66 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE Janja Bec Osnovna šola Prule, Ljubljana »PRIMOŽ TRUBAR – PRVI MOŽ MED SLOVENSKIMI PROTESTANTI« PRI POUKU ZGODOVINE PO NAČELIH FORMATIVNEGA SPREMLJANJA ZNANJA Janja Bec Primary School Prule, Ljubljana PRIMOŽ TRUBAR – THE KEY FIGURE AMONG THE SLOVENIAN PROTESTANT REFORMERS IN HISTORY CLASS BASED ON FORMATIVE ASSESSMENT PRINCIPLES IZVLEČEK V prispevku je prikazana obravnava učnega sklopa Pri- mož Trubar – prvi mož med slovenskimi protestanti po na- čelih formativnega spremljanja znanja. Osmošolci so pred obravnavo v sklopu šolske ekskurzije obiskali Trubarjevo domačijo. Pri rednem pouku so z »vstopnim listkom« ugo- tavljali že usvojeno znanje in spregovorili o osebnih ciljih v zvezi z obravnavano tematiko. Sledila sta pogovor o na- menih učenja in razvrstitev učnih ciljev glede na Bloomo- vo taksonomijo. Po ogledu animiranega filma o Primožu Trubarju je sledila analiza izbranih odlomkov iz Katekizma in Abecednika. Učni sklop smo zaključili s preverjanjem znanja. Učenci so usvojeno znanje izkazali v obliki pisne naloge, v kateri so razmišljali o Trubarjevih osebnostnih lastnostih in pomenu njegovih del in prizadevanj za Slo- vence – za slovenski jezik in kulturo. Za domačo nalogo so izdelali strip, ki prikazuje izbrani dogodek iz Trubarjeve- ga življenja. Na koncu so svoje izdelke po danih kriterijih ovrednotili in zapisali refleksijo. Ključne besede: Primož Trubar, protestantizem, zgodovi- na, strip, formativno spremljanje znanja ABSTRACT The article presents the learning unit called Primož T rubar – the Key Figure among the Slovenian Protestant Reformers, based on formative assessment principles. Before learning in class, eighth-graders went on a school field trip to visit Trubar Homestead. In class, they assessed their existing knowledge using an entry ticket and talked about their personal goals in connection with this topic. This was fol - lowed by a conversation about the learning objectives and their classification according to Bloom’s Taxonomy. After watching an animated film about Primož Trubar, we analysed selected excerpts from his works Catechismus and Abecedarium. The learning unit was concluded with knowl- edge assessment. Students were required to write about their thoughts regarding Trubar’s personal characteristics, and the importance of his works and efforts for the Sloveni- an language and culture. Their homework assignment was a comic with a selected event from Trubar’s life. Finally, they assessed and reflected on their work according to the given criteria. Keywords: Primož Trubar, Protestant movement, history, comic, formative knowledge assessment »Primož Trubar – prvi mož med slovenskimi protestanti« pri pouku zgodovine po načelih formativnega spremljanja znanja 67 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE Zgodovina v šoli 1, 2020 UVOD Na šoli ob koncu septembra za osmošolce že tradicionalno organiziramo ekskurzijo na Dolenjsko. Čeprav se destinacije, ki jih obiščemo, vsako leto razlikujejo (grad Bo- genšperk, Jurčičeva domačija, Županova jama, izvir reke Krke …) učitelji pri izboru praviloma ne izpustimo obiska Trubarjeve domačije. Ogled slikovite domačije z mli- nom in žago ob reki Rašici zaokrožimo v Trubarjevi spominski sobi, kjer učenci izvedo veliko o Trubarjevem življenju in delu. Ker ekskurzija poteka v času, ko z osmošolci pri zgodovini šele odkrivamo t. i. novi svet in se ukvarjamo s pojavom humanističnih misli, temeljita obravnava protestantizma v okviru pouka sledi približno mesec dni po izvedbi ekskurzije. A izkušnje s terena