1. posodobitev v skladu z 2. spremembo PRP 2014-2020 junij 2017 Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID=290932224 ISBN 978-961-6761-53-6 (pdf) KAZALO O PROGRAMU 5 Geografsko območje izvajanja programa 5 Kako se je določala vsebina PRP 2014–2020 6 Finančni okvir 6 UKREPI PROGRAMA RAZVOJA PODEŽELJA 2014–2020 7 Prenos znanja in dejavnosti informiranja (ukrep 1) 7 Podukrep 1.1 7 Podukrep 1.2 7 Službe za svetovanje, službe za pomoč pri upravljanju kmetij in službe za zagotavljanje nadomeščanja na kmetijah (ukrep 2) 7 Podukrep 2.1 8 Sheme kakovosti za kmetijske proizvode in živila (ukrep 3) 8 Podukrep 3.1 - Podpora za novo sodelovanje v shemah kakovosti 8 Podukrep 3.2 - Podpora za dejavnosti informiranja in promocije, ki jih izvajajo skupine proizvajalcev na notranjem trgu 9 Naložbe v osnovna sredstva (ukrep 4) 10 Podukrep 4.1 - Podpora za naložbe v kmetijska gospodarstva 10 Podukrep 4.2 - Podpora za naložbe v predelavo/trženje in/ali razvoj kmetijskih proizvodov 11 Podukrep 4.3 - Podpora za naložbe v infrastrukturo, povezano z razvojem, posodabljanjem ali prilagoditvijo kmetijstva in gozdarstva 12 Razvoj kmetij in podjetij (ukrep 6) 13 Podukrep 6.1- Pomoč za zagon dejavnosti za mlade kmete 13 Podukrep 6.3 - Pomoč za zagon dejavnosti za razvoj majhnih kmetij 14 Podukrep 6.4 - Podpora za naložbe v vzpostavitev in razvoj nekmetijskih dejavnosti 15 Osnovne storitve in obnova vasi na podeželskih območjih (ukrep 7) 16 Naložbe v razvoj gozdnih območij in izboljšanje sposobnosti gozdov za preživetje (ukrep 8) 17 Podukrep 8.4 - Podpora za odpravo škode v gozdovih zaradi gozdnih požarov ter naravnih nesreč in katastrofičnih dogodkov 17 Podukrep 8.6 - Podpora za naložbe v gozdarske tehnologije ter predelavo, mobilizacijo in trženje gozdnih proizvodov 18 Ustanovitev skupin in organizacij proizvajalcev (ukrep 9) 19 Kmetijsko-okoljska-podnebna plačila (ukrep 10) 19 Podukrep 10.2 - Podpora za ohranjanje, trajnostno rabo in razvoj genskih virov v kmetijstvu 20 Ekološko kmetovanje (ukrep 11) 21 Plačila območjem z naravnimi ali drugimi posebnimi omejitvami (ukrep 13) 22 Sodelovanje (ukrep 16) 23 Podukrep 16.2 - Podpora za pilotne projekte ter za razvoj novih proizvodov, praks, procesov in tehnologij 24 Podukrep 16.4 - Podpora za horizontalno in vertikalno sodelovanje med udeleženci v dobavni verigi za vzpostavitev in razvoj kratkih dobavnih verig in lokalnih trgov ter za promocijske dejavnosti na lokalni ravni, ki so povezane z razvojem kratkih dobavnih verig in lokalnih trgov 24 Podukrep 16.5 - Podpora za skupno ukrepanje za blažitev podnebnih sprememb ali prilagajanje nanje ter za skupne pristope k okoljskim projektom in stalnim okoljskim praksam 25 Podukrep 16.9 - Podpora za diverzifikacijo kmetijskih dejavnosti v dejavnosti v zvezi z zdravstvenim varstvom, socialnim vključevanjem, kmetijstvom, ki ga podpira skupnost, ter izobraževanjem o okolju in hrani 25 Podpora za lokalni razvoj v okviru pobude LEADER (Lokalni razvoj, ki ga vodi skupnost) (ukrep 19) 26 OKVIRNA RAZDELITEV SREDSTEV PO UKREPIH 28 MREŽA ZA PODEŽELJE 30 Želite sodelovati? 30 INFORMIRANJE IN OBVEŠČANJE JAVNOSTI O AKTIVNOSTIH, KI PREJEMAJO PODPORO IZ PRP 2014–2020 31 KONTAKTNE TOČKE 32 Fotografija: Boštjan Banfi O PROGRAMU Program razvoja podeželja Republike Slovenije za obdobje 2014–2020 (PRP 2014–2020) je skupni programski dokument Republike Slovenije (RS) in Evropske komisije, ki pomeni programsko podlago za črpanje finančnih sredstev iz Evropskega kmetijskega sklada za razvoj podeželja (EKSRP). EKSRP je vključen v tako imenovani skupni strateški okvir skladov EU in s tem neposredno vpet v doseganje ciljev Strategije Evropa 2020. PRP 2014–2020 odraža državne prednostne naloge, ki jih je RS opredelila na podlagi analize stanja v kmetijstvu, živilstvu in gozdarstvu, pa tudi povezanost teh gospodarskih panog z drugimi področji delovanja na celotnem ozemlju RS. Evropska komisija je PRP 2014–2020 uradno potrdila 13. februarja 2015. Prvo spremembo PRP 2014–2020 je potrdila 23. marca 2016, drugo spremembo PRP 2014–2020 pa 14. decembra 2016. Geografsko območje izvajanja programa PRP 2014–2020 pokriva celotno območje Slovenije. Po opredelitvi podeželskih območij Organizacije za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD) se RS kot celota uvršča med podeželska območja. Slovenske statistične regije so razvrščene v pretežno podeželske regije, ki pokrivajo 58,65 % ozemlja, in zmerno podeželske regije, ki pokrivajo 41,63 % ozemlja RS. Pomurska Koroška Podravska Gorenjska Savinjska Zasavska Goriška Osrednjeslovenska Posavska Notranjsko-kraška zmerno ruralna regija Jugovzhodna Slovenija Obalno-kraška pretežno ruralna regija Slika: Razvrstitev statističnih regij po tipologiji podeželskih območij OECD (NUTS 3) in razdelitev na dve kohezijski regiji: vzhodno in zahodno Slovenijo Vir : SURS in Geodetska uprava Republike Slovenije RS je v tem programskem obdobju razdeljena na dve kohezijski regiji: vzhodno in zahodno Slovenijo. Vzhodno Slovenijo sestavlja osem statističnih regij, kar obsega 60,2 % površine in kjer živi 53 % vseh prebivalcev Slovenije. Zahodno Slovenijo sestavljajo štiri statistične regije, kar obsega 39,8 % površine in kjer živi 47 % vseh prebivalcev Slovenije. Stopnja prispevka EKSRP je pri vseh ukrepih za obe kohezijski regiji enaka. Vzhodni Sloveniji je namenjenih predvidoma najmanj 60 % sredstev EKSRP. PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 5 Kako se je določala vsebina PRP 2014–2020 * UKREPI Slika: Shema določanja vsebine PRP 2014–2020 Snovanje PRP 2014–2020 se je začelo z določitvijo splošnega družbenoekonomskega in okoljskega okvira programa, ki zajema celovit opis stanja programskega območja glede na fizično-geografske zna- čilnosti, družbeno-ekonomske značilnosti ter stanje v okolju, kmetijstvu, živilstvu in gozdarstvu. Nato je bila narejena analiza prednosti in pomanjkljivosti ter priložnosti in nevarnosti (tako imenovana analiza SWOT), na podlagi katere so se opredelile potrebe in šest prednostnih področij ukrepanja, in sicer: 1. pospešitev procesov strukturnega prilagajanja v kmetijstvu in s tem ustvarjanje pogojev za povečanje produktivnosti slovenskega kmetijstva; 2. učinkovitejše tržno organiziranje kmetijstva, krepitev agroživilskih verig ter večja prepoznavnost in kakovost lokalnih pridelkov in proizvodov; 3. trajnostno izkoriščanje gozdov in povečanje dodane vrednosti lesa z boljšim tržnim povezovanjem na področju gozdarstva in vzdolž gozdno-lesne verige ter s povečanjem konkurenčnosti na podro- čju gozdarstva in neindustrijske predelave lesa; 4. spodbujanje kmetijskih praks, ki ugodno vplivajo na ohranjanje naravnih virov in prilagajanje na podnebne spremembe; 5. zelena delovna mesta ter skladen in vzdržen razvoj podeželja, ki temelji na razvoju endogenih potencialov lokalnega okolja; 6. prenos znanja in inovacij ter skrb za okolje in podnebne spremembe, ki sta horizontalna cilja vseh petih prednostnih področij ukrepanja. Finančni okvir V okviru PRP 2014–2020 je na voljo nekaj več kot 1,1 milijarde evrov javnofinančnih sredstev. EKSRP prispeva 838 milijonov evrov, preostali del sredstev dodaja Slovenija iz državnega proračuna. Glede na vsebino ukrepov, ki se izvajajo v okviru PRP 2014–2020, je za krepitev konkurenčnosti namenjenih nekaj več kot 20 % sredstev, za tržno povezovanje nekaj več kot 9 %, za naravne vire skoraj 52 %, za povečevanje diverzifikacije pa nekaj več kot 15 % razpoložljivih sredstev. Preostanek sredstev je namenjen za tehnično pomoč in plačilo obveznosti predhodnega programskega obdobja. PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 6 UKREPI PROGRAMA RAZVOJA PODEŽELJA 2014–2020 Prenos znanja in dejavnosti informiranja ukrep 1 Cilj Omogočiti pridobitev dodatnih teoretičnih in praktičnih znanj osebam, dejavnim v kmetijskem, gozdarskem in živilskem sektorju (npr. kmetom, ekološkim kmetom, lastnikom gozdov). Udeležba na usposabljanjih je za udeležence brezplačna. Upravičenci Upravičenci do podpore so subjekti javnega ali zasebnega prava, ki bodo izvedli tečaje, delavnice, predavanja, praktične prikaze ali druge dejavnosti prenosa znanja in so ustrezno usposobljeni. Opis Ukrep se izvaja z dvema podukrepoma: • Podporo za dejavnosti poklicnega usposabljanja in pridobivanja spretnosti (podukrep 1.1); • Podporo za demonstracijske aktivnosti in ukrepe informiranja (podukrep 1.2). Podukrep 1.1 Podukrep 1.1 je namenjen usposabljanjem, ki so zahtevana ob vstopu ali v času izvajanja obveznosti ukrepov Kmetijsko-okoljsko-podnebna plačila (KOPOP), Ekološko kmetovanje (EK) in Dobrobit živali (DŽ). Prav tako je podpora namenjena usposabljanjem na številnih drugih področjih, ki so pomembna za ciljne skupine, npr. trženje, upravljanje, varno delo v gozdu, digitalne spretnosti, predelava itn. Usposabljanja lahko vključujejo teoretični in praktični del. Posebna ciljna skupina so mladi kmetje. Podukrep 1.2 Podukrep 1.2 je namenjen praktičnemu usposabljanju, ki temelji na prikazu uporabe mehanizacije, postopkov, tehnologij, strojev in praks. Vsebine teh projektov bodo s praktičnimi prikazi prispevale k višji ravni znanja zlasti na tehnološkem, gospodarskem in okoljskem področju. Podpora Stopnja javne podpore je 100 % upravičenih stroškov. Službe za svetovanje, službe za pomoč pri upravljanju kmetij in službe za zagotavljanje nadomeščanja na kmetijah ukrep 2 Cilj Izboljšati specifična znanja in informiranost subjektov, ki si želijo ali so se že vključili v ukrepe KOPOP, EK in DŽ. Upravičenci Upravičenci do podpore so subjekti javnega ali zasebnega prava, ki zagotovijo storitev svetovanja kmetijskim gospodarstvom in so za to ustrezno usposobljeni. Svetovanje je za udeleženca brezplačno. Opis V okviru tega ukrepa se izvaja en podukrep: Podpora za pomoč pri uporabi storitev svetovanja (podukrep 2.1). PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 7 Podukrep 2.1 Podukrep 2.1 je namenjen izvajanju svetovanj za vsebine, ki so pogoj ali zahteva pri ukrepih EK, KOPOP in DŽ. V okviru tega podukrepa so tako