Vseslovenski kmečki upor - boj za staro pravdo ali novo družbeno ureditev Gordana Popovič Lozar, VSESLOVENSKI KMEČKI UPOR - BOJ ZA STARO PRAVDO ALI NOVO DRUŽBENO UREDITEV UVOD V obdobju od 15. do 18. stoletja se je na Slovenskem zvrstilo pet velikih kmečkih uporov. Največji med njimi je bil vseslovenski kmečki upor iz leta 1515, katerega petstoletnico smo obeležili leta 2015. Upor je zajel 25.000 km2 ali večino slovenskega ozemlja s Kranjsko, Štajersko in Koroško, razen Goriške (z izjemo Tolminskega), in z delom Prekmurja. Udeležilo se ga je 80.000 kmetov. Trajal je štiri mesece, vključno s pripravami in začetnimi nemiri pa leto in pol. Glavni vzroki za kmečko upiranje so bili povečevanje dajatev in tlake, uvajanje novih dajatev, spreminjanje naturalnih dajatev v denarne, zmanjšanje kmečkih pravic do srenjskih zemljišč in gozda, omejevanje kmečke obrti in trgovine, vojskovanje z Benečani. Izkoriščanje podložnikov s strani zemljiških gospodov (npr. Jurij Thurn, Gašper Lamberg, Johann Neuhauser) na petih uporniških žariščih je dalo povod za začetek velikega punta, zlasti po tem, ko so kmetje marca ubili Thurna in njegovega oskrbnika. Na Kranjskem se je začela oblikovati kmečka zveza. Deželni stanovi so na Dunaju pritiskali na cesarja, da bi jim pomagal. Cesar je aprila sprejel kmečko poslanstvo v Augsburgu, od stanov pa je želel izsiliti davek za vojno proti Benečanom. Cesarjevi odposlanci, ki so poskušali pomiriti kmete, so bili neuspešni. Uporniki so napadli več gradov: Rekštanj, Boštanj, Mokronog, Raka, Mirna, Pilštanj, Podčetrtek, Brestanica, Kunšperk, Podsreda, Bizeljsko. Po velikem kmečkem zborovanju pri Novem mestu so 17. maja zavzeli grad Mehovo in ubili oba brata Mindorfa. Sredi junija so osvojili grad in mesto Brežice, kjer se je skrival vitez Marko iz Klisa. Istega meseca se je uporniško gibanje razširilo na Štajersko, kjer je v Konjicah potekalo veliko kmečko zborovanje, nato pa na Koroško. Ker posredovanje cesarjevih odposlancev ni uspelo, je cesar 11. junija gibanje prepovedal in se odločno postavil na stran deželnih stanov. Zahteve kmečkih upornikov kažejo, da se niso borili le za staro pravdo, temveč tudi za soodločanje pri davkih in odpravo graščinske in fevdno-stanovske oblasti. Medtem ko jim je bil cesar v začetku naklonjen, je kasneje, ko so začeli napadati gradove in zaradi lastnih koristi, stopil na stran plemičev. Fevdalci, ki so imeli sprva težave z zbiranjem svoje vojske, saj so se morali braniti pred uporniki v svojih gradovih, so s pomočjo cesarske vojske vendarle upor zatrli. Najprej se je to zgodilo na Koroškem, nato pod vodstvom Jurija Herbersteina, ki se je izkazal v znameniti bitki za Celje v začetku julija 1515 na Štajerskem, in nazadnje na Kranjskem. K temu so prispevali slepo zaupanje kmetov v cesarja, neenotnost, izurjenost kmečke vojske za obrambo in ne za napad ter slabša opremljenost. Kmetom so naložili hude kazni, kot so obešanje, natikanje na kol, požigi, usmrtitve, tlaka za povzročeno škodo, visoke denarne kazni in puntarski pfenig, ki so ga plačevali še vrsto let. Vsebina obvezne širše teme Razvoj