ŠOLSKA PRAKSA Neobvezni izbirni predmet šport in ocenjevanje znanja na daljavo Božena Idžojtič, učiteljica športa, OŠ Angela Besednjaka, Maribor Živimo v času, v katerem se soočamo s čedalje manjšo gibalno dejavnostjo, nezdravimi preh- ranjevalnimi navadami in rizičnimi načini preživljanja prostega časa. Zato ima športna de- javnost v šoli za odraščajočega otroka pomembno vlogo. Strokovnjaki so enotnega mnenja in poudarjajo, da le strokovno vodena in dovolj intenzivna športna vadba, ki je kakovost- no strukturirana in redna, lahko nevtralizira posledice pretežno sedečega načina življenja in neustrezne prehranjevalne navade današnjih mladih generacij. Predmet je namenjen učencem drugega vzgojno-izobraževalnega obdobja. Tako imajo učenci možnost dodatne ure športne vadbe, ki skupaj z osnovnim programom predmeta šport predstavlja obogateno celoto za oblikovanje zdravega življenjskega sloga mladostnikov. Le z dejavnim življenjskim slogom bodo tudi v odraslosti skrbeli za zdravje in dobro počutje. Obseg, struktura in splošni cilji predmeta Praktične vsebine predmeta so razdeljene v tri V vsakem razredu drugega vzgojno-izobraževal- sklope nega obdobja je neobveznemu izbirnemu pred- metu namenjenih 35 ur pouka. Le-ta poteka en- 1. Športne dejavnosti, usmerjene predvsem v krat tedensko v okviru rednega urnika. V vadbeno razvoj splošne (aerobne) vzdržljivosti: lovljenje, skupino so vključeni fantje in dekleta. Kadar se za štafetni teki, krajši in daljši tek v naravi v pogo- predmet odloči večje število učencev, lahko obli- vornem tempu, osnove aerobike, povezovanje kujemo skupine, ki so ločene po spolu ali po sta- korakov v preproste koreografije ob glasbeni rosti (četrtošolci, petošolci, šestošolci). spremljavi in dejavnosti na snegu. Učenci s pomočjo kakovostne, dovolj intenziv- 2. Športne aktivnosti za razvoj koordinacije giba- ne in varne športne vadbe izboljšajo svojo gibal- nja, ravnotežja, natančnosti in ustvarjalnosti: no kompetentnost, tako da so ustrezno gibalno plesne igre in otroški plesi, elementarne igre učinkoviti glede na svoje značilnosti in stopnjo z žogami, igre z loparji in prilagojenimi pripo- biološkega razvoja. Med vadbo usvajajo nekate- močki, kot so baloni, žogice različnih velikosti, re nove spretnosti in znanja, ki jim omogočajo teže in trdote, loparji različnih velikosti. varno in odgovorno sodelovanje v različnih špor- tnih dejavnostih pri pouku in v prostem času. Ob 3. Športne dejavnosti, ki so usmerjene predvsem tem razumejo pomen vsakodnevnega gibanja in v razvoj različnih pojavnih oblik moči: akroba- športa ter njunih vplivov na oblikovanje dejavne- tika, premagovanje ovir, skoki in preskoki, ple- ga življenjskega sloga. zanje po različnih plezalih. Redna vadba vpliva na skladen telesni razvoj in Teoretične vsebine pravilno telesno držo. Med športno vadbo učenci Učenci skozi celo šolsko leto spoznavajo gibanja razvijajo koordinacijo gibanja, ravnotežje, natanč- in ustrezne športne dejavnosti, pomen higiene, nost, moč, hitrost in gibljivost, splošno vzdržljivost uravnotežene prehrane in počitka za dobro poču- ter zavestno nadzorujejo telo pri izvedbi položa- tje in zdravje. Med vadbo spremljajo odzivanje or- jev in gibanj. Poznajo značilnosti in pomen de- ganizma na povečan napor (potenje, pospešeno javnega življenjskega sloga ter odgovornost po- dihanje, povečan srčni utrip idr.). Med aktivnostjo sameznika pri njegovem oblikovanju. Med vadbo upoštevajo načela varne vadbe, še posebej pri gi- upoštevajo načela varne vadbe. Znajo kritično banju v naravi po različnih terenih. ovrednotiti svoja ravnanja, povezana z dejavnim življenjskim slogom. Učenci si oblikujejo odgovo- Znajo uporabljati športno oblačilo s higienskega, ren odnos do svojega zdravja in okolja, v katerem s termoregulacijskega, z estetskega in z varno- živijo. Razumejo in spoštujejo različnost in pošte- stnega vidika. Pri predmetu privzgajamo športno no igro. Medsebojno sodelujejo, razvijajo samoza- obnašanje in načine, kako spremljati in ovredno- vest in samopodobo. titi svojo športno pripravljenost. 42 Didakta Učna diferenciacija in individualizacija Učitelj naj ocenjuje različna področja, pri tem pa Za doseganje učnih ciljev je potrebno ustrezno uporablja različne načine ocenjevanja. Seveda je prilagoditi metode in oblike učnega dela. Učenci potrebno posebno pozornost nameniti varnosti so različni, kar od učitelja zahteva različne pristope učencev in ob tem upoštevati predpisane norma- in načine posredovanja učne snovi. Učitelj mora tive za velikost vadbenih skupin. Spoštovati je po- učence in njihove lastnosti dobro poznati, da lah- trebno osnovna varnostna načela, kot so: primer- ko na področju učnih metod in oblik dela diferen- na športna oprema, orodje in pripomočki, zaščita cira delo. V okviru diferenciacije učitelj tako upo- vadbenega prostora, pozornost pri pripravi orodja rabi primerne učne metode in oblike dela, načine in upoštevanje vremenskih razmer. učnega dela pa poskuša čim bolj približati dolo- čenim posebnostim posameznih učencev. Učitelj Vsebine, metodične postopke, organizacijo vadbe s pestrostjo učnih metod in oblik dela zagotavlja ter obremenitev je potrebno prilagoditi sposob- tudi večjo dinamičnost in zanimivost pouka. Ob nostim, znanju in zdravstvenemu stanju učencev. tem vzdržuje procesno motivacijo za delo, nivo Pred vadbo so učenci dobro ogreti, med vadbo zbranosti in učno aktivnost pri učencih. upoštevajo načelo pomoči in varovanja, prav tako morajo biti seznanjeni z zakonitostmi varne vadbe. Preverjanje in ocenjevanje znanja … Med učenci so velike razlike v telesnih značilnostih … na daljavo v izrednih razmerah in gibalni učinkovitosti. Nekateri učenci se bodo Med delom na daljavo smo se učitelji soočali s te- učili več in hitreje kot drugi, zato bodo v nekaterih žavami pri ocenjevanju, saj so bili nekateri učenci gibalnih nalogah tudi učinkovitejši – temu pojavu zaradi različnih vzrokov popolnoma neodzivni. se ne moremo izogniti. Pri gibanju ni končnih znanj. Šola je učencem razdelila vse razpoložljive tablič- Učinkovito gibanje je tisto, ki je prilagojeno značil- ne računalnike, učencem smo pomagali pri nala- nostim posameznika. Učitelj poišče vsebine, pri ka- ganju ter uporabi novih programov. Kljub temu terih bodo učenci uspešni in jim določi individualne so nekateri učenci imeli velike težave, predvsem cilje, predvsem pa poudarja pomembnost njihove- zaradi jezika, saj šolo obiskujejo tudi tujci. Ob reše- ga osebnega napredka. Osnova za ocenjevanje naj vanju nastale situacije je bila potrebna velika mera bosta napredek v nekaterih gibalnih spretnostih ter potrpežljivosti, predvsem pa timskega sodelovanja razumevanje športa in njegovih vplivov. med učitelji, razrednikom, starši in učenci. 