podprta individualna svetovanja za: • izdelavo programa dobrobit živali, ki je eden izmed pogojev, potrebnih za vstop v ukrep DŽ; • izdelavo programa aktivnosti, ki je eden izmed pogojev, potrebnih za vstop v ukrepa KOPOP in EK; • izdelavo individualnega načrta preusmeritve kmetijskih gospodarstev iz konvencionalne v ekolo- ško pridelavo, ki je obvezen za kmetijska gospodarstva, ki na novo vstopajo v ukrep EK; • izvedbo obveznega individualnega svetovanja za upravičence, vključene v ukrepa EK in KOPOP, vsaj najmanj enkrat v času trajanja obveznosti. Podpora Stopnja javne podpore je 100 % upravičenih stroškov. Sheme kakovosti za kmetijske proizvode in živila ukrep 3 Ukrep se deli na dva podukrepa: • Podpora za novo sodelovanje v shemah kakovosti (podukrep 3.1); • Podpora za dejavnosti informiranja in promocije, ki jih izvajajo skupine proizvajalcev na notranjem trgu (podukrep 3.2). Do podpore v okviru tega ukrepa so upravičene sheme kakovosti in neobvezne navedbe kakovosti, vzpostavljene na podlagi evropske zakonodaje, in sheme kakovosti, vzpostavljene v skladu z nacionalno zakonodajo. Podukrep 3.1 - Podpora za novo sodelovanje v shemah kakovosti Cilj Z večjo vključenostjo kmetijskih gospodarstev v sheme kakovosti povečati dodano vrednost kmetijskih proizvodov in količino proizvodov iz shem kakovosti na trgu. Upravičenci Upravičenci do podpore so kmetijska gospodarstva, ki opravljajo kmetijsko dejavnost na območju RS in so za določeno shemo oziroma proizvod prijavljena v postopek certificiranja, ter pravne osebe, ki v postopek certificiranja prijavijo najmanj tri kmetijska gospodarstva za upravičeno shemo kakovosti oziroma za določen proizvod iz upravičene sheme kakovosti. Do podpore so upravičeni samo proizvajalci, ki tržijo kmetijske proizvode, namenjene za prehrano ljudi. Opis V okviru tega podukrepa so proizvajalcem povrnjeni stroški, nastali z vključitvijo v podprto shemo kakovosti, stroški letnih prispevkov za sodelovanje v njej in stroški pregledov, potrebnih za preverjanje skladnosti s specifikacijami sheme. Upravičene sheme kakovosti pri tem podukrepu so: 1. sheme kakovosti, vzpostavljene na podlagi evropske zakonodaje: • zaščitena geografska označba (ZGO); • zaščitena označba porekla (ZOP); • zajamčena tradicionalna posebnost (ZTP); PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 8 • ekološka pridelava in predelava; • registrirane sheme kakovosti EU za vino (kakovostno vino ZGP, vrhunsko vino ZGP, vino PTP in aromatizirani vinski proizvodi z zaščiteno geografsko označbo); 2. sheme kakovosti, vzpostavljene na podlagi nacionalne zakonodaje: • višja kakovost; • izbrana kakovost; • dobrote z naših kmetij; • integrirana pridelava. Podpora Podpora se dodeli v obliki letnega spodbujevalnega plačila za največ prvih pet zaporednih let od da-tuma prijave v postopek certificiranja za posamezno upravičeno shemo kakovosti oziroma proizvod iz upravičene sheme kakovosti. Najvišji znesek javne podpore je 3.000 evrov na leto na posamezno kmetijsko gospodarstvo. Višina pavšalnega plačila po posameznih upravičenih shemah kakovosti oziroma proizvodih iz upravičenih shem kakovosti znaša 60 % izračunane vrednosti pavšalnega plačila po modelni kalkulaciji. Podukrep 3.2 - Podpora za dejavnosti informiranja in promocije, ki jih izvajajo skupine proizvajalcev na notranjem trgu Cilj Izboljšati informiranost potrošnikov o proizvodih iz shem kakovosti in povečati njihovo prodajo. Upravičenci Upravičenci do podpore so organizacije, skupine proizvajalcev, ki so priznane v skladu s predpisom, ki ureja priznavanje omenjenih skupin oziroma organizacij proizvajalcev, so pravne osebe in so vklju- čene v eno od shem kakovosti. V organizaciji ali skupini proizvajalcev mora sodelovati najmanj en član, ki se je na novo vključil v shemo kakovosti Opis V okviru tega podukrepa so podprte promocijske aktivnosti, ki seznanjajo potrošnike, da gre pri proizvodih iz shem kakovosti za posebne značilnosti proizvodov zlasti z vidika kakovosti ter za posebne značilnosti proizvodnih metod ali vpliv geografskega območja na kakovost proizvodov. Javna podpora je namenjena za pokritje stroškov javnih predstavitev, stroškov oglaševanja in informiranja ter stroškov informacijskega in promocijskega gradiva ipd. Upravičene sheme kakovosti pri tem podukrepu so vse sheme kakovosti, vzpostavljene na podlagi evropske in nacionalne zakonodaje, razen sheme Izbrana kakovost. Podpora Podpora se dodeli v obliki nepovratnih sredstev. Stopnja javne podpore je 70 % upravičenih stroškov. Najvišji znesek javne podpore je 100.000 evrov na projekt. PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 9 Naložbe v osnovna sredstva ukrep 4 Ukrep je namenjen razvoju kmetijstva, predelave ali trženja kmetijskih in živilskih proizvodov ter kmetijske in gozdarske infrastrukture. Ukrep se deli na tri podukrepe: • Podpora za naložbe v kmetijska gospodarstva (podukrep 4.1); • Podpora za naložbe v predelavo/trženje in/ali razvoj kmetijskih proizvodov (podukrep 4.2); • Podpora za naložbe v infrastrukturo, povezano z razvojem, posodabljanjem ali prilagoditvijo kmetijstva in gozdarstva (podukrep 4.3). Podukrep 4.1 - Podpora za naložbe v kmetijska gospodarstva Cilj Povečati produktivnost ter ekonomsko in okoljsko učinkovitost kmetijskih gospodarstev. Upravičenci Upravičenec je nosilec kmetijskega gospodarstva, vpisan v register kmetijskih gospodarstev, ki opravlja kmetijsko dejavnost na ozemlju RS. Če gre za kolektivne naložbe, je upravičenec do podpore skupina ali organizacija proizvajalcev (npr. gospodarske družbe) oziroma druge skupine kmetov (npr. zadruge ali skupine kmetov, ki so sklenile pogodbo o izvedbi naložbe). Če gre za naložbe v prestrukturiranje kmetijskih gospodarstev, ki so majhne kmetije s prihodkom vsaj 4.000 evrov ter nižjim od bruto minimalne plače v RS, so do podpore upravičeni samo nosilci kmetij. Majhne kmetije so upravičene za naložbe do vključno 50.000 evrov skupne priznane vrednosti. Upravičenci so tudi mladi kmetje, ki so fizične osebe in so prvič ustanovile kmetijsko gospodarstvo v obdobju petih let pred oddajo vloge na javni razpis, so ob vložitvi vloge na javni razpis starejše od 18 in mlajše od 41 let ter imajo ustrezno poklicno znanje in usposobljenost. Če vloga za podporo zadeva kmetijsko gospodarstvo, ki ga ima v lasti pravna oseba, se za mladega kmeta šteje tudi vsaka fizična oseba, ki izvaja učinkovit in dolgoročni nadzor nad to pravno osebo v obliki odločitev, povezanih z upravljanjem, ugodnostmi in finančnimi tveganji. Upravičenci so tudi socialna podjetja, ki so vpisana v Register kmetijskih gospodarstev in prepoz-nana kot nosilci tržnih socialnih inovacij na področju samooskrbe in lokalno pridelane hrane ter zaposlujejo ranljive skupine in ustvarjajo zelena delovna mesta. Opis Kmetijska gospodarstva v okviru podukrepa 4.1 lahko dobijo povrnjen del stroškov naložb v njihovo primarno pridelavo kmetijskih proizvodov, in sicer za: • novogradnjo ali obnovo nepremičnin ter nakup pripadajoče opreme za kmetijsko proizvodnjo (hle-vi, gospodarska poslopja, skladiščne kapacitete za živinska gnojila, ipd.), informacijsko-komuni-kacijske tehnologije in strojne opreme; • nakup kmetijske mehanizacije ter strojne in transportne opreme za prevoz živali in surovin; • nakup kmetijskih zemljišč do 10 % skupnih upravičenih izdatkov naložbe; • postavitev oziroma obnovo sadovnjakov, oljčnikov in hmeljišč; • postavitev nasadov trajnih rastlin na njivskih površinah; • postavitev novih vinogradov; • nakup in postavitev rastlinjakov ter pripadajoče opreme; • nakup in postavitev mrež proti toči, zaščitne folije proti pokanju in ožigu plodov ter zaščitne mreže proti ptičem; • postavitev pašnikov in obor ter nakup pripadajoče opreme za nadzorovano pašo domačih živali oziroma reje gojene divjadi; PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 10 • ureditev zaščite čebeljih panjev pred medvedi; • naložbe na področju pridelave medu in drugih čebeljih proizvodov ter vzreje čebeljih matic; • naložbe, namenjene za učinkovito rabo energije; • naložbe v pridobivanje energije iz obnovljivih virov energije; • ureditev cestnih, vodnih oziroma vodovodnih ter energetskih priključkov na javno infrastrukturo; • izvedbo agromelioracijskih del; • ureditev individualnih namakalnih sistemov, njihovih tehnoloških posodobitev ter nakup in postavitev namakalne opreme, • nakup kmetijske mehanizacije ter strojne in transportne opreme (kot individualna naložba samo posebna kmetijska mehanizacija, kot kolektivna naložba lahko vsa kmetijska mehanizacija, če je zanjo dokazana njena gospodarna raba); • prispevek v naravi v obliki lastnega dela in materiala upravičenca (les iz lastnega gozda); • splošne stroške, ki so neposredno povezani s pripravo in izvedbo naložbe. Naložbe v prestrukturiranje so osredotočene na majhna kmetijska gospodarstva, ki jim kmetijstvo ne pomeni poglavitnega vira dohodka, imajo nizko udeležbo na trgu ter bodo šele z naložbo postala gospodarsko vitalna. Podpora Podpora se dodeli v obliki nepovratnih sredstev. Stopnja javne podpore je 30 % upravičenih stroškov naložbe in se lahko poveča do največ 50 %. Najnižji znesek javne podpore znaša 1.000 evrov na vlogo za naložbe, namenjene za zaščito čebeljih panjev pred medvedi, in 2.000 evrov na vlogo pri drugih vrstah naložb. Upravičenci, ki so kmetije in mikro podjetja, lahko v celotnem programskem obdobju 2014–2020 iz naslova tega podukrepa pridobijo največ 500.000 evrov javne podpore. Upravičenci, ki so mala, srednja in velika podjetja, lahko v celotnem programskem obdobju 2014–2020 iz naslova tega podukrepa pridobijo največ 1.750.000 evrov javne podpore. Podukrep 4.2 - Podpora za naložbe v predelavo/trženje in/ali razvoj kmetijskih proizvodov Cilj Izboljšati konkurenčnost živilskopredelovalne panoge, povečati dodano vrednost kmetijskim proizvodom in izboljšati okoljsko učinkovitost živilskopredelovalnih obratov. Upravičenci Upravičenci do podpore so pravne in fizične osebe ali skupnosti fizičnih in pravnih oseb, ki se ukvarjajo s