zgodovinskih dežel in Slovenci v učnem načrtu za zgodovino v drugem letniku gimnazije predvideva obravnavo kmečkih uporov. V okviru izbranega učnega sklopa je načrtovan ožji učni problem Vseslovenski kmečki upor - boj za staro pravdo ali novo družbeno ureditev? V ta namen je zasnovan delovni list, ki vsebuje odlomke iz Grafenauerjevega Boja za staro pravdo v 15. in 16. stoletju na Slovenskem kakor tudi nekaj literarnih virov. Na slikovnih virih prevladujejo grafične podobe gradov iz Valvazorjeve in Vischerjeve topografije. Problematiko vseslovenskega kmečkega upora se obravnava, tako da se posamezne faze kmečkega upora osvetli s perspektive kmetov, plemičev in cesarja ter opredeli vzroke za nastala razmerja. 26 Zgodovina v šoli 3-4 I 2016 Didaktične rešitve za gimnazijo in druge srednje šole NAVEZAVA NA UČNI NAČRT (GIMNAZIJA) Širša tema iz učnega načrta Razvoj zgodovinskih dežel in Slovenci UČNI SKLOP: Položaj kmeta, kmečki upori PRIČAKOVANI DOSEŽKI ZA VSEBINSKO ZNANJE (ZG. DOGODKI, POJAVI, PROCESI): Dijaki/dijakinje: • s perspektive kmeta, plemiča in cesarja na podlagi izbranih zgodovinskih virov sklepajo o vzrokih, povodih in žariščih vseslovenskega kmečkega upora, oblikovanju kmečke zveze in začetku, širjenju in vrhuncu upora, kmečkih zahtevah, koncu in posledicah vseslovenskega kmečkega upora; • primerjajo odnose med družbenimi sloji skozi posamezne faze upora in utemeljijo, do kolikšne mere so se razmerja spreminjala; • argumentirajo odgovor na ključno vprašanje Vseslovenski kmečki upor - boj za staro pravdo ali novo družbeno ureditev? • v okviru timskega pouka z likovno umetnostjo narišejo strip Po sledeh vseslovenskega kmečkega upora. PRIČAKOVANI DOSEŽKI ZA PROCESNO ZNANJE (SPRETNOSTI, VEŠČINE, ZMOŽNOSTI): Dijaki/dijakinje: • z umeščanjem posameznih faz vseslovenskega kmečkega upora v ustrezen časovni in prostorski okvir razvijejo sposobnost časovnih in prostorskih predstav; • z analizo multiperspektivnih zgodovinskih virov razvijejo pogled na dogajanje skozi oči kmetov, plemičev, cesarja; • ob delu z viri razvijejo spretnost zbiranja in izbiranja pomembnih informacij in dokazov ter presodijo uporabno vrednost zbranega gradiva glede na vključenost virov prve in virov druge roke, objektivnih dejstev in subjektivnih mnenj; • razvijejo spretnosti samostojnega oblikovanja sklepov in argumentacije pri zagovarjanju odgovora na ključno vprašanje; • razvijejo pisne in ustne komunikacijske spretnosti ter spretnost risanja ob izdelavi stripa; • razvijejo socialne spretnosti pri sodelovalnem učenju v trojicah. PRIČAKOVANI DOSEŽKI ZA ODNOSNO ZNANJE (VREDNOTE): Dijaki/dijakinje: • razvijejo dovzetnost za različne poglede ter pojasnijo, zakaj se pojavijo; • pozdravijo sodelovanje med kmeti iz posameznih dežel in obsodijo nasilje ter s tem razvijejo pozitiven odnos o pomenu spoštovanja človekovih pravic, enakosti in strpnosti; • zavedajo se, da ima vsak človek pravico do upora v primeru nevzdržnih razmer; • razvijejo odgovoren in pozitiven odnos do kulturne dediščine, povezane z vseslovenskim kmečkim uporom. KLJUČNE KOMPETENCE: • sporazumevanje v maternem