ŠOLA NA DALJAVO Pouk na daljavo: nuja, izziv ali naša prihodnost? dr. Vesna Trančar, profesorica strokovno teoretičnih predmetov, ŠC Ptuj Ko je COVID-19 zaprl vrtce, šole in fakultete in zahteval učenje na daljavo, so stvari izgledale zapletene. Nenadoma so se bili učenci in učitelji primorani prilagoditi novim zmožnostim posredovanja in usvajanja novega znanja. Mnogi so se z učenjem na daljavo srečali prvič. Kljub začetnemu nelagodju koristi učenja na daljavo vsekakor obstajajo. V prispevku prikazujem najpogostejše oblike učenja na daljavo; ključna načela, na katera moramo biti pozorni, ko se lotevamo izobraževanja na daljavo; primerjam pouk na daljavo s klasičnim, tradicionalnim modelom učenja in izpostavljam prednosti, ki jih e-učenje ponuja. Uvod ta nenadna sprememba prinaša. Ena izmed posle- Pandemija COVID-19 je ostro zaznamovala način ži- dic takega ravnanja se danes kaže v veliki zaskrblje- vljenja in tudi način izobraževanja povsod po svetu. nosti učencev1, da bodo dolgotrajno prikrajšani za Ker so številne vlade zaradi eksponentnega širjenja znanja, ki bi jih sicer pridobili v razmerah klasičnega COVID-19 izobraževalnim institucijam naročile, naj pouka. Gre za tiste učence, ki prehajajo iz osnovne v prenehajo s klasičnim poučevanjem, so morale le- srednjo šolo ali iz srednje šole na fakulteto, oziroma -te skoraj čez noč preiti na virtualno poučevanje. za tiste, ki že vstopajo na trg dela. Takšen hitri in nujni poseg v izobraževalni sistem postavlja nove pragmatične smernice učiteljem, Učenje na daljavo ravnateljem in državnim uradnikom, ki morajo ob- S pojmom učenje na daljavo razumemo kakr- vladovati spremembe v izobraževalnem sistemu, šnokoli obliko izobraževanja na daljavo, pri kateri hkrati pa se tudi rojevajo neizbežne posledice, ki jih učenec fizično ni prisoten pri pouku (Vir 2, Vir 3). Pouk na daljavo 4 1 Pojem učenci v tem prispevku zaobjema tudi dijake in študente. Didakta Pouk v razredu Učenje na daljavo je lahko tudi delna oblika kom- • Asinhrono učenje je manj povezana oblika biniranega učenja, s pomočjo katerega uresniču- učenja na daljavo. Učenci namesto spletnega jemo učni načrt (Grant 2015). Tuji viri (Vir 2, Vir 3) pouka v živo dobijo spletne učne naloge z dolo- navajajo, da ima učenje na daljavo v primerjavi s čenim rokom za oddajo. Učenci se samostojno tradicionalnimi učnimi metodami številne pred- naučijo potrebno vsebino, če želijo, da bodo na- nosti. logo znali pravilno rešiti. Internet kot najpomembnejši oblikovalec pouka • Spletni tečaji z odprtim urnikom predstavljajo na daljavo zabriše mejo med tem, kar je blizu, in določeno vrsto asinhrone zaposlitve za učence. tem, kar je daleč. Zaradi tega pouk na daljavo po- Razlika je ta, da učitelj ne določi roka za oddajo dira sedanjo paradigmo izobraževanja (Vir 3). naloge. Učenci si sami organizirajo čas in samo- stojno določijo, kdaj in kako se bodo snov naučili. Medtem ko bodo učitelji še naprej sestavni del ži- vljenja vsakega učenca, bo sodobna tehnologija • Spletni tečaji z določenim urnikom se razli- premostila fizični prostor med učitelji in učenci. kujejo od prejšnje oblike po tem, da od učenca Učenje na daljavo je že kar nekaj let sestavni del zahtevajo, da ob točno določenem času obišče programov številnih izobraževalnih ustanov, ki določeno spletno mesto in se tečaja udeleži. izkoriščajo prednosti tovrstnega prenosa znanja. V času COVID-19 ta način učenja predstavlja re- • Računalniško podprto izobraževanje na dalja- šitev za vse izobraževalne institucije, od osnovnih vo je oblika poučevanja za določen čas in pote- in srednjih šol, pa vse do fakultet (Vir 3, Mupinga ka na računalnikih, pametnih telefonih, tablicah, 