praviloma pustijo v učencih močan vtis. V iskanju možnosti, kako priklicati vtise in poglobiti pridobljeno znanje z ekskurzije, smo sledili želji, da bi bili učenci med učenjem v šoli čim bolj aktivni in samostojni ter da bi bilo njihovo znanje kar se da dolgotrajno in uporabno. Odločili smo se za obravnavo po načelih formativnega spremljanja znanja. V obravnavo učnega sklopa z naslovom »Primož Trubar – prvi mož med slovenskimi protestanti« smo vključili naslednje korake formativnega spremljanja znanja: • Ugotavljanje predznanja: • vstopni listek o Primožu Trubarju, določanje osebnih ciljev – namenov učenja. • Razlaga namenov učenja – pogovor z učenci in razvrstitev namenov učenja glede na Bloomovo taksonomijo. • Samovrednotenje: • samovrednotenje stripa in nalog na delovnem listu po danih kriterijih, • obrazec za refleksijo. • Sporočanje povratne informacije: • obrazec za vrednotenje učenčevega izdelka po danih kriterijih (izpolni učitelj). Po predstavljenih korakih so postopoma nastajali naslednji izdelki učencev: 1. izpolnjen vstopni listek (preverjanje predznanja, določanje osebnih ciljev/namenov učenja), 2. izpolnjen delovni list z nalogo, ki se navezuje na ogled animiranega filma o Primožu Trubarju, 3. izpolnjen delovni list z nalogami, ki se navezujejo na analizo izbranega odlomka iz Abecednika, 4. rešena naloga o Primožu Trubarju s priloženim stripom, 5. izpolnjen obrazec za samovrednotenje izdelka po danih kriterijih, 6. izpolnjen obrazec za refleksijo. Primož Trubar (med 1507 in 1509–1586). (Vir: Zbirka upodobitev znanih Slovencev, Narodna in univerzitetna knjižnica.) 68 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE »Primož Trubar – prvi mož med slovenskimi protestanti« pri pouku zgodovine po načelih formativnega spremljanja znanja NAČRTOVANJE UČNEGA SKLOPA IN NAVEZAVA NA UČNI NAČRT Obvezna širša tema Spremenjena politična in verska podoba Evrope (Učni načrt, 2011, str. 17) Učni slop Primož Trubar – prvi mož med slovenskimi protestanti (2,5 šolske ure) Tip učne ure Ura obravnave učne snovi (1,5 šolske ure) Ura preverjanja po načelih formativnega spremljanja znanja (1 šolska ura) Cilji iz učnega načrta Učenci: • navedejo imena in dela slovenskih protestantov, • opišejo pomen delovanja slovenskih protestantov za razvoj slovenske kulture (Učni načrt, 2011, str. 17). Vsebinski učni cilji Učenci/učenke: • navedejo pomembne dogodke in dejstva iz Trubarjevega življenja, • poznajo vsebino ter nekatere jezikovne in oblikovne značilnosti prvih dveh Trubarjevih del (Katekizma in Abecednika). Procesni učni cilji Učenci/učenke: • razvijejo in izkažejo spretnosti izbiranja ključnih informacij iz različnih virov (animirani film o Trubarju, odlomki iz Katekizma in Abecednika), • s pomočjo vsebin, predstavljenih v animiranem filmu, in z analizo odlomkov iz Katekizma in Abecednika sklepajo o Trubarjevih osebnostnih lastnostih ter o njegovem odnosu do slovenskega jezika, • pri samostojnem delu s pisnim virom znajo oblikovati svoje zaključke in interpretacije, ki so podprti z verodostojnimi informacijami, podatki in dokazi, • razvijejo in izkažejo sposobnost različnih oblik komunikacije (ustno, pisno, izdelava stripa). Odnosni učni cilji Učenci/učenke: • ocenijo pomen Trubarjevih del in prizadevanj za Slovence in razvoj slovenske kulture, • razvijejo zavest o narodni identiteti s poznavanjem oseb in dogodkov, ki so pomembni za utemeljitev slovenščine kot knjižnega jezika, • ob sodelovalnem učenju razvijajo socialne in komunikacijske spretnosti. Bralne učne strategije Splošno študijsko branje. Didaktične strategije/ pristopi Delo z