STROKOVNA IZHODIŠČA Skupine so izhajale iz problema Divjih opraševalcev, spodbuja in razvija ter krepi veščine za kulturo vedenja diskutirale so o idejah/rešitvah, preučevanju in v cestnem prometu, zdrav način življenja, gibalne in načrtovanju, nato so presojale možne podane rešitve in socialne kompetence, odnos do okolja in ekologijo v zasnovale načrt, ga preoblikovale, sledilo je vrednotenje sodobnem življenju. Temelji na načelih upoštevanja predstavljenih idej in predstavitev. potreb in interesov posameznika, skupine in enakih možnosti. V povezavi s cilji učnega načrta lahko učitelj Dejavnosti, povezane s trajnostnim razvojem, so na zgoraj zapisan način obravnava tudi izzive trajnostne povezane s štirimi področji delovanja VIZ, kar prikazuje mobilnosti, kot so prevozi v šoli, pomen goriva, vplivi spodnja shema: mobilnosti na okolje ipd. Viri in literatura Bevk, D. (2021a). Posnetek: Pomagajmo opraševalcem!. Nacionalni inštitut za biologijo. https://www.youtube.com/ watch?app=desktop&v=U573sbScecM&t=78s Bevk, D. (2021). Brošura: Pomen opraševalcev za kmetijstvo. Nacionalni inštitut za biologijo. https://skp.si/download/brosura_pomen- oprasevalcev-pdf Kregar, S. (2017). Celostni pristop k vključevanju vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj. Vzgoja in izobraževanje, 48(4), str. 27−33. http://www. dlib.si Moravec, B. idr. (2022). Reševanje avtentičnih problemov na STEAM področju. Zavod RS za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/Resevanje_ avtenticnih_problemov_STEM.pdf Moravec, B., Novak, N. (2022). Avtentične učne situacije v podporo vključevanja gradnikov naravoslovne pismenosti v pouk. Gradivo izvedene delavnice v okviru projekta NA-MA poti. Torkar, G. (2022). Človek v okolju kot sprejemnik in oddajnik. Predavanje na konferenci Soustvarjamo razredni pouk. https://tinyurl.com/TORKAR Slika 8: Področje delovanja VIZ. (vir: Saša Kregar) Torkar, G., Marentič Požarnik, B., Kregar, S., Bregar Golobič, K. (strok. pregled prevoda). (2022). Vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj (VITR). Kažipot. Zavod RS za šolstvo. www.zrss.si/pdf/VITR_za_2030.pdf Pod »dežnikom« trajnostnega razvoja v vzgoji in Zbirka Ugriznimo znanost. https://4d.rtvslo.si/arhiv/ugriznimo- izobraževanju je tudi področje trajnostne mobilnosti, ki znanost/174615419/00:00:00 dr. Nina Novak, dr. Sandra Mršnik, Zavod RS za šolstvo Delavnica: Moč pogovora s posameznim učencem ali skupino učencev V vsakem razredu nastanejo situacije, ko se učenci • ustrezna gradiva, ki so otrokom vseskozi na voljo, želijo ali morajo pogovarjati o aktualnih, avtentičnih • izbira gradiv in dejavnosti, – vsakodnevnih temah. Pomembno je, da učitelj učencem odpira možnosti, da o temah spregovorijo. • pogovor o in ob dejavnostih, Odnos, ki ga ima učitelj do določene teme, vpliva na to, • ureditev prostora in dnevna rutina, kako se bo v določenih situacijah odzval v pogovoru. Pri tem velja omeniti pomen aktivnega poslušanja, • ključne izkušnje, ki so široko opredeljene dejavnosti s katerim izrazimo iskreno zanimanje za pogovor z in procesi, ki koristijo razvoju kognitivnih, socialnih učencem/učenci in predvsem usmerjeno pozornost v in gibalnih sposobnosti (Bahovec in Bregar, 2004). vsebino pogovora. Bahovec in Bregar (2004) poudarjata, Na študijskih srečanjih učiteljev razrednega pouka smo da je v zgodnjih letih učenja ključnih 5 strategij za se usmerili v pogovor in njegovo moč pri delu z učenci. zagotavljanje aktivnega učenja: Komunikacijske veščine, ki jih pri tem učitelj uporabi, 16 | RAZREDNI POUK | 2023 | 1 | STROKOVNA IZHODIŠČA so pomemben del kakovostnega pogovora. Učitelj pri tem lahko postavlja razjasnjevalna vprašanja, pri čemer spodbuja učence k poglobljenemu VODILA ZA POGOVOR razumevanju teme pogovora in zavzemanju različnih vidikov. Z namenom Z UČENCI O AKTUALNIH razmišljanja in uzaveščenja o pomenu pogovora za napredek in razvoj TEMAH učencev smo analizirali pogovor učitelja z učenci in ustvarjali simulacijo pogovora z učenci o izbrani temi ob upoštevanju vodil, ki smo jih pripravili. 