2010). V nadaljevanju si poglejmo najpogostejše običajno pa tudi v računalniškem laboratoriju. oblike učenja na daljavo: • Hibridno učenje je posebna vrsta kombinira- • Videokonference so pogosto orodje, kjer lah- nega učenja, pri katerem so učenci prisotni pri ko učenci in učitelji med seboj sodelujejo po- uri pouka na enem mestu, nekateri drugi učen- dobno kot v razredu. ci pa so fizično prisotni na drugem mestu. • Sinhrono učenje je oblika učenja na daljavo, V čem se učenje na daljavo razlikuje od tradici- pri kateri se vsi učenci učijo hkrati, pogosto onalnega učenja? celo na enem mestu, učitelj pa je na drugem Zagotovo je poučevanje v živo odlično. Stik iz oči mestu oziroma kraju. v oči med učiteljem in učencem predstavlja visoko 5 Didakta ŠOLA NA DALJAVO stopnjo obojestranskega sporazumevanja. Če- na daljavo. To je koristno ne le iz finančnih razlo- prav tega vedno ni mogoče izvesti, se zdi, da je gov, temveč tudi zaradi prihranka na času. Tako tovrstna »živa« povezava vseeno veliko lažja. Izo- učitelji kot učenci so lahko čas, ki bi ga izgubili z braževanje na daljavo se od tradicionalnega izo- vožnjo v šolo in domov, izkoristili za priprave in braževanja močno razlikuje. Toda, kaj točno to po- učenje (Vir 1). meni? Izobraževanje na daljavo omogoča večjo svobodo, tako za učence kot za učitelje, zahteva Učenje po individualnem urniku pa višjo stopnjo samodiscipline in konstruktivne- Ker je večina sistemov učenja na daljavo v tem ga načrtovanja (Vir 3). pogledu dokaj prilagodljivih, imajo učenci večjo svobodo pri oblikovanju lastnega urnika (Vir 1, Vir Časovni razpored 3, Aspillera 2010). Ker je večina sistemov učenja na daljavo dokaj prilagodljivih, je urnik video predavanj bolj pove- Manj stresno domače okolje zan z njegovo vsebino kot pa s samim sistemom. Čeprav učenci pogrešajo obšolske dejavnosti in Kljub temu je urnik pomemben dejavnik, ki ga je medsebojno druženje, so mnogi med njimi pod pri pouku na daljavo treba upoštevati (Vir 3). manjšim stresom. Učijo se lahko tam, kjer se po- čutijo udobno. Le z enim klikom se povežejo do Brez vožnje v šolo pouka, sošolcev in učiteljev. V času pouka na da- Med omenjeno pandemijo je večina ljudi ostala ljavo lahko učenci lažje izpolnjujejo potrebe po doma. Starši so delali od doma, učenci so se učili hobijih in drugih opravilih. 6 Didakta Upravljanje s časom ostanejo v stiku za medsebojno podporo, in orod- Učenje na daljavo učence pripravi do tega, da se na- ji, ki omogočajo dodatno izobraževanje o tehno- učijo upravljati s časom in pravilno organizirati šol- logijah učenja. ska opravila. Te veščini sta potrebni v vsakdanjem ži- vljenju, saj omogočata vzdrževanje ravnovesja med Različni učenci imajo različne potrebe poklicnim in zasebnim življenjem. Učenci, ki so sicer Zavedanje, da imajo različni učenci različne po- imeli natrpane urnike, imajo pri pouku na daljavo trebe, je izrednega pomena pri izvajanju pouka občutno več časa (Vir 3, Aspillera 2010). na daljavo. Pandemija COVID-19 je zmotila življe- nje vseh učencev, ne samo z vidika ravni in poteka Občutljiva področja pouka na daljavo izobraževanja, ampak tudi glede na nivo, ki so ga v izbranih izobraževalnih programih že dosegli. Iz- Spletne nevarnosti postaviti gre predvsem tiste, ki končujejo določe- Pouk na daljavo prinese tudi spletne nevarnosti. no fazo izobraževanja in prehajajo v drugo. S tem Učenci izvajajo dodatne spletne aktivnosti, ki se mislimo na tiste, ki prehajajo iz osnovne v srednjo jih pri tradicionalnem načinu pouka niso loteva- šolo ali iz srednjega izobraževalnega procesa v li. Omrežno okolje je namreč mesto, kjer se lahko terciarni. Prav slednji se soočajo s posebnimi