PREHRANA V ŠOLI V vrtcu živimo zdravo: kako so otroci v vrtcu, stari pet let, raziskovali zdrav način življenja Andreja Šmid, dipl. vzg. predšolskih otrok, Vrtec Tržič Januar je mesec, v katerem se navadno srečujemo s povečanim številom obolenj. Razisk- ovalci že dolgo časa poudarjajo, da sta za ohranjanje zdravja zelo pomembna pravilna prehrana in gibanje. S projektom sem raziskovala, kako otroci, stari 4 do 5 let, razmišljajo in ali razumejo, kako pomembna je prehrana za naše zdravje. Skupaj z otroki smo raziskovali, kaj jemo v vrtcu in če je to, kar jemo, tudi zdravo. Poleg prehranjevanja pa smo poudarili tudi to, kako pomembno je gibanje, predvsem na prostem. Hrana je pomemben del našega življenja. Sama predelnico primerjali s piramido in ugotavljali, ali menim, da se otrokov odnos do hrane oblikuje prav smo se v teh dveh tednih prehranjevali zdravo ali od začetka njegovega življenja. Če se že zelo kmalu ne. Vse ostalo, kar je sledilo, nisem posebej načr- nauči odgovorno ravnati s hrano, bo tako ravnal vse tovala, saj sem želela, da otroci sami razmišljajo in življenje. V skupini imamo pravilo, da pridejo po jedi raziskujejo. raje večkrat po malo, kot da vzamejo veliko, nato pa hrano pustijo. Po naših obrokih v kuhinjo ne od- Cilji: peljemo skoraj nič, velikokrat pa čisto nič ostankov • Otroci ozaveščajo pomen raznolike hrane za hrane. Prav tako iz izkušenj vem, da otroci potrebu- zdravje. jejo kar nekaj časa, da se navadijo na določen okus. • Ločijo med zdravo in nezdravo hrano. Zato smo dogovorjeni, da lahko vzamejo samo za • Učijo se različnih načinov gibanja in sproščanja grižljaj hrane, ki je ne poznajo ali za katero menijo, ter pomena le-teh za zdravje. da jim ni všeč, in tisti grižljaj pojedo. Večkrat se zgo- di, da otroci pridejo še iskat, potem ko jed pokusijo. RAZISKOVANJE Sicer v naši skupini otroci zelo radi jedo in niso iz- birčni, razen dveh deklic, ki pa ju navadno ne pre- Prehranska piramida pričam niti za tisti grižljaj. Preden sem v igralnico prinesla plakat s prehransko piramido, sem otrokom zastavila nekaj vprašanj na V Sloveniji so strokovnjaki z Ministrstva za zdravje temo zdrave hrane, da bi dobila občutek, koliko o leta 2005 pripravili priročnik Smernice zdravega tem otroci že vedo. Prejela sem naslednje odgovore: prehranjevanja v vzgojno-izobraževalnih ustano- vah (Smernice), ki predstavlja predlog standarda za Kaj je zdrava hrana / zakaj jemo zdravo hrano? načrtovanje zdrave prehrane in lahko služi kot pri- - »Zato ker da ne umremo.« pomoček pri načrtovanju vrtčevskih in šolskih je- - »Ker je ful dobra.« dilnikov. V našem vrtcu vodja prehrane priročnik - »Ker so začimbe noter.« uporablja in sledi navedenim smernicam. - »Zato, da bomo imeli mišice.« - »Ker ima notri vitamine.« Za izhodišče oziroma motivacijo projekta - »Če sadje ni zrelo, ni zdravo, če je pa zrelo, pa sem izbrala prehransko piramido, v katero je.« sta poleg hrane vključena tudi tekočina, ki - »Če je jabolko gnilo, ga ne smeš pojest.« jo moramo zaužiti, in gibanje. Piramida je primerljiva s priporočili v Smernicah Kaj je zdravje? zdravega prehranjevanja v vzgojno- - »Da se lepo počutiš.