1. Poskusite ugotoviti, kaj vaši otroci že vedo o temi in kako Učitelji so bili povabljeni k analizi zapisanega pogovora v nekem tretjem so izvedeli zanjo. razredu. Izhodišče pogovora predstavlja spodnja situacija. 2. Povejte jim, da razumete, da je dogajanje zmedeno in Razred: 3 Opis dogajanja: zapleteno. Jutranji krog – v razredu ustaljen postopek oz. razredna rutina: učenci so navajeni, da 3. Sporočite jim, da ste je vsak teden en učenec zadolžen za prinašanje novic/novice iz sveta športa, zabave, veseli, da se lahko z njimi znanosti ipd. Novico povedo, preberejo ali pokažejo in pri tem utemeljijo, kje so jo pogovarjate o tem. Otrokom izvedeli in zakaj so jo izbrali. 25. 10. 2022 učenec pove naslednjo novico: dovolite, da izrazijo svoja UČENEC Matjaž: Včeraj sem gledal televizijski dnevnik. Povedali so novico/ mnenja. podatek o energetski krizi v Evropi, kar me je še posebej 4. Otroke vprašajte, ali so zanimalo, saj smo del Evrope. V novici so povedali, da je zaskrbljeni in/ali prestrašeni v različnih državah veliko pomanjkanje zemeljskega plina, zaradi dogajanja. Tudi zaradi česar je veliko ljudi v mrazu. To me je zaskrbelo in če odgovorijo z „ne“, jim prestrašilo. dajete dovoljenje, da imajo UČITELJ: Matjaž, hvala za novico. Ste tudi drugi o tem kaj slišali ali te občutke in da se o njih videli? pogovarjajo, če se tako … odločijo. 5. Poskrbite, da učenci Kot oporo pri analizi prebranega pogovora so učitelji uporabili spodnjo zavzamejo nevtralen pogled razpredelnico Kako ravnati z odgovori otrok (po Godhino in Wilson, 2008) in na situacijo (vsi zorni koti). pripravljeno vodilo. 6. To je dobra priložnost za Preglednica 3: Kako ravnati z odgovori otrok. (Godhino in Wilson, 2008) razbijanje stereotipov. Majhni otroci so navajeni videti svet STRATEGIJA OPIS UPORABA črno-belo ali dobro proti zlu. Vendar pa resnične vojne Demonstrirajte Učencem pokažite, da Uporabite neverbalne znake, niso Disneyjeva risanka, zato zavzeto se zanimate za njihove kot so izraz na obrazu, kimanje, morate biti previdni, da ne poslušanje odgovore in pobude za očesni stik, sedenje v ospredju. bodo napačno predstavljali pogovor. drugih kultur in držav. Podkrepite Uporabite dodatna Ali ima kdo drugačno mnenje? vprašanje vprašanja, ki spodbujajo Ali bi nam lahko povedal malce Učitelji so po analizi pogovora pojasnilo, razširitev, več o teh zamislih? sestavljali različne pogovore dopolnitev. Spodbujajte, da Kako lahko na to pogledamo še o različnih aktualnih temah ponudijo vrsto odgovorov na drugače? (epidemija, potres, energetska kriza, eno vprašanje. Ali lahko ponudiš dokaz, ki bi vojna). Ob izbrani temi so oblikovali podprl tvoje stališče? pogovore in jih analizirali. V Dopustite Navadite se, da vam trenutki Uporabite pritrdilne neverbalne refleksijo so učitelji povedali, da dovolj časa za tišine ne bodo neprijetni in znake (npr. kimanje), ki kažejo je največji izziv za učitelje v takih odgovor omogočite čim več časa za vašo zavzetost in zagotavljajo pogovorih z učenci zmanjšati svoj odgovore. Učencem povejte, spodbudo. odziv, ostati objektiven in vplivati zakaj čakate. na razbijanje stereotipov, ki jih učenci prinesejo s seboj. Sklep Čim bolj Potrdite odgovore učencev, To je zanimivo stališče. delavnic je bil, da je pogovor ključna zmanjšajte svoj a se izognite pretirani Ja, to je en pogled. metoda ter da nam kot učiteljem odziv hvali, ki bi utegnila utišati Ali lahko kdo k temu še kaj doda? ni treba imeti vseh odgovorov, le