jeziku, • socialne in državljanske kompetence, • kompetenca učenje učenja, • kulturna zavest in izražanje. KLJUČNI KONCEPTI: Ključni koncepti širše teme: kmečki upori. Koncepti za globlje razumevanje: vzroki in posledice, dejstva in mnenja, spremembe in kontinuiteta, podobnosti in razlike. Koncepti, ki izhajajo iz narave zgodovinske vede: kronologija, dokazi iz zgodovinskih virov, interpretacija, multiperspektivizem. MEDPREDMETNE POVEZAVE • likovna umetnost: risanje. DIDAKTIČNI PRISTOPI: • učnociljni in procesno-razvojni pristop, • kompetenčni pristop, • kurikularne povezave, • aktivne učne metode (delo z multiperspektivnimi pisnimi zgodovinskimi viri, risanje), • aktivne učne oblike (sodelovalno učenje v trojicah, timsko delo), • avtentični/alternativni pouk (timski pouk z likovno umetnostjo - kolaborativno (dialogično) timsko poučevanje). 2016 I Zgodovina v šoli 3-4 55 Vseslovenski kmečki upor - boj za staro pravdo ali novo družbeno ureditev £i i ANOM FvJict&VINNE-iVH.RAVli \VlAJ £1T AMO lUVlB-MVftASt AVccoc-iix-bic Av«ai'iX'Vixi"i ASNO* LIN. WSWK IX WJS-XNV utctuir vaio-ANNo M D'XIX-MIWIJ UMAHI tMt XII neti OPT \V,\X I\ NVA\f,RV\\-VJVENCl VAV RtiRiti-VU.JT v Vt i IM Albrecht Durer: Cesar Maksimilijan I. Dunaj, Kunsthistorisches Museum, 1519, olje na lesu. /Dostopno na spletni strani: http://sl.wikipetlia.org/ wiki/Maksimilijan_I._Habsbur%C5%A1ki#/media/ File:Albrecht_D%C3%BCrer_ p: 26.4.20151) VIR 5: Maksimilijan je sicer v Augsburgu obljubil, da bo vsem pritožbam ustregel. V resnici je izdal poseben patent o obveznem plačevanju deželnega davka in je pooblastil deželo, da sme vsakega nepokorneža prisiliti k plačevanju. A vse do začetka kmečkega upora zadeva s Thurnom le ni bila urejena. /.../ Na sestanku deželnih stanov neposredno pred začetkom upora 24. januarja 1515 v Ljubljani se je cesarski mitničar M. Preinperger iz Kostela ob Kolpi pritožil zaradi nedavnega Thurnovega nasilja. Nekaterim Thurnovim podložnikom, ki so hoteli pretihotapiti mimo te mitnice sedem tovorov soli, je mitničar zaplenil sol in konje. Na Preinpergerjevo opozorilo Thurnu, naj njegovi podložniki plačujejo mitnino /.../ pa je kočevski gospod odgovoril tako, da je zoper mitničarja poslal svojega oskrbnika z graščine Fridrihštajn, Gregorja Steržena. Ta je zbral pri Osilnici400 do 500podložniko v ter udaril proti Kos telu, Preinperger pa se je moral pred silo umakniti na Hrvaško. Prosil je stanove za zaščito, ker se še vedno ni čutil varnega pred Thurnom /.../. /Grafenauer, B. /1974) Boj za staro pravdo v 15. in 16. stoletju na Slovenskem. Ljubljana: DZS, str. 38.1 Aktivnosti za samostojno delo dijaka: • Kateri elementi na sliki dokazujejo, da je Durer upodobil cesarja? Kakšen je bil Maksimilijanov značaj, ki ga razbereš iz podobe? • Iz podatkov iz vira 5 sklepaj, kaj je mitnina. Pojasni, zakaj se je proti Thurnu pritožil cesarski mitničar Preinperger iz Kostela ob Kolpi in kako se je na opozorilo odzval Thurn. Aktivnosti za delo druge trojice za primerjavo pogledov na prva žarišča kmečkega upora in povode: • S pomočjo podatkov iz virov potrdite ali ovrzite naslednje trditve: Trditev Dokazi iz virov Oblikovalo se je pet uporniških žarišč. Napetosti pred začetkom upora so podžigali spori med plemiči samimi. Izredne davke, kijih je zahteval cesar, so plemiči zlorabljali v lastno korist. 