« -izobraževalnih ustanovah (Tabela - »Vitamini.« 8: Priporočena pogostnost uživa- - »Da se lepo pomiriš.« nja živil iz posameznih skupin ži- - »To, da ni nobene bolezni.« vil, stran 34). Kaj lahko sami naredimo, da Zamislila sem si, da bomo smo zdravi? dva tedna v razpredelnico - »Skuhamo čaj, če smo bol- beležili, kaj jemo in koliko ni, pa tudi ko smo zdravi.« se gibljemo. Na koncu - »Jemo sadje.« pa bomo našo raz- - »Počivat moramo.« 20 DDiiddaakkttaa - »Umivamo se.« Dogovorili smo se tudi, da se bomo vsako jutro raz- - »Pijemo veliko vode.« gibali že pred zajtrkom, na igrišču pa bomo vsak dan - »Da telovadimo.« tekli vsaj dva kroga – en krog ob ograji vrtca znaša - »Da smo zunaj.« približno 100 m. - »Da smo na toplem.« Tako smo vsak dan beležili, kaj smo pojedli – nava- Iz odgovorov sklepam, da imajo otroci že precej dno smo to naredili v jutranjem krogu, tako da smo dobre predstave o tem, kaj je zdravje in kaj je za zabeležili, kaj smo jedli tisti dan za zajtrk in še prejšnji zdravje pomembno. dan za kosilo. Jaz sem beležila, otroci pa so povedali, v kateri okvirček moram kaj zapisati. Vsakič je bil na Na pano sem obesila piramido in pustila otroke, da vrsti drug otrok. Če otrok ni bil čisto prepričan, smo so si jo ogledali. Skupaj smo opredelili, kaj pomeni se pogovorili in se nato odločili. Včasih smo kakšno – otroci so takoj ugotovili, da moramo pojesti manj jed zabeležili v več okvirčkov, ker je vsebovala sestavi- tiste hrane, ki je na vrhu piramide, in veliko tiste, ki ne iz različnih skupin živil. je na dnu. Čisto na dnu pa je narisano to, da mora- mo veliko telovaditi in se gibati. Otroke sem vpra- Ko smo zapolnili razpredelnico, smo se pogovori- šala, če mislijo, da imamo v vrtcu zdravo hrano, li. Otroci so ugotovili, da je naša razpredelnica čisto na kar so odgovorili pritrdilno. Pogovor je potekal pravilno zapolnjena – na vrhu je zapisanih malo jedi, v smeri, kaj smo jedli prejšnji teden, pa se nismo potem pa v vsaki vrsti več. Se pravi, da v kuhinji dobro mogli spomniti vsega. skrbijo za naše zdravje. Spodbudila sem jih k razmišljanju, kako bi to lahko Škrat Brokolino opazovali in beležili. Eden od otrok je predlagal, da Ena prvih dejavnosti v tem projektu je bila zgodbica bi lahko zapisovali na velik list. Prinesla sem plakat Škrat Brokolino, ki sem jo našla v knjižnici. Otroci so in za osnovo narisala razpredelnico s toliko vrsti- zgodbico o škratu, ki se je nenadoma pojavil na Le- cami, kot jih je v piramidi. Otroci so takoj dodali, ninem krožniku ter njej in njenemu bratcu razložil, da lahko okvirčke pobarvamo kot v piramidi, zato zakaj je taka hrana, ki jo skuha njuna mama, zdrava, smo v prvem stolpcu prostorčke ustrezno pobar- poslušali zelo pozorno. Po prebrani zgodbici smo ob vali. Razpredelnico sem razdelila še na 10 stolpcev, pogovoru prišli do nekaterih vprašanj oziroma dilem, za dva tedna opazovanja. Ker je bil ta dan četrtek, ki smo jih raziskovali v nadaljevanju: Kje skuhajo hra- smo se dogovorili, da bomo z beleženjem pričeli v no, ki jo dobimo v našo igralnico? Katere okuse po- ponedeljek. znamo? Katera hrana