animiranim filmom, delo s slikovnim gradivom, delo s pisnim zgodovinskim besedilom. Sodelovalno delo v paru, individualno delo, frontalno delo. POTEK UČNIH UR Učni slop Primož Trubar – prvi mož med slovenskimi protestanti smo izvedli v dveh delih – prvi del je bil namenjen obravnavi, drugi pa preverjanju znanja. Prvi del – OBRAVNAVA UČNE SNOVI (1,5 šolske ure) 1 Kot uvodno motivacijo smo uporabili sliki, ki prikazujeta Trubarjeve pečate in domačijo (Tabelska slika 1). Učenci so slike prepoznali in ugotovili temo učne ure. 1 Za obravnavo učne snovi po predstavljenih nalogah smo potre- bovali 1,5 učne ure. Drugo polovico druge učne ure lahko učitelj izkoristi za obravnavo preostalih slovenskih protestantskih piscev (Bohorič, Dalmatin idr.). 69 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE Zgodovina v šoli 1, 2020 Tabelska slika 1 (Uvodna motivacija): Nato so učenci izpolnili vstopni listek. Nanj so zapisali, kaj že vedo o Primožu Trubarju in kaj bi o njem še želeli izvedeti. Sledil je pregled vstopnih listkov. VSTOPNI LISTEK: Trubarjevi pečati od 1533 dalje Trubarjeva domačija. (Vir: Pridobljeno s https://www.geago.si/sl/ pois/11947/trubarjeva-domacija.) Po pregledu vstopnih listkov je sledila določitev namenov učenja (Tabelska slika 2). Da bi si učenci laže predstavljali, kakšno raven znanja bodo pri tem usvojili, smo uporabili Bloomovo taksonomijo. Tabelska slika 2 (Razlaga namenov učenja – pogovor z učenci in razvrstitev namenov učenja glede na Bloomovo taksonomijo): Učim se: • iskanja in izbiranja ključnih informacij o življenju in delu Primoža Trubarja iz različ- nih virov (animirani film, odlomki iz Katekizma in Abecednika), • sklepati o Trubarjevih osebnostnih lastnostih ter o njegovem odnosu do slovenskega jezika, • oceniti pomen Trubarjevih del in prizadevanj za Slovence, • izdelati strip o izbranem dogodku iz Trubarjevega življenja. O Primožu Trubarju vem: • ..................................................................................................................................................................................... • ..................................................................................................................................................................................... • ..................................................................................................................................................................................... • ..................................................................................................................................................................................... Vprašanje, na katerega želim odgovor: ............................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................... 70 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE »Primož Trubar – prvi mož med slovenskimi protestanti« pri pouku zgodovine po načelih formativnega spremljanja znanja Razvrstitev namenov učenja po Bloomovi taksonomiji. (Vir: Gradivo delavnice Pisno vrednotenje znanja zgodovine. Priredila dr. Inge Breznik s sodelavci. Zavod RS za šolstvo.) DELOVNI LIST ZA SAMOSTOJNO DELO MED OGLEDOM ANIMIRANEGA FILMA O PRIMOŽU TRUBARJU: (Film je pridobljen s https:/ /www.youtube.com/watch?v=OsQHzCT2iKQ.) ZGODBA PRIMOŽA TRUBARJA (1508–1586) Zap. št. Preberi trditev. Če trditev ne drži, jo popravi tako, da bo v celoti pravilna. Ustrezno obkroži. 