Raziskava o vlogi promocije zdravja v vzgojno-izobraževalnih institucijah v času epidemije koronavirusa doc. dddr. Joca Zurc, prof. raz. pouka, Oddelek za pedagogiko, Filozofska fakulteta Univerze v Mariboru in dr. Camilla Laaksonen, Turku University of Applied Sciences, Faculty of Health and Well-being, Turku, Finland Vzgojno-izobraževalne institucije – osnovne šole, srednje šole in univerze – igrajo ključno vlogo tudi pri promociji otrokovega zdravja, dobrega počutja ter preventive pred boleznimi. Med glo- balno pandemijo nove bolezni COVID-19 smo priča verjetno najmočnejšemu pomenu šolstva kot kadarkoli doslej, in to ne samo na področju izobraževanja, temveč tudi socialnega kapitala in z zdravjem povezanega blagostanja otrok in mladostnikov. V članku predstavljamo rezultate raziskave, ki smo jo izvedli s sistematičnim pregledom mednarodnih študij o učinkovitosti pro- gramov promocije zdravja v šolah. Na osnovi dobljenih ugotovitev se kaže potreba po razvoju standardov za načrtovanje, izvedbo in presojanje uspešnosti programov promocije zdravja v vzgojno-izobraževalnih zavodih, od predšolske vzgoje do visokega šolstva. Ključne besede: promocija zdravja, zdravstvena tucije so bile sposobne zelo hitre prilagoditve tudi vzgoja, zdrava šola, kontrolirani eksperiment, siste- pri prevzemu vloge osrednjega zagovornika zdravja matični pregled literature pri svojih učencih in njihovih družinah. Pri temah in aktivnostih promocije zdravja so se osredotočile na UVOD področje znanja, stališč in vedenja o splošni higieni, V globalni pandemiji so šole in univerze po vsej preventivi pred okužbami in zmanjšanju tveganj za Evropi v samem vrhu družbenih dejavnosti in insti- prenos nalezljivih bolezni. Predvidevamo lahko, da tucij, ki so se najhitreje odzvale in prilagodile spre- je bilo uspešno obvladovanje te izjemno zahtevne membam zaradi nenadnega in kritičnega položaja vloge med drugim tudi rezultat uveljavljene tradi- pojava nove bolezni COVID-19, ki je ogrožajoča za cije šolstva na področju skrbi za krepitev zdravja ter človekovo zdravje in življenje. Izobraževalne insti- telesni in duševni razvoj pri otrocih in mladostnikih. Promocija gibalne aktivnosti v japonskih šolah (Osnovna šola Kurashiki, razredna stopnja, Japonska, 2018) (osebni arhiv Joca Zurc) 67 Didakta ŠOLSKA TEORIJA COVID pandemija je opozorila celoten svet na ve- ter zdravih prehranskih navad, zmanjšanju pojavno- lik pomen in potrebo po raziskavah in na dokazih sti za zdravje škodljivih vedenjskih razvad, kot sta na temelječem znanju pri pripravi učinkovitih progra- primer kajenje in alkohol ter druge odvisnosti. Celo mov promocije zdravja. Nepredvidljive razmere so več ̶ obetajoči rezultati dosedanjih raziskav kažejo, nadalje razkrile, da se zahteve po promociji zdravja da lahko dobro izvedene šolske intervencije promo- v družbi lahko zelo hitro spreminjajo, zato so po- cije zdravja spodbujajo telesno in duševno zdravje trebe po varnih in učinkovitih intervencijah ključ- otrok in mladostnikov tudi v primerih, ko je vpliv in- ne ne samo za posameznike ali skupnosti, temveč tervencij relativno majhen in omejen zaradi različnih tudi za države, kontinente in globalni svet. nenadzorovanih dejavnikov. Več sistematičnih pre- glednih raziskav, objavljenih v ugledni bazi podatkov Kljub spoznanju, da imajo šole v številnih evrop- preglednih študij Cochrane Library, je poročalo o po- skih državah, zlasti na ravni obveznega osnov- zitivnih vplivih šolskih intervencij promocije zdravja nošolskega izobraževanja, uveljavljeno tradicijo na področju spodbujanja gibalne aktivnosti in zdra- vzgoje za zdravje in promocije zdravja, pa še vedno ve telesne kondicije, prehranskih navad, krepitve ostaja precejšnje pomanjkanje raziskovalnih do- duševnega zdravja, preventive pred zlorabo poživil kazov o uspešnosti teh programov, potencialnih in obvladovanja nezaželenih nosečnosti (Dobbins in nezaželenih učinkih in škodljivih vplivih intervencij drugi 2013; Racey in drugi 2016; Carney in drugi 2016; na zdravje otrok in mladostnikov v šolskem okolju. Thomas in drugi 2013; Oringanje in drugi 2016). UGOTOVITVE DOSEDANJIH RAZISKAV O UČIN- Čeprav večina študij obetavno poroča o številnih KOVITOSTI