predelavo ali trženjem kmetijskih proizvodov kot gospodarske družbe, zadruge in zavodi, samostojni podjetniki posamezniki, nosilci kmetij, ki se ukvarjajo s pridelavo oziroma predelavo ali trženjem kmetijskih proizvodov, nosilci kmetij, ki imajo dovoljenje za opravljanje dopolnilnih dejavnosti na kmetiji, nosilci dopolnilnih dejavnosti na kmetiji, ki niso nosilci kmetij, registrirane agrarne in pašne skupnosti, ki izvajajo predelavo mleka na skupnem pašniku oziroma planini, ter gospodarska interesna združenja. Upravičenci do podpore so tudi majhne kmetije, ki so opredeljene kot kmetije, ki so imele v letu pred objavo javnega razpisa prihodek iz poslovanja v višini vsaj 4.000 evrov ter nižji od višine ene bruto minimalne plače v RS v letu pred objavo javnega razpisa. Majhne kmetije so upravičene do naložbe do vključno 50.000 evrov skupne priznane vrednosti. Upravičenci do podpore so tudi mladi kmetje, ki izpolnjujejo pogoje iz ukrepa 4.1. Opis Upravičenci v okviru podukrepa 4.2 lahko dobijo povrnjen del stroškov naložb v predelavo in trženje, in sicer za: PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 11 • gradnjo ali obnovo nepremičnin; • prispevek upravičenca v naravi v obliki lastnega dela oziroma lastnega lesa za naložbe v ureditev ali obnovo enostavnih in nezahtevnih objektov, če gre za upravičenca, ki je nosilec kmetije ali nosilec dopolnilne dejavnosti na kmetiji, ki ni nosilec kmetije; • nakup opreme in naprav, kamor spada tudi nakup laboratorijske opreme in IKT-opreme; • proizvodnjo bioplina z uporabo organskih odpadkov kmetijskega izvora; • naložbe za učinkovito rabo energije; • pridobivanje energije iz obnovljivih virov na kmetijskih gospodarstvih in v živilskopredelovalnih obratih; • splošni stroški, ki so neposredno povezani s pripravo in izvedbo naložbe. Podpora Podpora v okviru podukrepa 4.2 se bo izplačevala v obliki nepovratne in povratne pomoči. Nepovratna pomoč Stopnja javne podpore je 30 % upravičenih stroškov naložbe in se lahko poveča do največ 50 %. Za naložbe v predelavo kmetijskih proizvodov v nekmetijske proizvode so nižje stopnje javne podpore. Najnižji znesek javne podpore je 5.000 evrov na vlogo. Upravičenci, ki so kmetije in mikro podjetja, lahko v celotnem programskem obdobju 2014–2020 iz naslova tega podukrepa pridobijo največ 1.500.000 evrov javne podpore. Upravičenci, ki so mala podjetja, lahko v celotnem programskem obdobju 2014–2020 iz naslova tega podukrepa pridobijo največ 3.000.000 evrov javne podpore. Upravičenci, ki so srednja in velika podjetja, lahko v celotnem programskem obdobju 2014–2020 iz naslova tega podukrepa pridobijo največ 5.000.000 evrov javne podpore. Povratna pomoč Del sredstev podukrepa se bo dodelil kot povratna finančna pomoč v obliki finančnih instrumentov (garancije za zavarovanje bančnih kreditov). Podukrep 4.3 - Podpora za naložbe v infrastrukturo, povezano z razvojem, posodabljanjem ali prilagoditvijo kmetijstva in gozdarstva V okviru tega podukrepa se izvajajo štiri operacije: • Izvedba agromelioracij na komasacijskih območjih (operacija 1); • Izgradnja namakalnih sistemov, ki so namenjeni več uporabnikom (operacija 2); • Tehnološke posodobitve namakalnih sistemov, ki so namenjeni več uporabnikom (operacija 3); • Ureditev gozdne infrastrukture (operacija 4). Cilj Ureditev in izboljšanje kmetijske in gozdarske infrastrukture s ciljem boljšega upravljanja kmetijskih in gozdnih zemljišč ter gospodarjenja z njimi. Upravičenci Do podpore pri operacijah 1, 2, in 3 so upravičeni nosilci kmetijskih gospodarstev ter fizične in pravne osebe, ki so jih lastniki kmetijskih zemljišč pooblastili za izvedbo naložb. Do podpore pri operaciji 4 so upravičeni lastniki in solastniki zasebnih gozdov ter njihova združenja, agrarne in pašne skupnosti ter druge fizične in pravne osebe, ki so pooblaščene za izvedbo naložbe. Opis Operacija 1 podpira izvedbo agromelioracij na komasacijskih območjih. Podpirajo se tako zahtevne kot tudi nezahtevne agromelioracije. V okviru izvedenih agromelioracij se podpirajo tudi izvedbe komasacij, s katerimi se zaokrožujejo obdelovalni kosi (parcele) posameznih lastnikov kmetijskih zemljišč na komasacijskem območju. PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 12 V okviru operacij 2 in 3 je podpora namenjena namakalnim sistemom z več uporabniki. Operacija 2 je namenjena izgradnji, operacija 3 pa tehnološki posodobitvi namakalnih sistemov, s katerimi se voda za potrebe namakanja pripelje od vodnega vira do posameznega uporabnika. Namakalni sistem, ki je namenjen večjemu številu uporabnikov, je sestavljen iz odvzemnega objekta in namakalnega razvoda. Namakalna oprema je predmet podpore v okviru podukrepa 4.1. Operacija 4 je namenjena podpori naložbam v gradnjo in rekonstrukcijo gozdnih cest ter gradnjo, rekonstrukcijo in pripravo gozdnih vlak. Podpora Podpora se pri vseh operacijah dodeli v obliki nepovratnih sredstev. Pri operaciji 1 znaša stopnja javne podpore 100 % upravičenih stroškov. Najnižji znesek javne podpore je 2.000 evrov na vlogo. Pri operacijah 2 in 3 znaša stopnja javne podpore 100 % upravičenih stroškov. Najnižji znesek javne podpore je 5.000 na vlogo. Pri operaciji 4 znaša stopnja javne podpore 50 % upravičenih stroškov. Najnižji znesek javne podpore je 500 evrov. Upravičenec lahko v celotnem programskem obdobju 2014–2020 iz naslova te operacije pridobi največ 500.000 evrov javne podpore. Razvoj kmetij in podjetij ukrep 6 Namen ukrepa je vzpostavitev in razvoj kmetij ter nekmetijskih dejavnosti na podeželju. S spodbu-dami želimo prispevati k aktivaciji endogenih zmogljivosti lokalnega okolja, posledice katere bodo krepitev podeželskega gospodarstva, povečanje tržne usmerjenosti kmetij, nova delovna mesta in višja dodana vrednost. Ukrep se bo izvajal s tremi podukrepi: • Pomoč za zagon dejavnosti za mlade kmete (podukrep 6.1), • Pomoč za zagon dejavnosti za razvoj majhnih kmetij (6.3) in • Podpora za naložbe v vzpostavitev in razvoj nekmetijskih dejavnosti (podukrep 6.4) Podukrep 6.1- Pomoč za zagon dejavnosti za mlade kmete Cilj Prispevati k izboljšanju starostne strukture nosilcev na kmetijskih gospodarstvih ter k izboljšanju upravljanja kmetijskih gospodarstev, s čimer je mogoče izboljšati tudi konkurenčnost kmetijskih gospodarstev, kar pospeši strukturno prilagajanje tega sektorja, hkrati pa omogoča ustanavljanje novih delovnih mest in s tem poveča zaposlenost v kmetijskem sektorju. Upravičenci Upravičenci do podpore so mladi kmetje ali pravne osebe – gospodarske družbe, v kateri je mladi kmet edini družbenik in poslovodja. Mladi kmetje so na dan oddaje vloge stari od 18 do vključno 40 let, imajo ustrezno poklicno znanje in usposobljenost ter prvič vzpostavljajo kmetijsko gospodarstvo. Kot vzpostavitev kmetijskega gospodarstva se šteje lastniški prevzem kmetije, vpis nosilca v Register kmetijskih gospodarstev (RKG) in izpolnitev prvega mejnika iz poslovnega načrta. Če knjigo-vodstvo za primarno kmetijsko proizvodnjo za kmetijsko gospodarstvo še ni vzpostavljeno, mora biti njegova vzpostavitev prvi mejnik v poslovnem načrtu. Upravičenec lahko začne vzpostavitev kmetijskega gospodarstva največ 24 mesecev pred oddajo vloge na javni razpis. Ob oddaji vloge na javni razpis vzpostavitev še ne sme biti dokončana. PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 13 Opis Podpora v okviru podukrepa 6.1 je namenjena mladim kmetom za vzpostavitev kmetijskega gospodarstva in kmetijske dejavnosti. Podpora je opredeljena kot pavšalni znesek. Znesek je namenjen izpolnitvi ciljev in mejnikov, opre-deljenih v triletnem poslovnem načrtu. V poslovnem načrtu mora mladi kmet prikazati gospodarski razvoj kmetije in prispevek k horizontalnim ciljem. Podpora Podpora se dodeli v obliki nepovratnih sredstev. Za upravičenca, ki se zaposli ali načrtuje zaposlitev na kmetijskem gospodarstvu oziroma v pravni osebi – gospodarski družbi, ki je nosilec kmetijskega gospodarstva, znaša znesek podpore 45.000 evrov. Zaposlitev na kmetijskem gospodarstvu za upravičenca, ki je fizična oseba, pomeni, da je mladi kmet pokojninsko-invalidsko in zdravstveno zavarovan iz kmetijske dejavnosti. Zaposlitev za upravičenca, ki je pravna oseba – gospodarska družba, pomeni, da ima mladi kmet kot poslovodja sklenjeno pogodbo o zaposlitvi v pravni osebi – gospodarski družbi, ki je nosilec kmetijskega gospodarstva, in sicer za polni delovni čas. Za upravičenca, ki zaposlitve ne zagotovi, znaša znesek javne podpore 18.600 evrov. Javna podpora se izplača v dveh obrokih, in sicer: • prvi obrok, 70 % dodeljenih sredstev, se izplača ob izdaji odločbe o pravici do sredstev ali ob zaposlitvi za mlade kmete, ki zaposlitev načrtujejo; • drugi obrok, do 30 % dodeljenih sredstev, se izplača po pravilni izvedbi aktivnosti iz poslovnega načrta. Podukrep 6.3 - Pomoč za zagon dejavnosti za razvoj majhnih kmetij Cilj Omogočiti razvoj majhnih kmetij, katerih kmetijska zemljišča pretežno ležijo na območjih z naravnimi ali drugimi posebnimi omejitvami (OMD), ter povečati zmogljivosti za pridelavo, predelavo oziroma trženje kmetijskih proizvodov. Upravičenci Upravičenec do podpore je nosilec kmetije, ki je vpisan v Register kmetijskih gospodarstev (RKG). Majhne kmetije so kmetije, ki imajo v upravljanju najmanj 3 hektare in manj kot 6 hektarov primer-ljivih kmetijskih površin (PKP), skupno število živali mora biti večje od 3 glav velike živine (GVŽ) ali enako 3 GVŽ in manjše od 15 GVŽ, zagotavljajo obtežbo s travojedimi živalmi (govedo, drobnica, jelenjad) v obsegu najmanj 0,7 GVŽ travojedih živali/hektar trajnega travinja, pri čemer velja izjema za kmetije, vključene v kontrolo ekološkega kmetovanja, ki morajo zagotavljati obtežbo s travojedimi živalmi v obsegu najmanj 0,5 GVŽ travojedih živali/hektar trajnega travinja. Do podpore so upravičene tiste majhne kmetije, katerih površine pretežno ležijo na OMD (na teh območjih imajo 50 % in več kmetijskih površin v uporabi). Opis Podpora v okviru tega podukrepa je namenjena razvoju majhnih kmetij, katerih kmetijska zemljišča pretežno