je zdrava in katera ne? 21 Didakta PREHRANA V ŠOLI Res smo se čez nekaj dni odpravili peš v enoto, ki je oddaljena nekaj kilometrov in smo tudi s tem po- skrbeli za naše zdravje. V kuhinji so nas že pričako- vali, in ravno ko smo prišli, smo videli, kako hišnik nalaga kovčke s hrano v kombi. Tudi kovček z napi- som naše skupine je bil vmes! Glavni kuhar nam je razkazal kuhinjo – kje kuhajo juho, kje pražijo krom- pir in kje pečejo pecivo. Videli pa smo tudi, kje po- mivajo posodo. Nazadnje nam je pokazal še hladil- nik, v katerega lahko kar stopiš. Otroci so bili najbolj veseli, ker so jih kuharji postregli s čajem, vsak pa je dobil še košček »pohančka« za prigrizek. Poslo- vili smo se in pohiteli v naš vrtec na odlično kosilo. Naslednji dan pa smo jim v zahvalo poslali risbo, na katero je vsak otrok narisal, kaj rad je. Grenko, kislo, slano, sladko in kako nastane sol Sledila je dejavnost, pri kateri smo spoznavali in ugibali okuse: grenko, kislo, slano in sladko. Prinesla sem štiri lončke s tekočinami: ožeto grenivko, ožeto limono, raztopino soli in raztopino sladkorja. Poskus smo izvedli tako, da smo v raztopino namočili va- tirane palčke in jih nato dali v usta. Prej jim nisem povedala, kateri okus je na vrsti, zato da so to sami ugotovili. Najbolj so se seveda pačili pri grenivki – le Kje kuhajo hrano, ki jo dobimo v našo igralnico? dvema otrokoma je bil okus všeč. Pri limoni in soli je Ko so se otroci pričeli spraševati, kje dobimo hrano, bilo otrok, ki sta jim bila okusa všeč, približno polo- sem predlagala, da gremo vprašat v našo kuhinjo, vica, seveda pa je bila vsem všeč sladka raztopina. od koder vsak dan dežurni otroci sami pripeljejo vo- Pri tej nalogi je bilo zanimivo tudi to, da ko so otro- ziček s hrano v igralnico. Ne vedo pa, da se hrana ci pokusili slano raztopino, so takoj okus povezali z ne kuha tu, ker imamo v enoti le razdelilno kuhinjo. morjem – več otrok je reklo: »To je pa morje.« Zato V kuhinji nam je kuharica prijazno razložila, da ona smo lonček raztopine postavili na radiator in čez ne- pripravi le zajtrk, kosilo pa nam skuhajo v centralni kaj dni dobili rezultat – na dnu lončka je ostala sol. kuhinji v drugi enoti. Predlagala nam je, naj pokli- Otrokom sem pripravila kratek filmček o solinah, da čemo glavnega kuharja in se dogovorimo za obisk. so lahko videli, kako iz morja pridobivajo sol. 22 DDiiddaakkttaa Zdravo – nezdravo smo ugotovili, da imamo krasno tekaško stezo – Praktikantka, ki hodi v našo skupino vsak teden, je ob notranji strani ograje je ravno prav prostora za pripravila igro, kjer so otroci razvrščali zdravo – ne- tek. Tako skoraj vsak dan, ko pridemo na igrišče ali zdravo hrano. Dejavnost smo razširili tako, da smo preden gremo v igralnico, pretečemo nekaj krogov. na pano pritrdili velik list papirja, ga razdelili na pol Otrokom je to tako všeč, da večkrat, tudi med igro in vsak otrok je v reklamah iz različnih trgovin poi- v peskovniku, prosijo, če »gredo lahko en krog«. Če skal po en primer zdrave in nezdrave hrane, sliko je pada dež, gremo ven za krajši čas, sicer pa na pro- s škarjami izrezal in jo nalepil na