1. Primož Trubar se je rodil leta 1708 na Raščici pri Velikih Laščah. DRŽI NE DRŽI 2. Trubarji so bili podložniki Celjskih grofov. DRŽI NE DRŽI 3. Trubarjev oče je bil mlinar in tesar. Opravljal je tudi službo cerkvenega ključarja in pobiralca davkov na mitnici, ki je stala na robu vasi. DRŽI NE DRŽI 4. Pri dvanajstih letih je šel Trubar na Reko, kjer naj bi se izšolal za pravnika. DRŽI NE DRŽI 5. Na Reki se je šolal le eno leto, nato je šel v Salzburg in Trst. DRŽI NE DRŽI 6. Z reformacijo se je seznanil v Trstu pri škofu Petru Ungnadu. DRŽI NE DRŽI 7. Leta 1529 je moral opustiti študij na Dunaju, saj so proti mestu vdirali Goti. DRŽI NE DRŽI 8. Prvo duhovniško službo je Trubar dobil v Laškem. DRŽI NE DRŽI 9. V Trubarjevem času je v Ljubljani živelo 100.000 ljudi. DRŽI NE DRŽI 10. Tržaški škof Bonomo in ljubljanski škof Kacijanar sta ga v Ljubljani postavila za stolnega kanonika. DRŽI NE DRŽI 11. Ko je v Ljubljani škof postal Urban Textor, je moral Trubar zapustiti habsburške dežele. Zbežal je na Madžarsko. DRŽI NE DRŽI 12. Pri štiridesetih letih se je Trubar prvič poročil, ustvaril družino in izdal prvi slovenski knjigi. DRŽI NE DRŽI 13. Katekizem in Abecednik je sprva dal natisniti v gotici. Pet let kasneje ju je izdal še v latinici. DRŽI NE DRŽI 14. Na povabilo se je Trubar iz Nemčije še enkrat vrnil v Ljubljano, kjer postal glavni pridigar v protestantski cerkvi. DRŽI NE DRŽI 15. Eno najpomembnejših Trubarjevih del je Cerkovna ordninga. V njej je opisal cerkveni red in zahteval šolanje vseh otrok. DRŽI NE DRŽI 16. Kmalu po izdaji Cerkovne ordninge je bil dokončno izgnan iz habsburških dežel, delo pa je bilo prepovedano. DRŽI NE DRŽI 17. Trubar je nazadnje služboval in ustvarjal v nemškem Derendingenu, v bližini univerzitetnega mesta Tübingen. DRŽI NE DRŽI Sledil je ogled 15-minutne animirane zgodbe o Trubarju. Pred ogledom filma so si učenci na delovnem listu prebrali trditve o Primožu Trubarju in s pomočjo predznanja sklepali o njihovi pravilnosti. Med ogledom animiranega filma so pri trditvah označili »drži« oz. »ne drži«. Nepravilne trditve so popravili, delovni list pa prilepili v zvezek. 71 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE Zgodovina v šoli 1, 2020 Nato so si učenci ogledali repliko Katekizma, ki ga hrani šolska knjižnica. Iz odlomka, ki so ga v obliki izročka prilepili v zvezek, so razbrali, komu je bilo delo posvečeno in kakšna je bila njegova vsebina oz. namen. Posebno pozornost smo namenili tudi pisavi (gotica, iniciale) in notnim zapisom nabožnih pesmi za učenje krščanskega nauka. IZROČEK ZA UČENCE: KATEKIZEM (1550) VSeM Slo-vencom / Gnado / Mir / Milost inu pravu Spoznane božje / skuzi Jesusa Kristusa prosim. Sledila sta samostojno branje odlomka iz Abecednika in reševanje nalog, ki se navezujejo na izbrani odlomek v dvojicah. (Vir: Trubar, Primož. Catechismus in der windischen Sprach. Narodna univerzitetna knjižnica. Pridobljeno s https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-YWVRXRGL) 72 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE »Primož Trubar – prvi mož med slovenskimi protestanti« pri pouku zgodovine po načelih formativnega spremljanja znanja DELOVNI LIST ZA SAMOSTOJNO DELO Z VIROM: (Vir: Abecednik, Pridobljeno s https://www.dlib.si/details/ URN:NBN:SI:DOC-YWVRXRGL.) Abecedarium und der klein Katekismus in der windischen Sprach. Ane bukvice / iz tih se ti Mladi inu preprosti Slovenci mogo lahku vkratkim času brati naučiti / Vtih so tudi ti vegši štuki te kerščanske Vere inu ane Molitue / te so prepisane od aniga Perjatila vseh Slovencou. 1. Primož Trubar je objavil 22 knjig v slovenščini in 2 v nemščini. Zapiši naslov dela na sliki. 2. Preberi poudarjeni zapis na desni in podčrtaj besede, ki jih ne razumeš. 