ležijo na OMD. Razvoj majhnih kmetij je namreč ključen tako z vidika ohranjanja kmetijske dejavnosti kot z vidika izvajanja ekosistemskih storitev, ki jih take kmetije zagotavljajo na področju varovanja okolja, ohranjanja značilne kmetijske krajine in poseljenosti na podeželju. PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 14 Podpora Podpora se dodeli v obliki nepovratne finančne pomoči, ki se izplača kot pavšalni znesek za namen uresničitve ciljev triletnega poslovnega načrta. Znesek javne podpore znaša 5.000 evrov na upravičenca. Javna podpora se izplača v dveh obrokih, in sicer: • prvi obrok v višini 70 % dodeljenih sredstev se izplača ob izdaji odločbe o dodelitvi pomoči; • drugi obrok v višini 30 % dodeljenih sredstev se izplača po pravilni izvedbi aktivnosti iz poslovnega načrta. Podukrep 6.4 - Podpora za naložbe v vzpostavitev in razvoj nekmetijskih dejavnosti Cilj Spodbuditi nekmetijske dejavnosti k večji rabi endogenih potencialov, s čimer bodo ustvarile pogoje za vzpostavitev zelenih delovnih mest oziroma bodo dodatni vir dohodka na podeželju. Upravičenci Upravičenci so fizične osebe, ki imajo registrirano dopolnilno dejavnost na kmetiji, in mikro podjetja na podeželju. Za naložbe dodajanja vrednosti lesu, ki niso podprte v okviru podukrepa 8.6, so upravičenci lahko tudi mala podjetja. Sedež opravljanja dejavnosti mora biti v naselju z manj kot 5.000 prebivalcev. Opis Podukrep 6.4 uvaja finančne instrumente oziroma povratne oblike financiranja, s čimer želimo upravičencem zagotoviti lažji dostop do finančnih virov in tako spodbuditi hitrejši gospodarski razvoj podeželja. Prednostno bodo podprte nekmetijske dejavnosti v povezavi z: • dodajanjem vrednosti lesu, • lokalno samooskrbo, • zelenim turizmom, • naravno in kulturno dediščino ter tradicionalnimi znanji, • socialnim podjetništvom, • socialnovarstvenimi storitvami, • ravnanjem z organskimi odpadki, • pridobivanjem električne in toplotne energije iz obnovljivih virov energije, kot so lesna masa, bio-masa, gnoj in gnojnica, voda, veter, sonce. Podpora Podpora se dodeli kot povratna finančna pomoč v obliki finančnih instrumentov (garancije za zavarovanje bančnih kreditov). PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 15 Osnovne storitve in obnova vasi na podeželskih območjih ukrep 7 Podpora za širokopasovno infrastrukturo, vključno z njeno vzpostavitvijo, izboljšanjem in razširitvijo, pasivno širokopasovno infrastrukturo ter zagotavljanje dostopa do širokopasovnega interneta in re- šitev v zvezi z e-upravo (podukrep 7.3) Cilj Omogočiti možnost dostopa do širokopasovnega omrežja elektronskih komunikacij podeželskemu prebivalstvu in gospodarstvu. Upravičenci Do podpore v okviru tega podukrepa so upravičene občine ali konzorcij občin. Občina ali konzorcij občin izbere soinvestitorja oziroma zasebnega partnerja v skladu s predpisi, ki urejajo javno naročanje in javno-zasebno partnerstvo, ter se z izbranim soinvestitorjem prijavi na javni razpis. Zasebna sredstva soinvestitorja oziroma zasebnega partnerja morajo predstavljati najmanj 50 % vrednosti naložbe. Opis V okviru tega ukrepa se bo izvajal en podukrep: Podpora za širokopasovno infrastrukturo, vključno z njeno vzpostavitvijo, izboljšanjem in razširitvijo, pasivno širokopasovno infrastrukturo ter zagotavljanje dostopa do širokopasovnega interneta in rešitev v zvezi z e-upravo (podukrep 7.3). Namen ukrepa je izgradnja širokopasovnih omrežij v naseljih z manj kot 5.000 prebivalci. Območja gradnje širokopasovne infrastrukture so za potrebe tega ukrepa opredeljena kot območja, kjer ob vložitvi vloge na javni razpis taki širokopasovni priključki niso omogočeni in hkrati ni tržnega interesa za njihovo gradnjo, oziroma kot območja, kjer novi interesenti nimajo možnosti pridobitve takšnega širokopasovnega priključka. Da bi bila sredstva za ta namen čim učinkoviteje porabljena, se bodo podpirali le projekti na obmo- čjih, kjer je izgradnja širokopasovnih povezav zajeta v lokalne razvojne programe, bodisi na ravni ene ali več občin, ter projekti, ki omogočajo, da gradnja širokopasovnega omrežja poteka skupaj s postavitvijo druge male infrastrukture na podeželju, kar bo povečalo gospodarnost porabe razpoložljivih sredstev v okviru ukrepa. Podpora Podpora se dodeli v obliki nepovratnih sredstev. Stopnja javne podpore znaša do 50 % upravičenih stroškov projekta oziroma naložbe. Projekt oziroma naložba gradnje širokopasovnega omrežja bo izvedena z zasebnimi in javnimi sredstvi. Najvišji znesek javne podpore na posamezni priključek je 1.200 evrov. PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 16 Naložbe v razvoj gozdnih območij in izboljšanje sposobnosti gozdov za preživetje ukrep 8 Z ukrepom spodbujamo naložbe v razvoj gozdnih območij in izboljšanje sposobnosti gozdov za pre- živetje, kar vključuje obnovo gozda po naravni nesreči (žledu) in naložbe v gozdarske tehnologije ter predelavo in mobilizacijo lesa. Ukrep se izvaja z dvema podukrepoma: • Podpora za odpravo škode v gozdovih zaradi gozdnih požarov ter naravnih nesreč in katastrofič- nih dogodkov (podukrep 8.4); • Podpora za naložbe v gozdarske tehnologije ter predelavo, mobilizacijo in trženje gozdnih proizvodov (podukrep 8.6). Podukrep 8.4 - Podpora za odpravo škode v gozdovih zaradi gozdnih požarov ter naravnih nesreč in katastrofičnih dogodkov V okviru podukrepa se izvajata dve operaciji, in sicer: • Odprava škode in obnova gozdov po naravni nesreči; • Ureditev gozdnih vlak, potrebnih za izvedbo sanacije gozdov. V okviru operacije Odprava škode in obnova gozda po naravni nesreči se izvajata dve aktivnosti: • Nakup sadik gozdnega drevja in potrebnega materiala za zaščito mladja pred divjadjo; • Dela za odpravo škode in obnove gozda. Cilj Odprava škode in obnova gozda, poškodovanega po žledu, rastlinskih boleznih in napadu prenamno- žene populacije žuželk (kot posledice žledoloma), ureditev gozdnih vlak, nujno potrebnih za sanacijo gozdov. Upravičenci Zavod za gozdove Slovenije je upravičen do podpore za nakup sadilnega materiala in materiala za zaščito sadik. Do podpore za odpravo škode in obnovo gozda so upravičeni zasebni in javni lastniki ter solastniki gozdov (tudi agrarne skupnosti). Pri ureditvi gozdnih vlak, potrebnih za izvedbo sanacije gozdov, so upravičenci fizične in pravne osebe, ki so lastniki ali solastniki gozdov. Upravičenci so tudi druge fizične in pravne osebe, ki so lastniki gozdov in imajo za ureditev gozdne vlake pridobljeno soglasje lastnikov zemljišč, na katerih se izvede ureditev gozdne vlake. Opis Podukrep je namenjen krepitvi ekoloških funkcij gozda prek obnove v naravni nesreči poškodovanih gozdov. Podukrep se izvaja na podlagi sprejetih načrtov sanacije gozdov po naravni nesreči, ki jih je pripravil Zavod za gozdove Slovenije. Do podpore v okviru tega podukrepa so upravičeni stroški vloženega dela za odpravo škode in obnovo gozda, kot so odstranitev podrtega drevja iz varovalnih gozdov, priprava površin za obnovo, sadnja sadik, zaščita mladja na obnovljenih površinah, nega poškodovanega mladovja in tanjših drogovnja-kov, nega obnovljenih površin ter stroški materiala, kot so sadike, tulci, količki in ograje. Prav tako je podpora upravičena tudi za ureditve gozdnih vlak, ki so izključno namenjene za sanacijo gozdov. PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 17 Stroški so upravičeni od dneva nastanka naravne nesreče, in sicer od 30. januarja 2014 naprej. Podpora Podpora se pri obeh operacijah dodeli v obliki nepovratnih sredstev. Stopnja javne podpore za nabavo sadilnega materiala in materiala za zaščito sadik je 100 % upravi- čenih stroškov. Stopnje podpore za posamezna dela odprave škode in obnove gozda so odvisne od stopenj pou-darjenosti ekoloških in socialnih funkcij gozda. Priznane vrednosti na enoto za posamezna dela in materiale so opredeljene v skladu z državnim predpisom. Podpora za izgradnjo gozdnih vlak znaša 50 % upravičenih stroškov. Podukrep 8.6 - Podpora za naložbe v gozdarske tehnologije ter predelavo, mobilizacijo in trženje gozdnih proizvodov V okviru podukrepa 8.6 se bosta izvajali dve operaciji, in sicer: • Naložbe v nakup nove mehanizacije in opreme za sečnjo in spravilo lesa; • Naložbe v pred industrijsko predelavo lesa. Cilj Intenziviranje gospodarjenja z gozdovi, profesionalizacija dela v gozdovih, zmanjšanje števila delovnih nesreč pri delu v gozdu in dodajanje vrednosti gozdarskim proizvodom. Upravičenci Upravičenci do podpore v okviru operacije Naložbe v nakup nove mehanizacije in opreme za sečnjo in spravilo lesa so pravne osebe, razen občin, in fizične osebe, agrarne, pašne skupnosti, ki so zasebni lastniki, solastniki ali zakupniki gozdov, gospodarske družbe in samostojni podjetniki ter podjetja, ki izpolnjujejo pogoje za mikro, mala ali srednja podjetja in se ukvarjajo s sečnjo in spravilom lesa. Upravičenci do podpore v okviru operacije Naložbe v predindustrijsko predelavo lesa so gospodarske družbe, zadruge, samostojni podjetniki posamezniki in kmetije z registrirano dopolnilno dejavnostjo, ki so opredeljeni kot mikro ali malo podjetje. Opis Podukrep 8.6 je namenjen trajnostnemu razvoju gozdarstva kot gospodarske panoge s spodbujanjem naložb v gozdarske tehnologije, mobilizacijo in predindustrijsko predelavo lesa. To so naložbe, ki so ključne za trajnostno gospodarjenje z gozdom, krepitev gozdno-lesne verige, povečanje dodane vrednosti lesa, večjo profesionalizacijo in varnost dela v gozdovih ter potencialno ustvarjanje novih delovnih mest. Predindustrijska predelava lesa pomeni žagarsko dejavnost in druge dejavnosti, kot so sušenje in im-pregnacija lesa ter predelava lesnih ostankov, ki nastanejo v obratu, v lesna goriva (peleti, sekanci). Podpora Podpora v okviru podukrepa 8.6 se izplačuje v obliki nepovratne in povratne pomoči. Nepovratna pomoč Stopnja javne podpore je 40 % upravičenih stroškov naložbe. Povratna pomoč Pri operaciji Naložbe v predindustrijsko predelavo lesa se del sredstev dodeljuje kot povratna finanč- na pomoč v obliki finančnih instrumentov (garancije za zavarovanje bančnih kreditov). PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 18 Ustanovitev skupin in organizacij proizvajalcev ukrep 9 Cilj Povečati povezanost in tržno usmerjenost v kmetijskem in gozdarskem sektorju z organizirano prodajo in skupnim nastopom na trgu. Upravičenci Upravičenci v okviru tega ukrepa so na novo ustanovljene skupine in organizacije proizvajalcev, ki imajo pomemben tržni delež, so pravne osebe in izpolnjujejo pogoje za mikro, mala in srednja podjetja. Ustanovljene morajo biti za področje kmetijstva oziroma gozdarstva ter biti uradno priznane v skladu z nacionalnimi pravilniki, ki urejajo področje skupin in organizacij proizvajalcev. Opis Sredstva se upravičencu dodelijo za obdobje od vložitve vloge na javni razpis do konca koledarskega leta, pred katerim se izteče petletno obdobje po priznanju organizacije proizvajalcev. Podpora se upravičencu dodeli za posamezno koledarsko leto. Znesek podpore se določi na podlagi letnega prihodka organizacije proizvajalcev od prodaje prizna-nih proizvodov v preteklem letu, pri čemer se upošteva stopnja podpore glede na leto priznanja. Letni prihodek od prodaje se za prvo leto lahko izračuna kot povprečni letni prihodek posameznih članov v treh koledarskih letih pred oddajo vloge na javni razpis. Podpora Podpora se na podlagi poslovnega načrta dodeli v obliki nepovratnih sredstev. Stopnja podpore znaša: • 10 % tržne proizvodnje za prvo leto po priznanju, • 9 % tržne proizvodnje za drugo leto po priznanju, • 8 % tržne proizvodnje za tretje leto po priznanju, • 7 % tržne proizvodnje za četrto leto po priznanju, • 6 % tržne proizvodnje za peto leto po priznanju. Na leto se lahko izplača največ 100.000 evrov podpore. Zadnji obrok se izplača, ko se preveri, ali je poslovni načrt pravilno izveden. Kmetijsko-okoljska-podnebna plačila ukrep 10 Ukrep se izvaja z dvema podukrepoma : • Plačilo kmetijsko-okoljskih-podnebnih obveznosti (podukrep 10.1); • Podpora za ohranjanje, trajnostno rabo in razvoj genskih virov v kmetijstvu (podukrep 10.2). Podukrep 10.1 - Plačilo kmetijsko-okoljskih-podnebnih obveznosti Podukrep se izvaja z 19 operacijami: 1. Poljedelstvo in zelenjadarstvo; 2. Hmeljarstvo; 3. Sadjarstvo; 4. Vinogradništvo; 5. Trajno travinje I; 6. Trajno travinje II; 7. Posebni traviščni habitati; PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 19 8. Traviščni habitati metuljev; 9. Habitati ptic vlažnih ekstenzivnih travnikov; 10. Steljniki; 11. Vodni viri; 12. Ohranjanje habitatov strmih travnikov; 13. Grbinasti travniki; 14. Reja domačih živali na območju pojavljanja velikih zveri; 15. Planinska paša; 16. Visokodebelni travniški sadovnjaki; 17. Ohranjanje mejic; 18. Reja lokalnih pasem, ki jim grozi prenehanje reje; 19. Ohranjanje rastlinskih genskih virov, ki jim grozi genska erozija. Cilj Spodbuditi kmetijska gospodarstva, da bi s kmetijskimi zemljišči gospodarila na način, ki zmanjšuje negativne vplive kmetovanja na okolje, prispeva k blaženju podnebnih sprememb in prilagajanju nanje ter zagotavlja izvajanje družbeno pomembnih storitev in neblagovnih javnih dobrin. Upravičenci Upravičenci do plačil so kmetijska gospodarstva, ki se v ukrep vključijo prostovoljno in na svojem kmetijskem gospodarstvu najmanj pet let izpolnjujejo predpisane pogoje in zahteve. Opis Ukrep 10 (ukrep KOPOP) podpira kmetijstvo v njegovi okoljski vlogi in je namenjen spodbujanju nadstandardnih sonaravnih kmetijskih praks, ki so usmerjene v ohranjanje biotske raznovrstnosti in krajine, ustrezno gospodarjenje z vodami in upravljanje tal ter blaženje podnebnih sprememb in prilagajanje kmetovanja nanje. To niso dohodkovna plačila, ampak plačila za kritje dodatnih stroškov in izgube prihodka zaradi izvajanja nadstandardnih zahtev. S temi plačili se kmetu plačata delo in trud, ki ga opravlja kot skrbnik okolja, ko pri kmetovanju ohranja in varuje naravo, vode in tla ter vzdržuje krajino. Ukrep se izvaja z vnaprej določenimi operacijami, v katere se lahko vključi kmetijsko gospodarstvo. Večino operacij sestavlja nabor obveznih in izbirnih zahtev. Nekatere operacije se lahko izvajajo na območju celotne Slovenije, nekatere pa so namenjene ciljnim območjem, kot so prispevna območja vodnih teles površinskih voda in vodnih teles podzemnih voda iz Načrta upravljanja voda ter območja, ki so pomembna za ohranjanje biotske raznovrstnosti. Podpora Podpora se izplačuje v obliki plačila na hektar ali glavo velike živine (GVŽ), izjemoma pa na kubične metre (m3) porabljenih tekočih organskih gnojil v okviru zahteve »Gnojenje z organskimi gnojili z nizkimi izpusti v zrak« ali na tekoče metre (m) v okviru operacije Ohranjanje mejic. Podukrep 10.2 - Podpora za ohranjanje, trajnostno rabo in razvoj genskih virov v kmetijstvu Cilji Ohranjanje, trajnostna raba in razvoj rastlinskih genskih virov v kmetijstvu. Upravičenci Upravičenci do podpore so raziskovalne institucije, katerih dejavnost se nanaša na rastlinske genske vire. Opis Podukrep je namenjen dejavnostim, ki podpirajo ohranjanje rastlinskih genskih virov in situ (ohranjanje genskega materiala v ekosistemih in naravnih habitatih ter ohranjanje in obnavljanje za preživetje PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 20 sposobnih populacij rastlinskih vrst ali sort v njihovem naravnem okolju, v primeru gojenih rastlinskih vrst pa v okolju kmetijskega gospodarstva) in ex situ (ohranjanje genskega materiala zunaj njegove-ga naravnega habitata). V okviru podukrepa se podpirajo: • pregled in inventarizacija (popis) stanja rastlinskih genskih virov za prehrano in kmetijstvo in situ ter vzpostavitev monitoringa stanja rastlinskih genskih virov na kmetijskih gospodarstvih in opo-zorilnih sistemov pred izgubo rastlinskih genskih virov (vrstna in sortna raven) za gojene rastline in divje sorodnike gojenih rastlin ter samonikle rastline, ki imajo potencialno vrednost za kmetijstvo in prehrano; • sistematična karakterizacija in evalvacija izbranih rastlinskih genskih virov ex situ za uporabo v žlahtnjenju in raziskavah, ponovno registracijo starih sort oziroma neposredno uporabo rastlinskih genskih virov na kmetijskih gospodarstvih; • priprava priročnika oziroma standardnih operativnih postopkov za ohranjanje rastlinskih genskih virov ex situ v genski banki oziroma na kmetijskih gospodarstvih. Vstop v podukrep v letu 2017, trajanje štiri leta (2017–2020). Podpora Financiranje projektov (povračilo dokazanih stroškov). Do največ 320.000 evrov na projekt za obdobje 2017–2020. Ekološko kmetovanje ukrep 11 Ukrep 11 (ukrep EK) se izvaja z dvema podukrepoma: • Plačila za preusmeritev v prakse in metode ekološkega kmetovanja (podukrep 11.1); • Plačila za ohranitev praks in metod ekološkega kmetovanja (podukrep 11.2). Cilj Spodbujati kmetijska gospodarstva za izvajanje ekološkega kmetovanja. Upravičenci Upravičenci do plačil so kmetijska gospodarstva, ki se v izvajanje tega ukrepa vključijo prostovoljno ter izpolnjujejo predpisane pogoje in zahteve najmanj pet let Opis V okviru ukrepa se podpirata izvajanje ekološkega kmetovanja in preusmerjanje v ekološko kmetovanje, saj te naravi prijazne kmetijske prakse pomembno prispevajo k zagotavljanju javnih dobrin, predvsem k ohranjanju oziroma izboljševanju biotske raznovrstnosti, ohranjanju virov pitne vode, rodovitnosti tal, kulturne kmetijske krajine in varovanju okolja nasploh. Podpora Podpora se dodeli v obliki nepovratne finančne pomoči kot plačilo na hektar kmetijskih površin oziroma pri čebelarjenju na čebeljo družino. Plačilo je izračunano na podlagi dodatnih stroškov in izgubljenega prihodka zaradi prevzete obveznosti. Kmetijsko gospodarstvo, ki ne redi travojedih živali (govedo, drobnica, konji, jelenjad) v skladu s predpisi, ki urejajo ekološko kmetovanje, ni upravičeno do plačila za trajno travinje iz naslova tega ukrepa. PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 21 Plačila območjem z naravnimi ali drugimi posebnimi omejitvami ukrep 13 Cilj Ohranitev in nadaljnja obdelanost kmetijskih zemljišč, ohranjanje poseljenosti podeželskih območij in zagotavljanje javnih koristi na območjih z naravnimi ali drugimi posebnimi omejitvami (območja OMD). Upravičenci Plačila se dodelijo nosilcem kmetijskih gospodarstev, ki opravljajo kmetijsko dejavnost na območjih OMD. Opis Podpora v okviru ukrepa 13 (ukrep OMD) se dodeli za ohranitev in nadaljnje opravljanje kmetijske dejavnosti na OMD z relativno višjimi stroški in izgubo dohodka (nižji pridelki) v primerjavi s kmetovanjem izven OMD. Govorimo torej o izravnalnem plačilu, ki je potrebno zaradi dodatnih stroškov in izpada dohodka pri kmetovanju ter prispeva k ohranjanju in spodbujanju sonaravnih sistemov kmetovanja, ohranjanju kulturne krajine podeželskih območij ter trajnostni rabi kmetijskih zemljišč. Ukrep se deli na tri podukrepe: • Izplačilo nadomestil v gorskih območjih (podukrep 13.1), • Izplačilo nadomestil za druga območja, ki imajo pomembne naravne omejitve (podukrep 13.2), • Izplačilo nadomestil za druga območja s posebnimi omejitvami (podukrep 13.3). Slovenija je pri določitvi območij OMD v okviru tega ukrepa uporabila območja iz programskega obdobja 2007–2013. V okviru reforme OMD bo Slovenija opredelila novo razmejitev območij, ki niso gorska in imajo pomembne naravne omejitve. Podpora Podpora se izplača v obliki nepovratne finančne pomoči, in sicer kot plačilo na hektar. Pri določitvi letnega plačila se upoštevajo dodatni (višji) stroški in izguba dohodka (nižji pridelki) v primerjavi s kmetovanjem izven OMD. Letno plačilo se izračuna za vsako individualno kmetijsko gospodarstvo. Z uvedbo nove sheme v letu 2017 »Plačilo za območje z naravnimi omejitvami (PONO)« za kmetijske površine na gorskem območju z nagibom med 35 % do 50 % in za kmetijske površine z nagibom enako ali več kot 50 % v I. stebru, se pri plačilu OMD upoštevajo tudi plačila iz I. stebra. Stopnja podpore za plačilo OMD se tako določi po formuli: OMD plačilo/ha = fiksni del + (št. točk KMG × vrednost točke × 0,45) + preračunano plačilo PONO iz