26 Zgodovina v šoli 3-4 I 2016 Didaktične rešitve za gimnazijo in druge srednje šole • Na osnovi virov izberite dokaze, s katerimi boste utemeljili pozitiven ali negativen odnos med predstavniki posameznih družbenih slojev. Odnos Pozitiven/negativen Dokazi iz virov Odnos kmet - plemič Odnos plemič - cesar Odnos cesar - kmet • Presodite uporabno vrednost zgodovinskih virov glede na vključenost objektivnih dejstev in subjektivnih mnenj, tako da dejstva in mnenja (interpretacije piscev) izpišete v preglednico. Viri Objektivna dejstva Subjektivna mnenja Primer vira 1 Primer vira 2 Primer vira 3 Tretja trojica: V znamenju kmečke zveze ali začetek kmečkega upora Dijak 1: Pogled skozi oči kmeta VIR 1 /.../ V začetku leta (vsaj v prvi polovici marca) so kočevski puntarji ob nekem svojem zborovanju presenetili Thurna in ga ustrelili. Obenem so ubili tudi oskrbnika Steržena. /.../ Prav Thurnov konec je namreč spodbudil uporniško gibanje, ki je že prej vrelo v raznih delih dežele. Začelo se je hitro povezovati v veliko, skupno kmečko zvezo. /.../ Polhograjski podložniki so se oboroženi zbrali na shod, kjer so prisegali na sulico, da ne bodo plačevali več nobenega davka, niti se pokorili zemljiškemu gospodu Po shodu je množica prisilila tiste, ki podložniške prisege niso odobravali, k vstopu v kmečko zvezo z grožnjo, da jih bodo sicer oropali. /.../ V središču kmečke organizacije na Gorenjskem je stal radovljiški kmet Klander. Gibanju je skušal dati nekakšno versko ozadje (izraženo tudi v imenovanju puntarjev za pobožne ljudi). /.../ Klandru ob strani je stal krofasti krojač iz Radovljice, najbrž eden izmed podeželskih obrtnikov, nemara pa tudi Cucuk; /.../. Bohinjci in Blejci so pristopili h kmečki zvezi v drugi polovici marca. /.../pokoriti se hočejo le Njegovemu veličanstvu in stari pravdi, ki je bila v veljavi v času Friderika blagega spomina. Na Bledu je vodil upornike kmet Tomaž/.../. /.../Zato nočejo dati nobenega (davka) več razen tistega, ki ga bo zahteval in želel od njih cesar in poslal o tem zaprto pismo ali odgo vor gmajni; tako so voljni podnevi in ponoči, z življenjem in imetjem za to, kar bi želel od njih cesar Pritoževali so se proti upravitelju gospostva, ki si prisvaja kmečka in srenjska zemljišča, povečuje tlako, viša stare dajatve in uvaja nove ter krati podložnikom pravice do lova in ribolova, ki so jim šle po starih navadah. Posebej Blejci so se pritoževali še zaradi hudega nereda v sodstvu/.../. (Grafenauer, B. (1974). Boj za staro pravdo v 15. in 16. stoletju na Slovenskem. Ljubljana: DZS, str. 42-45.) VIR 2: Grad Mehovo na Valvazorjevi upodobitvi leta 1679. (Dostopno na spletni strani: http://sl.wikipedia.org/wiki/Grad_Mehovo#/media/File:Grad_ Mehovo_na_Valvasorjevi_upodobitviJeta_1679.JPG (dostop: 26.4.2015).) 2016 I Zgodovina v šoli 3-4 55 Vseslovenski kmečki upor - boj za staro pravdo ali novo družbeno ureditev £