izzi- pojavijo številna varnostna tveganja: zlonamerni vi, saj utečenega šolskega kurikula in ocenjevanja napadi, vdor hekerjev, prestrezanje informacij, ne morejo izpeljati na običajen način. onemogočanje storitev, spreminjanje podatkov in podobno. Omrežna varnost je ena izmed po- Poleg tega se pristopi k učenju na daljavo ne razli- membnih varnostnih vprašanj e-učenja (Kerti kujejo zgolj med primarnim, sekundarnim in terci- 2020). Zato je treba učence pri pouku na daljavo arnim izobraževanjem. Izpostavljeni so predvsem opozarjati na varno rabo interneta in ustrezno programi poklicnega in srednje strokovnega ter uporabo programske opreme. poklicno-tehniškega izobraževanja. Navsezadnje bodo maturanti prav teh izobraževalnih progra- Priprava učencev in učiteljev na pouk na daljavo mov imeli ključno vlogo pri oživljanju gospodar- V prvi vrsti mora šola zagotoviti, da učenci v času stva. Dijaki srednjih poklicnih in srednjih strokov- pouka v šoli prejmejo vso potrebno gradivo oz. li- nih šol namreč del svoje izobraževalne poti preži- teraturo. Učitelje je treba »opolnomočiti« s sple- vijo v podjetjih na t. i. praktičnem usposabljanju z tnimi orodji, ki omogočajo delitev dela med uči- delom, študenti višjih strokovnih šol pa se praktič- telji in oddelki, z mehanizmi, s katerimi učitelji no izobražujejo pri bodočih delodajalcih. Vsekakor 7 Didakta ŠOLA NA DALJAVO je praktično usposabljanje z delom ena izmed po- veliko neizkoriščenega potenciala. Med prednost- membnih sestavin omenjenih izobraževalnih pro- mi ne gre prezreti prilagodljivosti časa in prostora gramov, saj dajejo nepogrešljiva praktična znanja, za učenje, enostavnosti uporabe digitalnih sredstev, izkušnje in kompetence (Vir 3). samostojnosti pri določanju urnika, produktivne iz- koriščenosti časa, ki ga učenci izgubijo z vožnjo v in Pomiritev učencev in staršev iz šole, manj stresnega učnega okolja in podobno. Vodstvo šol se mora zavedati, da gre za »težke« čase, tako za učence kot tudi za učitelje in starše. Čeprav Vsekakor bo kriza COVID-19 pustila tudi na po- pristojne institucije na različne načine uvajajo spre- dročju izobraževanja trajno sled. Povsod smo jo membe na področju izobraževanja, bi morale v prvi doživljali kot »motečo« silo, ki ni vplivala samo na vrsti delovati pomirjujoče. zdravje in gospodarstvo, temveč je spremenila tudi način poučevanja, učenja in komuniciranja z Poleg omenjenega je treba poskrbeti tudi za tiste učenci. Navsezadnje se je spremenil način doje- učence, katerih starši ne nudijo zadostne material- manja pomena izobraževanja in sam odnos druž- ne podpore za učenje na daljavo ali pa je domače be do vzgojno-izobraževalnih institucij. okolje zaradi motečih razlogov za učenje nenaklo- njeno. Podobno velja za primere, kadar se sreču- Iluzorno bi bilo pričakovati, da nas v prihodnje ne jemo z učenci s posebnimi potrebami ali učenci z more več nič presenetiti. In tako, kot trdi Senetoč- nizko stopnjo motivacije (Vir 3, Daniel 2015). nik (2006), »prvi korak je učenje o socialnih silnicah našega življenja, ki določajo smeri vsakdanjih do- Učni načrti godkov, drugi je učenje o procesu učenja, nato pa Katere učne načrte naj bi učitelji uporabljali za uče- še o tem, kako nadgrajevati sposobnosti za učenje nje na daljavo med krizo COVID-19? Praksa v tujini pri sebi in drugih«, morata učenje in prilagajanje kaže, da se nekateri držijo predpisanega nacional- spremembam postati naš vsakdan. Zato lahko v nega učnega načrta, drugi pa dopuščajo učiteljem prihodnosti pričakujemo pospešeno preobrazbo široko diskrecijsko pravico pri izbiri učne vsebine tradicionalnega učenja v t. i. odprto učenje. De- (Daniel 2020). Za obogatitev učnega