alternativne odgovore. Hvala za to misel. priložnost za pogovor moramo  | 1 | 2023 | RAZREDNI POUK | 17 STROKOVNA IZHODIŠČA najti, saj s tem vplivamo na moralni, socialni, čustveni, Marentič-Požarnik, B. in Plut-Pregelj, L. (2009). Moč učnega pogovora: kognitivni razvoj otroka. poti do znanja z razumevanjem (1. izd.).Državna založba Slovenije. PODROČJE KOMPETENCE OPISNIKI Vključevanje učenja o beguncih v različne vsebine nižjih razredov P1.1 Zavedanje in izražanjeo slansotnvinhi hč ušsotle. vU, NmHisCliR, v. [rePdonwoet riPno vinetd]e. nhjtatps://www.mirovni-institut.si/wp- P1 Samouravnavanje content/uploads/2022/06/6-9-Navodila-za-ucitelje1.pdf Viri in literatura P1.2 Razumevanje in uravnParvitaonšjee kla, Jst. n(2ih0 č2u2s)t. eUvm, meitsnlio isnt vkeodt epnrjeap, lvektl jčuučtnao, mz oisdliz, igvii bnaa isnt rčeusOzaveščenost in uravnavanje stev: Bahovec, E. D., Bčruesgtearv-, Gmoilsolbi iičn, vKe. d(2e0n0ja4). Šola in vrtePc1 s.k3ozNi oegolevdaanljoe (oEp. nevrobiološke poti k blagostanju človeka in družbe. Predavanje. Kulturni timizma, upanja, odpornosti, samoučinkovitosti in smiselnosti življenja D. Bahovec, K. Bregar-Golobič, Eds.; 1. izd.). DZS. bazar 2022. https://tinyurl.com/PIRTOSEK v podporo učenju in delovanju Godinho, S., Wilson, J. (2008). Ali je to vprašanje?: strategije postavljanja in spodbujanje vprašanj: preizkušeni nasveti in zamisPli 2z.a1 učPirnipkroavviltjoe nost kritično presojati svoje mnenje in delovanje v luči novih dokazov poučevanje (1. izPd.2). RPorkoužsn Kolestt. P2.2 Razumevanje in sprejemanje novih zamisli, pristopov, orodij in ukrepov kot odziv na Sposobnost obvladovati spreminjajoče se okoliščine življenjske prelomnice in nego- tovost ter soočati se z izzivi P2.3 Obvladovanje življenjskih prelomnic v zasebnem življenju, pri družbenem udejstvovanju, Vesna Vršič, Zavod RS za šolstvo na delu in izobraževalni poti ob sprejemanju zavestnih odločitev in določanju ciljev DelavP3 nDobirocbita/bl:a gMostaneje dPp3.1rOzaveščenost, da vedenje, osebne značilnosti ter socialni in okoljski dejavniki vplivajo nae zddravjem in doberobitt/blnagosita njpe ristop k socialno Stremljenje k zadovoljstvu čustvz žievljennjeme, skmrb za tuelesn ou in duševno zdravje ter dobre čeP3.n2 Rajzuumev anje morebitnih tveganj za dobrobit/blagostanje ter uporaba zanesljivih informacij in storitev za zdravstveno in socialno zaščito odnose; sprejetje trajnostnega P3.3 Sprejetje trajnostnega življenjskega sloga, ki spoštuje okolje ter telesno in duševno zdravje ter življenjskega sloga blagostanje sebe in drugih, hkrati pa išče in zagotavlja socialno podporo Izhajamo iz spoznanj, da s pristopi v pedagoški praksi, s življenje. Pri razvoju socialnih veščin lahko reflektirajo katerimi spodbujamo socialno-čustvenoS u1č.1enOjzea uvečšečenncoestv o, čustviuh,s ipzkeušnjoahs tin v vkreldjunočteahv adrnugjae vos reabezlične skupnosti, opredelijo pripomoremSo1 k E imzbpoaltjišjaanju njihovih učnSih1. 2doRsaezžumkoevva ninje čustev isn vizokjuoše vnlj odgruog ev o pseobsea tmer sepzonsoi bsnkoustp pnrooaskttiiv,n pegoam zaevnze imzganrjaad nje vedenja, k ohRarazunmjaenvajnuj ed čoubstreevg, iazk pušseihnji čnega in fnijzeinčengae gstaa lišča pozitivnih odnosov med člani skupnosti (razred, šola) in vrednot drugih ter ustrezno počutja oziroma zdravja, krepimo dobre odnose in ter kako lahko zadovoljujemo lastne potrebe in potrebe odzivanje S1.3 Odzivnost na čustva in izkušnje druge osebe ob zavedanju, da pripadnost skupini vpliva izboljšujemo razredno in šolsko klimo. Pomemnab pnoosa jmee, zdnaik ov odnovss (eshta lviš čsak) upnosti, odkrivajo pomen ustreznih ravnanj za reševanje sporov in nesoglasij… Omenjene cilje učenci strokovni deSla2v Kcoi imnu vnoidksatcvijaa šol poskrbijoS2 z.1a sOpzoavdebščuednonsot