3. Izbrani zapis smo pretvorili v sodobno slovenščino. Dopolni ga s pomočjo izvirnika. Knjižica, iz katere se lahko mladi in v kratkem času naučijo . V njej so tudi večji deli vere in molitve – te je prepisal en vseh . (Besedilo je pridobljeno in prirejeno s https:/ /eucbeniki.sio.si/slo9/2382/index1.html.) 4. Dopolnjeno besedilo v nalogi 3 naj ti pomaga pri razlagi podčrtanih besed v nalogi 2. Podčrtanim starinskim izrazom poišči in dopiši sopomenke v sodobni slovenščini. 5. S svojimi besedami razloži, zakaj se je Primož Trubar kot začetnik slovenske književnosti odločil za izdajo Abecednika . 6. Tako kot v Katekizmu se tudi v Abecedniku Trubar ni podpisal s svojim imenom. Svoje avtorstvo je označil s psevdonimom. Iz besedila razberi, kako se je kot avtor poimenoval. 7. Razmisli in razloži, zakaj je Trubar namesto svojega imena uporabil psevdonim. 73 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE Zgodovina v šoli 1, 2020 Po pregledu odgovorov k nalogam o Abecedniku so učenci s pomočjo pridobljenega znanja sklepali o Trubarjevih osebnostnih lastnostih in iskali dokaze zanje. Razmišljali so o pomenu Trubarjevih del in prizadevanj za Slovence, slovenski jezik in kulturo. Na koncu so prejeli navodilo za domače delo (kriterij za izdelavo stripa in iztočnice za pripravo na preverjanje znanja). NAVODILO ZA DOMAČE DELO: Izberi dogodek iz Trubarjevega življenja in ga predstavi v obliki stripa. Stripu daj naslov in ga nariši na dodatni list (velikosti A4). Pri tem upoštevaj naslednje kriterije: Kriteriji uspešnosti za izdelavo stripa: DA DELOMA NE Slike in besedilo stripa kažejo na poznavanje dejstev, ki veljajo za čas, v katerem je živel Primož Trubar. Strip kaže na dobro poznavanje izbranih dogodkov iz Trubarjevega življenja. Slike in besedilo se v stripu smiselno dopolnjujejo. Vsebina stripa se ujema z naslovom. V delu sta vidni izvirnost in samostojnost. Strip prinesi k naslednji šolski uri, ki bo namenjena preverjanju usvojenega znanja o Primožu Trubarju. Uredi zapise v zvezku. Pri pripravi na preverjanje znanja ti bodo v pomoč naslednje iztočnice: • Naštej osnovne osebne podatke Primoža Trubarja (kdaj je bil rojen in kje, poklic, kje se je šolal in služboval itd.) ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................... • Sklepaj o Trubarjevih osebnostnih lastnostih. V podporo svojim trditvam poišči dokaze. ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................... • Oceni pomen Trubarjevih del in prizadevanj za Slovence – za slovenski jezik in kulturo. ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 74 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE »Primož Trubar – prvi mož med slovenskimi protestanti« pri pouku zgodovine po načelih formativnega spremljanja znanja KONČNI IZDELEK – NALOGE ZA PREVERJANJE ZNANJA: NALOGA O PRIMOŽU TRUBARJU Ime in priimek: .................................................................................................................................................. Razred: .......................................................................... 1. Dopolni. Ime: .................................................................................................................................................. Priimek: .................................................................................................................................................. Kraj in leto rojstva: .................................................................................................................................................. Kraji šolanja: ........................................................................................................................................................................ Poklic: ................................................................................................................................................................................................ Kraji službovanja: ....................................................................................................................................................... Kraj in leto smrti: ........................................................................................................................................................ Pomembna dela: .......................................................................................................................................................... 2. Sklepaj o Trubarjevih osebnostnih lastnostih. V podporo svojim trditvam poišči dokaze iz poznanih dejstev o njegovem zasebnem življenju in literarnem ustvarjanju. ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 3. V obliki kratkega sestavka oceni pomen Trubarjevih del in prizadevanj za Slovence – za slovenski jezik in kulturo. ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 4. Nalogi priloži strip, ki prikazuje izbrani dogodek iz Trubarjevega življenja. Primož Trubar (Vir: Pridobljeno s http://ezb.ijs.si/ fedora/get/ezmono:ptz/VIEW/.) Drugi del – PREVERJANJE ZNANJA (1 šolska ura) Učenci so k pouku prinesli strip o Primožu Trubarju, ki so ga izdelali doma. Nato so samostojno izdelali nalogo o Primožu Trubarju. Pri tem so si lahko pomagali z zapisi preteklih ur in učbenikom. Naloga je bila sestavljena iz vprašanj o Trubarju, samoocen- jevalnega obrazca in obrazca za refleksijo. Ob koncu ure so naloge oddali v pregled učiteljici, ki je naloge ovrednotila po danih kriterijih. 75 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE Zgodovina v šoli 1, 2020 KRITERIJI ZA NALOGO O PRIMOŽU TRUBARJU: Sam ovrednotim svoje znanje in delo: Kriteriji uspešnosti: DA DELOMA NE Pojasnilo K nalogi 1: Iz virov izberem zahtevane informacije in pomembne podrobnosti iz Trubarjevega življenja. K nalogi 2: Navedem različne osebnostne lastnosti, ki bi jih lahko pripisal Trubarju. Pri tem svoje navedbe podkrepim z dejstvi iz zasebnega življenja Primoža Trubarja in njegovega literarnega ustvarjanja. K nalogi 3: Navedem vsaj dve Trubarjevi deli ter razložim, s kakšnim namenom ju je Trubar izdal. Pri tem ocenim pomen Trubarjevih prizadevanj za Slovence (za slovenski jezik in kulturo). K nalogi 4: Slike in besedilo stripa kažejo na poznavanje dejstev, ki veljajo za čas, v katerem je živel Primož Trubar. Strip kaže na dobro poznavanje izbranih dogodkov iz Trubarjevega življenja. Slike in besedilo se v stripu smiselno dopolnjujejo. Vsebina stripa se ujema z naslovom. V delu sta vidni izvirnost in samostojnost. OBRAZEC ZA REFLEKSIJO: Refleksija – moj razmislek po opravljeni nalogi Primoža Trubarja moramo Slovenci poznati, ker … ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Najtežji del naloge je bil/-a …, ker … ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Po opravljeni nalogi se počutim … ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 76 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE »Primož Trubar – prvi mož med slovenskimi protestanti« pri pouku zgodovine po načelih formativnega spremljanja znanja KRITERIJI ZA NALOGO O PRIMOŽU TRUBARJU: Učiteljica ovrednoti moje znanje in delo: Kriteriji uspešnosti: DA DELOMA NE Pojasnilo K nalogi 1: Iz virov izbere zahtevane informacije in pomembne