PROGRAMOV PROMOCIJE ZDRAVJA pozitivnih učinkih promocije zdravja na otrokovo in V ŠOLAH mladostnikovo zdravje in razvoj, pa so nekatere raz- Dosedanje študije (Lima-Serrano in Lima-Rodríguez iskave razkrile tudi pomanjkljive ali pa nasprotujoče 2014; WHO 2017; Singh in drugi 2017) poročajo, da šole si ugotovitve o dolgoročnem učinkovanju tovrstnih predstavljajo idealno okolje za uveljavljenje pristopov šolskih intervencij. Med drugim je možno v anali- varovanja in promocije zdravja v celotni populaciji, ki ziranih evalvacijskih študijah zaslediti tudi predvi- prispevajo k obvladovanju tveganj za pojav nalezlji- devanja o potencialno nenamernih, a škodljivih in vih kot tudi nenalezljivih kroničnih bolezni, poveča- nezaželenih stranskih učinkih intervencij na zdravje nju rednega gibalnega in športnega udejestvovanja šolarjev (na primer raziskava Kong in drugi 2016). Evalvacija uspešnosti izvedene gibalne intervencije na japonski osnovni šoli (Osnovna šola Kurashiki, razredna stopnja, Japonska, 2018) (osebni arhiv Joca Zurc) 68 Didakta Kakšne so skupne značilnosti učinkovitih pro- tervencije promocije zdravja v šolskem okolju. Za gramov promocije zdravja za otroke in mlado- bolj učinkovite so se izkazale intervencije, ki vklju- stnike?: Rezultati sistematičnega pregleda lite- čujejo (Zurc in Laaksonen 2020): rature z integracijo metod - vsaj dve področji z zdravjem povezanih vedenj Z namenom, da bi prispevali k novim spoznanjem (npr. gibanje in prehrana, higiena in tveganja za o učinkovitosti intervencij promocije zdravja v šo- nalezljive bolezni, duševno zdravje in odvisnosti); lah, smo izvedli sistematični pregled litrature z - dolgoročno spremembo šolske politike na po- integracijo kvantitativnih in kvalitativnih metod dročju zdravja in promocije zdravja; (angl. mixed methods research). Želeli smo ugo- - nova teoretična znanja, vpliv na stališča in usva- toviti, kateri so strukturni elementi ali vzorci, po ka- janje novih praktičnih spretnosti; terih se učinkovite intervencije promocije zdravja - aktivno sodelovanje s starši in lokalno skupno- ločijo in prepoznajo od manj učinkovitih ali celo stjo; neustreznih. V pregledu literature smo se osredo- - multidisciplinarni tim izvajalcev promocijskih točili na širšo mednarodno perspektivo, ker je za aktivnosti. dobre intervencije promocije zdravja značilno, da niso učinkovite zgolj na ravni določene skupnosti V naši raziskavi so se programi promocije zdravja, ali države, temveč so prenosljive in uporabne tudi ki so temeljili na vsaj dveh ali več komponentah globalno in medkulturno. V analizo smo vključili (npr. več vključenih ciljnih skupin, interdisciplinar- vse dostopne empirične raziskave v zadnjih pe- ni tim promotorjev zdravja, več obravnavanih po- tih letih, ki smo jih lahko pridobili z več iskalnimi dročij življenjskega sloga), izkazali za bolj učinkovi- interacijami v elektronskih bazah podatkov ob- te v primerjavi z enostavnejšimi programi, ki so se javljenih člankov PubMed in CINAHL. Pri iskanju osredotočali samo na en vidik promocije zdravja. relevantnih študij se nismo omejili na posamezno Nadalje je bilo ugotovljeno, da uspešna promocija državo izvora študije, nacionalnost ali spol udele- zdravja pozornost posveča pomenu socialnih sti- žencev intervencije, status financiranja ali temat- kov, ob teoretičnem znanju pa tudi razvoju prak- sko področje z zdravjem povezanega vedenskega tičnih spretnosti (npr. nove gibalne spretnosti ali sloga. Vključitvenim kriterijem je ustrezal vzorec športne zvrsti) ter načrtuje usposabljanja za iz- 51 izvirnih raziskav (od tega 61,8 % randomiziranih vajalce. Na kratko, učinkovit program promocije kliničnih študij), ki so evalvirale učinke programov zdravja zahteva predanost in aktivno vključenost promocije zdravja na razredni stopnji osnovne vseh sodelujočih udeležencev in izvajalcev, sodelo- šole, in sicer pri učenkah in učencih med šestim in vanje med njimi ter kontinuirano izvajanje. dvanajstim letom starosti. Primerljiva raziskovalna spoznanja poudarjajo, da Dobljene ugotovitve sistematičnega pregleda lite- učinkovita šolska intervencija na področju promo- rature so pokazale, da obstajajo nekatere skupne cije zdravja zahteva