> Cd Zbiranje in uporaba podatkov pri poklicnem svetovanju osnovnošolcem a 8 « P ft tí 3 £ â- s ^ >o O ca o ÏH ^ CU ¡> 'iï CU £ ES .ta tí cA ¡13 tí '3 ÏH >0 tí CÖ >0 CÖ tí tí ca tí B ÏH tí S cu tí ca tí cd -Tí ES 5H ES >3 tí ca « fH tí fe ^ ° M tí ft ^ ta (Ä > tí cu ^ 'S S ¡tí 13 ^ fe o o cd o ^ 3 g O ^ [> O «Ö -ti Sh >O CC ^ tí w T3 O -tí ca 13 -Tí 'i? T3 M O ft MI O ^ -tí cí3 f ¡tí tí •H T3 'Sh cj (3 cj tí s fi CU O >o ^ >o D & D ^ £ ca ïï H £ £ tí >N cd «ö s tí T3 M O ÏH ft tu ca ~ M Ö tí -Q ^ O .3 ^ ^ TS M O O ft ft O ca t» M tU « il CU ^ >o ÇU ^ cA 0 (Z) tí CJ ÏH ca CD -Q O EH O ÍH > -Tí ca tí O « 13 > ÏH ft O 0 ? CÖ ta B ca ta B M 0 c^ > eu tí T3 CA T3 cu ÏH ft B ÏH =2 tí B ÏH & CU 0 ft ca 'c? > T3 o tí tí ta tí -tí "î3 T3 k ^ Q o ft ft h tí ca tu H tí ^ | .3 g 3 cu o ^ Q ft tí ca ES TS T3 ca ^ H n h (D ta ^ w o oQO Ž OOOSo B g o g ogog g B Ti O Ti CD Ti ^ Tj i> -rt o u ts ^ ^ Ti >s a cš g 5 dB H ^ G :B !>o :B •¡3 is s Oft a >0 ® ^B -krtCa ~B^ S S hS S ca^ca fni^S oPn CS ^ sa^ ^taB "iS i> rt cata - t» SS H §g llgf g * n=l H^S i s! bii g a s 's3 CD J» ca > ca CD Ti .Ig N H ffl 's3 iH CD h >0 B B iH 's? CD ■¡3 CD B rt B ^SH B N CD 'SH .¡g iH 'S FM > CD > CD ca > 'B ? CD iH ca ca > 's? ft la CD > X ca iH CD B ca t3 si O PH SH ft 'E3 13 CD 'E3 13 'CD Ti CD 0 B CD ft CD iH ca B CJ O >0 B ca iH ca N 13 ■T* 0 'iH 'iH 'SH ft K 0 0 O O 13 > > > 0 0 O g ca Ml M M CD iH N N N ft ca ca ca ca B ^ iH iH iH CD 'CD c^ 13 13 13 CD O c^ 'f? la B la B la B 'S ca ca 13 Ti CD Ti > -rt CD O t3 CD > CD CD P3 •rH 'g Ti "g Ti >0 B "g Ti 'SH O O ft ¿3 • ¡i ^ H ^ 5 •S o <0 'rt *" 'G S -A S B ta > o rt -rt B N O) ^ rt o rt ^ s k ¡i 60 X >0' SO -j 3 ^ ° I ^ 13 g g « agi CD CD >(« B cS ^ ^ Cl) U ,2 y Ti ^ •rt ^ ^'B s ŠŠ "I tS'B cS.i^ cS B B Ti ti CD ca B B rt rt C CD o -B H rB > .g O .g « >N ¿a 3 | v S 'S .B ^ £ 1 i S § S § t % S ° B t^ > pomoč in svetovanje in se vodi in hrani v šolski svetovalni službi. Pomembno je, da pri kariernem svetovanju dobro poznamo delovne in učne navade učenča, ali je pri šolskem delu in drugih aktivnostih samostojen ter njegove očene iz posameznih predmetov. Viri teh podatkov so praviloma učitelji posameznih predmetnih področij in razredniki, zato so v sam pročes poklične orienta-čije vključeni tudi slednji. V skladu z določili zakona o Usmerjanju otrok s posebnimi potrebami so pomemben vir podatkov za učenče s posebnimi potrebami (tako tistimi, ki so usmerjeni v vzgojno-izobraževalni program s prilagojenimi izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo kot nadarjenimi učenči) so tudi individualizirani programi, ki jih za učenče pripravijo strokovne skupine. Pri tem so ključna predvsem otrokova močna področja. Kadar gre pri posameznem učenču za spečifične učne težave ali primanjkljaje na posameznih področjih učenja, se glede nadaljnjega izobraževanja in načrtovanja poklične poti posvetujemo tudi s strokovnimi delavči inštitučij, kjer so posamezni učenči obravnavani. Napovedovanje uspešnosti posameznega učenča je odvisno predvsem od njegove motivačije, zato je tako pomembno, da predhodno preverimo njegove interese, kaj ga zanima, s čim se ukvarja, katere naloge najraje rešuje, kako se znajde s sovrstniki, kakšno vlogo ima med njimi, kaj počne v prostem času ... Za spoznavanje interesov uporabljamo interaktivno spletno aplika-čijo kik (Kam in kako), ki jo je v ta namen pripravil Zavod rs za zaposlovanje. Pomemben je tudi pogovor z učitelji, ki vodijo posamezne interesne dejavnosti v šoli. Vse te zbrane podatke svetovalni delaveč obdela in uporabi pri kariernemu svetovanju za posameznega učenča, da bi vsak posamezni učeneč čim bolje lahko uveljavil svoje zmožnosti in sposobnosti. Preventivna vloga