I. stebra. Plačilo OMD je sestavljeno iz treh delov: • fiksni del plačila je znesek, ki je določen glede na težavnostni razred KMG; • variabilni del plačila se izračuna za vsak KMG posebej. Izračuna se kot 0,45 deleža zmnožka števila točk, ki so pripisane posameznemu KMG na podlagi registra kmetijskih gospodarstev v OMD, in vrednosti točke, pri čemer je vrednost točke 0,40 evra; • preračunano plačilo PONO je v evrih na hektar kmetijskih zemljišč v OMD izraženo plačilo PONO. PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 22 Dobrobit živali ukrep 14 Cilj Spodbuditi rejce k izvajanju nadstandardnih oblik reje živali. Upravičenci Upravičenci do plačil iz ukrepa 14 (ukrep DŽ) so nosilci kmetijskih gospodarstev, ki so aktivni kmetje, se prostovoljno vključijo v ukrep DŽ in izpolnjujejo predpisane pogoje. Opis Ukrep DŽ se izvaja v okviru treh operacij, in sicer za prašiče, govedo in drobnico. Trajanje obveznosti za ukrep DŽ je eno leto. Za pridobitev plačil za operacijo DŽ – prašiči mora upravičenec izpolnjevati najmanj eno zahtevo iz nabora zahtev za plemenske svinje in plemenske mladice, tekače in prašiče pitance. Za pridobitev plačil za operacijo DŽ – govedo oziroma operacijo DŽ – drobnica pa mora upravičenec izvajati pašo goveda oziroma drobnice. Podpora Podpora se izplača v obliki nepovratne finančne pomoči, in sicer kot plačilo na GVŽ. Plačila krijejo vse dodatne stroške in izgubljeni dohodek zaradi prevzetih obveznosti iz ukrepa DŽ. Sodelovanje ukrep 16 Ukrep se izvaja s štirimi podukrepi: • Podpora za pilotne projekte ter razvoj novih proizvodov, praks, procesov in tehnologij (podukrep 16.2); • Podpora za horizontalno in vertikalno sodelovanje med udeleženci v dobavni verigi za vzpostavitev in razvoj kratkih dobavnih verig in lokalnih trgov ter za promocijske dejavnosti na lokalni ravni, ki so povezane z razvojem kratkih dobavnih verig in lokalnih trgov (podukrep 16.4); • Podpora za skupno ukrepanje za blažitev podnebnih sprememb ali prilagajanje nanje ter za skupne pristope k okoljskim projektom in stalnim okoljskim praksam (podukrep 16.5); • Podpora za diverzifikacijo kmetijskih dejavnosti v dejavnosti v zvezi z zdravstvenim varstvom, socialnim vključevanjem, kmetijstvom, ki ga podpira skupnost, ter izobraževanjem o okolju in hrani (podukrep 16.9). Cilj Cilj ukrepa je pospešiti prenos znanja in inovacij iz raziskovalnega področja v kmetijsko prakso. Ukrep podpira raznovrstne oblike sodelovanja, s katerimi bo sodelujočim na podeželskih območjih omogočeno lažje premagovanje gospodarskih, okoljskih in drugih omejitev, s katerimi se spoprije-majo zaradi razdrobljenosti in nepovezanosti. Ukrep bo zlasti namenjen spodbujanju projektov sodelovanja, katerih cilj bo povečanje produktivnosti in hkrati tudi trajnosti na področju kmetijstva. Podpora Podpora je namenjena projektom, ki bodo vključevali praktične vidike in rezultate, ter ne projektom, ki so le raziskovalni. Ugotovitve in dosežke projektov je treba razširjati med zainteresirano javnostjo in poslati ciljnim skupinam. PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 23 Podukrep 16.2 - Podpora za pilotne projekte ter za razvoj novih proizvodov, praks, procesov in tehnologij Cilj Vzpostaviti sodelovanje med različnimi sodelujočimi na področju kmetijstva in razvoja podeželja pri izvajanju projektov s področja tehnološkega razvoja v kmetijstvu, gozdarstvu in živilstvu, ki bodo prispevali k doseganju zastavljenih ciljev razvoja podeželja. Upravičenci Upravičenci v okviru tega ukrepa so različne oblike sodelovanja, ki vključujejo najmanj dva subjekta: • oblike sodelovanja med različnimi subjekti na področju kmetijstva, prehranske verige in gozdarstva ter med drugimi subjekti, ki prispevajo k doseganju ciljev in izvajanju prednostnih nalog v okviru politike razvoja podeželja, vključno s skupinami proizvajalcev, zadrugami in medpanožnimi organizacijami; • operativne skupine EIP na področju kmetijske produktivnosti in trajnosti. Opis Podprti bodo projekti, katerih cilj bodo novi dosežki in rešitve ter inovativni postopki na področju tehnološkega razvoja v kmetijstvu, gozdarstvu in živilstvu. Podpora Javna podpora se dodeli v obliki nepovratne finančne pomoči. Stopnja javne podpore je do 100 % upravičenih stroškov. Kadar upravičenec delno sofinancira stro- ške projekta, je stopnja intenzivnosti podpore lahko ustrezno nižja. Najvišja in najnižja dovoljena stopnja podpore bo določena s posameznim javnim razpisom. Delež sofinanciranja stroškov s strani upravičenca se bo upošteval pri merilih za izbor. Stopnja podpore se ustrezno zniža tudi glede na pravila državnih pomoči. Podpora se dodeli za obdobje trajanja izvajanja projekta, vendar ne dlje kot za sedem let. Podukrep 16.4 - Podpora za horizontalno in vertikalno sodelovanje med udeleženci v dobavni verigi za vzpostavitev in razvoj kratkih dobavnih verig in lokalnih trgov ter za promocijske dejavnosti na lokalni ravni, ki so povezane z razvojem kratkih dobavnih verig in lokalnih trgov Cilj Vzpostaviti nove kratke dobavne verige in lokalne trge, inovativne načine delovanja na teh področjih ter projekte promocijskih dejavnosti na lokalni ravni, ki so povezani z razvojem kratkih dobavnih verig in lokalnih trgov. Upravičenci Upravičenci so kmetije ali nosilci dopolnilnih dejavnosti na kmetiji, zadruge, gospodarske družbe ali samostojni podjetniki posamezniki. Opis Namen podukrepa je sodelovanje med različnimi akterji s področja kmetijstva in razvoja podeželja pri izvajanju projektov v zvezi s kratkimi dobavnimi verigami in lokalnimi trgi, ki bodo prispevali k doseganju ciljev razvoja podeželja. Podpora Podpora se dodeli v obliki nepovratne finančne pomoči. PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 24 Stopnja javne podpore je do 100 % upravičenih stroškov. V primerih, ko upravičenec delno sofinancira stroške projekta, je lahko stopnja intenzivnosti podpore ustrezno nižja. Najvišja in najnižja dovoljena stopnja podpore bo določena s posameznim javnim razpisom. Delež sofinanciranja stroškov s strani upravičenca se bo upošteval v okviru meril za izbor. Stopnja podpore se ustrezno zniža tudi glede na pravila državnih pomoči. Znesek podpore za posamezen projekt je odvisen od števila udeležencev v projektu in obsega prodaje ter znaša od 45.000 evrov do 100.000 EUR. Podpora se dodeli za obdobje trajanja izvajanja projekta za 24 ali 36 mesecev. Podukrep 16.5 - Podpora za skupno ukrepanje za blažitev podnebnih sprememb ali prilagajanje nanje ter za skupne pristope k okoljskim projektom in stalnim okoljskim praksam Cilj Vzpostaviti sodelovanje med različnimi sodelujočimi na področju kmetijstva in razvoja podeželja pri izvajanju projektov s področja okolja in podnebnih sprememb, ki bodo prispevali k doseganju ciljev razvoja podeželja. Upravičenci Upravičenci v okviru tega ukrepa so različne oblike sodelovanja, ki vključujejo najmanj dva subjekta: • oblike sodelovanja med različnimi subjekti na področju kmetijstva, prehranske verige in gozdarstva ter med drugimi subjekti, ki prispevajo k doseganju ciljev in izvajanju prednostnih nalog v okviru politike razvoja podeželja, vključno s skupinami proizvajalcev, zadrugami in medpanožnimi organizacijami; • operativne skupine EIP na področju kmetijske produktivnosti in trajnosti. Opis Pri izvajanju projektov s področja okolja in podnebnih sprememb bodo prednostno podprti projekti, ki bodo prispevali k doseganju okoljskih in naravovarstvenih ciljev, zlasti v zvezi z vzpostavitvijo in izbolj- šanjem stanja vrst in habitatnih tipov NATURA 2000 ter skrbjo in učinkovitim upravljanjem z naravnimi vrednotami, ter projekti, ki bodo prispevali k zmanjševanju negativnih vplivov kmetijstva na kakovost po-vršinskih in podzemnih voda. Podpora Podpora se dodeli v obliki nepovratne finančne pomoči. Stopnja javne podpore je do 100 % upravičenih stroškov. Kadar upravičenec delno sofinancira stroške projekta, je stopnja intenzivnosti podpore lahko ustrezno nižja. Najvišja in najnižja dovoljena stopnja podpore bo določena s posameznim javnim razpisom. Delež sofinanciranja stroškov s strani upravičenca se bo upošteval pri merilih za izbor. Stopnja podpore se ustrezno zniža tudi glede na pravila državnih pomoči. Najvišji znesek podpore za posamezen projekt je 250.000 EUR. Podpora se dodeli za obdobje trajanja izvajanja projekta, vendar ne dlje kot za sedem let. Podukrep 16.9 - Podpora za diverzifikacijo kmetijskih dejavnosti v dejavnosti v zvezi z zdravstvenim varstvom, socialnim vključevanjem, kmetijstvom, ki ga podpira skupnost, ter izobraževanjem o okolju in hrani Cilj Proučiti možnosti za razvoj dejavnosti na kmetiji, ki se nanašajo na področja izobraževanja, zdravstvenega varstva, socialnega varstva oziroma invalidskega varstva. PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 25 Upravičenci Upravičenci so kmetije ali nosilci dopolnilnih dejavnosti na kmetiji, pravne osebe, ki opravljajo dejavnost na področju izobraževanja, zdravstvenega varstva, socialnega varstva, invalidskega varstva ali humanitarne dejavnosti, druge pravne osebe, ki opravljajo nepridobitno dejavnost na področju varovanja zdravja ali socialnega vključevanja ranljivih družbenih skupin. Opis Podprti bodo projekti sodelovanja med kmetijami in pravnimi osebami, v okviru katerih se na kmetiji poskusno izvedejo aktivnosti, ki se nanašajo na področja izobraževanja, zdravstvenega varstva, socialnega varstva oziroma invalidskega varstva z namenom preučitve možnosti za razvoj dopolnilnih dejavnosti na kmetiji na omenjenih področjih. Podpora Podpora znaša 100 odstotkov upravičenih stroškov. Najvišji znesek podpore na posamezno vlogo na javni razpis znaša 45.000 eurov. Podpora se dodeli za obdobje trajanja izvajanja projekta za 24 ali 36 mesecev. Podpora za lokalni razvoj v okviru pobude LEADER (Lokalni razvoj, ki ga vodi skupnost) ukrep 19 Ukrep 19 (ukrep LEADER) je orodje pri spodbujanju skupnega lokalnega razvoja po pristopu »od spodaj navzgor«. Pristop »od spodaj navzgor« omogoča lokalnemu prebivalstvu, da z oblikovanjem lokalnih