43 Moj dnevnik aktivnosti – izdelek za preverjanje znanja Didakta ŠOLSKA PRAKSA Tedenske priprave sem prilagajala do te mere, da nosti«. Ob dogovorjenih datumih so jo učenci, ki bi vsi učenci čim bolje razumeli navodila in tako obiskujejo omenjeni predmet, poslali učiteljici na ostali gibalno aktivni tudi v času karantene. dogovorjen elektronski naslov. V tabelo so vnašali količino spanja, učenja z odmori, gibalne in druge V nastali situaciji sem v nekem primeru prosila za aktivnosti ter dnevno počutje. pomoč sorojenko, ki je bila za razliko od svojega brata zelo prizadevna in skrbna pri delu na dalja- Cilj dane naloge je bilo preverjanje, kako si učenci vo. Ko sem poskušala navezati stik s starši, ni bilo med delom od doma znajo in zmorejo razporedi- odziva. Deklica pa je na mojo prošnjo, naj brata ti čas tako, da pomagajo tudi staršem pri hišnih malo vzpodbudi, svojo vlogo starejše sestre opra- opravilih. Iz tabele sem želela razbrati, koliko časa vila presenetljivo dobro, skrbno in zelo odgovorno. presedijo, ko berejo navodila učiteljev, količino Po vzpostavljeni komunikaciji je učenec ob vzpod- učenja in pisanja domačih nalog, predvsem pa, budi in dodatni razlagi (slovenski jezik ni njegov kako si znajo vzeti čas za odmor in se med šolski- materni jezik) uspel opraviti naloge, izdelati misel- mi obveznostmi tudi dobro razgibati ter sprostiti. ni vzorec svojih gibalnih aktivnosti in tako pridobiti Pomemben podatek je bil, kako se ob vsem, kar oceno. Večina učencev je pri delu na daljavo aktiv- počnejo, počutijo. no sodelovala in sledila navodilom. Učencem sem med preverjanjem največkrat sve- Za sprotno preverjanje gibalnih in drugih aktiv- tovala več krajših odmorov med šolskim delom, saj nosti so učenci pri pouku neobveznega izbirne- so nekateri ob nalogah sedeli predolgo. Po trite- ga predmeta šport izpolnjevali tedensko tabelo, denskem preverjanju njihovih aktivnosti, so učenci ki sem jo poimenovala »Tedenski dnevnik aktiv- prejeli nalogo ocenjevanja znanja na daljavo. Izdelek za ocenjevanje znanja Odziv telesa na napor (ocenjevanje znanja) SPREMLJANJE GIBALNIH AKTIVNOSTI, STOPNJA NAPORA IN POČUTJE. Izdelaj miselni vzorec, iz katerega bo razvidna tvoja gibalna aktivnost (tudi hišna opravila), v kateri naj bo zajeto vse, kar si počel v celotnem tednu. Ob tem beleži stopnjo napora (težko, srednje težko, lahko) in tvoje počutje (zadovoljen, vesel, žalosten, utrujen …). Aktivnosti spremljaj 14 dni. Miselni vzorec oblikuj po svoje (lahko narišeš in napišeš …), aktivnosti in počutje pa naj bo razvidno po dne- vih (ne pozabi na datume). V sredini, kjer objavljam sličico, zapiši naslov (Z gibanjem nad korono, Z gibanjem ostajam zdrav, lahko se naslov rima, izberi ga po želji). Ob gibalnih aktivnostih nariši rekvizite, ki si jih uporabil, in podobno. Če imaš možnost, lahko pošlješ tudi fotografijo. 