kontinuirano aktivno vključe- značilnosti, ki povezujejo učinkovite in uspešne in- vanje številnih različnih deležnikov v skupnosti, in 69 Didakta ŠOLSKA TEORIJA sicer tako zdravstvenih strokovnjakov kot tudi eks- hodnje zasnovati in sprejeti dogovor o standardi- pertov na področju pedagogike, socialne pedago- ziranih priporočilih za kakovostno načrtovanje, iz- gike, razrednega pouka, specialnih didaktik, pred- vedbo in vrednotenje uspešnosti programov pro- šolske vzgoje, andragogike ter drugih področij mocije zdravja v slovenskih vzgojno-izobraževalnih vzgoje in izobraževanja. Kot ključno se je namreč institucijah, od vzgojno-varstvenih zavodov pa vse pokazalo celovito razumevanje dejavnikov, ki lah- do univerz, ki bodo temeljila na najnovejših in ka- ko zmanjšajo učinkovitost intervencije in pa celo kovostnih ugotovitvah mednarodnih raziskav. sprožijo nezaželeno vedenje oz. škodljive učinke intervencije na posameznikovo zdravje. LITERATURA Carney, T., Myers, B. J., Louw, J. in Okwundu, C. I. (2016): Brief school- ZAKLJUČEK -based interventions and behavioural outcomes for substance- Dobljene ugotovitve naše in primerljivih raziskav -using adolescents. The Cochrane Database of Systematic Revi- ews, št. 1: Article CD008969. kažejo, da so šole in druga vzgojno-izobraževalna Dobbins, M., Husson, H., DeCorby, K. in LaRocca, R. (2013): School- okolja nenadomestljivi na področju zagotavljanja -based physical activity programs for promoting physical activity and fitness in children and adolescents aged 6 to 18. The Cochrane zdravja in dobrega počutja svojih učencev, pa tudi Database of Systematic Reviews, št. 2: Article CD007651. njihovih družin in širše lokalne skupnosti. Priho- Kong, K., Liu, J. in Tao, Y. (2016): Limitations of studies on school- -based nutrition education interventions for obesity in China: a sy- dnost je nepredvidljiva in se nenehno spreminja, stematic review and meta-analysis. Asia Pacific Journal of Clinical vendar potreba in pomen promocije zdravja in Nutrition, let. 25 (št. 3): str. 589–601. Lima-Serrano, M. in Lima-Rodríguez, J. S. (2014). Impact of school- preventive pred boleznimi pri najmlajših članih -based health promotion interventions aimed at different behavi- naše družbe ostaja enako pomemben ne glede oral domains: a systematic review. Gaceta Sanitaria, let. 28 (št. 5): str. 411–417. na časovne in krajevne dimenzije. Lahko bi trdili, Oringanje, C., Meremikwu, M. M., Eko, H., Esu, E., Meremikwu, A. in da zahteve po novem znanju in dokazih narašča- Ehiri, J. E. (2016): Interventions for preventing unintended pregnan- cies among adolescents. The Cochrane Database of Systematic jo skladno s spreminjanjem in razvojem komple- Reviews, št. 2: Article CD005215. ksnosti sveta, kar od obstoječih modelov zagovar- Racey, M., O’Brien, C., Douglas, S., Marquez, O., Hendrie, G. in Newton, G. (2016): Systematic review of school-based interventions to modify janja, omogočanja in promoviranja zdravja zahte- dietary behavior: Does intervention intensity impact effectiveness? va, da se kontinuirano spreminjajo in nadgrajujejo The Journal of School Health, let. 86 (št. 6): str. 452–463. Singh, A., Bassi, S., Nazar, G. P., Saluja, K., Park, M. H., Kinra, S. in Arora, v skladu s potrebami družbe in posameznikov. M. (2017): Impact of school policies on noncommunicable disease risk Kritično pomanjkanje znanja o učinkovitosti pro- factors – a systematic review. BMC Public Health, št. 17: Article 292. Thomas, R. E., McLellan, J. in Perera, R. (2013): School-based pro- gramov promocije zdravja v šolah ob hkratnem grammes for preventing smoking. The Cochrane Database of Sys- povečevanju zahtev krepitve zdravja potrebuje tematic Reviews, št. 4, Article CD001293. World Health Organization (WHO). (2017): Health Promoting nadaljnje raziskovanje in vpogled v kakovostne Schools. Copenhagen, Denmark: WHO, Regional Office for Europe. raziskovalne dokaze iz neposredne šolske prakse. Zurc, J. in Laaksonen, C. (2020): Structures of Effective Health Pro- motion Interventions in Primary Schools – A Mixed Methods Litera- Naša študija je tudi pokazala, da je potrebno v pri- ture Review. Educational Research Review, v tisku. 70 Didakta