partnerstev tako imenovanih lokalnih akcijskih skupin (LAS) aktivno odloča o prednostnih nalogah in razvojnih ciljih lokalnega območja, vključno z viri financiranja za doseganje ciljev lokalnega območja. Ukrep LEADER se v programskem obdobju 2014–2020 izvaja kot del skupnega instrumenta Lokalni razvoj, ki ga vodi skupnost (Community-Led Local Development – CLLD), v katerem so LAS poleg sredstev Evropskega kmetijskega sklada za razvoj podeželja na voljo tudi sredstva Evropskega sklada za regionalni razvoj ter Evropskega sklada za pomorstvo in ribištvo. S kombinacijo različnih virov financiranja preko pristopa CLLD je LAS omogočena izvedba celovitih in bolj vsestranskih operacij, ki niso omejene le na podeželska območja, ampak vključujejo tudi ribiška in mestna naselja. Posamezen LAS se je oblikoval na območju s skupnimi lokalnimi potrebami in izzivi s skupnim ciljem uresničevanja lokalnih razvojnih potreb in doseganja zastavljenih ciljev, ki jih je opredelil v strategiji lokalnega razvoja (SLR). Tak način omogoča uresničevanje različnih izzivov v različnih okoljih in večjo prožnost pri doseganju ciljev ter ustreza dejanskim potrebam lokalnega območja. Ukrep LEADER se izvaja s štirimi podukrepi: • Pripravljalna podpora (podukrep 19.1); • Podpora za izvajanje operacij v okviru strategije lokalnega razvoja, ki ga vodi skupnost (podukrep 19.2); • Priprava in izvajanje dejavnosti sodelovanja lokalne akcijske skupine (podukrep 19.3) in • Podpora za tekoče stroške in stroške animacije (podukrep 19.4). Cilj Spodbujanje socialne vključenosti, zmanjševanje revščine in gospodarski razvoj podeželskih obmo- čij s poudarkom na pospeševanju lokalnega razvoja podeželskih območij. Upravičenci Upravičenci pri podukrepu 19.1 so lokalna partnerstva, ki so pripravila SLR. PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 26 Upravičenci pri podukrepu 19.2 so LAS ter fizične in pravne osebe. Če gre za operacijo, ki bi jo bilo mogoče izvesti v okviru tako imenovanih glavnih ukrepov PRP 2014–2020, so upravičenci do podpore samo LAS ali skupine najmanj treh fizičnih oziroma pravnih oseb, ki izvajajo operacije za skupno korist in/ali uporabo. Upravičenci do podpore v okviru podukrepov 19.3 in 19.4 so LAS. Opis Podpora v okviru podukrepa 19.1 je namenjena za oblikovanje lokalnih partnerstev, krepitev instituci-onalne usposobljenosti ter usposabljanje in mreženje za pripravo in izvedbo SLR, ki jo vodi skupnost. Za izplačilo pripravljalne podpore se mora lokalno partnerstvo oblikovati v skladu s pogoji za oblikovanje LAS in pripraviti SLR. Podpora v okviru podukrepa 19.2 je namenja za sofinanciranje stroškov, nastalih pri izvedbi operacij LAS ali lokalnih akterjev, katerih rezultati prispevajo k uresničevanju ciljev, zastavljenih v SLR. V okviru tega podukrepa operacije in vrste ukrepov za izvajanje niso natančno določene, saj je tip operacij odvisen od ciljev, določenih v posamezni SLR. Operacije izbere LAS na podlagi jasnih meril za izbiro. Sofinanciranje stroškov LAS, ki nastanejo pri izvajanju posameznih operacij sodelovanja LAS tako znotraj države (sodelovanje med LAS) kakor tudi z območji v različnih državah članicah Evropske unije ali z območji v tretjih državah (transnacionalno sodelovanje) je predmet podukrepa 19.3. Za izplačilo podpore se mora upravičenec prijaviti na za ta namen objavljeni javni razpis. Podpora iz podukrepa 19.4 je namenjena za sofinanciranje stroškov, ki nastanejo pri upravljanju in delo-vanju LAS, vključno s spremljanjem in vrednotenjem SLR, za animacijo območja LAS in pomoč potenci-alnim upravičencem za razvijanje projektnih idej in pripravo operacij. Za financiranje tekočih stroškov in stroškov animacije je določen glavni sklad, ki je na podlagi finančnega okvira na posameznem območju LAS prispeval največ finančnih sredstev. Za izvajanje tega podukrepa LAS vlagajo zahtevke za izplačilo. Podpora Podpora se dodeli v obliki nepovratne finančne pomoči. Pripravljalna podpora v okviru podukrepa 19.1 je bila izplačana iz naslova vseh v SLR vključenih skladov na posameznem območju lokalnega partnerstva. Podpora je bila dodeljena v obliki pavšalnega zneska, ki znaša 20.000 evrov za potrjene SLR in LAS. Pri podukrepu 19.2 stopnjo podpore posamezne operacije določi LAS. Stopnja javne podpore je lahko največ 85 % upravičenih stroškov operacije. Pri določitvi višine odobrenih sredstev se upoštevajo pravila državnih pomoči. Pri določitvi stopnje javne podpore je treba upoštevati, da operacije z dodano vrednostjo (npr. skupni interes, skupina upravičencev, dostop javnosti do dosežkov operacije, inovativne značilnosti operacije na lokalni ravni, razpoložljivost proračuna, integrirani projekti) prejmejo višji delež podpore kot tiste brez dodane vrednosti. Najnižji znesek javne podpore za posamezno operacijo je 2.000 evrov. Najvišji znesek javne podpore za posamezno operacijo je 300.000 evrov. Stopnja javne podpore pri podukrepu 19.3 je 85 % upravičenih stroškov operacije. Pri določitvi stopnje podpore se upoštevajo pravila državnih pomoči. Najnižji znesek javne podpore je 5.000 evrov. Najvišji znesek javne podpore na posamezen LAS je 100.000 evrov za posamezno operacijo. Posamezen LAS lahko za izvajanje podukrepa 19.4 v skladu s sprejetim Partnerskim sporazumom nameni največ 20 % skupnih javnih izdatkov, nastalih pri SLR. Stopnja javne podpore je 100 % upravi- čenih stroškov. LAS lahko zaprosi za nižjo stopnjo podpore. Najnižji znesek javne podpore posameznega zahtevka za izplačilo iz naslova tega podukrepa je 5.000 evrov. Za podukrepa 19.2 in 19.3 so upravičeni samo stroški, ki so nastali po izdaji odločbe, s katero se odobri izvajanje operacije. Za splošne stroške oziroma stroške storitev zunanjih izvajalcev (kot so plačila za storitve arhitektov, inženirjev in svetovalcev, stroški pridobitve gradbene, projektne ali tehnične dokumentacije, plačila za storitve svetovanja v zvezi z okoljsko in ekonomsko trajnostjo, vključno s stroški študij izvedljivosti, stroški geodetskih in agronomskih del ter stroški nadzora nad izvedbo gradbenih in obrtniških del) pa velja, da so upravičeni od 1. januarja 2014. Za podukrep 19.4 so upravičeni samo stroški, ki so nastali po izdaji odločbe o potrditvi SLR in LAS. PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 27 OKVIRNA RAZDELITEV SREDSTEV PO UKREPIH V nadaljevanju je prikazana okvirna razdelitev sredstev po ukrepih in podukrepih PRP 2014–2020. SKUPNA SREDSTVA, NAMENJENA ZA ŠIFRA IME UKREPA/PODUKREPA UKREP/PODUKREP 1 Prenos znanja in dejavnosti informiranja 12.500.000,00 1.1 Podpora za dejavnosti poklicnega usposabljanja in pridobivanja spretnosti 11.500.000,00 1.2 Podpora za demonstracijske aktivnosti in ukrepe informiranja 1.000.000,00 2 Službe za svetovanje, službe za pomoč pri upravljanju kmetij in službe za zagotavljanje 10.768.000,00 nadomeščanja na kmetijah 2.1 Podpora za pomoč pri uporabi storitev svetovanja 10.768.000,00 3 Sheme kakovosti za kmetijske proizvode in živila 3.400.000,00 3.1 Podpora za novo sodelovanje v shemah kakovosti 2.600.000,00 3.2 Podpora za dejavnosti informiranja in promocije, ki jih izvajajo skupine proizvajalcev na notranjem trgu 800.000,00 4 Naložbe v fizična sredstva 206.465.816,01 4.1 Podpora za naložbe v kmetijska gospodarstva 98.633.956,36 4.2 Podpora za naložbe v predelavo/ trženje in/ali razvoj kmetijskih proizvodov 74.761.261,70 4.3 Podpora za naložbe v infrastrukturo, povezano z razvojem, posodabljanjem ali prilagoditvijo kmetijstva 33.070.597,95 in gozdarstva 6 Razvoj kmetij in podjetij 123.011.333,33 6.1 Pomoč za zagon dejavnosti za mlade kmete 60.650.000,00 6.3 Pomoč za zagon dejavnosti za razvoj majhnih kmetij 20.000.000,00 6.4 Podpora za naložbe v vzpostavitev in razvoj nekmetijskih dejavnosti 42.361.333,33 7 Osnovne storitve in obnova vasi na podeželskih območjih 10.000.000,00 7.3 Podpora za širokopasovno infrastrukturo, vključno z njeno vzpostavitvijo, izboljšanjem in razširitvijo, 10.000.000,00 pasivno širokopasovno infrastrukturo ter zagotavljanje dostopa do širokopasovnega interneta in rešitev v zvezi z e-upravo 8 Naložbe v razvoj gozdnih območij in izboljšanje gozdov 59.481.066,67 8.4 Podpora za odpravo škode v gozdovih zaradi gozdnih požarov ter naravnih nesreč in katastrofičnih 20.454.400,00 dogodkov 8.6 Podpora za naložbe v gozdarske tehnologije ter predelavo, mobilizacijo in trženje gozdnih proizvodov 39.026.666,67 9 Ustanovitev skupin in organizacij proizvajalcev 2.227.950,00 9.1 Ustanavljanje skupin in organizacij proizvajalcev v kmetijskem in gozdarskem sektorju 2.227.950,00 10 Kmetijsko-okoljska-podnebna plačila 203.607.386,67 10.1 Plačilo kmetijsko-okoljskih-podnebnih obveznosti 203.287.386,67 10.2 Podpora za ohranjanje, trajnostno rabo in razvoj genskih virov v kmetijstvu 320.000,00 11 Ekološko kmetijstvo 65.300.000,00 11.1 Plačila za preusmeritev v prakse in metode ekološkega kmetovanja 16.978.000,00 11.2 Plačila za izvajanje praks in metod ekološkega kmetovanja 48.322.000,00 13 Plačila območjem z naravnimi ali drugimi posebnimi omejitvami 265.933.333,33 13.1 Izplačilo nadomestil v gorskih območjih 207.428.000,00 13.2 Izplačilo nadomestil za druga območja, ki imajo pomembne naravne omejitve 10.637.333,33 13.3 Izplačilo nadomestil za druga območja s posebnimi omejitvami 47.868.000,00 14 Dobrobit živali 32.533.333,33 14.1 Plačila za izvajanje ukrepa dobrobit živali 32.533.333,33 16 Sodelovanje 20.062.500,00 PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 28 16.2 Podpora za pilotne projekte ter za razvoj novih proizvodov, praks, procesov in tehnologij 9.198.125,00 16.4 Podpora za horizontalno in vertikalno sodelovanje med udeleženci v dobavni verigi za vzpostavitev 3.932.500,00 in razvoj kratkih dobavnih verig in lokalnih trgov ter za promocijske dejavnosti na lokalni ravni, ki so povezane z razvojem kratkih dobavnih verig in lokalnih trgov 16.5 Podpora za skupno ukrepanje za blažitev podnebnih sprememb ali prilagajanje nanje ter za skupne 5.332.125,00 pristope k okoljskim projektom in stalnim okoljskim praksam 16.9 