ustrezno mesto. Za stem preživimo čim več časa. Imamo tudi telova- nekatera živila otroci niso bili prepričani, ali so zdra- dnico, kamor gremo, če želim izvesti določeno de- va ali ne, zato sem jih spodbudila, da so pogledali javnost s telovadnimi orodji, vendar je telovadnica na prehransko piramido. Za te primere (večinoma majhna, zato se moramo razdeliti v dve ali tri sku- meso) so se odločili, da jih nalepijo na sredino. Ko so pine. Smo pa ob tem projektu pričeli z izvajanjem vsi otroci opravili delo, smo skupaj naredili evalva- vsakodnevnega kratkega razgibavanja v igralnici. cijo. Prelepiti smo morali le dve slikici, za ostale pa Navadno se razgibamo pred zajtrkom, včasih pa smo se strinjali, da so na ustreznem mestu. tudi v jutranjem krogu. To so krajše razgibalne vaje za posamezne dele telesa ali pa kakšna gibalna igri- Voda – najbolj pomembno živilo v prehranski pi- ca, kot na primer dan – noč. Tudi tega so se otroci ramidi tako navadili, da me včasih, če sama pozabim, kar V skupini že od začetka šolskega leta za to, da bi sami spomnijo. otroci popili dovolj tekočine, uporabljamo bidone za vodo, ki jih otroci vsak dan ob prihodu v vrtec na- ZAKLJUČEK polnijo in imajo vodo ves čas na razpolago v igralni- Projekt, ki smo ga izvedli, se mi zdi uspešen, saj je ci. Sicer sva s sodelavko ugotovili, da nekateri otroci bil v skupini to prvi projekt, pri katerem sem imela vseeno premalo pijejo, zato sva jih ob tem projektu občutek, da so ga otroci res celostno doživljali in jim pričeli bolj načrtno spodbujati k pitju. Najprej sva si je bil pisan na kožo. Še vedno se skoraj ob vsakem zamislili, da bi tudi to nekako beležili, a nato tega obroku pogovarjamo o hrani, ki jo jemo – kako iz- nismo izpeljali, ker bi bilo nekoliko preveč zaplete- gleda, ali je zdrava, kakšnega okusa je … Pozitiven no za to starostno skupino otrok, pa tudi igralnica odziv sem dobila tudi od staršev, ki so na roditelj- je majhna, in način, ki sva si ga zamislili, ne bi bil iz- skem sestanku, ki smo ga imeli ravno proti koncu vedljiv. Zato smo ostali pri tem, da vsake toliko časa projekta, navdušeno govorili, da so jim otroci doma ena od naju preprosto otroke spomni, naj pijejo. pripovedovali o tem, kako so »pokušali okuse«, pa o obisku v kuhinji. Povedali so tudi, da sedaj otroci Vsak dan se razgibamo doma povedo, kaj je zdravo in kaj ni. Seveda pa nismo pozabili na najobširnejši del pre- hranske piramide – gibanje. Ker smo zelo omejeni Literatura: s prostorom, gremo prav vsak dan ven, kjer se lah- Gabrijelčič Blenkuš, M. idr. (2005): SMERNICE zdravega prehra- ko razgibamo. Otroci imajo zelo radi tek. Res ima- njevanja v vzgojno-izobraževalnih ustanovah (od prvega leta starosti naprej). Ljubljana: Ministrstvo za zdravje. Dostopno na mo zelo majhno igralnico, vendar pa imamo zato https://www.nijz.si/sl/publikacije/smernice-zdravega-prehranje- zelo veliko igrišče, kjer imamo ogromno možnosti vanja-v-vzgojno-izobrazevalnih-ustanovah, 9. 7. 2020. Volmert, J. (2004): Škrat Brokolino ali Pametne glave tako zdra- za različne dejavnosti. Že na začetku šolskega leta ve. Ljubljana: Kres 23 Didakta