gradiva se lah- lovati bo potrebno v smeri optimizacije uporabe ko učitelji poslužujejo kakovostna gradiva, ki jih po- razpoložljivih spletnih aplikacij in sistema za upra- nujajo različna spletna mesta. vljanje učenja. Prehojena pot nam je dala zagon, da ustvarimo kulturo, ki podpira sprejemanje ino- Ključna načela pri učenju na daljavo vativnih praks, hkrati pa dviguje kakovost pouka. Pri poučevanju na daljavo se gradi novo znanje, pri- Z drugimi besedami, spremeniti je treba, kar je dobivajo se specifične kompetence, ki jih ni mogo- zastarelo, in ohraniti tisto, kar je bilo v času pouka če usvojiti s klasičnim poukom v razredu. Učenje na na daljavo izjemno. In prav to, kar je bilo izjemno, daljavo ima elemente družbene dejavnosti, kar po- mora postati praksa, smernica obvladovanja stre- meni, da tako učitelji kot naprednejši učenci pod- snih situacij in nenadnih sprememb. pirajo in motivirajo šibkejše učence. Ključnega po- mena so povratne informacije o usvojenem znanju. Viri in literatura Učenje na daljavo vključuje povratne informacije o Aspillera, M. (2010): What are the potential benefits of online lear- doseženih rezultatih. Podporo nudijo virtualne vaje, ning? Possible advantages of online learning. Dostopno na https:// www.worldwidelearn.com/education-articles/benefits-of-online- forumi, virtualne skupine, on-line podpore, on-line -learning.htm razprave in ocene (Taylor in drugi 2020). Daniel, J. (2020): Education and the COVID-19 pandemic. Prospec- ts.  Volume 39, Pages 91–96. Grant, J. (2015): Distance learning in medical education. The Art of Učitelj lahko v učne aktivnosti vključuje vse učence. Teaching Medical Students. 3rd Edition. New Delhi: Elsevier. Kerti, A. [et al.] (2020): E-Learning Security Risks and Countermea- Učence spodbuja, usmerja, podpira in jih ohranja sures. International Journal of Emerging Research and Solutions »aktivne« z najrazličnejšimi spletnimi orodji. Najlaž- in ICT. Dostopno na https://ersict.org/index.php Mupinga, D. M. (2010): Distance Education in High Schools: Bene- je učitelj to doseže tako, da zastavi jasne poti in cilje, fits, Challenges, and Suggestions. The Clearing House: A Journal ki jim učenci sledijo (Halbert et al. 2011). Učitelj pri of Educational Strategies, Issues and Ideas. Dostopno na https:// www.tandfonline.com/doi/abs/10.3200/TCHS.78.3.105-109 pouku na daljavo zagotavlja učinkovito pot učenja Senetočnik, S. (2006): Vpeljevanje sprememb v šole – izziv za spod- s tem, da učencem daje občutek za dosežek in na- bujevalce sprememb. V Vpeljevanje sprememb v šole − konceptu- alni vidiki. Zavod RS za šolstvo. Ljubljana. predek (Taylor in drugi 2020). Taylor, D. [et al.] (2020): Transformation to learning from a distan- ce. Mededpublish.org. Dostopno na https://www.mededpublish. org/manuscripts/2999 Zaključek Vir 1: Learn Safe (2020): What Are the Benefits of Distance Lear- Pandemija COVID-19 predstavlja velik izziv za vse ning? Dostopno na https://learnsafe.com/what-are-the-benefits- -of-distance-learning/ deležnike izobraževanja. Ker je večino držav v izre- Vir 2: Skills for employment (2020): TVET Institutions. Dostopno na dno kratkem času dohitelo eksponentno širjenje https://www.skillsforemployment.org/KSP/en/Sources/TVETinsti- tutions/index.htm COVID-19, so imele izobraževalne institucije zelo Vir 3: View Sonic (2020): What Is Distance Learning? And Why Is malo časa za pripravo na pouk na daljavo. Učenje It So Important? Dostopno na https://www.viewsonic.com/library/ education/what-is-distance-learning-and-why-is-it-so-important/ na daljavo ima kar nekaj prednosti, hkrati pa ima še Vir 4: Slike: Dostopno na https://pixabay.com/ 8 Didakta