karierne orientačije je v tem, da mlade pripravi na pravočasno razmišljanje o različnih pokličih, izobraževalnih programih in svoji prihodnosti. Zaključek Globalizačija in skokovit tehnološki napredek močno vplivata na spremembe na trgu dela, ki se pred našimi očmi dogajajo iz dneva v dan. Vse to narekuje potrebo po uspešnem začetku v kariernem razvoju, ki sega v čas osnovnošolskega šolanja in kasneje vodi do uspešnega nadaljevanja kariere. V prispevku sem pregledala in zapisala dejavnosti, ki se nanašajo na poklično vzgojo, poklično informiranje in poklično sveto- vanje ter dela in naloge, ki jih na tem podrocju skozi celo šolsko leto opravijo svetovalni delavci in ucitelji. Pokazalo se je, da je teh nalog veliko, vendar so nekako razpršene, vcasih premalo povezane in mnogokrat jih niti ne poimenujemo s pravim imenom, sama intenzivnost izvajanja pa je precej odvisna od zagnanosti posameznega svetovalnega delavca in uciteljev. Področje poklicne vzgoje in poklicnega svetovanja, ki se izvaja za ucence v osnovni šoli, postaja vedno bolj pomembno, tako da bi bilo v prihodnosti potrebno razmišljati o sistemski ureditvi izvajanja teh dejavnosti ter jih vkljuciti v program rednega pouka v obliki izbirnega predmeta, ki bi se pouceval v 3. triadi (35 do 70 ur v šolskem letu). V prehodnem casu pa bi veljalo svetovalne delavce in ucitelje spodbujati k izvajanju interesne dejavnosti, ki bi pokrivala vsebine karierne orientacije in vseživljenjskega ucenja. Vsebine s poklicno vzgojo bi bilo nujno preplesti s šolskim kuri-kulom ter jih povezati tudi s prakso (krajše vkljucevanje ucencev v razlicne delovne organizacije), ob tem pa ucencem nuditi cim vec možnosti, da razmislijo o sebi, svojih interesih, sposobnostih in željah. Izvajanje razlicnih aktivnosti v okviru karierne orientacije naj bi bilo usmerjeno k razvijanju vešcin posameznika za lastno vodenje, nacrtovanje in razvoj kariere, v skladu s posameznikovimi življenjskimi cilji, sposobnostmi in interesi ter glede na možnost v izobraževanju, usposabljanju in zaposlitvi. Da smo pri tem lahko uspešni, potrebujemo svetovalni delavci, ki v šolah vodimo poklicno orientacijo, veliko znanja, informacij in podatkov, tako o trgu dela, družbenih spremembah, poklicih, programih, šolah, kot tudi o ucencih, njihovih osebnih lastnostih, interesih, željah in sposobnostih. Pri tem naj nas usmerjajo predvsem njihova mocna podrocja. Pregled razlicnih dejavnosti s podrocja poklicne orientacije pokaže, da je prav šolski prostor najbolj ustrezno mesto za izvajanje kvalitetnega poklicnega informiranja in svetovanja, ker imajo ucitelji in šolski svetovalni delavci možnost, da skozi celoten proces vzgoje in izobraževanja ucence zelo dobro spoznajo, skozi vec let šolanja intenzivno spremljajo njihov razvoj in napredek ter podatke, ki jih tekom šolanja pridobijo, uporabijo za informiranje in svetovanje, ki pripeljeta do prave odlocitve za pravi poklic. Literatura Bezic, T., A. Dobrovoljc, S. Niklanovic, M. Polak, L. RaiceviČ, Z. Šlibar, T. Vilic Klenovšek in V. Vucetic Dimitrovski. 2006. Informiranje in svetovanje za vseživljenjsko učenje in razvoj kariere v Sloveniji: stanje in perspektive. Ljubljana: Andragoški center Slovenije. Boben, D., in V. Pogacnik. 2000. »Uporaba psiholoških testov v Sloveniji.« Psihološka obzorja 9 (3): 79-94. Cacinovic Vogrini5i(5, G. 2008. Programske smernice: svetovalna služba v osnovni šoli. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Kohont, A., B. Tacer, D. Hrovatic, K. Urbanc, T. Vidmar, Ž. Tolicic Drobež, S. Jelenc Krašovec, S. Pecjak, M. Juriševic, S. Niklanovic, S. Dedic in S. Bucar Markic. 2011. Terminološki slovarček: karierna orientacija. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za zaposlovanje. Oman, I. 1976. Teorija in praksa poklicnega usmerjanja. Kranj: Moderna organizacija. »Pravilnik o zbiranju in varstvu osebnih podatkov na podrocju osnovnošolskega izobraževanja.« http://zakonodaja.gov.si/rpsi/r06/predpis_PRAV6096.html Resman, M. 1999. »Posebnosti svetovanja ucencem in dijakom.« V Svetovalno delo v vrtcih, osnovnih in srednjih šolah, ur. M. Resman, 137-142. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Strategija vseživljenjskosti učenja v Sloveniji. 2007. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport Republike Slovenije. »Zakon o osnovni šoli (uradno precišceno besedilo) (zosn-uPB3).« http://zakonodaja.gov.si/rpsi/r08/predpis_ZAKO4918.html »Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (uradno precišceno besedilo) (zuopp-upb1).« http://zakonodaja.gov.si/rpsi/r02/predpis_ZAKO5112.html »Zakon o varstvu osebnih podatkov (uradno precišceno besedilo) (ZVOP-1-UPB 1).« http://zakonodaja.gov.si/rpsi/r05/predpis_ZAKO5245.html ■ Iris Kravanja Šorli je svetovalna delavka v oš Martina Krpana. iris.sorli@gmail.com Iris Kravanja Zbiranje in uporaba podatkov pri poklicnem svetovanju Šorli osnovnošolcem Prvi korak k uspešni poklicni poti se zacne že v osnovni šoli. Zato je pomembno, da ucenci v tem obdobju pridobijo cim vec podatkov, ki jim bodo kasneje pomagali pri izstopu iz varnega šolskega okolja na turbulenten trg dela, na katerem bodo tržili svoje znanje, izkušnje, spretnosti in sposobnosti. Šolski svetovalni delavec, ki v šoli izvaja poklicno orientacijo, potrebuje veliko informacij o poklicih, šolah, ki izobražujejo za posamezne poklice, o delovnih mestih ter možnostih zaposlovanja na trgu delovne sile. Prav tako je pomembna identifikacija sposobnosti, želja in interesov posameznih ucencev. Šele oboje skupaj omogoca sprejemanje dobre odločitve za izobraževanje, usposabljanje in poklic. Ves cas šolanja se zbirajo podatki o posameznih ucencih, ki jih kasneje lahko uporabimo pri poklicnem svetovanju. V prispevku bomo podrobneje predstavili delo šolske svetovalne delavke na podrocju poklicne orientacije in na primeru svetovanja devetošol-cem prikazali, kako razlicne vire podatkov o ucencih lahko uporabimo pri poklicnem svetovanju. Ključne besede: karierna orientacija, vzgoja in izobraževanje, informiranje, svetovanje, zbiranje in uporaba podatkov Collection and Use of Data in Career Counseling for Primary School Students The first steps on a successful career path are made in primary school. It is therefore important for students to acquire as much information as possible in this period in order to help them in the transfer from the safe school environment to the turbulent labour market, where they will need to promote their knowledge, skills, experience and abilities. A school counselor working on career orientation needs plenty of information on professions, schools educating for those professions, work positions and employment opportunities in the labour market. They must also be able to identify the abilities, wishes and interests of individual students. Only both these factors together enable good decision making for education, training and profession. Data on individual students are collected throughout the process of schooling that can later be used in career counseling. In the paper we present the work of a school counselor performing career counseling by using an example of counseling to final grade students in order to show how we can use different sources of data for students' career counseling. Keywords: career orientation, education and training, informing, counseling, collection and use of data VQDENJE 2|2012: 69-80