44 Didakta Na daljavo smo izpeljali tudi športna dneva. Ker je bila velika možnost okužbe s koronavirusom, je Nacionalni inštitut za javno zdravje priporočal, naj učenci ostanejo doma. Dejavnosti prvega športnega dne so bile, kljub karanteni, koristne za zdravje, zanimive in pestre: pospravljanje sobe, pomoč staršem pri gospo- dinjskih opravilih in seveda gibalne naloge, pri katerih so sodelovali tudi starši. Učenci so pošiljali zanimive fotografije, kako pomagajo staršem v kuhinji, skupaj opravljajo gibalne naloge in preži- vljajo veliko časa z družino. Izdelek iz storžev Med izpeljavo drugega dneva dejavnosti pa so učenci z velikim veseljem opravili gibalne aktiv- nosti v naravi. Nekateri so se med pohodom v Rezultati analize športno-vzgojnih kartonov so spremstvu staršev povzpeli na vrh Pohorja, večina pokazali, da je tako pri fantih kot dekletih v času pa se jih je odpravila v gozd. epidemije najbolj upadla aerobna vzdržljivost. Kaj pa lahko rečemo o padcu koordinacije? V pripravi na ta dan dejavnosti smo učencem po- nudili raznovrstne gibalne naloge za razvijanje »Ta sposobnost je bila pri otrocih druga najbolj spretnosti in koordinacije, moči, vzdržljivosti v na- prizadeta in je upadla za 13,5 odstotka. Koordina- ravi … Športni dan v naravi je bil tudi dober izziv pri cijo pri otroku razvijamo z učenjem novih gibanj izdelavi zanimivih oblike iz naravnih materialov. in z izvajanjem že znanih gibanj v oteženih oko- liščinah z višjo intenzivnostjo in hitrostjo. To je ključna gibalna sposobnost, ki potem tudi omo- goča uspešno učenje in jo lahko uspešno razvi- jamo le z načrtovano raznovrstno vadbo, kakr- šno otroci izvajajo pri pouku športa v šoli. Upadle pa so tudi vse druge gibalne sposobnosti, kar je znak splošne krize gibalnega razvoja otrok« (Starc 2020, 6–7). Šola je ustanova, ki učencem posreduje znanja in veščine. Učence usmerja tako, da s svojim sodelo- vanjem pri različnih nalogah pridobivajo izkušnje, ki jih bodo lahko uporabili v življenju. To še posebej velja za izbirne predmete. Učenci si skozi celole- tno vadbo oblikujejo odgovoren odnos do svojega zdravja in okolja, v katerem živijo, ter ob tem razvi- jajo samozavest in samopodobo. Starši pa so vse bolj ozaveščeni in se zavedajo, da redne gibalne aktivnosti vplivajo na skladen telesni razvoj in pra- vilno telesno držo otrok. Zato naj slogan »365 dni telovadimo vsi« postane naš vsakodnevni moto! Viri in literatura Agencija za raziskovanje RS: Terminološki slovar vzgoje in izo- Počitek med pohodom na Pohorje braževanja. (2008-2009), dostopno 29. 9. 2020 na: https://www. termania.net/slovarji/terminoloski-slovar-vzgoje-in-izobrazeva- nja/3474749/didakticno-metodicna-ucna-diferenciacija-in-indi- vidualizacija. Kovač, M. (2013): Učni načrt. Program osnovna šola. Šport: ne- Zaključek obvezni izbirni predmet. Ljubljana: Ministrstvo za izobraževanje, Živimo v času, v katerem se soočamo s čedalje znanost in šport: Zavod RS za šolstvo. Starc, G. (2020): Otrokom smo vzeli gibanje. Časopis Večer, 3. 10. manjšo gibalno dejavnostjo, nezdravimi prehra- 2020: str. 6–7. njevalnimi navadami in rizičnimi načini preživlja- Fotografije učencev: S. S., Počitek med pohodom na Pohorje, 2020. nja prostega časa. Zato ima športna dejavnost v M. Š., Izdelek za ocenjevanje znanja, 2020. šoli in prostem času za odraščajočega otroka po- L. Z., Izdelek iz storžev, 2020. P. Z., Moj dnevnik aktivnosti – izdelek za preverjanje znanja, 2020. membno vlogo. L. Z. V., Aktivnosti v naravi, 2020. 45 Didakta