Podpora za diverzifikacijo kmetijskih dejavnosti v dejavnosti v zvezi z zdravstvenim varstvom, socialnim 1.599.750,00 vključevanjem, kmetijstvom, ki ga podpira skupnost, ter izobraževanjem o okolju in hrani 19 LEADER 53.365.613,75 19.1 Pripravljalna podpora 600.000,00 19.2 Podpora za izvajanje operacij v okviru strategije lokalnega razvoja, ki ga vodi skupnost 34.409.771,25 19.3 Priprava in izvajanje dejavnosti sodelovanja lokalne akcijske skupine 4.000.000,00 19.4 Podpora za tekoče stroške in stroške animacije 14.355.842,50 Tehnična pomoč 33.261.333,33 Ukrep 113 Zgodnje upokojevanje* 5.295.000,00 SKUPAJ 1.107.212.666,42 *Predvidene finančne obveznosti, ki izhajajo iz sprejetih obveznosti pri izvajanju ukrepa Zgodnje upokojevanje kmetov iz PRP 2004-2006 in PRP 2007-2013 (mesečno izplačevanje rent). Vsebina PRP 2014–2020 in finančna porazdelitev sredstev med ukrepi se med programskim obdobjem lahko spremenita, in sicer če se spremeni splošni družbenoekonomski in okoljski okvir ter se tako spremenijo izhodišča programiranja ali če rezultati spremljanja in vred-notenja kažejo, da zastavljeni ukrepi niso ustrezni za uresničitev ciljev programa. PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 29 MREŽA ZA PODEŽELJE Mreža za podeželje nudi pomembno podporo izvajanju PRP 2014–2020 in je njegovo glavno ko-munikacijsko orodje. Mreža obvešča možne upravičence o možnostih dostopa do sredstev PRP, o njihovih obveznostih ipd., splošno javnost pa o pomenu izvajanja PRP za slovensko podeželje. Za komuniciranje uporablja spletno stran PRP, tedenske e-novice PRePlet, tiskana gradiva, sodeluje v televizijskih in radijskih oddajah, organizira različne delavnice in predstavitve. Komuniciranje poteka dvostransko, kar pomeni, da pridobiva informacije tudi od posameznikov in organizacij na lokalni ravni ter jih deli dalje po različnih komunikacijskih kanalih. Vljudno vabljeni k sporočanju informacij s področja razvoja podeželja! Poslanstvo mreže je tudi spodbujanje usposobljenosti, sodelovanja in povezovanja. Aktivnosti so namenjene kakovostnejšemu izvajanju PRP (npr. zmanjševanje napak upravičencev), spodbujanju sodelovanja (zlasti v okviru ukrepa 9 Skupine proizvajalcev, ukrepa 16 Sodelovanje in ukrepa 19 LEADER) ter povezovanju različnih partnerjev in deležnikov tako v Sloveniji kot izven njenih meja, npr. v okviru Evropske mreže za razvoj podeželja. Povezovanje in sodelovanje je pomembno področje, ki ga je treba krepiti in h kateremu je treba ljudi spodbujati. Mreža spodbuja tudi prenos znanja, inovacij, vključevanje partnerjev, obveščanje ciljnih skupin itd. Želite sodelovati? Vključitev v mrežo vam omogoča: • informiranje o možnostih vključitve v različne delavnice, javne razprave in delovne skupine, ki obravnavajo področje razvoja podeželja; • prejemanje tedenskih e-novic PrePlet, ki vključujejo obvestila v zvezi z napovedanimi dogodki, objave javnih razpisov ipd.; • aktivno sodelovanje pri različnih aktivnostih mreže; • dvostransko informiranje prek sporočanja aktualnih novic in predlogov v zvezi z razvojem podeželja, ki se objavijo na spletni strani PRP ali v e-novicah PrePlet; • prenos informacij drugim zainteresiranim. Članstvo v mreži je prostovoljno ter na voljo vsem organizacijam in posameznikom. Dostop do registracije: http://www.program-podezelja.si/sl/zelite-sodelovati/clanstvo-in-sodelovanje. Mreža za podeželje Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano Dunajska 22 1000 Ljubljana Telefon: 00386 1 478 9128 E-pošta: mreza-podezelje.mkgp@gov.si www.facebook.com/MrezaZaPodezelje PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 30 INFORMIRANJE IN OBVEŠČANJE JAVNOSTI O AKTIVNOSTIH, KI PREJEMAJO PODPORO IZ PRP 2014–2020 Vsak upravičenec, ki je upravičen do sredstev PRP 2014–2020, ima obveznost obvestiti javnost o izvajanju aktivnosti (izvajanje naložbe, ukrepov na površinah, javna naročila, informiranje javnosti in komuniciranje z njo idr.), za katere je upravičen do sredstev PRP 2014–2020. Obveznost informiranja in obveščanja javnosti ali označevanja aktivnosti nastane, ko jih upravičenec začne izvajati, torej ko mu je bila z odločbo, pogodbo ali z drugim dokumentom dodeljena pravica do sredstev PRP 2014–2020. Način označevanja se razlikuje glede na vrsto aktivnosti in višino skupne javne podpore. Pripravljena so posebna navodila za informiranje in obveščanje javnosti o aktivnostih, ki prejemajo podporo iz PRP 2014–2020, ki so dostopna na spletni strani: http://www.program-podezelja.si. PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 31 KONTAKTNE TOČKE Za pridobitev dodatnih informacij glede PRP 2014–2020 se lahko obrnete na spodnje kontaktne točke oziroma kontaktne točke, objavljene na spletni strani: http://www.program-podezelja.si/sl/in-foteka/info-tocke. Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano Dunajska 22, 1000 Ljubljana E-pošta: gp.mkgp@gov.si Telefon: 01 478 9000 Spletna stran: http://www.program-podezelja.si Informacije: splošne informacije o PRP in ukrepih Agencija RS za kmetijske trge in razvoj podeželja Dunajska 160, 1000 Ljubljana E-pošta: aktrp@gov.si Telefon: 01 580 7792 (klicni center) Spletna stran: www.arsktrp.gov.si Informacije: informacije o javnih razpisih in „portal Zbirna vloga ...“ Mreža za podeželje Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano Dunajska 22, 1000 Ljubljana E-pošta: mreza-podezelje.mkgp@gov.si Telefon: 01 478 9128 Spletna stran: http://www.program-podezelja.si Informacije: splošne informacije o PRP in o vključevanju v mrežo PRP 2014—2020 ■ Osnovne informacije o ukrepih ■ maj 2017 | 32 Avtor priročnika: Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, Sektor za podeželje Idejna zasnova: Tamara Karlo Avtorji fotografij: arhiv Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, Jurij Beguš, Silvester Kranjec, Tadeja Primožič, Tanja Gorjan, Marovt sistemi d.o.o., Primož Lavre, David Lotrič, Gregor Harb, Zoran Planko, Sladžan Bacio, Gregor Petrič, Heidi Bartolič, Simon Kovačič, Rok Breznik, Franci Medved, Gregor Petrič, Katja Mlakar, Rock1977 (wikipedija), Kmetijski inštitut Slovenije, Ministrstvo za prehrano, podeželje in gozdarstvo Bavarske, Evropska komisija, Ana Ogorelec, Slavko Krpič, Peter Skoberne, Tatjana Čelik Avtor fotografij - naslovnica: arhiv Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, Jurij Beguš, Franci Medved, Simona Kovačič, Gregor Petrič, Katja Mlakar, Gregor Harb, Rok Breznik, www.nasvojizemlji.si Jezikovni pregled: Tina Kralj, Generalni sekretariat Vlade Republike Slovenije Oblikovanje: VIKRA, Petra Vidonja, s. p. Izdalo in založilo: Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, Ljubljana, maj 2017 Za vsebino je odgovorno Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, ki je tudi organ upravljanja, določen za izvajanje Programa razvoja podeželja Republike Slovenije za obdobje 2014–2020. Publikacijo sofinancira Evropska unija, Evropski kmetijski sklad za razvoj podeželja, in Republika Slovenija. Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID=290932224 ISBN 978-961-6761-53-6 (pdf) 1. posodobitev v skladu z 2. spremembo PRP 2014-2020 junij 2017 Document Outline O PROGRAMU Geografsko območje izvajanja programa Kako se je določala vsebina PRP 2014–2020 Finančni okvir UKREPI PROGRAMA RAZVOJA PODEŽELJA 2014–2020 Prenos znanja in dejavnosti informiranja ukrep 1 Podukrep 1.1 Podukrep 1.2 Službe za svetovanje, službe za pomoč pri upravljanju kmetij in službe za zagotavljanje nadomeščanja na kmetijah ukrep 2 Podukrep 2.1 Sheme kakovosti za kmetijske proizvode in živila ukrep 3 Podukrep 3.1 - Podpora za novo sodelovanje v shemah kakovosti Podukrep 3.2 - Podpora za dejavnosti informiranja in promocije, ki jih izvajajo skupine proizvajalcev na notranjem trgu Naložbe v osnovna sredstva ukrep 4 Podukrep 4.1 - Podpora za naložbe v kmetijska gospodarstva Podukrep 4.2 - Podpora za naložbe v predelavo/trženje in/ali razvoj kmetijskih proizvodov Podukrep 4.3 - Podpora za naložbe v infrastrukturo, povezano z razvojem, posodabljanjem ali prilagoditvijo kmetijstva in gozdarstva Razvoj kmetij in podjetij ukrep 6 Podukrep 6.1- Pomoč za zagon dejavnosti za mlade kmete Podukrep 6.3 - Pomoč za zagon dejavnosti za razvoj majhnih kmetij Podukrep 6.4 - Podpora za naložbe v vzpostavitev in razvoj nekmetijskih dejavnosti Osnovne storitve in obnova vasi na podeželskih območjih ukrep 7 Naložbe v razvoj gozdnih območij in izboljšanje sposobnosti gozdov za preživetje ukrep 8 Podukrep 8.4 - Podpora za odpravo škode v gozdovih zaradi gozdnih požarov ter naravnih nesreč in katastrofičnih dogodkov Podukrep 8.6 - Podpora za naložbe v gozdarske tehnologije ter predelavo, mobilizacijo in trženje gozdnih proizvodov Ustanovitev skupin in organizacij proizvajalcev ukrep 9 Kmetijsko-okoljska-podnebna plačila ukrep 10 Podukrep 10.2 - Podpora za ohranjanje, trajnostno rabo in razvoj genskih virov v kmetijstvu Ekološko kmetovanje ukrep 11 Plačila območjem z naravnimi ali drugimi posebnimi omejitvami ukrep 13 Sodelovanje ukrep 16 Podukrep 16.2 - Podpora za pilotne projekte ter za razvoj novih proizvodov, praks, procesov in tehnologij Podukrep 16.4 - Podpora za horizontalno in vertikalno sodelovanje med udeleženci v dobavni verigi za vzpostavitev in razvoj kratkih dobavnih verig in lokalnih trgov ter za promocijske dejavnosti na lokalni ravni, ki so povezane z razvojem kratkih dobavnih Podukrep 16.5 - Podpora za skupno ukrepanje za blažitev podnebnih sprememb ali prilagajanje nanje ter za skupne pristope k okoljskim projektom in stalnim okoljskim praksam Podukrep 16.9 - Podpora za diverzifikacijo kmetijskih dejavnosti v dejavnosti v zvezi z zdravstvenim varstvom, socialnim vključevanjem, kmetijstvom, ki ga podpira skupnost, ter izobraževanjem o okolju in hrani Podpora za lokalni razvoj v okviru pobude LEADER (Lokalni razvoj, ki ga vodi skupnost) ukrep 16 OKVIRNA RAZDELITEV SREDSTEV PO UKREPIH MREŽA ZA PODEŽELJE Želite sodelovati? INFORMIRANJE IN OBVEŠČANJE JAVNOSTI O AKTIVNOSTIH, KI PREJEMAJO PODPORO IZ PRP 2014–2020 KONTAKTNE TOČKE