podrobnosti iz Trubarjevega življenja. K nalogi 2: Navede različne osebnostne lastnosti, ki bi jih lahko pripisal Trubarju. Pri tem svoje navedbe podkrepi z dejstvi iz zasebnega življenja Primoža Trubarja in njegovega literarnega ustvarjanja. K nalogi 3: Navede vsaj dve Trubarjevi deli ter razloži, s kakšnim namenom ju je Trubar izdal. Pri tem oceni pomen Trubarjevih prizadevanj za Slovence (za slovenski jezik in kulturo). K nalogi 4: Slike in besedilo stripa kažejo na poznavanje dejstev, ki veljajo za čas, v katerem je živel Primož Trubar. Strip kaže na dobro poznavanje izbranih dogodkov iz Trubarjevega življenja. Slike in besedilo se v stripu smiselno dopolnjujejo. Vsebina stripa se ujema z naslovom. V delu sta vidni izvirnost in samostojnost. PRIMERA IZDELKOV UČENCEV: Izdelek učenke Ele Zaletel, 8. b 77 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE Zgodovina v šoli 1, 2020 Izdelek učenca Jake Stareta, 8. a VIRI IN LITERATURA Brodnik, V. idr. (2018). Formativno spremljanje pri zgodovini. Priročnik za učitelje. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Črešnik, V. idr. Slovenščina 9. I-učbenik za slovenščino v 9. razredu osnovne šole. Pridobljeno s https:/ /eucbeniki.sio.si/slo9/2382/index1.html. Golec, B. (2014). Primož Trubar. Prispevki k življenjepisu. Elektronska izdaja. Pridobljeno s http:/ / ezb.ijs.si/fedora/get/ezmono:ptz/VIEW/ . Program osnovna šola, Zgodovina, Učni načrt. (2011). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo. Trubar, P. (ponatis 1970). Catechismus in der windischen Sprach: samt einer kürtzen Ausslegung in gesang weiss: item die Litanai und ein predig vom rechten Glauben, gestelt, durch Philopatridum Illiricum: anu kratku Poduuzhene skaterim vsaki zhlouik more v nebu pryti/ [spremna beseda Mirko Rupel (priredil Branko Berčič)]. Ljubljana: Mladinska knjiga. Zgodba o Trubarju. Pridobljeno s https:/ /www.youtube.com/watch?v=OsQHzCT2iKQ. SKLEP »Primožu Trubarju – prvemu možu med slovenskimi protes- tanti« smo v okviru učne teme Slovenski protestanti in razvoj slovenske kulture v preteklih šolskih letih posve- tili eno šolsko uro. Takšna obravnava je temeljila na raz- lagi in pogovoru z učenci ter na demonstraciji pomembnih Trubarjevih del. Tokrat smo se odločili, da temo izpelje- mo po načelih formativnega spremljanja znanja. Za izved- bo po predstavljenem načrtu smo potrebovali uro in pol za obravnavo učne snovi ter eno uro za preverjanje znanja po danih kriterijih in evalvacijo. Izkazalo se je, da je bil čas smiselno izkoriščen. Učenci so s pomočjo znanja, ki so ga pridobili na ekskurziji, za- vzeto delali. Največ vzpodbude so potrebovali pri reševanju nalog, ki so se navezovale na odlomek iz Abecednika. Ko smo odlomek prebrali na glas in se o njem pogovorili, je reševanje nalog v dvojicah steklo brez večjih zapletov. V refleksiji so kot najtežji del pogosto izpostavili iskanje osebnostnih lastnosti Trubarja, ki so jih morali dokazovati z dejstvi iz njegovega zasebnega življenja ali literarnega ustvarjanja. Večina učencev je bila ponosna na svoj strip. Zapisali so, da so v strip vložili veliko časa in truda, da so si doma večkrat ponovno ogledali animirani film in se šele nato odločili za vsebino stripa in da so se pri tem veliko naučili. Z upoštevanjem načel formativnega spremljanja znanja smo v izvedbo predstavljenega učnega sklopa vnesli aktivnosti, ki so učence na različne načine nagovarjale k samostoj- nemu razmišljanju o obravnavani tematiki in lastnem učenju. Učenci so na koncu izkaza- li dobro poznavanje obravnavane tematike, še posebej so se potrudili pri izdelavi stripa.