o potrebni apdo grarzalidčniijho k pomriu pnirkaecdijmskieh tsutr adterguijžabh,a je vzi kdorvunigh eremgis vtrzihg ion jonrood-jih, in varno učno okolje, kjer se krepi empatija, stprriplangoaj enih kontekstu in vsebini Uporaba ustreznih komunika- izobraževalnem obdobju. komunikacijcaij,s ktiihm stsrkatoe gdije ilno s, psepcoifiščtnoihv anje dSr2u.2gaRčanzuomsetiv,a nje in vodenje interakcij in pogovorov v različnih družbeno-kulturnih kontekstih pomoč pri orkogdaonvi pzoirsanmjeuzn iinh proedšreovčiaj nju problemino rvaz …merah, značilnih Czail pjio sparmi eozbnae hpo pdrroečdjametih so lahko izhodišče za to, da ter orodij glede na kontekst in učenci spoznajo, kaj je pomembno pri učenju, kaj so V učnem načrtu za spoznavanje okolja soS 2v.3 tePmosalutšsaknijeh d rugih in sodelovanje v pogovorih z zaupanjem, asertivnostjo, jasnostjo vsebino in vzajemnostjo, tako nv jziahseobvnaih pkorti čsaockiaolnviah nokjaol iišnči nkaahj želje ter kaj morajo za to sklopih Jaz, Skupnosti in Odnosi zajeti cilji, ki učitelje storiti. To zavedanje lahko prenesejo na področje učenja usmerjajo v načrtovanje dejavnosti za učSe3n.1ceN, akmjeern prispevati k skpuprnie vmsue dho bprermedu min ezatvihed, annaju ,p drai mse eljurd ojed mkorridvaa rjaoz lsikvuojejmao m tuodič na in glede na kulturno pripadnost, ozadje, prepričanja, vrednote, mnenja ali osebne okoliščine lahko prepoSzn3a Svoadjoe lionv uanrajevnavajo svoja čustva in šibka področja, lastne pristope učenja, organizacijo pri vedenje, spo S3.2 Razumevanje pomena zaupanja, spoštovanje človekovega dostojanstva in enakosti, Szondaevloavjaon jien vt eskruepsinnsak ip doedjarvo- čja, svoje navade učenju ter zavedanje občutkov uspešnosti ali strahu in in pristope k učenju ter pomenu znanja za kaskpoovproijesmtnanoj e s konflikntie imn roeščeiv.anje nesoglasij za vzpostavitev in ohranjanje poštenih in nosti in timsko delo ob prizna- spoštljivih odnosov vanju in spoštovanju drugih Preglednica 3: Kompetence učenje učenja z oSp3is.3nikPir. a(vLiičfneaC doemlitepv, 2na0l2og2, ,v sirtorv. 1i2n )odgovornosti znotraj skupine ob upoštevanju njenega posebnega cilja; spodbujanje izražanja različnih stališč in sprejetje sistemskega pristopa L1.1 Ozaveščenost o lastnih sposobnostih in sposobnostih drugih za učenje, napredek in doseganje L1 Razvojna miselnost rezultatov z delom in predanostjo ter zaupanje vanje Zaupanje v posameznikovo L1.2 Razumevanje, da je učenje vseživljenjski proces, ki zahteva odprtost, radovednost in odločnost učno zmogljivost za nenehno učenje in napredek L1.3 Razmislek o povratnih informacijah drugih ter o uspešnih in neuspešnih izkušnjah za nadaljnji razvoj svoje učne zmogljivosti L2.1 Ozaveščenost o morebitni pristranosti v podatkih in lastnih omejitvah ob zbiranju veljavnih L2 Kritično mišljenje in zanesljivih informacij in zamisli iz raznolikih in zanesljivih virov Ocena informacij in argumentov L2.2 Primerjava, analiza, ocenjevanje in sinteza podatkov, informacij, zamisli in medijskih sporočil v podporo racionalno ute- z namenom oblikovati logične sklepe meljenim sklepom in razvoju inovativnih rešitev L2.3 Razvijanje ustvarjalnih zamisli, sinteza in združevanje konceptov in informacij iz različnih virov za reševanje problemov L3.1 Ozaveščenost o lastnih učnih interesih, procesih in prednostnih strategijah, vključno z učnimi L3 Vodenje učenja potrebami in ustrezno podporo Načrtovanje, organizacija, spre- L3.2 Načrtovanje in izvajanje učnih ciljev, strategij, virov in procesov mljanje in proučevanje lastnega učenja L3.3 Razmislek o namenih, procesih in rezultatih učenja in gradnje znanja ter s tem povezana ocena, vzpostavitev odnosov med področji 18 |P RRAEZGRELDENDIN PIOCUAK 2 | .  202O3 k |v 1i r | LifeComp UČENJE UČENJA SOCIALNO OSEBNO