odraža materialni razvoj kapitalisticnega produkcijskega nacina: kapital dejansko postaja vse bolj tuj in osamosvojen v 14 Derivati so sicer bolj relevantni v anglosaksonski obliki kapitalizma (cetudi samo kot prerazporejanje med kapitalisti), kjer tudi velja njihov posredni vpliv na ostale podsisteme. Le v kontinentalni kapitalisticni Evropi pa prevladuje klasicni bancni sistem kreditiranja nacionalnega gospodarstva in derivatni trgi bolj kot ne vplivajo zgolj na me